Pater de Foucauld pïRDE BI AD DE LEIDSCI k COURANT ZATERDAG 2 FEBRUARI 1929 Xu het debat over de missieccngrega- i binnenkort in de Fransche Kamer innen zal» wijzen de meeste Fransche laden on het schitterend voorbeeld van aderlandsliefde en op de onberekenbare ier.sten aan het prestige van Frankrijk ewezen door Pater de Foucauld in 1912 oor de Senoussi cm wille van het geloof ermoord. Cbarlcs, burggraaf de Foucauld, doei terk denken aan Sint Ignatius van Lo oi fl. Geboren rit een oud-adellijk ge lacht, kiest hij de militaire loo baan als jjn levensdoel en na schitterende studies an de cadettenschool van St. Cyr, ver- cckt hij ingelijfd te worden bij een der fril.aansche jagersregimenten. Brillant fficier, uitstekend ruiter wordt de jonge, jega-nte de Foucauld al spoedig de aan- cclen lieveling der mondei"e salons, dé nbestreden favoriet van alle groote rui- er-e-'enementen. Maar plotseling wordt weggeroepen cm met znn troepen op trekken tegen den Marokkaansohen op- ndeling Bou Amana. Voor het ee"st maakt hij kennis met |en ernst van het leven, met de dreiging an den dood. Ontzettend diep treft hem zielloosheid van dat eerste vroolijke lichthartige bestaan, wanneer hij mei jjn mannen trekt door de eindeloosheid de woestijn, blootgesteld aan ontbe- aan honger, aan dorst, cm zich heen iende vallen zijn krmeraden onder de :oge's der opstandelingen. Het is de rocte genade, die hem bestraalt en in en open ziel weet dcor te dringen. Teruggekeerd in zijn garnizoen breekt jij voor gced met zijn oude gewoontes. ien groot plan is bij hero gerijpt en me! il het vuur van zijn edelmoedig enthou- slöfl '"STre ^aat werken aan de verwezen- ijking. MaroKko was in dien tijd voor Frank- vjjaridie geb ed en slechts wei- steutmeedigen verwachtten, dat het ens narst Algiers een deel van Groot- frankrijk zou uitmaken. Luitenant de foucauld had er een voorgevoe'en van: lij wilde er de wegen openen. Na een rer'cf te hebben aangevraagd legde hij lich toe oo de studie van het Arabisch en sermaal de taal machtisr, vermomde hij rich a's Russisch rabbijn. Onder den saam Joseph Aleman en voorgevend de gelofte te hebben afgelegd vanuit Jeru- lalem door Afrika en Europa bedelend huiswaarts te zullen keeren doorkruist [hij in gezelschap van den rabbijn Mardo- iliers een groot gedeelte van Marokko. Juni 1883 begon hij zijn verkennings tocht, die zou diren tot 25 Mei 1884 meer dan 2.2"0 K.M. werd door hem ?fge- egd door het gebied der woeste, fiere Berbers, die den „Jood" hun verachting liet besnaarden. Onder onbeschrijve- ijïie' müeilükheden bracht hij het dcor- 1430| auiste gebied in kaart, verzamelde dui- lend nauwkeurige inlichtingen omtrent iet gesloten gebied der Mcghrebs. Teruggekeerd in Parijs schreef hij er ijn twee boeken „Reconnaissance" en Itinéraire au Maroc", door het geogra- hiseli genootschap met de groote gou- en medaille bekroond. Maar noch de unsten der wetenschappelijke wereld, och de verlokkingen der mondaine sa ins. die voor den nu beroemd geworden fficier wijd haar deuren openzetten, onden hem bevredigen. De roem van 'arijs i3at hem onverschillig. Tot hij toe- allig een ouden vriend tegenkomt, die «estelijk leider is geworden van een rocte onderwijsinrichting. En aan hem i het te danken, dat Charles de Fou- auld nu klaar ziin levensweg voor zich •fgebakend ziet. Hij neemt ontslag uit !en milita'ren dienst, vertrekt naar Jeru- alem, doet er strenge retraite, die hem jersterkt in zijn voornemens. Korten tijd ster meldt zich aan de poert van het iooster O. L. Vrouw-ter-Sneeuw een onge man aan, die nederig vraagt om iet minste werk: het is burggraaf de Fou- auld, die als eenvoudig d'enaar de mon- dten dienen wil. Geen is er onderworpen «n de regels als hij, geen neemt er met Ie grootste vreugde het meest-vernede- encle werk op zich als de vroeger zoo irillante officier. Maar zijn dorst naar 'ornedering is hiermede nog niet ge- esoht. Opnieuw vertrekt hij naar Klein- izië en wordt er knecht in een Clar'sson- dooster; voor geen werk schrikt hij te- 'ug, het minste is voor hem heilige op- Iracht. Doch nog steeds is hij niet vol- laan en aan zijn vrienden schrijft, hij: eiken eiken trine, amen uit: eiken usch- n en ?mer- lucho 75.- •alon- -ij den 50.- irvies eden, uur de „Dit is nog niel de vernedering, die ik me voorges'.eld heb." Hij smeekt cm de pries terwijding en eindelijk in 1901 na een proeftijd, die met wijze voorzichtigheid hem door zijn oversten is opgelegd, wordt hij bekleed met het heilig priesterschap. Onmiddellijk keert hij terug naar zijn dierbaar Afrika en vestigt zich te Beni- Abbès, een der eerste pa laanplantingen van Zuid-Cran. Daar blijft hij, tot zijn vroepere regiment3kamcraad Lapernr.e het bevel krijgt over de oasen der Sa hara en onder den invloed van dien mys ticus der woestijn neemt Pater Foucauld een taak op zich, die tegelijk bevredigt zijn zuc<ht near apcstolaal en de diens* van Frankrijk. Op zijn grocte pacificatietochten door Je wceslijn wordt de 'militair begeleid door den priester, die methodisch de taal en de gewoonten der Tcca.egs bestu deert. Zorgvuld'g hoedt hij zich voor over dreven prose'itisme bij de hem cmringen- 'e Mahomedanende kracht van zijn voorbeeld is vcldccnJe om docr noma den en opstandelingen met eerbied te worden aanhoord. Het duurt niet lang meer, of wijd en zijd is docr de rondtrek kende karavanen de roem van zijn heilig heid verbreid: van Tripolis en de verre Soedangrenasn, van de hooge, bosch- rijke plateaux van Nigecie ken en ze tce gestroomd cm hem te zien, hem te raad plegen. Vcor de Tceaieps is hij de .incar natie van her vredelievend Frankrijk en aan zijn invl.ed is te danken de onder werping der Hoggar-Toeare;s. Geduldig teekent hij eiken d-g aan zijn opmerkin gen over de taal, de zeden, de legendes, 'e woestijn, over meteorologie en de geo logie. Dan breekt de groote oorlog rit: a'le beschikbare tree en worden uit Afrika teruggetrokken. Maar klarr en duidelijk staat Pater de Foucauld zijn plicht voor cogen: hij, de man des vreJ.es, zal hier Frankrijk blijven vertegenwoordigen te genover de wceste, ruwe stammen, d e door geheime boodschappen worden op gezet in opstand te komen tegen het ^ransrhe fezag. De onafhankelijke, bloeddorstige stam der Sercessi uit Tri polis is reeds te velde getrokken, maar door. den invloed van Pater de Foucauld 'eiden al hun pogingen tot bondgenoot schap schipbreuk. Eén middel is er slechts voor den vijand om te sla-genden Pater uit den weg te ruimen. De kleine, streng- Muzelmansche stam der FeEaga's, die met doodelijkcn haat wcedt tegen het Christengeloof, wordt opgestookt, buit en geld wordt hen beloofd, indien, zij Pater de Foucauld dopden. En plotseling het verblijf van den missionaris overvallend, remen zij hem .gevangen en dooden hem. Maar nu bevangt hen een zekere hefige vrees: zij zijn gewend het lijk van een vermoorde te verminken, maar beangst nemen zij de vlucht en laten de slaven het lijk fcc-"-"ven. In dien tijd, in 1916, was luitenant de Foucau'd al lang veigeten door de mon daine kringen, waartoe hij vroeger be hoorde en zijn werken van de laatste ja ren werd door cle groote mrssa riet ge kend. Het was slechts na den oorlog door een beek van den grooten romanschrij ver, René Bazin, dat aan Frankrijk het bestaan werd geopenbaard van die groo- fe apostelfiguur, d:e in één en dezelfde dienst God diende en het vaderland. Op hieuw is dezer dagen de aandacht op 4*em gevestigd door het vertrek van een rriss;e vanuit Algiers naar Hogar om daar alle inlichtingen voor een eventueele za ligverklaring te verzamelen. In J923 im mers had reeds Paus Pius XI aan Pater ■Toveux van de congregatie der Witte Paters, de zorg voor het zaligverklaring proces ongedragenreeds drie wonderen zijn op rijn voorspraak verricht, bij de op graving bleek zijn lijk ongeschonden be waard, terwijl m heroïsche graad de deug den door hem beoefend werden en hij cm het geloof werd vermoord. De laatste in lichtingen moeten nit door de missie ter olaatse #vorden verzameld cm definitief het benlificariepioces te kunnen begin nen. Geen wonder, dat de voorstanders vin hulp aan de missiecongregaties dezer ciagen wijzen op de onberekenbare dien- si en, docr do missionarissen belangeloos bewezen aan de groote zaak van Frank rijk. J. W. KOLKMAN. Parijs Januari 1929. GIDVANNI „VOORUITGESCHOVEN POSTEN". Wij lazen onlangs in het weekblad „De Katholieke Vrouw": Wanneer we in een Katholiek vrouwen blad over Katholieke vrouwenbeweging praten, dan denken we telkens, als van zelf, aan die vooruitgeschoven posten van ons leger die 't moeilijkste werk doen cn die 't doen, zooals Katholiek werk altijd moest gedaan worden, zonder de nevenge dachte, er eer of voordeel bij te oogsten. Dan denk ik vooral aan onze religieuzen, die wel onbewust oorzaak zijn, dat de* co lonne onzer werksters in het openbaar le ven dunner en zwakker is, oorzaak, dat de rij begaafde en warmvoelende Katho lieke vrouwen wier namen genoemd wor den, beduidend korter is, maar in wier ran gen de idee der Katholikee vrouwenbewe ging in den lateren tijd zoo sterken weer klank heeft gevonden. Onder die vooruitgeschoven posten", re ken ik een der nieuwe stichtingen in Ame rika, de „Zusters van liet H. Sacrament", door Moeder Katharina Bre.xel gesticht, en dio alléén werken onder Indianen en negers, Terwijl de stichteres nog leeft, bezitten zij reeds een en dertig huizen in de Vereenig- df Staten, met twee en twintig scholen. Dat zijn geen eenvoudige „missie-school tjes", ook de negers en Indianen vragen tegenwoordig een degelijk onderwijs. De zusters bezitten naast haar novicaiat een groot gebouw „St. Catherine's Hall", met klaslokalen, aula, laboratoria, bibüo- heek enz. enz. waar de novicen worden op geleid terwijl velen onder haar katholieke universiteiten bezoeken. Vier en dertig jaar geleden trokken de eerste zusters op „haar groot avontuur" uit naar de Pueblo-Indianen van Santé Fé. Nu zijn er 190 onderw ijs-zusters en 79 lee- kenkrachten. De zusters bcstudeeren ook in haar verro en eenzame missies de oude gebruiken cn de rastradities der Indianen en zullen d-'.arover een werk publiceeren. Dit is niet alleen van wetenschappelijk belang, maar het is ook gericht tegen de beweging van het Communisme. In de Russische actie toch om het gezin te vernietigen, wordt vooral gewezen op het voorbeeld der pri mitieve volken en het n-tuurlijko leven. De getuigenis der missionarissen werpt echter hierop een geheel ander licht De „Catharina-Zusters", zooals zij ook wel ge noemd worden, hebben in al haar huizen eeuwigdurende aanbidding. Wat was hij stil, die Giovanni! De menschen vlui tte hij: ze waren im mers zoo geheel andc s dan hij zelf. Speel- genooten had hij nic:! hij was meest al leen, en de andere knapen vermeden hem ook. Liefst hadden ze hem gescholden; maar zijn zwarte ocgei blonken zoo raad selachtig dreigend, dat zo er telkens ccn geheime griezeling van kregen. Dat waren ja, wonde, e oogenl Als des avonds het bergmeer in de schemering tus- schen zijn rctsen lag te glimmeren, voelden c'e jongens ook zco'n griceling en 't was hetzelfde gevoel, dat dan het gemoed be kroop. Vóór dat bergwater was 't ook, dat de stille knaap het liefst "e tref de. Wanneer <"e rozigen gloed der scheidende zon de bergen vergulde, kon hij daar uren lang over het donker water zitten heen te turen. Eenen enkelen vriend had de zon derlinge knaap, en dat was Wolf, die groote brndhend, die de berghoeve be waakte. Wanneer het die", in de lauwe zomeravonden, verdrietelijk de man lag aan te bassen, zat Giovanni vaak bij hem, zijne armen cm den ruigen hals van de" hond geslagen. Wa.t hield Giovanni zoo in zijn lange verdroomde uren bezig? Hij hadde 't zelf niet kunnen zeggen. ,Jets als ce.ne vage herinnering zweefde voor zijnen geest, iets dat hij nooit ken vatten en dat toch zijne ziel met een heet verlangen ver- vu'de. Giovanr» tp* gezonden kind. Op een morgen had mon hem, als ccn schreiende windelkind, op de drem* el der berghceve revoden. De doeken waarin hij gewikkeld was, waren armoedige lom- en: ccn kind der armoede was hij. Nevens bet levend pak lag een briefje, waarop in slecht geschrift te lezen stond: „Crtferm u, in name der wonden Christi, over dit kind, en neemt het aan. Het heet Giovanni. Ik kon niet anders deen. „Een ongelukkige moeder". De bergbeer had eanvanke'ijk wat ge- g omd wegens de onverwachte von'st: maar de boerin had een gced hart: ze had medelijden met het wicht en vcedde het op. De beer verzette zich riet verder; op de borghceve was niets te kort, en een eter meer bemerkte men niet eens. laren verliepen. Het kind wies tot een krachtigen jongen op.. Zijne pleegouders was hij uit garscher harte genegen: hij was gewil'ig, leerzaam en gehoorzaam. Voor de boerin ware hij vast door een vuur gegaan. Misschien hadde hii ook vrcolük kunne" zijn gelijk andere kinderen, indien maar dat geheimzinnig gevcel zoo niet op hem gele gen had! Wss t' wellicht de stem des bloeds, die in ziin binnenste Rpu.k? Nooit zag iemand een lach op zijn gezicht. Dat was zijn levensgeschiedenis. De liefde die Giovanni voor zijne pleegmoeder gevoelde, was sinds eenigen tijd nog aangegroeid: ze had hem een vedel gekocht, en hiermede had ze ziïne lang gekoesterde hartewcnsch vervuld. De dorpsschoolmeester gaf Giovanni het ee-ste onderricht. Deze toonde een wonderlijken aanleg; oo korten tijd was hij zijn speeltuig meester, en had zijn lee-aar hem niets meer te leeren. Wanneer in de dorpskerk een plechtige dienst gevierd werd, waart)ij het orkest zich op het dokzaal meest laten hooren, speelde Giovanni de eerste viool. En zijn spel klonk zoo smeekend, zoo aandoenlijk- vreemd, dat de aanwezigen niet wisten hoe zij het hadden bij den klank dier meeslee- pende tonen. Cp zekeren dag kwamen vreemde be zoekers in het dorp. 't Was rondreizend volk: bruine zwartgebaarde kerels. Gansch aan het uiteinde van het dorp, tegen 't bosch aan, hadden zij hunne tenten opgeslagen; daar flikten zij de potten en pannen der huisvrouwen. Ze dreven ook ruilhandel in paarden. De vrouwen hadden geneesmiddelen bij zich voor menschen en vee. De vreemdelingen kenden daarenboven alle snort kunst stukken, naar welke do dorpelingen met bewondering kwamen kijken. Wanneer dan de nacht zijn vlerken over 't dal legde, hoorde men tonen in het vreemdelingenleger, tonen, zoorls de dorpelingen er nooit vernomen hadden: wild meeslepende wijzen, tooverachtig schoon. Soms ook hoorde men ze wee klagen, hartbrekend, alsof ze van de rcerendste smart verhaalden, die een me^schenborst bevatten kan Met stormachtig kloppend hart leerde Giovanni, achter een boomstam verschel len, naar de legerplaats; bcgeerig zoog zijn ziel do vreemde wijzen op. Dat was eer.e spraak, die zijn hart verstond, 't Leken tonen uit het verre vaderlandHalve nachten b'cef hij on zijn kamerken in het venster liggen, luisterend naar de vreem de muziek, tct het spe'cn ophield. En naderhand speelde Giovanni alles, wa.t hij van de Zigeuners had afgeluisterd in ce sti'le avond na, terwijl de maan zacht haar licht over de bergen goot. Eoer en bcerin, knechten en meiden, ze luisterden, en werden bet luisteren nimmer mee Je. Die klagende wijzen, aan maat noch regel gebonden, grepen in hun hart. Daar bij schudden zij het hoofd: de jongen is een wonderkind! De jongen is een won derkind! meenden zij. Het was oogst. De zeisen blonken cn klonken. Het keren werd gepikt. Zwaar geladen rolden de'wagens de schuren binnen. Op de berghoeve waren alle handen vlij tig aan het werk. De lucht'glinsterde heer lijk blauw, en de zon stond gloeiend op het aardrijk. De bergboer laadde den wagen, en Gio vanni stend neven do paarden. Hij moest ze stevig bij de teugels houden, om ze tct stilstaan te dwingen, want ze waren ge plaagd door de hitte en 't ongedierte. Op eens gaven de dieren eenen ruk dat de beer schier van den wagen viel. Lomperik, let toch wat op! riep hij. Lieve Hemel! met dien bengel is toch niets aan te vangen! Die heeft maar z'n vedel in den kop! De onverdiende berisping deed den knaap pijnlijk aan. Twee tranen rolden over zijne wangen. Hooger en hooger tasten zich de schooven op den wagen. Oefl daar heeft me iets gebeten! rien de boer plotseling uit. Op hetzelfde oogenblik slibberde iets aalachtig-glads van den wrgen af: 't wrs nog even herkenbaar, terwijl het vaardig rap tussohen do keien van de nabijzijnde gracht verdween: het was oeno adder van de gevreesde soort. Te beer sprong van d?n ragen en rolde de broekspijp omhoog. Men zag de wonde, schijnbaar onbeduidend, bijna gelijk twee spe'deprikken. Giovanni stond reven den boer. Rap, baas! riep de jengen. Er is maar een middel. Anders is 't uw dood! Hij knielde en drukte den mond op de k'eine wonde. Hij zoog, zoog Nu zal 't wel goed zijn, zei hij ten laatste. Ik heb dat bij do Zigeuners zien deen, toenmaals, ge weet wel Hierop reed de wagen naar huis. Dadr zou men den dokter ontbieden. Giovanni was zeer bleek. Halverwcgen hurkte hij eventjes op den weg neder, als van FÜn- Laas, kreunde hij, ik ben ziek, dood ziek! In 't hemels naam, jongen! riep de beer ontzet, terwijl de schrik door zijn lichaam voer, het zal toch zeker Thuis meest men Giovanni te bed bren gen. Zijn toestand verergerde. Iets ge- heimzinrigs jceg verwoestend door al zijre ledematen. Overal veelde hij ondra gelijke steken. Eene zware drukking klom naar zijne hersens, en zijne oogen pijnden vreeselijk. Ze schenen op te zwellen, en geen plarts meer to hebben in hunne •"assen Daarbij voegde zich een ont- 4e; de brasklust en ijzige kooitsvillin- gee Door de overmaat der pijnen viel de arme knaap in onmacht. De dokter kwam, maar hij. schudde het hoofd. Menschel ijk© kunst bleek hier machteloos: het was reeds te laat. Het rift der adder had zich langs 'n pchram in den mond met het bloed vermengd. Nog eenmaal gingen de mcede oogleden open. Dc kleine lijder zag de aanwezigen met weenende oogen zijn legerstede om ringen. De vedelfczelden zachtjes zijn lipren. Do boerin reikte hem het speeltuig toe. Liefdevol betastte Giovanni de vedel en zijn vingeren gleden liefkozend ove: de snaren. Deze trilden, zacht welluidend Een zalige glimlach .verscheen pp Giovanni's gelaat. Opeens, een schrille toon: een snaar, die sprong! Op hetzelfde oogenblik zakte het hoofd van den stervende achterover, en zijne borst stond hikkend stil: daar was ook eene snaar gesprongen! Een engel had de ziel van Giovanni in zijne armen genomen en droeg ze heen naar 't eeuwige vaderland. Centr. KALENDER DER WEEK. R0ESTWER1NG BIJ MOTOR RIJTUIGEN. Het roestvrij houden van onderdeelen heeft in Frankrijk bij de motorrijwiehn- dustrie méér de aandacht van de con structeurs, dan we dat sinds onheugelijke tijden in dat land van de gezamenlijke automobielconstructeursgewend zijn en heeren carcsseriebouwcrs mogen werkelijk wel eens een voorbeeld nemen aan hun „kleine" motorfiets-collega's, aldus schrijft „Norman" in de „Motorkampioen" opdat ook zij tijdig tot de ontdekking zullen ko men, dat men tegenwoordig niet meer te vreden is met een vehikel, dat or na een kort bezit uitziet alsof het in Pompei op gegraven wareHier en daar zien we do vrij kostbare verchroming toegepast, het boven reeds genoemde Parker-proces dient bij verschillende fabrieken als voorbehan deling voor het moffelen en diverse fabrie ken kondigen aan, dat haar nikkel- roest vrij is. Eén van deze, die een daarbij be- hoorend demonstratie-apparaat op haar stand had geïnstalleerd, waardoor een aantal onderdeelen voortdurend werd be sproeid, moet ik hierbij tot mijn spijt van eenige „onzekerheid" op dit gebied be tichten, toen mij bij aanraking van één de zer onderdeden bleek, dat het heele ge val onder spanning stond. Ik voelde daar na onwillekeurig den lust in mij opkomen om ook een weinig van de bcsproeiïngs- vloc'stof mede te nemen, ten einde een zuiver overzicht van deze demonstratie te krijgen, maar bij nader overleg heb ik ge meend een verdere beproeving van dit ,on- roestbare" nikkel maar aan de Fransche koopers te mogen overlaten, gezien het feit, dat bedoeld merk in hoofdzaak rijwie len fabriceerde, die in Nederland wel nooit aan de markt zullen komen. Overigens vindt men op tentoonstellin gen altijd „demonstraties" als deze en hot eenige wat mij verwenderde, was de wel bekende „bou.gie-in-olic'-vertooning, die zich vroeger stee ls in do algemeene pu- blieke be'angsteliing verheugde, te missen. Wellicht dat de publieke critiek toch lang zamerhand ietwat scherper begint te wor den. N.B. Als niet anders wordt aangegeven dagelijks Gloria, t'ccn Ciodo. De gewone Prefatie. Kleur: wit. ZONDAG, 3 Fcbr. genaamd Sexagesi ma. Mis: Excurge. Geen Gloria, fe gebed v. d. II. Elasius, Eisschop en .Martelaar; L'e A Cunctis (cm de voerfcede der Hei ligen af le smeclcen). Credo. Prefatie v. d. Allerh. Drieëenheid. Kleur: Paars. Bij' ons heilig Doopsel heeft God het goede zaad van het geloof in ons hart ge zaaid. 't Is opgebloeid, maar eerlijk be kennen wij, dat het door velerlei en ver schillende levensomstandigheden (weelde, levenszorg of ook verkeerde genoegens) niet die vrucht draagt, die kan en moet verwacht worden. (Evangelie). M.a.w. wij leven niet altijd uit cn dnor ons geloof. Onze zonden indachtig bidden wij daar om rouwmoedig in den Introitus: „Sta op, o Heer, en help ons" (ons geloof beter te beleven). Een heerlijk voorbeebi van ge loofsoven is c!o H. Apostel Paulus. Zeer veel heeft hij gedaan en verduurd voor het geloof. Gedwongen cn met tegenzin ver haalt hij d-arvan in het E; istel. Dat moet ons prikkelen tot navolging en ons aan sporen er iets voer over te hebben om de gevaren en mccilrkheJ.cn, welke den uit bloei van ons geloof naar buiten en de geloofsbeleving kunnen bc'emmeren moe dig te weerstaan en te overwinnen. Daar bij moge God zelf onze sterke hulp (Gra- dueJe, Tractus) de Lccraar der heidenen (St. Paulus) onze beschermer zijn (Gebed). Met het grootste ve. trouwen op Gods bij stand en genade offeren wij ons voorne men op cm steeds te bewandelen de pa den des Heeren (d. w. z. do geboden te onderhouden, drt is leven volgens het ge loof). God geve ons de volharding. (Offer torium). En door de heilzame Offerande der H. Mis moge Hij voortdurend onze harten met nieuwen meed bezielen en versterken (Stilgebcd; Communio; Post- communio). MAANDAG, 4 Fcbr. Mis v. d. H. An dreas Corslm. Bisschop en Belijder. Sta tuit. In zijn jonge jaren vroom en verstan dig opgevoed, helde Andreas toch lang zamerhand over naar het kwaad, waarom hij dikwijls berispt en vermaand werd door zijne moeder. Getroffen door hare vermaningen en vernomen hebbende, dat zijn ouders hem aan Maria hadden toege wijd, tr.vi hij in de Orde der Carmerieten en leefde, ondanks vele en velerlei beko ringen als een heilig kloosterling. Hij stierf als Eisschop van Fiësole, op den dag. hem door Maria voorzegd, 1373. DINSDAG, 5 Febr. Mis v. d. H. Anatha, Maagd en Martelares: Gaudoamus. Kleur: Rood. Op het eiland Sicilië, waar zij ook gebo ren was, werd de II. Agatha na gruwzame martelingen ter dood gebracht voor haar geloof en hare maagdelijkheid. Vóór hare lichamelijke kwellingen vroeg haar dc praetor van het eiland Verwijtend: „Schaamt gij u niet, gij, die van adellijke geboorte zijt, om het vernederend slaven leven der christenen to leiden?" Agatha antwoordde: „De christelijke nederigheid en slavernij ziin veel kostbaarder, dan ko ninklijke schatten en trctschheid". WOENSDAG. 6 Fcbr. Mis v. d. H. Titus Bisschon en Belijder: Statuit. 2e gebed v d. H. Dorothea, Maagd en Martelares; 3- voor den Paus (wegens den verjaardag zij ner keuze). De H. Titus, Bisschop van Creta, wa; een leerling en metgezel van den H. Pau lus en den grooten Apostel bijzonder dier baar om zijn ijver in het verkondigen van bet H. Evangelie en om zijne getrouwheid DONDERDAG, 7 Febr. Mis v. d. H. Ro- rrualdus, Abt: Os Justi. De H. Romaldu* is de stichter van. de Camaldulensen-Orde Hij stierf in 1027. VRIJDAG, 8 Febr. Mis v. d. H. Joannes de Matha, Eeliider: Os Justi. Met den H. Fcli.x van Valois stichtte hi, de Orde v. d. Allerheiligste Drieëenheid tol vrijkoop der slaven. ZATERDAG, 9 Febr. Mis v. d. H. Cyril- luss, Bisschop van Alexandrië: In medio. gebed v. d. H. Apollonia, Maagd en Martelares; ?e voor den Paus. Credo. De H. Kerkleeraar Cyrillus is de groot ste tegenstander geweest van .den ketter Nestorius, die do wezenlijke Godheid van Christus loochende. Tn heerlijke geschrif ten heeft Cyrillus Christus' Godheid en daarmee samenhangend ock Maria's god delijk Moederschap verdedigd. IN DE KERKEN DER E.E. P.P. FRAN CISCANEN: Alles als in bovenstaande kalender, be halve ZONDAG. 2e gebed v. d. H. Mattheüs. Bisschon en Eeliider; 3e v. d. H. Blasius. MAANDAG. Mis v. <1. H. Jozef van Lco- ressa. Belijder: Justus. :e gebed v. d. H. Andres Corsini. DINSDAG. Mis v. d. H TT. Petrus Bnp- tista en XXII Gezellen, Martelaren; Per patiertiam, 2e gebed v. cl. H. Agatha. DONDERDAG. Mis v. d. Z.Z. Rizzcrius van Mucia, Egidius M"via van den H. Jo zef en Antonius van Stroncone. Belijders: Confiteantur. 2e gebed v. d. n. Romualdus. Amsterdam. ALB. M. KOK, Pr. Moeder, geef uw kinderen op geregelde tijden hun maaltijd c:i geef ze niets tus- schendoor, ook zoetigheid tusschen de maaltijden niet dan bij heoge uitzondering. Gij zult dan zelden over slecht eten van uw kinde en te klagen hebben. Zorg dat het schoolkind na ccn stevig ontbijt naar school gaat en let zelf op, dat het daaraan den noodigen tijd besteedt. Naast brood, boter, slappe thee met gekookte melk, is een bord warme pap des morgens voor uw kindeien een zeer geschikte spijs.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1929 | | pagina 9