15e Jaargang. ZATERDAG 2© JULI 1924 To. 4520 ^Qeidóoh^Qou/ccmi PeABONNEMENTSPRIJSbeüraagt bi] vooruitbetaling Voor Leiden 19 cent per week 12.50 per kwartaal. Pij onze Agenten 20 cent per week 12.60 per kwartaal. Franco per post I 2.95 per kwartaal. Pet Geïllustreerd Zondagsblad is voor de Abonné's ver krijgbaar tegen betaling van 50 ct. per kwartaal, bij voor uitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 ct, met Geïllustreerd Zondagsblad 9 ct. Het Internationaal Eucharistisch Congres te Amsterdam. LUISTERRIJKE PLECHTIGHEDEN. HEERLIJKE MUZIEK. ENTHOESIASTE VERGADERINGEN. Dit blad verschijnt eiken dag uitgezonderd Zon- en Feestdagen II. Bureaux: RAPENBURG No. 10 - LEIDEN TEL. INT. ADMINISTRATIE 935 REDACTIE 15 GIRONUMMER 103003 POSTBUS No. II OE ADVERTENTIEPRIJS BEDRAAGT: Gewone advertenliSn 30 eenl per rage» Voor Ingezonden Mededeelingen wordt bot 3 dubbele van het tarief berekend. 3 Kleine adverlenllën. van ten hoogste 80 woorden, waarin betrekkingen worden aangeboden of gevraagd, huur en vei. huur, koop eu verkoop 10.50. AMSTERDAM, Vrijdagavond 25 Juli 19924. Wéér was 't vanmorgen in alle kerken, aanbidding van Jezus in het H. Sacra ment, wéér was" het vanmorgen in wel tien kerken tegelijk Pontificale Mis, wéér trachten Amsterdam's kinderen vanmiddag om 12 uur hun blanke hulde aan den ver borgen God der Altaren. In de Kerk'van St. Nikolaas werd de Pontifikale Mis gedaan door Z. Em. Kard. Bourne, aartsbisschop vail Westminster, in de II. Ignatius door Kard. Duboris, aarts bisschop van Parijs, in de H. Bonifacius door Mgr. Diepen, bisschop van 's-Her- logenhosch, in de St. Anna door Mgr. Gföllner, bisschop van I.inz, in de kerk Tan 0. L. Vrouw door Mgr. Coesarano, aartsbisschop van Conza, in de kerk van 0. L. Vrouw van altijddurenden Bijstand door Mgr. Hopmans, bisschop van Breda, in de Mozes en Aaron door Mgr. Lequien, bisschop van Martinique, in de kerk der paters Capucijnen door Mgr. Poggenburg. bisschop van Munster, terwijl aan den Amsteldijk een Pontificale Mis werd ge daan door Mgr. Ti-hen, bisschop van Den ver (V. S. A.), waaronder de prachtige 8-sfemmige Mis van Palcstrina: Missa Papae Marcelli gezonden werd. Ja, er wordt heerlijk gezongen dezer dagen in Amsterdam, zóó heerlijk, dat ik naar mijn Vondel's Dichtjuweeien grijp en lees: „Nu stelt het puick van zoete kecler Om daer gezangen op te speelen, Tot lof van God, die op zijn' troon Gezeten is, zoo hoogh en heerlijk." En denkend aan den schat van bloemen en sieraden, waarin Amsterdam zich nu gestoken heeft, geniet ik weer de onsterfo- lijk-subhemo verzen van onzen grooten dichter: ,,'t Is tijd, de kereken te stoffeeren, Te dansen en te bancketteeren, E11 met een uitgelaeten geest Dees blijdschap aen de vreugd te huwen, Die vrolijche en tri en ons vernuwen Met zang, op 't Eucharistisch feest." Het weer was dezen morgen vrij goed; het was droog en zacht, en tusschen de dreigende, zwart gerande wolken blonken banen van fel blauw, terwijl de zon bij wijlen scherp scheen, om 'dan weer voor een poos (e verdwijnen achter een wolk- kas teel. Om 1 uur hielden de priesters hun ver gaderingen in den aula van het St. Igna- tiuskollege in de Nicolaes Maesstraat on der het voorzitterschap van Mgr. Th. Lud. Heylen. Als sprekers traden op- Pater Jh. Jansen c.s.s.r. over den tekst van Koloss 1, 24: ..Ik vul aan wat ontbreekt aan het Lijden van Christus" en pater de la Taille 8.j. over den tekst van Cor. 9, 27: „Ik kastijd mijn lichaam en breng het tot on derwerping." Evenals gisteren, waren de kongressisten - weer zeer goed opgekomen en deden vele höögwaardigheidsbekleeders van hun belangstelling blijken. Om 3 uur begonnen weer op verschillen de punten der stad de sektievergaderingen, voor de Nederlanders, Belgen, Franschen, Duitschers (en Oostenrijkers), Amerikanen ■Italianen, Spanjaarden, Polen, Engelschen Ieren en voor de belangstellers in den Oos- terschen Ritus. De opkomst was allerwegen prachtig. B» Nederlanders vergaderden in het gebouw van de St. Josephgezcllen aan de Stadhouderskade onder eere-voorzitter- schap van hot Nederl. Episcopaat en het voorzitterschap van Dr. M. J. Schraeder, pastoor te Hilversum. Directeur Van de Venne van Rolduc was ondervoorzitter en Mr. Spaendonck van Tilburg was sekre- taris. Het eerst voerde het woord Mr. Baron Van Wijnbergen over: „Waarop moet gelet worden in het huisgezin, opdat de effek- ten der H. Kommunie worden verkregen." Spreker begon met de vraag te stellen: Reslaat er verhand tusschen familieleven en Eucharistie? Hij beantwoordde de vraag bevestigend en verklaarde, dat bet familieleven bet eucharistisch leven dient te bevorderen. Na vervolgens te hebben be toogd, dat daarbij vooral aandacht gewijd moet worden aan het kind, omdat toekomst zoowel van kerk als staat grootepdeels van de opvoeding der kinderen afhangt, trad spreker meer in het algemeene en ging na, wat voor het huisgezin in zijn geheel noodig of gewenscht is tot het bevorderen vaa het Eucharistisch leven. Spreker gaf daarvoor do volgende middelen aan: In tronisatie van het H. Hart in het huisge zin, het gezamenlijk gebed, het bijwonen der H. Mis, en liet aankweeken van een Roomsche atmosfeer in het huisgezin. Tot dit laatslo behoorde, volgens Mr. Van •Wijnbergen, een kruisbeeld en wandversie ring van religieusen aard, zedige kloeding, joede lekluur en het zóó verdoelen van de dagtaak, dat immer, bijv. bij bet bepalen van het uur van opstaan en naar bed gaan bij het arrangeeren van feestjes de belangen van het godsdienstig leven niet worden geschaad. Met de aansporing in alle omstandigheden steeds heil en uit komst te zoeken bij Jezus in het H. .Sacra ment en in de veelvuldige of dagelijksche communie sloot spreker zijne rode. Na hem kwam paler Joachim Kaptein S.S C.C. aan het woord, die sprak over; De Intronisatie van het H. Hart van Jezus in Nederland in verband met de gods vrucht tot de H. Eucharistie. „Waarom nu tijdens dit Eucharistisch Kongros spreken over de Intronisatie van het H. Hart?" aldus ving pater Joachim zijn rede aan, en onmiddellijk daarna gaf hij het antwoord: ..Omdat zij een der moest praktische mid delen is om de menschen tot de H. Eucha ristie te voeren." Hij bewees deze stelling door een reeks van elf argumenten, haalde de getuigenissen aan van eenige pas'oors, die verklafen moesten dat door middel der H. Hartdevotie ook het eucharisr tisch leven was toegenomen, waarna hij tot een drievoudig besluit kwam, dat adus luidde: lo. De intronisatie van het H. Hart is een der beste middelen, om de liefde tot do H. Eucharistie in do huisgezin nen op te wekken. 2o. De goede organisatie van het in- tronisatiewerk en het aanwenden der genoemde, hulpmiddelen werken krach tig mee, om den eucharistischeu geest- levendig te houden. 3o. Het in tronisatiewerk verdient den vollen steunvan allen, die het goed mee Uien met de Godsvrucht tot de H. Eucharistie. Op hetzelfde uur als bovenbespro ken vergadering, 1tad~ in de Plantage" Middenlaan een uiterst belangrijke sa menkomst plaats voor den Oosterscben ritus. Aanwezig waren daar Mgr. Pa- padopoulos, bischop van Grazianopolis, mgr. Paul Akel, maronitisch aartsbis schop van Laodicea, Mgr. Dabitsch, ar chimandriet en onlangs tot de Katholieke Kerk overgegaan, Dr. Luigi Ubaid, gemij terd abt, Mgr. Margotti uit Rome, Pater Schrijvers CS.S.R. uit Galicië en nog ver schillende andere höögwaardigheidsbeklee ders. De vergaderzaal was vol belangstel lenden. De eerste spreker was'Mgr. Paul Akel, die een kort rede hield over den maronitischen ritus, waartoe hij behoort. Mgr. Chaptal, ti tul air-bisschop van Ision- de, moest de tweede spreker zijn, maar was verhinderd, waarom Dom Placidusde Meester O.S.B. diens rede voorlas, waarin gehandeld werd over het liefdewerk, dat men in Eitropa doet voor Russische uitge wekenen. Tijdens het voorlezen hiervan werden we aangenaam verrast door de komst van Mgr. Heylen en zijn sekretaris. Mgr. bleef eenigen tijd in de vergadering en voerde ook oven bet woord Daarna, kregen wo Pator Schrijvers C.S.S.R. uit Galicië (e hooren. die de groeten en den dank van Mgr. Szep-tycski, aartsbisschop van Lemberg, aan de Hollanders bracht. De volgende spreker was Pater Lambert Beauduin, professor in de dogmatiek aan het St. Anselmus-kollege te Rome.. Hij had net over: De Liturgie in de prediking van do Vaders der Oostersche Kerken, waarin hij uitvoerig uitweidde over do concele bratie, en dat op zulk een prettige, vaak geestige wjize, dat hij meermalen een vroo lijk applaus kreeg. Ondertusschen was ook Mgr. Callior met zijn twee sekretaris! sen ter vergadering gekomen. Mgr. nam na de rede van Pater Beauduin op ver zoek het woord, sprak in 't Fransch do hoop uit, dat de Oostersche afgedwaaklen zich spoedig met de Katholieke Kerk mochten vereeruigen, maar wenschte toch ook, dat de concelebratie, waarover Pater Beauduin zoo geestdriftig gesproken had, nooit aan het Westen zou worden opge drongen. „Waar zou liet in mijn bisdom naar toe gaan, sprak Mgr. lachend, als er in ieder van de 270 parochies maar één Mis word gelezen? En de veelvuldige H. Kommunie dan?" Vroolijk applaus na tuurlijk. Alsnu kwam de Leidenaar, do Eerw. heer Strotmann aan de beurt, die het had over de Kerk en de H. Eucharistie, een beschouwing, door hem getrokken uit do Oostersche liturgie. Zijneerw. gebruikte de Holl. taal en be gon met de scheiding le vermelden, die in 1054 in het Oosten had plaats gevonden onder keizer Michael Caerulurius en waardoor thans meer dan 100.000.000 Christenen buiten' bet Vaderhuis leefden. Een troost is echter, dat deze afgescheide nen nog een geldig priesterschap hebben en derhalve ook een ware Eucharistie. Spreker bad zich tot tank gesteld te spre ken over de H. Eucharistie, zooals Zij zich vertoont in de Byzaniijnsche liturgie, en wilde van die H. Eucharistie vooral twee eigenschappen belichten, en wel voor eerst haar god-menschelijk karakter, een wezenstrek, die zij gemeen heeft met de Katholieke Kerk, die immers een god- menschelijke instelling is. Dit karakter der Eucharistie vinden wij in elke liturgie want in elke H. Mis komt de God-Mensch tegenwoordig, maar spreker meende dit vooral te mogen zien in Je Byzaniijnsche liturgie, omdat daarin overvloediger ge beden wordt voor de stoffelijke behoeften van het volk spreker maakte dat door een voorbeeld duidelijk en omdat ook 'liet kentakt tusschen' altaar en volk inni ger is, wat b.v. hlijkt uit het geven van liet tijdens de Mis gezegende brood aan de geloovigen, het. z g. antidoron. Spreker haalde uit dit alles twee rede nen tot troost, n.l. voóreersl de overweging, dat cr gelukkig nog oen principieel ver schil bestaat 'tusschen de Oostersche af gedwaalde» en de Protestanten, en twee- dens, de overtuiging, dat de herceniging van die afgedwaaklen in de ware Kerk volstrekt niet tot de onmogelijkheden mag worden gerekend. Do Eenv. heer Strot- mann had nu nog de H. Eucharistie wil len beschouwen als een symbool der één heid, maar de hem toegemeten tijd was verstreken. Hij eindigde met de aanspo ring vertrouwvol te bidden voor de bekee ring der dwalenden, gelijk Jaïrüs vér- trouwvol bad tot. God, waardoor hij do herleving van zijn dochter hekomen had. Om 7 uur begaven we ons weer naar den Amsteldijk, waar in de kerk van den H. "Willibrordus een avondbijeenkomst zou gehouden worden. De groóte, heerlijke kekr, dat kunststuk van Cuypers, was weer propvol Op het priesterkoor bemerkten we Kard. Dubois, Aartsbisschop van Pa rijs, Mgr. Heijlen, Mgr. Schrijnen en Mgr. Callier, benevens een groote schare van bisschoppen en prelaten.Spoedig verscheen ook de Kardinal-Legaat van Rossum mol heel zijn partikuiler gevolg en zeven mal- tezerridders. Reusachtig applaus natuur lijk. Ter opening -zen>, de-ueeïe'kerk t.ti hét Adoremus in aeternum sanctissimum Sacramentum, waarna de Kongre?voorzit ter, Mgr. Heijlen, het woord verkende aan Mgr. Frans van Cauwelaert, Burgemees ter van Antwerpen. Nauwelijks was deze sympathieke Vlaming op den kansel ver schenen, of een donder van applaus rolde door de wijde kerk. Burgemeester Van Cauwelaert verklaarde, dat hot een tradi tie was der Int. Eucli. Kongressen, niet slechts de geestelijken, maar ook de ge meenschap te laten spreken over de H. Eucharistie, en hij dankte de Voorzitter, Mgr. Heijlen, dat deze hem, die toch heele- maal geen aanspraken op die eer kon doen gelden, het voorrecht vergund had, om zijn geloof in de LI. Eucharistie te ko men betuigen in naam van het Katholieke Vlaanderen. Op die woorden volgde een geweldig applaus, dat minuten aanhield. Voortgaande wenschte spreker Amster dam, do stad van het Mirakel, geluk met het voorrecht dezer dagen vertegenwoor digers van heel de Katholieke wereld in haar midden te hebben, die kwamen getui gen van liefde voor den Eucharistischen Christus. Die vreugde was echter niet on verdeeld,, want de wereld is in nood en geestelijke ellende door de zonde. Christus echter komt niet terug, om ons nog eens te verlossen, gelijk Hij het al één koer ge daan heeft, we moeten dus onszelf helpen, maar met Gods hudp. Dit is wel moeilijk, maar niet ondoenbaar, want. Christus zal met. ons blijven tot aan hot eind der we reld. Een goéd middel om dien noodzakelij ken geest -van boete en versterving ons eigen te maken is ons door Christus gege ven in de Devotie tot het Goddelijk Hart, want in deze devotie ligt een eerherstellend karakter. Dit blijkt uit allo gesprekken, die Jesus gehouden heeft met de H. Mar- garefha Maria Alacoque, vooral toen Hij op 16 Juli 1675 haar verklaarde, dat voortaan de Vrijdag na het Oktaaf van H. Sacramentsdag het feest van het H. Hart zou zijn tot eerherstel voor de zonde. Maar ook uit de devotie zelf blijkt, dat zij eer herstellend is. Immers het door een lans doors loken Hart is een symbool van Jesus' Lijden en Jesus' Lijden was, natuurlijk, verzoenend, En zoo voert, die devotie ons weer naar het Tabernakel, want in de II. Eucharistie, vieren wij do gedachtenis aan het lijden en den dood van Christus. Boete, dat moeten wij doen, zoo voor ons zelf, als voor anderen, en daardoor vervullen het woord van Paulus: „Ik vul aan, wat aan het lijden van Christus ont breekt" (Coloss. 1:24). Daardoor worden we geen vijanden van liet leven, want ook iu de natuur zijn voorbeelden genoeg, dat door inperking kracht wordt gewon nen, en zoo komt spreker cr toe te pleiten voor een verheugend lijden, een pa radox, die alleen in de Katholieke Kerk voldoende wordt, opgelost. „Alle slaven, zoo staat geschreven in een/ der zalen van het Antworpsche stadhuis, die binnen deze stede zijn, zijn vrij van hunne meesters". Zoo is ook hij die zich binnen de sfeer van bueta en lijden bevindt, eigenlijk vrij. De devotie tot bet H. Hart staat dus niet tegenover de wereld, maar is juist, wijl zij boete preekt, herstel van orde in ons. in onze medemenschen, in de wereld. Spre ker ziet in dit Kongres, waar zoovele dui zenden zich aanbiddend scharen rondom het Eucharistisch Hart van Jesus, een voorspel van hetgeen do wereld later wor den moet, als wanneer bewaarheid worden zal het woord: Christus vincit, Christus regnat, Christus imperat. Deze rede, die hier maar zeer terloops wordt weergegeven, werd aandachtig aan gehoord, en meermalen door een stroom van toejuichingen onderbroken. Hierna wérd. door de scrhola cantorum van Hub. Cuyprs gezongen „Popuier mens" van Pa lcstrina. Onderwijl was Kard. Bourne binnengekomen. Vervolgens kregen we te hooren Mr. Sinzot, afgevaardigde van Bergen (Henegouwen), die een half uur zeer elokwent sprak over -het Herstelwerk, dat in de Kerk wordt gewrocht door het H. Sacrificie der H. Mis. Mr. Sinzot ver klaarde in 't begin wel, dat bij geruster sprak op dc tribuun, dan op den kansel, die immers rechtshalve zijn plaats niet was en dat hij sidderde bij de gedachte, welk oen zware taak hij op zich genomen had, maar hij bracht het er knap af, en eindigde met te zeggen, dat ofschoon de vorige spreker een Vlaming, hij daaren tegen een Waal was, toch beiden één waren in liefde voor den Kardinaal-Legaat en in aanbidding voor de Hf Eucharistie. Op dit woord brak een storm van applaus los. De derde spreker was Pater Judeaux S.J. van Parijs, die sprak in plaats van Pater Janvier O.P. en het had over de herstellende kracht, die in alle Euch. Kon gressen, ook dus in dat van Amsterdam gelegen was. Vóór dezen spreker hadd:-n wo te hooren gekregen een Gregoriaan.-ch „Rosa Ver- mans", zóó heerlijk, dat ik een oogenblik dacht in den Hemel te zijn. Nè, Pater Judeaux werd gezongen een 6-slemmig Credo van Palestrina, waarna mét het KongreslBd een einde gemaakt werd aan"(b^ze wBlgeslaagdè^hijeenkomst Op 't zelfde uur had nog een vergade ring plaats in het concertgebouw, waar redeVoerder Mgr. van Schaik, regent van Culemborg, Mgr. Kelly, bisschop van Ok lahoma. en pater Viricenso di Lorenzo S.S. S., alsmede in het Stadion, waar spraken Pastoor Willenborg van Blcemondaal en Henri Hermans, lid der Tweede Kamer, welke vergaderingen ook door den Kard.- Legaat werden bezocht. H. A. ULLEMAN, Pr. BU1TEHLAE5D Dit nummer bestaat uit wij? bladen, waaronder het Geïi. lustreerd Zondagbiad. De Londensche conferentie. Maandag plenairs zitting. Een resultaat. De geallieerde conferentie zal Maandag a.s. haar derde plenaire z:tiling houden. Dit is het resultaat van een langdurige be spreking tusschen de leiders der Ameri kaansche, Belgische, Engelschc. Fransche en Italiaansche delegaties, waaraan dit maal ook door den Engelschen minister van Kolonic'in, Thomas, werd deelge nomen. Thomas gaf in een rede te kennen, dat de conferentie alleen kans van slagen heeft, wanneer alle deelnemende landen iels toe geven. Ook zijn streven is het tot een com promis te komen. De houding der bankiers. Een compromis in het zicht. Omtrent het compromis, dat met de ban kiers zou zijn of worden bereikt, is nog niets met zekerheid bekend. Uit bet. hou den van een dorde plenaire zitting der con ferentie, valt evenwel af te leiden, dat met betrekking tot de garanties voor de obliga tiehouders een oplossing is gevonden of spoedig zal worden bereikt. Het is opgevallen, dat de Fransche en- Belgische premiers bij het verlaten van Mac. Donald's officieele woning er veel op geruimder uitzagen dan gisteren. In offi cieele kringen ziet men de zitting van Maandag tegemoet met hoopvol vertrouwen Een financieel diner. Volgens de radicale „Star" hebben de Engelsche en Amerikaansche bankiers groote pressie uitgeoefend op Harriot. De Fransche premier heeft gedineerd ten huize van Swaythling, hoofd van het ban kiershuis Montagu. Aan dit diner werd tevens deelgenomen door den president van de Bank of England en door andere Engel schen en Amerikanen, die op de confe rentie een groote rol spelen. De Amerikaansche gezant heeft gister middag een lunch gegeven, waaraan werd deelgenomen door Harriot, Theunis en Hughes. Laatstgenoemde is voornemens de volgende week naar Parijs te gaan. De Fransche en Belgische bankiers. Uit Londen wordt aan do „Vocsische HET VOORNAAMSTE NIEUWS. BUITENLAND. Maandag plenaire zitting van de Lon densche conferentie. Waarna waarschijn lijk Duitschland zal worden uitgenoodigd. Een overeenstemming ma! de Amerl kaansche bankiers in 't vooruitzicht. De toestand In Spanje criti^k voor hst directoire? De strijd In Brazilië. BINNENLAND Het Eucharistisch Conores. Ook gis teren en vanmorgen is het verloop indruk wekkend en de belangstelling buitengewoon groot. Nadere bijzonderheden omtrent ds groo te brand te Vlissingcn (Gemengde Be richten, 2de blad). NIEUW FEUILLETON. In dit nummer wordt eon aanvang ge maakt niet een nieuw feuillstcn. Onze Geïllustreerde Pagina Onze foto-pagina van heden bevat o.a. Foto's van het Intern. Eucharistisch Con gres te Amsterdam. De Intern. Ten toonstelling te Tilburg. De Kaagwoek Portretten van Koningin Emma; Minister Colijn; den te Leiden benoemden hoog leeraar dr. J. W. de Haas; gouv. generaal v. Heutz. Ztg." geseind;- dat, naar aldaar verluidt, nieuwe stappen -worden ondernomen in verband met de hardnekkigheid, waarmede het Amerikaansche bankiershuis Morgan zijn standpunt blijft handhaven. Bij het diner, hetwelk ten huizo van den leider van hot Engelsche bankiershuis Montagu, Swaythling, heeft plaats gehad, is de vraag opgeworpen,, of het niet mogelijk zou zijn een „tegen-syndicaat" te .vormen, bestaande uit de firma Lazard Fréres (Parijs en Londen), Kuhn Locb (New- York en Montagu (Londen.) In den laten avond verluidde gisteren dat het uitnoódigen van Fransche en Bel gische bankiers ten doel heeft, vast te .stel len of het mogelijk is-een dergelijk „tegen- syndicaat" te vormen, dat natuurlijk be reid zou moeten zijn met meer gmmtigdo politiek garanties voor aan Duitsch land to verstrekken leening genoegen to nemen. Het werk dor commissies. Duitschland moot worden u i t g e n o o d i g d. Naar verluidt, is de ingestelde rechts geleerde commissie het er ovc-r eens ge worden, dat Duitschland moet worden uit- genoodigd tot onderteekrning van die be palingen van het op te stellen nvotocol, die builen liM vredesverdrag vallen. De tweede commissie, die over bot her stel van de economische en fiscale een heid van Duitschland zal Irslissen, is nog niet tot een oplossing gekomen. De sub-commissie^ die over de ophef fing van do Micum moet beslissen, zal haar rapport aan de nlemvre zilt ug van Maandag voorleggen. De inhoud daarvan wordt officieel geheim gehouden, maar be kend is, dat wordt voorgesteld de econo mische ontruiming in twee gedeelten le doen plaats vinden, n.l. op 15 Augustus on 15 October. Voorts zullen gemengde Duitscli-geal- 1 teerde rechtbanken worden ing-steld 'e Goblenz en Dusseldcrp, die toezicht op de ontruiming moeten houden. Verder bevat het rapport een artikel over amnestie voor de verbannen Duitscho ambtenaren. Herriat en Foiricaré. Herriot heeft een koerier naar Parijs gestuurd met een beroep, op Poincaré, om zich Dinsdag a.s., als Kamer en Senaat bijeenkomen, te weerhouden van aanval len. Herriot laat eveneens weten, dat h'j nog steeds hoop heeft op een gunst g resultaat voor Frankrijk. Tegelijkertijd heeft de koerier tot taak van Poincaré toe stemming te verkrijgen voor zekere con cessies, welke naar Harriot's overtuiging gedaan moeten worden aan do bankiers Harriot's optimisme zou oen gevolg zün van een onderhoud, dat hij m de plenaire z:tting gehad heeft met Hughes en andere vooraanstaando Amerikanen. Het artikel van Pcincaré. Een Duitsch oordeel. De „Tag" schrijft over Poincaré's arti kel in de „Daily Mail" gisteren door ons vormcld dat, nu deze niet langer

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1924 | | pagina 1