Tweede Blad. kerknieuws Zaterdag 21 Mei 1927 STftPSMIEUWS DE GEMEENTERAADSVERKIEZING DE PRINCIPiEELE BETEEKENIS. Rede van mr. Romme. In de Graanbeurs hield gisteravond de j) Kiesvereeniging een propaganda- vorgadering, waar als spreker optrad mr Romme uit Amsterdam. Na een l ort inleidend woord van den voorzitter, mr. Bolsius, begon do heer Rommo züu redevoering. Aansluitend hij hetgeen de voorzitter had gesproken, zcide spr., dat ook bij hem de herinnering was opgewekt aan een reeds vroeger in deze stad vervulde spreekbeurt over en legen de zakelijke be drijfsbelasting, en deze herinnering was met een van de geringste redenen vour spr. om uit te breken uit de verkiezings campagne en naar Leiden te komen. Nochtans, dat was niet de eenige re den Men had tevens medegcdeld, dat de verhoudingen in den Leidschcn gemeen teraad zoo zijn, dat do 17 jechtsche en 16 linksche leden van thans zouden moe ien plaats maken voor 17 van links en 16 van rechts. Daar dus de verhouding zoo is, dal do rechtsche meerderheid dreigt verloren to gaan, is dat een voor name reden eens te komen praten over onze katholieke, principieel© ge meentepolitiek. Wanneer spr. dat woord: Kath. ge meentepolitiek, in den mond neemt, ziet hij reeds dadelijk voor zich een groep menschen, die er koud en onverschillig onder blijven, omdat zij überhaupt geen meening hebben. Daarnaast een andere groep, die ouderen van dagen grooter Lebben gekend. Den groep van menschen, die wrevelig worden en „Katholieke poli tiek" een onding vinden. In deze groep van lieden is splitsing. De eersten zijn het met sommigo punten van hel Kath. beleid niet eens en gaan dan smalen op die „schotjes-zetterij' maar hun doel is, dit schotje eruit te schuiven, om er stiekem voor in de plaats te schuiven dat andere schotje van rang en stand. De anderen tot deze groep be- hoorende noemt spr. stumperds en stak kerds, geestelijke slaven van het libera lisme, dat het zoo blgoed kan de menschen achter hun schotje te lokken, waarboven zij bet gevloekte woord neu traliteit schrijven, maar waar een Kath. niet vrij kan ademhalen. Tot een derde groep behooren die man nen en vrouwen, die, wanneer zij hooren van Kath. gemeentepolitiek, daarmee medegaan en Katb. stemmen, omdat zij het als een gewetensplicht voelen; die de scheidingslijn zien loopen vrijzinnig of Christelijk; die het met enkele punten in het Kath beleid niet eens zijn, maar zich daarom niet laten weerhouden om Kath. te stemmen uit Kath. wereld- en levens beschouwing. Maar waarlijk: cr is nog'n vierde groep, van mannen en vrouwen, die, wanneer van hel Kath partijwezen wordt gespro ken, enthousiast worden, warm loopen, die daden stellen en offers ervoor over hebben En spr. rekent zich tot die groep, die tot enthousiasme kan worden ge bracht voor een zelfstandig Kath. Partij wezen. Zoo dikwijls is hem gevraagd: wat zie je daar nou in? En spr. wil dat vanavond zeggen. Wanneer ieder voor zich beseft en goed beseft, wat bet Katb. Partijwezen is, dan vindt gij bet allen mooi en wordt ge allen enthousiast. Overweeg eens dat mooie, dat grool- sche, en, spr. mag bet zonder overdrij ving zeggen, dat heilige wat er ligt be sloten in de taak die het Kath. Partijwe zen nastreeft. Het mooie er in is, te toonen dat ons beginsel in staat is de zoo ver uiteen- liggende tegenstellingen in de maatschap- ij te overbruggen. Het is ook van groot belang, dat ge u gloeien voelt voor die goede zaak. Waarom? Een andere spreker vroeg eens aan zijn toehoorders: Hoe zit dat in onze Kath. Partij. Wanneer is daar van overwin ning na een stembus sprake? Och, zei Hij, wij spreken van een overwinning, wan neer wij na een verkezing bevinden min der stemmen to hebben behaald dan een vorige keer. Echter, niet zooveel minder als wij gedacht hadden en lang niet zooveel minder, als onze tegenstanders hadden gehoopt. Hoe komt dat? Het groote Kath. kie- zersleger stemt uit plichtsbesef hoe anders is dat bij de Rooden. Daar geen stemmen uit plichtsbesef, want de massa weet van het socialisme niets af dan het negatieve. Maar de verlokking van ma terieel© voordeelen. ^®ker> het is bij ons veel mooier: Plichtsbesef, maar zoo komen wij er niet. wij hebben enthousiasme noodig, élan, ydvuur en strijdkracht, niet zoo maar "i de lucht zwevend, maar worstelend in tiet levend besef van de mooie zaak waarvoor wij strijden. ui!ten vraagt niet, dat gij heel uw be langstelling zult geven aan de politiek, anneer men vergelijkt do kern van het ciaustisch leger, dan is cr voor ons een ermndering geheel onszelf te geven, 'n ^rtnndering ons zoo geheel aan do ver- Dii - i^an 4e Politieke macht te geven. rijK ,veihindering is de rijkdom. Niet de dp ?a-jaan ^io^lijhen goederen, maar Wa«. m. van ons godsdienstig leven ,e.G.r kath. gesteld worden voor els pó P0''!10^0 gebeurtenissen zoo van r9.misforcrisis, of voor de viering n Eucharistisch Congres, hoe zinkt het eerste dan in het niet bij het laatste. Die rijkdom missen do socialisten. Och, zij gevoelen het wel en trachten daaraan tegemoet te komen door de stichting van een religieus soc. verbond en liet houden van wijdingshijeenkomsten: maar, zooais het daar toegaat, wordt de ziel niet hoo- ger opgevoerd, maar is het hoofddoel weer: versterking van de politieke macht. Ds. Darning sprak op een dier bijeenkom sten deze woorden: „Ons bindt slechts do gemeenschappelijke ellende" en waarlijk, zij worden gebonden door een ellende van inwendige leegte. Is het wonder dat zij, in den drang naar geluk, die ieder mensen in zich heeft, zich vastklampen aan de leugen van het socialisme? Er wordt geen politiek van allen verlangt maar wel wordt gevraagd oog te hebben voor dat leger van Kath. mannen en vrou wen, voortgekomen uit alle rangen en slan den, makend en gaande hun eigen Kath. weg, welke evenver verwijderd ligt van het paadje van het socialisme als van het paadje van liberalisme. Daarbij niet ont wijkend de moeilijkheden, zooals de klasse- politici, die hun aandacht beperken tot do belangen van één groep en de andere aan hun lot overlaten. Maar de moeilijkheden aangrijpend en zoo werkend voor het waarachtig heil der menschen en voor Hem, voor wiens glorie wij allen strijdenl Op elk gebied van politiek geeft ons be ginsel plaats voor vruchtbaar werken. Over de verschillende punten zal in ab- slracto gesproken wel weinig of geen verschil van meening zijn. Dat in de fi- nancieele politiek de belastingheffing naar draagkracht moet zijn, ondervindt geen tegenspraak. Evenmin dat een ge mat. gde winstuitkeering van. de gemeen tebedrijven aan de gemeentekas geoof- loofd is. Daar, waar zij geen regeerings- verantvvoordelijklieid bezitten fulminee- ren de socialisten togen deze opvaltng. Maar in Amsterdam, hun bolwerk, waar de socialisten als één man zich scharen achter wethouder Wibaut, ziet men er niet tegen op die winstuitkeering van de bedrijven op te voeren in 5 jaar tot lil millioen gulden of 350 te verhoogen tijdens social, bewind. Wanneer spr. wijst op do zorg voor groote gezinnen of op het enrnente belang van de volkshuisvesting of op de verhou ding van den ambtenaar en werkman in overheidsdienst tot zijn superieuren (waarbij den werknemers het recht op staking dient ontnomen, maar daartegen over do overheid verplichtingen heeft van rechtvaardigheid en naastenliefde) wanneer spr in het afgetrokkene praat over de verhouding van consument en middenstand, waarbij het grootste belang voor den consument is het goed-func- tioneeren van den middenstand, dan is c-r eenheid in denken en voelen. Maar die eenheid, Katholieken, krijgt eerst haar volle beteekenis, wanneer zij wordt omgezet in een eenheid in de prak tijk om daardoor te toonen dat die bindende, die reddende, kracht van ons beginsel inderdaad do kracht heeft één volk en één burgerij te vormen. Is het bereiken daarvan oen waan? Zou God, die ons het gebod der Liefde hoeft gegeven, ons de kracht daartoe niet schenken? Maar verder, wij zien toch in verschillende steden, dat de Kath. fracties bestaande uit menschen van ver schillenden rang en stand in eensgezind heid samenwerken ook daar waar het stoffelijke aangelegenheden betreft. Spr. heeft het zelf ervaren: door willen sa menwerken komt men lot de eensgezind heid, die aan het Kath. beginsel recht doet wedervaren. Zeker, ook de A'dain- scke fractie is niet volmaakt, maar hot werk in de afgeloopen periode heeft ge staan in het teeken der eensgezindheid. Denkt niet, dat zij het in alles roerend eens waren, het was geen Kadaver-ge hoorzaamheid, geen Pruisisch in den lei hand loopen en evenmin de socialistische dwang, waarbij het als hoogste gunst aan den ontevredenen partijgenooten gegeven is, de zaal te verlaten, als zij niet mee kunnen stemmen. Maar wol boteekent het, dat wij do in nige overtuiging hebben, dat de regee ring der stad gevoerd moet worden in gensgezindheid en in een samenwerking van alle standen. Onzo eenheid, en onze eenheid alleen, is in slaat onze heilige be ginselen in het stadsbestuur te brengen, om Christus uit te dragen in het openbare leven Maar eenheid is ook noodig om andere reden, speciaal in Leiden, waar gevaar dreigt voor vrijzinnige meerderheid, d.w.z. een stukgeslagen, een in zichzelf verdeel de minderheid, die alleen klassepoliticb kan bedrijven en die alleen samenkalmpt zooals spreker ruw en rauw ervaren heeft wanneer het gaat tegen Christus. Dan nog is de eenheid noodzakelijk om de ziel van het kind. Er dreigt gevaar, wezenlijk er dreigt gevaar voor uw kind en de eenheid is noodig om uw kind te redden voor Chris tus. Hoe zijn wij jarenlang in schoolzaken geknecht en geknot in onze rechten. Zelfs onder de onzen is het gevoel voor recht zoo verwrongen, dat zij dankbaar en in nederigheid aanvaarden, wat ons rech tens toekomt. Wij bekleeden een tweede rangs-burgerschap wanneer we opkomen voor de rechten van ons kind, voor ons bijzonder onderwijs, Dan wordt het be schouwd alsof iedere gulden een gunst is, waarvoor wij met de hoed in de hand moeten staan. De groote Staatsman Cort van der Linden heeft eens gezegd: niet subsidieeren, maar alleen volkomen financieelo gelijkstelling. En toen spr. in dien zin trachtte op te komen voor het bijz. bewaarschoo'onderwijs, dat van ge meentewege gesubsidieerd wordt, wees men het af in den geest van: man, wat hen je inhalig. Maar inhalig dat moe ten wij zijn als wij zorgen voor de ziel van ons kind. Hoe staat het met het bijz. onderwijs in een gemeente, waar een vrijzinnige meerderheid dreigt? Op Lager Onderwijs terrein hebben wij gehad de pacificatie, de gelijkstelling. Spr. zal de laatste zijn om aan liet zegenrijke werken van die wet afbreuk te doen, maar verkecren wij toch niet in de waan, dat die gelijkstelling 'n ein de zou hebben gemaakt aan den strijd om de ziel van het kind. Wanneer wij ga- 1 deslaan hoe de pacificatie in' do practijk van vrijzinnige zijde wordt gevoerd, dan blijkt hoe de gang naar het openbaar on derwijs wordt bevorderd en de loop naar het hijzonder onderwijs wordt bemoeilijkt. Er is een streven onze kinderen zoo lang mogelijk weg te houden van de bijz. school. Om dat gevaar te bezweren, moet gij U scharen in slagorde.Geeft geen voet toe door toe te geven, dat de financieele gelijkstel ling zoo ijselijk duur is. Het is niet waar gelijk specialiteiten hebben uitge maakt en gelijk spr. met cijfers aantoon de. In een Kath. daghla'd heeft eenigen tijd geleden een beschouwing daarover ge staan, aan duidelijkheid niets te wenschen overlatend, maar die, maar ouderwctschen trant, onbesproken is gebleven in het vij andig kamp. Voor de pacificatie kostte het onderwijs aan de pub'ieke kassen 43.000.000, en op het tijdstip, dat de ge lijkstelling intrad f 157.000.000 een verschil zal men zeggen van 114 millioen. Maar samenvallend met de financieele ge lijkstelling heeft plaats gevonden ren op voering van het onderwijspeil en deze is het (spr. is er overigens in 't geheel niet tegen) die de last op de pub'ieke kassen zoo ontzaggelijk heeft verzwaard. Niet meer dan 25 millioen komt op reke ning van de gelijkstelling, een bedrag dat anders kwam uit onze eigen beurzen, die tevens offerden voor openbaar onderwijs. De andere 89 mi lioen hoéft met de pa cificatie niets uitstaande. Laten wij dus n;et meeleutercn: de ge lijkstelling maakt het onderwijs duurder, integendeel. Er is een streven onze kinderen zoo lang mogelijk weg te houden van de bijz. school. Komt, hoort, ziet en noemt waar, hoe deze verkiezingen door vrijzinnigen zijn gezet in liet teeken -van de school, hoe liet orgaan van den Vrijheidsbond ter stembus opriep niet al'een vóór het open baar onderwijs, maar tegen het Bijzonder, waar aan de kinderen „een scctarisch Christendom wordt opgedragen" Weth. Polak van Amsterdam hield een oproep, waarindeze roode magistraat het ge meentebestuur verzocht om de verhoudin gen te wijzigen ten gunste van het openbaar onderwijs Katholieken van Leiden, stemt gij er mee in, dat wij tegenover die rood-b'auwe oproep onzen oproep stellen: niet terug dringen van openhaar onderwijs, niet te rugdringen van bijzonder onderwijs, maar gelijke herechtiging. Als deze gedachte weerklank vindt, roept spr a' diegenen op hun werkkracht lo geven aan onze mooie zaak om op 24 Mei blijk te geven van onze eensgezind heid, te zorgen voor 't beid van ons kind en uit te dragen het wereldreddende begin sel: de verbreiding van dien heerlijken vrede van Christus in het rijk van onzen Koning Christus! Een langdurig applaus volgde. De voor zitter, mr. Bo'sius, dankte mr. Romme voor zijn rede, waarin hij de toehoordors tot enthousiasme had opgevoerd. Wan neer de spreker Woensdagmorgen hoort: Leiden is rechts geb'evon, zal hij er trots op kunnen zijn door zijn geestdrift tot dat succes te hebben meegewerkt. dat na 8 uur nam. van den vorigen dag gebakken of opgewarmd is: lo. van 71 uur voorm. af uit het gebouw met aanhoorigheden, waarin zich do broodbakkerij bevindt, wordt vervoerd; 2o. van 8 uur voorm. af wordt verkocht of afgeleverd. Goedkoope treinen. Op 29 Mei a.s. loopt een goedkoope (rein 2e en 3o klasse van de stations Rotterdam Maas, Capelle a. d. IJssel, Niouwerkerk, Moordrecht, Gouda, Oudewaler, Woerden, Harmeien, Vleuten en Utrecht C.S. naar Oosterbeek Hoog, Arnhem, Oosterbeek Laag en Nijmegen en terug. Ook van Amsterdam C. S. en M. P Weesp, Naarden-Bussum en Hilversum loopt dieu dag een goedkoopo trein naar Oosterbeek Hoog, Arnhem, Oosterbcek Laag en Nijmegen en terug. Tenslotte loopt op genoemden datum een goedkoope trein 2e en 3e klasse van Eind hoven, Acht, Best, Boxtel, Oisterwijk, Til burg, Gilze-Rijen, Breda, 's-Hertogenbosch, Ilelvoirt, Udenhout, Berkel Enschot naar Rotterdam D.P. en Den Haag en terug. BINNENLAND Mosder EwaSda t. Men meldt uit Westwoud aan do „Msbd" Na een langdurig en smartelijk lijden is zacht ontslapen, de ZeerEerw. Overste van het St. Jozefgesticht, Moeder Ewalda van do Congregatie der Eerw. Zusters Fran ciscanessen van Salzklotten, in den ouder dom van 73 jaar. De overleden werd gebo ren op 1 Jan. 1854 te Boelo in Duitsch- lland, alwaar zij op 17-jarigon leeftijd als novice in de Congregatie trad. Do zware tijden van den Kulturkampf was oorzaak, dat zij en meerdere andere zusters een toevlucht zochten in ons land, waar zij zich na eenige jaren aan het onderwijs gingen wijden. Vooral in Bodegraven heeft Moeder Ewalda als Overste haar volle kracht kun nen ontplooien. Onder haar leiding werd ook daar het onderwijs begonnen, tot zij zelfs overging tot het stichten van een pen sionaat. T Grootste en ook het rijkste deel van haar leven heeft Moeder Ewalda daar gelaten, totdat zij in 1919 haar functie moest neerleggen en werd overgeplaatst naar Westwoude. Ook hier werd zij Over ste en hoofd der Parochiale Meisjesschool en was haar werk zegenrijk. Met veel luis ter heeft zij hier ook in 1921 als gouden ju- bilaresso haar professiefeest mogen vieren Moeder Ewalda was een krachtige per soonlijkheid en een voorbeeldige religieuze die door haar overheid werd benoemd tot eerste assislente in den raad dor Congre gatie der Hollandsche afdeeling, waaraan haar naam verbonden blijft. Do begrafenis zal plaats, hebben te Aer- denhout. Jubileum. De Eerw. Zuster Catherine, van de Con gregatie der Zusters van Liefde, O. L. V. Moeder van Barmhartigheid, assistanto van het pensionaat „Mariëngaardo" tc AarleRixtel, vierde gisteren haar gouden kloosterfeest. Ook van de oud-pensionnai- ren ontving zij veel blijken van belangstel ling en waardeering. R.-K. UNIVERSITEIT. Prijsvraag. Missie en de Kerkelijke Beeldende Kunst. Do Faculteit der Letteren en Wijsbegeer te van de R.-K. Universiteit te Nijmegen heeft op 21 Mei 1927 de volgende prijs vraag uitgeschreven: De Faculteit vraagt een kritisch bewerkt en met illustraties gedocumenteerd over zicht van de pogingen, die in Missiegebie den zijn gedaan, om de kerkelijke beelden de kunst bij inheemsche stijlvormen aan te passen. Toelichting. Nu het vraagstuk der in- landsche geestelijkheid met pauselijk ge zag is beslist, dringt het iconografisch probleem om oplossing, daar religieuze voorstellingen zoowel voor den eeredienst als voor het godsdienstonderricht onmis baar zijn, 't geloof naar buiten vertegen woordigen en veel invloed ten gunste of ten ongunste van de Kerk uitoefenen. Do bedoeling is minder een algemeene uiteenzetting van beginselen dan wel een beschrijving van beoordeeling van leerza me feiten uit de ervaring, waardoor een eigen traditie bij bepaalde volken gevormd of voorbereid zou kunnen worden. Voorwaarden: De beantwoording dezer prijsvraag staat open voor studeerenden aan alle inrichtingen van Hooger Onder wijs in Nederland en in het buitenland. De antwoorden moeten in 't Nederlandsch, Duitsch, Engelsch, Fransch, Italiaansch, Latijn of Spaansch gesteld en mot de schrijfmachine geschreven, vóór of op 31 December 1928 worden toegezonden aan den Secretaris der Faculteit. Zij moeten geleekend zijn met een kenspreuk en daar bij moet gevoegd worden een verzegeld briefje, dat dezelfde kenspreuk tot geschrift heeft en den naam, de Universiteit, Hooge- school of andere inrichting van Hooger On derwijs en het adres van den schrijver be vat. Bij de Rectoraatsoverdracht in Septem ber 1929 wordt het oordeel der Faculteit over de ingekomen antwoorden in het open baar medegedeeld en aan den schrijver van het antwoord, dat de bekroning waar dig is gekeurd, de gouden eerepenning uit gereikt. Deze eerepenning is aan de Fa culteit ter beschikking gesteld door het Ariëns-Missiefonds, dat ook do uitgave van liet bekroonde antwoord met subsidie voor de afbeeldingen wil mogelijk maken. Uit het Bakkersbedrijf. Arbeidstijd. De minister van Arbeid, H. en N. heeft nader bepaald, dat aan hoofden of bestuur ders van broodbakkerijon in allé gemeenten dos Rijks, in wier bakkerijen 6 Juni geen hakkersarbeid mag worden verricht, wordt vergund, dat, in afwijking van het bepaal de hij art. 35, zesde lid, dor Arbeidswet 1919, op 4 Juni en 7 Juni deeg of brood. Letteren en Kunst J. J. G. Wahlen t Te Assen (N.B.) overleed in den ouder dom van ruim 80 jaar do heer J. J. G. Wahlen. De heer Wahlen is op letterkundig ge bied werkzaam geweest en heeft vooral ge ijverd voor goede Katholieke volkslectuur. Hij debuteerde met schetsen en vertellin gen in de „Katholieke Illustratie" onder Banning. Later werd hij vooral bekend als onvermoeibaar vertaler van kinderverha len en geschikte Katholieko volksboeken, die als feuilletons in de bladen veel aftrok vonden O.a. vertaalde hij de bekende jon gensboeken van pater Finn S.J., waarvoor hij van den Amerikaanschen auteur onlangs een vleiend schrijven van waardeering mocht ontvangen. UIT DE OMGEVING ALKEMADE. Raadsverkiezing. A.s. Dinsdag zal al hier de stemming warden gehouden ter verkiezing van leden voor den Gemeente raad. Do kiezers worden er echter aan herinnerd dat do uren waarop gestemd moet worden zijn volgens den zomertijd. Volgens de oude tijd vangt dus de stem ming aan des morgens ten 7 uur en ein digt des namiddags ten 4 uur. Geboren: Potronella Gerarda Hele na, d. van J. van der Zwet en A. van Klink. Getrouwd: J. P. Heemskerk jm. 24 j. en M. K. Loos jd. 21 j. J. M. do Heij jm. 2-4 j. en A. E. van der Zwet jd. 22 j. M. Möhlen jm. 20 j. mot J. Katsburg jd. 20 j. J. Marbus jm. 25 j. met N. C. Los jd. 23 j. KATWIJK AAN DEN RIJN. Radijzen in de sloot. Do tuinder N. tc Rijnsburg reed op do Sandtlaan bij den ingang van het veilingterrein met zijn met radijs geladen wagen toen door het schrikken der hit, wagen, hit, radijs, alles in den sloot terecht kwam. De hulp van Joh. H., dio met zijn vrachtauto passeer de, werd ingeroepen en getracht werd do wagen op den kant to halen. Dit ging met veel moelijkheden gepaard, waardoor do wagen zelfs in twee gedeelten brak. Na eenigen tijd had men alles op het droge. T Bleef bij matoriccle schade. Aanrijding. Door onvoorzichtigheid van een wielrijder werd Dr. H. alhier, toen hij zich naar zijn patiënten begaf per rijwiel, aangereden. Dr. H. had zich zoo danig aan zijn knie bezeerd dat hij per rijtuig naar zijn woning moest worden vervoerd. KATWIJK. Gemeenteraadsverkiezing. Maandag a.s. zal hier do verkiezing voor den Ge meenteraad plaats hebben. Dezo verkiezing is voor de Roomsche Katwijkers van veel belang. Niet omdat het gaat om een recht sche of linkscho meerderheid, want hier voor is in Christelijk Katwijk niet lo vrce- zen. Do verhouding is op lieden 15 rechts tegen 0 links. Van deze 15 rcchtscho leden hebben de Katholieken cr maar een. Doch juist daarom is de verkiezing van veel be lang. Wij kunnen voor dezo ceno zetel zelfs niet eens de kicsdeeler halen. Doch hij al gemeene opkomst der Katholieken komen we. ruim aan de 75 van de kicsdeeler. En hier hebben we voor lo zorgen. Do kics deeler wordt waarschijnlijk 360, do Katho lieken kunnen, dus moeten uitbrengen 230 stemmen. Daarom allo Katholieken, Maan dag gestemd op lijst 7 en op no. 1 van dezo lijst: H. W. Grimbergen. LISSE. G e b o r o n: Maria .Tacoba Johanna, d. van H. v. d. Aart en E. J. v. Kesteren. Reindert, z. van O. R. Segors en K. P. Hoogerheide. Gertrnide Anna Barbara, <1. van I. O. Beuckert en M. Balkenende. Cornelis Petrus, z. van C. v. Stcin en C. M. v. d. Ing. Potronella, d. van L. v. d. Woudo en J. W. Verdnijn. Bernar- dina Gertruida, d. van W. P. Kerkvliet en M. M. Annaert. Klaas, z. van L. M. Roo- denburg en M. Bouma. Gehuwd: H. Th. Pcrquin en E. A. M. Timp. J. F. Beelen en P. F. v. d. Geest. A. Teeuwen en H. W. v. d. Putten. J. M. Jclierse en J. Zwetsloot. S. Ch. Klein en E. Slinger. Overleden: E. M. v. Scha ik, wed. van W- Meulblok 76 j. Martina Helena v. d. Voort 4 mnd. G. Beek wedr. van C. C. Spoor 62 j. OUDE.WETERING. Tegen de pont-draad gevaren. Gister morgen is, terwijl do pont van den hetir do Jong alhier aan do ovorzijdo was en de draad dientengevolge gespannen was, de motorboot van de Gebroeders Kraan lo Loimuiden met volle kracht tegen do draad gevaren. De echtgenoot© van den heer De Jong was juist bezig de draad to laten zakken. Door de schok kreeg zij evenwol een klap van do lier en wel zoo danig, dat haar dc kleeren van het lichaam gescheurd worden en zij ter hoogte van haar schouder getroffen werd. Een der ribben bloek later te zijn go- kneusd. Door do schok viel zij nodcr dn hoewel zij aanvankelijk nog trachtte over eind tc komen, was zij hier niet toe in staat. Bewusteloos werd zij in huis bin nengedragen. Een kwartier later herkreeg zij haar bewustzijn. Haar toestand is thans redelijk wel, zoodat dit ongeluk nog bijzonder goed is nfgeloopen. RGELOFARENÜSVEEN. Poldervergadering. In café Bakkor had Vrijdag do vergadering plaats van stemgerechtigde ingelanden van den Vecnder- en Lijkerpoldcr buiten do be dijking onder Alkcmado en Woubruggc. Do rekening over 1926 word goedgekeurd, sluitende in ontvangsten op f 9-105.26 en in uitgaven op f 9448.37, alzoo een batig saldo van f 16.80 VaHierna kwara aan de orde de begrooting voor 1927. Dezo werd post voor post door den sccr. voorgelezen, sluitende in ontvangst en in uitgaaf met een bodrag ad f 25.433.22. Do vergadering verleende machtiging aan het bestuur tot af- en overschrijving onvoorziene uitgavee, en tot uitvoering in eigen beheer of bij ondorhandsc-he aanbesteding van werken en leverantiën. De omslag werd voor 1927 vastgesteld op f 15.per H.A. vorig jaat f 21.per H.A. Hierna kwam aan de or de bespreking machtiging tot verkoop van den Mopmolen met toebehooren. Nadat hierover door enkele leden het woord was govoord werd aan het bestuur machtiging tot vorkoop verleend. Echter zal van het besluit van deze vergudoring mcdcdeeling worden gedaan aan do vereeniging do Oud-Hollandsche Molen. Wollicht is dezo bereid do onderhoudskosten te vergoe den, zoodat de molen uit schoonhcidsoog- punt kan behouden worden. Aan den mo lenaar Cozijn werd, in vorband met het feit dat de molen geen dienst meer zal behoeven te doen, een wachtgeld verleend van f 100.per jaar. Bij do bespreking verlaging brug aan den Langcwcg naar aanleiding van een ingekomen schrijven van het gemeentebestuur, werd cr door den sccr. van do gemeente op gewezen, dat noch de ingelanden, noch het bestuur competent waren hierover een beslissing te nemen. Voor dc verlaging van de brug heeft hot gemeentebestuur geen toestem ming van den polder noodig, omdat de keur hierin niet voorziet. Bezwaren tegen de verlaging van dezo brug kwamen niet tor tafel, zoodat geen bezwaar tegen vor- laging bij bestuur cn ingelanden bestaat. Alleen gaf de heer van dor Meer het be stuur in overweging do keur aan to vul len, zoodat in het vervolg vergunning noo dig zal wezen om bruggen cn andere kunstwerken te verlagen. Bij de rondvraag deelde do voorz. mode, dat alhier plannen bestaan om dc slooton, welke voor demping in aanmerking kun nen komen to dempen mot stadsvuil. Do kosten voor de tuinders waren nihil, doch het bestuur vreesde dat het water erg ver ontreinigd zou worden, zoodat. hek nog lang niet zeker zou zijn dat hot bestuur hiervoor toestemming zou geven. Do heer Reijndors stelde voor om het vischwater aan het polderbestuur af to staan, zoodat hot bestuur tot verpachting van dat wator zou kunnen overgaan, waardoor men on- gewcn8chte elementen uit den polder zou kunnen weren. De voorz. antwoordde dab vele tuinders hiertegen wel bezwaar zou den maken, doch zegde overweging toe. Hierna werd do vergadering onder dank zegging gesloten. RIJNSBURG. Ongeluk. In den toestand van den heel A. J. M., die 1.1. Woensdag door het brev 1 ken van zijn fiets zoo ongelukkig kwain U vallen, is een kleine verandering ten gunstt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1927 | | pagina 3