REBUS. WEEKREVUE. ONS ZOMF.RTENUE. Ik voel mij liefelijk gestemd, lezer, als de zon weer schijnt en ik verheug mij er over, dat zij dit nu reeds doet een week achter een, een recordtijd haast in de historie van ons' baccillcnrijke vaderland. Want dc warmte van de lentezon is van ideeënrijke kracht, zij geeft vermogen tot nieuwe da den, zij schenkt initiatief aan wie zij koes tert in haar warmte. Dat staat vast. Het is genoegelijk nu op straat te ver wijlen en verpoozing te zoeken in het aan schouwen van hetgeen de mensch, dank zij de zon als nieuws demonstreert. Nu ontwaken weer eigenschappen, die in den ijzigen winter waren ingesluimerd, de moed om de wereld te trotseeren, want wie zal het wagen de eerste drager van de stroohoed te zijn. Wio zal de moed bezitten dc- stekelige blikken zijner medeburgers op hals en rug te verdragen, zonder een spier van zijn zonnig gelaat te vertrekken en te blijven wandelen alsof hij niets bemerkte van die algemeene prikkelende belang stelling Wie zal de eerste zijn, die bet wagen zal, zich te vertoonen zonder vest, de len denen omgord met een glimmend zijden gordel, terwijl het smetlelooze overhemd zichtbaar wordt door het los en luchtig openhangend jasje, dat met de bewegingen van den drager meezwiert, alsof het zeg gen wil: ik moet wel mee, maar liever bleef ik thuis? Wie zaJ het wagen als eerste met een shillerhemd te paradeeren voor Me ver baasde oogen zijner medeburgers trotsee- rend iedere conventie, alle uitgesproken en onuitgesproken critiek ten spijt. Daartoe behoort moed, vooral in ons land; een groote dosis moed en soms ook zelfverloochening. Want behalve dat het zondig, is, de eer ste te zijn, die met grotesk gebaar en fiere pose over de grens van zomer en winter heen durft stappen, schuilen er nog andere gevaren in zulk een initiatief. Veronderstel bijvoorbeeld, dat U het, als eerste en eenige hebt gewaagd, een stroo hoed op to zetten, uw vest uit te laten en een shillerhcmd te dragen en U vat, aldus gekleed, een kou op het achterbalcon van de tram, dan bent u toch voorgoed voor do geheele wereld gecompromitteerd. U voelt dan een kleine kitteling in keel, en IJ verduwt hel manhaftig, want in zoo'n kleeding hoesten, dat zou absurd dat zou funest zijn. Als u dat echter ten koste van veel opofferingen en inet het trekken van de aller-onmogclijksle gezich ten is gelukt, verplaatst die kitteling zich echter naar hun neus en dan wordt de toestand ernstiger. Dat houdt IJ niet, heslist niet. U probeert van alles, u wrijft met uw wijsvinger horizontaal over het midden van uw neus en tenslotte komt de eerste „HatschilMl Dan is U niet meer te temmen en volgt er in den regel een zeer ernstige serie, waarbij alle bewoners van het achterbal con gezamenlijk slaan to tellen, hoeveel Hatchi's u er achterelkaar kunt uitgooien Dan staat U, als eenling in uw zomer- costuum, absoluut voor schandaal. Uw medereizigers doortintelt dan een opwekkend gevoel van „schadenfreude" omdat u zoo idioot was om nu reeds zomerklceding te verschijnen en nu uw trekken behoorlijk thuis kijgt. U was de c-erste en dat mocht niet, waarom moest U nu juist den toon aangeven. Dat was niets anders dan opschepperij, want al loopt, zoo gauw het begint te zo meren, iedereen graag met een stroohoed ïn zonder vest, niemand mag de eerste tijn. niet je verkeerde bril op zet, want dan indt je dat getril van die „smaragden laggeljes" om het op je zenuwen te krij- jen. En die gouwe regen? „Mooi", ja, maar probeer niet, om er 'n trosje van te plukken, dan krijg jo den veldwachter aan jo nek. Jakkes, wat flikkert die zon in die ruiten, je oogen doen er pijn van, en zoo'n grijs-rieten dak is toch veel mooier dan rooie pannen, maar ze ver dwijnen, die rieten daken, och, 't heele leven, vervlakt, we worden nummers. Nou pikt die zon op dat kruis weer in je oogen en, rustig is 'l hier ook niet, want dat vcrwenschte gehamer op dat aam beeld't houdt maar niet op. Kom, dan loopen we er vlug voorhij, dan ruiken die stank van de verbrande hoeven an dat paard, dat ze daar aan 't bc- zijn, niet. Aan 't eind van den zandweg met z'n mulle karspoor, waarin je ieder oogenblik uit glijdt en dat jo echoenen ontoonbaar maakt, sta je even stil, je kijkt om naar 't „verbloeden van do scharlaken zon" en jo mompelt: „mor gen weer regen, prettig vooruitzicht". Schoonheid zien is 'n tegengif voor slecht gehumourdheid. Maar om schoonheids- sensatie bewust te ondergaan, is 'n tikie inspanning nooclig, 'n wil, 'n morecle kracht, die ons innerlijk dwingt ons ge heel en al als 'n deel van die groolsch- heid te gevoelen. Hiervoor is noodig, dat wc op die oogenhlikken onze winst- cü verliesrekening, onze promolie-idealcn, onzen uil verkoop wegens verbouwing, he graven onder de gevallen blaren in :r sloot, die dan gewoonlijk heel dicht hij is. Ik weet wel, dat het, in dezen lijd van razend zaken-gewirrewar, op z'n zachtst genomen, idiotenwerk wordt genoemd, als jb iemand overhalen wilt, de lekker- glad-aanvoelende briefjes van tien gulden die-io zuchtend cn mopperend verdiend heeft, te laten liggen voor wat gralis-tc- bekijken, alledaagscke zonne-goud. Die poging valt gemakkelijk te ridiculiseeren: „eet er maar van nou jij!5' En toch, en toch heeft door alle eeuwen heen geen sterveling zich ooit kunnen onttrekken aan schoonheids-almacht en.... aan de hypnose der blijheid. Als ik ooit van m'n leven minister van binnenlandsche zaken word. krijgt ieder ziekenhuis z5n eigen goed-betaalden grappenmaker! Dat is ze ker zoo noodig als morphine. Let eens op, hoe in 't dagclijksch bestaan, dc schoon heidszin, hij moge dan soms ruw, of min of meer verfijnd lijken, je hij de keuze van t geringste voorwerp leidt. Kijk eens naar je jongste van enkele maanden, hoe die, onbewust de handjes strekt naar kleurig blinkend ding en hoe 't hunkert naar de terugkomst van den grappenma ker, den man uit de „apenschool5'. Het is het verlangen bij onze geboorte mee ge kregen, om ons leven uit de branding der maatschappij veilig te brengen in 'n sfeer van schoonheid en levensvreugde. Vriend, jouw levensvreugde is aan 't beschimme len. Over de kleinste kleinigheden kun je soms niet meer heen. Dat moet nou maar es uit zijn. Je klaagt er over dat je kaal wordt, doe dat niet, wees dankbaar, dat je nou niet meer „roos"5 in je haren krij gen kunt. Jo vindt het lam, dat jo nog geen Ford je hebt kunnen aanschaffen, om naar je kantoor te rijden, bedenk- dat je uilverkoren bent boven zooveel men- schen, die rbeumatiek in d'r kniecjn heb ben en daarom niet eens fietsen kunnen. Je vliegt 's nachts uit bed, omdat vrouw snurkt, da's .idioot. Suggereer zelf, dat dat gesnurk dc motor van 'n vlieg tuig is, dan zweef jo vanzelf in „C5est la manière do vivre qui fait la vie' Dat spreekwoord maak ik daar gauwigheid, expres voor jou. Wat schrijf je toch van 'n Aardsch Tranendal? Ik zie geen dal en ik zie nog veel minder tranen. Stel je voor: ,,'n dal vol tranen", waar baalden we de werk vrouwen vandaan, om den boel op te dweilen? Als er bij mij tranen komen, dan heb ik me tranen gelachen. Ik heb het volste recht om dit leven to noemen n „Aardsch Geneuchtenvak." Hoeveel schepselen loopen er, die geen zon, geen kleeren, geen eten en geen dak hebben? Noem er me één in de heelo stad. Nou zoolang iemand dat heeft, verbied ik hem 't leven 'n aardsch tranendal te noemen. Jo hebt toch zeker nog wel 'n herinnering aan onze goedo vriend Frans? Ik zal je eens vertellen, hoe die de weder waardigheden in 't leven opvatte. Hij was twee maanden getrouwd en ik zat bij hem op visite. Er wordt gebeld. De juffrouw van éénhoog roept: Meheer, daar binnen die behangers ▼oor U. O, die komen m'n meubels wegha len, zegt Frans. Weghalen? Ja, ik hel) ze op afbetaling cn dc tijden zijn duur, sta op, die stoel van jou moet ook mee. Hij trekt z'n jas uit, helpt gedienstig do drie behangers z'n meubelen naar be neden brengen, en, als dat gedaan is, zet-io 'n groote houten koffer op één kant, gaat kalmpjes door met schilderen. En, merk ik op, moet dat hier nou voorlaan zoo leeg in je kamer Wijven? O, nee, strakjes ga ik naar 'n andere meubelzaak en dan kies ik 'n blauw pa troon uit, ik moet variatie hebben, zie je, niet to lang op één kleur kijken. Ik wil maar zeggen, zwaarmoedige vriend, doe met je levens-pech, als onze wedcrzijdsche vriend Frans met z'n af- ■Jbetalings-meubelen. Ik zat eens naast 'ir juffrouw, die 'n krant las en op eens be gon to heven en ik vroeg belangstellend, wat haar scheelde. Ja, ik lees daar, dat er 'n dieren temmer in Berlijn alle avonden voorstel lingen geeft met zeven leeuwen. Stel je nou toch es voor, dat die beesten losbre ken! Je ziet er is verschil tusschen tobben en tobben, maar, als je er eenmaal moe begint, weet je niet, waar je. er mee uit scheidt. Jij zei me laatst: ,,'n Mensch weet nooit, hoe-ie 't met jou heeft." Maar is dat niet doodnatuurlijk? Probeer je nou cs voor te stellen, dat iemand in letter lijk alles 'n tikje humor ziet: humor in den ernst, waarmee jij over staatsaangc- Icgenlicden redeneert en schrijft; „het wil ons voorkomen„het ligt voor de hand„wij leggen er speciaal den nadruk op„TesumeercEdc kunnen wij zeggen....", o, die heerlijke deftigh den, maar kan ik 't helpen, dat je me, terwijl jo al dien ernst stond te verkon digen, 'n caricatuur toescheen, omdat eindje van je strikdasje hoven je boord in do hogte stak? Ik heb 't stikoin uit geschaterd. En wat zou 'n mensch meer goed doen: 'n ernsligen speech over so ciale aangelegenheden of 't eventjes schudden van z'n lever? Vraag het vooral nu eens aan je huisdokter. Geloof me: de wereld heeft humor noo dig, goede,, echte humor. Kijk maar rond, zetten de mensch en er geen geestelijken borrel op? En wat voor 'n borrel soms! Vriend, nou inag je mo 'n heel nijdige brief terugschrijven en ik zal lachen, lachen, totdat jij me van hier hoort dan doe je vanzelf mee. Ik heb net zoo goed 't recht besmettelijk to zijn als jij. Waarom ik m'n brief aan jou .1 dezen vorm heb gegoten? Omdat ik, met honderden Aardsche Tranendalers zou willen toeduwen: Redt jezelf toch van dc zwartgalligheid. Het komt ér nou precies op aan, hoe je de kljine verdrietelijkhe den van 't leven opvangt. Je kunt, als j< likdoornpijn hebt, 't humeur van jo heele gezin vergallen, maar je kunt ook droo: weg de opmerking"lanceeren, dat jc zoo n pijn hebt „aan de oogen van jo eksters''. Toen m'n vriend de kunstschilder op z'n zolder-atelier neerlag na z'11 zevende maagbloeding, zei-ie: De zevende! Ik vind'het "n slordig idee dood te gaan, na zoo'n oneven getal*. Laten we ons aan elkanders optimisme verwarmen o, nee, droog houen in dit aardscho tranendal. Nóg zie ik m'n moeder in haar laatste uren tegen me lachen: Daar is degrappenmaker weer. 't Woord grappenmaker kan wijding hebben. Daarom: „Hel leven is 'n trage die. Hoerah!'' „Nieuwe Eeuw." LIED VAN DEZEN TIJD. MODERNE MOEDERS. Schatjelief, je moet gaan slapen, Dat is heel gezond voor jou. Want Mamaatje moet vanavond, Nog een heele poos op sjouw, 'k Kan toch niet thuisblijven schatje Heel alleen voor jou pleizier, Dus, nu zoet en- stil gaan slapen En niet huilen lekker dier. Als je groot bent, mag je ied'ren Avond met je Maatje uit. Maar misschien ga je dan liever fs Avonds met een ander uit. Kind, dan krijg jo mooie kleeren En de fijnste spullen aan. Maar vanavond moet je, schatje, Zoet en lekker slapen gaan. Moeder, dio op het punt staat uit te gaan, spreekt bij de wieg van baar kleine. Scbatje, lig toch niet te schreeuwen Kind wat ben je nu toch stout. 'k Zal je klappen moeten geven, Hoeveel ik ook van je houd. Hoor je vader maar eens roepen, Of ik nooit met hem meega!! Ik moet weg, dus stil nu, anders Krijg ik ruzie met je Pa. Nu moet ik me nog gaan kleeden, Dat is allemaal jou schuld. Met jou ongehoorzaamheden Heb ik veel te veel geduld. 'k Zal wat strenger moeten worden, Want jij bent heel stout en slecht. En indien jij zoo blijft doorgaan Komt er niets van jou terecht. Alles hel) ik je gegeven. Tot een schoone luier toe; Den jo dat beroerde schreeuwen Slouterik, nou nog niet moe. Nou hoor, Tc kan niet langer blijven, .Sobreenw maar tot je niet meer kan, 'k Ga den heelen avond dansen En dan hoor 'k er toch niets van. KALENDER DER WEEK. N.B. Als niet anders wordt aangegeven in deze week iederen dag Gloria en Credo. ZONDAG 8 Mei. Der de Zondag na 1J u s c h e 11. Mis: Jubilate. 2e gebed d. Verschijning v. d. Aartsengel Mi chael; 3e v. h. octaaf v. d. H. Joseph; 4e octaaf van Kerkwijding. Prefatie v. Paschen. Laatste Evangelie v. d. verschij ning v. d. H. Michael. Kleur: W i t. Laat ons juichen voor God cn een lof zang zingen voor Zijn H. Naam (Introi- tus). Want toen wij dwaalden heeft God ons het licht der Waarheid getoond om ons weer terug te brengen op den weg der gerechtigheid (Gebed). Als gerecht vaardigden moeten wij nu leven, ons ont houdende van zinnelijkheid; onder de (moderne) heidenen (van onzen tijd) moet ons levensgedrag uitblinken door 11a te streven alles, wat met ons heilig katholiek geloof in overeenstemming is. (Gebed en Epistel). Bij do vervulling van dezen du ren plicht helpe ons God (Gebed en stil- gebed). Dan zullen wij ten volle de vrucht van Christus' lijden, de Verlossing, deel achtig worden (Alleluja-vers). Evangelie en Communie spreken ons reeds van Christus' heengaan naar Zijn Vader. NJB. Waar vandaag dc plechtige uiter lijke viering plaats heeft van den H. Jo seph, Patroon der geheele H. Kerk, mo gen alle H. M. Missen, behalve de II. Mis voor de parochie, zijn van het Bescherm- fcost v d. H. Joseph. Mis: Adjutor. In stille H.II. Missen: 2e gebed v. d. Zon dag; 3e v. d. verschijn'ug. In gezongen H.H. Missen geen derde gebed. Prefatie v. d. H. Joseph. Laatste Evangelie v. d. Zondag. MAANDAG 0 Mei. M i s v. tl. Octaaf dag v. h. Wijdingsfoest der Ka thedraal: Terribilis. 2e gebed v. d H. Gregorius van Nazianzc; 3o v. h. octaaf v. d. H. Joseph. Prefatie van Paschen. Kleur: Wit DINSDAG 10 Mei. Mis v. d. Over brenging v. d. reliek v. d. H. Ba- v 0: Gaudeamus. 2e gebed v. d. H. Anto- nius; 3e v. h. octaaf van St. Joseph; 4c v. d. H.H. Gordianus en Epimachus, Marte laren. Prefatie v. d. II. Joseph. Kleur: Wit. Een gedeelte van dc overblijfselen van den II. Bavo 11.I. een deel van een arm- been. werd door de geestelijkheid van dc stad Gent aan do Haarlemmers geschon ken onder belofte van wedcrzijdsche ge meenschap van goede werken voortdurend te onderhoud; :i en enkele andere voor waarden. De overbrenging" der genoemde reliek wordt heden herdacht. WOENSDAG 11 Mei. Mis v. d. Oc taafdag van h e t Bescherm- TROUBADOUR. Anecdcten van beroemdheden. Victor Hugo was dol op brood. Eens, toen hij in een hotel te Brussel aan de table d'höte zat te dineeren, merkte een gast, die naast den dichter zat. zonder eenige kwade bedoeling op: „Ik kan wel zien, meneer, dat u een Franse liman bent". „Hoezoo?" vroeg Victor Hugo. „Omdat u zooveel brood eet", deelde do ander mee. „En ik kan wel zien, dat een Belg bent, meneer!" merkte de groote auteur op „Hoe ziet u dat dan?" „Omdat u van alles veel eet", verklaar de nijdig de schrijver van „Les Miséra- bles". Een hekend Amerikaausch rechtsge leerde, Gockran, probeerde zijn collega's ervan lo overtuigen, dat de dood op den electrischen stoel een omnenschelijkc straf is Om zijn beweringen klem bij te zetten, vroeg bij het oordeel van Edison. Tot Cockran's groote teleurstelling ver klaarde Edison, te mogen aannemen, dat dc eleclriciteit iemand een snellen enpijn- loozen dood bezorgt. „Veronderstelt u dat maar?" vroeg dc rechtsgeleerde. Weet u dat niet eens met zekerheid te zeggen?" „Neen", antwoordde Edison droogjes, „ik heb het immers nooit aan den lijve ondervonden. Toen Edison voor den eersten keer een reis naar Engeland had gemaakt, vertelde hij ieder die het wilde hooien, dat de En- gelschen geen initiatief hebben en dat zij nooit een uilviuding van beleekenis zouden doen Zijn kennissen, die hem vroegen, boe hij tot die conclusio was gekomen, kregen ten antwoord: „Omdat zij zelfs niet de minste variatie in bun eten weten lo brengen!" Edison kreeg weer eens een journalist op bezoek en met eindeloos geduld beant woordde de grijsaard de vragen hem door bet jongmensch gesteld. „Dus mr. Edison zei de reporter op een gegeven oogenblik, „als ik bet goed feest v. d. H. J 0 s c p lï: Adjuïor. 2o gebed v. d. H. Gangulpbus, Martelaar. Prefatie v. d. H. Joseph. Kleur: W i t. DONDERDAG 12 Mei Mis v d. H X <•- reus, Achoilles en Domitilla, Maagd en Pancratius Martelaren: Eccc oculi. 2e ge bod Goncodo (ter ocre van Maria); 3e voor Kerk of Paus. Geen Credo. Prefatie van Paschen. Kleur. Rood. Nereus en Achilles waren in dienst van Domitilla, achternicht van keizer Domitia- tus. Allo drie ondergingen zij den mar teldood, omdat Domitilla op aandrang van hare dienstknechten het verzoek van den zoon van den heidenschen consul 0111 hare hand heeft afgewezen. Pancratius is als knaap van 14 jaren* om zijn hardnekkig weigeren 0111 aan do afgoden te offeren, onthoofd. VRIJDAG 18 MeL M isi 'I H. n - fried, Bisschop en Belijder: Slatuil. 2o en 3e gebed als gisteren. Geen Credo. Pre fatie van Paschen. Kleur: W i I. Ansfi'ied was een Brabantsche graaf, die na zijne bisschopswijding de Kerk van Utrecht ongeveer 15 jaren zeer waar dig heeft bestuurd cn beroemd is gewor den om zijne groote godsvrucht tot do II. Maagd Maria. ZATERDAG 14 Mei Mis v. d. II. Kg- I) e r t. Belijder (Zie in het Feesteigen dor Heiligen v. li. Bisdom Haarlem op 27 April): Justus 2o gebed v. d. H. Bonifit ems; 3e voor den Paus. Geen Credo. Pre fatie van Paschen. Kleur: W i t. De TT. Eghertus is do leermeester v. d. II. Willibrordus. die door hem met olf gezellen naaf onze gewesten is gezonden om het II. Evangelie te verkondigen. In dc kerken der E.E. P.P. Franciscanen: Alles als in bovenstaande kalender, be halve: ZONDAG. Gedachtenis van het Wij dingsfoest der kathedraal valt weg. MAANDAG. M i s v. d. II C. r e g 0 r i u van Nazianzc: In medio 2e gebed v. li. Octaaf v. d. H. Joseph. DINSDAG. M i s v. d H. A n 10 n i 11 s. Bisschop 01 Belijder: Statuit. 2e gebed v. h. octaaf; 3e v-. d. H.H. Gordianus cn Epimachus WOENSDAG. 2e gebod v. d. 7 Z. Julia nus van Valle, Ladislaus van Gichiiow en Vivnldus, Belijders. VRIJDAG. Mis v. d. II. Petrus Re gal a t u s, Belijder: Caritas. ZATERDAG. M is v d 7 P-lronÜ- la van Troyes, Maagd: Dilexisti. 2e gebed v. d. H. Bonifacius; 3e voor den Paus. AIJL M. KOK. Amsterdam. Pr. Oplossingen van deze rebus worden Onder de goede oplossers zal een bloemvaas Donder Ja j. 12 uur v n> vorden verloot. begrijp, hebt gij ook dc eerste spreekma chine gemaakt". „Noen, waarde vriend", antwoordde de gastheer, „zeg dat niet. Die eer mag ik mij niet toeëigenen. De eerste spreekmachine werd in den grijzen oertijd gemaakt uit een rib. ANECDOTEN. De charleston. De dansende paren bielden plotseling op, toen een door de zon gebrand man bin nentrad, wiens ganscbo gestalte beefde en waggelde. Met luid handgeklap werd hij begroet „Welkom, oude vriend!" zei de gastheer en hij schudde hem de hand. „Van harte geluk gowenscht Ik had nooit gedacht, dat iemand, die zoo juist uit hel hart van Afrika is teruggekeerd, onmiddellijk zoo voortreffelijk dc charleston zou kunnen dansen!" „Charleston?" riep de ander verbaasd uit. „Ik heli de koude koorts!" Dc wensch van den ter deed veroordeelde. John Dusking was ter dood veroordeeld. „Het "is gebruik", zei de president der rechtbank, „dat een ter dood veroordeelde nog een wcnsch kenbaar mag maken. Wat hebt u te vragen?" „Ik hen in 't geheel niet muzikaal," zei John. „maar mijn wensch zou toch zijn nog in de pcrfektic te loeren pianospelen!" Aan de biertafel. „Nou houdt toch alles op! Daar lees ik i:i dc krant, dat het professor Glyceriuski gelukt is, met ziju nieuw serum, ernstig zieke ratten weer gezond te maken. Nou maken ze de half doode ratten weer ge zond, dc schobbejakken!...." Liever terugkomen. Jongeman: „Is Edna's vader-oh mijnheer Konings thuis?" Bediende: „Zeker, mijnheer! Komt u binnen!" Jongeman: „Eh.... ik zal op con ande ren keer wel eens terugkomen l" Vochtig geworden zeul. Als bet zout in bel zoutbuaje vochtig geworden is, legt men er O tot 8 rijstkor rels in. Deze trekken het vocht tot zich, cn het zout wordt weer droog cn blijft droog op deze manier. Van dit middel kan men alleen voordcel trekken als men) een zoutbusjo gebruikt, want hel dekvt hiervan verhindert, dat de rijstkorrels meekomen bij hot zouten van het «ten. Regenvlekken op bruine schoenen. Deze kunnen verwijderd worden door zo voorzichtig met 'n lauwe, zeer zwakke oplossing vin soda in te wrijven. Pluchen meubels dio stoffig en verbleekt zijn, kunnen schoongemaakt worden met een tamelijk harde horstel, dio in verdunde azijn ge doopt is Idcel azijn 3 doelen water)- Dezo behandeling geeft een goed resullau-. daar de kleur van dc stof hierdoor ooi* helderder wordt. Vlekken van olieverf of lak kunnen verwijderd worden door een op lossing van 1 deel terpentijn en 2 doelen amoniak, dat in een flesch gegoten work cn vóór liet gebruik goed door elkaar geschud wordt. Met een Japjo of penaeci worden de vlekken bevochtigd en na beni ge irinuten verwijderd door wrijven D>c" een wollen lap. Vetvlekken op fluweel kan men gemakkelijk op do volgende ma nier verwijderen; schoon zand wordt goed gewarmd, in ccn linnen jakje ge daan-en hiermee drukt cn wrijft men licht op do vlek, totdat dezo opgezogen 1 Is het U bekend: Dat gij inktvlekken uit gepolitoerd of geverfd bout kunt verwijderen door zo zoo spoedig mogelijk le wrijven met ecu mengsel van sigarenazen eu water; zip» ze oud, week dan eerst met vrat molk: gebruik vooral geen azijn want dat maak'; de politoer dof; dat gij jodiumvlekkcu kunt reamijde- ren door zo te belton niet water on dftoi- 11a met oen kristal le bestrijken mot ow- dcrzwavelzuvo soda; dat gij roestvlekken uit wiïTe hatoo:» 0i linnen kunt maken door er ral zu ringzout op le strooien en beren «terko wasem te houden? -L

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1927 | | pagina 15