EET MEÉRCHMOLADE REEPEN EET DAN voors/ecbês CONGRES R.-K. WERKLIEDENBOND. INGEZONDEN MEDEDEELING 'S morgens om 11 en 'S middags om -4 uur, wanneer c/e maag beg/nt te vragen neemt de arbe/dskracbt af n.v.hollanVV ZWITSER CHOCOLADE-F voec/zaa m Vunste rkencf Gisteren liccft lirt R.-K. "Werklieden verbond Ir Utrecht zijn eerste congres gc- houflon, ter ln-nb-nking der verschijning v;in de encycliek Rerum Novarum. De groote zaal van Tivoli was beneden en boven geheel gevuld, toon de voorzitter, de heer A. G. de Rruyn om 11 uur opende. Dp hel podium hadden behalve hol besluur rn de sprekers plaatsgenomen do zei r- ernv hoeren pa Moor v. Schnik, mgr. dr. I'oels, rector Jansen, rector Kok, enz. De vergadering werd geopend mot een nieuw Roomsch strijdlied": Ghrislonslrij- jers (woorden v. Bernard Verhoeven, mu- tiek van Theo Smit), dat eerst door do „Nieuwe Harmonic", afdeeling van St Toseph le Utrecht, was gespeeld. Wij •Sjoelen eerlijk zeggen, dat het lied niet v.oer geestdriftig stemde, geen warm en- iliousiasine wekte; maar dat kan ook wel komen, omdat het nog nieuw is en niet gezongen werd zooals liet gezongen móet Nvordcn. Openingswoord. d o o r d en v o o r z i 11 e r, den li e c r J)o Bruyn. Spr. l iep het welkom toe aan allen, dio tegenwoordig waren of dit congres per iadio volgen. Vervolgens verwelkomde do, heer De Bruyn de sprekers. Allereerst nir. Aalber se, die, na zijn aftreden als minister, her neemt dn plaats, welke hij zooveel jaren in Je arbeidersbeweging innam. Onder harte lijk applaus brengt spr. mr. Aalberse dank voor hot vele en gewichtige werk, in de zeven jaar van zijn ministerschap voor land en volk verricht. Daarna verwelkomt spr. den heer Laudv, den litterator-socio loog, die do man is van hel volk, vooral van dal deel van hel volk, hetwelk tot de geestelijk en materieel verdrukten behoort. Op de k-vde plaats den eer Henri Her mans, die behoort tot de pioniers, wiens denkbeelden immer den gloed van het nieuwe met zich dragen. Ten slotte pater Borromaeus de Groove, die altijd vooraan Staat, als er in 't groot gewerkt moet worden. Aanleiding voor dit congres, aldus spr., is hel feil, dat vóór 33 jaren Paus Leo Nil do Rerum Novarum heeft uitgevaar digd, welken Paus do arbeiders willen danken en huldigen voor hetgeen lnj mot name gedaan heeft voor de onrechtvaar dig verdrukte klasse. Doze encycliek heeft de arbeiders en een aantal intellectuoeleii uit een geestelijken slaap wakker geschud. Toen Aalber.so ui 1919 bij de behande ling der Arbeidswet zijn tegenstanders ongeveer dit loevoegd: „zelfs al zoudt go gelijk hebben, dat beperking van den ar beidsduur vermindering der productie tot gevolg zou Lebben, dan nog hebt gij het pleit niet gewonnen, omdat boven hel be lang der productie uitgaat het levensge luk, hel geestelijk welzijn, hel gezinsleven van den arbeider", toen sprak in hem den geest van Leo 1X111. En dat do sociale wetgeving in ons land is, gelijk zo is, danken we mede aan 1 no's „Rerum Novarum Doch wij zijn liet met den grooten Duil- sclien Jezuïet Heinrieh Pesch eens: wan neer de fuudnmenteele strekking van dc encycliek wordt overwogen: mensch boven productie, dan moot worden getuigd, dat er, vanuit christelijk sociaal standpunt gesproken, nog slechts wat „klein werk" is verricht. Dan kunnen we uiet Pater Vrijmoe»! zeggen, dal er door een aantal sociale wetten wat pleisters geplakt zijn en wat balsem gesmeerd is op enkele uitslagplek- ken aan den buitenkant van het zieke lichaam onzer maatschappij. De kwaal zit echter dieper; alleen operalief ingrijpen kan oplossing brengen. M.a.w.: het kapi talisme heersclit in onze dagen nog op permachtig. liet kapitalisme, volgons Pesch „de beheersching van do volkshuis houding door het winslbelang van bet ka pitaalbezit". Voor dat winslbelang van het kapitaal bezit moet alles wijken. Het kapitalisme doel zich zeker in zoo sterke mate gelden als in Leo's dagen. Me! Pesch en Raaymakcrs zijn wij van oordcol, dat wij, Katholieken, verplicht zijn om 1o beginnen niet den bouw coner nieuwe maatschappij. En, om over dien opbouw te beraadsla gen, aldus betoogde spr. verder, wordt dit congres gehouden. Mededeelingen. Do voorzitter deelde vervolgens mede, dat oj) liet congres aanwezig zijn 2090 vertegenwoordigers van bet Verbondsbe- stuur, do instellingen, de aangesloten bon den en de plaatselijke afdeelingen. Do af gevaardigden uit de verschillende afdee lingen komen uit 254 plaatsen namens 1470 der bij het Verbond aangesloten Dio cesane en Vakbonden. In minstens 36 pl. afdeelingen volgt men het congres per radio. Verder deelde de voorzitter mede, dal prol'. An gen ent had bericht tot zijn spijj onverwacht verhinderd te zijn; Zijn- hoogcerw. spreekt de beste wenscben uit voor liet welslagen van het congres. Ook is een schrijven ingekomen van Zijne Ex cellentie Minister Slotemaker de Bruine, minister van Arbeid, waarin dezo mededeelt, met groote waardeering kennis te hebben genomen van het pro gram van bet congres, waarop bij zeer gaarne tegenwoordig had willen zijn, maar dat hij zulks niet kan, omdat hij wel eenig bezwaar heeft om op Zondag dergelijke vergaderingen bij te wonen; Zijne Excel- lentio uit zijn hartelijke wenscben voor bet welslagen van het congres. Ook nog liceft bericht van verhindering gezonden m gr. d r. N o 1 e n s, wegens verblijf in bel buitenland. Do voorzitter slelde aan bet congres voor aan Mgr. Nolens het navolgend tele gram le zenden: r „Zijne Excellentie Nolens, Voorz. Arbeidsconfercntie, Genève Zwitserland, i Excellentie, de Katholieke Arbeidersbe weging van Nederland, bijeen in congres, waarop ruim tweeduizend afgevaardigden uit alle doelen des lands tegenwoordig, wensclit U geluk met Uwe belangrijke be noeming tot voorzitter der Arbèidsconfe- rentio. Het Bestuur van bel R.-K. Werklieden verbond: De Rruyn. Voorzitter. Schutte, Secretaris." Daverend applaus betuigde de instem- ming der vergadering met dit voorstel. Hierna is het woord aan prof. mr. Aal berse. „De teekemst der sociale wetgeving" door prof. ui r. A a 1 b e r s c. De jongeren, aldus spr., kunnen zich geen flauw begrip vormen van de geweldi ge ontroering en beroering door d«* ver schijning van de encycliek „Rerum Nova rum" verwerkt. Dertig jaar geleden heeft spr. voor den Volksbond to Leidon een rede gehouden over do „Rerum Novarum"; wat hij toen gezegd heeft, zou hij nu nog kunnen zeg gen, al zou hij zich misschien nu wal voorzichtiger uitdrukken. Spr. citeert een paar zinsneden uit die rede, waaruit blijkt, welk 'n enthousiasme die Encycliek bad gewekt. De beteckenis van deze encycliek kunnen wij ook nu nog niet overschatten. Zij geeft niet alleen veroordeeling van occonomisch- liberalisme, van sociaal-democratie en stants-socinlisme, maar geeft ook glashel der de beginselen, waarop dc maatschap pij moet worden opgebouwd. Principieel zijn de taak en de praesta- tie van de maatschappij steeds dezelfde: .beschermen van het recht en helpen van het particulier initiatief. Doch concreet kan de staatsbemoeiing in verschillende tijden zeer verschillen naar gelang van de vervolmaking, den uitgooi van de maat schappij. Do Staat moet hulp verlcenen, steeds als het openbaar welzijn deze hulp vor dert; moet bescherming verkenen togen allo overmacht en onbevoegde krenking van natuurlijko of verkregen rechten, te gen de individualistische strevingen van particulieren, die niet te harmonieeren zijn met het algemeen welzijn en de recht matige belangen van anderen. De ontke tende hebzucht lieeft do gruwelijkste ver woestingen aangericht in de maatschap pij. De „Rerum Novarum" geeft heel nauwkeurig aan do verhouding tussclien persoonlijke vrijheid en overheidsbe moeiing. Dank zij de doorwerking van dezo be ginselen, is in allo beschaafde landen een arbeidswetgeving ontstaan, die, al is zij niet volmaakt, vergeleken bij den toe stand van 25 jaar een groote maatschap pelijke verbetering beteekent. porspronkelijk was de arbeidswetge ving gericht op het bestrijden van mis standen en dc bescherming der econo- misch-zwakken. Tegengaan van don arbeid van kinderen, inkorting van den arbeid van jeugdige personen, vrouwqn, inkor ting tenslotte van den overmatigen arbeid voor volwassen mannen, dit was de ont wikkelingsgang dor arbeidswetgeving in engcron zin. Daarbij kwamen voorschrif ten tot beveiliging van leven en gezond heid. Danrneven ontstond dc wetgeving, wel ke rechtsberscherming ten doel had: pri vaatrechtelijke regeling der arbeidsover eenkomst, erkenning van recht ou scha devergoeding bij bedrijfsongevallen. Uit deze kiem ontwikkelde zich een stelsel van sociale verzekering; verzekering tegen de geldelijke gevolgen van ongevallen, ziekte, invaliditeit, ouderdom en werkloos heid. Door deze maatregelen grijpt de Staat ook direct of indirect in in de loonbepa- ling. Daar zijn er, die beweerden en be weren, dat dit optreden van den Staat tc ver gaat. Ook spr. erkent, dat er oecono- mische grenzen zijn aan de ethisch- sociale politiek. Maar tweeërlei wil spr. hierbij toch opmerken. Eerslens: Is bet doel van de volkshuishouding alléén een zoo groot en goedkoop mogelijke produc tie? Als men allen arbeiders b.v. vijf gul den per week meer zou kunnen geven, doch met schade voor hun godsdienstige en zedelijke belangen, voor hun gezinsbe- langen, dan zou dat schadelijk zijn voor een goede volkshuishouding. En vervol gens: Dat sociale wetgeving de productie vermindert of duurder maakt, is niet steeds en in alle omstandigheden waar. Dat leert de ervaring. Toen Talma in 1907 voorstelde om den arbeidstijd van jeugdi ge personen en vrouwen (e verkorten, be weerden de Twentsche fabrikanten, dat zij de concurrentie met Engeland niet zouden kunnen volhouden, hoewel daar reeds do arbeidsduur korter en do loonen hooger waren! Onze hedendaagscho arbeidswetgeving is noodzakelijk, maar toch spr. heeft dit reeds herhaaldelijk betoogd in den grond verkeerd. Do Staat is gegaan buiten zijn natuurlijke taak en doet daarom ook veel wat onvolmaakt en zelfs verkeerd is. Op do Arbeidswet b.v. zijn gemaakt moe ten worden tallooze uitvoeringsbesluiten en bovendien moet Minister en Arbeids inspectie nog voel vrijheid van beweging hebben. Doch de Staat moest handelen, omdat do maatschappij zelve in gebreke was. Het was beter onvolmaakt werk te doen, dan niets te doen. En zoolang, bewust of onbewust, bij arbeider wrokt een geest van klassenstrijd, bij werkgever kankert een geest van liberalisme, zoolang zal de ►Staat, vér buiten zijn natuurlijke taak in bet maatschappelijke leven, moeten blij ven ingrijpen en steeds dieper moeten in grijpen. Er zijn echter lichtpunten. Arbeiders en werkgevers organiseeren zicji. Maar do vraag is, of deze organisaties etrijd-ver- eenigiugen zullen zijn of zich zullen basee ren op den Christelijken grondslag van rechtvaardigheid en .naastenliefde. Spr. heeft vertrouwen in het laatste. Spr. ver trouwt, dat de oeeonomische nood de oogen zal gaan openen voor het duidelijke feit, dal alleen samenwerking van alle factoren in hol productieproces een hetero maatschappij kan waarborgen. "Wij zitten midden in liet maatschappe lijk ontwikkelingsproces van de maat schappelijke organen. Daar zijn de collec tieve arbeidscontracten, daar zijn de be drijf-: vorcenigingcn en de landbouw-onge- vallenverzekering als symplitomen van liet feit, dal de maatschappij zelf de bij den Staat niet behoorenden socialen arbeid gaat overnemen. Maar sociale organen, die werkelijk le vende organen zullen zijn, kan volgens spr do Staat niet scheppen; spr. verschilt hierin met anderen. Een sociale geest is uood- zakelijkc voorwaarden voor sociale samen werking; en dezen kan de Staat niet in 't leven roepen. Ons streven moet er op gericht zijn, om door uitbouw dor sociale organisaties dc sociale organen te verkrijgen, waaraan, onder toezicht en controle van de over heid, en volgens grondregelen door deze te stellen, geleidelijk zoowel dc arbciders- bescberining als de arbeidersverzekering kunnen worden overgedragen. Na het geestdriftige applaus op dezo glasheldere rede was er een korte gedachtenwisscling. De hoeren Andriesseu (voorzitter bouw vakarbeidersbond) en v. Welie (secretaris metaalbewerkersbond) merken beide op, dat zij in tegenstelling met den inleider meenen, dat de Overheid kan ingrijpen om het tempo te verhaasten, waarop de uit groei der sociale organisaties zoodanig zal zijn, dat zij de door den inleider bedoelde taak van den Slaat kunnen overnemen. Prof. Aalberse antwoordt, dat hij en de beide sprekers het eigenlijk in den grond der zaak eens zijn: de sociale organisaties moeten rijp zijn voor haar taak. Maar in tegenstelling met zijn meening van vóór 20 ^aren, is hij er nu van overtuigd, dat dit niet in een zoo snel tempo kan gaan, als de debaters het zich voorstellen. Nu was het woord aan den lieer AI- phons Laudv, hoofdredacteur van „De Tijd". „Cnze sociale roeping" door A1 p b o n s Laud y. .Spr. begon met hulde le brengen aan den even bescheiden als voorlvarenden oud Minister van Arbeid, mr. Aalberse, op welke begeesterende woorden een daverend applaus losbarstte. Een kapitalistische Maatschappij zonder God heeft voor een arbeidersmassa zonder vreugde bare fabrieken gebouwd. Libera lisme en socialisme zijn verantwoordelijk voor de desorganisatie der maatschappij; zij hebben God verjaagd uit de patriciërs woningen en de arbeidershutton, verjaagd uit do universiteiten, uit de fabrieken, uit de Staten door Zijn kloosterlingen en priesters te verjagen, uit den Volkenbond, ja uit den Bijbel zelf. In een bloem rijke, dichterlijke taal, met scherpe uit- beelding.skraelit, ontwikkelde do machtige redenaar dezo gedachten. En meerderen gaan nu begrijpen, dat de redding der wereld alleen te verwach ten is van een terugkeer tot het Chris tendom en zij aanvaarden dikwijls de consequenties van de Christelijke begin selen om aan de rampzalige gevolgen van degoddeloozo theorieën te ontkomen. De S.D.A.P. b.v. trekt van het vroegtijdige kerkhof der socialisatie naar het veilige veld der medezeggenschap. Van het con gres te Genève, waar men op de rechten en plichten van den arbeid een betere toekomst wil bouwen, is dc Katholieke leider mgr. Nolens de voorzitter gewor den. De Katholieken moeten de beginselen van de „Rerum Novarum" in bet volle leven dragen. En spr. brengt bier hulde aan ouzo groote sociale werkers als 'n mgr. dr. Schaepman, 'n mgr. dr. Ariens, wien spr. onder hartelijk applaus spoedige beterschap toewenscht van zijn ziekte. Do Katholieken moeten de leiding ne men in de sociale beweging, deze niet ver poli tiseeren maar juist de Staatsbemoeienis decentraliseeren, zooals mr. Aalberse beeft uitoengezet. De sociale ordening eindigt niet bij, maar begint bij de werkplaats, waarin een zekere medezeggenschap der arbeiders in den gang van het bedrijf zal heerschen. De Katholieken moeten het menscli- waardig begrip van den arbeid en den arbeider leeren. De groote rampen in de wereld zijn hier aan too te schrijven, dat God onverhoord blijft roepen zoowel aan dc paleispoorten van den Mammon als aan do gesloten deuren der S.D.A.P.: Zoek eerst het rijk Gods en het overige zal u worden toege worpen. Het socialisme bezit do liefde niet en uit die wonde zal het dood bloeden. Het socialisme beeft nooit gezegd: Wat baat het den mcnscli, als hij de hcele wereld wint, zoo hij schade lijdt aan zijn ziel; Bemint God boven alles en uw naaste ge lijk uzelf; heeft nooit leeren bidden: Onze Vader, goef ons heden ons dagelijksch brood. Vervolgens werkt spr. uil de gedachte, dat onze sociale roeping is, niet alleen voorlichtende cursussen to geven aan Protestanten, maar ook aan socialisten; dat altijd ons voorbeeldig Katholiek leven geplaatst moet zijn als een brandende lamp voor de voeten. Zoo dikwijls wordt een onkatholieke daad van een leek, oen ontactisch optreden van een geestelijke gevolgd door een reflex-beweging, die tot afval leidt. Met een in warmen geestdrift breed- uildeinende peroratie besloot spr. zijn rede, waarvan wij bier slechts een al le zwakke echo geven, waaruit wij slechts bier en daar een greep hebben gedaan. In tussclien was het bijna half drie ge worden, terwijl de pauze al om half twee bad moeten aanvangen. Na do pauze om ongeveer kwart voor vier, inplaats van om half drie, sprak pater Borromaeus de Groeve. „Ons recht op geluk" door pater Borromaeus -de G r e c v e. Om „Recht op geluk" roepen allen, wat spr. in verschillende voorbeelden typeert. En toch, er is misschien nooit een tijd ge weest. waarin minder geluk werd gevon den. Men ziet dat geluk verkeert, zoekt het niet waar liet is te vinden en wil niet dc voorwaarden, waaronder het te berei-, ken is. Het geluk bestaat niet in de beharti ging van de niaterieelo factoren alleen. De wereld is er technisch en practisch op vooruitgegaan, gelijk spr. Illustreert, en toch is de nienschhcid er niet gelukkiger door geworden. Ook de verwaarloozing van de malc- rieele belangen zou liet geluk niet bren gen. Wij willen niet met de htfop op den hemel de rechtmatige actie der arbeiders vastleggen. De Evangelischo raden willen wij niet opleggen aan do millioenen. Wij willen bij de verzorging der zielen de lichamen niet in lompen zien. Wij willen een volk dat bidden moet maar dat ook bidden k a n. Een materieelc onder grond; een zeker succes in zaken, een behoorlijk loon, een goede woning, een passend comfort, wenschen wij voor het geestelijk leven. Ons streven wordt geleid door de over tuiging, dat ons geluk wordt gevormd door de evenwichtigheid tnsschen ziel en lichaam, tussclien stoffelijke en geeste- lijkr dingen. De sociale kwestie is in laatste instan tie een godsdienstige kwestie. De Gods dienst is niet bijzaak, maar hoofdzaak bij het zoeken naar verbetering. GtooIo za ken zijn geen teekenen van welstand, maar van achterstand, als do zedelijkheid der maatschappij er door geschaad wordt. De mensch wordt bepaald naar wat bij zedelijk is. Ons geluk bestaat in een stevige boter ham met oen stevig geweten. De maatschappij heeft gebrek aan ge weten. Buiten liet Christendom heeft men thans zelfs dc natuurwet vergeten. Sommigen roepen om een dictator. Maar men kan met geen knuppels een geweten maken; ion dictator kan geen Godsdienst aan de wereld geven. Wij ver wachten het wcreldheil van den Godde- lijken Dictator en Diens watten van rechtvaardigheid en naastenliefde. Anderen willen een revolutie. Maar in die omwenteling wordt de Godsdienst liet eerst uitgerukt. Wij willen een revolutie in de harten der menschen en daar de zaden van de ecuwigheidsgedachto uit strooien. Weer andoren willen door de vooruit gang der techniek de wereld redden. Maar daardoor doet men geen moreele wonderen. Wij willen de techniek bestu- deeren om er de Schepper doorrte leeren kennen. Wij willen niet alleen verbinding krijgen met Mars maai' verbinding met den hemel. Men wil met. gezondsheidsmaatregelen de maatschappij redden. Maar dikwerf: hoe dikker biceps, des te dunner geweten (gelach). Men doet beter met de menschen zedelijk gezond tc maken. Door het materialisme wordt het per soonlijk geluk belaagd. Geld is macht. Maar het levensgeluk is niet le koop voor geld. Het bedrog der goudstukken is de titel van zooveel zieledrama's. De mate rialisatie is de aanleiding geweest van veler afval. Als alle actie ten slotte be doelt financieel gewin hebben zij den ongelijk, die beweren, dat or niet veel ver schil is tusschen een rooden ca een Roomsehen vereenigingsman. Blijf mcnscL en blijf Christen, roept spr. uit. De arbei der moet maatschappelijk omhoog, maar het grootst is hij, als hij knielt voor God. Een kruisbeeld in de verstijfde vingeren op zijn sterfbed zal zijn glorie zijn. Door liet socialisme wordt het gods dienstig leven in de maatschappij aange rand. Uit liet diepste van zijn ziel roept spr. den Roomsclien arbeider toe: de so cialisten zijn in het sociaal en politiek le ven atheisten; zij ontrooven u uw God én Godsdienst. De triumph van bet socialis me is de nederlaag van den Godsdienst. Hun heilstaat is feitelijk een ontkerstendo maatschappij. Voor geen opheffing van een processieverbod of opheffing van ar tikel 123, of gezantschap beeft mgr. Nolens de hand willen reiken aan een. partij, die Christus uit de maatschappij verdrijft. Wij hopen, dat de uiterste noodzpak om met de socialisten samen tc werken ojrg komt niet St. Juttemis. Door bel antipapisme wordt de Kat Ir - l'ieko kerk aangevallen. Het antipaphiu hebben wij te danken aan onze vooruit gang in getal en gehalte. Toen wij m« 50.000 stonden te sidderen in heilig* geestdrift in het Stadion op het Euekaris. tich Congres is het antipapisme opgeroe pen; het is opgeroepen door onze prodi. king voor andersdenkenden,* door de stiel, ting van onze Universiteit, t is een reac tie op onzen groei. Op kerkelijk gebied zij wij door dat antipapisme niet minder geworden. De Paus, wiens gezant is ver dreven, heeft ons 20.000 gld. geschenke voor de slachtoffers van den watersnood AY'ij willen dulden do prediking van h;- Protestantisme. Wij nemen het niet kwalijl als een Prolestantsche synode de Katho lieke opvatting van liet dogma overneemt Maar wij betreuren Jiet, dat het antipa pisme op sociaal en politiek gebied ver wijdering brengt tussclien hen. die naai; elkaar moesten staan. .Spr. blijft Let jammeren, dat de coalitie verbroken it Spr. roept den Katholieken arbeiders to te blijven in eenheid met de andere Ka tholieke standen en samen te werken mtf den Protestant.seh-Christclijko bonden. Het antipapisme moeten wij bestrijden maar met waardigheid en kalmte, den an tipapisten veel vergevend, omdat zij ui weten wat zij doen, en vcoral voor li-a biddend. In zijn peroratie schelste do Ji roemde Franciscaner .redenaar, wiens/rei meermalen door applaus was onderin- ken, de voorrechten van den arbeider stand, in 't bijzonder de voorrechten u den Katholieken arbeider. Na "het applaus, dat ook nu, evenals e: de vorige redevoeringen, aangroeide 'tl een ovafic, was liet woord aan den lift Henri Hermans. „Op sociaal-economisch gebied naar t hocgte van het Christendom" door II e n r i Hermans. Wegens hot ver-gevorderde uur mor deze zijn doorwrochte redevoering oonig- zins bekorten en belaas in een te sm tempo voordragen. Wij volstaan hier» n. een resumé er van te géven. De economie, los gemaakt van de obrl- telijke moraal, leidt tot ontzieling van ik arbeid, tot vermateriali-seering van ilc mensch en mist haar doel: ordelijke vouj- ziening in redelijke behoeften door raensct kundige aanwending van geestelijke e lichamelijke arbeidskrachten in v ding met de krachten der natuur. Ordelijke voorziening in redelijke I' ll oef ten wordt al langer zoo minder ju gelijk, waar geproduceerd wordt alleen w winstbejag en derhalve hot streven is p richt ou steeds toenemende voortbreng van overbodige en schadelijke goederet welke in den regel de ruimste winst «pl veren, omdat zij gemakzucht en genotz"- prikkelen. Arbeidskrachten en grondstoffen wotilfl zoodoende meer en meur onttrokken au' de voortbrengst van noodzekelijko rn tigo goederen, waarvan ge- en verbruik mogelijkheden bet peil der volkswelva: bepalen. Verspilling van arbeidskracht moot le den tot verlenging van arbeidsduur, 5 toename vaq ougezonde behoeften, -va- mindert de koopkracht van het loon te- aanzien van allo goederen, welke Imoi derlijk zijn aan een mcnschwaardig 1* staan. Mensclikundigc aanwending van goe# lijko en lichamelijke arbeidskrachten verbinding met de krachten der n-it^ cischt liefde voor den arbeid, plaatst da mensch boven het materiaal en moet k den tot ceno bedrijfsorganisatie, op dn grondslag der christelijke solidariteit. De tegenwoordige economische lijkbeden kunnen slechts oplossing vin«ö door: a. hetero regeling dor voortbrengst; 1 b. -bestrijding van ongezonde behoehen. c. goede, op christelijke solidariteit ginselen steunende bedrijfsorganisatie. De beer Hermans maakte tijdens rede nog een toespeling op een beschu.a ging van pator dr. Hentzen O.F-M. spr. er een verwijt v«n had gemaakt, a hij ontkende, dat er tusschen patroon werkgever een verhouding zou zijn, door bet vierde gebod wordt geregel"; heer Hermans herhaalde deze bewenk De sluiting der bijeenkomst konden n niet meer bijwonen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1926 | | pagina 4