BINNENLAND
LAND- EN TUINBOUW
STADSNIEUWS
JONGENSPAJÜES
WAALS, Haarleiraef#. 130-131
Kïi
is
het tegenwoordige en de toekomst te
-espreken. C'ombes, zoo zeide hij, had nooit
zijn naam willen geven aan leekenwetten,
welke zich verder zouden uitstrekken dan
de grenzen van Frankrijk.
Héraud merkte op, dat er iets ongerijmds
schuilt in een situatie, waarbij de minister
van Buitenlandsche Zaken rekent op de
hulp van de missie-congregaties voor de
uitbreiding van Frankrijks prestige in het
buitenland, terwijl de minister van Binnen-
landscho Zaken door de wet genoodzaakt
wortd, do opleiding van missionarissen in
Frankrijk tegen te gaan. Héraud betoogde,
dat het nut van de missies voor de be
schaving, het onderwijs en de verspreiding
van den Franschen geest en taal door
niemand ontkend zal worden, die bekend
is met de landen, waar de missies gewerkt
hebben.
De rede van Héraud werd herhaaldelijk
door interrupties van de oppositie onder
broken, en met name van de socialisten,
die verklaarden, dat dit werk evengoed
door leeken kon worden verricht. Héraud
wees er op, dat de leekenscholen in het bui
tenland den staat voor het loopende jaar
34 millioen francs zullen kosten, terwijl
thans voor de missie-congregaties slechts
7 millioen wordt gevraagd.
Héraud verklaarde ten slotte onder toe
juichingen van rechts en van het centrum:
„Het probleem betreft niet slechts Frank
rijk, doch de geheele wereld; het geldt bij
de stemming over deze ontwerpen de intel-
lcctueele uitstraling van ons land".
Aftreden van den vorst van Monaco
geëischt.
Met uitroeping van de
republiek gedreigd.
Uit_ Monaco wordt gemeld, dat een ver
gadering van 70 kiezers het aftreden van
den regeerenden vorst van Monaco, prins
Louis, hoeft geëischt ten gunste van zijn
schoonzoon. Indien binnen een half jaar
aan de wenschen van de burgers van Mo
naco geen gehoor is gegeven zullen zij zelf
zoo wordt verklaard, de regeering op zich
nemen en de republiek uitroepen.
RUSLAND.
Trotzki.
Naar uit Moskou wordt gemeld, is hei
bestuur der communistische partij uiter
mate verbolgen over het optreden van
Trotzki in het buitenland, dat het^bestuur
onwaardig noemt.
De sovjetregeering heeft aan alle Russi
sche diplomatieke vertegenwoordigers in
het buitenland order gegeven alle betrek
kingen met Trotzki- te verbreken en hem
zelf medegedeeld, dat de U.S.S.R. genood
zaakt zou zijn hem zijn Russisch staatsbur
gerschap te ontnemen, indien hij zijn hou
ding niet wijzigt.
In een brief aan zijn vrienden te Mos
kou verklaart Trotzki, dat hij er niet aan
denkt den strijd tegen Stalin op te geven.
Een besluit vande
Belgische regeering.
De Belgische ministerraad heeft zich m
zijn zitting va-n gisteren uitgesproken te
gen een verblijf van Trotzki in België.
AFRIKA.
Gevechten in Tripolis.
De Italiaansche bladen melden, dat in
den laatsten tijd herhaaldelijk gevechten
hebben plaats gevonden tusschen Italiaan
sche troepen en opstandelingen in Syre-
naioa. Het gelukte den Italianen in he'.
woud van El Magher een sterke troep ge
wapende opstandelingen te omsingelen. Ei
ontstond een verbitterd gevecht, dat eenigr
uren duurde. De Tripolitanen verloren 2C
dooden en 30 gewonden, terwijl de Ita
lianen een kapitein, een korporaal en 2"
man der koloniale troepen verloren.
CHINA.
Anti-Japansche onlusten te Hankau.
Japansche kruiser naar
Hankau.
Te Hankau zijn nieuwe, tegen Japan ge
richte onlusten uitgebroken, waarbij twee
Japansche politie-beambten met messei.
werden gestoken, Chineezen hebben ge
tracht, de Japansche concessie te bestor
men. Door den Japanschen consul-gene
raal is oen verbod uitgevaardigd voor Chi
neezen om de concessie te bdtreden. Dc
Japansche regeering heeft besloten ter be
scherming van de Japansche onderdanen
een kruiser naar Hankau te zenden.
EERSTE KAMER.
Kleinere wetsontwerpen.
Nadat om 2.10 de vergadering geopend
was, werden eerst een groot aantal kleine
wetsontwerpen afgedaan, o.a. het ontwerp
regelende de wettelijke voorzieningen noo-
dig voor het opmaken van de kiezerslijst
te Leiden, die ten gevolge van den brand
verloren is gegaan.
Geen dezer ontwerpen vroeg een dds-
cussie of stemming.
Hierna werden de afdeelingen getrok
ken waarna men aan de oorlogsbegrooting
is begonnen.
Hierover is nog niets bijzonders gezegd.
TWEEDE KAMER.
De Ziektewet.
De Kamer schiet flink op,met de be
handeling der ziektewet.
De rechterzijde steunt den minister in
zijn streven, om nu 'ns eindelijk de wet tot
stand te brengen. Zij geeft niet toe aan de
verlangens van hen, die al maar meer wil
len, zooals de S.D.A.P. onder aanvoering
van den heer Duys, maar evenmin aan de
verlangens van den heer van Gijn, die
I steeds minder wil geven dan de Minister.
Buitenlandsche passen.
Burgemeesters van ge meent en
met 10.000 zielen tot
afgifte bevoegd.
Tot dusver waren, naast do Commissa
rissen der Koningin, alleen de burgemees
ters van Rotterdam en Dordrecht be
voegd, zelfstandig buitenlandsche passen af
tc geven. Bij de schriftelijke gedachtenwis-
scling bij de behandeling in de Eerste Ka
mer van de begrooting voor Buitenlandsche
Zaken voor 1928, heeft de Minister toege
zegd, in overweging te nemen zoodanige
bevoegdheid ook toe te kennen aan de
burgemeesters van andere gemeenten.
De Minister heeft thans, naar het
,.Hbld." meldt, de burgemeesters met een
zielental van 10.000 en daarboven bevoegd
verklaard, aan de ingezeten Nederlandsche
onderdanen hunner gemeente, zelfstandig
passen te verstrekken. Deze bevoegdheid
gaat in met 1 April 1929.
LETTEREN EN KUNST
Verdwenen Carillons.
Naar aanleiding van de verwoesting van
het mooie carillon bij den stadhuisbrand
te Leiden geeft Willy Verster in de Concor-
dia-Gids een opsomming van de door brand
verwoeste klokken in de loop der tijden.
Door het hemelvuur werden in 1671 o.a. 28
Homony-klokken van den Aatoren vernie
tigd, in 1674 te Purmerend 32 klokken, to
Hulst 28 klokken (in 1876) en te Hoorn 32
klokken (in 1839). Volgens Rice zouden er
in Zuid-Nederland niet minder dan 47 ver
schillende klokkenspelen verdwenen zijn,
waarvan oorlog en brand de oorzaak wa
ren. Gedurende den wereldoorlog werden
de beiaarden van Yperen, Leuven (St. Pie-
ter), Dixinuiden, Dendermonde. Nieuwpoort,
Thielt, en Diest vernietigd. Zelfs dreigde
er in 1793 gevaar voor de beroemde klok
ken van den St. Romboutstoren te Meche-
len, daar er in dien tijd de Nationale Con
ventie van 2.3 Juli een decreet bestond, dat
elke parochiekerk slechts één klok moent
hebben, en men de overige ter beschikking
moest stellen van het Uitvoerende Bewind,
die voor deze klokken „zorg" zou dragen.
Deze z.g. „zorg", bestond hierin, dat men
de klokken liet omgieten tot kanonnen. De
beiaardier uit dien tijd, Gerard Gommarus
Haverals, wilde in geen geval zijn gelief
de klokken missen: hij kon niet meer bui
ten de dierbare sfeer van zijn carillon en
schreef den commissaris een brief, waarin
hij dezen mededeelde „dat het hem onmo
gelijk was met één enkele klok de schitte
rende overwinning van het Fransche leger
aan te kondigen". Deze list had baat: de
Franschen voelden zich gevleid en ant
woordden, „dat ze de klokken in den St.
Romboutstoren zouden laten hangen, in
de hoop dat zij nog bij menige victorie van
het roemrijke Fransche leger zouden mo
gen luiden". Aldus behield de slimme
klokkenist zijn carillon.
Algemeens Vereeniging voor
Bloembollencultuur.
Ledental en beursbezoek.
Blijkens het.jaarverslag der Algem. Ver
eeniging voor Bloembollencultuur telde de
vereeniging op 31 December j.l. 15 dona
teurs, 4282 le'den eh 99 lid-léerlingen, te-
;eu 15 donateurs, 3992 leden en 102 lid-
rerlingen op 31 Dec. 1927. Wegens weige-
ing tot Betaling van de gewone contribu
te werden 66 leden geroyeerd, en 14 leden
verden geschrapt omdat zij weigerden hun
'n'jdrage aan het twee-cents-per-roe-fonds
e voldoen. Twee leden werden geroyeerd,
imdat zij weigerden, hun vennootschap
nder firma te laten inschrijven in het le
ien-register, om zich op die wijze aan de
cchtspraak van het scheidsgerecht te
•ïttrekken. Het aantal afdeelingen is
thans 41; het nam toe met 2, n.l. de af-
leelingen Hem- en Venhuizen en Lisser-
broek. Het aantal beursbezoekers, dat zich
van ééndaagsche beursentreekaarten voor
lag, was in 1928 30,352. Voorts werden er
'46 doorloopende kaarten, het geheele
jaar geldig, afgegeven. Gemiddeld is de
beurs (er waren 53 beursdagen) bezocht
loor 616 personen (517 in 1927).
DE KIESWET.
Gisteren heeft de Eerste Kamer aange
nomen een wetsontwerp, waarbij voor Lei-
len eenige wijzigingen worden goedgekeurd
in de Kieswet, noodzakelijk geworden
tengevolge van den brand, van het Stad
huis.
't Zal onzen lezers interesseeren, welke'
déze wijzigingen zijn.
De kiezerslijst zal worden vastgesteld op
2 April (oorspronkelijk 2 Febr.).
Zij ligt voor een ieder ter inzage van
3 April tot 23 April (oorspronkelijk
23 Febr.16 Maart).
Tot en met 16 April is een ieder be
voegd bij het gemeentebestuur verbete
ring van de kiezerslijst te vragen (oor
spronkelijk 9 Maart).
Tusschen 25 April en 4 Mei wordt
op die verzoeken beslist (oorspronkelijk
18—28 Maart).
In de Kieswet is bepaald, dat wie bij
volmacht wil stemmen, daartoe vóór 1 Jan.
een verzoek moet hebben ingediend.
Deze datum is gewijzigd in 3 0 Maart.
Wij willen hier herinneren aan wat do
Kieswet bepaalt betreffende het stemmen
bij volmacht
De kiezer is bevoegd bij volmacht te
stemmen, indien zijn beroep of werkzaam
heden medebrengen, dat hij herhaaldelijk
of althans gedurende het gedeelte van het
jaar, waarin de stemming gewoonlijk valt,
werkzaam pleegt te zijn buiten de gemeen
te op welker kiezerslijst hij voorkomt, mits
zijn afwezigheid, indien hij gedurende het
tijdvak of dc tijdvakken, waarin hij aldus
werkzaam is, een of meermalen in die ge
meente terugkomt, als regel telkens lan
ger dan drie dagen duurt.
Mede is aldus bevoegd de vrouw, welke
gehuwd met den kiezer, die voldoet aan
de bovengenoemde voorwaarden, met haar
man, in verband met diens beroep of
werkzaamheden, afwezig pleegt te zijn.
Practisch zal van het stemmen bij vol
macht meer gebruik worden gemaakt bij
Raadsverkiezingen voor de gemeente, dan
bij Staten- en Kamerverkiezingen, omdat
men bij deze laatste verkiezingen ook el
ders kan stemmen.
De kiezer kan bij dc verkiezingen voor
de Tweede Kamer der Stat en-Generaal en
der Pfov. Staten in plaats van in de ge
meente, op welker kiezerslijst hij voorkomt,
in een andere gemeente aan de stemming
deelnemen. Bij <le verkiezing voor de Prov.
Staten moet die andere gemeente gelegen
zijn in dezelfde provincie.
De kiezer, die in een andere gemeente
wil stemmen, deelt uiterlijk 14 dagen voor
den stemmingsdag in persoon ter secreta
rie van ..een" gemeente mede, in welke ge
meente hij aan de stemming wil deelnemen
„SANCTUS AUGUSTINUS".
„De Missie-gedachte, een organische
gedachte".
Op uïtnoodigng van de R. K. Studenten-
verceniging „Sanctus Augustinus" alhier,
hield gisteravond dc Zeereerw. Pater Con-
stantinus O. Min. C., een voordracht over
bovengenoemd onderwerp.
In de inleiding tot zijn voordracht zegt
de eerw. spreker, dat men de Roomsche*
Missiegedachte kort, volledig en klaar niet
beter kan typeeren dan door te zeggen, dat
zij is de spontane, psychologische levens
uiting van een machtig organisme tot- gods
dienstige eening van allen.
Door de spontane levensuiting is de Mis
siegedachte dus een actie, die losgeslagen
wordt door 't wezen en innerlijkste leven
der religie zelf; een dadenstroom, die
wordt voortgestuwd door de harte klopping
van den godsdienst, zóó, dat missieactie
een even essentieel bestanddeel der religie
zijn moet, als Jt bestaan zelf van den gods
dienst.
Het tweede bestanddeel der Missiege
dachte is, dat deze spontane levensuiting
voortkomt uit een machtig organisme. Zij
moet dus wortelen in een organische idee,
en wel een sociaal ethisch godsdienstige
en een bovennaiuurlijk-psvgisch idee. De
eerste vormt den natuurlijken, de tweede
den bovehn at uurlijken grondslag der mis-
s!egedachte. De eérste is do psychologische
zijde ran het missievraagstuk, de tweede
de mystieke, C'hristooentrische zijde, opge
bouwd op de psychologische.
Deze gedachten nader uilwerkend zegt
spr., dat de missiegedachte ten doel moet
hebben de ethisch-godsdienstice vorming
van het individu to een zedelijk organis
me op de grondslagen der rationeele psy
chologie: geen eenzrdigc ver-stands- of
wilscultuur, geen spiritualisme, geen zin-
nencultus, maar de organische, harmoni
sche ontwikkeling van den mcnsch in
ethisch-godsdiensticre richting met volle
ontplooiing van licftrfanis- en zielekrach-
ten, doch zóó, dat de ziel leiding geeft,
die zelve weer, als ze luistert, de stemme
Gods hoort in het bewustzijn der onver
anderlijke zedenwet.
Vanzelf volgt hieruit de collectief psycho
logische zijde. De natuurlijke zijde immers
van het missievraagstuk culmineert in de
omvorming tot volkomen menseh. Hieruit
volgt reeds, dat er noch klasse- of rassen-
bevoorrechting of r a-s s en n i vel Ie er in g op het
programma staat, maar dat de loutere titel
van het mensch-zijn aandrijft tot de daden
drang van het hoogste heroïsme.
De sociaa^ethisch-srodsdierstige band
kan echter niet gelegd worden, tenzij de
Missiegedachte nog een ander e'ement in-
sluit, een psvgisch-bovennatuurlijk, den
Christus mysticus. Dat is eigenlijk het
machtig organisme in zijn volle beteekenis
hier raken we den slagader der missie-
gedachte Spr. gaat hier verder op in door
erop te wijzen, dat het collectief psycholo
gisch menschelijker wiize onbereikbaar is
zonder een bovennaturlijk idealisme, bui
ten den mer.sch liggend en toch weer zoo
diep levend in den menseh.
Spr. wijdt hierna meer in het bijzonder
aandacht aan dc organische gedachte, die
de Missieactie omsluit, in verband waar
mede zijn eerw. nader de volgende punten
bespreekt
lo. De Missiegedachte in haar natuur
lijke zijde moet organisch zijn. steunend
op rationeele en collectieve psychologie.
2o. De Missiegedachte in haar bovenna
tuurlijke zijde moet organisch zijn, steu
nend op den Christus mysticus, centrifu
gaal en centripetaal.
Ten aanzien van het eerste punt merkt
sur. op, hoe bij de niet-katholieke gods
diensten in de missiegedachte ontbreekt
een noodzakelijk element voor de ratio
neele of voor de collectieve psychologie.
Daardoor komt men tot rassen-nivelleering
of godsdienstniveleering, hetgeen spr. na
der uiteenzet.
Wat het tweede punt betreft, zegt spr.,
dat het Christus-mysterie het diepste, in
nigste wezenelcment der Roomsche Missie-
siegcdachte de levensuiting is van de Kerk
als levend mystiek lichaam van Christus;
ja, dat Missie-actie het mystieke Christus-
leven is.
Omdat deze missiedrajig centrifugaal
voortkomt van het organ :sme, den mystie
ken Christus, moet ook wezen en doel der
missiedaad organisch zijn en centripetaal
leiden tot den vollen uitgroei van den
Christus mysticus of de uitbreiding van
het Godsrijk op aarde: „Eén schaapstal en
één herder".
Omdat het Christusleven in den menseh
ligt buiten de idee staat", „politiek", „na
tie" of „ras", volgt daaruit, dat de missie-
idee politieke, rassen-, volkeren- of eeuwen-
grenzen intact laat, ja deze adelt door den
bovennatuurlijken opbouw der genade, zoo
dat de ééne Kerk, de ééne mystieke Chris
tus, haar heiligen vindt in alle Dolitieko
rijken, bij alle rassen en natiën, volgt daar
uit, dat er hier geen nivelleering van wol
ken aard ook bestaat.
Spr. komt hierna tot de volgende conclu
sies:
lb. Missie-actie is dus de levensuiting
van het bovennatuurlijk organisme, den
Christus mysticus, waaruit als vanzelf dan
ook weer volgt het eenige missierecht der
Kerk, omdat zij alleen de Christus mysti
cus is, de noodzakelijke missieplicht der
Kerk, omdat de missie-actie het kenmerk
is van haar Christusleven en de brandende
stuwkracht, omdat do missie-actie de spon
tane levensuiting is van een dadendrang,
dien de Goddelijke wereld-missionaris in
en door haar alleen pousseert.
2o. Missie-actie centrifugaal van 't orga
nisme, den Christus mysticus, voortko
mend, is een Christo-centrisch, centripe
taal op Christus mysticus gericht, m.aw.
het mystieke organisme, vanwaar de mis
siestuwkracht als Godskracht uitgaat, heeft
ook dalzelfde mystieke organisme ten doel
3o. Missie-actie gaat dus over de gren
zen, volkeren en tijden heen.
Spr. komt hierna tot eenige practische
conclusies en zegt, dat er voor allen dus be
staat missieplicht, allereerst voor don cle
rus. maar daarnaast ook voor den leek, in
verband waarmede spr. tenslotte tot zijn
gehoor van studenten richt, om hen erop
te wijzen, hoe zij van de leeken in de eer
ste plaats van dien missieplicht blijk moe
ten geven.
De praeses van „Sanctus Augustinus"
dankte met eenige hartelijke woorden den
zeereerw. spreker voor zijn even interes-
sant als voortreffelijk betoog.
De 36ste dïës-viering van de R. K. Stu-
denitenvereeniging „Sanctus Augustinus"
zal plaats hebben op Maandag 13 Mei a.s.
HET STADHUISVRAAGSTUK.
„Bouwtechniek" (onder redactie van ar
chitect L. Zwiers) opent met een beschou
wing over het- vraagstuk van het Stadhuis
te Leiden.
Behoort het oude stadhuis weer te wor
den opgebouwd?
Behoort een geheel nieuw stadhuis te
worden gebouwd?
„Het oude stadhuis werd als bouwwerk
vrij algemeen als een kunstwerk van den
eersten rang beschouwd. Het bevatte bo
vendien groote schatten aan interieur-
kunstwerken, welke mede onherroepelijk
verloren zijn, maar ongetwijfeld een zeer
integreerend deel uitmaakten van zijn in
wendige schoonheid.
Na den brand is reeds nu gebleken,
dat er zoo goed als niets meer over is
van het kunstwerk, noch van zijn interne,
kunstschatten. Er staat nog slechts een
poover gevelfragment, dat echter door
het vuur ernstig heeft geleden en dus bij
wederopbouw grondig gerestaureerd zal
dienen tc worden, zóó grondig, dat men
het origineele kunstwerk er niet meer uit
zal kunnen herkennen.
Het wederopbouwen van het stadhuis
complex zal, indien het met eenige
mate van volkomenheid al mogelijk
mocht zijn, enorm veel tijd cn geld eischen.
Bestaan er inderdaad voldoende gegevens
om het stadhuis te kunnen doen herrijzen?
Deze vraag moet o.i. ontkennend worden
beantwoord.
De gegevens op prentén en foto's voor
komende en die meestal voldoende zijn
(naar men beweert) om restauraties van
hist, gebouwen tot stand te brengen, zul
len blijken ten eenenmale onvoldoende te
zijn om een geheel gebouwen-complex, als
hier het geval 'is, te reconstrueeren. Maar
gesteld al, dat men voldoende gegevens
bezat, waar is dan de bouwmeester te
vinden, die dit werk onzer voorvaderen
zoodanig kan aanvoelen, dat hij het ont
brekende deel dat, wat noodzakelijk
zonder reehtstreeksche gegevens erbij „ge
fantaseerd" moét worden om 'n behoorlijk
geheel terf krijgen met eenige kans op
historische juistheid (althans wat de vorm
geving betreft) zal kunnen ontwerpen?
Een dergelijk bouwmeester kan in onzen
tijd niet bestaan. De leerschool der mo
derne architectuur-idee, der nieuwe mate
rialen en werkmethoden, der moderne ge-
bruikseischen aan eon stadhuis te stellen,
enz. enz., beletten dit. De knapste bouw
kunsthistoricus zal hier ongetwijfeld falen
en de stad Leiden zou een stadhuis krijgen,
dat zeker niet aan de eischen van dezen
tijd zou voldoen, ware het alleen maar uit
gebruiksoogpimt.
■Bovendien, al mocht zoo'n wonder-
mensch, zoo'n oer-kunstenaar, zich aanmel
den en zou men hem aan 't werk zetten,
het resultaat zou zijn'n slechte imitatie
van een fraai kunstwerk.
En hiermede heeft men het oude stad
huis niet terug!
Het imitatie-werk zal er slechts zeer
oppervlakkig op lijken, doch het zal spoe
dig .duidelijk worden, dat het geen visch
en geen vleesch is. 'n Waardeloos gebouw,
waarschijnlijk met groote pretentie, doch
in de verste verte geen kunstwerk.
Kunstwerken zijn nooit te vervangen
door imitaties hoewel het aan pogingen,
om de goê-gemeente dat wijs te maken
niet onbreekt.
In de gegeven omstandigheden moet
men komen tot de conclusie, dat het
weder opbouwen van het oude stadhuis in
elk opzicht een mislukking zal worden.
Het is ongetwijfeld een reddeloos geval.
Indien dit door de overheden, die hier de
lakens hebben uit te deelen, ten volle
kan worden beseft, zal men besluiten moe
ten tot den bouw van een geheel nieuw
stadhuis.
Dit zal uiteraard een modern gebouw
worden, zoowel wat de uit- als de inwen
dige architectuur betreft. Het zal aan de
meest moderne eischen van outillage kun
nen voldoen. Het zal het combineeren en
distribueeren, het concentreeren en ver
eenvoudigen van het uitgebreid en inge
wikkeld gemeentelijk bestuursapparaat
naar den tegenwoordigen eisch (en de te
verwachten eischen in de naaste toekomst)
volkomen mogelijk maken. Hoogstwaar
schijnlijk zal op den dienst flink bezuinigd
kunnen worden.
Bovendien bestaat de gelegenheid om,
indien dit na rijpe studie doeltreffender
wordt bevonden, het nieuwe stadhuis op
een ander terrein in het centrum der
stad te plaatsen, want ongetwijfeld zal de
Agenda
LEIDEN.
Woensdag De Hanze, In den Vergulden
Turk. 8.30 uur.
Woensdag. R. K. Volksbond. Bondsge
bouw, 8 uur.
Maandag. Jaarvergadering ARKA, Graan
beurs, S uur.
Do avond-, nacht- en Zon dagdienst dei
apotheken wordt van Maandag 18 to!
en met Zondag 24 Maart waargeno.
men door de apotheken van de heeren:
G. H. Blanken, Hooge.voerd 171, tele!
502 en.D. J. v. Drie sum, Mare 76 telet
406.
INGEZONDEN MEDEDEELING.
f 4.75
Kamgaren Matroze/pakjes,
Sportmodel in nieiAste Eng1
stoffen. L Y- f5.:
Ook in de bete/e kwaliifitenjirengen
wij eene uitgebreide follectie.
6253
vraag rijzen, of het oude stadhuis op het
meest gunstige punt der stad was gelegen.
Men zal in ieder geval volkomen vrijheid
hebben om te doen wat noodig, nuttig
en goed is en ten slotte: men zal verkrij
gen een nieuw bouwwerk, gebouwd in den
glorierijken tijd van den opbloei der bouw-
kunst, een bouwwerk, dat eveneens een
triumf voor Leiden zal zijn, ja, een bouw.
werk, dat eveneens een kunstwerk van den
eersten rang zal kunnen zijn, volkomen
passend in het kader van dezen tijd."
St. Josephs-G ezel len-Vereeni ging.
Een Kolping s-a vond.
De Studie- en Debatingclub „St. Petrus
Canisius" organiseert a.s. Donderdagavond
een lezing met lichtbeelden over Adolf
Kolp ng, den Gezellen vader. Al de leden
van de vereeniging zijn daarbij welkom
het bestuur van bovengenoemde onderafd.
vertrouwt, dat velen aan deze uitnoodiging
gevolg zullen geven. Inleider is Senior
Brouwer en het a-anvangsuur is half negen.
De Sichem-collectie
Vanwege het Rijksmuseum van Oudhe
den is de collectie Oudheden, afkomstig
van de opgravingen uit Sichem, thans tij
delijk naar Den Haag overgebracht ten
einde daar overeenkomstig den wensch van
het Sichem-comité, gedurende eenige we
ken tentoongesteld te worden in een der
zalen van het Museum Scheurleer, Carne-
gielaan 12
Ai
later
Nevt
Waa
over<
Vt
derd
D-
Mij.
vaar
Handelsregister K. v. K.
Wijziging. 2013. Onderlinge Verzekering
tegen Brandschade. Ter Aar, Wjjk A. 26,
Uittr. gew. Lid: C. W. van der Hoorn,
te Ter Aar. N. Best. L.: C. de Boer, te
Ter Aar.
Wijziging. 2323. J. Jongeneel, Koudekerk,
Hoogewaard B. 40, timmerman. Uittr. E.i
J. Jongeneel, te Koudekerk, d.d. 1 Jaa
1929. Wijz. handelsn. thans: W. J. Jon
geneel. N. E.: W. J. Jongeneel, te Koude
kerk.
In de examen-commissie m.o. wis-
natuurkunde en 1. o. wiskunde, die o.m.
hier ter stede examens zal afnemen, zijn
benoemd tot leden dr. J. C. Ivluyver, dr.
W. van der Woude, dr. F. A. H. Schreine-
makers, dr. W. H. Keesom, hoogleeraren
en dr. J. Droste, lector aan de Rijksuniv
siteit alhier, en de heer G. A. Jansen,
leeraar aan de christelijke H. B. S.
In de sub-commissie K. IV zijn
noemd tot lid en ondervoorzitter: dr. J.
M. Janse en tot leden dr. P. N. van Kam
pen en dr. B. G. Escher, allen hoogleeraar
aan de Rijksuniversiteit alhier.
MUZIEK.
Mij. tot Bev. der Toonkunst
Wageuaar-uitvoerin g.
De afdeeling Leiden van de Mij. tot Bev.
der Toonkunst, geeft morgenavond als
extra concert een Wagenaar-uitvoering.
Een Wagenaaravond van Toonkunst is
altijd een genotvolle avond, en het doet
iemand weer eens goed, buiten zijne
slommeringen te treden, en geheel op to
gaan, in de fijne geest van Wagenaar's
geniale muziale satiriek.
De „Ode aan de Vriendschap", met de
inleiding „De hand des tijds", breed en ern
stig opgezet, even verder het pathos van;
„et gevlochten wiegjen" het realistische der
„geen zuigpomp werkt gelijk de tijd",
volgd door het geestdriftige koor: „Maai
vriendschap boven tijd verheven", met de
orkestrale pianopartij en nog het indruk
wekkend slot, met eerst de walsallure, ein
digend in den strengen psalmtoon.
Allerfijnste kostelijke humor, maar en
passant technisch een uiterst moeilijk werk
dat slechts door zeer geroutineerde koren
kan gezongen worden.
De „Schipbreuk" is een muzikale illus
tratie met aan de hand van de tekst, wan
neer deze er aanleiding toe geeft, inge
werkte fragmenten, van populaire melo
dieën.
De muziek sluit zich op hoogst verdien
stelijke wijze nauw aan, aan de geestighe
den en den origineelen onzin van ,De
Schoolmeester", om straks weer meer paro
distisch te zijn, zooals o.a. de parodie op
de ouderwetsche Italiaansche aria. of in
het stormkoor op de wijze, waarop 3e
4e rangs theaters de naturalistische effeo-
tcu plachten weer te geven, en het lief
lijke eind met zijn „schablonenhafte" fu
ga's. Joh. Wagenaar is voortdurend fijn ge
bleven en iedere banaliteit is hem verre,
en het is een waar genot een avond onder
het gehoor te zijn van zijne hooge muzika
liteit en zijn fijnen tintelenden humor.
bouv
De I
Al
Bras
wing
sche
H
den
v. d
„Sin
D,
zuil
welk
derii
de l
afde
stu