MOEDERDAG tweede blad „de leidsche courant" maandag 21 mei 1928 Tandaag wordt in Nederland de „Moe- rdag" gevierd. Gevierd is eigenlijk een wel wat te weid- te betiteling, voor dit moederfeest, voor lker viering reeds jaren terug pogingen ;t werk werden gesteld, die echter allen tipbreuk leden. Dat was toen te voor- nt want als over een zakelijk feit, werd dagen en weken in tijdschriften over ge- Bjatteerd, is de idealistische gedachte in viering van een moederdag vervat, uit dozen geworden, heeft het tegenkantin- ontmoet, zoodat het wel mislukken est en toen er tenslotte een adres kwam tuiniers en bloemisten tot invoering dien Moederdag, met de duidelijke denz van winstbejag was de schipbreuk komen. la zoo alleen wordt hier nu de Moeder- gevierd", alleen met een reclame van emisten, die dien dag ons aansporen een bloemenhulde te brengen aan onze eder. eker, zulk een hulde valt niet te mis- ren, is zelfs prijzenswaardig, maar als rvoor als reclame wordt gebruikt een die zou moeten worden gevuld met gere gedachten en gevoelens over de ie beteekenis der Moederliefde, dan t en schrijnt dat. an is het geen wonde?, dat men met viering van den Moederdag, aldus op- it, niets te maken wil hebben, omdat voelt en weet, dat de aansporing tot mooie ideaal niets anders dan baat- it en winstbejag is. het verheugt ons dan ook te consta- en, dat aan zulk een opzet en zulk een e van Moederdagviering zoo goed als wordt meegedaan. 'aar wat dan? De viering van den Moe- lag zou toch zooveel goeds tot stand ïen brengen. Van alle kanten wordt er ers geweeklaagd en gekermd en met n over de vermaterialiseering en de- aliseering der wereld, over de zucht geld, weelde en genot, over de vaart, rmede men aanholt achter de begeerten zinnen. - io gaarne wilde men daartegen een I opwerpen omdat men inziet, dat het afwaarts gaat, met plicht en deugd. ziehier nu een middel, meer dan eenig !r geëigend, om invloed uit te oefenen le jonge zielen, die in de stormen des I ns heen en weer worden geslingerd, ner het middel, dat hen treffen zal, dat een oogenblik stil zal doen staan in wilde warreling der wereld, het mid- dat hen een oogenblik tot bezinning [j doen komen, het beeld van een lieve [plichtgetrouwe Moeder. Moeder 8t|een naam, die in stil overpeinzen in- }|r vreugde verwekt, inniger het hart ■pert, dan de naam van haar, die ons -fwereld bracht, ons verzorgde en op- Rde en ons maakte, tot wat wij aan s geworden zijn en dat alles slechts liefde, alles gevend en niets terugwen- ind och ja, dan onstoffelijke weder- B le, omdat de liefde niet alleen kan n, omdat de liefde vereeniging zoekt én geheel wil zijn. i zijn er nog wel velen, jongemannen >8 aeisjes, wie ver van huis en alleen in 01 rereld, de gedachte aan Moeder troost 'n terkt vooral en aanspoort tot goede ct ct it is de reden, waarom wij hier ge- ten gaan verwerken, die eigenlijk on- ct isproken moesten blijven, daar het ijne idealisme, dat in den naam van der verscholen ligtj, toch eigenlijk ge- nden wordt bij iedere aanraking met schelijke onvolmaaktheid, want zoo ?e liefde, dan is de Moederliefde iets n-menschelijks, een hemelgeschenk van ctMaar ook zou men kunnen zeggen, ct de liefde der Moeder is als de fijne in en zonnestralen, die dien blijden zo- cj norgen vielen door de ramen van uw el de lieve dingen in de kamer beplon- ct met goud en plekkend op het kleed, de vloer bedekte. Uw hand kunt ge i door die gouden zonnestralen, zon- cl ze te schenden, zonder ze te verdrij- c' zij zullen dan toch gouden weelde Bn schenken aan uw leven en wat u ct is daarin. En zoo is de Moeder! ant als een verloren zoon het hart der ct Ier treft en wondt, dan lijdt de Moe- ct omdat de liefde lijdt, die in haar is, ct lijdt zij^ omdat haar kind lijdt, maar ]j in zulk een leed, al treft het tot den I, blijft de liefde, want zij is eeuwig I Overgankelijk, enkt u eens in, in uw alléén zijn, uw - der, het huis, waar gij woonde met de plaats, waar zij zat, hoe zij u orgde en beminde, hoe zij blij was, als blij waart, hoe zij eenvoudig en zich wust in alles liet geleiden door haar e. Hoe zij zoo haar eigen gang ging, maar lichtelijk storend aan mode en 'entie. Isrinnert gij u nog, die gezellige huis- ,r) waar zij leefde met u, waar zij blij met uw blijheid, waar zij leed met uw waar zij u verzorgde iedere minuut t van den dag, toen gij onmondig d, waar zij speelde met u toen gij kind "t. waar zij sprak met u, woorden van leid en woorden van liefde, toen gij g ter werd en de kinderschoenen ont- 'en ging? Kent gij nog die karakter- 1 gezelligheid, die de atmosfeer was die huiskamer, en die ge vond alleen huiskamer zelfs niet in de huiska- 1 1 van Moeders, die waren als uw j der? aar hoe kunt ge dat vergeten zijn? Hoe J "en herinneringen vervagen, die „als !'cn zijn op de bodem der zee. Zie neer, 'n de klare diepten van uw kinderle- idan moet gij ze vinden sommige helder iap als blije Moederoogen, en andere 8'anzend als het zijige dons van een I dergelaat En als ge zoo uw Moeder ziet, moest ge dan soms zeggen met den Javaanschen dichter: „Op den dag der verdwazing, he laas, heb ik mij van u afgewend, o Liefste Menigen dag heb ik als een moede pelgrim gezeten in den schaduw van den boom aan den wegkant, mijn blik gericht op den ge sloten deur; en menigen nacht zijn de sterren getuigen geweest van mijn wach ten of eindelijk het wonder komen zou: dat de deur geopend werd, dat de lichten flakkerden, dat bloem-aromen mijn hart deden bezinnen en dat Gij zelve zichtbaar werd in al uw pracht en schoonheids glans". Dan hebt ge te weinig aan uw Moeder gedacht*, dan hebt ge haar beeld 'niet hel der in uw hart bewaard, dan is de wereld heengevallen over u en uw liefde, dan is er iets, al is het noog zoo weinig, geko men tusschen u en uw Moeder, dat de intimiteit uwer beider harten heeft beroerd en waarbij uw liefde heeft geleden. Dat moest niet zijn, want de gedachte aan Moeder zal u staande houden, blijder en gemakkelijker op den ongelijken levens weg en verheugder zult ge steeds met Gezelle, den priester-dichter kunnen zeg gen, over het kruisje dat uw Moeder u gaf: „Maar dat kruisken, 't is geschreven, Diep mij in den kop gebleven, Teeken van mijn erfgebied: Die den schedel mij aan scherven Sloegei, en hi^te 't kruisken derven, Nog en hadd' hij 't kruisken niet". Maar ik wilde den Moederdag behan delen, die vandaag weerom „gevierd" wordt en die ik zeide het reeds zoo weinig ingang vindt. Dat is geen gebrek aan liefde voor Moeder maar een bewijs, dat er voor zuiver geestelijke liefde en materieele din gen geen punt van samenkomst, geen punt van aanraking is. Hoe moest het dan zijn? O, het zou zooveel goeds en zooveel ver hevens, zooveel zuivers en zooveel edels kunnen tot stand brengen, maar hoe? Vraag dat aan de Moeder. Neen, kind, zal zij zeggen, gij moet de Moeder niet 'verheerlijken en prijzen, want een Moeder is nooit gelukkiger, dan wanneer zij onzelf zuchtig zich zelf geheel vergetend in zorgen voor anderen kan opgaan, zij is blij als zij u troosten kan in uw leed, dat zij peilt in uw oogen, die voor haar zijn als de spiegel uwer ziel, zij is zielsverheugd, als zij uw geringste wenschen, die zij leest van uw gelaat voorkomen kan en haar blikken stralen goedheid en zachtmoedigheid, vriendelijkheid en bescheidenheid, offer vaardigheid en toewijding, reinheid en hoogheid. Het doel van den Moederdag moest zijn, hen en haar, over wie nog woe den de stormen des levens, ieder jaar dat liefelijke Moederbeeld weer in te scherpen, zoodat het weer voor hen staat stralend en glanzend, de ziel verwarmend en het hart verrukkend, opdat zij door het beeld van Moeder, weer tegen de levensstormen be stand zullen zijn. Een Moeder, die dat als inzet weet en als doel van den moederdag, zal zelfs ook al doet het haar pijn), haar moederliefde laten bezingen, daar zij dan weet dat het gaat om de ziel van haar kind. Dan zou het goed zijn dat de jonge menschen samenkwamen in kerken en za len, om op zulk een jaarlijkschen Moeder dag in verheven toespraken vanaf den preekstoel en den katheder ons in de meest verheven producten onzer letter kunde, ons in zang en declamatie te hoo- ren gewagen van de grootheid en de ver hevenheid der Moederliefde, die het huis van de zielen harer kinderen omringt als een bloeiende tuin. Een goede moeder zal voor het geheele leven van haar kind van zoo groot belang zijn. De groote bisschop von Ketteler zegt het aldus: „De grootste weldaad, die God aan een mensch in de natuur kan schen ken, is zonder twijfel, het geschenk van een waarlijk Christelijke moeder.... on metelijk gelukkig is het kind, dat een waar lijk Christelijke moeder heeft, zij het ook, dat het in lompen opgroeit en in lompen ten grave daalt.... Wanneer de Moeder reeds lang in het graf rust, de zoon echter door de stormen des levens gegrepen, her- en derwaarts wordt geslingerd en op het punt staat ge loof en zeden te verliezen, en het eeuwig verderf in te gaan, dan zal de vrome edele gestalte van zijn Christelijke moeder hem nog verschijnen en hem met wonderbare macht op de baan van deugd en plicht terugvoeren". Al denkt hij dan maar aan het woord „Moeder'5, dat voor ieder van ons een eigen klank heeft. Dan zal hij zich herinneren die zee van goedheid en mild heid, van toegevendheid, geduld, offer vaardigheid, zelfopoffering en van vertrou welijke, innige liefde. Dan zal hij zich her inneren hoe zijn Moeder alles voor hem was, dat hij naar haar toeging in alle noodwendigheden, dat hij zich bij haar be klaagde over elk leed dat hij haar vroeg bij ie der en twijfel dat hij haar vertelde wat hij had misdaan en dat hij alleen en in nood zijnde, het eerste „Moeder, moe der" riep, zooals ook in den grooten we- .reldoorlog de gewonde jonge soldaten in hun vreeselijke pijnen aanhoudend om Moeder riepen. Dat is de Moeder voor een kind en in dien die Moederdag aldus werd gevierd, niet louter ter verheerlijking van de Moe der, maar tot heil en zegen voor de ziel van haar kind, hoe gelukkig zou dan iedere goede moeder zijn met de viering van zoo'n moederdag. Dan zou op dien jaarlijkschen feestdag de vingerslag weer eens geslagen worden in het trilhart van de zielelier en men zou weer eens weten, beter dan ooit, dat, dat de klank is die bekoort, de klank der moederliefde. Als het oor dien klank nog vermag te hooren, dan kan men gerust zwerven, alleen door de wereld, omdat men dan altijd rijn Moeder by zich zal hebben. Er zijn er nog zoovelen die zouden moe ten erkennen, daar is er een, een Moeder, die mij heeft liefgehad en ik wist het niet. Daar is een Moeder, die mij overladen heeft met de giften van haar hart en ik heb het niet bemerkt. Daar is een Moe den, die geleden heeft om mijn geboorte en die smarten heeft doorstaan om mijn onsterfelijke ziel en ik heb het niet ge voeld, daar is een moeder, die boete heeft gedaan om al de dagen van mijn achte- looze leven, wachtend op den stond, dat mijn oog zou vallen in haar Moederoog en ik staan zou en begrijpen en zeggen: O, ik heb het niet geweten. Voor dezulken zal de Moederdag een openbaring zijn, dezul ken zal het terugvoeren op het pad van plicht en deugd, zoo spoedig hij begreep, wat zijn Moeder was voor hem en waar om zij Moeder was. Zoo opgevat en aldus gevierd, zal de Moederdag velen misschien op het goede pad terugvoeren en beter zullen dan velen gaan voelen en begrijpen, die woorden, die op dat bekende schilderijtje geschreven staan, dat een Moeder voorstelt onder wier beeltenis staat: Het is een wonderbaar iets, een Moeder Anderen mogen ons liefhebben, Onze Moeder alleen begrijpt ons* Zij werkt voor ons, Zorgt voor ons, Bemint ons, Vergeeft ons alles wat wij doen, Begrijpt ons, En het eenigste kwaad, dat zij ons ooit doet, Is te sterven En ons te verlaten. Leiden. FRANS SCHNEIDERS. INDRUKKEN VAN DE „PRESSA" Het was geen voltooide en ook geen vroo- lijke „Pressa", die Zaterdag 12 Mei te Keu len werd geopend. Uit een egaal grijzen hemel stroomde de regen neer, het stads- panorama aan de overzijde van den Rijn, met op den voorgrond de Gothische toren spitsen van den eerwaardigen Dom in een nevelgordijn hullend. Het tentoonstellings terrein, met zijn weelderige bloementooi en fraaie waterwerken leverde in dit och- tenlijk uur een triesten, verlaten aanblik op. Aller belangstelling concentreerde zich op het hoofdgebouw, waar in de Grosse Halle de plechtige opening zou plaats heb ben. Bij dozijnen reden de glimmend ge lakte auto's met diplomaten, ministers, ge delegeerden en vele andere officieele per soonlijkheden naar den hoofdingang. Een aanzienlijke politiemacht zorgde voor een ordelijken gang van het verkeer en hoog in de lucht zagen de vliegeniers op al dit ge wichtige wereldsch gebeuren, dat zooveel aan belangrijkheid inboet, wanneer men het op een afstand beschouwt en het daar door meer in zijn juiste verhoudingen leert te beoordeelen. De openingsplechtigheid verliep als steeds bij dergelijke gelegenheden. Een feestelijk versierde zaal, muziek, redevoeringen en tot besluit een gemeenschappelijk gezongen „Deutsch, Deutschland-, über alles'", dat. te midden van dit internationale milieu eenigszins zonderling aandeed. Het is geen gemakkelijke taak om in het uiteraard beknopte bestek van een enkel feuilleton den lezer een inzicht te geven in de beteekenis dezer internationale ten toonstelling. Haar naam geeft slechts een zeer vagen indruk omtrent hetgeen zij pre tendeert te zijn en wanneer wij naar een korte, doch duidelijke definitie zoeken, ten einde een omschrijving te geven van hare oogmerken, dan kunnen wij niet beter doen dan een uitspraak van burgemeester Ade nauer citeeren, die verklaarde, dat de Pressa „de in woord en beeld tot uitdruk king gebrachte en vermenigvuldigde ge dachte" aan het publiek wil brengen. Het behoeft wel niet worden gezegd, dat men door zijn doelstelling zoo te for muleeren, zich een buitengewoon om vangrijk arbeidsveld koos en de vrees lag dan pok voor de hand, dat de tentoonstel ling het geestelijk opnemings- en het li chamelijk uithoudingsvermogen van den gewonen bezoeker te boven zou gaan. Dit nu is niet het geval geworden. Men heeft een tentoonstelling geschapen voor ieder een. Zoowel leek als vakman zal hier met genoegen rondneuzen en, wanneer men zich niet al te zeer om de détails bekommert en dus met het volgen van de groote lij nen tevreden wil zijn, is het lichamelijk en geestelijk wel uit te houden. Ofschoon een rondgang over de Pressa ook dan nog een inspannende bezigheid blijft, zoowel door de groote verscheidenheid van het geen men te zien krijgt, als door den om vang van het tentoonstellingsterrein. De Pressa beslaat een oppervlakte van 500.000 vierkante meter en heeft aan den Rijn een front van ongeveer drie kilo meter lengte. Een miniatuurtreintje komt de bezoekers tehulp bij het overwinnen van deze afstanden. Het tentoongestelde is ondergebracht in drie groote gebouwen, n.l. het Museumgebouw, het Tentoonstel lingsgebouw en het Huis der Staten, ter wijl voorts nog een aanzienlijk aantal klei nere gebouwen aan couranten, politieke lichamen, enz. verhuurd zijn. Ofschoon de bezoeker, die voor het eerst het terrein betreedt aanvankelijk on getwijfeld even te kampen zal hebben met een zekere onoverzichtelijkheid van het ge heel, komt men bij een wat nauwezetter be studeering van catalogus en plattegrond, daarbij geholpen door een rondritje met den miniatuurtrein, weldra onder den in druk van den systematischen opzet, die den oningewijde in het rijk der publiciteit zeer geleidelijk de geheimenissen van de koningin der aarde en alles wat tot haar domein behoort, ootehiiert. In het museum wordt allereerst den bezoeker eerbied voor het geschreven woord gevraagd. Hab AndechtSchreiben ist Geist beleiben, zoo heet het vermanend en even verderop wordt aldus dank gebracht aan het ge schreven woord: Den Lettern danke Aus krausen Geranke Erblüht die blanke Blurae Gedanke. Dan maken wij kennis met de oudste vormen van de verspreiding van nieuwsbe richten, namelijk het door rondtrekkende troubadours gezongen lied. Vervolgens komen de marktkramers, die allerlei gruwelijke en wonderlijke gebeur tenissen op een beschilderd doek .hebben afgebeeld en daarbij allerlei boeiende ver halen opdisschen. Dat men het toen met de waarheid niet altijd even nauw nam, moge blijken uit het getuigenis, dat één dezer lieden zichzelf gaf: „lm Land spargirt ich hin und her, Die schönsten Lügen sentnerschwer Dan volgt de uitvinding van de boek drukkunst door Gutenberg (Laurens Jans- zoon Coster laat men hier buiten be schouwing) welke gewichtige cultureele ge beurtenis men op waardige wijze herdacht heeft door een nauwgezette reproductie van Gutenberg's werkplaats. In aanslui ting hiermede worden allerlei merkwaar dige oude boeken en eerste drukken ten toongesteld, welke een onschatbare waar de vertegenwoordigen. Het kleine vertrek, dat hieraan gewijd is, bevat voor meer dan een millioen mark aan curiosa. Van de boekdrukkunst worden wij geleidelijk aan naar de 19de eeuw gevoerd. Voor wie van snuffelen houdt valt in deze afdeeling veel wetenswaardigs en grappigs op te merken. Dat de oorlogsreportage niet al leen in den jongsten wereldoorlog tenden tieus was, wordt geillustreerd door de verslagen, die van den slag bij Landeshut in den zevenjarigen oorlog van Duitsch en van Oostenrijksche zijde werden gege ven. Geen der beide berichtgevers heeft het met de waarheid erg nauw genomen, hetgeen met behulp van een transparante, electrisch verlichte glazen plattegrond van het slagveld geillustreerd wordt. In het groote tentoonstellingsgebouw maken wij dan kennis met het hedendaag- 8che kranten-, tijdschrift- en nieuwswezen. Allereerst wordt den bezoekers een blik gegund in de verschillende redactie-loka- len, terwijl vervolgens de verschillends persbureau's hun werkmethoden demon- streeren. Hier bestaat gelegenheid om zijn por tret of handschrift langs telegrafisch-foto- grafischen weg te laten overbrengen, een methode, waarmede schitterende uitkom sten worden bereikt en die reeds door en kele zeer groote buitenlandsche dagblad bedrijven met succea wordt toegepast. Dan komt het drukkerijbedrijf en alles wat daarmede samenhangt aan de beurt. Groote rotatie-persen, diepdruk-persen, snelpersen in allerlei formaat, zet-, vouw en hechtmachines, kortom alles wat in het moderne krantendrukkerij-bedrijf komt kijken, vindt men hier in groote verschei denheid bijeen. In dit verband moeten te vens worden genoemd de inzendingen van de Kölnische Zeitung en het Hamburger Fremdenblatt, beiden in afzonderlijke ge bouwen ondergebracht. De Kölnische heeft ©en nieuwe 9G-zijdige rotatie-pers laten monteeren, die nu in bedrijf te zien is, ter wijl men tevens een 48-zijdige roteerende diepdrukmachine, welke dient om de ge- illustreerde bijvoegsels te drukken, in wer king kan zien. In het gebouw van het Hamburger Fremdenblatt zijn twee novi teiten opgesteld, die in vakkringen onge twijfeld de aandaoht zullen trekken, n.l. een machine, met behulp waarvan men in een gevouwen krant een geillustreerd bijvoeg sel kan steken. Tot dusverre geschiedde dit in den regel met de hand. Dat de ma chine heel wat menschelijke arbeidskracht uitspaart, moge blijken uit het feit, dat zij 14.000 ex. per uur verwerkt. De andere nieuwigheid bestaat uit een roteerende driekleurendruk-pers, die het papier in één keer bedrukt, zoodat het niet meer, gelijk tot dusver, driemaal achtereen in de pers behoeft te worden gelegd. Binnen 16 se conden komt het vel er, in drie kleuren be drukt uit. Van de in afzonderlijke gebouwen on dergebrachte inzendingen verdient die van de katholieken stellig een afzonderlijke be spreking. Men heeft, voor dit doel beslag weten te leggen op een voormalige Bene- diktijner Abdij, welke zich op de voor ten toonstellingsdoeleinden gereserveerde ter reinen bevond. De leider van deze expo sitie, Bernard Marschall, te Keulen, is er in geslaagd een buitengewoon belangwek kende katholieke cultuurtentoonstelling op het gebied van het publiciteitswezen bijeen te brengen. Gelijkvloers heeft men in een betrekke lijk beknopt bestek een uitstekend over zicht gegeven van hetgeen het katholicis me in vervlogen eeuwen voor de ontwikke ling van beeld en schrift heeft beteekend. Na deze rondwandeling door een schoon verleden, verplaatst de eerste verdieping ons-plotseling in het zeer werkzame heden. Op bijzonder gelukkige wijze heeft men tegenover de rust van het verleden de be wogenheid van het rythme van onzen tijd tot uiting weten te brengen en de magi strale kalmte, welke de Kerk daartegen over vermag te stellen. Dit komt zeer treffend t-ot uiting in dc UIT DE RADIO-WERELD. Programma's voor Dinsdag 22 Mei. Hilversum, 1060 M. 12.302.Lunchmuziek door het Trie* Groeneveld. 3.4.Knipcursus. 6.7.15 Dinermuziek door het Trio Rent meester. 7.157.45 Duitsche Olympiadeles. 8.Uurslag. 8.Operetteprogramma. Het Omroept orkest o.l.v. Nico Treep. Betty v. d. Boseh Schmidt, sopraan. 10.30—12.— Dansmuziek door Hilda "Ward and her Ladies (voorjaarsfeest i. A Dierentuin Den Haag). Huizon, 340 M. (Na 6 uur 1870 M.) (K.R.O.-uitzendingen uitsluitend.) 'v 12.301.30 Lunchmuziek door het Trie Winkels. 5.30—6.30 Dinermuziek. 6.307.— Eeperantoles. 77.30 Engelsche les. 7.30—8.Cursus Kerklatijn door Leè Speet. 8.Concert. Het K. R. O.-trio <Wj. Laghuwïtz, viool, B. Pelster, cello, F. Bol hart, piano). Prof. Alph. Steger: De taak van den Volkenbond ten opzichte van" d# welvaart der volken. Daventry, 1600 M. 10.35 Kerkdienst. 11.20 Gramofoonmuziek. 12.20 Lichte muziek. Chappie Trio en sopraan. 1.202.20 Orkestconcert, v 2.50 Muziekles. 3.35 Muziek. 3.40 Fransche les. 4.10 Muziek. 4.20 Orkestconcert. 4.35 Causerie. 4.50 Orkestconcert. 5.20 Vacantiepraatje. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Gramofoonmuziek. 6.50 Nieuwsber. 7.05 Gramofoonmuziek. 7.20 Lezing: The education for eountry life. 7.35 Bach's partitas. 7.45 Lezing: Sjjr James Barrie. 8.05 „A Maytime Melody", solistencon cert. 8.20 Lezing: Modern Transport. 9.20 Nieuwsber. 9.35 Muziekles. 9.55 Nieuwsber. 10.Kamermuziek. „R a d i o-P a r i s", 1750 M. 10.50—11.— Muziek. 12.50—2.10 Orkestconcert. Werken van Godard en Aubert. 4.055.05 Orkestconcert. 9.05—11.20 Concert voor erkest, koor en solisten. Lungenberg, '469 M. 1.252.50 Orke6 toon cert. 6.20—7.15 Orkestconcert. 8.40 Wagnerconcert. 9.50 „Der Admiral", 1-acter van -G. Kneip. "•-< V\ 10.50 Sluiteri. groote zaal met hedendaagsehe tijdsehrif» ten, welke daar zijn uitgestald in een g«- styleerd schip, dat een zinnebeeldige voonr stejling vormt van het schip van Petrus» Tegen den wand hangt hier een Madonna/ met kind, maar niet een Moeder Godsy zooals de klassieke schilders plachten ui^ te beelden. De maker van dit doek heeft/ gewerkt in den stijl van zijn tijd en de sev rene rust van de Moeder met het Kind af gebeeld tegen een achtergrond, welke del bewogenheid van onzen tijd weergeeft «iet gillende fabrieksfluiten, denderende Ioeo* motieven en reusachtige stoomkranen. Ook de groote aan de katholieke missisr gewijde zaal maakt een zeer kunst zinnigs j* indruk: Hier is op den achtergrond eed aardbol geplaatst, met als bijschrift: „Gaat heen en onderricht alle volkenterwijl de tegenoverliggende wand getooid werd me6 een sober, zwart kruis, waarop de woorden! „Ego sum via, Veritas et vita". Ik ben de weg, de waarheid en het leven I De zijwanden zijn voorzien van een don kerkleurige hout-ornamentiek waarin! kruismotieven verwerkt zijn. Zoe vormt deze „katholische Sonderschau", zoowel naar het innerlijk, als naar het uiterlijk een waardig document van twintig eeuwen vaji Roomschen scheppingsdrang. Ook de Evangelische Gemeente is door, een afzonderlijk gebouw vertegenwoordigd* Zij liet zich in koperen platen en glas eert kerkgebouw optrekker*, dat zeer de aan dacht trekt, uiet het minst door de geheel oorspronkelijke toepasing, die glas-in-loocB hier heeft gevonden, daar de wanden ge heel uit dit materiaal zijn vervaardigd. In het Huis der Staten een in derf vorm van een halven cirkel opgetrokken bouwwerk vinden een groot aantal sta ten gelegenheid om stand en ontwikkeling van het perswezen in eigen land tentoon te stellen. Helaas is slechts een klein deeT j hunner op het oogenblik gereed. Daartoe behoort ook de Nederlandsch inzending; die, naar men weet, nog te elfder ure in j elkaar werd gezet, en daarvan onmisken baar de sporen draagt. In vergelijking mefc landen als, bij voorbeeld, het kleine Oes- t tenrijk en Zweden, slaat ons land zoowel wat betreft de architectuur, als den co!- I tureelen inhoud ten achter. Men heeft Uijke- I baar moeten roeien met de riemen, di# i men te zijner beschikking kreeg. Met tkti

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1928 | | pagina 5