PUROL 30° tigo voeding voor ons distributie-appa raat, waar dc natuurlijke voeding aanwe zig is. Men denkt den kleinen Middenstan der to kunnen uitschakelen uit den keten van producent tot consument. De produ cent moet echter* zijn aandacht Wijven be perken tot do productie 01 afzet in liet groot. Hoogstens zou men den midden stander door iets anders kunnen vervan gen. Doch waarom moet bij vervangen worden. Kaast fouten, heeft de midden stand toch ook zijn groutc deugden. Ver scheidene sociologen en staatsleden van naam achten nog steeds een krachtige middenstand hoogst nuttig voor staat en maatschappij. Men wil hem vervangen door het overheidsbedrijf, dat dood end moot wcTkcn op eiken prikkel tot zelf standige werkzaamheid en op de liefde voor den arbeid. Dat dc middenstand in ccn practiscbe behoefte voorziet, hoeft zij kunnen en moeten bewijzen in de moei lijke jaren, die achter ons liggen, terwijl het duro leergeld, dal do overheidsbedrij ven betaald hebben, toch ook wel iets zegt. Bovendien is bet tegenwoordige sy steem van den middenstand meer demo cratisch dan het overheidsbedrijf, waar de consument niets heeft in-do brengen. Het gevaar, dat den middenstand in onze so cialistische omgeving dreigt, is te groot, dan dat men werkeloos kan blijven toe zien. Spr. eindigt dan ook zijn redo met een krachtige oproep tot meer organisatie- leven. Ka afloop van deze tweo redevoeringen werd het muzikale gedeelte van het pro gramma voortgezet. Maar do sprekers konden niedcdoclen werd deze Middenstands Radio-avond ge volgd door meer dan 100 afdeelingen van do Hanze in geheel Kcdcrland, die een extra bijeenkomst hadden georganiseerd, terwijl verder berichten waren ingekomen uit België, Zweden en Duilschland, dat men ook daar met veel verwachting deze uitzending tegemoet zag. Met schatte het aantal luisteraars op minstens 10.000. Do Leidsche afdecling van do Ilanzc had eveneens een extra-bijccnkomst ge organiseerd in do bovenzaal van den „Turk", waar do heer Tobé een vierlamps- toestel met grooten luidspreker had neer gezet. Er was indcrdaal belangstelling ge noeg. Voor zoover bekend, waren de navol gende afdeelingen uit do omgeving opge roepen om in vergadering de radio-stem men to beluisteren: Disse, I.eidschcndam, Woerden. Wasse naar, Haarlemmermeer, Waddinxvcen, Zoetcrwoudc, Warmond, Bodegraven, Boskoop en Roelofarendsveen. Do Leidsche afdeeling van de Hanze bad eveneens een extra-bijeenkomst ge organiseerd in do bovenzaal van den „Turk", waar do heer Tobó een vierlamps- toestel met grooten luidspreker bad neer gezet. Er was inderdaad belangstelling ge noeg, zelfs zóó, dat nog een tweedo zaaltje in gebruik moest worden genomen om dc luistervinken to herbergen. De „hemel- 6cho" stemmen cn klanken uit den aether waren uitstekend te boorenook dc tram- en andere storingen natuurlijk; maar deze waren toch niet hinderlijk. Dc hij allo radio-luisteraars welbekende „Mexicaanscho hond" was eveneens aan wezig en manifesteerde zijn ongewenschle tegenwoordigheid door het uitstootcn van langgerekte jankgeluiden. (Voor niet ter zake kundige lezers zij even opgemerkt, dat dit verschijnsel veroorzaakt wordt, doordat een radioliefhebber, die zijn loc- stel nog niet voldoende in bedwang heeft, op onoordeelkundige wijze den aelher af zoekt. Wanneer men zoo iemand in de huurt heeft, is het om wanhopig te wor den!) Aan het einde van dc R. K. Radio-uit zending nam do voorzitter van de Hanze, de heer II. Simonis, het woord om alle aanwezigen dank te zeggen voor hunne opkomst. Spr. vertrouwde, dat de leden ook dit jaar evenals nu trouw ter verga dering zouden komen. Een bijzonder woord van dank en lof bracht de voorzit ter aan den lieer H. L. J. Tobé. voor zijne welwillendheid cn ijver, betoond voor dc Hanze. Met recht werd ln'j voor zijne ac tiviteit als voorbeeld gesteld. Hierna bleef men nog langen tijd bijeen, om te luiste ren naar muziek en zang, per radio uit verschillende declcn van Europa toege zonden. Het was een gezellige en leerzame avond. Op het desbetreffende verzoek per radio gedaan om voor dc slachtoffers van den watersnood teno inzameling te houden bracht deze collecte op de somma van 47.G0. „GELOOF EN WETENSCHAP." In memoriam Kapitein Boertée. De Vice-voorzitter, do heer Th. Wilmcr, opende gisteravond de bijeenkomst van G. en W. die gehouden werd in den foyer van de Stadsgehoorzaal met oen woord ter gedachtenis aan den overleden voorzitter den heer Boertée. Spr. zeide, dat allen door dit sterven diep waren getroffen, door liet onver wachte, en omdat het zulk een leegte ach terlaat. Allereerst een leegte in den liuise- lijken kring, bij de odilgenoolo en kinde ren, maar ook in liet openbare Kalholieke leven in Leiden. „Geloof en Wetenschap" verliest 111 den heer Boertéo eei^ cminen- ten voorzitter, zooais spr. nader uiteen zet. Maar mèèr nog wordt dit sterven als een verlies gevoeld in vele andere orga nisaties en corporaties, waarin van den heer Boertéo als bestuurslid zèèr veel werd gevraagd, en waarin hij was een boog geacht en volijverig bestuurder. Waar G. en W. het oorst na het overlij den van kapitein Boertée vergadert, wil cpr. hier uitspreken niet alleen namens G. en W. maar namens heel Katholiek Leiden oprechten eerbied en hartelijkcn dank voor den velen arbeid door den over ledene verricht voor het algemeen Ka tholiek belang verricht met nobele ïoc- wijding en pure onbaatzuchtigheid. Niet alleen om bet werk door hem ge daan maar ook om vele zijner persoonlijke kwaliteiten zal do gedachtenis aan den boer Boertéo in lvooge cere blijven. Hij was een man van correcte vormen, in alle omstandigheden hoffelijk. En do vor men waren hij hem geenszins een masker on» zijn bedoelingen lo verbergen, doch een middel om dc zuiverheid zijner inten tie op aangename wijze lot uitdrukking te brengen. Hij was levens toegankelijk voor een ieder, hartelijk' en joviaal voor wie hem kenden. 't Zou niet zijn overeenkomstig onzo beginselen en 't zou zijn in strijd met het karakter van den overledene, die waar dc daad kon gesteld worden 't nooit hij woorden liet, als «wij niet meer zouden doen dan deze woorden spreken. Wij moeten stellen do daad van offer en ge bed voor den overledene. En sjir. ver trouwt oii aller gebed en op bet hijwonen van de- H. klis voor den heer Boertéo a.s. Maandag om 8 uur in do St. Potruskerlc. Lezing paler Muckermann S. J. over „Das neus Europa". Do Vice-Voorzitter leidde den spreker van dezen avond in, wijzend op diens groo te verdiensten cn Europeesche bekendheid, en verwelkomde hem te Leiden, waar ook meerderen hem kennen als den hoofdredac teur van bet tijdschrift „Der Oral". Na eerst ccn complimentje gebracht te hebben aan de Nedeilandscbc Katholieken, die volgens pater Muckermann bijzonder hard werkten aan den ophouw van het nieuwe Europa, begon spreker zijn be schouwing. Europa is niet nieuw integendeel! maar dat men erover spreekt is wel nieuw en sinds eeuwen niet meer geschied. Men spreekt erover door het stijgend verlangen tot internationale of tenminste Europeesche samenwerking tusschon de volkeren. Dit gevoel van samenwerking komt voor al tot uiting bij de jongeren: dc jeugd heeft een afschuw van oorlogen, van het dood slaan van den cvenmensch. Roerend is bet te zien hoe-ernstig liet den jongeren daar mee is, in tegenstelling met de diplomaten, van wie men niet gissen kan hoe zij het meenen. Dit vredesgevoel is een vrucht van den wereldoorlog. Ook hij dezen gruwel der verwoesting had God zijn oogmerken. De diepste grond daarvan is, dat uit de groote haat, die zich overal openbaart, ccn groo- tero liefde opbloeien zal. De jongelingen werden door den oorlog genoodzaakt do wereld in te marcheoren, verruimden daar door hun gezichtskring en leerden begrij pen, dal het ccne land niet ziek kan zijn, zonder dat het andere hot is; kortom: men heeft geleerd, dat Europa hij elkaar be hoort. Ook door dc ontwikkeling der draadloozc is dit idee van gemeenschappelijkheid ver sterkt. Door liet aanschaffen van een „Rundfunkapparal" looft men thans niet meer in zijn huis, men leeft in Europa! Zoo als het met ieder gezin gaat, verloopt ook do beweging in liet groot. Men kan Europa bezien in de breedte, doch ook in de diepte, zooals Oscar Speng- ler in zijn „Untergang des Abendlandcs". Spenglcr is echter een pessimist en van het Christendom heeft hij „überhaupt kein verstandnis". Het is evenwel een feit: het neue Europa is ziek, lijdt aan verschil lende ziekten. Er is een ziekte, die in alle landen voor komt: het lichaam is ziek. De jeugd is ver zwakt en nerveus. Maar hoe zou zij niet nerveus zijn geworden bij de lotgevallen, die zij hèeft doorgemaakt? Stel u voor hel ont slag van een bankdirecteur, zooals vele dui zenden andoren ontslagen zijn welke fa milie-tragedies zijn er het gevolg van! Zulke gebeurtenissen grijpen dc gesteld heid van den mcnsch aan en het werd overgedragen op de kinderen. Europa is nerveus cn men moot dat weten om te he grijpen, om mild te zijn in de beoordee ling onzer lijd. Er zijn van die Katholie ken, die met een phariseeërhlik op de „wclt-mgnschen" neer zien, die in cafe's pretmaken en dansen. Het is natuurlijk streng te vcroordeelen, maar dc inenschen zijn door do vertwijfeling zoo ver gebracht En dc verzwakte zenuwen zijn bijzonder zwak, wanneer veel kracht moot worden geloond lol behoud der zedelijkheid. Do tweedo kwaal is de sociale nood. Waar werkgever en werknemer arbeiden aan een zelfde onderneming, moest het solidari teitsgevoel groot zijn. Maar zij vechten te gen elkaar en een einde aan dezen strijd is niet te zien. Hel voornaamste sociale vraagstuk is hier wel het woningvraag stuk; de socialisten worden steeds sterk, waar dc mcnschcn opeenhokken. Dat heeft spreker ervaren in Polen, waar duizen den arbeiders zijn ondergebracht in ba rakken. In die barakken is niets van alles wat onze huizen siert. Niets hebben die mensclien tc verliezen. Zij zijn vol doffe vertwijfeling. Wanneer men dat gezien heeft, weel men wat sociale vraagstukken zijnl Daarbij komt voor Europa nog dc „Po litieke Ziekte", hot gebrek aan vertrouwen in de politiek al sedert Machiavelli niet meer. Maar wanneer er geen onderling vertrouwen is, boe zal men dan een Euro peesche Statenbond" opbouwen? Dat wan trouwen heeft zich over het gehecle open baar leven uitgestrekt. Een welwillend fabrikant wcnschfo zijn arbeiders wat goeds te geven. Toon dc verbeteringen werden aangekondigd, zei men echter niet „dank scliön", maar: „Wat zal daar weer achter zitten?" Zoo iets is typeerend. De laatste en allerergste kwaal is do godsdienstige crisis. Wanneer men de boe ken en verzen leest, geschreven door dc soldaten aan liet front, lees! men daaruit do gevolgtrekking dor ellende om hen heen: dat deze wereld geen zin meer heeft; dat wij loven in een onzinnig be staan. Deze wereldbeschouwing, dit atheïsme, heeft wijd en zijd om zich heen gegrepen. Men spreekt van het „fromrne land" Maar uit eigen ervaring weet spreker, toen hij in een tijd in een „frommes" dorp. Ingezonden Süededeeling. Gesprongen Winterhanden Jeukende Wintervoeten v .Ruwe, Schrale Huid Springende Lippen Bij Apotli, en Drogistea in Munsterland gewoond liad, dat in zulke eenvoudige dorpjes bijna de gehecle jon gelingschap ongoloovig is geworden in den oorlog. Zij gaan ter kerk, omdat zij hun ongeloof niet bewust zijn. Zulke dor pen boeten in do statistiek „ein frommes dorf'. Van Frankrijk zegt men, dat het intellect gelooviger is dan liet gewone volk En .\yanneer in de menschcn de overtui ging van het geloof niet meer staat, dan ontbreekt hun het fundament; zij hebben in 't geheel geen overtuiging meer; zij hebben slechts mccningen. Deze menschen zijn diep ongelukkig. In Gora, een stad van 70.000 inwoners, gaan van de 3000 Katholieken 500 ter kerke en de overige bevolking dier stad heeft in de groote massa niets meer van wat men godsdienst noemt. Wanneer in deze plaatsen iemand over godsdienst spreekt, vult zich de zaal. Dan kan men het de menschen uit do oogen lezen, hoe zij zo c k e n. Toen pater Muckermann in Gera sprak en van die vertwijfelde ge zichten zag, had hij een schietgebedje: „Herr Golt, nun gib mil* doch das Wort, das dieser und jencr Mensch dort, der so schaut, hraucht". In Thuringen zijn er plaatsen, waar de godsdienst inderdaad is uitgestorven. In den morgen roept liet eerste klokgelui tot den kerkgang op, doch na cenigen tijd wordt dan een tweede gelui vernomen, het geen beduidt dat er geen godsdienstoefe ning gehouden wordt, omdat er geen deel nemers zijn gekomen. Dit zijn de inwendige kwalen van Euro pa, maar gevaren dreigen ons ook van buiten af, van twee kanten: uit den verren West cu uit den verren Oost. Over het gevaar van een oprukkend bolsjewistisch Azië tegen Europa, zal spr. niet uitweiden, maar alleen wijzen op de geestelijke stroomingen, die uit het Oosten zi.ch verspreiden: Tot nog toe zijn het do „Klare Krafte", die Europa hebben op gebouwd de „nuchtere Kracht" zou men c kuunen vertalen, zooals die' straalt uit de wijsbegeerte van Thomas van Aquino: de gedachte en daarna de daad. De Russen echter leven van fantasie en muziek. In tegenstelling met de onsym pathieke Pruisen, die willen, zijn de Russen sympathiek aangezien zij niets willen. Zij philosophceren bij hun glaasje Wodka en nadat zij een bepaald aantal glaasjes gedronken hebben, worden zij religieus, dan komt de wereldverbroe dering, en tenslotte kussen zij elkaar uit pure eensgezindheid. En de Russische le vensbeschouwingen verbreiden zich meer en meer door de literatuur. Doslojewski en Gogol worden thans meer gelezen dan Goethe en Schiller. Dat is dan nog maar Rusland! Daar is ook nog het Verre Oosten, waar de opium groeit, de droomverwekker, die op de ge zondheid leert. Door die Oostersche fanta sieën ziet men onze jeugd beïnvloed, die niet meer rustig opbouwen kan op liet Christendom, maar die verwacht een chiliaslisch, een vulkanisch, een catastro- phaal herleven van den godsdienst. De belachelijke vereering voor Rabindranath Tagoro b.v, is een teeken des lijds. Men bewondert de Oostersche levensbeschou wing, hoeveel die ons verzwakt en hier steekt liet gevaar verzwakt op een tijd stip dat Europa nuchtere krachten zoo hard noodig heeft. Dan is er het gevaar uit bet westen, een brutaal grijpbare bedreiging: geheel Euro pa komend in afhankelijkheid van het Amerikaansclie kapitaal, maar ook een onzichtbare: het stille vooruitdringen van liet Kapitalisme. Men kan het samenvatten in ccnigo zinnen: hot aantal „frcio Exi- tenze" wordt steeds kleiner; de „freie Persönlichkeit" wordt verwoest. Ja. de toestand van Europa is cataslro- phaal. Daarom zijn menschen, die dieper zien, pessimist. Men voelt zich als op een schip, dat zinken gaat cn zoekt tenslotte zijn toevlucht hij (le Kerk, dio te midden dezer nooit-heleefdo chaos sterk bleef staan als een brok graniet. Zoo is do toe stand van Europa en Kerk, of misschien zoo w a s de toestand voor twee, drie jaren (die Welt lebt schnell!) Spr. durft namelijk niet beweren dat het Katholi cisme het verlangen heeft gestild. Velen kwamen met groot enthousiasme cn gin gen teleurgesteld heen. Zal het Katholicisme Europa kunnen redden? Deze vraag werd door pater Mucker- maim behandeld, nadat een korte pauze was gehouden. Vele stroomingen en levensbeschouwin gen zijn er, die heioven Europa wederom op te houwen, Socialisten en Liberalen be loven dat, maar zij zullen dat niet kunnen. Europa kan slechts opgebouwd worden door een wereldbeschouwing, die aan allo menschen iets gemeenzaams geeft. Dat het Katholicisme op de eerste plaats in aanmerking komt, is een mee ning, die meer cn meer opdringt, die tot uiting komt in do welwillende houding der groote pers. Was „Katholiek'' vroe ger minderwaardig, thans is het een „vor- nehmes" woord geworden. Er bestaat een zekero hoopvolle verwachting dat do Katholieke Kerk de heropbouw tot stand zal brengen. En «met reden. Op de eerste plaats geeft dc Katholieke Kerk do idee van bet recht. Waar geen Recht is, vernietigt do staat zichzelf. Het recht is do bescherming die God aan den armen menscli gegeven heef!. Wie zich op zijn recht beroept, beroept zich op God. Onder do bescherming der Katholieke Kerk is de wijsbegcehte in tact gebleven, dio de grond van het reclit is. Prof. Ivohler fo Bellijn, sludcerond in de werken van St. Thomas, riep uit: Das ist ja eintj Enl- deckung! Wij zoeken een Volkerenrecht maar daar staat hot al! Maar wat recht is vo,or de Wet is nóg niet alüjd het recht der liefde. De men schen zijn verbonden met elkaar door don band der gemeenschap, der liefde. De Ka tholieke Kerk picdikt weliswaar het cvan- gc-lie der liefde, maar boe dikwijls vindt men dat deze geest, die haar toebehoorde, zijn toevlucht heeft genomen in dc socia listische pers. Wij hebben een altaar en daar rondom hoort de gemeente, in liefde één. Zoo wil het Christus. Doch al is het altaar van het kostbaarste marmer, wan neer de liefde er niet is, dan ontbreekt het teeken Christus. Vele met-Katholieken zeggen: het is dc Kerk der liefde niet. Wel overzien zij veel, maar, vraagt spr., hebben zij somtijds geen gelijk? Het is de taak der kerk de liefde terug te brengen. Bij de verwezenlijking van dit punt ligt de redding van raillioenen scep- tikers. Op de derde plaats heeft bet Nieuwe Europa behoefte aan een idee. Wat is dc Europeesche idee? Niemand weel het. In do middeleeuwen was de verwezenlijking van liet Godsrijk de hechte band die allen samenhield. Allen knielden voor hetzelfde altaar, wan neer wij daaraan terugdenken, dan klinkt het als een jubelzang. Toen was de Katho lieke kerk in waarheid een volkenbond met een. grootschc alles overlieerschende idee. In dien toestand moet Europa wederom worden teruggebracht en dan zal bet wor den een nieuw Europa met een glorierijke toekomst! Langdurig applaus volgde. Dc secretaris van G. en Wmr. Don ders. dankte pater Muckermann in harte lijke bewoordingen voor do prachtige rede, waarna de vergadering werd gesloten. De rede van pater Muckermann werd met onverdeelde aandacht door een ieder aangehoord. De geleerde sprekeT wisselde zijn magistrale rode at met voorvallen uit eigen ervaring, dio buitengemeen geestig worden verhaald cn voorgedragen. Ken weergave daarvan in liet verslag zou ech ter niet tot haar recht komen. Watersnood-comité. Heden zijn bij het Watersnood-Comité de volgende giften ingekomen: Zr. H. J. DJ M. C. F. J. C Een Zoelerwoudsche Singelbewo- Mejuffrouw X. Y. Z50. Dr. C. S. H Mejuffrouw" J. C. R „Bridgeclub" Uit de spaarpot van Willy N De heer en mevrouw O.G A. J. Mejuffrouw S. J. H P. J. Mejuffrouw v. d. K. Maandagavondclubjo L. Volkshuis 2.50 Mejuffrouw S. S. H. A2.50 y J> 0.50 Mejuffrouw N. N2.50 J. J. de lo C5. W. C. de le C20.— Giften worden nog gaarne ingewacht bij den Penningmeester, den heer F. Muys van de Moer, Plantsoen .49 Leiden, post giro nummer 57471. St.-Josephsgezellen-verecniging. Studie en Debatingclub „S t.-P e t 1* u s". Zondagavond had in de groote zaal van het Gezellen huis de vierde bijeenkomst van deze onderafdeeling in dit wintersei zoen plaats. De opkomst was buitengewoon en on der do ruim 100 aanwezigen merkten wo op enkele hoofdbestuursleden en vele ge huwde gezellen. Tevens waren op deze ver gadering een tiental leden der Studieclub „St.-Augustinus" onderafd. der St. Jos. Gez. Ver. Den Haag I onder leiding van hun Praeses, den Zecrcerw. Paler J. A. M. de Graaf O.FJVL tegenwoordig. De vergadering werd ongeveer half 9 door den Eerw. V.-Praeses, kapelaan G. J. Kemperman met Gezellcngebed geopend. De Praeses heette allen welkom, in het hijzonder den hoogen gast Praeses do Graaf, verder de Haagsche Gezellen, den lieer Ant. Goddijn, den spreker van dezen avond, en do aanwezige hoofdbestuursle den. Spr. dankte hen voor hunne tegen woordigheid, waardoor zij wederom blijk geven, mede te leven mot de jeugdige ac tieve Studie- en Debatingclub. Na voorlezing der notulen der vorige bijeenkomst werd het woord gegeven aan den heer Ant. Goddijn, die een lezing met lichtbeelden zou houden over do Zuid pool. Spr. voerde de aanwezigen in den geest met een Zuidpooloxpedilie naar de Poolstreken, het land van ijs en sneeuw. Uitvoerig schelste spr. de ontzettende moei lijklieden, waar mede men op zulk ccn tocht to kampen heeft. Hoe menschen en dieren maandenlang zonder eenigo ver warming:, nadat het schip een prooi van het ijs geworden is, op groote kale ijsvlak ten moeten doorbrengen. De mooie lichtbeelden gaven solïoone natuurtafereelen, o.a. geweldige ijsbergen to zien. De lezing die meer dan een uur duurde, werd door de aanwezigen met groote aandacht gevolgd, cn spr. had ccn hartelijk applaus in ontvangst le nemen. Hierna vroeg Praeses de Graaf het woord cn dankte het bestuur der Studie- en Debatingclub voor de gulle ontvangst, welke hem cn zijn gezellen was ton deel gevallen; hij prees den goeden geest der Leidsche Vereoniging, tevens aansporend om steeds de verstandige leiding van Praeses cn bestuur tc volgen. De viee-praeses bracht hartelijke woor den van dank n spontaau werd door al len, ten afscheid aan de Haagsche gasten, het gezellenlicd gezongen. In zijn slotwoord dankte dc vicG-prao- scs, kapelaan Kemperman, allereerst den lieer Ant. Goddijn, voor zijn mooie en leerzame lezing en vervolgens bet bekende strijkje, dat op verdienstelijke wijze den 10.— 6.— 1.— 50.— 10.— 20.— GEMEENTELIJKE AANKONDIGINGEN Drankwet. D. en W. van Leiden brengen Ier algi mecnc kennis, dat N. van der Blom, Leiden, een verzoek lioeft ingediend tor bekoming van verlof voor den verkoop van alcohol houdenden anderen dan ster ken drank voor gebruik lei* plaatse verkoop in liet perceel Marc no. 72. Katholieke Agenda LEIDEN. Vrijdag. Achtste Cursusavond, door Pator v. d. Donk, Bondsgebouw, to 8 uur Zondag. Fcestpropaganda-avond R. K. Bond van Handels-, Kantoor- en "Winkelbedienden, Bondsgebouw, te 8 uur. Algemeens Agenda LEIDEN. Woensdag ..Ik en mijn Kinderen", Leid schc Schouwburg, tc 8 uur. Do avond-, nacht- en Zondagdicnst der apotheken wordt van Maandag 18 tot en met Zondag 24 Januari a.s. waargenomen door de apotheek van den heer M. Doek- wijf, Vischojarkt 8, Telefoon 552. avond aanvulde met piano en vioolmuziek. Op gebruikelijke wijze word deze geani meerde vergadering met gebed gesloten. R. K. Bond van Overheidsueri' Het jaarfeest van do afd. Leiden den R. K. Bond van Overheidspersoneel mag goed geslaagd heeten. De Voorz., de heer J. Lagerberg, de deze gezellige bijeenkomst met den Christelijke groet, heette alle aanwozi gen van harte welkom en stelde aan do vergadering voor den Bondsvoorzitter, den' heer L. F. Guit, die zou spreken over li onderwerp „Ons Program". De Voor; zeide blijde te zijn zooveel vrouwen aanw zig le zien cn hij riep haar hulp in, op dat zij haar mannen altijd naar de v gadei-ing zullen sturen, want het zijn niet alleen hunne belangen maar ook de l>o- langen der vrouwen die daar besproki worden. Vorder sprak do Voorz. den wenseh uit, dat 1926 voor allen moge 2' als 1925. Toen is er door don raad ook geen verslechtering voor 't gemeente;: soneel behandeld. Hierna verkreeg dc lieer L. F. Guit hel woord, die „Ons Program" duidelijk helder en voor een Ieder vatbaar uitc zette, en,«wijzend op aller Roomscli zijn, hoop uitsprak, dat allen daarnaar zou don handelen. Ook in de politieke samenleving mi men Roomscli zijn en niet alleen dc ki zers, maar ook en vooral de Roomsi Kamerfractie, want oolc deze r_oeh „Ons Program": Roomscli zijn, in alles uitwerken. Spr. sloot zijn rede met-croj to wijzen, dat wij allen van groot klein, van rijk tot arm, van werkgev tot werkman, Roomscli moeten zijn alles. Welnu, laten wij do handen in slaan, cn allen tot voorbeeld z Zoo aaneengesloten zal men net vaar moeten koeren. Een welverdiend plaus besloot deze uiteenzetting, v ..1, do voorz. den spreker bedankte- en hoop uitsprak, dat allen trouw zullen zi aan de Roomsche beginselen, opdat „Dn Program" spoedig navolging moge den. Hierna was aan 't woord den hoer J Goddijn, die de aanwezigen op een J lijk pianospel vergastte en den heer Zil man, die door zijn kluchtige voordraehtei aan de Roomsche beginselen, opdat „On hebben genoten, zoowel van den spreki als van pianist cn humorist. De collect voor Herwonnen Levenskracht gehoud. bracht op f5.83, oft to circa elf uur zij; allen Wel voldaan huiswaarts gegaan, Frof. v. Vollenhovc naar Amerikz Prof. dr. C. van Vollen hoven is gister® naar Amerika vertrokken in verhand m do regeling der Mexicaansch-Amori kaanschc geschillen, waarvan Hij arhi ter is. Indische Economie. Evenals vorig jaar zal ook dit Jaar J. Gerritzen, oud-lid van dc Tweede Ka mer, op uilnoodiging van liet Leidsel» Universitéïtsfonds in liet Acadêmiegebou» eenigo lezingen houden over Indische eco nomic. In zijn lezing vanmiddag heeft Gerritzen gesproken over de vocdselvooi ziening van Ned. Indië, een vraagstul dat gedurende den oorlog velen heeft I zig gehouden en met bet oog op de tof komst alleszins nadere overweging dient. Gistermorgen om 30 uur had hij Kippenbrüg een aanrijding plaats I schen een vrachtauto, bestuurd door I de G. en den wielrijder B. H„ doordi deze verkeerd uitweek. Het rijwiel ernstig beschadigd. H. bekwam geen Jt sol. Om kwart voor vier gisLermiddJ kwam op de Blauwpoort shrug een trafl ■jyagen van de H.T.M. in botsing met vrachtauto van v. d. P., doordat deze j' sein van den verkeersagent verkeerd J greep. Beide voertuigen werden bosc» digd. Door de politie is aangehouden J- zonder vaste woon- of verblijfplaats, gesignaleerd stond voor twee voonk5' van het Kantongerecht te 's-Gvaveid'j. van 5 of 3 (lagen en f 2 oM dag. is ter beschikking van de Justitie g°s°

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1926 | | pagina 2