'cktl M Amsterdamsche historie als m J, aangeteekend. innend werd toen de prachtige itork gebeeldstormdEen be- gierlaat waggelde met zijn ruwe ierk door, klom zwaaiend de het altaar op, opende de beide het afsloten, en richtte z'n i,r de tabernakelkast. Zij was Marken" bracht den Kardinaal-Legaat van de „Batavier naar den i Amsterdam betrad. het IJ, waar Z. Em. De feestelijke inkomst van den Kardinaal-Legaat in de congresstad. De stoet passeerde door een dichte haag van juichende menschen. net z'n rooversklauwen naar t$e lijst gevatte schilderij, waar- «ii glas, een gedicht in gotische «aseeld was. h« Hangt dat lasterlijk gedigt." ts rukte het los, nam het in de c hief het omhoog. De menigte «s kring om hem heen.... Zijn zich en met een spotlach op In hij met luide stem het gedicht: li verborgen in dit slot f' a [Irislus, waere Mensch en Godt, ij van Maria is gebooren froot Hij aan den kruize hing to en gelooft die es verlooren. tigebeele gedicht, dat omstreeks ill lang was, hief daarna de schil- boven zijn hoofd, en smeet het aan gruis.... Dit was het sein. ipelen en de schoelieren" stonden steenen gewapend, te wachten, die onophoudelijk, als ware het ii, naar het Hoogaltaar, waardoor verwoesting aangericht I Brig het stond met de uitoefening M ilouden voorvaderlijken Godsdienst dat de calvinisten, eenmaal het aden, de zwaarte van hun ijzeren miist deden voelen, dat getuigen üfrgebleven gedenkstukken til nooit eens gehoord van „Onze H|[ ir op Zolder". Een oud kerkje, nu 'ijlt museum „Amstelkring" bekend, t er even een kijkje, jt, donkere houten trap voert ons «ede verdieping van het huis, in f« kapel. Met welke gevoelens ileine verstrooide schaar in dien jjn opgestegen, terwijl het oog van jtodienaar, op dood en verderf zin- nl rondloerde. u eden zij licht, verzoening en voor I vrede, terwijl buiten de bloedige jen woedden Voor velen werd dit üiligdom de plaats der opstanding iilsch Jeruzalem. in bier de altaren, alsof de Priester I verlaten had; paramenten en u jjgen gereed, als noodigden zij uit «ik van hen te maken, in practischen zin van den kunst- tol dier dagen getuigt in het bij- h nood-biechtstoel, die, ofschoon «fe ruimte beperkt, toch volkomen beantwoordt, ikstoel is zoo perfect, dat zijn in- ktpaald aanbevolen kan worden lukte Diaspora-ruimten. "a kunstig aangebracht opheffings. kan hij op het altaar geschoven !n na de preek weer in den pilaar wij in een kleine nevenruimte, aoodaitaar staat en welke slechts verlicht wordt door een kleine «be-slemming vervult ons op deze talmoed en doodsverachting gehei- uli. Hoe dikwijls zal ze als laatste koord gediend hebben, als men voor Ipwoeae de kapel moest ontrui- h onderbouw van het altaar bood celebreerenden Priester een wel- «fwheid om spoorloos te verdwij- i de geloovigen genoten daar een 'Ukerheid van hun leven. De in ongebouwde derde en vierde ver- 10 het museum behoorden even- de kerk. Vanuit de dakvensters, kkt geven aan de tweede galerij, o» ruim uitzicht over de huizen- Winkelmeijer, Van Kerken en Schetsen uit Oud-Amsterdam, zee der stad. In den volksmond draagt deze kerk daarom den naam van „Onze Lieve Heer op zolder." Geschiedkundig staat vast, dat dit huis door de Katholieken sinds 1683 als kerk ge bruikt werd. Het bestuur van Amsterdam was voor die dagen werkelijk liberaal ge stemd en liet zich in zijn handelwijze niet beïnvloeden door de hetze der heethoofden, die eischten deze stoutigheden(l) tegen le gaan. Daarbij kwam nog, dat ook de politie zich tot ons gekomen. Zeker met weemoei in het hart denkt telken jaar een Roomsch Am-i sterdammer aan den vroegeren Ommegang met „wierook, Kruis en Vaan" door Kalver- straat en Nieuwencijk, over de nieuwe brug, waar de zegen met het Allerheiligste werd I gegeven over de schepen in het IJ, door Warmoesstraat en Nes over de Lange brug terug naar de H. Stede. Maar toch, wat is de Stille Omgang schoon op onze dagen: heerlijke, fiere belijdenis van groot geloof in het Hoogheilig Sacrament I door duizenden, ook van verre samenge-1 sclen der moderne schilderkunst behoort. Talrijker zijn echter zij, die hun lier stemden om het Heilig Sacrament van Mi rakel te bezingen of hun pen scherpten om in proza de geschiedenis er van te vereeu wigen. Vermelden we eerst de naieve verzen van Willem van Hildegaersberch in „van den Sacramente van Aemsteldam"; dan den katholieken Cornelus Gijsbrechtz Plemp vriend van Vondel, met wien hij op 't Muiderslot kwam en die reeds in 1616 zong: Van dit overheerlijk gedicht dichte Eduard Brom: O, kostelijk altaargedicht, Van hellen liefdebrand doorlicht, Van diepst gelooven hoog gebeurd, Van teedren ootmoed zoet doorgeurd; Dicht, dat weidsch weten hecht omsluit, Stoutste belijden breed doorluidt Altaergedicht en lofgebed, Waar 't blankst verbeelden gaat te wed, Het zuiverst gehoor, verrast Op bloeiend klankfeest gaat te gast in hemeltaal en zielewijs' Op het IJ was het een druk gewemel van feestelijk versierde en met menschen volbeladen vaartuigen- in dit opzicht welwillend toonde voor de Katholieken; dit had een goede (klinkende) De schout, n.l. het hoofd der toenmalige politie, ontving jaarlijks van de Katholieke Pastoors een hoofdgeld voor ieder van hun parochianen, waarmee hun stilzwijgen werd afgekocht. Zoo was het trouwens overal ge bruikelijk in de vereenigde provinciën, zoo als prof. Fruin en andere historici uitdruk kelijk verklaren. Vervlogen was de tijd der eere van het H, Sacrament van Mirakel. De Stille Omgang verving den luistervollen triomftocht. Uit de verzen van den katholiek Corn. Gijsbertz Plemp is aangetoond, dat de ge woonte van J.en Stillen Omgang reeds on middellijk in de eerste eeuw na de Hervor ming bestond. Vondel, een oude vriend van Plemp, moet die gewoonte gekend hebben en heeft ze wellicht na zijn bekeering in 1640 mee helpen in stand houden. Zoo is de Stille Omgang door de wisseling der tijden stroomd in den frisschen Lentenacht van ieder jaar. Ziet ze stappen die lange, zwar te, zwijgende rijen van mannen en jonge lingen volgend allen traditiegetrouw den heiligen wegl Ontroerende Manifestatie van geloofskracht ook voor andersdenkenden. Heerlijke biddag. Krachtige opwekking van verlevendiging van de degelijkste aller devoties, de ernstige devotie tot de H. Eucharistie! Heilig trouw-zijn ook van het fiere Amsterdam aan Hem Wien zij 'r Eere ende opcomen heeft te danken! Pater Molkenboer in een rede op 't Mirakel van Amsterdam, zegt, dat het H. Sacrament ook het levensbrood is geweest voor de Amsterdamsche, neen, voor de nationale kunst van palet en harp, In het H, Sacrament vond een Cornelius van Oostzanen z'n inspiratie tot z'n panee- len; Boetius en Bolowert voor de gravuren in het Mirakelboekje van Leonardus Ma- rius; een der Kinderen tot zijn grootsche processie, die tot de hoogste voortbreng- Genadig God, verlaat de wakkere burgers niet Wier trouwe Godsvrucht nooit Uw Heilige stee verliet. En boven alles den zanger van het derde „Eeuwgetijde," den schepper der „Altaar geheimenissen." Het jaar 1645 was het derde Eeuwfeest van het beroemde „Mirakel der Heilige Stede," Vondel herdacht dat niet slechts in 'n opzettelijk met dat doel ver vaardigden lierzang, maar hij vond er zelfs aanleiding in, om het Katholieke leerstuk der H. Eucharistie door een uitgebreid leer dicht te verheerlijken: onder den titel van Altaergeheimnissen. 2) 2) Over de Altaergeheimnissen, zie „Ge schiedenis der Nederlandsche Letteren," door Dr. W. Everts, „Portretten van Von del," door Alberdingk Thijm, nog een merk waardige studie van Pater Molkenboer, en zijn reden voor den Stillen Omgang in „De Tijd." Der ziel wordt hemel-zielespijs! Welk een diep Eucharistische ziel Vondel is geweest, bewijzen èn zijn werken èn zijn daden 3), In zijn latere werken spreekt Vondel of tenminste zinspeelt Vondel nog op het H. Sacrament van Mirakel mocht een kun stenaar van het palet 't aandurven een Ne derlandsche „Disputa" te scheppen, dan komt volgens Prof. de Groot een eereplaat: toe aan onzen Eucharistischen Zanger, Joost van den Vondel- 3) Een prachtige studie zou te maken zijn over Vondel in betrekking tot het Heilig Sacrament. Behalve de 2 reeds genoemde ge dichten, maakte Vondel nog een 8-regeli; vers: „Op het ontheiligen van het H. Sacra ment des Altaers, door den Arminiaansch, Sociaan." „Over Vondel en de H. Euch." leze men bij P. Molkenboer, bij J. Alber- ding Thijm „Portretten van Vondel", bij R. Bouwman S.J. „Een lelie in 't verborgen'.' Drie eeuwen na Vondel bez twee eminente dichters het Mirakt sterdam. De vrome dichter Broere zong Dithycambre en zijn vertellenden Om trentop en geev'lenproi Der groote stad aan 't Y Zonk eens de stormige avom Van 't vroege jaargetij.... Schaepman stemde z'n forsche I zingt, hoe Amsterdam's opkomst, welvaart, ook het brood der k vrijheid, der kunst verschuldigd li. Sacrament. Eduard Brom stelde zijn teer dienst der verheerlijking van de van Amsterdam. Thijm bezong Hi levendige volksgedichten. Historisch besprak de Pastoor vi gijnhof, Leonardus Marius in 164 Lgenheid van het derde eeuwfees lig Sacrament van Mirakel en z stelling op, dat Amsterdam z'n opcomste heeft te danken aan h taargeheim. Hoogleeraar Pluyra schreef Molkenboer met groote scherj zijn historisch-critische proeve ove lig Sacrament van Mirakel en de transponeerde zoodoende hi werkje van Pastoor Marius in toonaard. Eucharistisch Amsterdam Nog is Amsterdam trouw de stc Sacrament. Dit getuigen luid heiligdommen, waarin de Eucharisl manuel woont onder den sluier vs bloem van korenaren"; dat nog ieder jaar stijgende Mirak< door den jaarlijkschen Stillen Om de stille straten der Amstelstad; tuigt het drukke bezoek van de 'gijnhof vooral den Aonbi Donderdags, den „Eucharistischen dat getuigen de vele Eucharistist nigingen in de aloude Amstelsti denkring ter eere van het Alle ment; St. Paschalisvereeniging; I Godshuis; „St. Sebastianus"; Het van den Stillen Omgang ter Veri het Hoog-Heilig Sacrament van M Amsterdam enzen vooral de tische Bond, gesticht in de kerk Rita, Zaanweg over het IJ te A den 7en Aug. 1916, goedgekeurd Callier den 12en Aug. d. a. v., ges de bescherming van: Jezus Chris Eucharistischen Koning; Maria, O. het H. Sacrament; den H. Joanne der H. Eucharistie; de H.H. i van Gorcum, onze vaderlandsche I het H. Sacrament; met z'n prachti vattend doel en z'n talrijke aar dit getuigt boven alles Het 27ste Internationaal Eucha Congres. Amsterdam bereidde zich i voor om zijn Eucharistischen waardigen triomph te vieren. heeft de eer het 27ste Internation, ristisch Congre» *p Nederlandschei houden. Die eer konfl haar zeker toe. meer Eucharistische plek in ons dan Amsterdam? Reeds Madame Faraisier heeft gedaan om in Amsterdam het ee nationale Eucharistische Congres Die pogingen hadden toen geer Thans is het Eucharistisch C Amsterdam één groot succes. Fier Amsterdam, gekroond met n Vereer het Brood, dat dus U leve Aanbid den God, die Zich aan U In 't wonder van Zijn Heilige st< BrakkensteinNijmegen. A. SCHELSTRA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1924 | | pagina 9