Twaede Blad Wylserf Dinsdag 15 December 1925 UiT CE PERS SOCIALISME. "Wij hebben onlangs in eenige artikelen ©ingegeven, waarom wij, als Katholieken, lijnrecht staan tegenover het socialisme. Heel duidelijk wordt dit ook aangegeven in een artikel in D e T ij d. „Socialisme en Christendom verschillen in hun grondstelling aangaande het wezen van den mensch. Het socialisme aanvaardt in den mensch geen dubbel wezen, dat uit ziel en lichaam bestaat, noch een innerlij- ken strijd tusschen goed en kwaad; het neemt aan, dat de menschen van nature goed is en dat hij alleen slecht wordt door uiterlijke omstandigheden: slechts opvoe ding als een gevolg der verkeerde maat schappelijke verhoudingen. Daartegenover staat het Christendom, dat den mensch er kent als een redelijk wezen, bestaand uit een ziel en lichaam met een innerlijken strijd tusschen goed en kwaad, die wordt uitgevochten tusschen het geweten en de booze driften. Het Christendom aanvaardt den mensch als dubbelwezen en beschouwt zijn bedorven innerlijk als bron van het kwaad. Socialisme en Christendom verschillen ook in hun einddoel. Het Socialisme wil een economische verlossing. Zijn aardsche geluksleer streeft naar de genotsmoraal, is aardsch en zonder vasten maatstaf. Zij is niet door allen te bereiken en blijft een twistappel. Het Christendom daarentegen wil de menschheid zedelijk omhoog voe ren. Het streeft naar een vervolmaking der heele menschelijke natuur, die voor allen bereikbaar is. Het aardsche blijft voor haar een groeien en rijp worden. Het ge luk is niet alleen doel, maar ook gevolg; het wordt op aarde nooit geheel, maar pas hiernamaals volkomen begrepen; de mensch zal op aarde slechts in zooverre gelukkig zijn, als hij innerlijk volmaakt is. Socialisme en Christendom verschillen voorts in de wegen om hun doel te berei ken Het socialisme gaat van buiten naar binnen: het meent, dat een economische omvorming door een zedelijke zal worden gevolgd Het Christendom gaat van bin-* non naar buiten: van een verandering van het innerlijk verwacht het een omhoog-voe ren der menschheid. Socialisme en Christendom verschillen einde'iik in hun beweegredenen van hande len. Bij het socialisme is die beweegreden de klassen-eigen-naastenliefde. Door gemis aan de booge samenvatting tusschen deze twee kent het socialisme geen oplossing voor (wat 't noemt") de tegenstelling: klas senhaat en klassenliefde. Het Christendom echter vangt eigenliefde en naastenliefde in 'n hoogere eenheid samen: liefde tot God." De Morgen zegt het hiermede volko men eens te zijn, doch wil nog de volgende aanvulling geven: „Slechts de passage waarin gezegd wordt, dat het Christendom ook hierin ver schilt van het socialisme: dat het niet als dit laatste van buiten naar binnen doch van binnen naar buiten gaat liikt ons een aan vulling te behoeven. Het Christendom legt zeker den nadruk op de innerlijke verbe tering van den mensch als eerste en hoog ste middel tot verheffing der menschheid; maar het ontkent allerminst den invloed der maatschappelijke omgeving op de in- dividueele vorming. Het erkent een vessel- working tusschen individu en maatschap pij en wil dus ook wel degelijk de gunstigst mogelijke maatschappelijke toestanden scheppen ter bevordering en vergemakke lijking van de persoonlijkheidscultuur. „De Tiid" ontkent dit natuurlijk ook niet doch gaf, om de tegenstelling duidelijk te doen uitkomen, haar in den bovenstaande lapidairen vorm, die ook niet onjuist, maar onvolledig is." HE MAN IN ONGENADE. "De Maasbode schrijft: Dr. van Raveste:jn was de eerste vcr- tegenwoo-di^er van het Communisme in IrdUILLSTOtt. door PASSE PARTOUT 1) HOOFDSTUK I. De eerste dag van m'n geboorte Ik ben geboren, omdat er gebrek aan me Was, aan mij en aan m'n mede-dubbeltjes Zoo vertelden ze me althans, toen ik uit 'n groote kist gehaald werd, waarin ik, met negen en twintig mijner lotgenooten in 'n Btuk papier gewikkeld, dagen lang had op gesloten gezeten. Ik hoorde 'n zware stem, die zei: Gelukkig ze zijn er. Nou is 't ge daan met dat tekort aan klein zilvergeld. De meneer, die zoo sprak, was 'n man met 'n grooten baard en 'n bril op z'n neus. Hij hield mij tusschen z'n vingers en ïei: Prachtig, prachtig, wat zijn die dingen Biooi, als ze pas aangemunt zijn. Ik dacht: ik bij dus niet geboren, maar fcangemunt. Enfin ,ik bèn er. en dat is toch tttaar de hoofdzaak. Die meneer heeft ge lijk. ik ben mooi, lief ia juister gezegd, Want 'n dametje, die achter dien meneer Ban 'n tafeltje zat, waarop 'n vreemdsoor tig machientje stond met dopjes er op, zoo groot als ik zelf ben, merkte op: Snoezig *ijo zij, als ze nieuw zijn. Je maakt er tonde van ze uit te geven. Ik heb de beteekenis pas vele jaren later |oed begrepen. JDe meneer legde me op 'n den Rotferdamschen gemeenteraad. Hij was het ook in de Tweede Kamer. H j was de stichter en mede-hoofdredacteur van „de Tribune", waarvan hij de meest zorge lijke dagen heeft gedragen. Hij was eigenl'jk meer nog dan Wijn koop, die het in de luidruchtigheid zocht, de man om wie zich in zake het commu nisme de aandacht concent roerde. Nu is dit all33 gedaan. Dr. van Rave- steijn heeft het lot gedoe'd met zooveel andere leiders der Fransche Revo'utie. hij is smadel'jk uitgeworpen door zim volge lingen en kameraden, hij is nog wel n et op het schavot gebracht daar zou de eens door hem zoo gryanade Burgerwacht hem wel voor gered hebben maar hij is als communist toch geestelijk dood ver klaard. Hij is het Parlement ir terewezen, ook den Gemeenteraad zal hJj na dazen ritr- tingistijd n;et meer terugrien. h:j is ont troond van zijn redactiez?tel van „de Tri bune", zijn naam boven het blad wegge- schrapt. Meer nog, in het blad, dat hij eens den levensadem inblies, dat bij d|(ve','jks ge voed heet met rim hartebloedwordt hij nu zelf aangevochten als was h:1 een van de kapitalistische Wilton's in e-igon per soon. Raveetedjn bedankte fnntiig voor zijn grabs Tieeraarsohap aan de Partij school, om meer tijd 'e vinden voor eigen hoog- noodvge verd'epmg van Venn's. „Geloof er n'els van!" waarschuwt „de Tribune", van Ra veste5 jn gebruik z'jn tijd om. zeker nn'et grab's, b» schrijven 'n de aartsconservatieve „Groene'' Leest dat Baveste'inscbe ..intellectuee- Ter>-jargon" maar n'efl" raad' ..de Tribu ne", want de kameraden hebben er n'ets aan. Laat u vooral n:et bedriegen en u in de meeninc b-en^en, dat onze ond« vriend van Raveste'jn het zoo n;e» bedoelt. Integendeel, .de Tribune" sn°urt in de „kwasi-ee'eerde onduidelijkheid den on^et om ;n het harnas van sunerienro we'en- sch°nr>e1''ike en^en-afHbanriie'd meeat perfide aanvallen 'e richten on de Com munistische partnj en haar strijdmak kers". „Dr van Ra veste'in", getuigt de redac- b'e van „de Tribune'' uit ricen ervaring, „kan aks tri w;l bv*«em« d";dc!nk ri'ri. Onschriften van artflce'en, als b v Een s*bvrir 0f oen g-pft" rijn u;t rijn pen ge- vlon'd". MaaT T>r. van Ravesfeijn weet waar haj aan toe is. Als hij voor z;m „smerige" aanvallpn on het shnidbarp Communisme hef „mom bakkes der wetenschap" plaatst, dan ral ..de Tribune" hem d't mombakkes afruk ken. W:j zijp waarschijnlijk no.? vcre van het du'zend in rig vredesri'V van het com munisme. maar het verschiri. dat ons hier er van eoon-nd wordt, 'ijkt ons toch we:nig aariVikkel'jk. Zonder n<>nr fo Tog^n dat de leeuw rich bonvnneVik naast hef lam za1 neer vlijen, kunnen wi.i uit de nWerige ver- houdmar tusschen de oommmvston en hun vree geren terrlAr toch kwaTb'k conclu'lee- ren. dat hef ook nu reeds onder de com munistische broeders goed en aangenaam samenwonen is. EEN EXTRA PARLEMENTAIR KABINET Het Huisgezin schrijft: De twee polen zijn: herstel der coalitie, m.a.w. en practisch het aanblijven van bet ministerie-Colijn; een Roomsch-rood ka binet. Het eerste is thans uitgesloten. Wie het tweede niet wil, zal wenschen, dat de heer De Visser slage in zijn poging om een extra-parlementair kabinet te vor men. Een kabinet, dat èn om do richting van den formateur, èn omdat de rechterzijde in de Kamer de meerderheid uitmaakt, van rechtsche signatuur en kleur zal zijn. Het is uiteraard geen ministerie zooals wij dat wenschen, maar toch om allerlei redenen te verkiezen boven een mede-re- geering met de sociaal-democraten. Is het geen coalitie-kabinet in den vollen zin, het zal toch met christelijke beginse len hebben te rekenen en willen rekenen, en bet houdt den weg open om, als do tijd groote tafel, en ik vond het verschrikkelijk, dat ik met m'n gezicht naar onderen lag Nu kan iedereen weliswaar zien, dat ik alleen tien koperen centen waard was, want dat stond duidelijk op m'n rug in 'n lauwerkrans te lezen, maar nou konden ze niet zien dat ik 't gezicht had van Ko ningin Wilhelmina. En wie dat niet ge loofde, moest maar lezen, wat er om m'n gezicht stond: „Wilhelmina, Koningin der Nederlanden". En op m'n rug stond 1912, het jaartal van m'n geboorte. Ik lag te schitteren in de zon, die door het venster viel en ik voelde me zeer behaaglijk. Was ik misschien alleen geschapen, om hier te liggen blinken? Nou, dan was 't leven nog zoo kwaad niot Maar al heel spoedig zag ik in, dat 't leven geen pretje is. Het dametje, dat er daar zoo even zon den van maakte me uit te geven, zette haar fijne nageltje om m'n geribden rand en stopte me met nog enkele mijner kame raadjes tusschen 'n hoopje vuile papiertjes en 'n paar etok-ouwe guldens in 'n pa pieren zakje, dat ze dicht plakte. Daar zat ik in zeer gemêleerd gezelschap. Ik stikte bijna onder 't gewicht van een van die ouwe guldens, die sprekend op den grootvader van de Koningin geleek, maar hij had vuil-gele vlekken op z'n gezicht, en z'n leeftijd was niet meer te schatten, 't jaartal van z'n geboorte was totaal weg- gsleten. Schuif-op, snotneus zei-ie grom mend, eerst wor je door je papieren colle ga's die vuile, vieze, geinfectoerden rom mel verdrongen en dan komen de blin kende, nuchtere snotapen aan je lijf han gen. Schuif op zeg ikl Hij draaide me z'n rug toe en Ik zag 'n en opwinding van het oogenhlik voor een rustiger stemming zal hebben plaats go- maakt, de samenwerking der christelijke partijen te herstellen. Het is gauw gezegd: weg met een extra parlementair kabinet, maar wie dit zegt, moet er genoegen mee nemen', dat dan geon ander perspectief overblijft dan een sa mengaan met de S. D. A. P. als regeerings- partij. Letteren en Kunst MISSA „LAUDA SlOiV'. ran HUB. CUYPERS. Het la reeds een 20-tal jaren geleden, dat deze M s werd gecomponeerd. Dat rij zoolang na haar ontstaan pas uitgegeven wordt, wajst or ten eerste op, dat de com- panrit zelfcrifiek bezit en rijn artistiek geweten hem strenge voorschriften geeft. In de tweede plaats blijkt, dat de compo sitie, naar welker uitgave door verschil lende koorleiders reeds lang werd u'l ge zien, zioh te midden van a'le wisselvallig heden in de kerkmurika'e opvatt'n en van verschillende oompooislen, in dezen tijd van steeds veranderende inzichten, heeft kunnen handhaven, bewijs van haar duur zaamheid heeft gegeven, want in beperkten kring werd zij reeds 20 jaren gewaar deerd. Het we-k is, voorzoover betreft het vo cale gedee'te, ofschoon contrapuntisch, be trekkelijk eenvoud5e van bouw. eenvoud:- ger dan de Trinitatis-, Mnthild's- en St. Jeanne d'Arc-m'ssen van Cuvners. De or gel nart :j is meer samengesteld. CuvpeTs heeft het zich gedacht voor driestemmig mannenkoor Het merk we ar- diige evenwel is, dat de mis evengoed door gemengd koor: één jongens- en twee man nenstemmen kan worden gezongen Dan z'ngen de joneen.s de part" die b'j uit voering door uitsluitend mannenkoor door de tweede stem gezongen wordt. Dan kom' dus de tweede stem boven te liggen; de k'ankkleur wordt geheel anders, maar het blijkt dat deze stem even me'odteus is a's de 1ste tenorpartij b'j mannenkoor uit voering. Zeer zeker ma? dril beschouwd worden a's eon aanwi'zrig. hoezeer Ouy- pors de techniek der oontrapunt'sche schrijfwijze verstaat. Enke'e opmerkingen oveT den bouw van het werk mogen vo'gen Gecomponeerd „in honorem Sancti Tho- mae Acpiinat's" Is deze mis geheel be- doe'd als een lofzang: .Looft, o S on. Uw Verlosser" Het hooMthema is ontleend aan den Gregoriaanschen sa'z:. Laudi Sion Snlvatorem". Daarmee begrit het Kyrie ele'son. Onmiddellijk volgt, in de bassen bij de herhaling van het „e'eison" oen nevenmo'iete mi-sol-do-re-mi Het Ch riste e'e'sou heeft het tweede hoofdmotief, uit het eerste aWerid. Deze motieven, uitge werkt, of met hun omkeerineen, vindt men door 't eehee'e we-k herhaaldelijk terug, nu ;n de stemmen, dan in de or-tel- par'ij. Streng is de urfworkrig en ophouw en toch met veel phanlasie. en altijd melo dieus. Elke hoofdafdeeiiimg, met u'tzonderne van het Renedictus dat immers in het Gregoriaanseh tot de Sanctus-eomnosifie behoort, onent me' het eerste hoof'MhAma; h?t Benodritus daarentegen met het twee de hoofdthema. In het Gloria maken we opmerkzaam op de breede melodie van G -atias arimus. waarna Romine Deus ongezet wordt met driestemmige declamatie e:nd':eond met oen fraaie we'dische w'ving, steeds na drukkelijker en te'kens een toon honger :n Domine Filii en Dom'ne Deus. Agnus Dei Van af Qui-tollis 's dan o'les weer melo- d'e. Heel mooi en vot van uitdruklc ng is de chromatische stijging in de oreelpartfj ter voorbe rei ding van Ouoniam to so'us; en deze passage zelf bez't een indrukwekken de climax, besloten met een machtig Amen. Evenals in zijn andere missen H°eft Cuypers het Credo, vooral naarmate men het s'ot nadert, een b'jna episch-d-ama- t;sch karakter gegeven zonder natuurlijk te verval'en in were'dlnjke, W.a^nAr:aari sche reminiscent5es. H er en di ar treedt decrimaflie op, maar steeds om daarna de me'odie gelegenheid te geven rich 'n volle leeuw op z'n rug, die 'n zwaard in z'n klauw had. Daarom zweeg ik en probeerde me zoo klein mogelijk te maken. Ik lag nu op 'n ietwat kleiner muntstuk dan den gulden, 'n goedige ouwe lobbes, die susle: Nou, nou, nou, laat ons geen ruzie maken, we zitten hier nou eenmaal opge sloten en doen verstandiger het oub hier zoo aangenaam mogelijk te maken. Hou jij je schraam, tien stuivers-stuk, snauwde de brompot van 'n gulden. Jij bent uit den tijd, de menschen kennen jou niet meer. Halve guldens zijn antiek. Met ons tweeën zijn we toch even sterk als jij alleen, wat denk jij wel? Zoek nog eens 'n kameraad, ze ziju allemaal weer opgesmollen. Da's nou de aristocratiel klonk plots 'n andere stem. Als die 't niet eens kun nen worden, hoe kunnen ze dan van ons verwachten, dat wij ons kalm zullen houen. 't Was 'n groen verroeste cent, die 't woord had genonym. De aristocratie in 't papieren zakje zweeg: de zilveren munten achtten het beneden hun waardigheid te antwoorden. Maar de kromme, verroeste cent ging door met ze de les te lezen. Als jullie meegemaakt had. wat ik meegemaakt heb, dan zou jullie wel andere praat verkoopen, dan te mopperen over 't simpele feit, dat er iemand op je lijf hangt. Denk je niet, dat ik 't menschdom m<vr diensten bewezen heb dan jullie? 'k Ben er krom er rheumatiekig van geworden, 'k Heb er 'n chronische huidziekte door opge daan, want ik heb zeven jaren in 'n voch tige, donkere la gelegen en ze bobben rne aangepakt met smerige vingers, die me 'n ongeneeslijke ziekte bezorgd hebben. Dankt Onzen Lieven Heer, dat jullie niet roesten vrijheid te ontplooien. Wij zouden kun nen wijzen op de rust en de verinnig ng waarmee het Et Incarnatus e«t wordt voorbereid en de heerlijke melodievoering van dezen possua, waarbij men gerust van tekstverheerlijking mag spreken: en dan aneens b;j „Crucifixus", door declamatie donker get rit, de tegenstelling Vanaf het ,,Et Unam Sanctam", een in drukwekkende belijdenis, krijgt de orgel partij steeds suggestiever karakter. Vanaf „Confiteor" gaat bet koor reeiteeren ter wij! door enharmonisehe vorw'sse'ineen het orgel steeds in anderen toonaard broed uitbazuint hot hoofdmotief: „Lauda Sion Sfilvatorem". Wondermooi Is het „Sanctus", heel breed, maar met bewogen orTelfiguraties, aandoend als hed! oude muziek Voor „P'eni sunt caeli" heeft Cuypers hot tweede hoofdmotief tot een knrt fut-a" verwerkt, waarin hij nTlergehikkïgst ge slaagd is; en in overeenstemm'ng met den t^ksl zit er in Hosanna een cl'max die op imposante wiize de stilte van des priesters con spora t ie-fl uister in g voorbereid t Heel inn'g van me'odiie ia dan het Bone- dic'us; men kan het ivet zaei«t on devoot genoeg zingen: een miimering over het groote wonder dat voltrokken is Het Armis Dei met z:jn fiin-canonisch misTore hren'-t aan het s'ot een prachtige verwerkrig der verschillende mot'even Achter de nr's is een Tan'um E-^o opge nomen. berustend op deze'fde motieven. De „Lauda S:on"-mis ia een prachtige aanwins' voor onze kerkkoren, in hooge mn'e melod'eus en stemmingsvol De uitgeefster Wed. .T. R Van Rossum te Utrecht zorgde voor uitstekend pap er en een he'deren druk. Moge zij succes leven van haar ondernemen S In ezonöen Meferipe'inn fatoeffen, tegen keelpijn. LAKD- EM TUINBOUW Vercenlgina „De Narcis". Verslag over de hearing te Washington. Do Vereen5ring „De Narc's" heeft gri- tormiiddag in het bioscooptheater ,,Dc Kroon" te Haar'em een biieonkomst ge houden, waarin prof. dr. Van Slogteron en de heer H Arenlshorst verslag gavon van hun bevindingen op de 16 en 17 No vember te Washington gehouden Hearing. De zaai wns geheel bezet D? h jeenkom. t werd geleid door den voorzitter van Do Narc's", den heer Gj-u'lemms. d e on !er de aanwez gon o.a verwelkomde dr. Van Poeleren. hoofd van den Printen/zekton- kund'gen dienst te Wagenrigen SpT. zei, dal al was men in een bioscooplheater sa mengekomen, de zaak toch als zeer ernstig moest worden beschouwd Spr. wilde den wensch uiten, dat, zooals andere voo ste lingen h er, ook deze mochl eindigen met een pakkend on bevred'gend s'ot en herinnerde er vervolgens aan, dat de u t- zonding van verlegenwoordigers naar de Hearing zeer snel had moeten geschieden De voorz:tter van „R'oembo'h ncultuu-" had toen nog getracht de reeccr'ng in do kosten te doen bijdragen, maar m-u iet uil Den Haag weten, dat daarvoo- geen geld beschikbaar was, zoodat ..De Narcis'' de kosten der dc'eeaf'o geheel zal m e'en dragen Spr. vertrouwde er on. dat de le- drn daartoe bereid zullen zijn. omdat z j zeker de overtu:ging hAbben van de nood zakelijkheid van maatree on lot het be houd van het afzetgob'ed. (App'aus). De heer Arentsho-st. d:e hierna het woord kreeg, herinnerde aan de vorige hearingen en aan de beteekenis daarvan. De eerste werd in 1918 gehouden: zij "old de u tslu'tt'ng van printen uit Boskoop en Belg:ë en b'jgoed uit Neder'and maar werd hier n:ot ernstig genomen Toen dus do u:'sluiting kwam, we d ze min of meer ccn verrassrig. Tn Mei 1022 vo'mle de tweede Hearing. Men had nu wol Ixvrre- pen, dat het niet te 1-cht mpt de invoer verboden moest wor'en genomen, maar toch werd n et voldoende ge-oe'd. dn' deze kunt en moppert niet zonder reden. De rust scheen hersteld, 't Werd stil in 't zakje. Plotseling werden we allen opge tild. We zweefden door de lucht, tuimelden stil in 't stikdonker. Wat was ér gebeurd? M'n kameraadje huilde en jammerde: er gebeurt iots verschrikkelijks, ik zie geen hand voor m'n oogen Zeg es, schreeuwloelijk, mopperde de ouwe gulden, als je nou al de stuipen op je lijf krijL, as je onverwacht verplaatst wordt, ben je over 'n uur naar de haaien. Loer van mij, dat onze rootling alleen be slaat in verplaatst te worden Jullie zijn nog niet droog achter je ooren, anders zonen jullie welen, dat we nou in i mands vcst- jes-zak zitten. Dat duurt oooit lang. Geld. dat niet verplaatst wordt, heeft geen waar de We komen er gauw genoeg weer uit, dat zal jullie zien De zekerheid, waarmee de zilveren ve teraan sprak, stelde ine gerust. Iri hij kroeg al heel gauw gelijk. We werden weei verplaatst, voelden ons vastgeplakt, 't zakje werd opengescheurd en we vielen op 'n harde plaats. We zagen 'n zwart mans gezicht boven ons. Achter dat gezicht zag ik er eeo van 'n vrouw en aan de andere zijde der tafel, waarop we lagen, zag ik drie kindergezichten. Ik voelde den adem van den man over ons heengaan. Toen zette hij z'n nagels tusschen ons in. krabde ons uit elkaar en ik word doon 'n klein handje vastgepakt, 't Was 'n handje van 't oudste kind. Nieuwe dubbeltjes, nieuwe dubbel tjes! hoorde ik roepen. Geef bier, zei de man barsch, en rukte mij uit 't kleine bandje. Jk werd met den anderen gulden en twee vuile bon WAT GEEFT DE RADIO VANAVONO? Hilversum, H. D. 0.. 1050 M. 8.en 10. Persbureau Vaj Dia*. 8.10. R.-K OmroopavoDd: 1 H D 0.« Orkest. 2. Yijf minuten voor den hoor V», J. v. d Biggeiaar, voor* van dan NetL Boud R.-K Radio-ver 8 Air (Mail son); b. Balletmuziek uit Roeamünda (Schuberl-Kreisler'c. Scherzo (Dittors* dorf-Kreisler); d. Melodie (Tschaikowsky), Moj. Sepha Jansen, viool. 4 Kinderszonoa (Bob Schumann) door Ed v Beimmo, piano. a. Von freinden Landcrn und Men schen; b Kuriose Geschichto; c. Hasche-> inrinn; d. Bittendes Kind; e. Glückes genug; f Wichtige Begebenheit; g. Traumerei. h. Am Kamin, i. Hitter von Steckenspfcrd; j Fast zu Ernst; Furchten machen, 1. Kind in Einschluinmerung; m. Der Richter spriebt. 5. „Traume" (Rich Wagner) 6. Prelude van Ed. v. Beinurn. 7. Rede door Z.E. Zgl. Heer Prof: dr. W. Mulder S J. over: „Rome, humanisme en moderne do- votio". 8. Dallade en polonaise van Vieux- temps, viool. 9. Valse cis-mineur en Dal lade G. Mineur van Chapin, piano. 10. Het II. D. Ü.-orkest. 10.30. Dansmuziek door het 11. D. 0.- orkesl (wordt van 11.0511.35 uitgezon den door de Engelsche stations). Davcntry, 1600 M. 4.20. Causerie: Who made the first dull? 4.35. Orgel- en orkestmuziek. 5.35. Kinderuurtje 6.20. Favour's dansbaud. 7.20. Tijdsein Big Den. weerbcr., nieuws. Lezing: The things we live by. 7.45. Muziek. 8.20. Variété. M Gonstanduros. origin, karakters. il. Millais, levensliedjes 8. llaydn, humorist. D. Uourlcy, zang a «L I'iano. 11 Oscar, gedichten eti novellen. Het radio-kwartet. 9.20. Tijdsein, weerbcr., nieuws. 10.352.20. Dausmuziek, afgewisseld om 11.2012.20 en 1.20 door Amerilaau- sche omroepstatious, overdracht. Parijs, Radio-Paris. 1750 M. 5.05. Jazz-muziek. 6.05 en 8.35. Koersen. Havaspersb. 8.5010.20. Orkestconcert, Itadio Ut pensee. Künigswüsterhausen. 1300 M. 7.50. Orkest-concert, Zware mu/.i- k. 9.50. Causerie: Winke für Funkb-u>tlor. Brussel, 265 M. 5.20. Orkest-concert. 6.20 Nieuws 8.35 Galaconccrt tot 10.20. 0.20 en 1120. Nieuws Munster, 410 M. 6 20. Voordracht: Tier Mensch in J -f Wirlschaft 7.208.05. Spaansche lei. 8,05. Gedichten van Ruschhoff, vcrbodslvepaliiigen slwhts boilotddeu le- kons weer een ari kcl te voegen h i 'o reeds uitgp.s'0'ene Op deze TI ar i :v men het niol eens worden Danp" I in hot naj-i ir van 1922 een nicwo Tie i- ring geilou en. waar de hoeren Kre! en Warnaar de Ne-ler'endsche icri 'ri>TnvfMiu- d:g<'r€ waren, en waar aelit aan o >n artikelen weor voor invoer werden too e- staan. maar w:iar a's nc." nde ar' 1 daaraan werd toegevoegd d 1 Nare s 7. o- dat ook (fezo n 1926 van invoer vou 1 or den u tgesloten. net b'eek. dat men 'en aan/ en n t verbod van hel bu'tenhud we'nig <t- waehten kor Er werden herlnaMe-i:k - sprokingpn gevoerd; echte- w rl het in hrtt belang der zaak geacht haar ni"t v- r e:nde 192."i weer can het ro'len te hren"- n, omdat anders wel"eHt de uitslaft n' notf vóór 1996 'ou komen. He comni's«:(' war an de '•'••e-'-'O voorz 'ter is besloot nu do verded" r >i" der belanden ri Amor ka toe te vertrouwen ann een bekwaam advoean' mr IT A van Oenen Thorchiana Het berriht van de nieuwe TTci i 16 Nov, ml>:r wam toen vrij nlntvel v e heeren Van S'ogteren en Areo?chor«rt Von den echter nc* enkfle d n l»v( n Washington bereiken en d e da" n ge- brirken voor het voeren en bij wenen 'i netjes, die ieder twoc-en-een-halven a waard w.iron, vau de rest u ie 1- schup gescheiden Uok de kroimm roes te filosoof van 'n cent bh l in zelscliap. Dat vond ik nog zoo ona naam niet! 'u Versland) hezadi J m 1 jo nabijheid is 'n voorrecht. Do gulden mopperde Daar /..u l weer hebben! Als je in 'a niijaweivit „a- milio terecht komt, blijf je d'r niet lang, dan ga je of naar den kruidenier, of iu.,r de herbergier. Wu verdwijnen weer in n zak van den baas: we worden nou vei; dl voor bier of jenever. Er bestaat nog n kans: wu kunnen nog in 'n sigarenwinkel terecht komen, maar ik ruik tabak, hij is nog voorzien. Hou je gereed. Ook ditmaal had do ouwe gulden gelijk. We werden inco do stad in genomen Ik hoor de auto's toeteren en 'l go- schreeuw \au 'n sinaasappelen-venter, /.ei do guldon. We zijn weer voor 't noodlot be stemd. Let er maar op, daar heb jo 't al Plots kwam 'n krakend papier boven op ons liggen. In dat papier zat 'n zwaar voor werp, dat ons zijna deed stikken van be nauwdheid. 't la 'u worst, zei de gulden. Spek, gedroogd spek. verbeterde do halve gulden. Leer mij gerookt spek kennen t is worst, gedroogde worst, zeg ik je worst van paardcnvlcesch. 't Is om jo hart uit to lijf te spugen. Daar draag je nou do Koningin voor op je borst, daarvoor staat er nou „God zij met ons" op je rand Draag jo lot geduldig, zei do verroeste cent. ("Wordt vervolgd).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1925 | | pagina 3