Je leiiscle CouranT Vierde Blad 3sspi8goling8n van esn bültenmenscli Zaterdag 31 Januari 1925 Buitenl. Weekoverzicht. Dezer dagen zagen wij met vele andere geiioodigden de film van de Mount Eve rest-expeditie. Een der meest typische ge deelten van deze film is het bezoek aan bot ïhibetaansche kloos-tor le Rough uk dat gelegen is op de hellingen van den JTount Everest. Dat klooster is het hoog ste klooster ter wereld, het ligt 'n paar Suizend meter boven den zeespiegel. En de „heilige lama" die daar den scepter zwaait, is ongetwijfeld de „hoogste" ker kelijke waardigheidsbekleeder der wereld. (Wij hebben deze week een welgelijkend portret van hem in onize tijdingzaal han gen) Ingesloten tusschen de hooge toppen van het Himalaya-gebergle, leven deze Thibetanen eigenlijk in een gelukkige we reld. De nota's en redevoeringen, waar mede de Europeesche waardigheidsbe kleders elkanders te lijf gaan, bereiken hen niet. Wat er in Marokko of Chili voorvalt, komt geen krant hun vertellen en liet raakt hun koude kleeren niet. Ook heeft de „heilige lama" daar op de berg hellingen geen last van rogeeringen, die hun vertegenwoordiger willen terugroe pen, zooals de Paus, die in eon meer be schaafde wereld leeft. Ook wij zijn geen Thibetanen en zijn derhalve veroordeeld, kennis te nemen van het geharrewar, dat rondom" ons plaats vindt. D o n o t a-w isseling. Daar is op de eerste plaats de kwestie van de Keul- sclie zone. Zooals men weet hebben de geallieerde regeeringen tor verantwoor ding van het met-ontruimen van deze zone zooals het vredesverdrag dat be paald had aan Duitschland een nota gezonden, waarin zij mededeelden, dat Duitschland het vredesverdrag niet was .nagekomen, met name de ontwapening niet geheel en al voltooid had, en dat zij zich daarom gerechtigd achtten de Keul- sch zone nog een poosje te bezetten. Reeds den volgenden dag antwoordde Duitsch land, dat het deze manier van doen niet bevorderlijk achtte voor den vrede tus schen de volkeren en dat het minstens ver wacht had eenige motiveering van deze be schuldiging in de nota aan te treffen. Dit hebben de geallieerden echter zorgvuldig vermeden, ze wilden eerst het volledige, rapport van de militaire controle-commis sie afwachten Dat rapport schijnt heel wat voeten in do aarde;te hebben, want het duurt heel bag voordat het af is. }Ien tzegt, dat er eert ernstige oneenigheid onder de ledien «'an deze commissie is. Maar hoe dit. zij, de Duiischers kunnen zich nu niiet recht vaardigen en moeten met gelatenheid aanzien, dat het vredesverdrag zeer een zijdig wordt uitgelegd. Rede van Herriot. Intusischeai heeft Herriot in zijn groote rede van Woensdag eenige punten genoemd, waar- ai t blijken zou, dat Duitschland niest vol gende de ontwapeningshepalingen had ten uitvoer gelegd. Zoo wees hij op de poene veiligheidspolitie, die evenals de ioldaten in kazernes ie ondergebracht. Ms men het aantal manschappen van iozo oolitle optelt bij dat van liet leger. VIL 25 Januari. V ij hebben onlangs weer g®u® een mooi boek gelezen, de levensgeschiedenis van een katholiek geworden eertijds protestant- «che Duitsch© schrijfster Magda Scharlau- Al'berti, die behalve deze geschiedenis nog meerdere romans geschreven heeft: Martin -Uigustin, lm Schatten en Gcsa Plifct. Van Martin Augustin heeft vroeger in de Nieu we Eeuw (jaargang 1923) «en vertaling ge- Ttaan van de hand van den heer J. P. M. 'lekke onder den titel: Maarten Augus- ijn. Het boek, dat wij hier bedoelen, heet kampfe, wat we zouden kunnen verdiet- telicn door: „Dagen van strijd". De schrijf eer verhaalt hierin haar heele leven, welks voornaamste gebeurtenis natuurlijk hare Overgang tot de Katholieke Kerk uitmaakt. Sn lezende dit mooie hoek trof ons vooral iet langdurige, moeilijke proces, hetwelk 'an dien overgang voorafging. Wij, Katho- 1cken-van huis uit, denken wellicht wat te (cmakkelijk ov©r zulk een stap. Wij, niet waar, zien zoo duidelijk in, .dat de geeste lijke zonen en dochter» van hen, die in de ivTe eeuw zich van de Moederkerk af scheidden, niet de ware Christuskerk kun- jen vormen, dat we een overgang van hen, lie tot andere gedachten komen, ale iet» 'finzelfsprekends beschouwen en niet g&- ,oe? J3evroeden dat zij vaak een zeer hoeilijk proce® nebben moeten doormaken. J»ij zien dikwerf niet duidelijk genoeg in, lat andersdenkenden, alvorens, tot ons te' somen, toch ook een godsdienstige overtui- ?iriS gehad kunnen hebben, die wel niet >uatfc0 op steunpunten van sterk gehalte, •haar hen toch moeilijk besluiten liet te fanaten, wat rij van dierbare voorzaten *fclen. Verklaarde niot Johannes Jörgensen in r- ri.n 1 e v e n s b e s c h o u w in g, dat M hem kostte, vaarwel te zeggen aan bet faaie psalmgezang, dat zyn jeugd ver- ija had? Hebben wij, Katholieken, den «cutsregel niet: consuetudo ipsa lex, de ^Peft krachfc van wet? Zou menig ersdenkende niet hartelijk aan sajn be- dan overtreft Duitschlands ..leger" liet in het verdrag gestelde maximum. Vervol gens is de generale staf nog niet afge schaft en ten slotte worden nog steeds 5000 oud-officieren militair afgericht. Al deze vreeselijke dingen dwingen, de goal- lieerden Keulen nog voorloopig te blijven bezetten. Zooals men weet, ia het vooral Frankrijk, diat hier zijn wil doorzet. Want in Engeland bijv is men er niet zoo heel erg mee ingenomen. Men acht het een ge vaarlijk precedent voor een volgenden keer. Wanneer eventueel een meer Poin- caré-achtige regeering in Frankrijk, aan het roer komt, is de beschuldiging (zonder of met gedetailleerd bewijs-materiaal) van niet-na koming van het vredesverdrag een gemakkelijk middel om do bezetting van het Rijnland net zoo lang te doen voortduren als men maar wil. Want men wijst er ook van Engelse he izijde op, dat er bij het zoo omvangrijke vredesverdrag van Versailles altijd wel kleine tekortko mingen zullen zijn te cons la teer en. En Herriot heeft in zijn rede van Woensdag nu wel uitdrukkelijk te kennen gegeven, dat hij heelemaal niet van plan is om zich blijvend aan don Rijn te vestigen*, maar dat zou een Poincaré-istische re- geering ook kunnen zeggen en tevens voor onbepaaldon tijd blijven zitten. Wat er dan gebeurt? Wij herineren aan het Da- wes-plan, dat met evenzoo veel woorden zegt, dat het herstel van Duitschland» po litieke en economische eenheid een nood zakelijke voorwaarde is voor uitvoe ring van dit plan. Frankrijk zal op die manier de kip, die de gouden eieren legt, zelf slachten. Dat is niet alleen nadeelig voor Frankrijk, maar dan krijgen de ove rige geallieerden ook geen eieren meer. En daarom kijken zij dit experiment, waar toe zij door Frankrijk min of meer ge dwongen worden, met wantrouwende blik ken aan. Intusschen treiteren de Duit- schers de Franschen wederkeerig door de onderhandelingen omtrent een Franseh Duitsch handelsverdrag slepende te hou den, waarbdj de Franschen voordeel heb ben. Herriot zegt daarvan, dat het haast onmogelijk is toenadering te toenen tot zulke onhandelbare menschen als de Duit sche industrieelen en zak enmenschen .Toe h is hij bereid tot deze toenadering enz. enz., natuurlijk alleen omwille van den vrede! Niet om eenig financieel voordeel, o neen! Maar intusschen vestigen de Duitschers toch weer de aandacht op het spreekwoord: „Wie het onderste uit de kan wil heb ben, hem valt het lid op den neus". Frankrijk en het Vati can m Dezer dagen is men in Frank rijk met een compromis op de proppen gekomen in de netelige kwestie van de Fransche vertegenwoordiging bij het Vaticaan. Herriot was het aan zijn vrij- mefcselaarsvriendien verplicht om het of- ficieele gezantschap bij het "Vaticaan op te heffen. Maar tegen deze en andere an- ti-Katihol/iéke voornemens van Herriot da zoo'n verzet gerezen, dat men een beetje is gaa.n inbinden. Ten aanzien van die ver- tegenwoordiging bij het Vaticaan heeft men er dit op gevonden.* Elzas-Lotharin- gen zal een speciale vertegenwoordiger bij het Vaticaan krijgen, waardoor de offi cieel© Fransche ambassade kan worden opgeheven, terwijl er dan toch een indi recte vertegenwoordiging blijft. O, wat 'n kleine menschen! Het is te hopen, dat „Frankrijk» Katholieken flink van zich af zullen bijten, en zich niet mot een kluitje in 't riet zullen laten sturen. De staatsgreep in Ohilf. In Zuid-Amerika schijnt men niet ge lukkig te bunnen leven zonder een revo- lutie-tje op z'n tijd Zoo heeft ieder land zijn eigenaardige plediziertjes. Trouwens in Chili gaat hot er nogal gemoedelijk Iijdenis hangen, omdat zijn moeder, die bij liefhad als zijn ziel, met een gelukkigen lach om de lippen in dat geloof gestorven is? Bedachten wij dit, alleB, dan zouden wij in onze polemieken minder scherp en meer vriendelijk zijn. Het is natuurlijk billijk, dat we wat straffer optreden tegen Dage raadsmannen en weggeloopen priesters, maar als 't vaststaat dat we met eerlijke andersgeloovigen t0 doen hebben, lijkt het ons zeer misplaatst, ©en eigendunkenden toon aan te slaan en eens Bink, wat ze noe men. van leer te trekken tegen dominéés, een methode, waaraan menigeen onzer ge loofsverdedigers, zelfs vooraanstaande, zich gaarne overgeeft. Deze gedachte kwam vroeger reeds in ons op. toen we de over- gangsgeschiedeniB van Ègberta van de MandeleNaar het groot© licht lazen, cn nu, bij de kennismaking met K ft m p f e, trof zij ons wéér. Och, bij een afgedwaalaen broeder, di© het katholicisme zijner jeugd versmaadd© voor het volgen van 'n drift of valsche leuze, kan menig maal evenals bij Francois Coppé© „une bonne souffranoe", een ziekbed van enkele dagen omkeer 'bewerken, maar ©en gods dienst, welken men van edele ouders mee krijgt, werpt men niet zonder strijd en zon der eindelooze inwendig© redeneeringen af. En wij, geboren Katholieken, wat moeten wij doen? Dit: slechts door ons Christenen van adel te toonen, die aandacht hebben voor all©» wat «del, schoon en goed is, zul len wij op ons de belangstelling trekken van hen, die ontevreden zijn over zich zei ven Is het niet aan te nemen bijv., dat de fraaie artikelen van Dr. van Ginniken ver- leden voorjaar in De Nieuw© Eeuw over den dichter Jacques Perk om die reden veel goed gedaan hebben? Wi0 onder d© onzen schreef ooit zoo waardeerend en tegelijk zoo begrijpend, zoo indringend over den ©delen Perk? O er leven aan-den overkant zoovele menschen met schoone. edele har ten. Door onze ziel open te zetten voor het schoone, richten we hunne aandacht op ons christelijk leven. Dit is een voor- name vorm van apologetiek. Anders denkenden kunnen er langzaam e e n d e r denkenden van worden. Zou b©t waar «ju, wat men momnelk. dat de naar toe. Droppels bloed worden er niet bij vergoten, bij zoo'n revolutie. Het vo rige jaar, in September, werd de toenma lige regeering door een militair complot tot aftreden gedwongen. Het ging daarbij zeer vriendschappelijk toe: de president, Alessandri, verliet met „verlof' het land. En het bewind ging over in handen van den generaal Alt ami za.no. Maar in do se dert verloopen maanden schijnt er onder de militaire samenzweerder» oneenighedd te zijn gekomen. En zeer onverwacht bob ben verleden week Vrijdag een aantal jonge officieren het regeeringspaleis door gewapende troepne doen omsingelen, zich van de regeer ing meester gemaakt en in een manifest aan do bevolking verklaard het bewind in handen te nemen, ten be hoeve van den in SepUember verdreven president Alessandri. In afwachting van diens terugkeer zou generaal Dart nel a-ls vooi'loopig hoofd der regeering optreden. Alessandri vertrouwde het zaakje niet heel erg Hij zat rustig in hef schoone Italië en was bang, dat de heeren van het leger en van de marine, die niett uitmunten door eensgezindheid weer andere plannen zouden krijgen, wanneer hij voet aan wal zette in Chili. Hij heeft de eerste da gen de kat uit den' boom gekeken, maar schijnt nu voldoende geruststellende in formaties te hebben verkregen. Volgens de laatste berichten tenminste heeft Ales sandri verklaard, dat de door hem gas telde voorwaarden naar wensch waren ten "uit voer gelegd. Eerstdaags zal hij dus xvel naar zijn Heimat vertrekken. Bi&mKL&m ALGEMEENE BOND VAN R. K. RIJKS- KIESKRINGORGANISATIES IN NEDERLAND. Rede Mr. A. baron van Wijnbergen. De Bond heeft gisterenavond en heden te Utrecht een belangrijke vergadering ge houden. De vergadering van gisterenavond is te half acht geopend door den voorzitter rnr A. baron van Wijnbergen met een lang© r©de, ond©r den titel: voortzetten onze christelijke politiek, waaraan wij de rede was aan d© pers te voren toogezond©n liet volgende ontleenen. De taak der N©d©rlanclscha Katholieken. Indiem het woord van Augustinus: ,,Het hart, tob God geschapen, vindt rust alleen bij God" nog bewaarheid worden moeBt, zou hetgeen de huidige wereld te aanschou wen geeft daartoe ruimschoot» voldoend© moeten worden geaoht aldu» vangt- spr. aan. En hij betoogt dan verder, dat, gelijk Paus Benedict us XV het heeft verklaard in zijn Encycliek dd. 1 Nov 1914, alleen van het Christendom redding te verwachten is. Zullen wij, katholieken van Nederland, in moedeloosheid neerzitten, overtuigd, dat wij tooh niets vermogen tegenover een we. reld, waar van de Christelijk© gezindheid zoo weinig te bespeuren is? Immers neen. Wat binnenlandsche Staatkunde betreft ©n daarover gaat het thans wordt van ons slechts gevraagd, dat wij op het kleine stukske ^rond, dat we ons Vaderland mo gen noemen, zoo dicht mogelijk trachten te benaderen het ideaal van den Christ©- lijken Staat Welnu, met opgewektheid en met blij moedigheid zullen we die taak kunnen aan vatten, wijl van ons slechts gevraagd wordt voort te zetten het werk, door vorige gene raties aangevangen, en voor een goed deel reeds voltooid. Geen vrees behoeft t© bestaan, dat ons katholiek volk in deze aan plichtsverzuim zich zal schuldig makpn, mit» maar aan garisclx het volk duidelijk gemaakt worde, fijne dichter Aclama van Seheltema zich in zijn laatste levensdagen christelijk begon te o'riënteeren? 't Zou ons niets verwonde ren van een man, di© subliem© verzen dicht te als de volgende; waaruit wel een reli gieus sentiment spreekt: ..Min de 3tilte in uw wezen, Zoek de stilte, die bezielt, Zij. die alle stilte vreezen, Hebben nooit hun hart gelezen. Hebben nooit geknield 26 Januari. Zooals d© kalender zegt. zal de Kerk a.s. Donderdag, 29 Januari, het feest van den H Franciscus van Sales vieren, di© in het jaar 1622 als Bisschop van Genèv© stierf ©n reeds in 1055 door paus Alexander VII heiligverklaard werd. Dez© heilig© genoot het voorrecht, een paar jaren geleden door Z. H den Paus uitgeroepen te worden tot patroon der Roomsch-Katholieke schrij vers, omdat Franciscus behalve het aposto laat van d© daad ook het aposto laat van het geschreven woord heeft xritge- oefend door het schrijven van eenig© gees telijk© werken, waaronder vooral één uit munt n!.: Inleiding tot h©t god- vruohtig leven, waarin hij laat zien, dat een deugdzaam levpn niet iet» uitsluitend voor priesters en kloosterlingen, maar in eiken levensstaat, zelf» midden in de wereld, mogelijk is. Deze Inleiding tot h©t godvruchtig lev©n i« uitstekend van stijl en inhoud en werd on middellijk na haar verschijnen in bijna alle talen der wereld overgebracht, zoodat het weldra in ge®n enkele boekenkast ontbrak. Franciscus van Sales is dus de patroon der kathglieke schrijvers! Best, maar nu den ken we toch ev©n aan een vraag van ons katechismusboek, nl. vraag 364: Waarom worden ons bij het .Doopsel en bij het Vormsel namen van heiligen gegeven? En het antwoordt luidt: Bij heb Doopsel en bij het Vormsel worden ons namen van heili gen gegeten, om ons onder hxinne bescher ming te stellen ©n om ons op te wekken, hunn© deugden na te volgen. Nu moet u w.jten. lezer, dat voor naamste deugd van FranAi«en» van Sale» i van hoe gtoote waard© het pand is, t©r be waring toevertrouwd, en ho© zwaar derhal ve de verantwoordelijkheid Dan zal het ongetwijfeld bereid worden gevonden in het belang van Kerk en Staat mede t© werken, opdat de staatkundige positie der katholieken in Nederland, zoo moeizaam verworven behouden 'blij ve, waar het in de pa» achter ons liggende jaren getoond heeft, onder waarlijk niët gunstige omstan digheden gaarn© en in vol vertrouwen d© •leiding te volgen, noodig om op katholiek- politiek terrein d© daar t© verrichten taak naar behooren t© volbrengen. Men bedenke toch wel, dat juist in ©en tijd van algemeen© gisting, van geestesver- warring, om niet t© zeggen van gepstesver- wildcring, werd ingevoerd het algemeen kiesrecht, gepaard aan Evenredige Verte genwoordiging de evenredige vertegen woordiging, op zich zelf reeds grooto geva ren met zich brengend, waarop Schaepman herhaaldelijk gewezen heeft. Dat ook dientengevolge ingrijpend© wij zigingen binnen de katholieke partij moes ten worden aangebracht, laat zich begrij pen Welnu, die zijn aangebracht, kalm, rustig, geleidelijk, voorzichtig, en, terwijl thans met. voldoening ©r op mag worden gewezen, dat. ons kiezerscorps in die moei lijke jaren vertrouwen stelde in d© leiding, blijkend uit. de wijz©, waarop de leiding, gexrolgd werd, mag nu ook w©l er«<r voor gehouden, tot welk resultaat dat heeft ge. voerd. En dan wil ik wijzen op dri© punten: de territoriale indeeling; het program, het kiesreglement. De terrioale inde©ling. Gedurende d© reeks van jaren, di© d© Algemeene Bond bestond, had het, niette genstaande zoovel© daartoe aangewend© pogingen, niet mogen gelukken d© 100 kies districten tot toetreding te brengen. Bij de invoering der Evenredige Verte- genwooidiging vervielen d© districten. Geplaatst voor'de keus tussohen ©en Algemeenen Bond van R, K locale Ki©»- vereeni,gingen of een van B. K Rijkakies- kringorganisaties, werd aan den laatst© de voorkeur gegeven. En toen? Zoud©n alle 18 B. K. Rijkskies- kringorganisaties toetreden? De vraag w©xd niet gest©ld; hot werd van zelf sprekend geacht en verkregen werd het verrassend resultaat, dal. zonder eenige tegenwerping, de 18 R K. Rijkskies- kringorganisaties zich bij den Algeme©n©n Bond aansloten, en zoo, schier ongemerkt-, bereikt werd, waartoe men tot dan nim mer had kunnen komen, ééne national© katholiek-politiek© organisatie, zich uit strekkend over gansch het land. Voelden onder het nieuw© kiesstelsel d© katholieke kiezer» zich meer een eenheid, begrijpelijk, dat d© wcnsch naar voren kwam zich meer dan tot dusverre het ge val gewpest was in te laten met d© sa menstelling van h©t publiek program voor d©. katholieke partij. Het program u Welnu, beter dan iemand anders zou de leider der kathgliek© Tweed© Kamerfractie eenetzijd* werkzaam op wetenschappe lijk terrein, anderzijds open oog hpbbend voor de eÏBchen der practische politiek kunnen beoordeelen, of bepaalde vraag stukken, en zoo ja geheel of ten deel© en in welken vorm aan de kiezers zouden kun nen worden voorgelegd, zou hij kunnen voorkomen, dat bepaalde zaken, slechts voor enkelen verteerbaar, werden opge- discht aan den maaltijd tot deelname waar aan, gansch ons kiezerscorps genoodigd wordt. Zoo werd telkenmale in 1918, in 1922 en ook we&r nu op verzoek van het Bondsbe- stuur en in overleg mot het Dagelijksch Bestuur een concept-program ontworpen door Mgr. Nolens ,en door dezen in zijn de zachtmoedig he i d geweest is, een deugd, welke hij zich slechts met groote •moeite eigen gemaakt hoeft, want hij was driftig van aard. Alzoo gelieven allo hee ren schrijvers, als zij tenminste met hun patróón iets op hebben, zich op die deugd toe te leggen, vooral de censor van een. zeker katholiek Helmondsch Dagblad, die tegen Kerstmis een zoo scherp schrijven naar De Tijd zond, dat dit. blad met plaat sen wachtea moest, tot het Vredesfeest voorbij was, en vooral ook de hoofdredac teur van een te Zwolle verschijnende ka tholieke courant, die ©en collega van De Maasbode door het slijk haalde. 27 Januari. Uit het beroemd© book van Cervantes de SavedraDon Q u ij o te d e la M a n c h a herinneren wij ons, ho© het nichtje v^xn Don Quijote op zekeren dag zeide: dichter zijn is een ongeneeslijke en aanstekelijke ziekte". Een ziokt© dusl Dit woord van dat brave nichtj© drukt de mee ning uit yan nog menigeen onzer dagen. Ook nn nog zijn er lieden genoeg, die niet beseffen, wat voor nut het heeft, versjes te maken of te lezen en verwant zijn aan den neef van Hildebrand: Bobertus Nurks, van wiea d© schrijver der Camera obscura in zijn allergeestigste vertelling Een on- aangenaam mensoh in den H a*a rlemmerhout zegt, dat hij be hoord© tot de lieden, „die aan de waarde en het gehalte van genoegens twijfelen, wolk© zij niet in etaat zijn te beoordee len." Iets niet kunnen begrijpen is voor som migen al een reden, om het af te keuren, en op dezulken i» van toepassing het. woordf dat Paulus van de heidenen «prak: „zij versmaden, wat rij niet kennen". Wij persoonlijk, lezer, zouden het iets verschrikkelijks vinden, aangewezen te worden bijv. als leeraar in de chemie, maar zijn toch in onze waardcering objectief ge noeg, om met bewondering op te zien naar iemand, <jie in dabzelfde vak „niet d©n hoogs ten lof" het. doctoraat gehaald hepft. Eenzelfde geesteshouding echter lijkt nog meer gewenscht ten opzichte van dich tende en dichtminnend© zielen, al» tenmin- rede bij d© Algemeen© Beschouwden ov.< de StaatsOegrooting. sprekend als leider van- en namens de katholieke ?r.;c:ie, toe gelicht terwijl omtrent door de 'ki,-.zers in gediend© amendeihtfntea op het concept» program, gelijk het, nl dan niet gewijzigd, door het Bondsbcstuur was toegezonden het oordeel wederom van Mgr. Nolens werd ingewonnen, alvorens het Bondsbcstuur advies daaromtrent uitbracht aan tl© Bondsvergadering. Begrijpelijk was het, dat, vooral de eer ste keer, de kiezers verlangden het. con cept-program uit te breiden, te iuhCi-, waar in den aanvang, op grond van tactische over wegingen, ook de hoofdbesturen der social© organisaties werden verzocht hun wen- schen kenbaar to maken, i©ts, waarvau men overtuigd was, dat hot. spoedig achter weg© zou knnn©n blijven, hetgeen gebleken is juist te zijn. Dat echter, nog niet met do practijk vertrouwd, in den beginne d© kie zer» het program als een verlanglijst be schouwden, waarop dus alles, wat al» wensohelijk kon worden gedacht, mocht worden gebracht, hehoeft niet te verwonde ren. En het Bondsbcstuur oordeelde het dan ook eiseh van juist, beleid slechts ma tig remmend op te treden, scherp toe Lo rien in overleg met den Fractie] 0 id gr, dat geen pa,rtij schadend© zaken werden opge nomen., doch overigens het overtollig© niet met geweld te keeren, overtuigd, dat bin nen niet te langen tijd de kiezers zelf zou den inzien, dat zeer zeker de katholieko partij, een program behoort" te h©bbett, doch een beknopt program, en spoediger dan men mocht verwachten zijn de kiezer» tot dat inzicht gekomen. In M©i 1918 kwam ons bekend groot pro gram tot. stand. In 1922 moest voov een goed doel pen nieuw program worden samengesteld, niet men onthoud© h©t wél omdat het pro gram van 1918 onbruikbaar was gebleken, maar omdat het, wat d© hoofdpunten be treft. tot. verwerkelijking was gebracht H e t Kiesreglement. In d© derde plaats behandelt spreker heb kiesreglement Spreker gaat de geschiedenis daarvan na Gelijk bpkend, werd na lang zoek©n eu tasten na heel wat wikken ©n wegen, na veel discussie en na veal ovprleg op 30 M©I 1.1. gevonden, waarnaar werd gezocht, cn vastgesteld e©n voor gansch de partij gel dend kiesreglement, dat thans voor de eer st© maai toepassing vindt, tot het welsla gen waarvan verwacht mocht en nog mag worden, dat zeer Zpker d©ze ©erst© keer allen hartelijk, broederlijk, eensgezind en eendrachtig in onze kiesvcecnigingan zou den samen wevken. Het verleden en de toekomst Wanneer wij nu denken, dat d© laatste 10 jaren voor gansch Europa zoo buitenge woon moeilijk en gevaarlijk zijn geweest, wanneer we bedenken, <3at zooveel" ten pononmal© is gewijzigd, dat zooveel geheel is ineengestort en ten onder gegaan, cn we blikken dan op onze kabholiolc-politipke organisatie, dan zien we, dat zij zich krach, lig wist te handhaven, inmiddels zich aan passend aan den nieuwen toestand, onder d© gewijzigd© Kieswot ingetredendan zien we, dat ze wist te brengen in onz.» Tweede Kanier 32 leden, ©en getal tot dus. verre nimmer bereikt, onder bekwam© lei ding sam©nwerkend in ééne Katholiek© Kamerclub. dan zien we, dat zij den wog wist te vinden, waarlangs ©en dpr katho lieke partij waardig program zov worden vastgesteld, aanvaardbaar voor allen, be halve voor hen die aan eigen meen ing en aan eigen- meening alleen hardnekkig wen- schen vast to houden; dan zien we, dat jnist door zoodanige programsamenstelling ze wist te bereiken, dat actueple politieke vraagstukken op het juiste tijdstip, voor 'zooveel moceliik ©n dienstig, binnen dp be ste liet woord $&n Goetlie in Tnsso waar is:! ,,Wer dei" Dichtkunst Stimm© nicht vernimmbt 1st ein Barbar, er sei auch, wer er sei.M cd als ook de uitspraak nog iels belcpkent van een franschen, ons' onbekenden, wijs geer, welke Regent Drabbe aanhaalt in heb begin zijner Voorrede op Vondel'a Diclitju- weelen: „een m©nsch, die u zegt: ik houd niet van poëzie, geeft meteen de hoogte aan, waarop zijn geestesleven staat. Hij is als e0n muziekinstru ment, dat niet alle snaren heef t." „Niet", zoo gaat Regent Drabbe dan met zijn eigen woorden v©rdprt alsof de milde natuur ooit haar meesterwerk onvoltooid had gelaten. Niet alsof cr hoofdtonen ont breken konden aan <1® nederige harp eener menschelijk© ziel; maar in dien zin, dab somtijds één der snaren, buiten de evenre dig© spanning gehouden, hare vnerkracht entb^prb ©n weigert zich in gelijkmatigen samenhang aan te sluitpn bij d© wisselen de trillingen van het geestelijk speeltuig." Ons dunkt, dat Regpnt Drabbr m^t dez® mpening op het toppunt van juistheid staat Menschen-, van nature blind voor d© poëzie, welke toch nog overvloedig te vin den is in deze vergankelijke wprcld, zijn er wel niet. Cervant©s moet zelfs eens ver* klaard hébben: mpn ontmoet menigeen, die diehter is en n e t z e 11 ti i e t w e t"t maar sommiger hoogere gevoelens zijn af gestompt in den eentonigen gang d°or ^cn tredmolen van het dagelijkech©, soms z©e* prozaische leven. Daarom, jongeman, als ge een leeraar hebt, di© uw oogpn oppnt voor het. homelsch licht der poëzie, blijf hem he©l uw leven dankbaar, want op uw geval is dan van toepassipg hel, mooie woord van Joseph de Maistre: J/amirié d'un grand homme est un bienfa-t de» dieux. De vriendschap van epn hoogstaand man iB ©en weldaad Gods". TT. ÜTXF.MAX. pr. .1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1925 | | pagina 9