>'B AJs niet anders wordt aangegeven
beeft in deze week iedere H Mie Gloria,
r Credo en de gewone Prefatie.
ZONDAG 18 Juli Achtste Zondag
^3 pinksteren. Mis: Suscepi-
ous 2e gebed v. d. 11. Camillas; 3e v. d.
fl, II. Symphorosa met bare zeven zonen,
Martelaren. Credo. Prefatie v. d. Aller-
jjflligste Drieëenheid. Kleur: Groen.
Van God zijn wij afhankelijk; zonder
Hem zou ons .bestaan niet mogelijk zijn
geweest! (gebed). Hij te onze Vader, wij
ftjne kinderen. Daarom moeten wij vol
gas Zijn geest leven en niet overeenkom-
Kljjr de eisehen Tan onze vleeschelijke be
geerlijkheid. Allen zijn wij rijk door ons
Kindschap Gods, dat ons niet Christus
jDcdc-erl'genamen maakt des hemels
(Epistel); doch ook allen zullen wij een
maal Ier verantwoording worden geroepen
fi[ wij dat kindschap Gods hebben beleefd
(Evangelie). Dat kost ons strijd, de'strijd
des levens, want „liet vlecsch begeert le
gen den geest." Gelukkig evenwel, die op
God vertrouwt en niet op eigen krachten
(Offertorium en Communio); voor dezul-
len zal God de Beschermer zijn (Graduale)
Moge de God van barmhartigheid, die
Troont in Zijn Heilige stad, de H. Kerk
(Introïtus), door de kracht van liet H.
Misoffer ons heiligen en brengen naar de
eeuwige vreugden (Slilgebcd) om daar tc
proeven hoe zoet de Heer is (Communio).
MAANDAG 10 Juli. Mis v. d. II. Vin-
;ntius a Paulo, Belijder: Justus ut
Palma. Kleur: Wit.
Vandaag viert de II. Iverk den feestdag
van den bekenden en groofen beoefenaar
der christelijke naastenliefde, den H.
Vincenlius a Paulo. Zijne naastenliefde
strekte zich uit over allen, maar uitte
ueh vooral in het geven van godsdienst-
«nderriehl aan- en in de christelijke op
voeding van de arme en verlatene jeugd.
DINSDAG 20 Juli Mis v. d. H II i ë-
rony m u s A e m i 1 i a n u s. Belijder:
Effusum est. 2e gebed v. d. II. Margarita,
d en Martelares: 3e lot den H. Geest
(om Gods zegen te vragen over de re trai
ls, welke de priesters uit ons Bisdom hou
den tot Vrijdag). Kleur: W i t.
Evenals de H. Vincenlius is ook de H.
Hiëronyinus eeu apostel van Naasten
liefde. Hij trok zich bijzonder bet lot aan
der weezen, die hij in. door hem gestichte
huizen onderbracht en verzorgde naar
lichaam en ziel.
WOENSDAG 21 Juli. Mis v. d. II.
Fr c d e r i q u s, Bisschop en Martelaar:
Sacerdotes Dei. 2e gebed v. d. II. Praxedis,
Maagd; 3e ter cere v. d. Heiligen (A Gunc-
i); 4e tot den .H- Geest, Kleur: Rood.
In Franciscanerkerken: Mis v. d. Z.
Angelina van Mar sc.iano. Wedu
we: Coguovi. 2e gebed v. d. octaafdag v. d.
H, Bonaventura; 3c -v. d. H. Praxedis; 4e
lot den H. Geest. Kleur: Wit.
I Fredericus, achtste Bisschop van
Plrcehi, Fries van geboorte, predikte het
H. Evangelie ónder de- Friezen. - Vooral
irad liij met kracht óp tegen de dwaling
omlronl de H. Drieëenheid. Na de H. Mis
iloodelijk gewond, vergaf hij zijnen moor
denaars en spoorde hen aan te vluchten.
Zelf ging bij nog lovend in zijn grafka-
twr binnen en, na een herbaalde aanbo
ring van zijne ziel aan God. stierf hij
18 Juh 838.
DONDERDAG 22 Juli. Mis v. d. II.
Maria Mag dale na, Boetelinge: Mc
«pectavenuit. 2e gebed tot den H. Geest.
Credo. Klifilr: W i f.
In Franciscanerkerken: M i s v. d. H.
Laurentius van B r i n d i s i, Be
lijder: In sermonibus; 2e gebed en laatste
Evangelie v. d. H. Maria Magdalena.
Credo. Kleur: Wit.
Door liefde als gewond ijlt Magdalena
(naar het huis van Simon, waar Jesus
*as) om Zijne voeten te zalven, niet bare
hanen te wasscben, af te drogen mot haro
haren en met haren mond ïe kussen! Zij
schrikt er niet voor terug onder hel Kruis
tc staan; angstig blijft zij bij bet graf,
zonder vrees voor de ruwe soldaten; hare
liefde voor Christus verdrijft alle vrees!
O Jesus, Heelmeester der (ziole)-won-
den, eenigc hoop dor boetelingen, wasen
ons van zonde rein door Macdalena's
tranen. (Kerk Getijden).
VRIJDAG 23 Juli. Mis v. d. II Apol-
linaris, Disscliop en Martelaar: Saeerdo-
les. 2c geliod v. d. H. Liborius: 3o tol den
H. Geest. Kleur: Rood.
De heilige Apollinaris, tijdgenoot en
metgezel van den heiligen Petrus, werd
door dezen tot bisschop 'gewijd en aange
steld lot Hoofd der Kerk van Ravenna.
Zijn apostolisch leven bekroonde hij met
liet offer van zijn leven door den martel
dood.
ZATERDAG 24 Juli. Vigiliedag
voor h e*t feest van don II. Apos
tel Jacobus. Mis v d. II. R e r n u 1-
phus. Bisschop en Belijder: Statuit. 2e
gebed v. d. Vigilie; 3e v. d. IT. Christina,
Maagd eu Martelares; 4e voor den Paus.
Laatste Evangelie v. d. Vigilie. Ook is ge
oorloofd de II. Mis v. d. Vigilie: Ego
anient. Geen Gloria. 2e gebed v. d. H. Ber-
nulphus; 3e v. d. IL Christina: 4e voor
den Paus. Kleur: Paars.
In Franciscanerkerken: M i s v. d. II.
Cuncgundis, Maagd: Virgincs. De
overige gebeden als boven. In de II. Mis
v. d. Vigilie bet laatste Evangelie van de
H. Maagd. De H. Bcrnulphus, Bisschop
van Utrecht is een ijveraar geweest voor
den bloei dor kerkelijke tucht en den luis
ter van den kerkdijken eerediensl. Om
de vele kerkem wdke bij in zijn bisdom
gebouwd heeft en welke getuigenis gaven
van zijn kunstzinnigheid, wordt hij afge
beeld dragende een kerk.
Men roept den H. Bernulphus ook aan
als Patroon tegen den kinkhoest.
Lïsse. ALB. M. KOK, pr.
O. Falbcr Casey, ik zag onlangs een
bericht van een priester in Philadelphia,
die de H. Communie weigert aan vrouwen,
die geene mouwen hebben of lage halzen
of neergerolde kousen of zulke dingen.
Ik ken een priester in Rome, die bet-
zelfde verbod gaf in zijne kerk, antwoord
de Fatlier Casev.
Zoo?
Die priester is onze Heilige Vader
de Paus.
Maar is 'I niet dwaas om zoom druk
te. te maken over zoo'n kleinigheid?
Om oen verbod van den H. Vader
dwaas te noemen, Rella, toont niet veel
eerbied en, mag i"k er bijvoegen, ook niet
veel nederigheid.
-O, ik had niet de bedoeling don Paus
af te keyrcii, ik veronderstel, dat de zaken
daar mogelijk anders staan, maar bier in
Amerika, waar oen ietfer bet doet en liet
oolc all right staal.
Retfa, Retla, riep de priester, geef me
toch een kans om je bij tc houden. Gij hebt
in. ééuen zip drie verschillende zaken be
weerd, en elk dezer was verkeerd. Eerst
dan, de menschel ijk e ualuur is dezelfde
zoowel in Rome als hier; twoedens, zelfs
niet in Amerika loopt een ieder half ge
kleed uil en derdc-ns staat bot volstrekt
niet all right.
Wel, ik ben er zeker van., dat wij er
geen kwaad mee bedoelen, wierp Relta op»
terwijl zij wat brutaal vervolgde: Daar is
clan toch geen gebod, dal zegt: Gij zult niet
met korte mouwen te Communie gaan.
Zij gevoélde zich een weinig beschaamd
over bare brutaalheid, toen Father Casey
plotseling van onderwerp veranderde.
Hoe noemt ge dien man. die op en
r.eor wandelde in Fourihdienne mol twee
borden aan zijn hals hangend?
Dat is een Sandwichman, antwoordde
Lucy. Op het eenc hord staat: Eet in Din-
ty's Restaurant! Op bet onder op zijn Tug:
Roast-beaf en kool vandaag! Bij Dinty! Ik
ben er eens heengegaan om te lunchen, al
leen maar om eens te zien boe het er uit
zag. Wat bewijst, dat adverteeren betaalt.
Tk veronderstel, dat bij dat doet om
«lm kost te verdienen, spralc de priester als
l ij ziel» zclven. En dat is onschuldig ge
noeg. Toch denk ik niet. dal bel erg pas
send zou zijn, als die man op die manier
tc Communie zou gaan.
Lieve Hemel, Father! Te Communie
gaan mol die advertentieborden op zijn
heelo lijf geplakt! Dal zon een heiligschen
nis zijn!
Waarom dan houdt gij vol, dat bet
geoorloofd is voor die dwaze meisjes dat te
doen?
Wat te doen. Father?
Te Communie te gaan mei adverten
ties over haar lieele lijf geplakt.
Wie heeft ooit van zoo iets geboord?
Wie er ooil vari zoo iels gehoord
heeft? Iedereen, die gelioorJ heeft van
meisjes, die te Communie gaan in die ver
metele, onbeschaamde dracht, welke zelfs
sommigen onzer goede katholieken overne
men.
Maar, Father, daar staan tocli geen
advertenties op!
Wat is het anders? vroeg de priester
liet geschiedt niet om haar mooi Ie doen
schijnen, want dat doet het toch zeker niet.
Het is niet om haar Ie beschutten tegen
bel weer, want dal doet bet ook niet. Wat
is liet dan anders dan advertentie ad
vertentie, die haar van hot hoofd tot de
voeten bedekt eu vermeldt even duidelijk
als wolk advertentiebord dan ook: Ik ver
lang, o, zoo vurig, dat mannen naar me
kijken! De advertentie 'luidt verschillend
raar de verschillende graden, waarin deze
onzedige drachl is aangenomen. Daar is
eerste graad, die luidt; „Mannen, ziet mij
aan. Ik heb Christelijke zedigheid er aan
gegeven om u aan Ie zetten naar mij 'e
kijken'. Dan komt de tweede graad, die
zegt: ..Mannen, kijkt toch als 't u belief'
naar mij. Mijn cenigst verhingen bi mijn
leven is, dat gij naar mij kijkt Eindelijk
komt de derde graad, die tol de uiterste
grens gaal van deze uiterste mode on
spreekt: „Mannen, vooral mannen met be
dorven hart, ik Iiaalc er bijzonder naar, dat
gij naar mij kijkt". Hoe is het toch Ier we
reld mogelijk, dal een meisje naar de Com
muniebank kan gaan om liet allerheiligste
aller Sacramenten te gaan ontvangen, om
Ons Heer in beur hart te ontvangen en
tevzelfdertijd zich zelve Ie adverteeren aan
alle mannen in de kerk? Het is too in bet
oog springend, dat deze beide handelingen
niet kunnen samengaan, dat liet moeilijk
fs Ie begrijpen, dat haaf gedrag niet bijna
heiligschennend is. De priester, die de II.
Communie weigert aan zulk een meisje,
doet zulks, wijl bij baar wil vrijwaren
voor de zonde van heiligschennis cn wijl
bij de bewaarder is van het H. Sacrament
en als zoodanig verplicht is het voor ont-
eering te bewaren. Ik voor mij zelf héb
haar nog nooit van de.Communiebank weg
gestuurd, ofschoon ik vaak vreesde, dal ik
verkeerd deed door haar de H. Communie
fe geven, wanneer zij aldus naderden, fer
wijl zij zich zeiven onbeschaamd adverteer
den.
Maar, Father, kwam Adelaide hier
tegen op, ik hen overtuigd, dat meisjes zich
volstrekt niet op die véljzè 'kleeden *voor de
reden, die u geeft.
Mogelijk denken zij daar niet aan. gaf
l.ij toe. Maar weet .gij, Adelaide, 'waarom
zij daar niet aan denken?
Waarom dan?
Omdat zij zoo wispelturig én onna
denkend zijn, dat zij nooit haar geweten
onderzoeken om de ware beweegreden van
hare handelingen te onderzoeken. Een
oogenblik later voegde hij er hij: Hel is
ook zoo'n goedkoope manier. Ifel verhaast
mij, dal een meisje, dat iels van' zich zelve
denkt, daartoe kan afdalen.
Goedkoop? Wat hedopll u. Father?
Goedkoope manier van wal?
Goedkoope manier om aaVifrekkolijk
to zijn. Gij weet wel, dat er verschillende,
manieren zijn, waarop een meisje aantrek
kelijk kan zijn. Eene daarvan is door bare
bekoorlijke persoon!ijkheid. Doch deze vor-
eisebt eene lange oefening in zclfboscha-
ving, goede manieren, achting voor amic
ten, geestige onderhoudende conversatie,
een gedrag vol tact, vriendelijke hoffelijk
heid. Dit is eene wijze, waarop een meisje
aantrekkelijk kan zijn, maar ze kost eenigc
moeite. Eenc andere wijjc ;s gelegen in
het afleggen van eenige kleediugst akker,
welke een Christelijk meisje behoort le dra
gen. Dit vraagt slechts een oogonblik tRls
cn eene grenzelooze onbeschaamdheid, da.
i> de reden, waarom ik ze goedkoop noem.
ZooaL alles, wat goedkoop is, is liet vod-
denwerk, hel houdt geen stand. Van den
anderen kant doorstaat de aantrekkelijk
beid van eene bekoorlijke persoonlijkheid
den toets des lijds. Zoo gij de moeile doe!
om over dit punt na te denken, zult gij
daarin het antwoord vinden op vele vraag
stukken van tegenwoordig, zooals gelukki
ge en ongelukkige huisgezinnen, enz
Retla was ontstond. Zij had bel land awn
lange precken.
AV.it to zeggen-van bet meisje, vroeg
zij, dat op beide manieren aantrekt door
eenc aangename persoonlijkheid en door.
vat u noemt, onbeschaamde Meeding?
Toen zij de vraag .stolde, dacht zij moge
lijk aan haar eigen zelve vol wel lx1 hagen
als een lastbaar voorbeeld. Zoo zij het deed,
moest zij stellig terdege teleurgesteld zijn,
want Father Casey antwoordde kortaf;
Retla, dat is eenvoudig onmogelijk.
Rella was verontwaardigd.
Pardon, Father, ik kon meisjes hij liet
dozijn, die eene aantrekkelijke persoonlijk
heid bezitten, juist als u daar beschreef,
cn die terzelfder lijd lot du uiterste grens
gaan in zake van kleeding.
Noen, dat doet gij niet Retla even
min als gij cirkels kent, 'lie vierkant zijn
of rechte lijnen, die krom zijn. Bevallige
persoonlijkheid, zooals ik ze beschreef,
besluiten in zich goede mairieren, bescha
ming, tact, eerbied voor anderen. Nu,
golfje manieren kunnen niet gepaard gaan
mei onbeschaamdheid, hes. having met nn-
kieschhcid, tact met lompheid, eerbied voor
anderen mol brutaal vergrijp van
hun. fijner gevoel. De zaken
kunnen evenmin samengaan als een vier
kante cirkel of een kromme rechte lijn
Bestudeer bet gedrag van elk meisje, dal
tot de uiterste grens gaat in zake dezer
onkies-lie modes, en gij zuil gemakkelijk
zien, hoeverre het verschilt van dat cc na-
vrouw van beschaving, cener lady.
Father, wij allen betreuren het onge
past gedrag van een moderne Hopper,
sprak Lncy. Maar is u niet onbillijk on
de schuld tegrven aan hare sehadelooz*
ijiTelbeid in Meeding? Een meisje kan te
genwoordig nauwelijks op straat komen
zonder telkens le'worden aangesproken en
heleedigd en verleid door allerlei soort van
mannen. ITet. is bijna een mirakel, dat reu
goed onschuldig meisje met ra tuur lijk liev
gewone mengsel van ijdelheid: onbezonnen
heid en zonder voel ondervinding uit zulke
onophoudelijke gevaren ongeïet Ie voor
schijn komt.
Lucy, antwoordde de priester, een
slecht man is bang voor eene goede vrouw
werkelijk bang voor haar. Hij zal bet
wilden wagen met haar le flirten, lenzij
d a a v I op uit ge nood ïgd
Ik ken een aantal meisjes, die. lastig
gevallen werden door vreemde mannen,
wier attenties zij zeker nooit hadden uil"
jgenopdigd.
Gij kont een aantal meisjes, die door
vreemde mappen werden lastig gevallen,
gaf hij toe. maar zijt gij zoo zeker, dat rij
nooit de attenties van die mannen hadden
uitgenoodigd? Ik veronderstel, dal zij zie;i
'volgens de laatste modes kleeden?
Natuurlijk.
Wellicht zijn zij. inplaals van die
modes le volgen op een conservatieven af
stand, heel vooraan daarin en gaan zij zelfs
tol de uiterste grens?
Ongetwijfeld doen zij dal, tenminste
sommigen barer, antwoordde bet meisje.
En gij zegt, dat zij de attenties van
sleoh(gezinde mannen niet uitnood,gen?
Daarin zijt gij mis. Wanneer zij over ele
straal gaan en een man met rein gemoed
ziet haar, dan moot bij zijne oogen afwen
den. Een man niet rein hart blijft rein dooi
de gevaren te ontvluchten. Een der geva
ren, die hij moet ontvluchten, is de aanblik
i.in eene onzedig gekleede vrouw. Hij moet
de oogen afwenden. De eenige man, die
naar baar blijft kijken, is de man met on
rein gemoed. Och, zijn uiterlijk moge vlek
keloos genoeg zijn, maar zijn hart is be
dorven. TTIi ï-- 3e eer.Tfo. 'die naar Kaiar^
blijft staren. Als het meisje, dal in hel
publiek iu zulk een dracht paradeert, dat
gee no behalve verdorven lui naar haar roe-
gen kijken, or niet op uil is om hunne at
tenties tc trekken, dit weet ik niet, hoe zij
er wel op uil kon zijn.
Father, u verstaat hctjiicl. Deze za
ken worden bepaald door gewoonte. AU
een meisje twintig jaren geleden zich had
gekleed als een moderne flapper, zou zij
schuldig zijn aan al de onvoorzichtigheid,
die ii daar verpieldt. Maar thans is hel di»
mode en liiomatul ziel er iets verkeerd in
De vrouw, die hcdoii in Forislli Avenue
zou loopen gekleed als mijne grootmoeder
zich placht le kleeden. toen zij oen meisje
was. zou moer de aandacht trekken dan do
mce.-d durfachligc flapper.
Lucy, gij weet in uw hart, dat gij daar
met geen eerlijk argument voor den dag
kouil. Gij weet wel. dal niemand onzer u
vraagt u zelve te kleeden volgens de mode
van vijftig jaren geleden. Gij weet, dal zelfs
de meest moderne mode nooit uwe kleeding
voorschrijft ine! de nauwkeurigheid van
een soldaten-uniform. Ze Iaat altijd ruim
te genoog naar ieders opvalling. Gij ziet
goede meisjes God zij dank. dat gij er
velen ziel (He netjes gekleed gaan en
met smaak en volgens de mode cn toch mor
evenveel Christelijke zedigheid als uwe
grootmoeder vijftig jaren geleden deed.
Til al die afwisselende modes, die over he!
hind strijken van seizoen tot seizoen en
van jaar lot jaar is er altijd plaats genoo»
voor de zich zelve respecieerendo vrouw,
die zich niet wil verlagen om haar verlan
gen om opgemerkt te worden even scheeu
wen? Ie adverteeren als de Sandwich man.
die Dinty's Restauratie adverteert. Zij be
looft ipmmer een rost nam nan te trekken,
('ut overal luid ten hemel schreit: Ik brand
van verlangen, dat de mannen naar mij
7uilen kijken!
Aan het voorgaande artikel wens»*?» ik
een uittreksel toe fe voegen van emen
brief eerier dame, ook ter overweging aan
geboden aan bare zusters in Holland, waar
in zij na eerst eenige beweegredenen 'e
hebben aangegeven, die de vrouwen moe
ten bewegen zieh op zedige wijze fo klee
den. de volgende zeer praet-sche v. mkeii
geeft:
Ik bob. zoo meldt de schrijfster. oen
groot aantal artikelen gelezen in de kran
ten betreffende zedigheid in kleeding, doch
iels schijnt er in dit opzicht Ie worden
gedaan en onzedelijkheid gaat voorf zon
al* vroeger. Zoo vele schrijvers over zedig
heid zijn zoo vaar on onbestemd, dit
v lc lui zich afvragen waar de grens fns-
Fchen zedigheid cn onbetamelijkheid ge
trokken dienf fe worden, daar onzedige
Meederdraehf reeds zoo lang overheerseh'.
dat liet ware gevoel voor zedigheid nie!
zoo. scherp meer is als hel zou dienen 'e
zijn.
Hier zijn mijne weriken voor zedige Mee
ding. die men zou dienen te volgen in iedere
•plaats - de danshalztial ingesloten
;wni\t ander© lpi. bijeen Komen;
I Geen kleed lager uitgesneden aan
den luris dan bel sleutelbeen.
2. Mouwen neerdalend tot de polsen (br-
ihalve wanneer zekere oorfen van werk dit
'helrl(ou).
3. Alio, cfl.sh.mes tenminste .15 r M. ouder
'de knie.
4. Zoo men dunne stoffen draagt, rlat -r
dan ren kleed onder is <>m bel lichaam van
de draagster fe verbergen.
5. Kleeding moet niet de gemakkelijke
India mshowegingen verhinderen.
0. Geen kousen, die het vlecsch van do
draagster niet verbergen..
Deze wenken kunnen zeker veel verge-
terd mi vervolmaakt worden, doch vormen
Urzelfdo lijd een basis, waarover men
verder kan discussieeren.
Welk een groofo troost zou het zijn voor
onzey Heer, zoo onze katholieke vrouwen
alom ''ii ten allen tijde zedig gekleed gin
gen! Waaróm kunnen wij niet de leidsters
zijn nu en altijd in zake van zedige kler-
ding? Vervaardigers en ontwerpers zou
den er spoedig notitie van nemen, als wrj
onze stemmen verhieven, daar hen ik zeker
van. De stemmen van heidendom en zelf-
DINGEN DEZER DAGEN.
WEEKREVUE.
Daantje heeft het warm.
:i Is beroerd warm geweest van de weck.
®aar ken Daantje ook niks niet an doen
ro om rede Daanfje*fc ontvang nog een
kcetjo meer dan respcktabel is. tenminste
al Daantje al in geen 25 jaar ze eige
biieën heb kenne zien, heb Daantje liet
°ok een beetje warmer dan iiwcs. Om u
daarvan tc overtuigen zal Daantje u daar-,
Tan is effics een staaltje vertelle.
As Daantje smorreges ze boord omdool,
■die lusschen haakios best om uw.es midd'-l
wij kenne om rede Daantje ze schouders
?iet zoo ver buiten ze bals uilsteke, dan
die boord in een ommezientje op apo-
RPO. 't Is Zelfs zoo erg, dat Daantje der
pas nog lievige ruzie om bob gehad
roet zo wettige wederhelft. Toen kwam
Baantje ook met een apegapen'? boordje
'huis en begon de vrouw tegen hem tc
thelde om rede, zee ze. ik geen fesoen-
''dijke edelukatie bad genoten, want, zee
''•al was het ook nog zoo warm. dan was
nog geen raenier van doen om met
lfn natte vaatdoek om je hals te gaau loo-
I* vooral in me tegenwoordige positie as
tjoernelist oftewel krantenman. Tk kwaTn
vanweges me vak met de elilee, de
fjiek in relaasie en nou moes ik me ook as
j'aand van deftige komaf gedrace. Afijn
tl liep nogal goed af. want toen ik na
"JJ kwartiertje ook cs aan 't woord kwam
j® lege der zee, dal hot geen vaaldoekkic
maai een fesoendelük boordje, dat
4*ijm lag, kreeg ze van medelijdon de
•Jnen in der oogen
jri0"" ik zee, mensch huil nou maar niet,
»o *ïf01 a' warm genoeg, want u mol
Daantje ken geen vrouwe tranen zien,
dan wordt ze hart gewoon weg as
tPn t'an kenne ze van alles met hem
ken me wouw dan ook zee:
Daantje je mot noodig verfrisscliing heb
ben, je mot gaan zwommen, loen zee
Daantje niks, maar ging zwemmen, al heit
ie ook gruwelijk bet land an water. Maar
ze woue Daantje niet toelatc in bet zwem
bassin, omvedc zeeë ze, ze bang waren
voor overstrooming, as Daantje d?r bij
kwam.
Toen is Daantje Iranspireerend en wel
weer weggegaan en omredc Dantje nou ie
an de krant js niet meer op een dubbel
tje boef te kijke, is ie maar in oen café
gaan zilte en heb acblermekaar vier gla-
sies bier, vijf porsies ijs en vijf plombièros
naar bimie geslage en toen dat nog nie
Hielp is Ito naar liuis gegaan en is in de
kelder in ze overhemd op een blok ijs
gaan zilte, wat Daantje boel pleiziorig
vond, omrede er al gauw oen holte in 'I ijs
kwam, waar je prosies in pasle, zoodat
je gemakkelijk zal en friscb.
's Middags heb Daantje een paar schaal
tjes sla en komkommer gegete. heit daarna
een sjillcrhcmd en een stroohoed gekocht,
allemaal vanweges de hitte, en is loen op
ze gemak derover gaan zitlc denke om de
Noordpool nog es opnieuwte gaan onl-
dekke of een krantje op te richte op IJs
land of bij de Eskimo's.
As u bet warm bol) dan raadt Daantje
u aan tocli vooral niet naar zee te gaan
omredc bet daar nog veel warmer is dan
erges anders: noe u mot ook net as Daan
tje in de kelder gaan zitte op een blokkic
ijs of as u geen kelder heb. dan ken u
ook in uwes keuken in dc gootsteen gaan
zitte en de kraan openzette da's nol eve
goed
Je begrijp gewoonweg niet dat der uog
mensehen benne, die aan hel strand in
dat hoetc zand ganc zitte, pardoes luid
den in de zon, dan logge ze maar Ie bakkc
en komnie thuis met de veile in lappe
langs der lui gezicht.
Nee, Daantje zeg, een blokkic ij«. daar
doe je wonderen moe, en as je je sokuur
an bet reseppie van Daantje hou. heb je
net zooveel Jast van de hitte een Eski
mo van een glaassic koud bier.
Je mot de heele zomer niks niet anders
gebruikc as hier, ijs. sla en komkommers
en as u het dan nog warm heb dan leg
het an uws eige inwendige konstilatie,
net as bij Daantje, en dan ken u. volgens
Daantje, niks anders doen, dan afvraehleh
tot hot weer winter wordt.
Daniël.
PERSIFLAGES.
Advertenties.
Gelezen in een provinciaal blad:
Brood- cn Banketbakker
le koop aangeboden, wegwis stil gaan
leven en geen opvolger.
Wij voor ons achten deze opbloei der
slavernij een voeg toeken.
Studieclub begint met een gemeen-
schappelijkcn maaltijd. rs Zondags
avonds om te eindigen. Maandag na
de koffie.
Men schijnt daar vooral de
wetenschappen te beoefenen.
cnlii
Nog niet drooggelegd.
Gelezen op een Prijscourant van een
Theetuin in een provincieplaats:
Port (rond of wit) per plas ƒ0.40.
En nu zijn er nog menschen die op ver
laging van port aandringen.
Ongedierte,
Wij lazen in een calalogu-:
•Schoone conibinaison in zijden jer
sey. Gchoone qualilcit. garneersel met
taille vormende bijennesten.
Nu, liever dit insect dan een ander....
De nieuwste vakschool.
Toen het protocol van Genève vóór
'oen paar jaren aan dc orde van den
dag was, heb ik eens in de tweede
klasse van een normaalschool voor
regentessen kunnen vaststellen,
dat geen enkele van de twaalf leerlin
gen er van bad hooien spreken.
Door de hccrscbende malaise komt zoo
langzamerhand overal de klad in.
Feuilleton-moois.
Zij kende «3e geheimen van hu s|<il
en toen zij dc formule probeerde, bleek
hel direct open le gaan.
Dc werking van het slot werd voor
hel college gedemonteerd.
Waarschijnlijk een goedgeslaagde po
ging om zijn taalkennis (e d e m o n-
61 r e e e n.
Wreed.
In „Onze Courant" uil Hoorn lezen wij:
Berkhout. Gemeenteraad.
De Voorzitter verzoekt de loden oj»
lc staan en zegt ongeveer het volgen
de: „Sedert dc vorige maand is een
treurige maro tot on, ceko-ion. Kin
man die langen tijd in ons midden
vertoefd heeft, dc heer Sijp. is overle
den. Spr. brengt daarvoor zijn vollen
dank en zegt.
Als nu ook liet platteland ;»1 gaat denio-
ra liseeren
Roomijs.
Iemand in Chicago beeft een machine
uitgevonden om roomijs zonder ijs te ma
ken. Waar verscheidene fabrikanten er
reeds eenige jaren geleden in slaagden,
roomijs zonder room te vervaardigen, is
do uitvinding dus nu compleet. Alles wal
men thans te doen heeft om roomijs le
krijgen, is, hel tc krijgen.
Onze Latinisten.
Boven een dichterlijke ontboezeming in
„Dc Corinthian" van O Juli slaat hel vol
gende l.atijnsch kpje:
„Nil .?*m sub solem."
Zeker gedaan om de zon een beetje terug
te plugen, nu het zoo warm is.
Er is niets nieuws onder de zon.
DE BESTE STUURLUI
Je spreekt haast niemand meer op
straat,
Of iedereen is diplomaat
In politiek ervaren.
IIij Ls doorkneed in alles wal
Een heel regcerjnograin bevat
Hij weet het Ie verklaren.
Dit is niet goed, dal is verkeerd.
We worden glad fout geregeerd
JJoor menschen. die niets weten.
De franc, die duikelt maar omlaag
De Vredosbond, die vecht gestaag
En.... wij worden gebeten.
Hoe meer men ons om centen port.
Hoe booger de belasting wordt.
Hoe meer wij moeten geven.
Hoe meer er van ons wordt gevraagd»
Het geeft niets of j'cr over klaagt,
Hoe duurder wordt hel leven.
Men .sUu'ldl op den uinlnisetijd.
Je makt subiet je centen kwijt.
Hel wordt verkeerd hekeken.
Men zegt: als ik minister viai.
Dan deed ik zoo. en zou heel ras
Ken gouden lijd aanbreken.
U moet eens z.ien naar wie zoo spreekt,
Het werk van and'ren steeds afbreekt
Hoe zelf z.ij geld beheeren.
Zij staan bij iedereen in 't krijt
En raken nooit hun schulden kwijt
Enwillen dan regeeren.