19e Jaargang DINSDAG 15 NOVEMBER 1927 No. 5720 ABONNEMENTSPRIJS bedraagt bij vooruitbetaling Leiden 19 cent per week f 2.50 per kwartaal, onze Agenten 20 cent per week f2.60 per kwartaaL dco per post f2.95 per kwartaaL Geïllustreerd Zondagsblad ls voor de Abonné's ver» cbaar tegen betaling .van 50 ot. per kwartaal, bij voor- ïetaling. Afzonderlijke nummers 5 ct., met Geïllustreerd idagsblad 9 ct. e (Soti^ont Dit blad verschijnt eiken dag uitgezonderd Zon- en Feestdagen. I Bureaux: RAPENBURG No. 10 - LEIDEN TEL. INT. ADMINISTRATIE 935 REDACTIE 15 GIRONUMMER 103003 POSTBUS No. 11 DE ADVERTENTIEPRIJS BEDRAAGT: Gewone advertentlên 30 cent per reget Voor Ingezonden Mededeelingen wordt het m dubbele van het tarief berekend. s Kleine advertentièn, van ten hoogste 30 woorden, waari* betrekkingen worden aangeboden of gevraagd, huur en ver huur, koop en verkoop f 0.50. KERKRAMEN. schoonheids-eischen voor een kerk en speciaal voor kerkramen. !oor den roods gunstig bekenden kunst lier Alex Asperslagh zijn nieuwe ra- i geplaatst in de H. Sacramentskerk ortlaan 84) te 's-Gravenhage. Alvorens Ier er over te gaan spreken, mag ik voor de duidelijkheid en ter oriën- ring op het terrein, wel iets gaan zeg baar aanleiding van" die ramen. Wie j immers over een of ander ding een leel wil vormen of er een oordeel over uitspreken, dient te voren zich de ig te stellen, hoe iets eigenlijk zijn moet, trelke eiscben het heeft te voldoen, lang men dit niet weet of heeft voor- ezet. is het niet goed mogelijk, uit te ;en, of iets goed is, al dan niet. Bij da- jks voorkomende dingen heeft het na- rlijk geen zin. zich telkens in dit theore- :oe vraagstuk te verdiepen. lederen keer re een paar schoenen of een jas koo- hoeven wo niet het wijsgeerige pro- im op te werpen en in den breede to preken: waarvoor schoenen ep derge- s.voorwerpen wel hebben te dienen. Dit ehter anders met zaken, die wo in ons elijksch leven minder ontmoeten, en minder koopen. Zoo zou, wie wil uit-" ten, of een oorlogsschip good in elkan- zil, wel degelijk eerst moeten navragen, srvoor al die vreemde dingen hebben te len. Wie, zonder dit te weten en zonder naar te vragen, zoo maar gaat zeggttn, hij het goed dan wel niet good vindt, it van zelf gevaar, een ietwat belache- figuur te slaan. Nu zijn kerkramen, lien en andere kerkornamenten wel i oorlogsschepen, maar we zijn er toch zoo eigen mee als met onze schoenen, niettemin is het voor ons wel wat ird, zoo we in staat zijn. ons over die n oordeel te vormen; soms is het laid noodig; en feitelijk doen we het ut zonder uitzondering allemaal. Hoe- n zijn er, die de voorzichtigheid heb- zich af te vragen, of ze wel weten, nneer zoo'n raam, of wat het ook zijn ge. eigenlijk goed, wanneer het niet eJ is? De kwestie is niet zoo eenvoudig Telen wel meenen; en menig oordeel, hoeveel gewichtigheid ook naar voren iracht, raakt kant noch wal! 1ü achl ik voor me zei ven het absoluut ardeloos, mijne persoonlijke opvatting dit sooTt dingen te doen kennen aan kren, zoo ik er niets anders mede be- dan dat men dan weet, hoe ik er over 1: daar heeft niemand iets aan! Ook zulk een uitspraak als reclame voor schilder of tot beter begrip van zijn 1 niets baten. wensch derhalve niet te komen ver en. hoe ik over de ramen van Asper- ?h denk. Maar ik kom er wat over Tede- ren en wil trachten, den lezers van dit eenige gegevens aan de hand te doen, «ge ding'en in herinnering te brengen, «ruit ze zelf in staat zijn, zich een oor- 'over het werk te vormen. Dit lijkt me juistere en betere handelwijze dan het ierspelletje van „welles" en „nietes" kn geschilderd kerkraam dan is een iornament. Waartoe nu dient een kerk- ament? Tot hetzelfde doel, waarvoor ide kerk moet dienen. Waarvoor dient kerk? Ze wordt gebouwd ter eere van en als plaats van gebed voor de geloo- en. Alles wat tot het gebouw behoort en s, wat er in wordt aangebracht, heeft mede te werken tot ditzelfde dubbele dat feitelijk één is of het boort niet in, hoe mooi het overigens ook wezen en hoe goed het ergens anders laatst zou zijn! jfoartoe dient het, in de vensters der in plaats van wit glas. gekleurde rui- i met voorstellingen te maken? kt is bedoeld, en mag alleen bedoeld •als hulpmiddel, om beter te kunnen ien. Dit sta voorop. Er is echter nog andere reden, waarom men den ramen kleur geeft of met verf dekt. Een raam namelijk oen onderdeel van een muur en ;nt zich hij dien muur aan te sluiten, 'glas maakt voor hot gezicht een gat den muur, het verbreekt op die plaats kleur van den muur. is veel harder en ef in zijn indruk op de oogen, en laat "den muur en zijn kleur daar niet door- leD. maar ophouden. Dit is, gelijk van spreekt, onredelijk. Door het glas nu 'int te geven, kan men, zonder het ven- ^eg to moffelen, dit in het verband 'den muur zetten, zoodat bet begrip van als afsluitend vlak. hier doorgaat, m de kleur van het muurvlak daar Wijft. Doordat de vensters het ™nt niet alleen opvangen, gelijk alle ^0 dingen, maar ilit licht ook doorla- jn dus in zekeren zin een lichtbron kunnen die vensters (usschen de 'g0 deelen der kerk veel kwaad doen oor hun felheid en losheid van het ge maar ze kunnen ook veel goed doen: die lichtbronnen kan mep lot geeste lijke lichtbronnen maken, door er heilige voorstellingen in te zetten, die daar dan zelve het licht schijnen te verspreiden. En door hunne overdaad van licht, in vergelij king met de omgeving, trekt een voorstel ling, er in geplaatst, ook altijd veel aan dacht. Niets in de kerk is zoo goed belicht als do vensters! Het ligt dan ook voor de hand, dat men in onze kerken deze schoo- ne gelegenheid benut, door de ramen te doen spreken en prc-^en. En een kerk wordt ook niet als voltooid beschouwd, zoolang er geen sclioone veelzeggende ra men in zijn. Heeft nu een kerkraam als kerkboek dienst te doen bij het^ bidden, dan volgt hieruit, dat niet ieder raam, waar wat kleuren en voorstellingen op slaan, goed ia. Alles in de kerk moet schoon zijn, maar van een eigenaardige schoonheid! Alles dj ent er mede te werken, om den onweer- staanbaren indruk te weeg te brengen, dat dit kerkgebouw iets bijzonders is, iets heel anders dan elk ander gebouw, totaal in karakter verschillend van elk ander ver gaderlokaal. Bouwvormen, kleur en ieder ornament moet een bezoeker, zelfs ^1 is hij niet katholiek, aanstonds doen voelen, dat dit gebouw een grootsche, een hoogver hevene en heilige bestemming heeft; door den indruk van het geheel moet onmiddel lijk de vraag opkomen: voor wien doet men dit; wie woont hier; wien ontvangt men hier? De schoonheid van een kerk diende van zoodanigen aard te wezen, dat er onwillekeurig de gedachte door werd gewekt aan het bovenwereldsche, aan het hemelsche. waarin de ziel met God ver keert, waarin God zelf aanwezig is. Dan zouden de geloovigen bij het binnentreden van de kerk gemakkelijker hun huishou den vergeten en zich verplaatsen in gees telijken atmosfeer; dan zouden niet-katho- lieken op hun vraag naar God en gods dienst het antwoord hooren: hier is God; hier wordt God aanbeden en gevonden! Tot dit doel, tot dezen indruk van een kerkgebouw werken vooral de ramen veel mede. De mooiste kerk, met witte of doffe vensters, blijft koel. is niet in staat, het gevoel van warmte, van geestelijke intimi teit te wekken. Gekleurde ramen sluitende wereld meer buiten dan witte, en deelen aan alles hun kleur, hun weelde en hun gloed mede, zoodat van uit die ramen een eigenaardige toon en tint tot in alle hoe ken van het gebouw komen en overal hier aan de dagelijksche nuchterheid en stoffe lijkheid ontnemen. Schoone ramen doen wonderen, ook waar overigens wel iets aan de schoonheid mocht ontbreken. Maar zonder schoone ramen is een schoone kerk vrijwel ondenkbaar. Maar schoon en schoon '3 twee. Al wat wereldsch is, al wordt het nog zoo bewon derd, al is er nog zooveel moeite en kosten aan besteed, is in de kerk. ook en vooral in de ramen, misplaatst! In de kerk moe ten we de wereld juist vergeten, ook en niet het minst wat ze schoons en aantrek kelijks heeft. Als menschen er pronken met goud en kostuums, hindert ons dit bij het bidden en we vinden het onpassend. Maar zoo er dan in een raam, glinsterend van licht en schitterend van kleur, figuren staan misschien de Heiland zelf of zijn Moeder! die niets anders doen, dan pronken met kleeren en kleuren, dan is dit voor het bidden niet bevorderlijk; die figuren spreken wel; niet God echter, maar de duivel is er aan het woord. Wat we daar in dat kleurige kerkboek aan den wand lezen, is alles behalve geestelijk en stichtendVan dit soort ongeestelijke en dus onstichtelijke ramen zijn er in onze kerken ontelbare te vinden, en meestal hoeft men geen verre reizen te maken, om er stalen van te zien! Eeuwen en eeuwen lang heeft men niet anders gemaakt. Ge lukkig is er in onzen tijd verbetering zicht baar. Men is zoo zoetjes aan Tdat wereld- sche gedoe, dat zinloos vertoon in de ker ken beu geworden en zoekt naar iets be ters, naar heelden, schilderstukken en ra men met godsdieDStiger en geestelijker in houd. Alleen het feit immers, dat ergens Christus is voorgesteld, beteekent nog niet, dat die voorstelling ook eoed en passend is en verheven gedachten ingeeft! Vervolgens dient uit kerkramen evenals uit andere ornamenten alle kinderachtig heid geweerd te wonden. Men zal zeggen: dit spreekt nog al van zelf, en dit zal dan ook wel gebeuren. Dat het van zelf spreekt, is waar; dat het gebeurt, is niet waar! Er worden, men zou bijna zeggen hij voorkeur in kerken en aan kerkelijke ornamenten de geestelijken kunnen natuurlijk van alles geen verstand hebben, maar do vaklieden moeten dit op hun terrein wel hebben onnoemelijk veel kinderachtigheden uitge haald, met -ie bedQeling om hot mooi te maken. Men maakt gordijnen van verf; hakt tegels met do kwast; trekt ijzeren pi laren een houten jas aan: vervaardigt marmer uit hout. Om een altaar „mooi" te maken, worden er eenige houderden klei ne kerktorens op gezet en evenveel kerk vensters er, staande en liggende en han gende in gesneden. Willekeurige zotter nijen. gelijk we op onze schoono behangsel papieren en karpetten kunnen bewonderen, worden ook gezet als „sieraad" op kerk muren, op kazuifels en tabernakeldeuren! Een kaarsenkandelaar is niet mooi, of hij moet er uit zien als een touwl Zoo kan men doorgaan! Nu zegt men wel: men mag toch ornamenten aanbrengen! Ornamen ten, ja. maar geen kinderachtigheden; hiermede „orneert" versiert men niet, maakt men niet mooi. Een ornament dient zin te hebben, of het is een dwaasheid. An deren meenen, dat een overdaad van ver sierselen een indruk van weelde maakten d it deze weelde ook op ors godsdienstig le ven weldoende werkt. Men vergete echter niet, dat er een dubbele woelde bestaat: een echte en een valsche. Voor echte weelde leent de kerk met hare gecompliceerde ge bouwen, hare altaren, preekstoelen, biecht stoelen, beelden, enz. enz. zich uitermato goed. Alles kan uit schoon en weelderig materiaal worden gomaaki. het kan ver sierd worden op allerlei wijzen, die zin hebben en redelijk zijn. Er is echter ook een ander soort woelde, een valsche, die louter met den schijn werkt: kermis en maskerade-goed. Zulk een onechte, gelo gen weelde is altijd een oaling. is in de kerk onpassend. En dat zoo iets mooi zou zijn of bevordelijk voor het bidden, is na tuurlijk onmogelijk! De weeldo in de kerk moet een ernstige, echte, en geestelijk- getinte weelde zijn! TH. KWAKMAN, Pr. R.K. SPORTWEEK. DANKWOORD. Geen prettiger gevoel kon ik dan het go- voel van dankbaarheid. En dat gevoel doorleefde mij voortdu rend in die dagen der R. K. Sportweek. Wat er gepresteerd is, hebben allen, on het zijn er honderdon, die de feesten en vermakelijkheden hebben bijgewoond, ge zien, en iedereen is het er over eens, dat er grootsch werk op dit gebied is geleverd. Het is mij maar al te goed bekend, dat per slot de animo om deze week te doen slagen daarom zoo groot was .omdat men het deed om mij. Men kende de moeilijkheden van den Adviseur en spontaan is do hulp geboden Ongetwijfeld zullen de Gymnasten en de Voetballers met mij dankbaar zijn, want do propaganda voor huxmo vereenigingen ge maakt zal niet vruchteloos zijn. Ieder katholiek in Leiden moet nu we ten, dat er om aan gymnastiek te doen en om te voetballen gelegenheid bestaat het te doen in Roomsch verband. Ik betuig daarom openlijk mijn hart- grondigen dank aan allen, die op ©eniger lei wijze onze Sportweek hebben doen slagen. Het is zoo prettig dezen dank te betui gen in het algemeen, daar geen enkele der stoere werkers met den geest of met de hand vraagt om oen persoonlijken dank: het was puur idealisme voor de goede zaak, die wij allen voorstaan. Openlijk breng ik ook dank aan degenen die door bijdragen in geld of goederen het „goede werk'' hebben gesteund; zij kunnen er van overtuigd zijn, dat hun gayen krachtig hebben meegeholpen aan het be houd van onze, zoo noodzakelijke, Room- sche Sportvereenigingen. Niet beter kan ik iets terug geven dan door voor allen, die ons in deze dagen hebben welgedaan een H. Mis te laten op dragen. Als Gods onmisbare zegen zoo met ons blijft als in dezen tijd, dan is de Room- sche Sportbeweging voor goed behouden en worden nog ontelbare zielen bewaard voor de gevaren, welke aan het sportleven' ver bonden kunnen zijn, zoo het niet op Roomschen grondslag rust. Nogmaals: mijn allerhartelijksten dank. J. G. G. GROOT, Sportadviseur. BUITENLAND Duitschland De stakingsactie bij de West-Duitsche kanaalscheepvaart. De Duitsche verkeersbond heeft, volgens het s,Berl Tagebl." besloten, teneinde elke mogelijkheid van verzwakking der sta kingsactie in do West-Duitsche kanaal scheepvaart door manipulaties met goede ren in Rotterdam te voorkomen, tegen alle Rijnschepen, die dergelijke opdrachten uitvoeren, maatregelen te nemen. Met de Nederlandsche binnenscheop- vaartorganisaties zijn desbetreffende on derhandelingen geopend. Het bootspersone.el van het staats- sleepmonopolie weigerde, de booten der West-Duitsche Kanaalrcoderijen te bestu ren. De Centrumpartij. Samenwerk in g der twee voornaamste dagbladen. De beide grooto katholieke bladen „Ger- mania" en „Köln. Volksztg." hebben ©en belangengemeenschap gesloten, ten eind© het programma van het centrum cn de katholieke belangen beter te kunnen ver dedigen. Nader verluidt, dat beide bla den, wat hun uitgeverij en redactie be treft, zelfstandig blijven, maar dat zij zoo wel in kwesties van binnen- als van bui- tenlandschen aard een nauw contact met olkaar zullen onderhouden. Vertegenwoor digers der „Germania" zullen zitting ne men in den raad van toezicht op de „K. V. Z." en omgekeerd. Do hoofdredacteur der „Germania", Orth, txoedt af en neemt de leiding op zich van het bureau te Ber lijn der „K.V.Z.", terwijl dr. Buhla, tot dusver de leider van dit bureau, hoofd redacteur der „Germania" wordt. De verkiezingen in Bremen, Danzig en Hessen. Nieuwe overwinningen van links. Bij de gisteren gehouden verkiezingen voor de burgerschap van Bremen hebben de sociaal-democraten 80.000 stemmen op zich vereenigde tegen 66.000 bij de vorig© verkiezingen. De communistische candi- daten verwiervan 19.000 stemmen, het geen een winst van 3000 stommen betee kent. Aan de oveneens gisteren gehouden ver kiezingen voor den Hessischen Landdag nam nog geen 50 procent der stemgerech tigden deel. Het resultaat was een belang rijke winst der drie partijen van Weimar (Gentrum, sociaal-democraten, democra ten) die in den nieuwen Landdag over 88 zetels beschikken tegen slechts 25 in den vorigen Landag. Ook de verkiezingen voor den Volksdag van Danzig brachten een groote overwin ning voor Jinks met name voor de sociaal democraten, die van de in totaal uitgebrach te 183.000 stemmen er 62.000 op zich ver- eenigden. In vergelijking met de verkie zingen van November 1922 beteekent dit een stijging met 22.000 stemmen of rond 50 procent. Frankrijk De gevangenschap van Steeg en lotgenooten. De Berber-stammen eischon een hoog losgeld. Zooals reeds gemeld, is het mogelijk, dat de onderhandelingen over de vrijlating van de dochters van commandant Arnaud, die, zooals men weet, door Moorcn zijn ge roofd, binnenkort tot succes leiden en dat men het over den losprijs oens wordt. Het geval van den heer Yves Steeg en zijn gezelschap is van veel ernstiger aard. Zij zijn nu weer de gevangenen van oen nieuwe confederatie van Berber-slain- men, waarvan de stam van de Ait Sjok- man de meest belangrijke is. Deze confe deratie heeft een leider benoemd, die, naar men gelooft, tot den Zimmoer-stam be hoort, doch zijn identiteit staat niet vast. Voor de vrijlating van de vier gevange nen wordt thans geëischt een hoeveelheid wapenen do erkenning der onafhankelijk heid der betreffende stammen en een los prijs van acht millioen francs. Velen der stamleden wenschen zelfs, dat in het geheel geen onderhandelingen ge voerd worden; zij geven er de voorkeur aan, dat men de gevangenen als perma nente gijzelaars vasthoudt tegen invallen door Franscbo troepen op het gebied der stammen en tegen lucht-aanvallen of an dere represailles. Een expeditie tegen do stammen is echter niet mogelijk vóór hot volgend voorjaar, daar de rivieren allo overstroomd zijn en het gebergte dik on der de sneeuw ligt. De onderhandelingen worden voortgezet, doch het staat te vrcc- zen, dat zij nog zeer veel tijd in beslag zul- lennemcn. Engeland De sleutel tot de Roode Zee. Engeland neemt hot militair bewind over Aden over. Kort geleden heeft het Engclsche mini sterie van Oorlog het garnizoen van Aden, dat tot dusver onder do Britsch-Indischc militaire autoriteiten ressostcerde. onder eigen controle genomen. Deze schijnbaar onbeteckenende maatregel is als symp toom der wijziging in do militaire poli tieke verhouding tusschen Engeland cn Britsch-Indië van groot belang. Do En- gelsche militaire autoriteiten stellen zich namelijk op het standpunt, dat de poli tieke zelfstandigheid van Indië nog slechts een kwestie van tijd is. In verband daar mede trachten zij allo belangrijke strate gische punten, dio den weg naar Indië en Indië zelf beheerschene in handen te krij gen. Engeland als crediteur en debiteur. In het Lagerhuis doelde Chamberlain mede, dat Groot-BrittanniÖ tot 1 Novem ber 1927 van Duitschland 45 millioen pd. st. aan herstelbetalingen heeft ontvangen. Italië betaald© Engeland op de oorlogs schulden acht millioen pd.st., terwijl Frankrijk zeven millioen pd.st. betaalde. Groot-Britlannië belaaldo Amerika op do oorlogsschulden een bedrag v. 194.403.000 pond st. Italië. De fascistische militie. Volgens de laatste telling telt de fascis tische militie op het oogenbük 8074 offi- HET VOORNAAMSTE NIEUWS BUITENLAND. De verkiezingen in de vrijsteden Bre men en Danzig en in Hessen toonen een vooruitgang der socialisten. De Joego-Slavische minister-president opgetogen over het verdrag met Frankrijk. In Pittsburgh (Ver. St.) is een gashou der ontploft. Veertig dooden. (Buitoni. Be richten, 2de blad). BINNENLAND. Benoemingen in het Bisdom Haar.em. (Kerknieuws, 1ste blad) Onze Geïllustreerde Pagina De photo-pagina nemen wij in oen vol gend nummer op. eieren. 251.387 soldaten tegenover 7103 officieren en 211.000 soldaten het vorig jaar. Charleston en Black-Bottom verboden. Naar men weet, is sedert eenige maan den in Italië de charleston verboden. Thans heeft, volgens do „Tribunal", do prefect van Ghieti ook de black bottom verboden, als zijnde „kwetsend voor hot moreel cn aesthetisch gevoel dor Italiaanscho natie". Joego-Slavië HET VERDRAG MET FRANKRIJK. VOEKITSJEWITSJ' ONDOORDACHTE OPGETOGENHEID. Italiaanscho oorlogsschepen voor do Albaneesche kust. Poincaró hooft oen telegram ontvangen van den Joegoslavischen premier Vockitsjo- witsj, waarin deze zijn tevredenheid over de onderteekening van het Franscli— .Toeg03lavisch verdrag uitspreekt in zulks opvallende termen, dat daardoor do indruk gewekt wordt, dat in Joegoslavië aan liet verdrag een grootero beleekonis wordt gehecht dan in Frankrijk. Voekilsjewitsj geeft uitdrukking aan zijn ..gevoelens van diepe en oprechte vreugde over deze historische gebeurtenis, welke ten zeerste zal bijdragen tot de be vestiging van den wereldvrede". Hij wijst er op. dat de geestdrift, waarmede het Joegoslavische volk het verdrag heeft be groet, de traditioneele vriendschapsbanden tusschen Frankrijk en Joogoslavië nog zal versterken. Het antwoord van Poincaró is in veel so berder bewoordingen gesteld Aan den Quai d'Orsay heeft men van den aanvang af zich moeite gegeven om do onderteeke- Ding van het vendrag voor to stollen all een gebeurtenis van eenvoudigen incidem teelen aard in de betrekkingen tusschen d* beide landen en absoluut niet als een his torische gebeurtenis. Een verklaring, heden door Marinkowilsj aan de „Temps" afgelegd, is er op bere kend do verrassing te maligen, welke in andere landen veroorzaakt zou kunnen zijn door de uitbundigheid van den Joego- slavischen premier. Marinlfowitsj merkU op. dat het verdrag in den aard der poli tieke betrekkingen tusschen do twee lan* den ligt en dat het geen enkelen nieuwen factor bevat. In een onderhoud met pers vertegen woor digers verklaarde Marinkowifsj. de Joego» Slavische minister van Buitenlandseh* Zaken, dat een bespreking met Mussolihf op het* oogenblik geen doel zou hebben Ti- de laatste maanden streefde de Joegosla vische diplomatie er naar, aldus de minis ter, met Italië oen vriendschapsverdrag te. stand te brengen in den geest van het ver drag met Frankrijk. Mussolini heeft och ter den Joegoslavischen gezant te Roma ruim twee maanden op een autdiëntio la ten wachten, net initiatief moet thans van Italië komen, eindigde Marinkowitsj Naar de Zwilsersche bladen uit Val- lona vernemen, zijn nabij die -'ad en bij Dura'zzo ïtaliaansche oorlops- >on aan gekomen. Sedert eenige dagen kruisen ïtaliaansche oorlogsschepen voor de Al' ba noes oho kust Britsch-Indië. Onlusten te Delhi. Tusschen Mohammedanen Hindoes. In verband met bel terechtstellen v?J© een Mohammelaan wegens een door bom gepleegden moord op een Brahmaanscb secteleider zijn de Mohammed inon le Delhi in staking gegaan. Dit heeft wanordelijk heden tusschen nindocs en Mohammeda nen teweeg gebracht, waarbij een Hindoe werd gedood en 30 worden gewond. Do slachtoffers zijn voor het moorendoel winkeliers. Twee winkols van Hindoes werden geplunderd. Pantserauto's patrouil- loeron in de wijk, waar do onlusten zijn voorgevallen. Eon afdeeling Britschc in* fanterie is eveneens daarheen gezonden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1927 | | pagina 1