scbenlevcn is gemoeid! De vroegere en in
u êid eenige radicale hervorming der
jnenschelijke maatschappij, na het offer
van den God-Mensch op Calva-rië, heeft
eeuwen zelfs geduurd.
Had ook de pas geëindigde wereldoorlog
ons niet moeten leeren, dat de mensch
spoedig aan alles, zelfs aan de meest
schrikwekkende dingen, went?
Verwonderen mag het ons daarom niet,
dat, nu volgens velen het onweer is afge
dreven, de gevaren van eene, naar zij mee-
nen, alleen maar volgens ongeluksprofeten
en van uit de verte dreigende wereldrevo
lutie op het oogenblik niet meer den noo-
digen indruk maken; en dat velen, die in
'19 zoo warm voelden voor allerlei sociale
hervormingsplannen, thans beu zijn van
wat zij nu noemen sociale „Streberei".
Mannen-broeders, laat U door deze ont
goocheling niet ontmoedigen! Het feit
waarvoor wij staan is achteraf bekeken
.een doodgewoon verschijnsel. Wij hadden
het, hadden wij voldoende nagedacht,
reecis in '19 met volkomen zekerheid kun
nen voorspellen.
Iets wat wij dikwijls ook nu nog te veel
uit het oog verliezen, is, dat bovendien in
de moderne wereld, met haar ééne wereld
markt, bijna alle groote economische pro
blemen internationale problemen geworden
zijn; die natuurlijk nooit, door wie dan
ook, in een handomdraai zijn op te lossen.
Tal van patroons, vooral in de zuide
lijke provinciën van ons land, worden op
dit oogenblik door onze handelspolitiek
zelfs volkomen lam geslagen, indien wij
niet spoedig een ministerie krijgen, wat,
de nieuwe te Rotterdam zelf juist
door „Werkspoor" te bouwen brug, het Ne-
derlandsche volk weer terugvoert op hot
in den economischen wirwar der laatste
jaren bijster geraakt spoor naar werk.
Bovendien laten wij het eerlijk erken-
m ook onder de echt katholieke en in
hun hart inderdaad sociaal voelende pa
troons, zijn er eenigen de laatste jaren,
wat men noemt, kopschuw geworden.
Verschillende dezer zakenmenschen heb
ben blijkbaar, hoezeer dan ook ten on
rechte, den ook thans nog niet geheel ver
dwenen indruk gekregen, dat onze katho-
arbeidersorganisatie dreigt te worden
hun vijandige nieuw opgerichte
„zaak" van gesalarieerde beambten of be
stuurders.
Volgens de booze tongen, immers, zou
den tal van arbeiders-vrij gestelden, kre
gen zij hun zin, veel minder de bonden
zoor de arbeiders laten dienen dan de ar
beiders voor de door „acties" en nog eens
„a-cties" leden wervende bonden.
Aan deze legende, katholieke mannen
van stavast, moet zoo spoedig mogelijk
voor goed de kop worden ingedrukt. Niete
is meer in staat om, onder de andere stan
den, ook onze beste vrienden tegen de 'ons
zoo dierbare katholieke arbeiders-organi-
tatie op te zetten, dan het wekken van
den schijn, dat haar leiders soms voor de
e meest evidente economische feiten moed-
nÊ willig de oogen sluiten; dat zij zonder ooit
eenige waardeering te betuigen voor wat
,-j door hetenergiek werken van patroons
zoor de arbeiders wordt verkregen, voort-
li durend botweg dingen blijven vragen,
waarvan zij zelf toch moeben weten, dat
zij in de gegeven economische omstandig-
a boden onmogelijk zijn.
teb Zeer zeker, onze katholieke arbeiders
ai strijden eersten vooral voor hun eigen
rechten van him gezinnen en van den zoo
ien reel millioenen menschen tellenden ar-
b beidersstandmaar zij strijden daarom
aiefc minder voor de redding en het behoud
- tan heel de huidige, tusschen plutocratie
;e« tn bolsjewismo naar afgronden van gru-
ïfc reien en ellenden voortgedrongen samen-
Wi kring.
Hun strijd is inderdaad een heilige
itrijd.
eri „God wil het"!
odi Met deze strijdleuze rukken deze kruis-
e faardera van den nieuwen tijd manmoedig
jor ie voor menechen-oogen nog duistere, doch
e I zlleen kleingeloovige Katholieken afschrik-
n lende toekomst tegemoet.
Ef „Vrede aan allo menschen van goeden
8.| lil". Met dezen van engelen geleerden
jroet aan allen, die zij tegenkomen, slaan
if 'rij de nieuwe, nog slecht gebaande wegen
I.
en ïïoo vol zelf ook van goeden wil en op
to echte vredelievendheid vergeten zij even-,
rel niet, en mogen zij niet vergeten, dat
hristus zelf naar geeselkoorden heeft ge-
ss repen, toen Hij de woekeraars uit den
jpe smpel dreef.
tos Neen, onze arbeiders willen niet louter
loo! looie woorden booren. Zij willen ook da
to len zien. Waar eenmaal lang genoeg is
epraat, moet ook worden doorgetast,
eze Mannen-broeders, wilt gij voorkomen,
set K in w strijd voor lotsverbetering, vroeg
e p I laat van velen uwer de mismoed zich
ede eer meester maakt en dat het al te
i®g moet duren, eer gij uw heerlijk doel
ai ereikfc laat dan uw leiders speciaal
oor twee dingen zorgen.
De Katholieke arbeiders moeten gron-
191 iger het karakter der moderne maat-
llei chappij, waarin zij leven, leeren kennen
na dijk het werkelijk is. Zij moeten tevens,
efe rillen zij niet, vooral in onze groote ste
en -on en industriedistricten, worden misleid
1,aor de drogrede der socialisten, de Ka-
bolieke Kerk altijd zelf en van nabij met
igen oogen blijven zien.
Waar het volk het levend contact ver
«at met instellingen of personen, die
red oortdurend bloot staan aan als verhaal
ad in algemeen bekende feiten verkleede
tótertaai, daar is de macht der suggestie
f tovoudig onberekenbaar.
De Katholieke Kerk, zoo spreken de so
fisten, telt zonder twijfel vele leden,
'er voortreffelijke hoedanigheden door
lans dereen geprezen moeten worden.
3.1 Desniettemin, zoo zeggen zij, is en blijft
8 6 Katholieke Kerk de groote en speciaal
katholieke streken meest gevaarlijke
t wdin van hen, die, als geen half mid-
Reeuwsche of half versufte maar echt
i>r- «derne en helder ziende menschen de
ics* a en van hun tijd doorschouwend, het
pip oek en vast besluit genomen hebben,
toste wat het kost, de ketenen te
to- ""breken, waaraan de demon van het ka
pitalisme den modernen arbeider heeft
vastgeklonken.
Wie strijden wil voor de rechten en be
langen van den modernen werkman zoo
zeggen zij wie, waar dan ook, do mou
wen opstroopt, om aan te pakken en een
eind te maken aan de heerschende sociale
wantoestanden, stoot voortdurend overal
op den tegenstand der Katholieke Kerk.
De socialisten, zoo zeggen zij, zouden
ook zelf natuurlijk het zielsgraag anders
willen. Zij staan echter hoe treurig ook
voor het brutale niet te verloochenen
feit. Volgaarne zouden zij de godsdienstige
gevoelens der katholieke arbeiders zoo
veel mogelijk willen ontzien. Zij zouden,
vooral in katholieke streken, over de ver
ouderde theorieën en de fabelen, welke
volgens hen de priesters nog overal willen
wijs maken aan volwassen moderne men
schen, liefst heelemaal willen zwijgen, in
dien de Kerk zelf maar wilde zwijgen; en,
zoo voegen wij erbij, dood gezwegen wilde
worden, waar het de toepassing en bele
ving van haar leer op wereldlijk terrein
betreft.
Nu evenwel, zoo zeggen zij, de katholie
ke bisschoppen en priesters zich overal ge
durig met allerlei djngen op wereldlijk ter
rein bemoeien en daarbij voortdurend den
voet dwars zetten aan de socialisten, wier
eenig doel toch gelijk de socialisten zelf
reeds zooveel duizenden malen uitdrukke
lijk hebben verklaard de bevrijding van
de arbeidende klasse uit de klauwen van
het kapitalisme is: nu heeft de Kerk, zoo
zeggen zij, het eenvoudig aan zich zelf te
wijten, dat do propagandisten der moderne
arbeidersbeweging de katholieke arbeiders
ontrouw moeten maken aan hun Kerk.
Ziedaar een' dier schandelijke leugens,
welke als onder modern ontwikkelde lie
den alom bekende en erkende feiten, dag
in dag uit, door de socialisten verkondigd
worden.
"Wie gruwt bij de gedachte dat de mil
lioenen door de socialisten reeds geroofde
schapen en lammeren voor goed voor
Christus' schaapstal zouden verloren zijn
wie de millioenen en millioenen nog tot
in het diepst hunner ziel katholieke arbei
ders ook in de toekomst voor de Kerk
behouden en nu tevens voor onze katho
lieke arbeidersorganisatie begeesteren wil
behoort, gelijk wij zeiden, vóór alles
zorg te dragen, dat zij onze Moeder, de H.
Kerk, wezenlijk en waarachtig kermen ge
lijk zij is. Zij moeten met hun eigen oogen
blijven of leeren zien, met hun eigen ooren
blijven of. leeren hooren, wat de Kerk
leert, wat zij wil, wat zij doet.
Wisten wij niet wat geschied is met den
Heiland zelf en wat juist aan Zijn volge
lingen is voorspeld; wij zouden, waar in
derdaad millioenen arbeiders de Kerk als
hun tegenstandster, ja als hun meest ge
vaarlijke vijandin beschouwen, voor een
onoplosbaar raadsel staan.
Staat dan in de huidige wereld de Kerk
zelf zoo ver van den modernen in zijn dorp
of stad wel wonenden doch in zijn maat-
schappelijken stand levenden arbeider,
dat hij haar niet duidelijk genoeg meer
ziet? Is het voor <jlen huidigqn werkman
dan moeilijk geworden om te weten, en
met volkomen zekerheid te weten, wat de
Kerk in waarheid leert-, wat zij wil, wat
zij doet
Neen, Goddank, dat is het niet! Indien
hij slechts niet blijft ronddolen in dien
mist van leugen en laster, door bet socia
lisme alom verspreid indien liij slechts
behoort tot die verstandige menschen, die
zich gaarne zooveel mogelijk van alles
persoonlijk overtuigen, eer zij een oordeel
vellen kan hieromtrent ook de moder
ne arbeider zich nog zonder moeite volko
men zekerheid verschaffen. Zonder lange
en geleerde betoogen op een heel eenvoudi
ge manier kan ook bij nog als met han
en en voeten tasten, dat ook te midden de
zer wereld van plutocratie en mammonis-
me, de Katholieke Kerk is en blijft het
Rijk van Christus, waarvan, naar Chris
tus' eigen woord, het eerst en meest spre
kend kenmerk is, dat in Zijn Rijk het
Evangelie, de Blijde Boodschap, wordt
verkondigd aan de zoowel door het heden-
daagsche als door het oude heidendom
versmade „armen".
Wee de volken, wee de beschaving, in
dien ware Christus niet met ons tot aan
het einde der eeuwen een eind kon wor
den gemaakt aan deze over heel de aar
de voor de leer van Christus gevoerde
„actie" der Katholieke. KerkWee ons in
dien dit ondanks alle verdachtmakingen
en laster zoo machtig „proproganda-werk"
der Kerk een tijd lang kon worden stopge
zet!
Laten wij den huidigen socialen toe
stand, ook in katholiek Nederland, niet te
rooskleurig schilderen. Hoe gevaarlijk het
is door anderen geprezen en gevleid te
worden, kunnen niet alleen gewone men
schen maar soms ook volken ondervinden.
Illusies zijn en blijven speeltollen, waar
mee op de speelplaats der groote school
van het zoo desillusioneerend leven, nu en
dan, Goddank, ook groote menschen nog
eens mogen spelen. Toch moeten wij met
zorg ons zooveel mogelijk hoeden voor il
lusies, willen wij niet spoedig voor zoo
groote illusies staan, dat heel ons moei
zaam pogen één groote desilluusie wordt.
Mannen-broeders! Ook in Nederland
zijn duizenden en duizenden katholiek ge
boren arbeiders, die niet alleen aan uwe
katholieke organisatie, maar bovendien
aan de Kerk zelf den rug hebben gekeerd.
In den wirwar der moderne wereld heb
ben zij het levend contact met de Kerk
verloren. De socialisten maakten van hen
lieden, die ons niet meer vertrouwen. Ook
vroegere misdienaars zijn somwijlen zelfs
de Kerk gaan haten.
Gewis, de macht der voortdurend met
valsche voorstellingen werkende suggestie
is moeilijk te overschatten. Maar nooit
zouden de socialisten zooveel aanhangers
onder de katholieke arbeiders geworven
hebben, indien nooit ook onder ons, Ka
tholieken, tegen het arbeidende volk ge
zondigd was.
Wij, natuurlijk beseffen thans ten volle,
dat het liberalisme, door overal en stelsel
matig de openbare beleving van het
Christendom van elk wereldlijk terrein te
weren, de wereldlijke maatschappij op den
duur. moest maken tot één groot kerkhof
van uitgestorven Christendom waarop
dan de Kerk zelf natuurlijk kwam te staan
gelijk op onze doodenakker zooveel graf
kapellen staan.
Onze. door het liberalisme van de
eeuwenlange dwingelandij der zonen van
Calvijn bevrijde vaderen zagen evenwel
heel anders tegen het weleer zoo machtig
liberalisme aan. Bij zijn intocht in Neder
land staken ook in katholieke streken ve
len de vlaggen en wimpels uit, zonder in
bet minste te vermoeden, dat zij in hun
vreugde het Trojaansche paard in onze
veste haalden.
Somwijlen dringt onwillekeurig de vraag
zich aan ons op, of destijds niet hier en
daar zelfs katholieke priesters zich met
terdaad door het liberalisme hebben laten
opsluiten in hun kerken, en aldus veel te
we'nig acht gegeven hebben op de in de
hen omringende wereld toen langzaam
maar gestadig opgroeiende nieuwo econo
mische wantoestanden. Hebben sommigen
hunner hun getijden niet gebeden over we
gen, waarlangs uitgeschudde menschen
lagen, die- als van zelf doen denken aan
den armen uitgeschudde uit de parabel
van den barmhartigen Samaritaan?
Het is een blijft gewis allereerst de taak
der priesters, doch het is ook en heel spe
ciaal de taak van u, georganiseerde ka
tholieke arbeiders, uw vele afgedwaalde
broeders, alsmede den niet-katholiek gebo
ren werkman, de ware Kerk van Christus
weer te leeren kennen gelijk zij is: wat
z'j leert, wat zij wil en wat zij doet.
Ontwikkeling der arbeiders was steeds
een der hoofdpunten van uw program. Ka
tholiek Nederland geeft zich nog niet vol
doend rekenschap van wat 't dankt aan de
strijdvaardige in uw organisatie gevormde
mannen, die thans in zoo groot getal op
de meest bedreigde wallen staan. Hel zij a
de in uw organisatie gevormde leeken-
a-postelen, die, waar geen priesters kunnen
koanen, maar waar juist bij voorkeur de
socialisten het katholiek geloof bestrijden
in arbeiderstrein en in schaftlokaal, op
de „posten" onzer kolenmijnen en op de
kaden onzer havens door hun ontwik
keling en hun ijver bij duizenden en dui
zenden den afval van ons heilig geloof
voorkwamen.
Mannen-broedersWeest eerst en vooral
zelf echte Christenen. Zoekt Uw kracht
in de godsdienstige vereenigingen der H.
Kerk en het veelvuldig ontvangen der Hei
lige Sacramenten.
Het zijn de leekenapostelen in werk-
manskielen, die, vaak beter dan do pries
ters zelf, hun afgedwaalde door de socia
listen misleide broeders kunnen terugvoe
ren naar de helaas, door hen niet meer
bekende Kerk. Ook in de achterbuurten,
waar zoovelen van uw arme broeders wo
nen, zullen zelfs bij de meest verstokten
de harten voor U open gaan, wanneer zij
met u dat levend contact weer krijgen,
waardoor zij voelen, dat in uw harten wer
kelijk leeft, wat gelijk wij zeiden, de har-
teklop zelf mag boeten van onze Móeder
de H. Kerk: „wjit gij aan de minsten der
Mijnen hebt gedkan, hebt. gij aan Mij ge
daan."
Katholieke arbeiders, kloeke mannen uit
het huis van Joseph, kruisvaarders van
den nieuwen tijd! Gelijk na de babyloni-
sehe gevangenschap de mannen van Ne-
hemias en van Zorobabel te Jerusalem, te
midden van heil omringende vijandige
stammen, de nieuwe stadswallen en den
tempel van Jehova bouwden; zoo werkt
thans ook gij, na onze zoo langdurige ge
vangenschap in het rijk der zelfs nu op
financieel en wetenschappelijk gebied nog
machtige liberalen, eveneens van alle zij
den door vijanden omringd, aan den op
bouw eener nieuwe christelijke maatschap
pij. Naast den troffel moet ook thans het
zwaard weer liggen.
De "Voorzienigheid, die eens Christus
zelf op deze aarde onder de hoede van een
werkman stelde, heeft in dit door do Kerk
van Rome zelf zoo plechtig ingeluid, nieuw
tijdperk der wereldhistorie, aan den ook
ons priesters zoo dierbaren arbeiders
stand een groote, vroeger nooit gedroomde
macht gegeven.
Mannen van het Werkliedenverbond!
Hoog het kruis van Jezus Christus! Hoog
de standaard, die, gelijk in de dagen van
Constantijn, Christus zelf ons heeft verze
kerd, ook waar eenvoudige mcnschenkin-
deren strijden, al is het tegen don Satan
zelf, op het eind altijd victorie brengt!
Weg met alle vrees, die kleingeloovig-
heid zou verraden! Vertrouwt op God!
Volgt in vast aaneengesloten drommen de
kloeke mannen, die in Leering en Leiding
en in do Volkskrant u voorgaan op de
nieuw aangelegde en met Roomsch basalt
verharde wegenen die uwe door u zelf
gekozen leiders zijn.
Over de vaandels, waarmee gij ten strij
de trekt, hebben de vijf Bisschoppen van
Nederland hun zegenende handen uitge
strekt.
Vanuit de stad van keizer Karei klinkt
vandaag klaroengeschal, dat te wapen
roept do „kerels, die marschvaardig staan
om in de ontkerstende moderne maat
schappij te strijden voor Christus en Zijn
Kerk."
In den naam des Heeren! Voorwaarts,
marsch! „God wil het!"
Na een kort woord van den voorzitter,
den heer De Bruyn, werd het slotwoord ge
sproken door Mgr.-A. Diepen, bisschop van
den Bosch.
Slotwoord Mgr. Diepen.
Dierbare vrienden!
Ik ben geen vreemde onder u, maar ik
durf mij ie noemen uw Vader en leider,
krachtens de zending mij door God gege
ven, om u te geleiden van het geluk bier
beneden naar de glorie hierboven. Hier heb
ik voor u allen liet H. Misoffer opgedragen
om Gods zegen over u af te smeeken, de
zegen van Gods liefde en Vrede. Ik heb het
voor u opgedragen om door de Voorspraak
van Maria verhooring te vinden, opdat gij
trouw mocht blijven aan het geloof en de
leer der Katholieke Kerk, opdat hier moge
komen de vrede van Christus in het rijk
van Christus. Aan ons is het om vrede to
brengen in dat rijk van geloof, rechtvaar
digheid en liefde. En hooger dan de recht
vaardigheid moet staan de naastenliefde,
die moet inwerken op al onze daden. Chris
tus' liefde moet de grondslag zijn van uw
eigen grootheid en geluk. Die liefde is nood
zakelijk, want zonder haar weerstreven we
ons eigen geluk en de liefde alleen, brengt
de overwinning Het woord des Heeren: dit
is Mijn gebod, dat gij elkander liefhebt, is
ook van toepassing op do katholieke orga
nisaties, Wij moeten kunnen vergeven en
vergeten, lijden en strijden.
Geen haat, zooals bij de socialisten, maar
liefde zooals Christus dat wil.
Geen ontevredenheid, maar berusting,
want de aarde is een tranendal, waar geen
gelijkheid mogelijk is.
De werkmansstand moge zich dan in ge
loof en rechtvaardigheid organiseeren,
maar ook in hartelijke genegenheid en
liefde tot andere standen, dan zal hij kerk
en maatschappij tot zegen zijn.
Hierna gaf Monseigneur aan de gekniel
de menigte zijn Bisschoppelijken zegen.
Telegram van Mgr. Nolens.
Mgr. Dr. W. Nolens zond het volgende
telegram:
„In den geest deelnemend aan het Con
gres spreek ik den wensch uit dat het moge
slage en 't uitgangspunt moge worden van
een periode van overleg en samenwerking
tusschen ondernemers en werklieden".
De optocht.
Nadat de bondsvoorzitter aan Monseig-i
neur zijn dank voor het gesprokene had
betuigd en de eigenlijko bijeenkomst met'
den Chr. groet had gesloten, werd de op
tocht geformeerd. ^Dezo optocht, dio van
af het congresterreiu door de geheelo stad
trok en geheel Nijmegen, vermeerderd met
ruim 40.000 congresgangers, op de been
bracht, is een waardig slot geworden van
dezen grootschen en welgeslaagden dag.
Zoo trok de stoet van meer dan 4.-0.000 men
schen, met 800 vaandels en ongeveer 60
muziekkorpsen, door do stad en ook over
het groote Keizer Karolplein, waar op het
balkon van het gebouw der R. K. Univer
siteit de Professoren zich verzameld had-j
den.
En nimmer konden de congressisten dio
daarlangs trokken zich onthouden van een
enthousiast huldebetoon aan het adres van
deze voormannen in ons Roomsche leven.
Ruim twee en een half uur duurde het,
voordat de kilometer lange stoet geheel
was voorbijgegaan en de drukte in de stad
bleef verder den geheelen avond, totdat alle
congressisten, ieder op hun beurt, met
extra-treinen verlieten de stad, die van een
zoo grootscho betooging van Roomsch Ka
tholieke werklieden getuige was geweest.
Een gebeurtenis als deze zal voor Nij
gen oen blijde herinnering blijven.
SPORT EN WEDSTRIJDEN.
WATERPOLO.
De uitslagen.
Heerenafdeeli ng.
Eerste klasse A.
Amsterdam: Het IJG.Z.C. 43
Eerste klasse B.
Leiden: L.Z.C.—Dolfijn 2—3
Zaandam: NeptunusU.Z.C. 23
L. Z. C.—Dolfijn 2—3.
Ook de tweede wedstrijd van de L. Z. G.
legen Dolfijn is in een nederlaag voor de
Leidenaars geëindigd, zij het dan, dat het
krachtsverschil ditmaal veel geringer was
dan in Amsterdam.
Het begin kenmerkt zich al dadelijk door
een overwicht der gasten, hoofdzakelijk
tengevolge van het feit, dat een der L. Z
G.-achterspels niet erg fit was. Een fiksch
schot van v. d. Velden, wordt keurig door
Goekoop gehouden. Spoedig daarna pro
beert Muller het van verre, doch de bal
gaat rakelings naast. Ann den anderen
kant probeert v. Leeuwen het, maar even
eens zonder succes. Dat komt het eerst
voor Dolfijn, als v. d. Velden zich mooi
vrijwerkt en met een vinnig schot de score
opent (01). De L. Z. G. is geenszins ont
moedigd en een nieuwe aanval wordt be
sloten met een hard achterwaartsch schot
van de la Court, maar Rijke is op zijn
plaats. Stender zwemt dan vrij en vergroot
den voorsprong (02). Een nieuwe L. Z.
G.-aanval levert een corner öp, doch deze
heeft geen resultaat. Als Van Leeuwen dan
in het strafgehfed een overtreding begaat
wordt hij door scheidsrechter Van Olst
achter het doel verwezen en uit de straf-
worp krijgt de Dolfijn een 30 voorsprong.
Na de hervatting pakt de L. Z. G. veel
vinniger aan en niet zonder succes, want
als de bal vanaf den uitworp door la Court
naar achteren is gewerkt, krijgt hij hem
onmiddellijk terug en scoort fraai (13).
Dit geeft de L. Z. G. moed en herhaalde
aanvallen zijn het gevolg. Buys schiet eens
rakelings over en als Stender uit het wa
ter wordt gezonden verkleint la Court uit
den vrijen worp na eenig heen en weer spel
den achterstand (23). Enthousiast wordt
vercler gespeeld, maar de gelijkmaker
blijft uit.
Zoo bracht deze overwinning van do Dol
fijn haar tevens het afdeelingskampioen-
schap, zooals blijkt uit onderstaanden
stand
gesp. gew. gel. verl. v.t. pnt. gem.
Dolfijn 4 4 155 8 2.
I, Z. G. 5 2 1 2 11—10 5 1.—
U Z. C. 5 2 1 2 9—10 5 1.—
Neptunus 4 4 414 0 0.
ZEILEN.
NATIONALE EN INTERNATIONALE
WEDSTRIJDEN BRAASSEMERMEER.
Geen beslissing in de 6 Meter-klasse.
De zeilraad moet uitspraak doen.
Hollandia wint den Regenboog-
prijs.
Door de zeilvereeniging „Braassemer-
meer" werden Zaterdagmiddag en Zondag
de jaarlijksche nationale en internatio
nal o wedstrijden op de Braassemermeer
gehouden.
Die laatste kwalificatie klinkt misschien
wat wijdsch, wanneer men weet, dat er
slechts in één enkele klas van internatio
nale deelname gesproken kon worden, n.l.
in de 45 M2. Kruiserklasse, waarin, de Bel
gische „Oiseau Bleu" als eenling den strijd
tegen de Hollanders aanbond.
Die geringe buitenlandsche deelname
mag echter allerminst het bestuur van do
wedstrijdgevendc vereeniging verweten
worden. De oorzaak moet veel meer ge
zocht word'en in het feit, dat de buitenlan
ders, meer speciaal de Belgen, bij hun
wedstrijden op de Hollandsche wateren
steeds geringe successen hebben kunnen
boeken.
Overigens was de deelname aan deze
wedstrijden voor ccn vereeniging in op
komst als de Braassemermeer is, niet on
bevredigend.
Toch was de belangstelling dit jaar lang
niet zoo groot als het vorig jaar het ge
val is geweest, maar het weer liet de be
langstellenden in het zeilen nu in den
steek, terwijl den vorigen keer de wed
strijden door prachtig weer werden be
gunstigd.
Zaterdagmiddag.
Het programma aan den voormiddag
van den eigenlijken wedstrijddag was niet
zoo groot en het duurde vrij lang alvorens
begonnen kon worden, daar enkele zeilers
niet tijdig aanwezig kondon zijn.
In de 0 Meter-klasse, die het eerst moest
starten, verschenen slochts vier deelne
mers, wijl de Tromp op het appèl ontbrak.
De strijd ging nu tusschen de Kemphaan,
Prinses Juliana, Admiraal de Buy ter en
Sally. Deze laatste boot, met Maarten do
Wit als stuurman, geraakte echter uit den
strijd doordat hij in lichte aanvaring
kwam met de Kemphaan. Zoo bleven er
slechts drie deelnemers over, die een vrij
vinnigen strijd met elkaar voerden. Dc
Prinses Juliana was aanvankelijk gerui-
men tijd achter, maar in de tweede rondo
kwam hij langzaam maar zeker naar vo
ren om tenslotte als eerste de eindstreep
te passeeren. De Kemphaan diende echter
een protest in tegen de Juliana, do pro
testcommissie wees dit protest toe en de
Prinses Juliana werd uitgesloten. De hee
ren Docdcs en Hoolwerff namen echter
geen genoegen met dezo beslissing, zoodat
het proces voor den Zeilraad aanhangig
gemaakt zal worden.
Echter komt er nog een tweede kwestie
bij, wijl mr. Carp bij het beëindigen van
do baan, nadat reeds voor aankomst ge
schoten was, den boei had geraakt. Mr.
Carp meendo, dat dit geen overtreding
was, het. wedstrijdcomité had de overtre
ding niet geconstateerd, doch Docdcs en
v. Hoolwerff hadden hot wel gezien cn mr.
Carp gaf toe inderdaad ccn fout gemaakt
to hebben; zoodat ook hij dns' uitgesloten
moet worden.
In afwachting van de beslissing van don
Zeilraad, willen we hier volledigheidshalve
ons bepalen tot dé volgorde van renkomst.
Deze was als volgt:
1. „Prinses Juliana", eig. cn stuurm. ir.
L. Docdes, in 1 u. 27 min. 42 sec. 2. „Admi
raal de Ruyter", eig. Syndicaat Scevanck,
stuurm. mr. Carp, in 1 u. 28 min. 11 sec. 3.
„Kemphaan", eig. en stuurm. TI. J. Pluy-
gers, in 1 u. 28 min. 12 sec.; Sally", eig.
en stuurm. M. dc Wit, opgegeven.
In do Regenboogklasse waren do uitsla
gen:
1. „Dolfijn", eig. cn stuurm. H. H. Gar-
brecht, in 1 u. to min. 23 sec.; 2. „Hollan
dia", eig. en stuurm. C. van Staveren, in
1 u. 38 min. 47 sec.; 3. „Tureluur", eip. en
stuurm. Fr. Roozen, in 1 u. 41 min. 4 sec.
Er waren in deze klasse verschillende
protesten, doch geen der booten had ccn
protestvlag, terwijl ook schriftelijk geeu
protesten werden ingediend. Zoo had het
wedstrijdcomitó al bijzonder gemakkelijk
werk. In deze race hadden „Brasem" en
„El" opgegeven, terwijl de „Tjctbo" niet
gestart was.
Zondag.
De Zondagochtend liet zich aanvankelijk
niet slecht aanzien. Weliswaar was dc
lucht bewolkt, doch er bestond nngal hoop,
dat dc zon zou doorbreken om het zeiler-
festijn cenigBzins meerdere fleurigheid bij
te zetten, 't Mocht echter, niet zoo zijn,
want nauwelijks was or voor enkele races
gestart, of oen dichte motregen viel neer.
't Was gelukkig slechts voor een oogen
blik, maar het spelletje herhaalde zich zoo
nu en dan tijdens den dag, zoodat het zei
lersgenot geen algeheelo bevrediging ge
schonken werd, temeer niet omdat tijdens
do middagraces vrijwel vportdurend een
dichte motregen neerviel.
't Was jammer, dat wo do wedstrijden
door het niet beschikbaar zijn van een
volgboot niet voldoende konden volgen.
We hopen, dat zulks een volgend jaar wel
mogelijk zal zijn.
Do wind woei Zondag uit het Zuid-Wes
ten, juist uit den tegcnovergcstelden hoek
van Zaterdag. In verband daarmede was do
baan dan ook geheel anders. Vanaf do
startlijn liep de baan nu gedeeltelijk voor
den wind naar den boei aan de Leidscho
Vaart, vandaar terug naar den boei bij
Roelofarcndsvcen, verder hoogerop tegen
den wind naar het Paddcgat, dan geheel
voor den wind naar de jachthaven to Rijn-
saterwoude en verder terug naar dc finish.
Behalve dc jollen maakten alle klassen
twee ronden.
To 10 uur viel het startschot voor dc G
Meter-klasse. De Amiraal dc Ruyter start
te het mooist, gevolgd als tweede door de
Prinses Juliana, terwijl dc Sally en do
Kemphaan als derde en vierde vertrok
ken. Bij het ronden van den laateten boei
op de eerste rouuu ,vas dc Juliana heele
maal achteraan uk-u, doch tegen den
wind gingen v. LUn. !\-erf en üoodce riskee-
ren en niet zonder succes. Dc Prin.sw Ju
liana begon als twcoJo do 2o ronde cn in