Dp ABONNEMENTSPRIJS bedraagt bij vooruitbetaling: Voor Leiden 19 cent per weekf 2.50 per kwartaal Bij onze Agenten 20 cent per week. f2.60 per kwartaal Franco per postf2.95 per kwartaal get Geïllustreerd Zondagsblad is voor de Abonné's ver krijgbaar tegen betaling van 50 et. per kwartaal, bij voor uitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 ct., met Geïllustreerd Zondagsblad 9 ct. Dit blad verschijnt eiken dag uitgezonderd Zon- en Feestdagen. II Bureaux: RAPENBURG No. 10 - LEIDEN TEL, INT. ADMINISTRATIE 935 REDACTIE 15 GIRONUMMER 103003 POSTBUS No. 11 DE ADVERTENTIEPRIJS BEDRAAGT: Gewone advertentlën 30 cent per regel Voor Ingezonden Mededoelingen wordt het dubbele van hot tarief berekend. Kleine advertentiën, van ten hoogste 30 woorden, waarin betrekkingen worden aangeboden of gevraagd, huur en ver huur, koop en verkoop f 0.50. HET GOUDEN JUBILEUM DER NEDERLANDSCHE ST. GREGORIUS-VEREENIGING DE NEDERLANDSCHE KERKMUZIEKWEEK De tweede dag der St. Gregorius-feesten is uitnemend geslaagd. Er zit een climax li in de stemming welke deze dagen be- n. heerscht. Het cachet der kerkmuzikale voordrachten en uitvoeringen wordt fees- telijker, naarmate we dichter komen bij het glanspunt van het gouden jubilé der St. Gregorius-Vereeniging, de feestvergade- d ring op Donderdagmiddag en de daarop volgende uitvoering in de Kathedraal. Het aantal bezoekers neemt ook toe. j. Tot de trouwste bezoeksters in de Kathe- draal en in 't Gebouw behooren de Eerw. Zusters. Verder zijn 't geregeld enkele honderden geestelijken en leeken, waaron der vele bekenden in cle muziek- en zan gerswereld, die geregeld present zijn en alle uitvoeringen en voordrachten volgen. Wij kunnen er niet aan beginnen namen te noemen, maar één uitzondering willen we toch maken voor den vergrijsden musi- cus Corn. Galesloot, die reeds zijn gouden directeursjubileum achter den rug heeft en lf dien we tot nog toe nog bij geen enkele voordracht gemist hebben. Ook de eerbiedwaardige monnikfiguur - van Dom Ambrosius Stock O.S.B., magis- ter choralis van Maria-Laach ontbreekt op k geen enkele bijeenkomst. Als 't zoo doorgaat en daar twijfelen we geen oogenblik aan, zal cle Kerkmuziek week te Utrecht schitterend slagen. Dinsdagmorgen, vóór den aanvang der deed pastoor Th. M. Beu- voorzitter der St. Gregorius-Vereeni ging, mededeeling van het volgend telc- ri gram «y Telegram aan den H. Vader, e Union ecclésiastique de St. Grégroirc ip en Hollande, célebrant cinquantenaire :H témoigne dévouement filial demands 0 bénediction papale pour son travail. a BEUKERS, Président. n* Vertaling, De Nederlandsche St. Gregorius-Ver- \j. eeniging, haar gouden feest vierende, ir ("betuigt haar kinderlijke aanhankelijk- |heid en vraagt' den Pauselijken zegen 8 over haren arbeid. BEUKERS, Voorzitter. Dr. A. Ramselaar hield daarna zijn y, voordracht over Palestrijnsche muziek, waarvan wij gisteren reeds het verslag v(. konden opnemen. n De voordracht werd meermalen door ap plaus onderbroken en aan het slot met luid handgeklap beloond, et .Pastoor A. Hansen uit Geldrop hield ;jj daarna, te 12 uur, zijn voordracht over De beteekenis van de muziek in de Liturgie. De kerkelijke Liturgie, aldus spr., ver- toont zich eerst in haar ware gedaante, wanneer ze wordt gevierd in muziek en zang. J Muziek en zang zijn in de Liturgie niet iets aparts, zij vormen een organisch deel der Liturgie, een deel, dat uiterlijk en in nerlijk met haar verbonden is. 1 De andero kunsten: architectuur, schil- aerkunst, zijn niet rechtstreeks met de Li- turgie verbonden, de kerkelijke muziek echter wel. to Spr. zet hierna het eigen doel der mu- •^jZiek in de Liturgie uiteen. DiiDafc doel is de eere Gods en de stichting Tf*er geloovigen. De muziek moet zuiver aanvoelen de liepe beteekenis van het offer in de H. bïÉerk> dan zal zij ook werkelijk de geloo- jr^n, die mede-offeraars zijn, stichten. van stichting der geloovigen kan niet J^gesproken worden als er geen innige ,erly 1S tu5sc.llen koor en altaar. p' aa stichting kan niet gesproken wor- 1 en als de muziek niet heilig, als zij niet srtistiek-schoon is. ^preker er °P' voorat de pries- rs °°k oen groote taak hebben, door te 'Orgen voor schoone liturgische muziek en ,iL 8 00vigcn te leeren de schoonheid \t( Pa"van te smaken. ju n,. ,Wat de kerkelijke componisten, i p?r ln8®nten, organisten en koorleden g?: g€iij^ bZ1J moeten kturgist en musicus te st*1 „:Pan zu^ea ze de kerkelijke muziek Ult'°eren, zooals dat behoort, t J P n "eslult met een warme opwekking or i 3i 611 0m mede te werken ten einde »ok door do muziek het kunstwerk der H. itschittem ^aar heerliikheid *e doen Op de voordracht volgde een luid ap plaus, waarna Pastoor Beukers een kort dankwoord sprak. Moderne muziek. Paler Dr. CLaecilianus Huijgens, direc teur der Kerkmuziekschool te Utrecht, hield om drie uur een schitterende, ^neer- malen door applaus onderbroken voor dracht over moderne muziek. Spreker behandelde eerst de ontwikke ling der moderne muziek vanaf Reger tot op onze dagen. De hedendaagsche moder ne muziek heeft alle wetten, alle vormen overboord gegooid, heel de harmonieleer is prijsgegeven. Het allerlaatste is het oranitonium, de sphaerophoon en andere instrumenten, die in de electrische centrales van Frankrijk en Duitschland gebouwd worden, waarop men alle breuken, van tonen kan voort brengen. Wie meenen zou, dat deze allermodern ste muziek toch nog niet in de kerk wordt uitgevoerd vergist zich. Er zijn reeds mis sen geschreven in Jaszbandstijl met bege leiding van jaszorkest. En tot een jaszor- kest behooren, zooals men weet, allerlei soorten van banjo's, claxons, groote en kleine trommels, klokken, kindertrompetjes ratels, jaszbezems, zingende zagen enz. Een Mis is jaszbandstijl met jaszorkest, gecomponeerd door den Tsjechischen com ponist Burian, is onlangs in een kerk te Praag gelukkig geen katholieke uit gevoerd. De moderne muziek is volgens spreker een warwinkel, een labyrinth, een chaos* Haar voortbrengselen hebben alle min of meer dit gemeen; gemis aan levensblij heid, neerslachtigheid en vertwijfeling, ho peloos pessimisme met veel erotiek, breuk met het verleden, onvastheid van richting: heel de beweging lijkt een wanhoopsdaad. Intusschen ontbreken de lichtpunten niet en schijnen in 8e gisting dezer dagen blij vende waarden verborgen te liggen. Als het proces is uitgewerkt zal de katholieke Kerk voor den nieuwen stijl haar deuren niet sluitenmits de liturgische wetten er niet door worden geschonden. .Want de muziek der Kerk, in welken stijl ook ge schreven, heeft het hare bij te dragen tot het algemeene doel: de cere Gods en de heiliging en stichting der geloovigen. De muziek moet wijding ademen en wel de wijding, die van den tekst uitgaat. Alles wat de componist van zichzelf geeft en niet uit den bemediteerden en doorvoel den tekst gegroeid is moet als onkerkelijk gebrandmerkt worden. Een kerkelijke com ponist heeft mede het volk te leiden tot God. Verstaat het volk zijn taal niet dan moet hij een andere spreken en onder „volk" moet niet verstaan worden een kleine groep geestverwanten van den kun stenaar, ook niet den minst ontwikkelde, maar de breede massa. Spr. meent dat een muziekstuk, dat waarlijk den geest der Kerk ademt en aan het doel dier H. Kerk beantwoordt, zij het ook in den meest modernen stijl ge schreven en natuurlijk goed uitge voerd omwille van den vorm nimmer bij het volk ergernis zal kunnen verwekken. Als de vorm dermate geconstrueerd is dat hij om zijn nieuwheid, vreemdheid en gril ligheid ergernis verwekt, dan deugt het product niet voor de kerk; niet zoozeer om de nieuwheid van vorm; maar omdat deze dan meer spreekt dan hij doen mag, omdat hij zich dan opdringt en niet on dergeschikt is aan den geest. Spreker denkt aan de veroordeling van den Kruis weg van Servaes, die ook aan de musici wel iets geleerd heeft. Een kunstenaar mag zich niet eenvou dig geven zooals hij is; het verkeerde in zich moet hij onderdrukken. Gelukt hem dit en bezit hij de reinheid van geest en hart, is het de H. Geest die in hem leeft, weet hij het goddelijke en bovennatuurlijke in waardigheid, bevalligheid en aantrekke lijkheid van vorm weer te geven, dan be zit hij de geschiktheid voor produeeerend kerkmusicus. Kerkmuziek groeit en bloeit alleen door beperking, door besnoeiing. En dat is het kinkt misschien voor sommigen parodoxaal geen knechting maar vrijmaking. Spr. behandelt hierna de groote gevaren van de „Schund"-muziek, wier producenten zich in het innerlijke niet bedwingen. De muziekmarkt wordt overvoerd met werkelijk perverse muziek. Het is sprekers vaste overtuiging dat de funeste invloed van de moderne profane muziek ook in katholieke ge'cderen, ook in onze Roomsche mentaliteit grootcr is dan men vermoedt. Gelukkig voelen de katholieke kerk- componisten in ons land hun roeping. Hun band met de Kerk is te innig, dan dat zij, voor de Kerk schrijvend, hun geest en fantasie aan vergiftigde bronnen buiten de Kerkelijke sfeer zouden gaan voeden en bevruchten. Spr. bidt echter onze vaderlandsche kerkcomponisten, zich omwillé van hun kunst toch te verdiepen in het Grego- riaansch met de verhevenheid zijner lie- melsche schoonheid en de ongerepte rein heid zijner melodie. Het Gregoriaansch blijft een onuitputtelijke bron, het hoogste model van kerkelijke muziek. Als onze componisten zich altijd dieper in het Gregoriaansch gaan inleven, als zij in hun ziel de echo van het bovennatuur lijke wakker roepen, en zich dan gaan uit zingen dan zullen we een nieuw bloeitijd perk en een tweede Nederlandsche school tegemoet gaan. De talenten zijn er, dat bewijst de expo sitie die tijdens de Kerkmuziek weck hier in het gebouw voor K. A W. gehouden wordt en die één groote hulde is aan onze katholieke Nederlandsche componisten (Applaus). Spr. besloot zijn voordracht met als voorbeeld te stellen aan alle kerkelijke componisten Palestrina, die modern was omdat hij een persoonlijkheid, een karak ter was, die zichzelf wist te beperken en te besnoeien, omdat liij de muziek aan het liooge kerkelijke doel dienstbaar maak te, die van de muziek, die een alleenheer- scheres was geworden, weer een dienares en van zijn kunst een dienende kunst maakte. Op deze met diep doorvoelde overtui ging voorgedragen voordracht volgde een overweldigend applaus. Er werd nu een korte pauze gehouden, waarna het woord gegeven werd aan den heer Hubert Cuypers uit Amsterdam met zijn kerkkoor van St. Agnes. Practische repetitie van Hubert Cuyper's kerkkoor. Alvorens een proeve van repetitie te geven met zijn 'kerkelijk zangkoor, (van de St. Agncskerk te Amsterdam), hield de lieer Hubert Cuypers een korte inlei ding, voornamelijk om te getuigen waar voor hem, gedurende een 35-jarige muzi kale loopbaan, de hoofdaccenten eener acsthctischc kerkmuziekbeoefening ble ken te liggen. Wanneer spr. zich afvraagt, wat de eigenlijke kerkmuziek is, dan is het cenig, zoowel historisch-, als aesthetisch- en religieus-juiste antwoord: het Grego riaansch; Palestrina is bewonderenswaar dig, maar het Gregoriaansch is bewonde renswaardiger in al zijn eenvoud, rust, wondere rhvthmiek en éénheid met de ge wijde teksten. Het Gregoriaansch verdient als oudste en eenig kind der Kerk daarom bij alle plechtigheden de voorkeur; de meerstem mige muziek, ontkiemt buiten de Ntrk en daarna toegelaten in onze Godshuizen, dient zich als aangenomen dochter te voe gen naar het Gregoriaansch, dat de oud ste brieven heeft; een aesthetische uitvoe ring van kerkmuziek wil dus zeggen: een uitvoering die den geest ademt, van het Gregoriaansch, d. w. géén effectbejag, géén opeischen van de volle aandacht voor de muziek maar integendeeleen gevoels-ondersteuning, een ontvankelijker maken der ziel voor de geheimen welke de Kerk viert. Spr. wijst er vervolgens op, dat de Gregoriaansehe zang de gemeen schapskunst bij uitstek is en dc volmaakte antithese van het: „l'art pour l'art", maar juist door zijn zelfvcrgeten dienstbaarheid aan den Eeredienst voor ons gevoel onver- biddellijle één is geworden met de litur gie. De beste voorbereiding daarom tot uitvoering van meerstemmige kerk-muziek is de voortdurende studie en beoefening van het Gregoriaansch, dat toch door vele koren nog maar steeds wordt verwaar loosd om daarvoor in de plaats artistiek geheel onvoldoende uitvoering van meer stemmige muziek te geven. Spr. eindigt met do verklaring om alle zang-ijdelheid uit de Kerk te bannen en geeft in overwe ging om boven elke oksaal-deur als ccn waarschuwing de woorden uit de Pinkster sequens te plaatsen: Lava quod est sordidum, Riga quod est aridum, Sana quod est saucium. Hierop begon de heer Cuypers zijn de monstratieve repetitie van een eenvoudig motet van Gallus, waarbij hij wees op de verwantschap van Palestrijnsche en Gre goriaansehe muziek: dc zingbaarheid in tegenstelling met veel moderne, instru- mentaal-gcdachte, z. g. „zang''-muziek; het vermijden der maatdreun; de diato- niek en dc kerk-toonaarden. Plechtig Lof in de Kathedraal. Om 7 uur werd in de kathedraal een plechtig Lof gehouden. Als celebrans fun geerde de hoogeerw. heer H. J. Koop- mans, president van het seminarie te Gu- lemborg, voorzitter der Liturgische Ver- eeniging in het Aartsbisdom; als diaken Th. Sinnige, leeraar te Culemborg; als sub diaken H. B. Lauwaert, rector te Utrecht. Door het parochiale gemengde koor der kerk van dc H. Agnes te Amsterdam, wer den, onder leiding van den heer Hubert Cuypers, uitsluitend gezangen in Palestri- na-stijl ten gehoore gebracht. Van de uit gevoerde lofgezangen maakte wel liet meest indruk het wonder-mooie „Ave Ma ria" van Vittoria, dat met fijne teoderheid gezongen werd. Gecombineerde feestvergadering. Te half 9 had een gecombineerde feest vergadering plaats van de jubilecrende St. Gregorius-Vereeniging en dc Liturgische Yerceniging in het Aartsbisdom. Voor dezo feestelijke bijeenkomst verleenden hun medewerking de heeren Phons Dusch en Jan Nuland, leeraren aan de R. K. Kerkmuziekschool te Utrecht. De zaal was weder geheel gevuld. Tc half 9 opende de hoogeerw. heer H. J. Koopmnns, president van het seminarie Culemborg, de vergadering. Met een woord van gelukwensch aan de jubilecrende St. Gregorius Yerceniging Spreker gaf verder enkele mcdedcelin- gen over de Liturgische Vereenigiug in het Aartsbisdom, die momenteel bijna 1000 leden telt. Spreker deelde mede dat voor a.s. winter een Liturgische radio-cursus in voorbereiding is. De zangers in hun betrekking tot God en de menschen. Pastoor A. Hansen, voorzitter der Li turgische Vereeniging in het bisdom 's-Hcrtogenbosch, hield een voordracht over bovengenoemd onderwerp. In den Goddelijken eeredienst; aldus spr., laat de Kerk niets onbenut om God te verheerlijken. Maar boven alle kunsten stelt de Kerk den zang, die ecu integreerend bestand deel vormt der Liturgie. De zang der Kerk moet door de zangers verricht worden zoo heilig en schoon mo gelijk, om daardoor de geloovigen op te wekken tot waardig meevieren van den heiligen eeredienst. Dc zangers moeten God behagen, maar ook de menschen. Zij moeten doordrongen zijn van den geest, der Kerk, om daardoor de menschen ook van dien geest te doordringen. Zij moeten beseffen, dat hun ambt is een hoog verheven leekenapostolaat (Ap plaus). Bezitten dc zangers den goeden geest, dan zal cr sympathie zijn voor het koor, dan zal cr wisselwerking zijn tusschen koor en altaar, tusschen koor en Kerk. Spr. eindigde met de hoop uit te spre ken, dat zoowel de St. Gregorius Vereeni ging als dc Liturgische Vereeniging in bloei mogen toenemen (Applaus). Pastoor Beukers sprak een dankwoord. Door dc hecrcn Phons Dusch en Jan Nuland werd de avond verder aangevuld met pianomuziek. Zij speelden te samen de Sonate in d-majeur voor twee piano's van Mozart. De heer Nieland reproduceerde zijn eigen Sonatine en een Triana van Al- benig, terwijl de heer Dusch dc Hebreeuw- sche rhapsodie „Le danze del te David" van Mario Castelnuovo-Tcdesco ten gehoo re bracht. Tenslotte speelden beiden weer de Variaties van Saint Saëns op een thema .van Beethoven, voor twee piano's. Daar zij beiden uitnemende klavierspelers zijn bracht dit muzikale gedeelte een niet ge ring genot. Beide musici verwierven telkens een uit bundig applaus. Door bemiddeling van den K. R. O. werd deze avond radiofonisch uitgezonden. DERDE DAG. Plechtige Hoogmis in de Kathe draal. De reeks van indrukwekkende plechtig heden in de Kathedraal vertoont ook een gradatie. Do Hoogmis hedenmorgen in de Kathe draal gehouden vormde ecu der treffend ste momenten in de rij der kerkelijke plechtigheden van deze week. De Hoogmis werd opgedragen door den oud-voorzitter der Nederlandsche St. Gre gorius Vereeniging, pastoor \V. P. H. Jan sen uit 's-Gravenhage. Assistentie verleen den als diaken en sub-diaken de Utrecht- sche kapelaans II. Wanders en P. Nier man. De wisselende gezangen werden uitge voerd door het koor der fraters theologan ten uit het Minderbrocderskloosler te Weert onder leiding van Pater Gilbertus Lohuis Ü.F.M. Dc fraters waren weer gekleed in su- perpli en stonden gerijd op het priester koor. Hun uitvoering der Gregoriaansehe gezangen, rustig en beheerscht, luchtig en toch vol ingetogen devotie, maakte die pen indruk. De vaste gezangen werden gezongen, uit dc door de Pascal Schmeits-stichting bekroonde Missa Festiva van Jaap Vran ken, door het parochiale koor der kerk van den II. Petrus te Gulpen onder directie van den heer H. Hupperts. Het Limburgsche koor bleek tegen de moeilijke reproductie dezer „moderne" j niet opgewassen. Het groote kerkgebouw was ook nu weer geheel gevuld. Dit nummer bestaat uit twee bladen. Het voornaamste nieuws. BUITENLAND. Sovjet-Rusland uitgenoodigd om toe te treden tot het Kellogg-pact. Zaterdag zal Achmed Zogoe tot koning worden uitgeroepen. Het Mexicaansch congres bijeengeroe pen om te beslissen in de presidentskwestie BINNENLAND. Het gouden feest van de Ned. St. Gre- gorius-vereeniging. (2de en 1ste blad). De staking in cle Goudsche Aardewerk industrie. (1ste blad). Te Delft is gisteravond een auto te wa ter geraakt. Een wielrijder, die was mee gesleurd, is verdronken. (Gem. Berichten, 2de blad). Te Leersum is iemand overleden tijdens het zaaien van kunstmest op het land. (Gcm. Berichten, 2de blad). Enkele bijzonderheden over hot eerste Ned. Psychopathengesticht, dat binnenkort alhier wordt geopend. (2de blad). OMGEVING. Een motorfiets door cle electrische tram bij Leidschendam gegrepen. Twee dooden. (lste blad). Onze Geïllustreerde pagina De photopagina geeft o.m. photo's van: eenigc belangrijke gebeurtenissen op sport gebied; folkloristische Landdag te Dcrculo; mislukte opblazing van een fa brieksschoorsteen tc Rotterdam. De Leidsche Hout. Er is Maandag in den Leidschen Gemeen teraad gesproken over do Leidsche Hout naar aanleiding van een voorstel van B. en W., om aan dc bestuurdcren van de toe komstige Leidsche Hout gemeentegron den in erfpacht af tc staan. Ons kwam tor oorc een bewering, dat de Raad bij die bespreking van te weinig waardeering voor het initiatief en het stre ven van het Leidsche Hout-bestuur heeft blijk gegeven. Tegen dezo onware bewering moeten wij onzen Gemeenteraad verdedigen! Die dat beweert kan, als bij ter Raads zitting is geweest, geen Hollandsch ver staan een euvel, waaraan ook wel „intel- lectueclen" (aanhalingstcekens niet verge ten s.v.p., zetter!) lijden; en, als hij niet ter Raadszitting is geweest, is hij verkeerd ingelicht of heeft hij een in de pers gege ven verslag niet goed begrepen. Er is juist j.l. Maandag in den Raad wèl met waardeering gesproken over de Leidsche Hout-plannen. En door een lid van de Katholieke Raadsfractie zéér na drukkelijk. En dat is o.i. niet meer dan betamelijk, niet meer dan plicht. Naast die waardeering zijn echter ccnigo wensehen of opmerkiflgcn gemaakt. Dab zulks niet zou mogen, zou alleen iemand kunnen beweren, die waardeering niet an ders kan aanvoelen dan als 'n met ge kromde rug neerknielen voor een gouden kalf.... Voor zulk 'n waardeering staat, meenen wc, het Leidsche Hout-bestuur te hoog Er is dan, allereerst, ccn amendement ingediend door het Katholieke Raadslid, den heer Manders. Daarover is in den Raad gepraat, alsof de heer Manders met zijn amendement medezeggenschap van den Road in de exploitatie van dc Leidsche Hout bedoelde. Zoover ging echter diens be doeling niet: hij wilde alleen voorkomen de mogelijkheid, dat. ah' het Lcidsch Hout- bestuur 'ns niet meer de exploitatie kon of wilde doorzetten, dit dan het gewas van het terrein zou kunnen verwijderen. Deze bedoeling had genoemd Raadslid ech ter neergelegd in een amendement, dat f e i t e 1 ij k den Raad een o.i. ongewensch- ten vorm van mcdezegenschap zou geven. En ook cn vooral om die feitelijke strek»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1928 | | pagina 1