DE I. T. F TE DEN HAAG KERKNIEUWS. Land enTuinbouw Uit de Omgeving. J TWEEDE BLAD DE LEIDSCHE COURANT DONDERDAG 19 APRIL 1928 19! Wat is er te zien? Van. 14 April tot 15 Mei wordt in de 'F oote Koninklijke Bazar, Zeestraat, te Den lag een Internationale Tentoonstelling Filmgebied gehoiiden. Men heeft zich, reeds dadelijk toen de hei innen voor zulk een tentoonstelling be nd waren, afgevraagd, wat men in 's he- e(k lsnaam ten toon wilde stellen. ;Films zijn er genoeg, doch om deze te de- tei nstreeren heeft men geen tcntoonstel- g noodig. Foto's van cinema-sterren en •lame-prenten zijn er ook genoeg, doch m kan ze in grooten getale bewonderen de vestibule van iedere bioscoop. Men kan toch geen doozen met films op- pelen Het product van de film-industrie leent h inderdaad weinig voor een tentoonstel- g, doch een kijkje in het binnenste van industrie zelf kan een tentoonstelling getwijfeld geven. En op deze I. T. F. is dan ook naar gestreefd, om zooveel mo- jlijk, wat leeken en vakmenschen kan in- êrcsseeren bijeen te brengen. In Nederland is geen Hollywood. De organisatoren hadden daarbij te jnpen met een ernstige moeilijkheid, nl. it er in Nederland niet zooiets bestaat als n Hollywood of Neubabelsberg, groote ci- matografische ondernemingen, waar zij tar hadden uit te zoeken alles wat hun zienswaardig voorkwam, ïhans moeten zij zich tevreden stellen t hetgeen de verschillende maatschap en him wilden toezenden. Desalniettemin hebben zij heel wat bijeen (kregen, wat de moeite van het bezien ;ard is. Er valt heel wat te leeren. Nu is het heel eigenaardig eens een kijk- achter de schermen vah filmland te ne- ;n. Men ziet er dingen, welke den bui- ïstaander met verbazing vervullen. Kijk ]v. maar eeiïs naar de maquettes van de [a-ateliers in Neubabelsberg en Tempel- f! Dat zijn heele dorpen, waarin alles concentreerd is voor de vervaardiging n groote films. Het land van den schijn. Maar aan den anderen kant vindt men ook „onthullingen" van trucs, welke den rgeloozen enthousiast over de mogelijkhe- ,en van de film waarin alles zoo „echt" nietwaar een beetje ontnuchteren. Of het. geen vreemde gewaarwording, wan eer men in den bioscoop steeds in den 'aan is geweest, dat men werkelijk het rij en en rossen van een groot stadsverkeer »or zich zag, thans een soort speelgoed- achientje te zien, waarmede zoo'd stads- trkeer wordt nagebootst? De draaimolens een filmkermis blijken heelemaal niet icht" te zijn, doch kleine speelgoed-dinge- es, welke met een slinger worden voortbe ogen. Wie de groote Duitsche film „Metropolis' eeft gezien, herinnert zich ongetwijfeld de >los8ale „wolkenkrabber", welke daarin lorkomt. Deze zelfde wolkenkrabber is te en op de I. T. F. In natuurlijke grootte? i, dat wil zeggen in dezelfde grootte, als j werkelijk was, niet in de grootte, welke j schijnbaar had op de film. De „kolossa- wolkenkrabber is niet meer dan circa 2 [eter hoog. Het model van de Moloch Machine, even- ns uit de film „Metropolis" is er ook te en. Verder zijn er in de z.g. dramatische deeling der tentoonstelling verschillende teressante maquettes, voorstellende het "Itzel-paleis" uit „Die Nibelungen", de ntocht van Siegfried" uit dezelfde he inde film enz. Typisch is een geïmiteerd hoekje in een lm-atelier, naar een paar wassen artiesten ider het oogverblindend licht van een hilips-lamp gefilmd wordt door dito ope- ateurs. Er zijn wel 'n 10-tal lampen aangebracht, och er brandt er slechts één. Deze geeft |al een schel licht, doch eigenlijk moeten allemaal aan zijn. De groote hitte, welke eze lampen afgeven, zou echter, wel eens adeelig kunnen werken op de bestaans mogelijkheid van deze week-hartige arties ten en daarom wordt met één volstaan. Waar de film zoo dikwijls met „schijn" werkt, is het ook niet te verwonderen, dat er een orgel gedemonstreerd wordt, waar mee een heel orkest geïmiteerd kan wor den. Allo mogelijke geluiden, welke in een bioscoop noodig kunnen zijn, zooals claxons, stoomfluiten enz., benevens een compleet orkest worden geproduceerd door één enkel man. Fabrikante van dit orgel is de firma Standaart te Schiedam. Oude en nieuwe toestellen. Op de technische afdeeling zijn allerlei projectie-apparaten en opname-toestellen ie bewonderen, welke uiteraard meer spreken tot menschen van het vak dan tot een lee- kenpublick. Wat het gewone publiek het meest trekt, is het vertoonen van filmpjes bij vol daglicht. Als tegenstelling met deze moderne en ultra-moderne apparaten vindt men in een volgende afdeeling verouderde toestellen uit het begintijdperk van de cine matografie, o. a. het toestel van de gebroe ders Lumière, de uitvinders van het bewe gende lichtbeeld. Van de Cultuurafdeeling vermolden wij een inzending van het Roomsch bureau varf Internationale Propaganda voor het Licht beeld in het onderwijs, gevestigd te Rotter dam en die van de Gesellschaft für kultu- reele verbindungen der Sovjet Union. De Russen hebben een aantal foto's van be kende Russische films meegebracht en na tuurlijk het portret van Lenin. Wetenschappelijke films. Als slot van de rondgang door de zalen der tentoonstelling komt men in een bios coopzaaltje, waar gratis diverse voorstellin gen worden gegeven. Wij troffen het, dat wij ons tegelijk met den Alg. Bond tot Behartiging van de Be-» langen van den Foto-handel op de tentoon stelling bevonden. Deze bond hield haar jaarvergadering in Den Haag en bracht 'n officieel bezoek aan de I. T. F., waar zij werd rondgeleid door den heer Luc. Wil link, voorzitter van het werk-comité der tentoonstelling. De heer J. C. Mol, directeur van „Multi- film" te Haarlem, hield in het bioscoop zaaltje een voordracht over de vervaardi ging van wetenschappelijke onderwijsfilms. Het is wel eigenaardig, dat de weten schappelijke film, welke toch eigenlijk den 8toot gegeven heeft aan de ontwikkeling der cinematografie, jarenlang zoo schande lijk is verwaarloosd. De vermaaksfilm heeft de geheele industrie naar zich toe getrok ken en heeft hoogstens in het bijprogram ma een schamel plaatsje overgelaten aan de onderwijsfilm, welke bovendien nog slecht verzorgd is. Heel moeilijk is het werk van degenen, die zich bezig houden met het opnemen van wetenschappelijke films. Vooreerst zijn alle toestellen erop ingericht om een verkleind beeld te geven van de werkelijkheid, ter wijl de wetenschap juist een groot beeld verlangt van een klein onderwerp. Mén moet daarvoor aparte lenzen laten maken. Verder moet de wetenschappelijke opera teur werken met dieren en wezens, welke allesbehalve filmartisten zijn. Een film-ster mag nog zoo grillig en buitensporig zijn, een dier voor de film is nog veel grilliger. Drama met malaria-muggen. De heer Mol vertelde daarbij een amu sant staaltje van het filmen van malaria muggen. Hij had de opdracht ontvangen om het steken van een malaria-mug te verfil men. Daar niemand lust gevoelde om het risico te loopen met malaria besmet te wor den, kweekte men eerst larven, waaruit on gevaarlijke muggen zouden ontstaan. Deze lieve diertjes eischen speciale kweekers-ta lenten. Toen zij volwassen muggen gewor den waren, bleken zij mannetjes te zijn en het zijn juist de wijfjes, welke de zoo ge vreesde steek toebrengen. Opnieuw werden de larven gekweekt en ditmaal waren het wijfjes. Zij waren evenwel te zwak om te steken. Toen werden levende malaria-mug gen uit een paardenstal gehaald en liep men in 's hemelsnaam maar de kans zich malaria op den hals te halen. Doch het bleek, dat deze rakkers bij voorkeur steken, wanneer het schemerdonker is en bij sche merlicht kan men geen film-opname ma ken. Wanneer men ze zoover had gekregen, dat zij bezig waren met hun operaties in de menschelijke huid, schrokken zij van het felle licht en weg waren ze. Vertraagde en versnelde film. Doch moeilijkheden zijn er om overwon nen te worden en het is gelukt menig in teressante film te maken uit de planten- en dierenwereld. Om de bewegingen van dieren te bcstu- deeren maakt men bijv. gebruik van de vertraagde film, iets wat iedere bioscoop bezoeker wel eens gezien heeft. Voor de bestudeering van den groei van planten wordt de film versneld, waardoor men een proces van uren en dagen in enkele minu ten voor zich ziet afspelen. Interessant bijv. is het te zien, hoe bloemenknoppen groeien en zwellen en tenslotte openbloeien in groote fraaie bloemen. De heer Mol demonstreerde verscheide ne mooie opnamen van bacillen en andere kleine levende diertjes, welke men in sloot water aantreft. Zoo was bijv. heel duidelijk te zien, hoe het z.g. raderdiertje, een reus van 1/15 millimeter grootte, leeft en be weegt. Het diertje is geheel doorzichtig, zoodat men hem van binnen en van buiffen kon gadeslaan. Als men al dat gesnor in het water zoo voor zich ziet, zou men er watervrees van krijgen! Maar leerrijk en interessant is het toch! En dat is het doel van de I. T. F. Iedere bezoeker leert er iets, wat hij nog niet wist. DE PAUS EN DE H. KINDSHEID. Wat cent voor cent bij elkaar gebracht werd Toespraak van den H. Vader. De directeur-generaal van de H. Kinds heid, mgr. Merio, heeft in de particuliere audiëntie, welke de Paus hem 1.1. Donder dag heeft verleend, den H. Vader een zeer belangwekkende staat van ontvangst van dit werk sedert 1914 aangeboden. Beliepen in 1914 de inkomsten 1.694.686 francs, d.i. ongeveer 8.000.000 papieren francs van thans, in 1927 werd 23.800.000 franca opge bracht, d.i. het driedubbele van 1914. Uit den staat blijkt, dat de geleidelijke vooruitgang 6inds 1918 krachtig is toege nomen. In dat jaar kwam men van 2.682.527 francs op 4.477.623 francs. In 1919 was de toename meer dan 3.000.000, in 1920 bijna 2.000.000 francs. Het volgende jaar beliep de totaalopbrengst van 9.516.000 francs op 8.395.000 francs terug. Maar van 1922 af, toen mgr. Merio de leiding van het werk op zich nam, namen dr, •-kjnsten weer toe: 9.549.000 francs in 1922, 13.264.000 in 1923, 13.775.000 in 1924, 19.558.000 in 1925, 20.969.000 in 1926 en 23.800.000 in 1927. De H. Vader drukte zijn voldoening uit over den regelmatigen voortgang van het werk en gaf uiting aan zijn bewondering voor de zoo talrijke, door de leden uit de geheele wereld gebrachte offers, welke de cijfers lieten zien. „De Voorzienigheid", merkte de Paus op, „zegent het werk van den directeur- generaal zichtbaar. Die zegen heeft zich over het werk uitgestrekt, zooals de ont vangen aalmoezen, welke de vruchten der liefdadigheid zijn, getuigen. Daaraan heb ben de directeuren door hun toewijding, hun ijver en hun apostolischen geest be antwoord. De H. Vader verheugde zich over de medewerking, welke de nationale en ge westelijke directeuren en leden aan den centralen raad en den algemeenen direc teur verleenen en hij droeg mgr. Merio op, allen leden van den centralen raad, die tot alle volken behooren op 30 Mei zijn levendige gelukwenschen en zijn zegen voor hen en hun landen over te brengen. De H. Vader drong opnieuw aan op de vermeerdering der feesten van de H. Kindsheid in de parochies en in de scholen, teneinde op die wijze den kinderen den geest van opoffering en apostolaat in tc prenten. Nationale Tentoonstelling van Rundvee, Paarden en Kleinvee. Op Dinsdag 24, Woensdag 25 en Donder dag 26 Juli zal in Den Haag weder een groote Nationale Tentoonstelling van Rund vee, Paarden en Kleinvee worden gehou den. Deze tentoonstelling wordt georganiseerd door de vereeniging het stamboek voor het Nederlandsche Trekpaard; de vereeniging het Nederlandsche Rundvee {Stamboek; de Vereeniging het Friesch Rundvee {Stam boek; de Vereeniging het Groninger Blaar kop Rundvee Stamboek, de Nationale Ver eeniging tot Bovordoring der Paardenfok kerij in Nederland; de Provinciale Vereeni ging tot Bevordering der Paardenfokkerij in Groningen; de Vereeniging het Friesch Paarden Stamboek; de Vereeniging het Drentsch Paarden Stamboek! het Centraal Bureau voor de Varkensfokkerij in Neder land; het Centraal Bureau voor de schapen fokkerij in Nederland en de Nederlandsche Commissie voor de Geitenfokkerij. Zooals uit bovenstaande blijkt, doen be houdens één enkele uitzondering alle or ganisaties op het gebied van de Rundvee-, Paarden- en Kleinveefokkerij in Nederland aan de tentoonstelling mee. Waar door deze vereenigingen een mini mum-inzending van 440 stuks rundvee, 380 paarden, 100 varkens, 150 schapen en 100 geiten is gegarandeerd, zal dit een tentoon stelling worden, zooals er na 1913 in Neder land geen meer geweest is. Het doel van deze tentoonstelling is, een beeld te geven van den tegenwoordigen stand van de fokkerij van rundvee, paarden en kleinvee in Nederland, welk doel, gezien de vrijwel algemeene deelname ongetwijfeld zal worden bereikt. De uitvoering van de werkzaamheden, noodig voor de tentoonstelling is opgedra-, gen aan een directie, bestaande uit de hee- ren: mr. J. F. Linthorst Homan, commissa ris der Koningin in Drenthe te Assen, voor zitter; O. M. F. Haffmans, lid van de Eer ste Kamer, te Helder (L.), vice-voorzitter; J. de Vries te 's-Gravenhage, ir. H. Wib- bens te 's-Gravenhage, en ir. H. G. A. Leig- nes Bakhoven te Leeuwarden, leden en ir. W. de Jong te Arnhem, secretaris. Voorzitter en secretaris van de directie zijn tevens voorzitter en secretaris van het Hoofdcomité. Het secrtariaat van de tentoonstelling is gevestigd te 's-Gravenhage, Surinamestraat no. 24. Ten einde meerdere belangstelling vóór de tentoonstelling te wekken, wordt een mooie brocure verspreid, waarin tal van gegevens over de deelnemende organisaties zijn verwerkt. Deze brochure heeft een op laag van 30,000 exemplaren. Verder worden vertalingen van de bro chure (Fransch, Duitsch en Engelsch) in het buitenland verspreid. HILLEGOM. Hillegomsche Zwemvereeniging. Dins dagavond hield deze sportieve vereeniging haar jaarvergadering in de zaal Flora onder voorzitterschap van den heer C. J. F. Dolk. De belangstelling was vrij goed. Uit het jaarverslag bleek, dat de vereeniging 100 le den telt, dat de kleuren der zwemmers zijn geel-groen, de kleuren van het wapen der gemeente; dat de keuze van den badmeester en van den kassier een zeer goede geweest is, etc. De penningmeester sloot zijn kas met een batig saldo van 262.36. De financieele UIT DE RADIO-WERELD. Programma's voor Vrijdag 20 April. Hilversum, 1060 M. 12.0f) Politieber. 12.302.00 Lunchmuziek door het Tria non Trio. 6.007.15 Dinermuziek door het Trio Rentmeester. 7.157.45 Een praatje over zwemmen door A. C. Slop. 7.45 Politieber. 8.05 Schipperslcs door L. K. A. v. Duu- ren: Ketels aan boord van binnenvaartui gen. 8.35 Klassiek concert. Fragmenten uit vocale werken van Handel. Acis and Ga latea. Di Moorlag, sopraan. Marcus Plooyer tenor. Hendrik Koning, bas. Het omroep orkest o. 1. v. Nico Treep. 10.40 Dansmuziek door den dansband Rentmeester. Huizen, 1870 M. (tusschen 4.en 6.u. 310,9 M.). 12.30 Tijdsein. 12.30—1.30 KRO. Lunchmuziek. door het „Trio Winkels". 3.004.00 KRO. Vrouwenuurtje. 4.005.00 NCRV. Gramofoonmuziek. 5.006.30 Concert. 6.307.00 KRO. Spr. H. v. Lamsweerde De opstandige, van Jo. v. Amers Küller. 7.007.30 KRO. Cursus Gregoriaansch door prof J .v. d. Wiel, leeraar a. h. Semi narie Hageveld te Heemstede. 7.40 VPRO-avond. Beethoven-cyclus. 10.00 Persber. Daventry, 1600 M. 10.35 Kerkdienst. 11.20 Gramofoonmuziek. 12.20 Sonaten voor viool en piano. 12.50 Orgelconcert. I.20 Lunchmuziek. 3.20 Dansmuziek. 4.20 Concert voor sopraan, bariton en pianobegel. 5.20 Causerie. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Orkestconcert. 6.50 Nieuwsber. 7.05 Orkestconcert. 7.20 Bioscooppraatje. 7.35 Liszt's pianomuziek. 7.45 Lezing: Napoleon. 8.05 F. Holding, sopraan. 8.20 National Symphonieconeev! 9.20 Nieuwsber. 10.35 Nieuwsber. 10.40 Causerie. 10.5511.20 Variëté. II.2012.20 Dansmuziek „R a d i o-P a r i s", 1750 M. 9.50—10.00 Concert. 11.50—1.10 Orkest Gayina. 3.054.05 Literaire en muzikale matinee. 7.5010.10 Concert. Symphonie-orkest en Mme. Martinell, zangeres. Langenberg, 469 M. 12.251.50 Orkestconcert. 5.206.20 Kamermuziek. 7.35 Gastspel van de „Alpenlandisehen volksbühne" Graz. zang, muziek en schet sen. Daarna tot 11.20 Dansmuziek. Königswusterhausen, 1250 M. (Z e e s e n). 11.207.05 Lezingen en lessen. (*.20— 5.20 Orkestconcert). 7.30 „Des Teufels Anteil", kom. opera in 3 acten van Auber. 9.5010.50 Mandolineconcert. Hamburg, 395 M. 3.35 Operettemuziek door het Norag- orkest. 5.20 Orkestconcert. 6.20 Concert. 7.15 Orkestconcert o. 1. v. Eugen Pabst. Daarna her-uitzending van buitenl. sta tions. 10.50—11.50 Dansmuziek. Brussel, 509 M. 4.205.20 Trioconcert. 7.35 Orkestconcert. 8.50 Lezing door R. de Man: Zijn boek: „Krabbels". 9.059.35 Vervolg orkestconcert. FEUILLETON. HET HUIS OM DENHOEK Uit het Engelsch van: Louis Tracy. 12) (Nadruk verboden). Dalrymple had een ellendigen, rusteloo- en dag. Hij had den stroom niet kunnen Bgenhouden, alleen maar afleiden. Als e mededeelingen van mevrouw Ogilvey an Meg er toe zouden leiden, dat deze aar Warleggan zou reizen, zou het meis- erin kunnen slagen, haar vader zoo spoe ig mogelijk uit Engeland te helpen vluch- ïn. Maar wat zou het geven? Ze zouden nmers gemakkelijk weer opgespoord kun- en worden! 't Zou veel beter zijn, dat de ian zich vrijwillig aan een verhoor onder- ierp, dan te worden gearresteerd na een ergeefsche poging om te vluchten, 's Mid- ags bracht Dalrymple een bezoek aan ercy Whittaker en slaagde er na lang raten in diens vijandigheid te doen ver- nderen in knorrige berusting. Ten laatste Verklaarde Percy, dat hij nooit van plan fas geweest om zijn bedreiging ten uitvoer e brengen. Ik ben niet zoo'n ezel dat ik mez een aeisje zou willen trouwen, dat een hekel an mij heeft, zei hij mat. Ik probeerde leg vrees aan te jagen. Ik begreep heel oed, dat ze naar Warleggan zou gaan. lijn motief was jullie tweeën te scheiden, ater zou ik haar volgen, zoo gauw die Vervloekte enkel van mij dat zou hebben toegelaten en dan zou ik haar verteld heb ben, dat ik dat allemaal uit jalouzie ge zegd had. Alles is geoorloofd in liefde en Oorlog, mijnheer Armathwaite, maar ik heb JBen intieme convictie, dat mijn houding aar eenvoudig in uw armen heeft go- oerd. Mijn naam is niet Armathwaite, be gon Dalrymple. Dat heb ik ook nooit geloofd! viel Percy hem in de rede. Laat me U zeg gen, dat ik u als het grootste raadsel van de heele geschiedenis beschouw. Ik zou niet verwonderd zijn, als u mij vertelde, dat U de kerel bent, die hier iemand op gehangen heeft. Daarop vertelde Dalrymple hem de hee le historie van Barapur. Percy luisterde gespannen en begreep, dat, wat er ook ge beurde, Marguerite Ogilvey voor hem ver loren was. Toen Dalrymple den tuin inliep, kwam er juist een jongen uit Bellerby met een telegram. Het was van Marguerite en Dal- rymple's hart sprong op van vreugde toen Hij het las: Alles wel. Vader onderweg naar York. Zal zich morgen bij Moeder en mij voegen. Verwacht ons tegen tienen. Wij houden de auto. Veel liefs, Meg. Alles wel! Alles wel! 't Was een echt vrouwelijke boodschap, die alles kon in houden, behalve dan het verwonderlijke feit, dat de vrouw van Stephen Garth plotseling het besluit scheen genomen te hebben, de periode van geheimhouding te laten eindigen en haar echtgenoot zich in het oog van de wereld te doen rechtvaar digen. Sir Robert rookte vele pijpen en slen terde nog een lieelen tijd door de tuin, tot Betty hem kwam roepen voor het diner. Toen hij het huis binnenging, zag hij den geest weer, thans verbleekt tot een kleur- looze schim, die alle verschrikking verlo ren had doordat er nu een ronde plek zon op de muur viel, inplaats van do grijn zende oogkassen, die zoo'n luguber effect maakten. Toen deed Dalrymple iets, dat op het eerste gezicht heel zonderling leek. J Hij schoof dc ouderwetsche klok van haar plaats en zette die neer op de plek, waar I de weerschijn van den glas-in-lood ridder j viel. Dadelijk verdween het spook. De donkere kast van de klok absorbeerde de lijnen van de figuur. Het oude, gladge wreven hout glansde hier en daar iets die per en het leek of een gouden lichtplek door de klok weerkaatst werd. En dit was het einde van het spook van Elmdale! Nooit meer zou het gezien won den, tenminste als de klok niet weer ver zet werd en Sir Robert Dalrymple zwoer, dat dit tijdens zijn leven niet zou gebeu ren. Toen Dalrymple den volgenden ochtend vroeg ontwaakte, bleek het een heerlijke zomerdag te zijn. 't Was heerlijk de zon in de kamer te zien schijnen en het was nog heerlijker om de trap af te gaan en een stuk blauwen hemel door het gezicht van den Zwarten Prins te zien. Zuivere, zacht- geurende lucht stroomde door de ronde opening naar binnen. Dalrymple besloot, toen hij daar zoo stond te kijken, dat, als alle beroering voorbij zou zijn, hij de beste kunstenaar, die er te vinden was, het ge zicht van den Zwarten Prins zou laten her stellen, zoodat het een afspiegeling zou zijn van diens karakter van ridder, staats man en waardig mensch. Een paar minuten voor tienen kwam Tom Bland met een lading planten van een kwcekcrij. Smith en zijn helpers droe gen de bakken met bloemen in den tuin en zetten ze aan beide zijden van het pad zoodat een gelukkig toeval ten gevolge had, dat Marguerite haar ouders door een warmen gloed van kleuren in hun oud thuis zou terugbrengen, 't Gebeurt niet dikwijls dat gewone stervelingen in de ge legenheid zijn een geest bij vol daglicht te zien en bij het stralend zonlicht te aan schouwen, maar dit buitenkansje was den vrachtrijder Tom Bland, den tuinman Smith en zijn vier helpers beschoren, toen zij evenals een respectabel aantal andere inwoners van Elmdale met open monden stonden te kijken, toen Stephen Garth uit de auto stapte en opgewekt door den tuin naar de voordeur stapte. Om vrouw Jackson en Betty een groo ten schrik te besparen, had Dalrymple hen te voren gewaarschuwd, dat mijnheer Garth zou komen, maar verder had hij nie mand ingelicht en sommige toeschouwers zouden zeker een goed heenkomen hebben gezocht als ze niet hadden gezien, dat de nieuwe en de oude bewoner elkaar de hand drukten en dat de laatste zich om draaide, om Begonia-Smith hartelijk te begroeten met de opmerking: Wel Smith, ik ben niet zoo dood als jij wel dacht! Begonia-Smith had evenals de andere omstanders zijn spraak verloren. Meg had haar vader en moeder onder weg veel verteld, maar één ding had zij als verrassing bewaard. En deze „klap-op- -de-vuurpijl' had dan ook het gewenschte verbazingwekkende' effect toen zij „Robert Armahtwaite" aan haar ouders voorstelde als haar aanstaande echtgenoot. Maar Meg zelf raakte al even hard in verwar ring, toen de groote, ernstig uitziende man begon uit te leggen, dat hij niet Robert Armathwaite, maar Sir Robert Dalrymple K. C. S. I. was (Knight Commander of the Star of India) Marguerite dacht eerst dat hij haar voor de mal hield, maar toen het tot haar doordrong, dat het heilige ernst was, nam zij de zaak van den luchtigen kant op en maakte een hoofsche révé- rance tegen haar eigen beeld in den ouder wetsche spiegel in de salon. Lady Dalrymple! riep ze. Voorge steld aan het Hof door haar nederig eigen persoontje! Sir Robert Dalrymple, K. C. S. I.! Toen de vertegenwoordigers van dc rechterlijke fhacht, de balie, de politio cn de pers dien middag stipt op tijd versche nen, gaf mr. Stephen Ogilvey een open hartige uiteenzetting van alles wat cr ge beurd was. Zijn vrouw en dochter waren er bij tegenwoordig. Hier is het relaas, dat hij de aanwezi gen gaf: Om de redenen duidelijk te maken, die mij er toe brachten, mijn vrienden in Elmdale op zoo'n buitengewone manier te misleiden, moet ik 24 jaar in mijn leven teruggaan. Ik was toen 35 jaar en profes sor/in de philologie in een pas gestichte universiteit in Midden-Engeland. Ik was getrouwd, maar zooals enkelen van U we ten, werd mijn eenig kind pas geboren, nadat datgene gebeurde, wat mij er toe dreef om mijn ontslag te nemen en wat mijn lieve vrouw en mij dwong „vrede en afzondering te zoeken in Elmdale". Ik ben een man van een hoogsfc-gevoe- lige natuur en ik werd bijna verpletterd door den schok, toen het bekend werd, dat mijn broer James, die een ietsje ouder was dan ik en die een vooraanstaande po sitie innam in Birmingham als directeur van een groote bank, vermist werd onder omstandigheden, die wezen óp ernstige en systematische malversatiën. Eiken dag nam het schandaal grooter omvang aan. De bank moest zijn loketten sluiten, hon derden menschen waren geruïneerd en verschillende van de gedupeerde depo santen pleegden zelfmoord. Ten slotte werd mijn broer, James Ogilvey, in Frank- t ijk gearresteerd door een toevallige ont moeting met iemand, die hem kende. Hij werd veroordeeld tot langdurige dwangar beid en raakte schijnbaar, zooals dui zenden andere gestraften, in het vergeet boek. Mijn vrouw en ik waren letterlijk niet meer in staat ons hoofd rechtop te dragen onder onze vrienden en daar we njet heelemaal afhankelijk waren van mijn salaris, besloten wij onzen naam te veran deren en ons leven opnieuw te beginnen. (Slot yolgt)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1928 | | pagina 5