DE KATHOLIEKENDAG
TE MAASTRICHT
WAALS liimiiiiiiimiiiiiinii min in ii hui ii milium in ii ii ii| WAALS
WAALS iiimiiiniiiniiiiiiin iiiiiinniiiiiiiiiimiiiiiiiiiiinii| WAALS
SPORT.
Rechtzaken.
SPLIMTEIl
Uit de Rijnstreek
op het tand te verhalen, waarbij ook de
afd. Noord-Eind, als afdamming zou zijn
gebaat. De hooge kosten van onderhoud
telkenjare aan de groote molen besteed,
dekken aJ een groot deel der rente van
het benoodigde kapitaal. Algemeen vond
dit voorstel bijval en werd het bestuur
gemachtigd dat technisch te laten onder
zoeken, waarvoor door de vergadering het
benoodigde op de begrooting werd toege
zegd. Daarna had de bespreking heffing
sluisgeld plaats. Door de vergadering
werd hierover druk van gedachte gewis
seld. Enkelen meenden schutgeld te moe
ten heffen van een vaartuig boven de 4 ton
anderen meenden ook kleine vaartuigen
bij het te heffen schutgeld te moeten in
sluiten. De opmerking werd gemaakt, dat
5-n dit geval hoge ksten het gevolg zouden
'/.ija voor de tuinders, welke dagelijks van
de sluis gebruik maken, terwijl het groot
oordeel zou zijn voor de pachter der
sluis. Na rijp beraad werd met groote
meerderheid het voorstel verworpen. Volgt
punt .9: Besluit tot heffing van belasting
op de gebouwde eigendommen in de kosten
«der waterkeeringen. De Voorz. zegt dat
Gedeputeerden geen bezwaar hebben, hier
op in te gaan en stelt voor, dat de lasten
40 cent per 100, naar de belastbare op
brengst der grondbelasting zullen bedra
gen. Hiertegen werden geen bezwaren ge
maakt. Alleen zij, die tegen 200 belast
bare opbrengst zijn aangeslagen, zullen
stemrecht inzake de waterkeering verkrij
gen. Nadat nog werd opgemerkt, of het
mogelijk was in de verordening op te ne
men, geen bagger zonder vergunningbewijs
van bet bestuur te vervoeren, wat nader
zal worden onderzocht, werd onder dank
van den Voorz. gesloten.
Polderbesturen. Tot Secretaris-Pen
ningmeester van den Oosterpolder is be
noemd de heer M. Boberts alhier.
Tot bestuurslid van den Blokland-
schen cn Ivorteraarschen polder is geko
zen de heer D. Verlaan, in de plaats van
den heer D. van Eijk. De heer C. Lok werd
gekozen tot Secr.-penningm.
Geboren: Aclriana Maria d. van F.
Vermeulen en E. M. van Smoorenburg -
Everdina d. van B. Dompe en J. Reek.
Overleden: J. Hoogerrorst 63 j.
L. Kempers 14 j.
CHRISTUS' KONINGSCHAP
WOENSDAG.
DERDE ALGEMEENE VERGADERING.
LETTERKUNDE.
Rede door Pastoor E. Ribbligh.
Spr. begon met een inleiding, waarvan
hij de volgende samenvatting gaf:
Een maatschappij doordeesemd door een
echt christelijke levensbeschouwing, opdat
uit deze opbloeie een echt christelijke let
terkunde; maar dan ook omgekeerd: een
letterkunde in dienst van Christus' Ko
ningschap als de conditio sine qua non om
individu en maatschappij te brengen tot
Christus.
En met heimwee gaan, aldus spr., onze
gedachten naar de middeleeuwen toen dit
ideaal werd benaderd, naar de ridderro
mans, echte lofzangen op christelijke rid
dereer en riddertrouw, liederen die zingen
van edelmoedigheid en antieken helden
moed, van liefde tot God en Vaderland,
waarin de helden strijden voor de verdedi
ging van Christus-rijk, om te sterven met
een zachten glimlach op de lippen.
Met de Renaissance, die geweldadig dc
christelijke overlevering verbrak, dringt
het heidendom den tempel der wetenschap
en kunst binnen.
De letterkunde loopt parallel met den
stroom der wijsgeerige ideeën, zij is het
middel om ze te verbreiden onder het
volk.
Wel blijven haar hoofdproducten nog
door den christelijke» geest bezield en het
hoogste, dat zij voortbracht, was ook in
dien tijd door het christendom geïnspireer
de poëzie. Nog triomfeerde Christus en het
zou een gemakkelijke taak zijn een bloem
lezing samen te stollen uit de wereldlitera
tuur ter verheerlijking van Zijn Konings
schap. Spanje zou daarin vertegenwoordigd
worden door Caldcron, Duitschland door
Klopstock, Italië door Tasso, Engeland
door Milton, ons Vaderland door Vondel,
Frankrijk door dc grootmeesters van zijn
age d'or. Geheele fragmenten zouden er
een plaats vinden uit Peter en Pauwels,
uit de Altaargeheimenissen, uit Johannes
de Boetgezant, uit de Heerlijkheid der
Iverke, zoo terecht door Leo Fens, „gede
gen werk van een principieel katholiek en
van een fijn artistiek aangelegd theoloog"
genoemd.
Maar het proces gaat zijn gang en ster
ker wordt steeds de heidensche strooming,
gevoed door ideeën, die al langer hoe meer
zich verwijderen van het christendom. Vol
taire, ongodsdienstig tot in zijn vingertop
pen, grijpt naar het wapen der letterkunde,
om met werkelijk duivelsche woede onder
don godslasterlijken kreet van: „écrasez
rinfame" den Christus van zijn troon te
slingeren.
Na hem wordt het werk der ontkerste
ning voortgezet door de Rationalisten, de
Encyclopedisten en de mannen der Duit-
sche Aufklarung en zoo komen we geleide
lijk tot het socialisme van Mar*, wiens
grondslag is de materialistische wereldbe
schouwing en tot het platte materialisme
van Hackel.
De Romantische beweging in het begin
der 19e eeuw is een vergeefsche poging ge
weest om weer terug te keeren tot de tra
dities der middeleeuwen, om de letterkun
dige bezieling te putten uit de godsdien
stige ideeën van dien tijd. We danken
daaraan*de meesterwerken van de zuiver
ste christelijke bezieling, waarvan de
scheppers altijd met ecre zullen genoemd
worden in het christenkamp: Silvio Pelli-
eo en Manzoni voor Italië, Brentano,
Eichendorff, von Gürres e.a. voor Duitsch
land. Da Cost a en Alberdinck Thym bij
ons. Met name in Frankrijk is die bewe
ging van merkwaardige kracht geweest.
Dat land vraagt altijd, meer dan elk ander,
onze aandacht, omdat in geen ander zulk
een verwoede strijd op leven cn dood ge
streden werd tusschen engel en duivel en
nog gestreden wordt. Zoo zal le Génie du
Christianisme van Chateaubriand altijd
onder dc eerste monuments littéraires chré
tiens gerangschikt blijven, al is 't dan niet
op de eerste plaats wegens zijn apologeti
sche waarde. En met Chateaubriand dient
als kloek bestrijder van den Voltairiaan-
schen geest vermeld de edele graaf Joseph
de Maistre, godgeleerde, wijsgeer, kam
pioen der goddelijke Voorzienigheid en
paladijn van het pausschap. Soo zal een
Lamartine altijd een voorname plaats blij
ven innemen onder de beoefenaars der
christelijke lyriek.
En zelfs zij, die in trots of blindheid
het hoofd niet bogen voor Christus, hebben
wonderschoone en aangrijpende verzen ge-
Schreven over de heerlijkheid van Jesus,
©ver de kracht zijner liefde en over de el-
INGEZONDEN MEDEDEELING.
>n Katoen in uitgebreide sorteering
geborduurde genre met en zonder
MOUSSELINE
VOILE vooral h'efcl
randenl
Speciale sorte«ingibordflringen voor Kinderkleeding
IN SHANTUNG
kleureiwariatie^, per el
COMPOSE STOFFf
maakt het U gejfak'
vredigen
verscheidenheid in soor
ten, kleuren en dessins,
Uwe smaak ten volle te be
naar \}jwe eigen keuze gekleed te gaan
lende van hen die Hem zoeken zonder Hem
j te vinden: een Alfred de Vigny, een Victor
Hugo, een Alfred de Musset; ook Leconte
de Lisle, Sully Prud' homme, Verhaeren, al
j kunnen deze niet meer gerekend worden
onder dc vertegenwoordigers der roman
tiek.
Ook na deze periode blijft het geloof in
Christus of Zijn Verwerping de inzet van
den strijd in het letterkundig kamp. Ter
wijl Verlaine zijn berouw uitschreit „aux
pieds du Christ" of zijn liefde stamelt in
I den „dialoque mystique", terwijl Broere
zijn dithyrambe dicht op het H. Sacra
ment, terwijl Veuillot cn Ozanam strijden
voor Christendom en Kerk, zet het Chris
tus' Godheid sloopend werk zijn vernielen
den invloed voort.
Wie telt de slachtoffers van Ben an, van
Feuerbach, van Douwes Dekker?
Zoo was 't in het verleden. Indien 't gis
teren aldus was, is 't heden beter? Maar
zijn wij er dan niet de getuigen van hoe
eiken dag door de wereldpers een stroom
van schandlectuur wordt uitgegoten, waar
van de strekking geen andere is dan prik-
keling van de laagste hartstochten in den I
mensch?
Maar ook thans zijn er bemoedigende
teekenen.
Ik wijs op den renouveau catholique en
denk alweer aan Frankrijk, waar een inni
ge vereeniging groeiende is tusschen Kunst
en Geloof, waar jonge veel belovende dich
ters vrij en spontaan hun katholieke over
tuiging en hun liefde tot den Eucharisti-
schen Christus uitzingen in de lyriek, waar
Glaudel, Copeau en Ghéon moedig te vel
de trekken tegen de school des verderfs
die modern tooneel heet en met v vh lijdend
gevolg; Ghéon, stichter en leider van de
Compagnons de Notre Dame, jonge men
sehen, artisten, studenten die leven voor
het geloof, voor de Kerk en wier ideaal is
„schoonheid voor God" te geven.
Maar ik denk aan Frankrijk niet alleen,
ik denk aan de katholieke beweging in
Duitschland, zich uitend in den Gral en in
Hochland, de uitmuntende tijdschrifen voor
katholieke literaire cultuur, ik denk ook
aan Nederland.
Onder de katholieke jongere letterkun
digen is bij ons het besef levendig gewor
den, dat de kunst moet zijn een uiting van
streven naar God. De volkomen aanvaar
ding van deze theorie is tevens onder hen
de duidelijkste aanvaarding van Christus'
Koningschap.
Meer dan iemand anders toont zich Pie-
ter v. d. Meer de Walcheren de propagan
dist van deze. opvatting; in „Branding",
zijn gebundelde artikelen, ligt het duide
lijkst de bedoeling en de wil der katholieke
jongeren uitgesproken.
In betrekkelijk weinig letterkundig werk
is echter dit hooge streven waarlijk hooge
kunst geworden; maar wordt in Pater Mo
lenaar'? „Geertruid van Helften" het ko
ninklijk heerschen van Christus over een
menschenziel niet treffend weergegeven?
Dient hetzelfde niet gezegd van de „Lof
litanie voor Sint Franciscus" van den Zuid-
Nederlander Marnix Gysen en van zijn
verzenbundel „Het Huis?" Zuiver katholie
ke geest ademt, in het werk van Anton van
Duinkerken „Onder Gods oogen", in dat
van Feber, van Gerard en Henri Bruning;
ook Albert Helman en Jac Schreurs heb
ben brokstukken zuivere katholieke kunst
gegeven.
Maar wat een Toorop, om wiens dood
heel kunstminnend Nederland nog in rou
we is, voor het katholiek ideaal in de schil
derkunst bereikte, hebben wij lang nog
niet in onze katholieke letterkunde gevon
den; een Vondel, een Stalpaert v. d. Wiele,
een Anna Byns, een zuster Hadewijck, een
Ruusbroeck kunnen wij onder onze'moder
nen nog niet aanwijzen; ook onder de too-
neelschrijvers hebben wij nog geen Ghéon;
een Papini heeft om zijn „Christus" in ons
land tallooze bewonderaars maar geen na
volgers; een Léon Bloy, een Chesterton
evenmin.
Welke taak wacht dan de letterkunde?
of liever, welke taak hebben wij katholie
ken in dit opzicht te vervullen?
Mijn bede richt zich allereerst tot de be
gaafden, dat zij hun talenten in dienst stel
len van Christus' rijk.
Mijn bede richt zich in de tweede plaats
tot al wie leiding Lebben te geven, tot de
opvoeders, tot de ouders vooral. Mogen zij
toch de noodzakelijkheid beseffen van toe
zicht op lectuur.
Er zou veel ten goede veranderen, als al
leen het goede boek werd gelezen- De keu
ze wordt ons zoo gemakkelijk gemaakt se
dert wij in den „Jaarlijksehe" en in do
„Boekzaal der geheele wereld" zulke bui
tengewoon veilige gidsen hebben.
Spr. weidt uit over den grooten invloed
die de taallceraar kan uitoefenen.
Een machtige factor in de aesthetische
vorming en christelijke pedagogie is vol
gens spreker ook het schooltooneel, afge
zien zelfs van de pakkende ontspanning en
liet gezond vermaak dat 't onze leerlingen
kan bezorgen.
Ik beveel, aldus spr., het schooltooneel
met aandrang in de welwillendheid der di
recteuren aan en leg dit mijn troetelkind
vertrouwvol in hun vaderarmen! Hetgeen
ik zeide van 't schooltooneel geldt evenzeer
voor hetgeen onze katholieke dilettanten
met zooveel toewijding doen buiten de
school. Zij verdienen ons aller steun en
sympathie, hetzij ze spelen in de patrona
ten, hetzij ze optreden voor missievergade
ringen en charitatieve instellingen of als
qjoderne troubadours in dienst van het
schoone over het land trekken. Yele jonge
tooneelclubs bereiken verrassende resulta
ten in Amsterdam zoowel als in Maastricht
en bij allen vergoedt de piëteit van het
spel altijd, ruimschoots wat soms uit artis
tiek oogpunt mocht te wensclien overlaten.
Als mijn diepe overtuiging Spreek ik het
uit, dat aan ons jonge, volk, vooral in onze
dagen van bioscoop- en radiogevaar en van
stukken die een voortdurende belcediging
zijn van de moraliteit, jweldoende en behoe
dende schoonheid kan en moet gegeven
worden door het godsdienstig, door het
christelijk tooneel.
Katholieke plicht ïs 't te ijveren voor en
belang te stellen in het goede boek en de
katholieke courant; dan kunnen' we met
gerust geweten dagelijks in het Onze Va
der bidden: „Ons toekome uw rijk".
Laten ye ons èn door productie, èn
door consumptie het eerbiedwaardig erf
deel onzer vaderen waardig toonen.
En dat zal gebeuren indien wij
diep in onze overtuiging de waarheid
heien, dat alleen een katholieke courant op
onze tafel mag liggen, dat. het katholieke
boek ten allen tijd verlriezelijk is boven
neutrale lectuur; dat zal gebeuren indien
zij die talenten hebben aan het werk tijgen
om onder de genade van den H. Geest aan
onze katholieke gemeenschap het onont
beerlijke katholieke boek te geven.
VIERDE ALGEMEENE VERGADERING
In de slotvergadering hedenmiddag is
gesproken over
CHRISTUS' KONINGSCHAP
IN DE SCHOOL.
Rede van Dr. TH. Verhoeven.
De bekwame Directeur van ons door Ka
tholiek en niet-Katholiek gewaardeerd Ka
tholiek Onderwijsbureau te 's-Gravenhage
gaf een historisch overzicht van den onder
wijsstrijd in ons vaderland en vergeleek
daarna den toestand in ons land met die in
andere landen.
Eenige grepen uit dit overzicht zouden
slechts een zeer onvolledige weergave van
het gesprokene geven; wij bevélen de le
zing in het later te verschijnen Verslag
boek aan
Spr. besloot:
Nooit waren de tijden zoo ernstig als nu!
De grondslagen van het huisgezin, van
het familieleven zijn ondermijnd; het mis
bruiken van het huwelijk en de moord op
het kiemende leven nemen zoo schrikba
rend toe, dat men spreekt en schrijft, van
een wegrottend Europa en „den Untergang
des Abendlandes" voorspelt.
Avond in, avond uit lelt Koning Chris
tus vanaf Zijn t-abernakeltroon de weinige
getrouwen, die Hem een kort bezoek ko
men brengen, terwijl Satan de duizenden
om zich heen verzamelt in herberg, dans
zaal, theater en bioscoop, om in den walm
der zedeloosheid hun zielen te versmoren.
Nooit was de- vloed van pornografie,
over de wereld uitgestort; zoo verwoestend
als tegenwoordig.
In de historie valt geen tijdperk aan te
wijzen, dat zoovele vrouwen en meisjes,
ook katholieke de mannen en jongelin
gen durfden tegentreden als thans, in zoo
schaamtelooze Weeding, met zoo perverse
blikken, zoo uitdagende manieren.
Onafzienbare rijen gaan gekromd in de
slavenketenen van het materialisme; zij
kennen geen Kerstviering, geen Paascliju-
bel, geen Pinksterweelde ,geen zielevrede,
geen ziele-vreugde meer: zij zoeken niet
meer het Rijk Gods en Zijne gerechtigheid
hun kortstondig leven gaat op in de vra
gen, wat zullen wij eten, wat. zullen wij
drinken en waarmede zullen wij ons klec-
den?
Millioenen ontheiligen den dag des Hee-
ren door de eer van God en de belangen
hunner onsterfelijke zielen op te offeren
aan losbandige vermaken en waanzinnige
sportvergoding.
Een intensieve stelselmatige communis
tische propaganda laat geen middel onge
bruikt, om de massa den haat tegen God
en godsdienst in te prenten; vooral ook op
de jeugd heeft zij het gemunt, die zij met
en door de moeders en de volksonderwij
zers voor heb communisme tracht te win
nen.
Het kind is ons, het kind blijft ons! De
kinderen, de lievelingen van onzen Eucha-
ristischen Koning, zullen een overvloed van
Hémelsche zegeningen doen afkomen over
het Christusleger van heden op de kinde
ren bouwt dat leger de stoutste verwach
tingen voor de toekomst! Hecrsche dan
Christus' Koningschap in onze scholen, op
dat het heersche nu en later in heel ons
kerkelijk, huiselijk en maatschappelijk le-
Maar zal het ooit zoo ver komen, dan is
het niet voldoende, dat wij onze bestaande
katholieke scholen in stand houden en
voortgaan nieuwe te stichten, waar het
noodig is. Zeker, wij mogen niet rusten, zoo
lang nog katholieke kinderen openbare
scholen bezoeken, maar, ales 't laatste ka
tholieke kind de katholieke school zou bin
nengaan, dan ware daarmee onze taak nog
allerminst volbracht. Er is meer te doen,
dan met zelfingenomenheid de honderd
duizenden te berekenen, die we op onze
scholen hebben, en den was van ons leerlin
gental te stellen tegenover de daling bij
het openbaar onderwijs. Uiterlijke bloei
van onze scholen mag ons niet verblinden;
de vruchten daarvan zouden in het eincl
onzen vijanden toevallen, wanneer innerlij
ke bloei zou uitblijven,
beeld op hun zielen voelen'inwerken?
Hoevele. oud-leerlingen van ka
tholieks scholen staan thans als
vijanden van Christus' Koningschap tégen
over ons, maar niet louter en alleen door
hun eigen schuldOok door de schuld van
degenen, op wie Christus doelde, toen Hij,
de .zachtmoedigheid zelve, met fonkelend
oog die vreeselijke bedreiging uitsprak:
„Wie ergernis geeft aan een van deze klei
nen, die m Mij gelooven, het ware hem be
ter, dat hem een zware molensteen om
den hals gehangen en hij in de diepte der
zee verdronken wercl"! Laten wij ons er
toch die.p van doordringen, dat in de op
voeding van het. katholieke kind alle half
slachtigheid en laksheid zich op ontzetten
de wijze wreekt; dat, als wij er niet insla
gen, den kleinen, die in Christus gelooven,
grondige degelijke kennis van hun gods
dienst. bij te brengen en hen to gewennen
zich door een echt godsdienstig leven aller
nauwst met Christus Koning te vereenigen,
zij ernstig gevaar loopen onder te gaan in
den zwaren strijd, die hen wacht. Door en
door katholieke karakters moeten wij vor
men; geen weerhanen; geen schepen zon
der roer!
Eerst dan zal in den vollen zin des
woords het Koningschap van Christus
heerschen in de school, wanneer deze zich
met kracht en macht beijvert, om hare leer
lingen op te voeden tot menschen van bo
vennatuurlijk leven.
VOETBAL.
DIOC. HAARL. BOND.
Junioren-Competitie.
District Leiden.
De uitslagen van de wedstrijden ge
speeld Maandag -28 Mei (2en Pinksterdag)
zijn:
Leiden IILisse I 02
Teijlingen I—S. J. C. n. gesp.
Voor Zondag 3 Juni a.s. zijn de volgende
wedstrijden vastgesteld:
Leiden; Leiden I>S. N. A.
Lisse: Lisse IS. J. C.
Sassenheim: Teijlingen IILeiden II
Alle wedstrijden vangen te half één aan.
De Competitieleider.
POSTDUIVEN.
„De Vooruitgang" (Nieuwkoop).
Prijsvlucht vanaf Compiegne (Frankrijk).
Afstand 341 K.M. De duiven werden losge
laten 6 uur. Aankomst 12136 uur. le pr.
en 2e pr. St. Akerboom. 3e pr. H. van Zan
ten, 4e pr. P. Pietersen, 5e St. Akerboom,
6e en 7e pr. G. Voorsluis, 8e J. Middelkoop
9e P. Pietersen, 10e A. v. Houten. Aan
komst laatste duif 42739 uur.
KANTONGERECHT TE LEIDEN.
Dc Kantonrechter heeft vervolgens ver
oordeeld: W. v. d. V., zwervende, te Kat
wijk, zonder vergunning venten ƒ2 of 2 d.
J. v. d. L„ overtreding der Visscherijwet
2 X 3 of 2'X 2 d. W. B., idem, 3 of 2 d.;
R. J. de W., idem 3 of 2 d. G. V., Wad-
dinxveen, overtreding der Arbeidswet 6 X
ƒ2 of 6 X 1 d. G. S., Voorschoten, idem,
2 X 4 of 2 X 2 d. P. S„ Den Haag, geen
rijbewijs vertoonen 3 of 2 d. F. L. v. R.,
Berlicum, met een a-uto lijden zonder licht,
2 X 4 of 2 X 2 d. A. C., Gegstgeest, idem,
3 X 4 of 3 X 2 d., en geen nummerbewijs
vertoonen. E. B. vr. W. B., een valsclien
Katholieke Agenda.
LEIDEN.
Donderdag. R. K. Vrouwenbond. Nieuw(
St. Antoniuspatronaat. 8 uur.
LEIDEN.
De avond-, nacht- en Zondagsdienst di
apotheken wordt van Dinsdag 29 Mei a>
tot en met Zondag 3 Juni waargenoim
door de apotheek van den heer P. d n
Croix, Rapenburg 9, telefoon 807.
INGEZONDEN MEDEDEELING.
naam opgeven 5 pi 5 d. J. P„ Voorsch
ten, overtreding dat Arbeidswet, 3 of 2
J. v. 't H„ zwerrende, varen zonder ve
gunning, 10 of 5 d. H. Th. E., overtri
ding der Arbeidswet 4 of 2 d. J. v. B!
met een wagen links van den weg rijde:
3 of 2 d. N. T„ geen nummerbewijs vertot
nen 3 of 2 d. D. A. J., Hillegom, fietse
zonder licht 3 of 2 cl. H. A. K., fietse
over een trottoir, 1 of 1 d. G. C. G., iden
2 of 2 d. A. J. L„ fietsen door een verbc
den steeg, 2 of 2 d. G. J. y. d. G., Delfl
1© snel rijden 4 of 2 d. H. v. d. K., Riji
wijk, met een auto rijden over een verbt
den weg 4 of 2 d. A. K., varen zonder ver
gunning, 6 of 3 d. B. W., te Oegstgees
langs den berm van een weg liggen 3 o
2 d. B. K., idem, 3 of 2 d. J. B. Haai
lem, een trekdier onbeheerd laten staan
3 of 2 d. R. D., Den Haag, geen rijbewij
vertoonen, geen straf toegepast. J. B
Katwijk, overtreding der Leerplichtwet, f
of 2 d. C. v. D. vr. H„ Katwijk, idem,
of 2 d. W. v. L. vr. de M„ idem, idem
of 2 d. W. v. L. vr. de M., idem, idem 3 o
2 d. W. G„ Leiderdorp, op verboden wijz 13
melk uit een bus scheppen, 4 of 2 d. S
R. vr. D„ ZoeterwoucU, overtreding de
Leerplichtwet 3 of 2 d. P. B„ Leiderdorp
fietsen zonder licht 3 of 2 d. A. P. v. -<j
H., Noordwijkerhout, op een honderkar zit
ten, 3 of 2 d. A. S., openbare dronken
schap, 5 of 3 d. J. J. d. B„ fietsen zonde
licht 3 of 2 d. M. B., fietsen over ee>
klinkerstraat 2 of 2 d. W. S., Noordwijkla
fietsen zonder licht, 3 of 2 d. W. W., me
i wagen door een verboden steeg rijden
2 of 2 d. H. W. M., fietsen over eei
klinkerbestrating 2 of 2 d. F. H., idene
1 of 1 d. W. R„ een hond gebruiken zon
der muilkorf 3 of 2 d. P. v. L., op dei^
openbaren weg voetballen 2 of 1 d. A. J!
B„ fietsen zonder licht, 3 of 2 d. G. R., A]
phen, geen rij- en nummerbewijs vertoonei i
2 X 2 of 2 X 2 d. G. W. S, Oegstgeesl 1
fietsen zonder bel f 1 of 1 d. C. K., met eei v
rijwiel door verb, steeg rijden 2 of 2 d.
Waar geen woonplaats staat vermeld, np'
deze te Leiden. Ir
Het mitrailleur-ongeluk bij Budel.
De krijgsraad in Den Bosch heeft uit
spraak gedaan inzake het mitrailleur-on
geluk bij Budel en veroordeelde sergeant
majoor v. L. tot 14 dagen gevangenisstra
voorwaardelijk met een proeftijd van eei
jaar, en sergeant v. E. tot 1 week onvoor
waard el ijk.
ALPHEN AAN DEN RIJN.
Verdronken.
Gistermorgen beeft er alhier een droe
vig ongeval plaats gehad. De 14-jarige
zoon van den landbouwer v. Z. in den Ot
weg geraakte met zijn fiets in de vaar
langs de Otwegkade en verdronk. Pogin
gen om de levensgeesten op te wekken
mochten helaas niet meer baten.
Angstige jongedame. Een jongedame
die met het rijwiel aan haar hand, gister
morgen in de Julianastraat zich wat ang
stig maakte voor een naderende auto
kwam daardoor te vallen. Zij bleef op
straat liggen en werd door personeel dei
Alphensche Bank aldaar binnengebracht
en verzorgd.
BOSKOOP.
Gevestigd: A. van Soest, Puttekade
27A. P. de Groot, Goudschc Rijweg 1
Vertrokken: M. P. de Witte naai
Hillegom. J. Hoogendoorn naar Wad
dinxveen.
KOUDEKERK.
Geldbeurs gevonden. Bij de gemeente
politie alhier zijn inlichtingen te bekomen
omtrent een gevonden damesportemonnale
met inhoud.
LEIDERDORP.
Huldeblijk Koningin-Moeder. Dc in
zameling tot het aanbieden van een hul
deblijk aan H. M. de Koningin-Moeder
heeft opgebracht SS.60.
0ETERW0UDE.
Brandweer. Tot adjunct-brandmeester!
bij de spuit aan den Vliet is benoemd de'
heer C. Kooloos, zulks in de plaats van
den heer T. Los, terwijl tot commandeur
is benoemd de heer A. Hoogendoorn, als
opvolger van den heer Kooloos.
Mond- en Klauwzeer. Het mond- en
klauwzeer breidt zich de laatste dagen
weer uit. Voornamelijk wordt deze ziekte!
dan geconstateerd bij veekoppels, waarbij'
pas gekochte beesten van de markt ge
bracht worden.
Wegverbetering. De gevaarlijke hoek
aan den Vrouwenweg bij de Lammebrug is)
thans verdwenen. De weg is ter plaatsel
aanmerkelijk verbreed waardoor tevens
een schooner geheel is verkregen.