KALENDER N. R. Als wiel anders wordt aangegeven heeft in deze week iedere II. Alis Gloria en Credo. Prefatie van Pasehen. Kleur: Wit. ZONDAG, 22 Mei. V ij f d e Zo n d ag na P a s c li e n, M is Voce m, 2o gebed ter cere van Maria (Concede); 3c voor Kerk of Paus. Christus' overwinning op den dood bij Zijne Verrijzenis heeft ons verlossing ge bracht. 't Moet verkondigd tot aan de gren zen der aarde (Introitns). Aan ons de plicht als verlosten te 'even. Daarom niet slechts geluisterd naar Christus' Leer, ter prediking waarvan Hij van den Vader was uitgegaan, maar ook ons leven iri overeen stemming gebracht met Christus' Leer. Anders bedriegen wij ons zeiven (Epistel). Laten wij in Naam van Christus aan God, van Wien alle goed voortkomt, vragen dat gene. wat wij van Christus hebben geleerd, ook in beoefening te brengen. (Evangelie en Gebed). Maandag. Dinsdag on Woensdag zijn do drie Kruisdagen, of (in de taal der IT Kerk) de Biddagen. Zij zijn ontstaan in de vijfde eeuw. Wegens de plagen waarmee het Bisdom Vienno (Frankrijk) in 469 ge slagen werd, beloofde de toenmalige Bis schop Manmrtus, met geestelijken en ge- luovigen, jaarlijks een processie te houden op de drie onmiddellijk aan het feest van Hemelvaart des Hecren voorafgaande da gen. De overige Franschc Bisschoppen volgden Mamertus' voorbeeld en in de 8ste eeuw voerde Paus Leo ITI deze processie in voor geheel dc'Kcrk. Onder de processie die gehouden wordt vóór de II Mis, wordt de Litanie van Alle Heiligen gezongen. Het doel is: Gods zogen afbidden voor de vruch ten (vgl. Epistel (zegen; Evangelie (voedsel i MAANDAG, 23 Mei en DINSDAG 24 Mei: Mis: Exaudivit. Geen Gloria. 2o gebed Concede; 3o Voor Kerk of Paus. Kleur: Paar s. WOENSDAG 25 Mei. Vigiliedag vo o r het Feest van O. H. Hemel vaart. Mis v. d. H. Gegor i u s VII, Paus en Belijder: Statuit. 2o gebed v. d Vigilie; 3o v. d 1T. Urbanus; 4te v. d. Kruis dag. Geen Credo. Laatste Evangelie v. d. Vigilie. Ook is geoorloofd dc H. Mis v. d. Vigi lie: Vocem (v. d. vijfden Zondag n-a Pa- schcn). 2e gebed v. d. H. Gregorins; 3e v d. II Urbanus; 4o v. d. Kruisdag. Geen Credo Do II Grogorius is een allerkrachtigst bestrijder geweest van de Investituur, een instelling, waarbij dc keizer of koning aan de gekozen of benoemde kerkelijke Over heid (Bisschop) de teekenen zijner waar digheid: ring en staf, overhandigde. Omdat dezo teckonen nu allereerst wijzen op do geestelijke rechtsmacht, had het den schijn, alsof de Bisschop zijn g c e s t e- 1 ij k o rechtsmacht van den Keizer of Koning ontving. Reeds als monnik ijverde Hiklebrand hiertegen, maar nog meer toen hij als Paus Grogorius VII den pauselijken troon be klom. Als gevolg van zijn strijd tegen do Investituur stierf Grogorius in balling schap in dc stad Salerno. Beroemd zijn zijne laatste woorden: „Ik heb dc rechtvaardigheid bemind en liet on- DER WEEK. recht gehaat; daarom sterf ik in balling schap". DONDERDAG 26 Mei. F e s t d a g v a u O. H. Hemelvaart. Te vieren als Zon dag M i s: Vi r i G a 1 i I a o i. Prefatie en gebod Communioanteo van Hemelvaart (ook morgen en overmorgen). Wij golooven, dat Christus ten hemel i - opgeklommen. Geve God, dat wij, die nog in hel lichaam op aarde verblijven, mot onzen geest wonen in den hemel. (Gebod). N.B. Na het Evangelie v. d. Hoogmis- wordt de Paaschkaars, die den Verrezen Christus voorstelt, uitgedoofd. Christus is ten hemel opgeklommenom voor ons daar een plaats te bereiden! VRIJDAG 27 Mei. Mis v. d. H. Do da de Eerbiedwaardige: Bi medio. Se gebod v. h. Octaaf; 3e v. d. H. Joannes, Paus en Martèïaar. De II. Beda, do Eerbied w a a r d i g o bijgenaamu, werd geboren in Engeland in het jaar 673. Zijne ouders vertrouwden zijne opvoeding toe aan den H. Bencdiclus, Abt van het klooster te Jarrow. Daar vor derde Beda voortdurend in heiligheid en in geleerdheid, zóó zelfs, dat hij latei één der geleerdste mannen geworden is van zijn tijd. Beda heeft geschreven over wijs begeerte, sterrenkunde, kerkelijke geschie denis enz. Het grootslo gedeelte zijner wer ken echter bestaat uit godsdienstige ge schriften. Den 26sten Mei 735 stierf hij op den vooravond van Hemelvaart. Zijne godsdienstige geschriften werden reeds tij dens zijn leven in de kerken voorgelezen; toen reed- noemde men hem „do EoI' ll i e d w a a r d i g c" en altijd is hem dezo titel bijgebleven ZATERDAG. 28 Mei. Mis v. d. ïf. Augustinus, Bisschop en Belijder: Sacei'dotes, 2e gebed v. b. Octaaf. In het jaar 597 werd door Paus Grogo rius I den II. Augustinus, Benedictijn, mol veertig andere monniken naar Engeland gezouden.vvaar zij den Koning van Kent met vele ouderen voor het H. Geloof wonnen. Augustinus vestigde zijn hisschoppclijkeu zetel te Kantelberg, sindsdien liet eerste der Engelschc B'sdommen Terécht wordt de If. Augustinus genoemd: Apostel van Engeland. IN DE KERKEN DER E.E. P.P. FRAN CISCANEN: Alles als in bovenstaande kalender, be halve: ZONDAG. 2o gebed v. d. Z. Z. Joannes Forest, Joannes vau Cetina en Petrus van Duenas, Martelaren; So Concede. MAANDAG. Mis v. d. Z. Z. Bartho- 1 o metis Pucci en Gerard us van Villa mag na. Belijders: Confife^nlnv. 2e g' bed v d. kruisdag 3e Concede. Kleur; Wil DINSDAG. M i s v. d.Z. Joannes van Pr ado, Martelaar: Protcxisli. 2o celled v. d hnrc-ri'.... Kleur: Rood WOENSDAG. Wijdings feest van de Patriarchale Basiliek van d e n H Vader Franciscns te A fi s-is i Mis: Te r r i bil i 8. 2e gebed v. d. Overbrenging van hot Lichaam v d D. Franciscns, 3e v d. II. Cregorius; 4 c v. d Vigiliedag; en (alleen in stille II.II Mis sen) van kruisdag en den H. Urbanus Cre do. Laatste Evangelio v. d. Vigilie Amsterdam ALR. M KOK, Pr. WEEKREVUE. WIJ C-AAM STEMME?!. Is U nog niet in de stemming, lezer(es) voor a.s. Dinsdag? Neen? Kom, kotn, nou niet zoo zwaarmoedig, wat zal je je eigen nou sabbel maken, dat ze niet al die candidaten te koop loopen of bet ijsco's zijn Natuurlijk 't is niet lollig, els zo met je candidaat, voor wien je bloed en leven veil hebt. dien je met de grootste offers wilt brengen op de door jou voor hem bestemden zetel, als ze met dien can didaat op een minderwaardige wijze om springen, als je z ij n naam ziet geadver teerd in den modder, door velerlei vertrapt en vertreden, gewit tegen den muur, waar Siraks een rondslenterende viervoeter zijn rechteracbferpoot bij omhoog steekt; aan geplakt op liet omhulsel van een hm.... hmheilig huisje; in kromme, witte letters ziet hekend gemaakt in de straatgoot en op andere plaatsen, die geen enkel ern stig fabrikant voor reclame-doeleinden zou willen bezigen. Daarover moet U nou niet piekeren. Weet U, waarover i k pieker? Tk pieker er over, op wien ik nou eigen lijk moot stemmen. Eerst wist ik hef, maar langzamerhand ben ik de kluts kwijtgeraakt. Dat begon toen ik op al die eigenaardige plaatsen ge- witkalkte of opgeplakte aankondigingen las. Eerst was het: Stemt no. 1 van lijst 10. Accoord dacht ik, maar ergens anders las is weer een ander cijfer en wéér op een andere plaats weer een ander enz. Ik werd zenuwachtig, nerveus en ge jaagd en op advies van mijn lijfarts heb ik die hcelc zaak uit mijn hoofd gezet tot den datum der verkiezing. Dat ging echter niet zoo gemakkelijk, want op straat kreeg ik telkens weer zoo'n aankondiging in het vizier, dan deed ik stijf mijn oogen dicht en liep door. Maar dat ging ook niet goed, want daar door geraakte ik tweemaal bijna onder een öulo verzeild en een keer ben ik heel ge moedelijk het Rapenburg ingekuierd Na herhaalde oefeningen kwam ik ech ter zoover, dat ik aan de hcele verkiezing niet meer dacht, totdat.... ik mijn stem biljet thuis kreeg, zooveel als een zeer uit gebreide monstercollectie, op zicht thuis gestuurd, om keus te maken. Nou moet u weten, dat ik nog niet eens kous kan maken, als ik een paar sokkon- houders moet koopen, laat staan onder zoo'n uitgebreide serie gemeenteraadscan- didaten. Vanaf dat oogenblik gevoel ik me, zooals de ezel van Mnrridanus zich gevoeld moet hebben, toen hij tusschen twee' hooischel ven stqnd en niet wetend, aan welke het eerst te beginnen, van honger stierf. Alleen is het mij niet recht duidelijk, dat er nog zooveel 'ambitie is voor dat baantje. Ik weet wel het is heel wat ge makkelijker gekozene dan kiezer te zijn-. Je laat-jn dan gewoonweg kiezen en, als er gemeenteraadsverg. is, ga je op je stoel zit ten: als je dan niet goed gehumeurd bent, debiteer je öen paar hatelijkheden cu, ben je goed gehumeurd, dan zeg je niets. Voor een kiezer is de zaak heel wat moeilijker, behalve dan voor de kiezers, die zelf tevens op de stalenkaart staan, die do kiezers krijgen thuisgesteuurd, want die stemmen natuurlijk zich zelf: maar dc anderen, op wien moeten die nou stemmen Ze zaniken net je kop gek. Maar die am- lrtic.... want al is Ke' dan oen gemakke lijk haantje Ia critique est aisée je krijgt maar drie guldentjes per vergade ring en, als je niet komt. krijg je lauw. Voor 2X3 gulden, beloop je dc kans ettelijke koeren por jaar van des middags twee uur tot des avonds twaalf op een stoel te moeten zitten en te moeten luisteren, naar alles wat er wordt gezegd, al is het ook de grootste onzin. Dan kun. je natuur lijk wel, om de verveling te verdrijven, ook Aldus: Mijnehecren directeuren Van café of bioscoop, "Wij zijn hier om af te keuren Al dat-naar-Den-Haag-geloop. In Den Haag wordt maar gez. .(dronken) Hier verbiedt m"en elk genot, In Den Haag is alles open, Hier dc heele zaak op slot. Moeten wij bet lijdzaam aanzien, Dat onz' arbeid wordt genekt; Dat met onze Leidscbc centen, 's-Gravenhage wordt gespekt? Moeten wij niet protesteeren Tegen wat ons wordt gedaan, En waardoor de Leidsche hecren Allen naar Den Haag loc gaan? zoo nu en dan jc mond eens open doen, maar, als ze dal allemaal gaan doen, komt er heelemaal geen eind aan. Stel u nou eens voor. dal i k candidaat was voor den gemeenteraad, dan zou het toch in ieder geval best klinken: ..Stemt op Daanljc" en roken d'r op, dat ik de belan gen van de burgerij effc zon behartigen. Maar ik hè 11 1111 eenmaal geen candi daat en ik zou liet niet willen zijn ook; heusch niet. Maar stemmen moeten we, 011 i k slem natuurlijk op no. 1 van lijst 10, en dal doen we allemaal, ook al omdat ze voor dien meneer tenminste op een nette manier propaganda hebben gemaakt door heel de stad. Dat hebben ze 'm beslist netjes ge flikt. Laat ze nou maar opkomen, w ij stemmen Dinsdag op no. 1 van lijst 10. En als wij stemmen gaan. In do gelagkamer van iedere Tiroolscho herberg hangt aan dc muur een in lieve pastclkleurtjes gelcekcnd portret van S. M. Vittorio Enimanclc, il ro d'Italia, dc eenigszins onbenullige physionomie van den koning van Italië. 1) Dat portret is bij verordening voorgeschreven, maar in de binnenkamers bewaren dc Tirolers met zorg de beeltenis van Franz-Josci', den grijzen keizer met dc bakkebaarden hun keizer. Dc waardin van het Gasthof Zur Sonne klaagde steen en been over het getreiter cn gesar der Italianen, vooral na dc fascistische omwenteling. Zij houden er nauwelijks rekening mode, dat Zuid-Tirol een Duitsch land is, van Duilschc afstam ming, met Duitsche zeden en Dnitsche taal. De kinderen moeien naar ïtaliaan- sche scholen cn alle plaats- cn straatna men zijn vervormd, wat in vele gevallen hier op neer komt, dat er een o of een a aangeplakt is (Bruneck-Brunico, Kardaun- Cardano, Talfer-Talvern). En om te scha teren, indien het niet om te grienen was, zijn de vcritaliaanschte straatnamen in Bozen, waarbij men op het ministerie te Rome den paradox heeft aangedurfd de Andreas Hofer strassc, benaamd naar den wereldbekenden held, die zijn leven gaf voor de vrijheid van Tirol, om te doopen in: Via Andreas Hofer Zoo iets borrelt alleen op uit het kinder achtige en kindsche brein van een o ver hitte Italiaan en het was met een vloek en een zucht, dab wij afscheid namen van het schoone Italië, toen aan de grens der Brenncr-pas (Brcnnerè!) een troepje heet hoofdige fascisten do „Giovinezza" aan hieven. HANS SAX. 1) Bij den vrede vail Trianon in 1918 werd geheel Zuid-Tirol door Italië inge palmd, zonder rekening te houden met dc taalgrens. Vijf Duitecho kreitsen (Bozen, Brixcn, Meran, Schlanders cn Bruneck), te zamen ruim 250.000 inwoners tellend, wer den bij het IConinkijk Italië tegen wil cn dank ingelijfd. Op de Kruisdagen door T h. v. Tichele n. De kerk zat vol onder de Mis, zóó vol als op 'nen Zondag. De manlio waren goed opgekomen. Rond eiken pilaar stond een rcesem schuppen eu barken, waar de mannen mee naar 't veld moesten. Wan', velen konden met de kruisprocessie nier mee gaan, maar wiklen toch de Ms hooren. En nu het Kruisken gegeven was, pakten zij het getuig onder hunnen arm, tegen hun been, en spoedden de kerkdeur uit. Stoelen 'schuifelden, voeten stommelden do geestelijken en de koster zongen van het altaar: „Kyrie, eleison!.en do processie kwam van 't koor af. De men- schen stonden gereed in de middenbeuk, om achter de priesters aan te schuiven. Ze hielden hunnen kerkboek in hun hand, met hunnen duim erin, aan do Litanie van allo Heiligen. "Want do Pastoor had verleden Zondag op den preekstoel uitge- Do Leitlschc café-houders en bioscoopondernemers hebben in een manifest geprotesteerd te gen de in Leiden vigeerende Zondagswet. Moet nu volgens onze wenschen Heel die uittocht niet gestuit, Door het sluiten van de grenzen, Niemand mag dc stad meer uit Waarom in Den Haag flaneeren Met een meisje of een vriend, Eu daar in café's verleren Wal in Leiden is verdiend? Alles zijn wij al begonnen. Ook al kostte dat veel geld; Wat voor nieuws wij ook verzonnen, Niemand was er op gesteld. Want Den Haag dat bleef hen lokken; Ons amusemenlsgedoe Want Den Haag, dat bleef hen lokken; Want er kwam geen menscb naar toe. legd, dat die Litanie gezongen wera, en dat do menschen best konden bidden door die in hun kerkboek mee to lezen. Ze zouden niet te rap gaan cn niet uit hun nen adem geraken Het hoog kruis school schuin onder do 'lorendcur door, en stale dan, hinten, recht en fier dc lucht in, naar hek dorp toe. Als een koning die zijn intree doet in zijn land en al zijn menschen gelukkig komt maken. Dc geestelijken en de koster zongen dat het helder guluido in hel por- taal: „God de Zoon, Verlosser der we reld!" E11 de zangers vau hit huogzaal met hun boeksken in de hand, sprongen voor hen dc rij in, en antwoorden: „Ont ferm U onzer!" Een aankomende jongen met een zwar ten toog cn ten wit hemdeken aan, draagt het hoog kruis, dat hij dc eerste ticden nog wat zwiert en hem met zijn langen steel tusschen de beoncn slaat. Een an dere die bun straks zal aflossen, gaat er naast en Jacht bc.mclijk. Achter ben, de schooljongens met den Meester die luid op dcri Rozenkrans bidden, cn de meisjes, met de zwarte kappen van twee Nonne- kens hoven uit, en de zangers en geeste lijken, en do lange zwarte staart van men schen, die niet op rij kunnen blijven. Uit nel kapelleken, 111 den gevel van hel gemeentehuis, slaat hel beeld van Ons Lief Vrouwken vriendelijk te kijken, tus schen geblonken koperen kandelaars, en in een krans van vcrscho bloemen. De geestelijken zingen: „Heilige Maria!".... en de zangers vallen in: ..Bid voor ons!" Tegen den hoek van zijnen gevel slaat de Fokkes zijn pijp te smooren. De bak kes is een ventje met één oog, die sol daat geweest is in den Oost en gepensio neerd. Niemand weet waarom hij Fokkes heet Hij. gaat naar kerk of kluis. Slccnt is hij niet, maar hij zegt aan Jan cn alle man, dat hij do wereld gezien heeft, dat hij niet meer gelooft. Nu houdt hij zijn banden m zijn broekzakken, kijkt de straat in, ver achter de processie, precies of hij ze niet zag, en nijpt zijn één oog scheel toe, zooals het een ongeioovigc be taamt. „Heilige Thomas, bid voor ons!'' De jonge bazin uit: „De Zwaantjes'' staat in haar deur, met haar kleinste kind op den arm en een grooter aan ha ren rok. Het kleintje trekt zijn v ngerken uit zijn mondje, wijst naar het witte hemd van den koster, wipt op moeders arm op en neer; maar 't ander maakt een kruisken en vouwt zijn handjes sa men.... "Alle heilige Onnoozele kinderen bidt voor onsl" Op de hoeve bij den draai, staat de staldeur wagenwijd open, stuwt een meis je de koeien buiten, die verse!) eten van de processie en terug den stal indringen Op den eiken balk is een rood prentje genageld, met een heiligenbeeld tus schen de beesten, en een gebed da. ander; „Heilige Anlonius, bid voor ons!" Op den overkant van de bock'staat een zwart, houten kru'sken. Verleden jaar kwam daar een automobiel aangereden: een der voorste handen sprong, de auto sloeg om, de beek in, en dc twee mannen die er in zaten, op den slag dood Van een schielijke cn onvoorziene dood, verlos ons, Heer!" Bij den mandenmaker is alles nog pot dicht gesloten, als waren zij verhuisd. Maar de twee onderste ruilen van het venster zijn weer aan stukkeu, en er is gazetpapier voor geplakt. Daar vechten ze dikwijls 'lijk hanen; over eenige dagen nog was de man zat naar hu s gekomen, en had met een kapmes achter zijn twee jongens gezeten. „Van gramschaj) en haat cn alle kwaadheid, verlos ons, Heer!" Het schutsel voor de koer van do jon gensschool hangt vol gele plakkateD, met „Openbaro verkooping", „Bericht", „Aan debevolking'' op Eén plakkaat is afge scheurd; alleen dc hock cr van hangt nog te fladderen, met een stuk blauwen band rond," het woord „Verlooning'' op, en daaronder een lachenden kop van een vrouw met vliegend haar.„Van den geest van onkuiscbheid, verlos ons, Heer!" De groote eikenboom daarnaast ziet er trit als een verminkte reus. De bliksem heeft heel zijn kru n afgeslagen, en den stam doorgespold, van hoven tot bijna beneden. Hij staat gekloven, met een lange zwarte streep over het wit hout. „Van bliksem cn onweer, verlos ons, Heer!" Achter het ijzeren gelint en bet houtge was steken de vier grauwe muren van 't kasteeltje van den baron: 't dak ligt er af, ge ziet de lucht dwars door de naakte venster- en deurgaten Het torenken op den hoek hangt to wiegen en moet inval len bij den eersten wind. Daar is onder den oorlog een bom in gegooid door een vlieger, cn twee menschen dood„Van ziekte, honger cn oorlog, verlos ons, Heer!" Bij den halt van de tram staat een sol daat in 't grauw, de zoon van Nant den metser. Op den grond heeft hij een pak liggen, in grauw papier, met koorden rond. Die moet naar Duitschland. De jon gen zet zijn hielen tegen elkaar, en slaat aan, dat het trosken van zijn muts bijna niet meer wiegelt.„Dat Gij aan ko ningen cn christenc opperhoofden vredo en ware eendracht geven zoudt: wij bid den U, verhoor ons!5' Achter dc huizen slaat de processie den veldwegel in tusschen hel koren dat glin stert van den dauw. Als de jongen naast het kruis op zij kijkt, voorhij den kron kel, ziet hij op den weg links de men schen in hun gericht, de zwarte rij over do groente van de akkers,Dat Gij de vruchten der aarde geven en bewaren zoudt* wij bidden U, verboor ons!" Boven de groene haag van bet kerkhof steken de zwarte kruisen hun armen uit, en hoog daarboven, legen den achtergevel van do kerk, het missiekruis met deu stervenden Christus op.... „Dat Gij aan al do afgestorven gelootigen de eeuwige rust geven zoudt: wij bidden U, verboor ons!" En als de zangers dc kerk weer bin nentrekken, galmt het onder den toren: „Zoon Gods, wij bidden U, verboor onsl" ANECDOTEN. Anccdctes van beroemdheden. Ecu zeer vruchtbaar Fransch schrijver kwam zich bij Tristan Bernard beklagen dat het hem hoe langer iioo moeilijker word 0111 een titel voor zijn werken te vin den. Kort geleden, vertelde hij, had hij een vers aan den dood gewijd on wilde i-.ct betitelen: „Pompes Funèbres", toen hij tot zijn schrik vernam, dat er handels-on dernemingen bestaan, die denzelfden naam in hun blazoen voeren Tristan Bernard troostte: „Wat mij is overkomen, was nog véél erger Ik had een heldendicht beëindigd over alle vruch ten en groenten, die de aarde ons schenkt, en had als titel gekozen: „Pommes do Terrc". Hoe groot was mijn ontzetting, toen mijn keukenmeid mij waarschuwde, dat de groenteman mij al voor was geweest. Kon heftige discussie werd gevoerd tus schen Tristan Bernard en Gaston Baty. Wie zij zijn? "Wat den eerstgenoemde betreft: hij heeft altijd handen vol werk om do man te blijven, die hij is; dc tweede is directeur-regisseur van het „Studio des „Champs-Elyssees", bet kleine „proef-too- ueel", waar sinds eenige jaren in belang rijke experimenten een uieuwc Franschc tooneclspeelkunst wordt gezocht. Zij heiden en een groot aantal andc- ren ontmoetten elkaar op een vergade ring van de commissie, die een ppjs voor het schrijven van tooneelstukken, bedra gend twintigduizend francs, gesticht door Tristan Bernard, had toe te wijzen. Buiten kijf stond, dat alleen origincele, vooruitstrevende auteurs, van het slag, dat het in Parijs nog veel moeilijker heeft dan ergens anders, in aanmerking zouden komen. Dat punt was in do «akte van stichting onbetwistbaar vastgelegd. Het debat ontstond echter over bet voorstel, gedaan door een journalist, urn de helft van den prijs toe te kennen aan een nog niet opgevoerd tooneelstuk. Toen dit plan werd geopperd, sprong Gaston Baty op, koos uit do verzameling maskers, die hem ten dienste staat, den kop van den verbolgen regisseur, beves tigde dien op zijn passe-partöut-hals vol gens het procédé van „Têtcs do rechange" en bulderde: „Pure nonsens is het om prijzen uit te loven voor drama's in manuscript Een drama, dat nog niet door de handen van den regisseur is gegaan, is niets. Op zijn best genomen: een embryo". Een Homerisch gelach, dat aanzwol tot een oorverdoovend gebrul, was het effect van Baty's speech. Den volgenden avond ontmoette Tristan Bernard Gaston Baty bij een première. Bij do begroeting stelde Baty de gebruikelijke traag: „Hoe staat hel met 't werk?... „Niet de moeite waard", antwoordde Bernard. .,Ik werk aan een heel klein embryo Een embryolje in drie bedrijven." Beethoven's reis-piano. Be eerste bescherm hoeren van Beetho ven in het begin van zijn muzikale loop baan waren de aartsbisschop van Keulen, Maximiliaan Fredcrik, giaaf van Koenig- sock-Rothcnfels, en. 11a diens dood in 1784 graaf Waldstein, aan wiens voorspraak d<- vijftienjarige jonge man 'n plaal.s al^ or ganist iri dc „Kurfürstlicl 0" knpvï te Bonn fo danken had. Twee jaar later, in 1787, maakte Riet hoven zijn eerste reis naar Ween en Om streeks dien lijd was het. dat grant Wnfd- stein, als hulpmiddel voor zijn studiën, den jongen man een piano Sn zalc-fornmit ten geschenke gaf. Deze reis-piano, die een om vang had van vier en een half octaaf, paste in een temrwerpig, plat étui, dut te vens een lessenaar, pennen, een inktnot en kaarsen bevatte en niet meer ruimte In nam dan de doos van een pinr'pon«?-spel. Het instrument was vervaardigd door een bekend fabrikant, wiens faniiMe in de zes tiende eeuw in Venetië was gaan wonen. Beethoven bewaarde de reis piano trouw tot hot eind van ziwi leven Het inv»-"rnonf. kwam hom goed to pas, daar hij, van jongsaf sukkelend aan ingewands-pijncn, zich dikwijls genoodzaakt zag, in bed te werken. Toen do meester den 26sten Maart 1827 te Wecncn overleed tijdens een hevig on weer met sneeuwstorm, nadat hij naar men zegt, met minder ..raison" dan eer tijds keizer Augustus had gesproken: „PI.tu- dito, ainici, comedia fiuita est", maakte men zijn poveren inventaris op. Het meu bilair omvatte een groote tafel, beladen met een massa presse-papiers, een aantal inscripties van een Egyptischen tempel, in lijst, door den meester zelf nageteekend, een afschuwelijk landschapje, 'lat van haar was vervaardigd, twee lak stempels, waarvan het eene zijn „Staatszegel" plaebt lo noemen, twee brillen in afzonderlijke étuis, een lorgnet, die hij dikwijls had ge dragen. met een zwart koord vastgemaakt aan zijn kraag, oen stalen penhouder en een ganzopen in *wart étui, een buste van Brutus. Men vond tevens, tusschen dit versleten, stoffige huisraad, de oude rcis-pi.uio in verwaarloosden toestand; de meeste sna ren waren gesprongen. Zij werd tegen ma tigen prijs verkocht en kwam eenigen tijd later in bezit van een Fransch violist, die destijds eenige vermaardheid genoot. Ca- simir Noy. Deze schonk het instrument aan hel Museum van bet Parijsch* Conse vatoirc, waarvan bet een der meest kost bare en minst bekende relHjuiecn vormt. Maar wat moet er dan gebeuren, Als het zoo niet langer gaat? Dit alleen, niet langer zeuren Er is nu genoeg gepraat. Laten wij 't station indringen, Zonder uitstel en 6ubiet, Om 't dc lucht in te doen springen Met een lading dynamiet. TROUBADOUR. LIED VAN DEZEN TIJD. LEIDEN—DEN HAAG.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1927 | | pagina 15