[j TWEEDE BLAD „DE LEIDSCHE COURANT" DONDERDAG 2 FEBRUARI 1928 Kunst en Letteren. :»n DOM DESIDERIUS LENZ O.S.B. t '-1 Stichter van de Beuroner School. Het is een zondoorgloeide middag in jg het laatst van September jaren gele- den! Cassino! Cassino! roept het langs den trein. Met nog een enkelen reiziger of wat staat hij op het open perron, ter wijl de lange trein alweer voortratelt naar het Zuiden naar Napels, naar den Vesuvius, naar de Golf! Buiten het onaanziennlijk stationnetje begint het gewone geharrewar tusschen de koetsiers, die zich om strijd trachten meester te maken van uw persoon en bagage de Monte Cassino de berg an ligt voor u en ge moet wel van hun T diensten gebruik maken de keus is echter niet gemakkelijk. Is bij het eene span de rossinant nog al tamelijk, dan is IQ het vehikel of de voerman weinig ver trouwenwekkend lijkt de voerman nog al een hebbelijke kerel, dan kome cn )e paard èn rijtuig zooveel te kort aan het voldoen aan zeer bescheiden wen- schen, dat men aarzelen blijft niet- temin er moet een besluit genomen wor- 0 den, anders gebeuren er ongelukken en zullen moord en doodslag onder de con- currentcn zich voor uw oogen afspelen! Een kloek besluit en ge zit in een wat men zou noemen krakende Victoria de koetsier knalt triomphantelijk met db zweep en voort gaat 't in gestrekten draf Dat vaartje duurt echter slechts kort en dan gaat het verder stapvoets den berg op doch daarover behoeft ge u niet te beklagen, want de tocht naar bo ven is gewoonweg verrukkelijk de zigzaglijnen waarin de weg naar boven- I" voert, gunnen u telkens een anderen blik op het heerlijke landschap en telkens weer een anderen kijk op het reuzenge- vaarte daar boven op dien berg. de Be- abdij het doel van uw tocht. 1 Bij de laatste ronde maakt ge de tour II öm heel het gebouwen-complex, waar- il door ge gelegenheid hebt. dit zeker voor naamste van alle kloosters in Europa r- van alle kanten te bekijken. Eindelijk zijn voor de kloosterpoort! Met de hoffelijke gastvrijheid aan de Benedictijnen eigen worden wij verzorgd en als de maaltijd in de gastenrefter, i genoten te midden van een zeer interes sant en schilderachtig gezelschap, is af- ftgeloopen, opent zich een zijdeurtje, i- waardoor een lange magere monnik ver die recht op mij toeloopt en mij hartelijk de hand komt schudden en wel- kom heeten op dezen historischen bodem het is Dom Willibrord Verkade, met i wien ik wel lang in correspondentie was, maar dien ik persoonlijk nog niet het voorrecht had gehad te ontmoeten, i Eerst ter vluchtige oriënteering een ivandeling door de abdij de kerk en de naaste omgeving met de prachtige vergezichten en toen en toen het bezoek aan den vereerden Grootmeester t Het begon reeds te schemeren toen wij door de eindelooze gangen opgingen tot sde cel van den Stichter der Beuroner i; School. Een klop op de deur en wij tra- binnen. Met een snel gebaar werd de rozenkrans in de pij geborgen en ons de vriendenhand toegestoken eerbiedig r zaten wij samen aan de voeten van den .Meester! Nooit zal ik dien indruk ver- geten, den prachtigen Patriarchenkop op 3 het zoo stijlvol en schilderachtig Bene dictijner habijt in het teere licht van de schemerende cel. Met vaderlijk gebaar (hij was toen reeds een eerbiedigwaardige grijsaard) wees hij ons jongeren op de heerlijke I toekomst, die voor de christelijke kunst nog was weggelegd, als wij de groote .lessen, die het verleden predikte, maar wilden erkennen en niet de mode en de 'uvoliteit tot richtsnoer wilden nemen. Het was hem als een teeken der Voor dat juist in den laatsten tijd I >ver de kern en het wezen der Egyptl- >che architectuur zooveel tot ons was I [ekornen terwijl wij tegelijkertijd om- 1 rent de Grieksche vazenbeschildering >ver gegevens konden beschikken zoo- ils nooit te voren. De Egyptenaren had- FEUILLETON. HUtt ÏREIflIOIfS ERFENIS. Jit het Engelsch van JOSEPH HOCKING Vertaald door Carla Simons. 10) Jonge Jack had een verstandige zet [edaan; hij zou niets hebben kunnen be- lenken dat haar in een mildere stemming ïad kunnen brengen. Phoebe, het paard lat haar vader op haar verjaardag had regeven, het paard, waarvan ze hield of iet een menschelijk wezen was! Voor het goed tot haar doordrong, was ze den jongen Jack al gevolgd naar de •tallen. Wat is dat? vroeg ze, toen ze bij de deur kwamen. Phoebe hinnikt, antwoordde Jack, ie heeft uw stem herkend. Phoebe, schat, herken je me? 1 Het was een overbodige vraag. Het [ichaam van het dier trilde toen het haar pand langs zijn kop voelde. Aliin schat, schat, herhaalde het meisje, ik ben pi i dat je me niet vergeten bent! I Vergeten! Het hinniken van het paard zoo veelzeggend als een mensche- p a stem. —Ze ziet er goedverzorgd uit, niet ,v- >eg de jonge Jack. Ik zelf heb haar A'.rzorgd. Ik kon niet toestaan dat een van de stalknechts het deed. En de bok ik zelf schoon gehouden. Weet u jaarom ik dat gedaan heb? In de hoop dat u het eens te weten zou komen en er vriendelijk door gestemd zou zijn. den begrepen wat architectuur als uit drukking van denkbeelden beteekende cn hoe in de rangschikking van voorhof en hypostyle zaken 't telkegs geheim zinniger worden der galerijen en vertrek ken tot aan het heilige der heilige voor hen godsvereering beteekende en dat wel op een wijze, zooais na hen gespro ken niet meer was bereikt geworden En in de Grieksche vazer.schildering vond hij momumentale en een zoo groote zuiverheid van inzicht omtrent wat sie raadkunst ten doel heeft als voor of na dien niet meer was voorgekomen. En wanneer hij het dan had over de plastische kunst der Egvptenaren over maat, getal en gewicht, cn op hoe wonderbaarlijke wijze wij die in de Egyp tische beeldwerken terugvinden, dan was 't roerend den jeugdigen geestdrift van dezen, ouden man te zien. van den grijs, die reeds zoo ontzaglijk veel had tot stand gebracht en zulk een wereld invloed op de kunst in dienst der kerk nog zou uitoefenen. Welnu, was eindelijk zijn besluit, wat 't was alléngs donker geworden, wanneer wij, wat die heidcn- sche volken in de kern nog van het echte van de ongeschondenheid der eerste openbaring uit het Paradijs nog onbe wust in hun kunst hebben overgehouden wanneer wij dat citeeren op de christe lijke kunst, op de kunst in dienst van den Waren God, dan, ja dan heeft de chris telijke kunst nog een schoone nog een heerlijke toekomst! Geroerd gingen wij heen -en zwijgend liepen Dom Willibrord en ik door de lange donkere gangen diep onder den in druk van zulk een ontmoeting. Toen ik 's morgens uit het venster van mijn slaapkamer een blik dacht te wer pen op de heerlijke omgeving, wachtte mij een vreemd schouwspel van vlak onder mijn venster tot aan den verren horizon, recht vooruit en links en rechts, zoover het oog maar reikte, strekte zich een witte vlakte uit, een sneeuwveld, doch niet als een ongerept plat vlak, doch als een hobbelig oppervlak met kleine bulten en ondiepe kuilen als witte wol in tallooze vrachten, waarop de schuine stralen van de nog laag staande zon reuzen schaduwen wierpen! Ik keek boven op de wolken, die rondom den berg hingen en het duurde eenigen tijd eer ik mij van dit. voor een Hollander zoo ongewone schouwspel, goed en wel rekenschap kon geven. De morgen zou gewijd zijn aan bezoe- "ken, onder leiding van Dom Desiderius, van de verschillende werken, die daar onder zijn leiding werden tot stand ge bracht. Elders heb ik van dit soccorpo en de daarmede in verband staande kunstwerken uitvoerige geillustreerde beschrijving gegeven.Wat onze tocht niet weinig interessant maakte, was dat nog slechts een gedeelte was voltooid, zoo dat wij de ateliers nog in volle werking konden zien en eenerzijds ons reken schap konden geven van de werkwijze van dezen grooten Meester en ander zijds van de resultaten, die hii ermee be reikte. Men had daar volledige ateliers van schilders, beeldhouwers en mozaik- werkers ingericht en de wijze, waarop daar werd gewerkt onder de dagelijk- sche leiding van den Grootmeester zelf, was allerinteressantst. Voor 'n deel wa ren de kunstenaars, die daar werkten, geheel en al door den Meester geschoold en men stond verbaasd te zien hoe een voudige kloosterbroeders, gevormd in het welbegrepen systeem van Dom Di- dier, tot zulke bruikbare krachten voor het tot stand komen van een grootsch kunstwerk konden worden gevormd. Naast de broeders werkten daar ook Monniken en mocht ik daar ook onzen talentvollen landgenoot Dom Adelbert Gremicht ontmoeten, die zulk een groot aandeel in de werken van Monte Cassino heeft gehad. Het geheel is een complex van zaaltjes en kapellen, doch de kleine kapel met het geweldige bronzen beeld van St. Bene- dictus boven het altaar is alleen reeds een reis naar Monte Cassino waard! Al- .len daardoor heeft Lenz zich onsterfelijke verdienste voor de christelijke kunst ver worven en een voorbeeld gegeven hoe christelijke beeldhouwkunst verstaan kan worden. Maar ik ben vriendelijk gestemd, zei Nancy. Ik wist niet dat jij Phoebe had gekocht en honderd keer heb ik me af gevraagd wat er van haar geworden was. Zij wacht op u, riep de jonge Jack uit, en ze zal altijd van u zijn tot u haar komt opeischen. Weet u zeker, dat u het huis niet wilt zien. Miss Nancy? Neen, neenik zou het niet kun nen Waarom niet? Het is van u, zoo dra u wilt. Jack Beel was een gevaarlijke tegen partij op dat oogenblik. Onder gewone omstandigheden zou Nancv zelfs niet aan hem denken, maar nu was hii een middel om het oude huis terug te krijgen. En meer dan dat: hij was goed geweest voor Phoebe, had haar verzorgd, gevoed, haar laten rijden, alles, omdat zij van het paard gehouden had. Laten we een ritje maken, drong Jack aan. Ik heb zelf een goed rijpaard en we kunnen gaan waarheen u wilt. Hier is uw oud zadel ook terug. Nee, neeik zou het zoo graag willen, maar ik durf niet. ik durf niet en ze stormde de box uit, terwijl Phoebe verwijtend hinnikte. Nauwelijks was ze buiten, of ze hoorde een hond blaffen en het geren van pooten op het zand. Ecnige seconden later blafte het dier van vreugde. Het is John riep het meisie uit. John, brave hond, ken je me nog? Nancy snikte als een kind toen de ruige Airdale zijn pooten op haar s. houders zette en haar gezicht begon te likken. John heb je ook gehouden, wendde ze zich Later voerden mijn wegen naar Be- mon. Stuttgart en Orandrons in Be- mon zag ik dan de vermaarde St. Mau- ruskapel, eigenlijk het eerste werk van Dom Desideer, een nog onovertroffen brok architectuur, waarin naar het wijze systeem van den Aartskunstenaar de sierende kunsten zich zoo ambtelijk zui ver aansluiten bij den bouw er een zoo onafscheidelijk geheel mee uitmaken. De bekende kruisweg in de Marienkerk te Stuttgart is evenals de beschildering van Maredsous slechts in meerdere of mindere mate als uitvloeisel van de leer van Dom Desiderius te beschouwen. Lange jaren heb ik het groote voor recht gehad met den Stichter der Beuro ner School in correspondentie te zijn ge weest en als een kostbare schat be waar ik de brieven en schetsen en krab belingen, die ter verduidelijking zijner ideeën die brieven vergezelden. Er klinkt in die brieven een toon die zoo verfrisschend afwijkt van het gedaas over kunst waarmede onze huidige tijd schriften worden gevuld, dat ik ze nog dikwijls met groote voldoening overlees wanneer hij mij schrijft och lieve vriend, denk toch niet, denk in godsnaam niet dat bouwkunst een kwestie is van kalk en zand en muren en daken maar wees ervan doordrongen, dat de geeste lijke eigenschappen van uw werk pri mordiaal moeten zijn en al het andere bijzaak pas toch op dat uwe kerken geen constructionsproducten worden, en- zoovoort dan openen zich vergezich ten, waarover te mijmeren een ware weelde des harten wordt en een bron van inspiratie tevens! Onder de schetsen die ik van hem mocht ontvangen, zijn verschillende proeven voor oplossing van het vraag stuk een kerkraam te stellen, geïnspi reerd op den Egyptischen tempelbouw dit idee heeft hij ten slotte tamelijk ver laten uitwerken voor het bekende ont werp voor de kerk in Donaustadt Wien. Helaas het ontwerp is niet uitgevoerd, maar de teekeningen doen reeds vermoe den wat prachtig werk hier ware tot stand gekomen, vooral wanneer het ge heel onder de persoonlijke leiding van Lenz zelf zou zijn-uitgevoerd geworden. Een ieder kent het prachtige Madonna beeldje waarvan de reproducties ook hier in Holland thans te krijgen zijn. Dit is van den meester zelf. doch ook de meeste producten van de Beuroner- school uit den goeden tijd. hebben dat zuiver religieuse-sentiment, waardoor deze kunst zich zoo gunstig onderscheidt Neemt men de goede producten der Beuronerschool, dan vinden wij ze door geen enkele moderne kerkelijke kunst ge ëvenaard. Dan is het tevens een groot voordeel, dat deze kunst onpersoonlijk Is het heeft er soms veel van bij onze hedendaagsche kerkelijke kunst, dat het om de personen gaat die ze voortbren gen en minder om het werk dat er bij de kunst van Beuron somtijds namen ge noemd worden, kan toch geen bezwaar opleveren, ieder die de regel van St. Benedictus op dit punt kent. is daar ge rust op! Maar de groote stichter zelf staat zoo ver boven het klein gedoe van eer en roem, dat zonder schade voor hem zelf of voor de zaak, hem hulde gebracht mag worden en zijn naam onsterfelijk zal blijven. Moge deze uit dankbare herinnering neergeschreven regelen getuigen, dat In tegenstelling met van andere ziide ver nomen verguizing, de nagedachtenis aan Dom Desiderius O.S.B., in Nederland toch ook nog in eere wordt gehouden. „Tijd" JAN STUYT. 100e Leon tien tie. Te Rotterdam heeft voor een vollen Grooten Schouwburg het Ver. Rotter- damsch Hofstad-Tooneel de 100e vertoo ning gegeven van Leontientje. van Felix Timmermans en Eduard Veterman. Er werd de herinnering aan verbonden van het zoo hartelijk door velen meege vierde 121/2-jarig jubileum van Annie van Ees half Nov. 1926Honderd maal in ruim een jaar tijd. tot den jongen landeigenaar? Natuurlijk! Denk u dat ik hem iemand zou toevertrouwen? Ik was hee- leinaal niet van plan hem te koooen tot ik van de daglooners hoorde zeggendat is Miss Nancy's hond. Haar hart zal bre ken als hij verkocht wordt. daarom heb ik hem genomen, vervolgde Jack een voudig. Dat is lief van je. Jack. riep het meisje uitJe hebt aan alles gedacht om mij pleizier te doen. weet waarom: dat weet u toch, nietwaar? smeekte de jonge man. Het was niet .omdat ik den hond of 't paard hebben wilde, maar, maar.U weet het wel. Natuurlijk wist ze het. Ze dacht aan zijn woorden den dag van haar vertrek, dacht aan zijn bezoek na haar vaders begra fenis. Ieder meisje vindt het een prettige ge waarwording als iemand van haar houdt. Of ze op hun beurt van den man houden, of dat ze niets om hem geven, hun ijdel- heid is toch gestreeld. Op dit oogenblik stonden de kansen van den jongen Jack beter dan die van Ben Briggs. Ze moest die beiden in zich zelf vergelijken. Ze dacht aan Ben's resolute optreden, z'n volhardendheid, z'n typisch Yorkshiresch karakter. Hij was iemand, die de hoop nooit opgaf en zich nooit ge slagen wilde toonen, Maar -Ben was een echt stadsmensch, die niet afwist van paarden en honden: heel het buitenleven leek hem iets belachelijks. Jack Beel mocht misschien minder gentle man zijn en een minder goede opvoeding hebben gehad dan Ben. in dit opzicht Een feestelijk feit voor heel het Ver. Rotterdamsch-Hofstad-Tooneel en aan gehouden belangstelling voor ernstig spel waarin de hoofdpersonen zijn mevrouw Annie van der Lugt Melsert-van Ees als Leontientje en Cor van der Lugt Melsert als Pastoor Serneels. Rechtzaken. KANTONGERECHT TE LEIDEN. Geen signaal gegeven. Voor den plaatsvervangend kanton rechter Mr. M. B. Vos stond in tweede instantie terecht L. de J. te K a t w ij k aan Zee. die op den ouden Vinkenlaan geen signalen zou heb ben gegeven, zoodat zekere Van Dors- sen Jr., die op de fiets uit genoemde Vinkenlaan kwam, met de auto in bot sing was gekomen. De vader van den aangeredene had volgens zijn verklarin gen de botsing op een afstand gehoord. Tevens verklaarde hij dat zijn zoontje daar doelloos rondfietste, maar op en kele vragen van den verdediger Mr. Nord Thompson zeide hij dat de jongen bij hem wilde komen om „schellepies te gaan zoeken" Get. de Groot verklaarde dat de automobilist geen signalen had gegeven. Daarna werd Ant. van Dorssen dr. ge hoord, die verklaarde naar Alkemade te hebben willen rijden en geen bedoeling te hebben gehad naar zee te gaan. De ambt. vond, dat het was bewezen, dat verd. geen signaal had gegeven en eischte 5 of dg De verd. Mr. Nord Thompson bestreed dit, volgens hem had verd. wel een signaal gegeven en meent de kantonrechter van niet. dan was hij hier bovendien niet verplicht signaal te geven. Na re- en dupliek werd het schrif telijk vonnis bepaald op heden over 14 dagen. Een paard aangereden. Eveneens werd in tweede instantie be handeld de zaak tegen A. M. W. P. te W a a 1 s d o r p, die op de Haarl.trek- vaart ter hoogte van het Warmonderhek met een auto een onhandige manouvre had gemaakt, zoodat hij een paard had aangereden, waarop een militair geze ten was. Deze militair Wild uit Amster dam werd nu als getuige gehoord en ver klaarde dat de auto links van den weg had gereden en dat de chauffeur na de aanrijding had verklaard dat het zijn schuld was en dat hij aan het leeren was. De ambtenaar achtte schuld van verd. bewezen en eischte 5 of 2 dg., waarop hij conform den eisch werd veroordeeld. Dierenmishandeling. G. v. B. te G o u d a werd beticht 15 lam meren op onnoodige wijze had gemarteld zoodat er een on den grond lag en een ander er boven op stond, terwijl er een bij aankomst op de markt was overleden De ruimte waarin de dieren zich bevon den was 5.4 M2. Verd. ontkende dit, de ruimte was groot genoeg. De pink lag naast niet op het doode schaap. Dit ver klaarde ook get. S. Heymans, die de die ren had gekocht en zeide. dat hij bij on voldoende ruimte de dieren toch niet had laten vervoeren, daar hij zelf er dan schade van zou ondervinden. De zaak werd uitgesteld tot a.s. Maan dag om den verbalisant te hooren. De verjaagde jager. K. G. H. te Hilversum had gejaagd op 'n stuk land onder Oegstgcest, waar hij geen recht had te jagen. Twee get., verklaarden dat hij in jagende houding liep en heel goed wist dat hii daar niet jagen mocht. De ambt. eischte 10 of 5 dg., waarop de kantonrechter verd. ver oordeelde tot 15 of 15 dg. De gevaarlijke bocht. M. L. koopman te Amsterdam had op de Rijksstr.weg onder Oegstgeestde bocht bij het Groene Kerkje te snel ge nomen, terwijl bovendien de weg glad was door sneeuw en ijsel. Dat verd. in de tramrails terecht was gekomen weet verd. aan andere omstandigheden. Get. Grootendorst verklaarde dat verd. glipte door de snelle vaart. Het trok hij haar meer aan: hii was een echte buitenman en had het land lief. met alle beesten, die op de hoeve leefden Bovendien bewoonde hii Trevanion Court: hij was de eigenaar van de velden en landerijen die haar toebehoord hadden en hij verlangde dat ze bii hem terug kwam. Hij had Phoebe en John gekocht en het meisje voelde een groote dankbaar heid toen ze hieraan dacht. Op dit oogen blik dacht ze vriendelijker over Jack dan over Ben Briggs en ze moest zichzelf be kennen, toen ze Jack's bruin-verbrand, prettig gezicht zag, dat hij een aardige jongen was. En beiden boden haar aan waarnaar ze verlangde. Maar als ze Ben's aanbod aannam moest ze in Yors- hire wonen cn zou alleen af en toe op Trevanion Court kunnen komen. En ze wilde niet in Yorkshire leven. Ze was ge boren in Cornwall, geslacht na geslacht had haar familie er gewoond, ze droeg den oudsten familienaam in de streek en als ze Jack Beel's voorstel aannam, zou ze er voor goed kunnen wonen. Dit waren de twee mogelijkheden. Ze dacht aan de optie die ze twee iaar gele den had bedongen, maar het leek hoe lan ger hoe onwaarschijnlijker dat ze de tien duizend pond bij elkaar zou krijgen. Het was even moeilijk als de krooniuweelen van Engeland te bemachtigen! Ze had geen keus: met een van beiden moest ze trouwen of ze moest haar plannen opge ven; afstand doen van het liefste dat ze bezat in de wereld. Maar tot welken prijs! Ze moest zichzelf er voor ruilen, zich zelf! Waarom eigenlijk niet? Honderden meisjes deden immers hetzelfde. Maar neen, ze kon er niet aan denken! Ze wilde UIT DE RADIO-WERELD. Programma's voor Vrijdag 3 Februari. Hllverhsum, 1*0 60 M. 1 12.00. Politieber. 12.35—2.00. Lunchmuziek door het Radio-» trio. 5.307.15. Concert door het Omroep-orkest, o. 1. van Nico Treep. Frits Hinzc, viool. Egb. Veen a. d. vleugel. 7.157.45. Landbouwhalfuurtje door Ir. C. J. Droogendijk: De inpoldering van den Zuld- Holl. Biesbosch uit een landbouwkundig oog punt. 7.45. Politieber. 8.10. Lezing voor Schippers: Spr. de heer Kleyn: De Rijn van K.M.R. 296320. 8.30. Kamermuziek door het Haydnkwartet. (De H. H. Kramer, de Groot, v. d. Bosch, Ly- sen). 1. Kwartet (Lerchen). D. gr. t op. 64/5* Haydn. 9.00. Carry v. Bruggen spreekt over: Mijn nieuwe boek „Eva" en hoe het ontstond. 9.45. Kamermuziek. 2. Kwartet no. 3. Es, gr. t., Mozart. 10.15. Persber. 10.30. Voortzetting kamermuziek. Huizen, 1840 M. (Na zes uur 1950 M.)' 12.301.30. K.R.O. Lunchmuziek door het Trio van Café Rest Winkels. 3.004.00. K.R.O. Vrouwenuurtje door mevr. KallerWigman. 4.005.00. N.C.R. Gramofoonmuziek. 5.006.00. N.C.R.V. Concert 6.0O—6.45. N.C.R.V. Spreker N.C.R.V. 6.457.30. K.R.O. Sociologie door den heer J. D. H. Aengenent, leeraar aan het Seminarie te Warmond. 7.30. V.P.R.O. Persberichten. 7.35 V.P.R.O. Lezingen. 7 Daventry, 1600 M. 10.35 Kerkdienst. 11.20 Daventrykwartet 12.20 Kreutzersonate, Beethoven (viool, piano). 12.50 Orgelconcert. I.20 Orkestconcert 3.20 Wetenschapp. causerie. 3.45 Concert. 3.50 Causerie: The priory Church oF St. Bar tholomew. 4.05 Concert. 4.10 Schoolconcert. Orkest eri soli. 5.05 L. White, bariton. 5.20 Causerie. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Orkestconcert. 6.50 Nieuwsber. 7.05 Orkestconcert. 7.20 Muzlekcritiek. 7.35 Moderne Fransche pianomuziek. 7.45 Causerie: Philosophy and our common problems. 8.05 Variété. 9.20 Nieuwsber. 9.35 Lezing: India in 1928. 9.50 Nieuwsber. 9.5511.20 Symphonleconcert. Orkest en de heer Steuermann .plano. II.2012.20 Dansmuziek*. „R a d 1 o-P ar 11750 M. 10.50—11.00 Concert. 12.502.10 Orkestconcert. 4.005.00 Literaire en muzlk. matinee. 8.50 Rapsodie Espagnole, Albeniz en Tristan en Isolde. Langenberg, 469 M. 12.251.50 Orkestconcert. 5.206.20 Orkestconcert 7.20 „Idomeneo", opera in 2 acten van Mozart Daarna tot 11.20 Dansmuziek. Konigswusterhausen, 12.50 M. (Zeesen), 7.50 v.m.7.05 Lezingen en lessen. 7.30 „Die schone Lau", sprookjes-opera in 6 beelden van J. Kerwey. 9.5011.50 Licht orkestconcert. Hamburg, 395 M. 3.35 Kamermuziek. 5.20 Orkestconcert. 6.15 „Die Afrikanerin", opera In 5 acten van Meyerbeer. Na 10.05 Her-uitzending buitznl. stations. 10.5011.50 Dansmuziek. Brussel, 509 M. 5.206.20 Trioconcert. 8.35 Orgelconcert. 9.05 Kamermuziek. 9.50 Vlaamsche tooneel-kroniek door Willem Putman. 10.0510.35 Kamermuziek. liever stervenMaar als ze toegaf werd het huis, dat haar zoo dierbaar was. opnieuw haar eigendom, zei een andere stem in haar. Wilt u niet eens naar de lelie-vijver kijken vroeg Jack, die is od het oogen blik zoo prachtig; duizenden lelicn staan in vollen bloei, net zoo als vroeger. Her* innert u zich dat nog? Of ze het zich herinnerde! Ze had het zich de laatste twee jaar honderd keer voor den geest gehaald. Het verlangen werd haar te machtig; ze maakte zich ge-, reed om mee naar de vijver te gaan.... Maar plotseling bleef ze stilstaan; een man kwam de staldeur binnen: het was de oude Jack Beel. HOOFDSTUK XIX. En de oude Jack Beel! De oude Jack bekeek haar critisclï. Hii wist dat ze in Cornwall was aangekomen en had zich voorgenomen, dien morgen met haar te spreken. Dorcas Uren had hem verteld, dat Nan cy er was, en hij begreep wel. dat ze di rect Trevanion Court zou gaan bezoe ken. Zijn zoon had hem de laatste twee jaar heel wat hoofdbrekens gekost. Hij had, zooals Nancy indertijd verteld had. een goede vrouw voor zijn zoon gevon den: de dochter van een landbouwer, die een uitstekende echtgenoote voor hem zou zijn en hij hoopte dat zijn zoon Nancy wel vergeten zou, zoodra die naar Yorks hire was gegaan. Maar de jonge Jack was halsstarrig. Hij weigerde Selina Nan- carrow met een blik te verwaardigen en ondanks het nratcn van den ouden mail veranderde hij niet van gedachte. t-v» ...i vei w 'gd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1928 | | pagina 5