Land en Tuinbouw
Gem. Berichten.
TWEEDE BLAD
OE LEIDSCHE COURANT
DONDERDAG 28 JUNI 1928
°E ANGLICAANSCHE KERK EN DE HERZIENING
/AN HET GEBEDENBOEK
Bond van Melkveehouders.
Prijsverhooging met 1 cent per
Liter.
Te Rotterdam heeft een spoedeischen-
de vergadering plaats gehad van den Bond
van Melkveehouders in Zuid-Holland ter
bespreking van den melkprijs. De voorzit
ter, de heer A. N. Vaandrager, zeide in
zijn openingswoord, dat deze vergadering,
ten vervolge van een vorige week gehou
den huishoudelijke vergadering, door hem
persoonlijk en niet namens het hoofdbe
stuur is bijeengeroepen, om nieuwe moge
lijkheden voor een contract met den handel
te bespreken. "Weliswaar heeft de vergade
ring de onderhandelingen gelegd in han
den van het hoofdbestuur, maar het kwam
spreker in de gegeven omstandigheden
voor het bestuur onaannemelijk voor, op
zoo losse gronden in zee te gaan, zonder
een bepaalde uitspraak van de vergade
ring.
Daarom wilde spreker thans in bespre
king geven de mogelijkheid van verhooging
van den grondprijs, doch met een daaraan
verbonden termijn. Wel heeft, de Bond
groote beteekenis gekregen en stelt hij in
feite prijsregelingen vast voor heel de pro
vincie met een cmzet van 40 «i 50 millioen
gulden, maar met eischen zonder meer
komt men er niet: er moet een redelijke
basis zijn voor onderhandeling. De leden
hebben zich thans uit te spreken, hoe zij
staan tegenover een verhooging voor een
bepaalden termijn.
De afdeelingen Maasland, De Lier, Was
senaar en Nieuwerkcrk betoogden, dat een
verhooging ran den grondprijs alleszins ge
wettigd zou zijn, doch wilden geen con
tract op langen iermijn, geen uitzondering
voor de kaasstreek en geen verbrokkeling
van de prijzen, zooals die den laatsten tijd
heeft plaats gehad. Wassenaar stelde voor
1 et. per L. op een termijn van dag tot dag.
De voorzitter zeide, dat men dit natuur
lijk wel lean voorstellen, maar dat men met
de nuchtere practijk heeft te rekenen, en
deze is, dat de handel in zulk een voorstel
niet zal treden. Om geen ijdele poging te
doen, zou spreker persoonlijk willen voor
stellen, met den handel besprekingen te
voeren over een verhooging van 1 ct. in
gaande 1 Juli, voor een termijn van twee
maanden.
Namens den kring Leiden werd meege
deeld, dat in een den vorigen dag gehou
den vergadering besloten was, mee te gaan
met èen voorstel tot verhooging van den
prijs met 1 ct. voor de maand Juli.
Sliedrecht, Maasland en Wassenaar
kantten zich tegen een vastleggen van
den prijs voor twee maanden en wilden al
leen contact voor de maand Juli.
Spijkenisse vroeg een afgerond voorstel
van het geheele hoofdbestuur.
Na ampele besprekingen heeft ten slot
te de afdeeling Leerdam een voorstel in
gediend, om het hoofdbestuur te machti
gen, met den melkhandel zaken te doen
voor den tijd van twee maanden op de
basis van een grondprijsverhooging van 1
ct. per L.
De vergadering ie daarna eenige oogen-
bliklcen geschorst, om het hoofdbestuur ge
legenheid te geven zich te beraden. De
voorzitter heeft na de schorsing meege
deeld, dat het bestuur aan den wensch ge
volg wil geven, onder beding, dat de ver
gadering zich duidelijk zou uitspreken, of
men een contract voor één maand of voor
twee maanden wenscht door te zetten.
Verder heeft hij er op gewezen, dat de
handel zeer waarschijnlijk voor een over
eenkomst voor den tijd van een maand niet
veel zal gevoelen.
Een - definitief voorstel van Leerdam, om
te onderhandelen over levering over een
termijn van twee maanden is, na langduri
ge bespreking, door het hoofdbestuur over
genomen en, in stemming gebracht, met
groote meerderheid aangenomen.
Een korte bespreking werd daarop nog
gehouden over de maatregelen, die men
zou nemen, wanneer de handel het voor
stel niet zou aannemen en men de melk
thuis zou houden.
ONGELUKKEN.
SLACHTOFFERS VAN HET VERKEER
UIT DE RADIO-WERELD.
Programma's voor Vrijdag 29 Juni.
Hilversum, 1060 M.
12.302.00. Lunchmuziek door het Trio*
Verheij.
5.30—7.15. Concert door het Omroep
orkest. Sietske Hes-Bol ten,mezzo sopraan.
Egb. Veen, a. d. vleugel.
7.157.45. Boekbespreking door dr. P.
H. Ritter: Fluisteringen van den avond
wind. Noto Soeroto.
8.15. Honderdste uitvoering door de Afd.
Amersfoort v. d. Mij. tot Bev. der Toon
kunst, ter gelegenheid v. h. 50-jarig jubi
leum der Afd. en de Algem. Jaarverg. der
Mij. Het Koor der Afd. Amersfoort. Begel.
door leden van het Utrechtsch Stedelijk
orkest en van de Orkest-ver. „Amersfoort"
(volledige bezetting). Dirig. Willem Meyer,
Dir. afd. Toonkunst. Mevr. Jo v. Yzer-Vin-
cent, sopraan. Mevr. Th. Versteeg, alt. Wil
lem Ravelli, bariton. Mej. Nelly Wagenaar,
piano.
Huizen, 340,9 M. N a 6 u u r 1870 Mi
12.30—1.30. Lunchmuziek door het Trio
Winkels. K.R.O.
4.00—5.00. N.C.R.V. Gramofoonmuziek,
5.00—6.45. N.C.R.V Concert.
7.00—7.30. K.R.O. Cursus GregoriaanscK
door prof. J. C. W. v. d. Wiel, leeraar a. h-
Seminarie Hageveld Heemstede.
7.35. Mededeelingen.
7.40. Sijze van 't Lindenhout-Tak, viool.
Ali Gaillard, piano. Het Dumky, trio Dvo
rak.
8.00. V.P.R.O.-uitzending.
Daventry, 1600 M.
10.35. Kerkdienst.
11.20. Gramofoonmuziek.
12.20. Sonaten voor cello en plano.
12.50. Orgelconcert.
I.20—2.20. Orkestconcert. (Tusschen Ï.50
—5.20, 6.20—6.50, 7.05—7.20 uitslagen tennis
wedstrijden Wibledon).
3.20. Lezing.
3.45. Muziek.
3.50. „A Midsummer nights dream", van
Shakespeare.
4.50. Ballade-concert.
5.20. Tuinpraatje.
5.35. Kinderuurtje.
6.20. Orkestconcert
6.50. Nieuwsb.
7.05. Orkestconcert.
7.20. Bioscoop-causerie.
7.35. Moderne Engelsche liederetf !ran
John Thorne. 1
7.45. Lezing: Shakespeare's King Lear.
8.05. Orkestconcert.
9.20. Nieuwsb.
9.35. Nieuwsber.
9.40. F. Baumann, tenor.
9.55. Een discussie.
10.25. Moderne muziek door het B.B.C.-
dans-orkest.
10.55. Studentenkoor.
II.20—12.20. Dansmuziek.
„R a d i o-P a r i s", 1750 M.
10.50—11.00. Gramofoonmuziek.
12.502.10. Orkestconcert.
4.055.05. Orkestconcert.
8.5011.20. „La Vivandière", opertf-comi-
que van Godard. Daarna concert.
Langenberg, 469 M.
9.20—10.20. Kath. Morgenwijding.
I.252.50. Orkestooncert.
4.506.20. Concert. Het Weragkoor.
7.55. Concert.
9.05. Concert door het Werag-orkesi.
II,1012.20. Dansmuziek.
Z e e s e n, 1250 M.
12.205.20. Lezingen. L
5.20—6.20. Orkestconcert.
6.208.05. Lezingen.
7.50. Uitzending u. d. opera Berlijtf. „OtHeT-
lo", opera in 4 acten van Verdi.
10.50. Sluiting.
Hamburg, 595 M.
"4.35. Vocaal concert.
6.20. Orkestconcert.
7.20. Orkestconcert.
8.35. „Der Hochtourist", klucht in 3 Aciert
van Kaatz en Neal. Daarna tot 11.20 Caba
ret.
Brussel, 509 M.
5.20. Dansmuziek.
6.50. Kamermuziek door het Badio-trio
(piano, viool, cello).
8.35. Concert door het omroep-orkest (om
8.50 korte causerie).
10.35. Sluiten.
Er is in de Engelsche Kerk een bewe
ging gaande vooral sterk tot uiting ko
mende in den jongsten strijd om de herzie
ning van het officieele Gebedenboek
welke alleszins waard is met aandacht tc
worden gevolgd.
Zooals men zich zal herinneren, is eeni
ge dagen geleden het opnieuw herziene
Gebedenboek in het Lagerhuis verworpen,
nadat het eerst in eenigszins anderen vorm
in December van het vorige jaar door het
zelfde Huis eveneens was verworpen.
Voor ons Katholieken klinkt het haast
ongelooflijk, dat een politiek lichaam, zoo
als het Lagerhuis is, beslist over de al of
niet aanvaarding van kerkelijke maatre
gelen, over al dan niet wijziging van de
rubrieken in een kerkelijk wet- en gebe
denboek. Doch men vergete niet, dat de
Anglicaansche Kerk een Staatskerk is en
bovendien een Protestantsche Kerk, die
gebroken heeft met den Paus en in diens
plaats aan het hoofd gesteld heeft den ko
ning van Engeland.
Het is juist dat Protestantsch karakter
van de Anglicaansche Kerk, welke sterk in
het gedrang geraakt is bij de herziening
van het Gebedenboek.
Protestantsche en Katholieke
richting.
Men kan trouwens niet geheel en al met
juistheid spreken van het Protestantsch
karakter dier Kerk, veeleer moet men on
derscheiden tusschen een Protestantsche
richting en een Katholieke richting. Deze
laatste richting streeft meer en meer naar
de invoering van katholieke gebruiken in
de Staatskerk, doch is daarom nog niet
Katholiek.
Reeds in de tijden, toen de Anglicaan
sche Kerk ontstond, was er een richting
welke dichter stond bij het Protestantisme
en een groep, welke meer vasthield aan de
oude katholieke traditie en de Anglicaan
sche eere-dienst, in 1562 vastgesteld, pro
beerde door een vage formuleering zoowel
de eene als de andere richting onder één
hoedje te vangen. Het boek, waarin deze
vage eeredienst werd geregeld, is het offi
cieele Gebedenboek, dat thans nog geldt.
Het gevolg van deze vaagheid was, 'dat
beide groepen zich weliswaar konden ver
eenigen en bijeen konden blijven in één
uiterlijk verband, doch dat ieder de ru
brieken op eigen wijze uitlegde, waardoor
de kloof innerlijk hoe langer hoe dieper
werd.
Een meer uitgesproken pro-Roomsche
beweging ontstond nu ongeveer een eeuw
geleden, toen vooraanstaande Anglicanen
hun ideeën verbreidden over de Sacramen
ten, de Kerk, en de Apostolische opvol
ging.
In een artikel ïn het „Schild" schetst
Piet Kasteel de ontwikkelingsgang als
volgt:
„Oude vormen, die de „hervorming"
eeuwen geleden had afgeschaft, werden
weer hersteld; het altaar herrees in de
kerken en daarmee kwamen priestergewa
den en liturgische gebruiken. De avond
maalstafel herkreeg de plaats van de com
muniebank en biechtstoelen werden opge
slagen. Het Anglicaansche Bisdom Lon
den, waar de bisschop zoo ongeveer op
Roomsche wijze kerken consacreert, lijkt
Roomsch geworden voor den buitenstaan
der, die er de kerken bezoekt."
Als reactie tegen deze pro-Roomsche be
weging ontstond natuur aan de andere
zijde een Protestantsche tegenstrooming.
Beide groepen gingen in den boezem der
Anglicaansche Kerk hun eigen weg.
De geschilpunten.
De grootste punten van verschil zijn: de
werkelijke tegenwoordigheid van Christus
in het H. Sacrament (de „gewijde elemen
ten", zeggen de Anglicanen) en de leer der
rechtvaardigmaking.
De Protestantsche groep loochent de
werkelijke tegenwoordigheid en noemt
aanbidding van de „gewijde elementen"
een afschuwelijken afgodendienst. De An-
glo-Katholieke groep erkent de werkelijke
tegenwoordigheid met al de gevolgen daar
aan verbonden. Hoe groot deze groep is,
moge blijken uit de onderteekening van
een document, waarin 2200 Anglicaansche
geestelijken eenige weken geleden als hun
overtuiging uitspraken, dat Christus in de
„gewijde elementen" werkelijk in persoon
aanwezig is en dat Hem derhalve zoowel
uiterlijke als innerlijke acten van aanbid
ding toekomen.
Terwijl van den eenen kant de Angli
caansche Kerk het dogma van het Vage
vuur uitdrukkelijk heeft verworpen, wordt
in de practijk in honderden kerken voor
de overledenen gebeden.
Het was duidelijk, dat het oude officieele
Gebedenboek niet langer in overeenstem
ming was met de practijk in de Anglicaan
sche Kerk en dat herziening dringend
noodzakelijk was, daar het onduldbaar
was, dat een zoo diep ingewortelde en
reeds zoozeer verspreide practijk volkomen
in strijd bleef met den officieel vastgestel-
den ritus.
„De wet op den eeredienst is te eng ge
worden voor het godsdienstig leven der
huidige generatie", was de conclusie van
de Koninklijke Commissie van onderzoek
in 1906 en zij stelde een herziening van het
Gebedenboek voor.
Het herziene Gebedenboek.
Thans na meer dan 20 jaar werken, pra
ten en onderhandelen in synodes en com
missies, is de herziening tot stand geko
men, d. w. z. kon de grijze aartsbisschop
van Canterbury, die er zijn boste krachten
aan gewijd heeft, het aan het Parlement
voorleggen.
Daar het ten doel had de twee groepen,
welke zoover van elkander afstaan, bijeen
to brengen, was deze herziening geen ge
makkelijk werk en moest zij uitteraard het
karakter van een compromis dragen. De
bedoeling der wijziging was: de reeds lang
ingewortelde gebruiken der Anglo-Katho-
lieken en ook der vrijzinnige Protestanten
te wettigen zonder de verafschuwers van
deze gebruiken teveel tegen het hoofd te
stooten. De parochies zelf zouden mogen
kiezen tusschen den ouden eeredienst en
den nieuwen.
De voornaamste veranderingen, welke in
het nieuwe Gebedenboek werden gemaakt,
waren de volgende:
De liturgische kleeding, reeds in 4000
parochies in gebruik, werd gewettigd: su
perplie, alb, kasuifel, manipel en stool wer
den hersteld.
De ontvangst van het Avondmaal werd
gewijzigd. Dit zou voortaan geschieden in
den geest van de oude Oostersche liturgie,
zeiden de bisschoppen, om niet behoeven
te zeggen, dat het in den trant van Rome
geschieden zou.
De thans nog in het Gebedenboek voor
komende rubriek (de z.g. zwarte rubriek)
waarin te lezen staat, dat het knielen der
geloovigen bij het ontvangen van het
Avondmaal geen aanbidding beteekent of
een aanvaarding der werkelijke tegen
woordigheid, sou worden geschrapt.
De geestelijke zou gerechtigd zijn, het
Sacrament te bewaren voor zieken en ster
venden.
Ingevoerd werden tenslotte de ongebrui
kelijke 35 gebeden voor de overledenen
(niettegenstaande de verwerping van het
dogma voor het Vagevuur).
De eerste verwerping.
Toen deze wijzigingen bekend werden,
kwam natuurlijk de bestrijding van Pro
testantsche zijde los. Vooral keerde men
zich fel tegen de wettiging van de z. g. re-
servatie, het bewaren van het Sacrament.
De Protestanten zagen daarin een offi
cieele erkenning van de werkelijke tegen
woordigheid en een aanvaarding der Mis,
welke zij brandmerken als een afschuwe
lijke afgoderij, en welke sinds de 16e eeuw
door de Anglicaansche Staatskerk steeds
is veroordeeld.
Het hielp niet of de bisschoppen al toe
zegden, dat zij er voor zouden waken, dat
deze bewaring alleen zou geschieden voor
zieken en stervenden en dat niet toege
staan zou worden, dat het bewaarde Sa
crament op Roomsche wijze vereerd en
aanbeden zou worden.
Men voelde maar al te wel, dat deze en
de andere wijzigingen een ver-Roomsching
beteekenden van de Staatskerk en den
weg zouden banen voor andere Roomsche
gebruiken. Een der felste bestrijders van
het aldus herziene Gebedenboek, de minis
ter van binnenlandsche zaken Joynson
Hicks, riep den bisschoppen toe: „Als gij
voor Rome zijt, gaat dan naar Rome!" en
hij gaf daarmede den strijdkreet aan van
de geheele Protestantsche groep.
Het gevolg was, dat in December van
het vorig jaar het Hoogerhuis (waarin de
bisschoppen zitting hebben) weliswaar het
herziene Gebedenboek goedkeurde, twee
der bisschoppen waren het niet met de
meerderheid hunner collega's eens en
stemden tegen doch dat het Lagerhuis
de herziening verwierp met 247 tegen 205
stemmen.
De tweede verwerping.
De bisschoppen hebben na deze verwer
ping het herziene Gebedenboek nog eens
herzien, om tegemoet te komen aan de be
zwaren van de Protestantsche groep.
Vooreerst werd de z. g. zwarte rubriek
Weer ingevoerd en werd uitdrukkelijk te
kennen gegeven, dat knielen tijdens het
Avondmaal geen aanbidding beteekende.
Vervolgens werden er maatregelen in op
genomen, dat de bewaring van het Sacra
ment niet zou leiden tot Roomsche aanbid
ding, doch uitsluitend zou mogen geschie
den ten behoeve van zieken en sterven
den.
Deze concessie beteekende dus, dat de
officieele Kerk de leer van de werkelijke
tegenwoordigheid niet aanvaardde. Dat
was voor de Protestanten een heele ge
ruststelling.
Het komt immers niet alleen op de doc
trinaire zuiverheid van het Gebedenboek,
maar vooral op de in de toekomst door de
priesters te volgen practijk aan. Hierin
stond de tegenstander Joynson Hicks sterk
In de eerste plaats kon hij er op wijzen,
dat de bisschoppen zich over het handha
ven der tucht weliswaar optimist kunnen
toonen, maar dat zij eenvoudig niet over
de middelen beschikken, om die tucht ook
in de practijk van den godsdienst aan ro-
maniseerende gemeenten of geestelijken
op te leggen. Iedere handeling tegen het
Gebedenboek kan als onwettig met gevan
genisstraf gestraft worden, maar het Ge
bedenboek is eeuwen oud en er zijn vele
punten in het boek, die door iedereen, ook
door de tegenstanders, geschonden wor
den. Ook is gevangenisstraf in gevallen als
deze een zeer bedenkelijke strafmaatregel.
Naast gevangenisstraf heeft men dan ook
nog ontzetting van priesters door de bis
schoppen. Echter werden voorbeelden aan
gebracht, die duidelijk maakten hoe moei
lijk in de practijk ook ontzetting is.
In de tweede plaats wezen de Protes
tantsche woordvoerders erop, dat het bij
aanneming van het aldus herziene Gebe
denboek voortaan onmogelijk zal zijn, de
Romaniseerende strooming in de kerk ver
der tegen te gaan.
Wanneer wij bedenken, dat een derde
der Anglicaansche geestelijkheid tot deze
Romaniseerende strooming behoort, valt
het niet moeilijk te voorspellen, dat ook
een niet herzien Gebedenboek deze stroo
ming in de practijk niet zal kunnen kee-
ren.
Hoewel het geamendeerde herziene Ge
bedenboek door de kerkvergadering werd
goedgekeurd, heeft het Lagerhuis deze
maand het Gebedenboek opnieuw verwor
pen.
Wat nu?
De vraag is thans: wat nu?
Het Lagerhuis heeft tot tweemaal toe
beslist te kennen gegeven, dat de Engel
sche Staatskerk slechts mogelijk is met
handhaving van haar Protestantsch karak
ter. Maar daar tegenover staat de practijk
van honderdduizenden leeken, voorgegaan
door één derde der Anglicaansche geeste
lijkheid. Zij worden gedwongen de Staats
kerk te verlaten, nu de concessies aan het
Romanisme niet doorvoerbaar zijn geble
ken.
De vraag wat er nu zal gebeuren, is
moeilijk te beantwoorden. De volgende stap
zal zijn een vergadering van de diocees-
bisschoppen in het aartsbisschoppelijk pa
leis te Lambeth, waar hun de uiterst be
langrijke vraag zal worden voorgelegd, of
de Anglicaansche kerk het nieuwe gebe
denboek thans op eigen verantwoording
moet gaan invoeren en gebruiken.
In dit geval, schrijft de „Maasbode" doen
zich drie mogelijkheden voor: de staat ver
breekt de banden met de kerk; do staat
verbreekt de banden met de kerk niet,
maar streeft naar een nieuw compromis
(dat misschien verkregen kan worden door
den communiedienst uit het alternatieve
boek te schrappen), terwijl, evenals de
laatste dertig jaren, overtredingen van de
kerkelijke wet in romaniseerende diocesen
en parochies oogluikend worden toegela
ten.
In dit geval zal men evenwel niet veel
verder zijn, dan in het begin dezer eeuw.
Maar er is nog een factor, waarmede
rekening gehouden moet worden.
Een zeer groot deel der liberalen en so
cialisten heeft tegengestemd onder den in
vloed van het oude liberale programpunt
betreffende scheiding tusschen kerk en
staat. Ofschoon ook in de gelederen dezer
partijen volstrekt geen eensgezindheid
heerscht (34 socialisten en 2 liberalen
stemden vóór), is het zeer wel mogelijk,
dat thans van deze zijde een nieuwe actie
zal worden begonnen ten gunste van ver
breking der banden tusschen Kerk en
Staat.
Gebeurt dit maar hieromtrent valt
niets met eenige waarschijnlijkheid te
zeggen dan lijdt het nauwelijks eenigen
twiifel, dat de tweede verwerping van het
Gebedenboek binnen afzienbaren tijd zal
voeren tot de afschaffing der staatskerk
zoodat de Anglicaansche kerk, of wat er
van overblijft, een volkomen autonome en
onafhankelijke, maar ook onbevoorrechte
gemeenschap zal worden, op voet van vol
maakte gelijkheid met andere kerkgemeen
schappen.
Maar ook dit gaat niet zoo héél eenvou
dig. Kerk en staat zijn, organisatorisch en
administratief zoozeer met elkaar ver
groeid, dat scheiding wel door een wet kan
worden uitgesproken, maar zeer moeilijk
ook practisch kan worden voltrokken. Men
denke slechts en één enkel voorbeeld
te noemen aan de onmetelijke rijkdom
der Anglicaansche kerk, aan kathedralen,
abdijen en kerken, welke zij slechts als
staatskerk in bezit heeft, maar welke het
eigendom zijn van den staat.
Het parlement van Malta wijdt zich toe
aan het H. Hart van Jezus.
Ieder jaar bij het begin harer werk
zaamheden stelt het Parlement van Mal
ta zich onder de bescherming van het
H. Hart. De Senaat heeft voor deze ge
legenheid een bijzonder gebed en het vol
gende toewijdingsformulier vastgesteld:
„Allerheiligste Hart van Jezus, wiens heer
schappij door alle Christenen erkend
wordt, wij leden van deze vergadering,
waarin de landszaken geregeld worden,
wij werpen ons heden op onze knieën voor
U neder, en erkennen openlijk Uwe heer
schappij over al onze handelingen, zoodat
wij U beloven dat er nooit iets zal geschie
den wat Uw heilig Hart, waaruit alle
goeds voorkomt, zou kunnen mishagen.
Goddelijk Hart van Jezus, gewaardig U
bij al onze vergaderingen tegenwoordig te
zijn: gelief Gij ze te zegenen. Zendt Uwen
Heiligen Geest over ons uit en wendt ieder
kwaad van ons af. Leat niemand onzer U
beleedigenlaat ons immer indachtig zijn,
dat Gij Koning zijt over ons hart en over
onzen geest, en laat ons deelachtig worden
aan Uwe groote overvloedige barmhartig
heid, wijl onze zonden ons dag en nacht
voor oogen staan, opdat wij U, die ons
verlost hebt, steeds meer en meer mogen
beminnen. Wil dan, o Goddelijke Heiland,
door de handen van Maria, de moeder van
Barmhartigheid onze opdracht aanvaar
den. Sta ons toe, dat ook wij de beloften
van Uw H. Hart. van Uwe genade en Uwe
onmetelijke liefde waardig mogen worden.
Leve het H. Hart van Jezus, onze Koning
en onze Vader. Amen."
Hoeveel melaatschert zijn er?
Reeds meer dan 3000 jaar maakt de
vreeselijke ziekte, de melaatschheid, voor
al in de Oostersche landen, in Azië en
Afrika, duizenden slachtoffers. Volgens
'n statistiek in de Katholieke Times zijn er
in Indië 200.000 melaatschen, in Japan
20.000, in Britsch-Afrika 158.500, in West
Indië 52.500, in Strait Settlements 2000, op
Ceylon 1000, in Britsch-Guiana 700, op
Borneo 200, in Groot-Brittagne 50, in Ca
nada 20, in de Ver. Staten 278, en in Porto-
rico 28. Het land, dat het verschrikke
lijkst geteisterd wordt, is China, dat
3.000.000 melaatschen telt. Van dit gewel
dig aantal kan de katholieke missie bij
gebrek aan artsen en hulpmiddelen er nog
geen 10.000 hulp verschaffen. Er zijn 67 ka
tholieke inrichtingen, waar 7554 patiënten
verpleegd worden
Welk een verheven werk van barmhar
tigheid en christelijke naastenliefde is
hier voor onze medische missie wegge
legd 1
Met een auto te water geraakt en
verdronken.
Men meldt uit Hoogezand: De handels
agent, de heer Schulling reed met zijn auto
gisterenmiddag bij Waterhuizen te water,
waaruit hij levenloos is opgehaald.
Door een auto overreden.
Te Weidura is het 6-jarig zoontje van K.
Lemstra onder een melkauto geraakt en in
zorgwekkenden toestand opgenomen.
Bijna de Waal ingereden.
Toen Woensdagnamiddag een zware
Duitsche vrachtauto van de fa. Neuhaus uit
Duisburg de gierpont te Nijmegen opreed,
brak plotseling de ketting, waaraan de
pont gemeerd lag. Deze dreef onmiddellijk
af, zoodat de auto met de voorwielen boven
de rivier-opening tusschen aanlegsteiger en
pont zweefde. Wonder boven wonder bleef
het achterstuk op den steiger hangen.
Later werd de auto gelicht, die slechts
gering beschadigd was.
Wielrijdster door motorrijwiel aangereden.
Dinsdagavond heeft op den Utrecht-
sohen weg nabij het gemeentemuseum te
Arnhem een ernstige aanrijding plaats go-
had tusschen een wielrijdster uit Ooster
beek en een motorrijwiel waarop twee
heeren, woonachtig te Velp, waren geze
ten. Zoowel het meisje als de beide hee
ren werden over den weg geslingerd en
eenigeq tijd later met ernstige verwon
dingen in een huis binnengedragen en
daarna met een ziekenauto naar het zie
kenhuis vervoerd.
Bij het onderzoek bleek, dat het meisjf
een vrij ernstige wonde aan het oog als
mede een kaakfractuur had bekomen,
motorrijders hadden zeer ernstigo hoofde
wonden.
Auto-botsing.
Te Kessel had Dinsdag op heb kruis
punt van den rijksweg VenloRoermond
en den provincialen weg Kessel-Helden
een botsing plaats tusschen twee luxe
auto's. Beide voertuigen werden zwaar
beschadigd, een ervan, waarin vier person
nen waren gezeten, sloeg over den kop.
Alle inzittenden geraakten onder den
auto, doch kwamen er met lichte kneuzin
gen en enkele schrammen af.
DOOR MESTSTOFFEN VERGIFTIGD.
Twee dooden.
De arbeiders Drost en Hootsen te Ach-
terberg, bij Rhenen, zijn bij hun werk door
dampen van kunstmest vergiftigd. Nog den*
zelfden dag zijn beiden overleden, meldt d#
„N. R. Crt."
Aan de gevolgen overleden.
De landbouwer A. Keizer te De Wijlfc
die bij het verrichten van werkzaamheden
van de balken naar beneden viel, is aaD
de bekomen verwondingen in het zieke"
huis te Zwolle overleden.