Land en Tuin bouw
Voor Huis en Hof.
BINNENLAND.
Allerlei.
DE KERKVERVOLGING.
De barbaarschheid der Mexicaansche
machthebbers.
Twee onpartijdige
getuigeniseen.
Men schrijft uit Rome aan dn -.««b.":
De Amerikaan dr. R. A. Greenfield
schrijft over de kerkvervolging in Mexico,
en de „Osservatore Romano", neemt de
■nublicatie over, want ze is het oordeel van
een i"1 casu toc^ ze^er onpartijdig
^^Als protestant en lid van de vrijmetse
laarsloge, aldus Greenfield, wil ik niet zoo
zeer het Katholicisme, als wel mijn vader
land tegenover hetgeen in Mexico thans
gebeurt, verdedigen. Maar ik moet toch
voorop stellen, dat wij allen, enkele uitzon
deringen daargelaten, de barbaarschheid
veroordeelen, waarmede de Mexicaansche
regecring de belijders van den Katholie
ken godsdienst vervolgt. Het regime, dat
na de revolutie onder voorzitterschap van
president V. Carranza werd gevestigd,
hield er een radicaal program op na. Dit
werd, vooral onder generaal Obregon en
president Calles aangepast bij het program
der wereldrevolutie.
Het voornaamste punt ervan is het uit
roeien van eiken godsdienst. Daar bijna
geheel Mexico Katholiek is, richtte zich de
vervolging in de eerste plaats tegen de
Katholieke Kerk. Spoedig merkten de lei
ders, dat in de Vereenigde Staten sommi
ge richtingen van het protestantisme, en
ook de logo, met dit plan sympathiseerden,
en zoo geschiedde het, dat de machtheb
bers van Mexico zich in verbinding stel
den met die machtige Amerikaansche in
stellingen, welke tegen het Katholicisme
gericht zijn.
In zooverre zijn het protestantisme en
de loge het eens, dat beiden van oordeel
zijn, dat het Katholicisme moet worden
uitgeroeid, wijl het een te machtige gods
dienst is. In Amerika heeft het binnen wei
nige jaren 15 pet. der bevolking tot zich
•weten te trekken en het dreigt in de toe
komst verdere, groote vorderingen te zul
len maken.
Ondanks het feit, dat het protestantisme
zijn aanhangers geld, kleeding en levens
middelen biedt, zijn de Katholieke kerken
veel voller, dan die der protestanten.
Het is geheel natuurlijk, dat Noord-
Amerika, dat aan de spits der stoffelijke
beschaving staat, ook den geestelijken
scepter zwaaien wil. En wij" zoo vervolgt
Greenfield, „achten het protestantisme
voor veel geschikter in dezen modernen
tijd, dan het Katholicisme, dat middel-
eeuwsch is, en derhalve dient Zuid-Ameri-
ka ons dankbaar te zijn, dat wij vele dui
zenden dollars uitgeven voor de verkondi
ging van het zuiver evangelie en voor het
in stand houden der Rotary-clubs en der
protestantsche zendingen. En wij achten
ook den Katholieken godsdienst den groot-
sten hinderpaal voor de nagestreefde ver-
eeniging van Noord- en Zuid-Amerika. Al
leen het Latijnsch karakter staat deze ver-
eeniging in den weg en daarbij in de eer
ste plaats de Roomsche Kerk....
Het protestantisme erkende terstond,
dafc men de inlanders moest uitroeien of
dat minstens hun verbanning in de „reser
vations" behoorlijk moesten worden door
gezet.
Om al deze redenen is het ons, protes-
tantschen Angelsaksen, onmogelijk, het
streven van Calles, om de Katholieke Kerk
uit te roeien, ongunstig te beoordeelen.
Calles is in Arizona geboren en wijl hij
daar werkte en het evangelie leerde, was
ook niets anders van hem te verwachten.
Maar desondanks moet ik nogmaals vor
klaren, dat wij met groote meerderheid de
middelen, welke Calles gekozen heeft, niet
kunnen goedkeuren. En daarenboven is hot
te vreezen, dat, wanneer Calles werkelijk
den Katholieken godsdienst heeft uitge
roeid, hij ook tegen alle andere gods
diensten zal optreden.
Wanneer Spaansch-Amerika, dat door
onze hulp reeds veel gewonnen heeft aan
onze stoffelijke welvaart wil deelnemen,
moet het er naar streven, zich ook geeste
lijk met ons te vereenzelvigen en inzien,
dat alle vooruitgang veel beter met het
protestantisme, dan met het Katholicisme
bereikt wordt."
Greenfield geeft dan verder toe, „dat de
Katholieke godsdienst groote dingen
schiep, in de architectuur, beeldhouwkunst
en schilderkunst, muziek en letterkunde,
deze dingen kan men toch
niet de welvaart van een volk schep
pen
EXPORT VAN TUINBOUW
PRODUCTEN PER VLIEGTUIG.
Het Engelsohe luchtvaartblad „Aero-
plane schrijft:
„Nederland's naam als bloemen voort-
brengend land in aanmerking nemend valt
het niet te verwonderen, dat een groote
hoeveelheid tuinbouwproducten in de K
L. M.-vliegtuigen naar Croydon wordt ver
voerd. Het zal echter voor velen een
nieuwtje zijn, dat een groot deel van de
vroege aardbeien, welke begin Juni aan
de Engelsche markt kwamen, van Ncder-
landschen oorsprong waren en door de
lucht naar Engeland zijn vervoerd. De
aardbeien zijn thans opgevolgd door rozen
knoppen en deze op hun beurt weer door
rozenstekken voor enting. Daar de ver
voerkosten bij een eenigszins redelijk ver
voer slechts 3 tot 4 shilling per pond be
dragen en de goederen spoedig en frisch
aankomen, is hot duidelijk, dat hier een
goede gelegenheid voor zaken doen open
staat en dat de K. L. M. van deze gele
genheid een goed gebruik maakt. In elk
geval schijnt de K. L. M. erin te slagen
haar vliegtuigen op de lijn naar Londen
regelmatig een goede lading te verschaf
ten, beter dan op andere lijnen het geval
zoover ^et Engelsche luchtvaart
blad. Inderdaad is het vervoer van tuin
bouwproducten buitengewoon sterk toege-
"nmen. Bedroeg dit in 1923 gedurende
Op grond van dit alles zouden wij, zegt
Greenfield, door de „International Civic
Organisation" aan president Calles willen
vragen, dat hij die obstinate Katholieken
niet van het leven berooft, dat hij de vrou
wen niet laat beleedigen en dat hij zijn
aanhang geen vergunning geeft, om overal,
waar zij hun schreden richten, te plunde
ren en te rooven, onder voorwendsel het
Katholicisme te vernietigen. Want he"
lijdt geen twijfel, dat thans het recht tn
de vrijheid der burgers in Mexico zeer ge
schaad worden."
Een ander schrijver over dit thema is pro
fessor Leonardo de la Fuente. Hij schrijft
in de „International Civic Organisation":
„Het godsdienstconflict in Mexico is niet,
zooals vaak beweerd wordt, een conflict op
wijsgeerigen grondslag. De radicale ele
menten, welke thans in Mexico heerschen,
hebben drie programpunten. Zij hebben den
geheelen anti-godsdienstigen gang van za
ken der wereldrevolutie geaccepteerd, zij
willen, tot eigen voordeel, de kerken, kloos
ters en katholieke instellingen berooven, en
ten slotte trachten ze hun optreden sluw te
maskeeren, om er vooral toch in Amerika
geen schade van te ondervinden.
Zoo heeft Calles zich den steun weten
te verschaffen van alle radicalen der ge
heels wereld, doch vooral ook van hen,
die bij deze roofpartij eenige baten te
wachten hadden.
De dag zal komen, waarop al die lan
den, welke zoo onverschillig zijn gebleven,
zullen inzien, hoe zij alleen het Noord-
Amerikaansche protestantisme hebben ge
holpen. Want het gaat in dit conflict om
niets anders, dan om den aanval van het
Noord-Amerikaansche protestantisme te
gen de Katholieke Mexicanen.
Een gezag, dat voor de revolutie ont
stond matigt zich het recht aan, wetten
voor te schrijven, alle mogelijke gruwelda
den te bedrijven, de vrijheid te onderdruk
ken, te rooven te plunderen en alle men-
schelijke wetten te schenden.
Zoo heeft men het huisrecht aangetast,
vooraanstaande personen zonder vooraf
gaand proces gedood, men heeft heele me
nigten terechtgesteld, goederen geroofd,
straffen opgelegd, zoo gruwelijk en wreed
als nooit barbaren hebben uitgedacht; b.v.
de inenting van onschuldigen met ziekte
bacillen, de aanranding en bespotting van
weerlooze en brave vrouwen en meisjes,
de terechtstelling van kinderen en grijs
aards. Ziedaar de regelen, waarnaar de re
geering van Calles zich richtte, om, zooals
zij zegt.... de landswetten in aanzien te
brengen
Waarachtig het Mexicaansche volk lijdt
geweldig door dit dooden van elke vrij
heid, niet alleen de persoonlijke, maar ook
de vrijheid van godsdienst en school. Hoe
kan metn in naam der natie, een kerk van
de goedeern berooven, welke de geloovigcn
schonken1
Ook de democratische staten mogen de
kerkgenootschappen niet beschouwen als
vennootschappen, welke men te allen tijde
kan ontbinden. Hoe kan men het zich ver
meten, alle kerken, om het even of Katho
lieken, of Presbyterianen of Wederdoo-
pers of anderen zo bouwden en haar
eigendommen in beslag te nemen? Dafc
kan nooit nationaal eigendom zijn! Maar
de Mexicaansche natie bestaat immers
thans alleen nog maar uit Calles en zijn
kameraden
Dit ongelukkige land kan thans be
schouwd worden als een weerlooze buit
van een wilde horde.
De mannen der regeering zijn bastaards,
die noch de eer van hun moeders, noch
die van hun vrouwen en dochters respec
teeren. Hoe kan men van hen eischen, dafc
zij de eer der overige Mexicaansche vrou
wen en meisjes eerbiedigen?
Terwijl de tegenwoordige machthebbers
van dit verarmde land het er goed van
nemen, ziet men lange karavanen van bur
gers die hun vaderland verlaten, om zich
in Noord-Amerika te vestigen. Er leven
daar reeds meer dan 3 millioen Mexicaan
sche burgers in ballingschap. Door de
godsdienstvervolging zijn een groot aantal
arbeidsmogelijkheden vernietigd; welda
digheids instellingen werden in grootcn
getale gesloten en baten ervan onder de
aanhangers der regeering verdeeld. Ook
vele fabrieken zijn gesloten en de geheele
handel ligt stil.
Ten slotte moest vastgesteld worden,
dat de godsdienstvervolging in Mexico
niets anders is dan de instelling van een
tyrannie over een geheel volk. Ieder, wien
de vrijheid lief is, moet zich daartegen
verzetten, zelfs dan, wanneer hij persoon
lijk het Katholicisme niet welgezind is".
het geheele jaar nog slechts 5000 Kg., over
1927 werd reeds 130.000 Kg. vervoerd en
teekenend is het, dafc in de maand Mei
1928 alleen reeds 70.000 Kg. werd ver
voerd, waarvan 40.000 Kg. aardbeien e\
30.000 Kg. bloemen.
Van één exporteur werd in de maand
Mei 18000 Kg. ter verzending ontvangen.
WAT ELKE MAAND TE DOEN GEEFT.
1e helft Juli.
Op den voorzomer valt niet te roemen.
Weinig warmte en meestal een grauwe
lucht; het oude liedje werd weer bewaar
heid:
„De lucht is zoo grauw,
Dra onweert het gauw,
Mijn koren, mijn koren gaat plat,
o wee
Heel wat koren is plat geslagen, van
het zaad komt dan weinig terecht. Hooi-
gras is er in vele streken ook weinig geko
men. De nazomer heeft dus heel wat goed
te ma-ken. Laten wij waakzaam zijn om
schade zooveel mogelijk te voorkomen. B.v.
door de aardappelziekte. Het voorkomen
van een aantasting door bespuiting is zeer
gewenscht. De bereiding van Bordeauxschc
pap geschiedt door samenvoeging van ko
pervitriool en versch gebluschte kalk, bei
de in water opgelost, in zoodanige verhou
ding, dab op 100 L. vloeistof aanwezig zijn
anderhalf a twee K.G. kopervitriool en 1
a 1-eenderde K.G. kalk (deze laatste als
ongebluschte kalk berekend). Bourgondi
sche pap wordt bereid uit 2 K.G. kopervi
triool en 1 K.G. watervrije soda (sodex op
100 L. water). Wij willen er nogmaals op
wijzen, dafc een 2- of 3-malige besproeiing,
met tusschenruimtc van enkele weken, ver
de voorkeur verdient boven éénmalige be
sproeiing, daar deze meermalige bespui
ting eerst voldoende zekerheid geeft, dat
ook de knollen vrij van ziekte zullen zijn.
Wie nadere inlichtingen omtrent de toe
passing verlangt, wende zich tot den Plan
ten ziektenkundigen Dienst te Wagenin-
gen, of tot een der in verschillende plaat
sen gevestigde ambtenaren van dien
dienst. Uitvoerige recepten en brochures
zijn te Wageningen verkrijgbaar.
Van het aardappelgewas gaan we naar
den groententuin. Bij nat weer is het een
heele toer om dien goed schoon te houden
en geregeld van onkruid te zuiveren. Tel
kens moeten de wortelen en slabedden
enz. gewied worden. Bij droog weer schof
felt men de paden, tusschen de erwten- en
boonenrijen, en de groenten, waar men met
de schoffel tusschen kan komen. Late soor
ten erwten en capucijnürs moeten ook
schoongehouden en aangebonden worden,
hetgeen ook met de laatst gelegde stok-
snij- en slaboonen moet geschieden. In
dezen tijd kan de rups een gevaarlijke
vijand zijn van de kool. Begint ze zich hier
en daar te vertoonen, dan moet men er
onmiddellijk bij zijn: dagelijks ga men de
kool na om de rupsen, die men aantreft, te
dooden. Men kan thans nog eens andij
vie zaaien. Is de grond droog, dan moet
men deze eerst goed vochtig maken. Na
gezaaid te hebben, kan men natuurlijk
alleen bij erge droogte een mat. over het
bed leggen, want het zaad zou niet opko
men, als het niet in vochtige aarde lag.
Het soort-, dafc men nu zaait, moet winter-
andijvie zijn.
Deze is harder dan de zomer-, volhart
soort, aan deze kan men 'fc spoedig zien,
wanneer het in 't najaar maar even vriest
de winterandijvie daarentegen is tegen de
eerste nachtvorsten wel bestand. De plan
ten der late andijvie behoeven niet alle
uitgeplanfc te worden: men kan een ge
zaaid bed tot op ongeveer een voet van
elkaar uitdunnendie blijven staan zullen
dan goed doorgroeien, en de rest kan men
verplaatsen. Van de zomerandijvie krij
gen sommigen niet veel goeds, omdat zij
ze hebben verplant. Zomerandijvie late
men liefst op het zaaibed staan, omdat zij
anders licht gaan schieten. Daarmee hou-
de men dus bij het zaaien reeds rekening,
door het zaaibed flink groot te nemen en
het zaad dun uit te strooien, zoodat de
planten later op een behoorlijken afstand
van elkaar komen te staan. Er komt
hier en daar al een bed vrij van gewassen,
die afgeloopen zijn. Daarop kan men plan
ten: koolsoorten, selderij, prei, late andij
vie. Koolsoorten moet men planten met
den kop naar het Koorden, de zon trekt
ze dan recht. Men moet liefst 's avonds
verplanten en den grond vooraf flink voch
tig maken. Radijs kan men ook nog zaaien
en als nateelt: worteltjes en kropsla, ter
wijl nog wel eens gelegd worden in deze
maand vroege doperwten en peulen. Voor
stokboonen is het te laat maar vroege
stamprimassen kunnen nog een goede op
brengst geven. Natuurlijk bestaat er veel
kans voor mislukking. Uien en sjalotten
worden nu opgenomen. Augurken om in te
leggen, worden regelmatig geplukt. De uit-
loopers van de aardbeien worden afgesne
den, en nieuwe bedden kunnen al worden
aangelegd. In den bloementuin worden
de anjelieren afgelegd. Uitgebloeide vaste
planten kunnen gescheurd worden. Twee
jarige en overblijvende planten worden
nog gezaaid. Reseda, Eschshcolzia, Con
volvulus tricoler, geven, nu gezaaid, in Oc
tober nog bloemen. Geraniums (Pelarzo-
niums) en Fuchsia's worden nu door stek
vermenigvuldigd. In 't laatst der maand
kan men beginnen met het oculeeren van
rozen; ook worden ze gestekt. Men kan
nu volop in de snijbloemen wezen. In 'fc
laatst der maand worden al enkele voor-
jaarsbolletjes, als sneeuwklokjes en scilla's,
geplant. De eerste Dahliabloemen zijn er
al. Huisvrouwen, doodt thans de vlie
gen Wacht niet tot er vele zijn. Ze zijn
onze bittere vijanden. Vliegen verspreiden
gif, vuil en bederf. Zij vinden bij voorkeur
hun voedsel op stoffen, die in ontbinding
verkeeren; straatvuil, uitwerpselen, rot
tende bestanddeelen, cadavers. En daar
door besmet, komen ze in onze huizen en
zetten zich op onze levensmiddelen. Spaart
geen vlieg!
Wetenswaardige Berichten.
Legatum Visserianum.
Een bekroond antwoord op
een prijsvraag.
In Juli 1926 heeft de Leidsche faculteit
der Rechtsgeleerdheid voor het Legatum
Visserianum de volgende prijsvraag uitge
schreven:
Een critiseh overzicht, volledig voorzoo
ver dit uit de uitgegeven bronnen, welke
alleen behoeven te worden geraadpleegd,
mogelijk is, van het Westfaalsche congres
en de daaraan voorafgaande vredesonder
handelingen. Uit het overzicht moet blij
ken de beteekenis van het congres voor de
organisatie van de Westerscho sfcatenwe-
rold, alsmede ook voor andere volkenrech
telijke gezichtspunten, bijv. de vraag, in
hoever er aanleiding bestaat, het jaar 1648
te beschouwen als een mijlpaal in de ont
wikkeling van het volkenrecht.
Op deze vraag zijn drie antwoorden bin
nengekomen, waarvan aan één een prijs ten
bedrage van 3000 is kunnen worden toè-
gekend. De schrijver bleek te zijn prof.
Andreae Rapisardi Mirabelli, hoogleeraar
aan de Koninklijke universiteit te Sienna
(Italië).
Rede van mr. A. I. M. J. baron van
Wijnbergen.
Op de te Leeuwarden gehouden Frie-
schen Landdag der Roomsch-Katholieken,
heeft mr. A. I. M. J. baron van Wijnbergen
lid van de Tweede Kamer en bekend voor
stander van de hernieuwing der coalitie, een
politieke rede gehouden. Aan het verslag
daarvan in de „Maasbode" zijn de volgende
passages ontleend:
Nog pas geleden heeft de leider der
Christolijk-Historischen in eone algemeene
vergadering van de Federatie van Christe-
lijk-Historische Jongeren-groepen, den jon
geren toegeroepen: Christelijke politiek
beteekent, zooals dit met alles, waaraan dat
praedicaafc wordt toegekend, het geval is:
de dingen van het staatkundig leven zien in
het licht van Christus-zelf.
Moge dit door allen wèl overdacht wor
den, nu wij wellicht binnenkort voor de be
slissing worden gesteld van de vraag
een vraag, die voor mij geen vraag is of
wij, nadat jarenlang in Nederland, eenig in
Europa is gevoerd geworden Christelijke
politiek, die Christelijke politiek zal wor
den prijs gegeven, zoo al niet voor goed,
dan toch voor, wie weet hoe lang een tijd.
De laatste paar jaren kenmerken zich
door dalende belangstelling in de politiek,
hetgeen waarlijk te begrijpen is, nu men
wat leven en bezieling geeft, uit de politiek
weggenomen heeft. Heeft men echter ik
stel de vraag maar, heeft men genoeg ge
daan buiten het parlement, in vergadering
en in de pers om aan ons volk bij te bren
gen kennis van en liefde voor de Christe
lijke politiek? Wat er van zij, voor mij was,
is, en zal blijven eerste taak op politiek ter
rein te bevorderen, dat in heb staatkundig
leven Christus zij en blijve geplaatst in het
centrum, èn uit liefde tot den Christus èn
in het belang der gemeenschap.
Zouden er onder de onzen gevonden
worden, die het aan zouden durven te zeg
gen: dat onze politiek niet al te principieel
mag zijn, vooral niet een devoot karakter
mag hebben, want dat het er toch maar op
aankomt practische resultaten te bereiken,
tot hen zoude ik willen zeggen: Ziet dan,
wat de laatste 40 jaren is tot stand ge
bracht; ziet de positie der Katholieken in
Nederland een halve eeuw geleden en nu,
en erkent den vooruitgang, en weesfc dank
baar er voor.
Noen, verzwijgen zullen wij het nooit, dat
onze politiek ook gericht is op, het belang
der Katholieke Kerk, gericht is op het be
houd van haar vrijheid. En dan, ziet de po
sitie der Katholieke Kerk in andere landen
van Europa, ook die in de zoogenaamde
katholieke landen, en vergelijkt die met de
positie der katholieke kerk in Nederland en
wcest dankbaar.
Daarom te meer mogen wij zoo met klem
aandringen op een hervatting der christo-
lijko politiek, wijl we kunnen wijzen op de
resultaten, in 40 jaren bereikt. Ziet naar
onze onderwijswetgeving, ziet naar onze
sociale wetgeving, en erkent toch het goe
de voor gansch de gemeenschap en weest er
dankbaar voor.
Wij hebben het algemeen kiesrecht. Wel
nu, laten wij ons best doen dat algemeen
kiesrecht zóó te hanteeren, dat het de
doorwerking der christelijke democratie
op politiek terrein bevordere. En dat kan
en dat zal gebeuren, wanneer we het volk
oproepen tot een strijd, dien het begrijpt,
en dien het daarom met enthousiasme me-
desfcrijdfc.
Wie op het volk doet, neerkomen een
stortvloed van ingewikkelde problemen
voor de bestudeering van elk waarvan
wellicht een geheel leven wordt geiraagd,
bereikt, dafc de politiek niet door 100 pet.,
maar door 50 pet. der kiezers gedreven
wordt, gaat dus lijnrecht in tegen de de
mocratie.
Wat echter verstaat de massa? De mas
sa van hoog tot laag verstaat liet, wan
neer men ze opwekt om mede te werken,
dafc bij behandeling der verschillende vra
gen in onze politieke lichamen in de eer
ste plaats gevraagd wordt, of Gods Wil,
Gods Wet te dien opzichte iets te zeggen
heeft ten opzichte van gezagsuitoefening,
onderwijs, sociale zaken, huwelijk, zede
lijkheid enz., kan dat gemakkelijk aan de
massa duidelijk worden gemaakt. En zoo
zal ook de meest eenvoudige zeer goed
kunnen beoordeelen op wien hij stemmen
moet, zal hij kunnen beoordeelen, wetend,
waarom het gaat, welke personen den
meestcn waarborg bieden het algemeen
belang te dienei., gelijk dat naar christelij
ke beginselen gediend worden moet. Op
die wijze komt de christelijke democratie
op politiek terrein tot verwezenlijking ter
cere Gods, tot heil der gemeenschap.
Veertig jaren lang heeft men in Ne
derland het gekend, dat het openlijk werd
uitgesproken, dat men wilde christelijke
politiek, dafc het openlijk werd uitgespro
ken, dafc met Koning Christus, met Zijn
Wil en Wet, vóór alles op staatkundig ter
rein rekening gehouden worden moest. Het
Nederlandsche volk heeft daarvan gezien
en ondervonden de zegenrijke resultaten.
Door droeve omstandigheden die ik
thans buiten bespreking laat is daar
aan op 11 November 1925 een eind ge
maakt. Ook daarvan zijn de gevolgen ge
voeld.
Het volgend jaar zal het Nederlandsche
volk voor de beslissende vraag worden ge
steld: Wat nu? Laat ons bidden en wer
ken, opdat die vraag in een voor land en
volk gunstigen zin worde, beantwoord.
Een ieder gevoelt, dat het huidig tijd
vak van politieke onverschilligheid moet
worden afgesloten. Do vraag dringt zich
dus op: Wat dan? Onder welke leuze wilt
gij voortaan arbeiden op politiek ter
rein??
De beste hulde, die wij Schaepman zul
len kunnen brengen zal wezen, als wij be
vorderen, dafc het volgend jaar weer een
politiek gaat gevoerd worden, die door
daad zal bewijzen, dat haar richtsnoer is
Schaepman's devies: Credo Pugn'
OUDJESDAG
,,'k Heb mijn wagen volgeladen"
Kijk, was dat geen leuk idee
Juist als in dat jeugd-coupletje
Nu eens alle oudjes mee?
Al die zonnige gezichten
In zoo'n lange autostoet,
Daar zoo'n heerlijk autotochtje
Bij die oudjes wond'ren doet.
Beter dan door 't beste drankje,
Beter dan met apenklier,
Wordt de ouderdom weer jeugdig
Door zoo'n ritje voor pleizier.
Al die ouwerwetsche oudjes
In zoo'n glimmend wonderding,
Onder, nu eens veil'ge hoede
Van koetsier-benzineling.
Vier maal vier-en-vijftig oudjes
In de auto er op uit
Vier maal vier-en-vijftig oudjes
Glunder voor een autoruit.
Al die ouwe passagiertjes
Met hun sombere bestaan,
Is nu met die auto-duivels
Eens een groot pleizier gedaan.
Eens wat zon en levensvreugde
En een opgewekte lach,
Op zoo'n oud gezicht gotooverd
Door zoo'n auto-oudjesdag.
'fc Is weer duidelijk bewezen,
Ieder oudje weet er van,
Dat men alles, zelfs een auto
Ook wei goed gebruiken karf.
Hoevee! kostte de ontdekking van
Amerika?
1492Amerika ontdekt.
Het is een jaartal, dat even onvergefe
lijk in de horsenen blijft gemetseld al:
1600: Slag bij Nieuwpoort, of 164S: Eindi
van den tachtigjarigen oorlog.
De ontdekking van Columbus is reedi
eeuwenlang in den breede besproken. Vai
de weigering van zijn vorstin om geld vooi
de onderneming te geven, van Columbus
vergissing, toen hij meende in Indië t<
landen, weet elk kind te verhalen, da
trouw zijn lessen heeft geleerd op de ban
ken van de lagere school.
Een Engelschman, die blijkbaar nieuws
gierig was, hoeveel geld de onvervaarde
admiraal van de Spaanscho vloot nood ij
heeft gehad om zijn pionierswerk te ver
richten, kwam onlangs de wereld verrassci
met de medcdeeling, dafc de ontdekkinj
van Amerika, zuiver berekend, geen stui
ver meer heeft gekost dan zes duizend zc<
en dertig gulden! Om tot dit resultaat te
komen, had hij een diepgaande studie
moeten maken van de omstandigheden
waarin Columbus en zijn collega's in hel
jaar 1492 verkeerden.
Volgens zijn berekening kreeg Colum
bus vijf honderd elf gulden en twintig ccnl
voor de reis. Zijn salaris als admiraal be
droeg namelijk 768 per jaar, en daar dc
expeditie duurde van begin Augustus 149:
tot eind Februari van het daarop volgen
de jaar, kon hij de juiste som precies vast
stellen.
Toen de rekenmeester vervolgens het
aantal schepen, kapiteins en manschappen
te weten was gekomen, cijferde hij net zoo
lang, tot hij wist hoeveel de salarissen van
al deze lieden te zamen bedroegen. Een
kapitein uit dien tijd verdiende 492 per
jaar; de gage van de overige bootslui va
rieerde tusschen de 55 en 72.
Zoodra de Engelschman zijn cijfers nauw
keurig getoetst had aan die, welke in oude
scheepsjournalen en folianten stonden op-
geteckend, begon hij te vermenigvuldigen
en te deelen, op te tellen en af te trekken.
Met als resultaat: zes duizend en zes en
dertig gulden onkosten voor de Spaansche
regeering uit het einde der vijftiende
eeuw.
't Is een aardig rekensommetje om den
kinderen op te geven: als de uitgaven van
een reis zooveel duizend gulden bodragen
als de admiraal zooveel opstrijkt én dc rest
verdeeld wordt tusschen do kapiteins, dio
ieder een vast bedrag krijgen en do overi
ge bemanning, uit hoeveel schepon be
staat dan do vloot en met hoeveel koppen
is zij bemand?
Zouden zij de berekening tot een goed
einde brengen?!
Edison's eerste chèque.
Van den beroemden uitvinder Edison
doen talrijke anecdoten de ronde. Zoo
wordt o.a. verhaald, dafc toen Edison heb
bedrag van zijn eerste chèque zag,
40.000 dollars hij bijna flauw viel. Hii
had toentertijd nog geen flauw begrip van
banken en banksaldo's. Toen hij zijn chè
que dan ook wilde, inwisselen, was hij ver
baasd, toen de kassier deze teruggaf, ter
wijl hij iets zei, dat Edison met zijn doof
heid niet kon verstaan. Edison dacht, dat
hij een waardelooze chèque had ontvangen
en vroeg rechterlijk advies. Toen hij naai
de bank terugkeerde, betaalde do kassier
het geheele bedrag in grootendeels kleine,
bankbiljetten uit. Edison stopte met veel
moeite al zijn zakken er mee vol, en bleer
toen, omdat hij bang was, dafc het geld zou
worden gestolen, den geheelen nacht op.
Fijne wenk.
Dame in een lingeriezaak laat van alles
overhoop halen, maar kon geen keuze
doen. Ongeduldig vraagt de chef; „U be
doelt toch zeker inkoopen te doen V'
„Natuurlijk", antwoordt de dame,
„maar waarom vraagt u dat eigenlijk?"
„Ja, ik dacht soms", zei de chef, „dafc
't uw bedoeling was om den inventaris op
te maken."