INGEZONDEN MEDEOEELING DE RIJNSTREEK alphen aan den rijn. DE LITURGISCHE DAG. Twee vroolijke jonge dames in den trein: zij waren entliou.siast; twee boeren in de .Julian-astraat: als 't weer beurt, ko nen we terug, twee theologanten op 't per ron: waar wordt de volgende Liturgische Dag gehouden? Hebben wij nog meer getuigenis noodig? Adel, geestelijkheid en burgerij, allen wa ren het over eens, dat de Liturgische Dag te Alphen een groot succes is geworden- Maakte de morgenplecbligheden, dc II. Mis met de predicatia over liturgie, reeds een f eestelij ken indruk, 'n meer bizondere maak te de avondplechtigheid, de Vespers. De kerk was bijna vol geloovigen. Op hef priester koor hadden plaats genomen de boogcerw. lieer mgr. II. J. M. Taskin, agens, en^ de "welccrw. heeren A. Bot, kapelaan te Was senaar en C. Kempen, kapelaan te Kwints heul. Ook do „Schoki Cantorum" van het Groot-Seminarie te Warmond was op het priesterkoor opgesteld en voerde dc gezan gen uit. Do schoonheid van den Gregori- aanschcn zang drong voor de eersto maal tot ons door- Wie hoorde ooit zóó de Ves pers zingen? Na afloop der plechtigheid ging dc menschenstroom in een rechte lijn van de kerk naar de St. Josephzaal, die dadelijk vol, overvol liep. Velen moesten blijven slaan, een grooter zaal mag de parochie Alphen zich wel eens aanschaffen. Do voorzitter der Liturgische Verceni- ging, mgr. Taskin, opende de bijeenkomst met den Ghristelijkcn groet een groet, zei spr., welke goed weergaf het doel de zer vergadering, het streven der liturgische verceniging en van allo liturgie: Jezus Christus te loven. De liturgische vereeni- ging heeft ten doel de liturgie meer popu lair, meer bekend onder het volk te ma ken. Spr. twijfeldo niet, gezien het zeer grooto bezoek den geheelcn dag, of de li turgische dag te Alphen zal bizonder vruchtbaar blijken te zijn. Het parochiaal zangkoor voerde hierna op stemmige wijze cenige kerkelijke ge zangen uit: het Adoro te en het Salvo Regina, waarop de praeses het zangkoor huldigde voor de buitengewoon goede wij ze, waarop het zich dezen dag van zijn taak gekweten had. Het mooie resultaat is het gevolg van den ijver en de zorg, die de le den gewoon zijn daaraan to besteden. De ZeerEerw. Pater Paulus Ilase, bracht vervolgens het jaarverslag der Vereeniging uit: Het medeleven met dc liturgie tracht dc vereeniging te bevorderen door voorlich ting in tijdschrift en bibliotheek en de uit gave van handige boekjes. Het liturgisch bureau is van Monster verplaatst naar II- pendam- Waarom liet bureau in deze twee wereldsteden is ondergebracht? Omdat pas toor Wanna, de leider van bet bureau, die er bijna mee aaneengegroeid is, eerst rector was te Monster, thans pastoor te Ilpendam. Tijdens zijn verhuizing had er een nood zakelijke scheiding van tafel en bed plaats tusschen pastoor Wanna en zijn bureau; do zorgen werden dien tijd overgenomen door kap. Schorel. Bij liet bevorderen van den eeredienst gaat de stuwkracht natuurlijk uit van de priesters. De vereeniging telt 560 priesters onder haar leden, van wie velen van hun dagelijkschen arbeid een centrum van litur gische actie maken. Onder do studenten van het Groot-Seminarie is het aantal le den de laatste jaren verdubbeld. De financiën verkceren wel in goeden slaat er is een batig saldo van 897.60 maar er is veel meer geld noodig om de actie voluit te kunnen ontplooien. Spr. besloot met een krachtige opwekking lid te worden der liturgische vereeniging en haar streven te steunen „Gode ter eere, u aller zielen ten heil". Mgr. Taskin sprak een woord van dank tot den penningmeester. Spr. hoopte, dat men het hem niet kwalijk nemen zou, wan neer hij een woord van waardeering ging spreken over de „Schola Cantorum" van "Warmond, die eenigo liederen zou uitvoe ren. De échte kerkzang wordt beoefend door do Schola in de stille Seminarie-ka pel. Spr kan moeilijk duidelijk maken, wat daarin is gelegen voor de vorming van priesterzielen. De werkzaamheden dezer hoeren moeten wel eens gekend worden. Wat Gregoriaansch eigenlijk is, moet wel eens door de leeken worden geproefd en aangevoeld. De „Schola" voerde daarna uit „Tota pulchra est", en „Inviolala, integra et cas ta es Maria". Zeer mooi. Er was een da verend applaus Hierna leidde de praeses in eigenlijk was het niet noodig een man van inter nationale vermaardheid, pastoor v. Beu kering. Op de vragen van andersdenken den, die belang stellen in de liturgie, weten Katholieken dikwijls geen goed antwoord te geven. Daarom zal pastoor v. Beukering duidelijk maken, hoe de misgewaden uit het grijs verleden zijn opgekomen- „Do man mei internationale vermaard heid" besteeg daarop het podium onder daverend applaus. Pastoor van Beukering sprak over de oorsprong, vorm en belcekenis der misge waden. De tegenwoordige misgewaden, zei spr zijn de gewaden, die de oude Romei nen gedragen hebben in 'l burgerlijk leven omstreeks het jaar 300. 't Is daarmee ge gaan als met heel dit interessante tenue (spr wees op zijn zwarte jas met korte broek), dat de geestelijkheid thans in het openbaar draagt. Honderdvijftig jaar gele den was dit de algemeeno dracht voor een fatsoenlijk mensch. In do sindsdien ver- ïoopen jaren zijn do nieuwe snitten in de mode gekomen, doch de geestelijkheid is eenvoudig blijven dragen wat toen gedra gen werd en dat is nu geworden ons gees telijk gewaad. Op dezelfde wijze is het ge gaan met de strikt-kcrkelijke kleeding. Om streeks 300 droegen priesters en burgers hetzelfde gewaad; dat heeft geduurd tot circa 600; toen de drachten geheel veran derden. De geestelijkheid behield de oude kleeding, met uitzondering van eenïge kleine variaties in den loop der eeuwen. Wat beteekenen de misgewaden? Men bedoeld daarmede: wat is do zinnebeeldige betcckcnis? Daarover heeft men verschil lende opvattingen- Door overigens ach tenswaardige en zelfs heilige personen werden naar hun eigen gedachten een zin nebeeldige beteekenis aan do misgewaden vastgehecht. Deze personen lieten elke han_ deling van liet H. Misoffer slaan op het Lijden van Christus, waarbij de priester als Christus gedacht was. Zij vielen daar bij gemakkelijk uit hun rol, want het eene oogenblik wordt Christus verzinnebeeld, terwijl even verder, bij de bandwassehing, in de verklarende tekst to lezen slaat: Pi- latus wascht zijn banden in onschuld. Zooals het ging met Lijden en de Mis, zoo ging het ook met de misgewaden. Wij mo gen zeggen, dat dit niet de goede vérkla ring is, niet de officieele beteekenis van het priestergewaad. Wanneer wij welen willen of wezenlijk een zinnebeeldige be teekenis is toe te passen, behoeven wij slechts te luisteren naar onze Moeder, de II. Kerk, die nooit pantomine speelt, maar altijd spreekt door haar dienaar in het ge bed. Spr. kon nog toevoegen over de vorming van bel misgewaad, dat dit wel het oor spronkelijk Romcinsch gewaad is, maar er werd dat spreekt meer zorg aan be steed, mooier stof, mooier versiering. De kunst der" liturgische gewaden stond op haar hoogtepunt in de 12c en volgende ecuwen. Maar in de 16de eeuw treedt het verval in, de klecding wordt minder mooi, zelfs loelijk. In onze dagen streeft men weer naar den vorm van den bloeitijd. Pastoor van Beukering noodigde hierop twee theologanten uit op het tooneel te verschijnen, de een om de rol te spelen van priester uit het verval-tijdperk, de ander uit het bloeitijdperk, terwijl spr. zelf voor een Romein had gezorgd. Er werd dus een aanschouwelijke voorstelling gegeven van de verschillende priestergewaden. Bij het kleeden gaf pastoor van Beukering op de hem eigen, geestige wijze een verklaring, ring. Eerst had spr. het over de toga de ge wone dracht der Romeinen. Deze heeft voor 't priesterlijk gewaad verschillende kleur, naar de opklimmende waardigheid. De gewone priesterschap en al wat daaron der is zwart. Is iemand in den adelstand van do Kerk verheven, dan is hij in het purper (applaus). Is hij nog hooger, in den ministerraad als kardinaal, dan rood. Daarboven de Paus in 't wit als Christus' plaatsbekleeder. Spr. zou het logischer vinden, wanneer de misdienaars nooit in 't rood, maar steeds in 't zwart gekleed gingen. De halsdoek of amict; deze diende tegen do koude of om het zweet af te vegen, en bij guur weer ook om over het hoofd te slaan. In de middeleeuwen, en men ziet het nog hij kloosterorden, dragen de priesters in koude kerken de amict over het hoofd. Zij hielden de doek op tot de canon en ook weer daarna. Een overblijfsel daarvan zien wij in dc bisschopsmis, waarin de bisschop het kalotje gedurende de canon van het hoofd zet. Wat is de beteekenis van de amict. De eene soort menschen, die overal een lij- densbeteekenis aan hechten, zien in do amict de doek waarmede Christus ge blinddoekt werd. Dat zou iets zijn, zei spr., wanneer Christus zijn oog op zijn rug had gehadDe beteekenis, welke de Kerk eraan hecht, blijkt weer uit hetgeen de bisschop bidt bij het overreiken aan den pasgewijden priester van do amict. Deze diende ter bescherming van het hoofd en de stembanden. De Kerk bidt: „Neem aan de amict van de beheersching uwer woor den" en verder: „Heer, zet op mijn hoofd de heilzame helm tot afwering der inbla zingen van den duivel". Het is ons ondoenlijk met het oog op de plaatsruimte, uitvoerig alles weer te ge ven, wat pastoor van Beukcring bij ieder kleedingstuk vertelde. Bij de alba, bet witte kleed, wees spr- erop boe in den vervaltijd kanten onder stukken in gebruik kwamen. Er zijn thans nog menschen, die het gebruik daarvan verdedigen. Spr. vindt echter, dat vele kant dragen iets verwijfds en niet passend bij de waardigheid van het priesterschap. In de Benedictijner abdijen zal men bet ook niet zien. Laatst in „Opgang" ontdekte spr. in de vrouwenrubriek een artikeltje over kant, dat als volgt besloot: „wilt gij er aantrekkelijk, echt-vrouwelijk, echt- teer uitzien, kleedt u dan in kant". Dat stuk is voor spr. nauurlijk goud waard en hij borg het uitknipsel met groote voorzich tigheid in zijn portemonnaie op. Daarna behandelde spr. de cingel en het manipel- Dit laatste komt overeen met onze zakdoek en diende bij de oude Romeinen om tranen uit oog en neus te drogen. Dezelfde doek in 't groot is in het pries tergewaad de stola geworden. Oorspronke lijk was deze het „orarium" of monddoek voor de publieke redenaars, die g.een ma nipel aan de arm konden dragen. De oor spronkelijke beteekenis is later geheel ver loren gegaan. Dan komen de tunica, de dalmatiek en het kazuifel, die bij Romeinen van den doftigen stand over elkaar gedragen wer den. In kerkelijk gebruik draagt de sub diaken do tunica, de diaken de dalmatiek en de priester't kazuifel (casula huisje). Alleen de Bisschop draagt, evenals de oude Romeinen, de drie gewaden over elkaar. Do koorkap of pluvialc (regenmantel) is niets anders dan een van voren openge sneden kazuifel. Spr. gaf daarna nog een uiteenzetting der verschilende liturgische kleuren: wit, rood (niet steen-rood, maar kleur van bloed en vuur), paars (rood-paars), rose en groen (geen gras-groen). Spr. gaf in overweging aan de parochiegeestelijken, om ook de andere kleeden in ht priesterkoor behalve de paramenten, zooals de doeken om liet tabernakel en de preekstoel in de kleur van den dag te houden- Pastoor v. Beukcring kwam op tegen het gebruik van zwart voor rouwmissen paars is veel beter in overeenstemming met de bedoe ling der Kerk. Spr. besloot met een mooie, zinrijke op wekking tot eerbied voor den priester naar ZIJN GEREED. Overvloedige keuze in kwaliteiten en dessins voor MANTELS JAPO&3Ï3EK KINDERJURKEN Uitgebreide kleursorteering aanleiding van de besproken gewaden. Do voorz., mgr. Taskin, dankte tot slot den spreker en allen die zich hadden ver dienstelijk gemaakt voor het welslagen van dezen liturgischen dag, waarna Zijne Hoogeerw. de bijeenkomst met den Ghris- telijken groet sloot. Een oplichter aan het werk. Ten huize van O. in de Burgemeester Visserstraat vervoegde zich gisteren een als heer ge kleed persoon, die voorgaf als chauffeur in dienst geplaatst te komen bij de M.O.D.A De reden van zijn bezoek was dus het zoe ken naar een kosthuis. Na eenig heen en weer praten was de overeenkomst weldra gesloten. Eerst zou de nieuwe kostganger iets gebruiken en toen kwam de eigenlijke aap uit de mouw mijnheer had zijn koffers nog aan den trein, waarin zijn portemon naie was geborgen, weshalve hij even een voorschot aan geld verzocht. O. stelde hem hierop een rijksdaalder ter hand. Tot he den toe is de kostganger nog niet terug gekeerd. Bij een bewoner in de Ebedastraat herhaalde de oplichter dezelfde truc en wist aldaar twee gulden te ontfutselen. Men zij gewaarschuwd. Gevecht tusschen paard en auto. Gis terenmorgen is in de Prins Hendrikstraat een paard toebehoorende en geleid door van den Akker, door het schrikken voor een auto op dat Aoertuig gesprongen. Het paard bekwam enkele schrammen, doch de auto was dermate beschadigd, dat hij niet verder kon. Getracht zal worden de scliade onderling te regelen. Gevonden voorwerpen. Een zwart dameslaschje met inhoud, B. B. van 10, een pakje., een klein model vulpenhouder, een grijs jongensjasje, een belasting plaatje, een damesrijwiel, een belasliug- plaatje in etui. KOUDEKERK. ORANJE-REDE VAN PATER BORROMAEUS DE GREEVE. In de Gereformeerde Kerk. Gisteravond zijn de Oranjefeesten te Koudekerk op plechtige wijze ingezet en wel met een treffende redevoering op het Koninklijk huis van den bekenden kansel redenaar Pater Borromaeus de Greeve. Om 8 uur was een groote menigte in de Gereformeerde kerk samengekomen, zoo dat het kerkje nagenoeg geheel bezet was. Nadat de bijeenkomst door den organist der Gereformeerde kerk, den heer H. v. d. Berg, met orgelspel was inge zet, nam de eere-voorzitter van het Oranje-comité, de edelachtbare beer Bur gemeester Kwint het woord, waarbij spr. alle aanwezigen welkom heette, maar voor al den spreker Pater de Greeve, wien spr. dank bracht voor zijn tegenwoordigheid. Spr. verheugde zich over de groote op komst en bracht dank aan het bestuur der Gereformeerde kerk voor het welwillend afstaan van het kerkgebeuw. Men kan op verschillende wijzen feest vieren aldus spr., maar vóór de volksfees ten wilde men dit toch eerst op waardige wijze doen, om allen de gedachten bij te brengen die ook voorgezeten hadden bij de stichting der Oranjcvereeniging. Spr. memoreerde de communistische rel letjes, die in de groote steden hadden plaats gehad en achtte deze een reden om hier te gedenken, wat wij verschuldigd zijn aan het Oranjehuis en hoe wij dien dank tot uiting dienen te brengen. Spr. besloot met een heilwensch voor God, Nederland en liet Oranjehuis. Nadat vervolgens door alle aanwezigen staande een bede voor de Koningin was gezongen, was het woord aan Pater Borro maeus de Greeve. Spr. begon met tc wijzen op het doel der Oranjcvereeniging, een doel dat hem zoo sympathiek was, dat hij dc uitnoodi- ging om hier te komen sproken niet had kunnen afslaan. Spr. wil dan behandelen dc stelling van H. M. de Koningin in ons Vaderland en daarbij eenige wetenswaardigheden mede- deelen over haar persoonlijke en staats rechtelijke pesitic, opdat de vereering van haar persoon en haar werk nog stijgen zal. De dwaze praatjes daarbij opgeworpen door socialisten en communisten zal spr. tevens daarbij weerleggen. Spr. zet dan uiteen, hoe hier regeert een erfelijke monarchie, vanaf het oogenblik toen Willem I bij grondwet de regeering aanvaardde. Spr. behandelt dan verschillende stelsels der erfopvolging, zooals het Salische en Castiliaansche stelsel en zet uiteen dat het hier vigeerende stelsel juist tusschen beiden inligt, zoodat eerst de mannelijke en daarna de vrouwelijke erfgenamen voor troonopvolging in aanmerking komen. Spr. bralt dan een uitspraak aan van Prof.. Fabius, die meent dat het erfrecht moet worden beperkt tot het regeerende stamhuis en zegt daarbij dat een republiek beter is da-u de regeering van een vreemde potentaat. Zuiver theoretisch zijn wij niet tegen een republiek als zoodanig, aldus spr., en hij gaat dan de bepalingen na waaraan de vorst gebonden is. Wat de bepalingen omtrent de inhuldi ging betreft, vroeger geschiedde dit door zalving. In ens land is dit echter nimmer geschied, daar eerst sedert het begin van 1S00 de inhuldiging hier plaats had en de Hervormde kerk, waartoe het Oranjehuis behoort, wars is van alle liturgische plech tigheden. Dan behandelt spr. de bepalingen om trent het huwelijk der vorsten en be spreekt hun staatsinkomen. Op dit laatste, aldus spr., wordt door de socialisten veelvuldig geschimpt, maar vroeger en in andere landen was en is het niet beter, waarvoor spr. feiten als bewij zen aanhaalt. Zou een President economi scher zijn? vraagt spr. en hij maakt een vergelijking tusschen de inkomens van den Koningin en den President van Frankrijk, daarbij de verschillende omstandigheden memoreerend. Hoeveel geeft onze Koningin niet weg aan goede werken, liefdadigheid, ter on dersteuning van kunst en wetenschappen en spr. somt dan een aantal stichtingen op, die namen van vorstelijke personen van het Oranjehuis dragen en allen met hun steun zijn gebouwd. Wat de taatsrechtelijkc positie van de Koningin betreft zet spr. uiteen, dat wij hier van een constitutioneele tot een par lementaire monarchie gekomen zijn. Achter alle koninklijke bevoegdheden staat een ministerie dat verantwoording aan het volk verschuldigd is. Het is dus geen dictatorschap. De ministers zijn ver antwoordelijk en moeten overeenstemmen met den wensch van het volk en in con flicten wint het parlement, door het volk samengesteld, het steeds van de Kroon. Misschien vraagt ge, waarom is er dan nog een Koningin noodig] Maar dat on persoonlijke is geen gebrek maar een ver dienste. Het verschil tusschen een Vorst en President is, dat de eerste regeert door erfopvolging en <le laatste door keuze, maar voor een bepaalden tijd. En nu is er, aldus spr., in 't geheel geen reden om het vorstenhuis heen tc zenden, omdat vooreerst de monarchie altijd veel voor heeft op de republiek en vervolgens omdat in onzen tijd alles pleit voor trouw aa.n Oranje cn liefde voor dc regeerende Vorstin. Spr. ontwikkelt dan deze beide redenen, uiteenzettend dat iedere presidentsverkie zing weer nieuwe haat en nijd schept tus schen dc partijen en gekonkel en corruptie ten gevolge heeft, terwijl de monarchie stabiel is. Bovendien, een president, is altijd een partijman, terwijl een vorst boven dc par tijen staat. Het koningschap geeft luister en poëzie aan het volk, het is de vertegenwoordiging van God. In de monarchie is er meer eer bied voor het gezag en het is meer een symbool van eenheid. Bij een president eert men alleen de waardigheid, terwijl zijn persoon de men schen koud laat. Vanaf de 15e eeuw zijn wij samenge groeid met het Oranjehuis, dat is van groote beteekenis, aldus spr., die banden roekeloos 1e verbreken ware ondankbaar en misdadig. Als hier dc poging tot revolutie niet ware mislukt daar zijn wij, Katholie ken, aldus spr., van overtuigd dan was weer de eerste dolk gezet op het hart van priester en religieus. Moet dan ons hart niet juichen voor onze regeerende Vorstin, tegen wie wel gal is gespuwd, maar wier persoon niemand ooit heeft kunnen tref fen? Zij is een Vrouwe zonder smet of blaam, van* zedelijke hoogheid, onkreukbare trouw, moederlijke wijsheid en liefde, ge grondvest op een degelijke en godsdiensti ge overtuiging. Spr. herinnert aan de moederlijke woor den der Koningin, gesproken tot haar kind Prinses Juliana, bij haar achttienden ver jaardag. Het dagblad „Het Volk" heeft daarmede toen gespot, maar met kwajongensachtige uitdrukkingen is het volk nu eenmaal ge makkelijk te paaien. Spr. geeft dan een nog duidelijker beeld van de grootheid der Koningin, als hij na gaat de moed en vastberadenheid, die zij steeds heeft betoond, zooals in de moei lijke dagen van den wereldoorlog. Hadden wij toen geen Wilhelmina gehad, dan had den ook wij misschien de oorlogsellende- geleden. Haar 25 regeeringsjaren zijn cvcnzoovele vredesjaren geworden. Als zij door Troelstra in oen onbloedige revolutie ware verbannen, dan haddon wij in ons binnenste de rust verloren en waren wij overgeleverd geworden aan de nukken en grillen van bewindvocders, die nog nimmer een bewijs hebben gegeven te kun nen regeeren. Laai dan uit in liefde, aldus spr., en sta pal, rondom den troon van Wilhelmina, want wij willen Holland houden, wij willen Limburg houden, wij willen Zeeland hou den, wij willen Oranje houden. Wij, Katho lieken, bidden steeds in onze tempels: „Dcmine, salvam fa-c Reginam nostram", o Heer, spaar onze Koninginne. Met een luid en herhaald applaus werd door de aanwezigen dank gebracht voor de begeesterende rede van Pater de Greeve. Nadat de burgemeester aan den Eer waarden spreker namens de Oranjever- eeniging zijn hartelijken dank had be tuigd, werden door de Gereformeerde Zangvereeniging „Soli Deo Gloria" zeer mooi eenigo nummers ten gchoore ge bracht, die door de aanwezigen aandach tig werden aanhoord. Tenslotte werd door allen staande het „"Wilhelmus" gezongen, waarna deze uit stekend geslaagde bijeenkomst werd ge ëindigd. GEMEENTELIJKE AANKONDIGINGEN Bureaux Raadhuis. Burgemeester en Wethouders van Lei den brengen ter algemeene kennis, dat de bureaux der Gemeente-Secretarie en vaa den Gemeente-Ontvanger op Woensdag 3fcj Augustus a.s., ter gelegenheid van den verjaardag van H. M. de Koningin, s'echfi zullen geopend zijn van des voormiddaga 9 tot des namiddags 12.30 uur. A. VAN DE SANDE BAKIIUYZEN, Burgemeester. VAN STRIJEN, Secretaris. Leiden, 30 Augustus 1927. &igemeer«e Agentia LEI DEN. De avond-, nacht- en Zondagsdienst der oó apotheken wordt van Maandag 29 Aug. tot &c en met Zondag 4 Sept. waargenomen door Ei de apotheken der heeren G. II. Blanken, en Hoogewoerd 171, Tel. 502 en D. J, van J1 Driesum, Mare 76, Tel. 406. ini tt< ■Je NIEUWKOOP. Van een ladder gevallen. De 33-jariu- metselaar A. K. had bij het restaurecren van den dorpstoren het ongeluk van een ladder tevallen. Dr. Vogelenzang was ori- middelijk na het ongeval ter plaatse en verleende hulp. Naar wij vernemen is do toestand van K. gunstig, hoewel hij eenigo rust zal moeten nemen. Diefstal. In den nacht van Zaterdag op Zondag is door middel van braak uit een vischkar van den heer A. Leliveld een partij paling gestolen. Dader(s) onbekend. De politie stelt een onderzoek in. NOORDEN. R. K. Volksbond. Zaterdag hield de R. K. Volksbond een vergadering, wei kei maar matig was bezocht. Onder de ingekomen stukken was schrijven van het centraal bestuur over de centrale raadsvergadering, die in Septem ber zal gehouden worden. Besloten werd daar geen afgevaardigde he«h te zendei!. Aan de orde was vervolgens het instand houden van „St Deus Dedit'', waarvoor nog stappen zullen gedaan worden. Ge tracht zal worden zooveel mogelijk leden1 la winnen, Avaarover de secretaris van hat! centraalbestuur nog een bespreking zal ko men houden. Bespreking gezamenlijke in koop van brandstoffen. Er zijn prijsopga- wt ven binnengekomen, waarin nog cehig de a'erschil van prijs. Een besluit Averd niet hi; genomen, daar er de volgende Aveek een! extra vergadering voor belegd \vortlt, Avaar voor allo leden nog een kennisgeving zal Avorden toegezonden. Voorts deelde do voorz. mede, dat er een gecombineerde^, bestuursvergadering heeft plaats gehad mol de Hanze., L. T. B. en Kruisverbond, <mi de jeugd zooveel mogelijk gezamelijk ou der te brengen. Wanneer er dan ook juri-j erl gens uit den boerenstand opkomen, kan er veel tot stand gebracht worden. Men krijgt we meer contact met elkaar en meer saam- hoorigheid, wat in deze gemeente van groot belang zou zijn. Dan kan er voor nuttige dingen of ontspanning a\ orden ge-st-s zorgd, b. v. zang, gymnastiek enz. en voorde geestelijke ontwikkeling. Van de rondvraai Averd Aveinig gebruik gemaakt, wannvi rt: sluiting. Hulp in nood bracht 90 cents opi ÜST DE OlfflSEVgffG AALSMEER. Personalia. Bij beschikking van den Minister van Landbomv, is met ingang a'an 1 Januari 1928 aan W. J. JKlaare tc Hoofddorp op zijn verzoek eervol ontslag als leeraar aan de RijkstuinbouAvschool te Aalsmeer verleend. NOORDWIJKERHOUT. Opheffing school. Gedeputeerde ten hebben goedgekeurd het raadsbesluit tot opheffing der openbare lagere school !oi in het dorp. De school zal 22 September 5cJ a..s Avorden gesloten. WARMOND. De Koninginnefeesten. Begunstigd door een stralend oranj' zonnetje, zijn heden in Warmond de fees] lelijkheden ter herdenking van Koninginne verjaardag begonnen. Door het uitslekr* van vlaggen, huis aan huis, zag het er vroeg zeer feestelijk uit, terwijl de kinde ren, allen getooid met oranje sjerpen eni, mutsen, de straat bevolkten. Op do fcesteJ lijkheden en kinderspelen kunnen Avij mor gen weder terugkomen. De prachtige zen welke zijn beschikbaar gesteld, zullen, zeker de behendigste en vlugste jongens en meisjes voor hun Averken en moeiten ruimschoots beloonen. Op „do baau:' heerscht oen gezellige drukte, de draai- en zweefmolen zorgen er voor dat de kinde ren, zooAvel als grooten zicli kostelijk kuuJ nen vermaken, terwijl de koekkraam ei Jk voor zorgt, dat ook het meest verfijnde snoepmondje, haar keus kan doen. Verder is er als A'an ouds de hoeplatent en de tent voor „lijntrekkers'', welke hun oude plaats Aveer innemen, terwijl de feestvierende d schutters en schutteressen in'dc schiettefli Ha hun vaardigheid op dc buks kunnen too- ht nen. Ook is er dit jaar als bijzondere at' lo tractie een vezelentheater" waar gedrts-' k, seerde ezels en ponny's hun loeren lateO Ie Wanneer het Aveer mcdeAverkt, zooaUl vandaag, zal Warmond dezer dagen de d plaats zijn, van vermaak en pret. De Post. Het postkantoor te Wan r mond is op 31 Aug. na 2 uur ges'oten 'c Het is dien dag niet geopend voor post' Avissels, kwitanties, postbcwijzen, giro- handelingen, met uitzondering van tclegra1 phische postwissels en giro-spoed hand! lingen. De derde postbestelling vervalt Telephoon en telegraaf is geopend" als ol werkdagen. üi Dc Dc

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1927 | | pagina 2