Tweede Blad
Woensdag 14 Mei 1924
Katholiek Maatschappelijk
Werk.
Ia „De Nieuwe Eeuw" heeft mr. Kropman,
gen" reeks zeer lezenswaardige artikelen
geschreven over „Katholiek Maatschappe
lijk Work in Amsterdam".
En hij trekt in het laatste nummer zijn
fc'onclusies conclusies, die somber zijn.
Wij schrijven er 'n paar van over:
ongeveer één vierdo der Amster-
damsche bevolking behoort niet tot
een godsdienstige gezindte;
ongeveer tweo derden der huwelij
ken wordt niet kerkelijk ingezegend;
het aantal groote gezinnen onder do
katholieken neemt af;
het aantal gemengdo huwelijken
neemt onder katholieken onrustbarend
toe;
van de huwelijken tusschen twee
katholieken wordt slechts ongeveer 76
percent kerkelijk ingezegend.
Deze donkere gegevens mogen niet
leiden tot pessimisme. In tegendeel;
za moe ton bewegen tot wanner liefde
en tot gloeiender daadkracht, tot geest
driftiger willen en tot krachtiger doen!
Maar boven alles ook tot een meer-overwe
gen en beter-ovcrlegd handelen; Roomse he
kracht mag niet wórden versnipperd cn
niet worden opeengehoopt, moet met do
grootste doelmatigheid worden, aange
kend, opdat do resultaten daarvan zoo
groot mogelijk zijn!
Wat wordt gesignaleerd van Amster
dam do geestelijke cn moreel rampen 1
het geldt Goddank niet cf in zeer véél
mindere mate, ook in relatieven zin, zeer
yéél minder, van onze kleinere steden.
Maar ook daar ontbreekt nog veel aan
het Katholiek Maatschappelijk "Werk
uit welk gebrek ook daar geestelijke en
moreele rampen ontstaan, die in omvang
dreigen too to nemen, als cr niet wordt
ingegrepen.
Vandaar kan het ook voor niet-Amster-
ïlamsche Katholieken z'n nut hebben te
lezen, wat mr. Kropma schrijft over de
oorzaken van bet verval te Amsterdam cn
do middelen om daarin verbetering te
brengen.
Wij citeeren bet bedoelde artikel uit
»,Do Nieuwe Eeuw".
II. De oorzaken van het verschijnsel en
dus ook de middelen tot bestrijding ervan
zijn voornamelijk van geestelijk© orde.
Dat liet contact tusschen geestelijkheid en
leeken verslapt en soms verbroken is, be
hoeft geen betoog meer. Wij wenschcn de
seecls meegedeelde gegevens nog even aan
vullen: er zijn in A'da-m parochies met
tien- en met elf duizend communicanten,
kaar do parochieele arheid wordt ver
dicht door drie of vier kapelaans.
In aansluiting hiermede dringen wij
tan op: meer kerken, vooral in de buiten-
kijken. Deze wensch is onvervulbaar,
wanneer men meent, dat een kerkgebouw
.veel geld moet kosten: de offervaardigheid
•der nict-practiseerende katholieken is
Uiteraard gering en liet is voor den paro-
gkieelen arbeid niet w-enschelijk, dat bet
kerkbestuur door financieel© zorgen ge
drukt wordt: do nieuwe kerken zullen ver
moedelijk niet meer dan schuurkerken,
paar dan toch: kerken moeten zijn.
III. Hot is duidelijk, dat alleen de aan
wezigheid van meer zielzorgers en de aan
wezigheid van meer kerken het verloren
contact niet herstelt. In dit verband mo
gen wij wijzen op de ontvankelijkheid
óók (of misschien: vooral) van het volk
Voor de schoonheid der H. Liturgie, voor
een goede predicatie, voor de nobele le
venshouding en de trouwhartigheid,
kaardoor de verzwakte ethiek ih de har
ten en hoofden der onzen kan worden ge-
TPstigd: eerste vereischte om de katholie
ke overtuiging in deze ethieklooze maat
schappij te steunen.
'IV. Wat het werk der katholieke leeken
betreft; urgent as de bestrijding van het
pauperisme. Het percentage katholiek©
paupers en paupers-gezinnen is onevenre
dig hoog. Zij missen ten eenemnale het
kcinigjo welstand, noodig voor de beoefe
ning der deugd. De woningtoestand-en zijn
peer dan ergerlijk en de gezinsverhoudin
gen daardoor ontstellend. Hier ligt o.i.
«en der bronnen van liet verval; bestrij
ding ervan zal veel moeite en veel geld
•kosten, 't lijkt ons echter een eereplicht der
katholieke charitas in Amsterdam om zoo
«poedig mogelijk een "begin to maken met
een stelselmatig onderzoek en het nemen
van maatregelen, die vaak zeer ingrijpend
en kostbaar, doch onafwendbaar zullen
zijn.
V. Ovrigens zal do katholieke chari
tas in Amsterdam zich belmoren af te
vragen, in hoeverre zij haar werkzaam
heid zou kunnen wijzigen, teneinde zich
dienstbaar te maken in den strijd tegen
het godsdienstig verval. Met name de
charitatieve inrichtingen, waar kinderen
worden opgevoed zouden zelve tot eigen
.controle een enquête kunnen houden
over do resultaten van hun opvoedings
systeem, in bijvoorbeeld de laatste twintig
jaren. "Wij maken deze opmerking niet ler-
taops, doch met opzet. Want de gegevens,
.Waarover wij beschikten doch dio na
tuurlijk niet volledig zijn 1 stemmen niet
gerustheid. Het spreekt vanzelf, dat
tader katholiek gereedelijk erkent, dat de
opvoeding in gestichten buitengewoon
moeilijk is.
^I- Daar het verval voor een groot ge-
eelt® aanwezig is in die kringen, die in
komen met deze charitatieve ver-
n'gmgen is het in hcoge mate gèwenscht,
- vraagstuk der financiën worcle
onderzocht. Vereenigingen als St. Huber-
tus (ongehuwde moeders) en de H. Ca-»
rtharina van Siena (zieken en kraamvrou
wen) klagen dn het jaarverslag, dat wij
zoo juist ontvangen, over inteeran van het
kapitaal, vermindering der contributies en
noodgedwongen beperking dor werkzaam
heden! Wil men dezo steunpunten in den
strijd tegen het verval niet verzwakken,
dan dient de geheelo financieele positie
der katholieke charitas onder, do oogen
te worden gezien.
VII. Van groote beteekenis achien wij
de oprichting van een Centrale voor R.-K.
Maatschappelijk W-erk, waardoor met de-
zelfdo krachten meer invloed, kan worden
uitgeoefend. Met minder inspanning kan
meer bereikt worden, wanneer contact
wordt gelegd tusschen allo werk op cul
tureel, .charitatief en paedagogisch gebied.
VIII. Voor de vorming van den Katho
liek in het maatschappelijk leven is het
systeem van de St.-Josephgezellenvereeni-
ging uitstekend gebleken. Dit systeem, dat
do geestelijke vorming vooropstelt en den
zin voor het eerzame handwerk onder
houdt en ontwikkelt, worde uitgebreid en
versterkt. Versnippering van krachten
door het oprichten van parochieele St.-Jo-
sephsgezellenvereenigingen lijkt ons, in 't
algemeen, niet gewonecht. Wel moge on-;
derzoeht worden of de stan'dsorganisaties,
met name, do R.-K. Volkshond en ook do
Naar tiet Land van
PAASCHFEEST IN DE H. STAD.
BETHLEHEM, ft
Gelijk in heel do katholieke wereld, be
gint oolc in Jerusalem do Paaschvreugde
al op Zaterdag. Om half 7 waren we in de
Basiliek aanwezig, om de plechtigheden
van Mgr. Daager mee te maken. Het ging
weer keurig, dank zij den bejaarden, wit-
grijzen ceremoniemeester van den pa
triarch, een man met pittige oogen en le
nige bewegingen, die met besliste stem, in
liet Fransoh, ltaliaansch of Engelsch, net
naar je verkoos, zijn bevelen uitdeelde,
waaraan iedereen, óók de aartsbisschop,
stipt gehoorzaamde. Deze wijddo ook het
doopwater, zoodat ik nu pas voor het
eerst in mijn leven zag, hoo dio plechtig
heid eigenlijk gaan moest. Wjeldra werden
do witte gewaden aangedaan cn do feeste
lijke Paaschmis hoe prettig klinkt die
hier! gezongen. Eén ding viel mij op,
na het epistel ging de subdiaken naar den
aartsbisschop en sprak: „Reverendissime
pater, annunlio tibi gaudium magnum,
quod. est alleluja: Hoogeerwaardo Vader,
ik verkondig u een groote blijdschap, n.l.
dat het nu alleluja is". Daarna zong Mgr.
Daeger het alleluja.
Ik bleef dien middag op mijn kamer om
te lezen of te schrijven, maar tegen zes
sen ging ik uit, om nog even, op mijn
dooie gemak, een bezoek te brengen aan
het H. Graf. Onderweg ontmoetten we een
paar Vlaamscho dames: „Gij gaat naar
do basiliek, mijnheer de Paster? Pas maar
op, zulle, ze waren dar juist aan liet vech
ten". „Aan het vechten?" vroeg ik ver
baasd, „wie cn wie?" „Wel, de Latijnen
en de Kopten, maar do gendarmen zijn er
gauw tusschen gekomen!"
Ik liet me natuurlijk niet afschrikken.
Op het plein was het woelig, maar geen
sprake van strijd. De half duistere basiliek
was fantastisch, maar ietwat kinderlijk ver
sierd met honderdc-n olielichtjes in ge
kleurde glaasjes. Do Pransiscanen stonden
er rustig hun completen te bidden, maar
het overig deel van de basiliek leek wel
een markt. Do grooten wandelen en klet
sen, de kinderen spelen krijgertje, moe
ders ge-ven aan haar kleinen gemoede
reerd de borst. Van ooggetuigen hoorde ik
Vs avonds dat er inderdaad twist geweest
was tusschen de Kopten cn do Paleetijn-
sche politie. De eersten wilden de Fran
ciscanen molesteeren. Er waren zelfs
klappen gevallen. Meerdere verontwaardig
de pelgrims wilden beklag indienen, bij
hun. respectieve gezanten.
Paschen in JerusalemKan het beter?
Het was de patriarch zelf, Mgr. Barlas-
sine, die de pontificale Hoogmis deed, een
kaarsrechte, frisscho man, met lichtgrij
zer!. baard. Eerst lazen we zelf do Mis in
de Basiliek en sloten ons daarna in su-
perpli bij den stoet aan. Do gezanten had
den voorbehouden plaatsen. Maar welk
een Mis! Go moet n.l. weten, lezer, dat de
schisma(ieken op onzen lsten Paaschdag
Palmzondag hebben, cn nu waren de Kop
ten in dezelfde rotonde op den
zelfden tijd als wij bezig met bun
„plechtigheden"
„Plechtigheden", ja, die bestonden in
zwaaien met palmen en het uitstooten van
wildo kreten, 't "Was een schande! Ik kon
mijn oogen cn ooren niet geiooven. En dan
moet je uit Holland komen! 't ,Was zoo
erg, dat ik niet weet te zeggen, of boven
op het zangkoor al of niet het
Paaschlied „Victimao Pasclia-
li" is gezongen. En dat mannen- en
knapenkoor beschikte over flinke stem
men; dat verzeker ik u. Of 't ook een her
rie was! Maar nog erger werd 't op 't ein
de van de Mis. Dan is de Patriarch ge
woon met licel den stoet processie te hou
den door de kerk. Dit is niet mogelijk, als
•de Kopten geen plaats maken. En dat wil
den de heeren niet. De Patriarch rood van
verontwaardiging ontbood nu het hoofd
der Palestijnsche politie er waren 150
agenten in do kerk! i en protesteerde in
't Engelsch zeer nadrukkelijk tegen het
geen er voorviel. Nu trokken do agenten,
er op los, sleepten ecnige de banken van
de Kopten do kerk uit en drongen hen on
der groot gewoel en geweld terug. Na een
kwartier wachtens kon de processie be
ginnen, maar ue agenten stonden met
den ploertendooder hand aan hand, naast
elkaar, om verbreking van do rij to voor
komen. Na het zingen van het Te Deum
gingen we naar de sacristie terug. Onder
onze Mis hadden de Grieksch-Schisnialie-
ken, die echter heel wat makker zijn, in
Middenslandsvereeniging, niet een en an
der aan het systeem der St-Josephgezed-
lenverecniging zouden kunnen onlleerten.
IX. Wat de onderwijs-inriohtingen be
treft, wij hebben reden om te vreezen, dat
een groot aantal Katholiek gedoopte kin
deren niet de Katholieke lagero scholen
bezoekt. Een onderzoek zou dit kunnen uit
wijzen. Behoefte bestaat aan uitbreiding
van het aantal inrichtingen voor middel
baar onderwijs en speciaal voor hooger
handelsonderwijs. Immers in do handels
wereld zijn wij zoo goed als niet te vin
den en wat erger is: zijn ook onze ethi
sche begrippen niet te vinden.
X. Ten opzichte van dien hreeden rand
der katholieke bevolking, waar alle con
tact anet de kerk verbroken is cn waarop
noob de organisaties, noch de pers, noch
eenigo andore bepaalde actie invloed kan
uitoefenen, werke liet voorbeeld van allo
Katholieken, in het bijzonder het voor
beeld van het intellect cn van den hooge-
ren stand. De invloed van deze kringen is
thans nog zeer gering: het spreekt van
zelf, dat hij ook niet ontstaan kan door
bepaalde maatregelen. Ieder echter zij
zich bewust van zijn persoonlijke verant
woordelijkheid. •-
Zooals wij zeiden, verdient liet boven
staande ook buiten Amsterdam overwe
ging.
slofte en Vervulling.
AUDIËNTIES. NACHTMIS IN
iAR SINT ANNA.
Jerusalem, 23 April 1924.
een ander gedeelte van de Basiliek, maar
dat afgescheiden is van de H. Graf-roton
de het z.g. „Koor dor Grieken", ook hun
Palmplechtigheden. Wij gingen daareven
een kijkje nemen zeer belangwekkend
en woonden ook hun procssie bij, die
nu echter ook in do rotonde, waar dus de
Patriarch gecelebreerd bad, plaats vond.
's Middags gingen we op audiëntie bij
den patriarch van Jerusalem, Mgr. Louis
Bariassina, die cr zijn spijt over uit
drukte, dat we getuigen hadden moeten
zijn dien morgen van dergelijke wanorde
lijkheden en om een gebed verzocht voor
zijn Latijnsch patriarchaat. Eén ding ver
baasde mij bij die audiëntie, n.l., dat pa
ter Olivier, de directeur, van al de 90 pel
grims bij liet voorstellen van hen aan den
patriarch hun familienaam en den naam
hunner stad uit het hoofd zonder eenig
aarzelen wist op to noemen. Ziet, zulke
zaken bewijzen juist, dat iemand voor een
of andere onderneming geroepen is. Ik
mag zeker wel verklappen, wat hij van
mij zei? Priester en correspondent van
een Hollandsch dagbladIk moest er even
om lachen; wat kunnen die Franschen
toch complimenteus zijn! Daarna werd een
plechtig lof gecelebreerd door do 3 Holi.
priesters, die do pelgrimage meemaakten,
waarna we oen bezoek brachten aan den
Franschen consul, dio spoechte, en thee
en Turksche sigaretten aanbood.
Des 's avonds om half 6 begaven wij
ons naar Bethlehem, Na een rit van een
half uur door een heuvelend landschap
over oen stoffigon weg, kwamen wij in de
voor elk Christen zoo gedenkwaardige
stad aan, en namen onzen intrek ia het
Casa nova der paters Franciscanen. In de
tot kapel ingerichte grof, waar Jesus ge
boren werd, zouden alle priesters dien
nacht, elk op zijn beurt, de Mis lezen en
daarom begaven we ons dien avond vroeg,
om 9 uur al, naar ouzo kamers. Maar al
vorens naar bed te gaan, klommen we
even naar het terras, dat op liet dak van
liet klooster is aangelegd. Jt Was volle
maan en in het blauwzwart fluweel der
lucht stonden tallooze sterren te twinke
len,. Bethlehem is gebouwd op de helling
van liooge heuvelen en lag daar op dien
istikstillen avond aan onze voeten in het
vreömdo licht te glanzen als een droom
beeld. Kostelijk om te zien en om nooit
te vergeten. Toen gingen we rusten.
Tegen 1 uur werd ik geklopt en eenige
oogenblikken later volgde ik mijn leids
man zwijgend door do velo gangen van
het ruime klooster naar de ondergrond-
sc'ne grot, waar do Zoon Gods mensch
werd, om daar, ofschoon liet 2en Paasch
dag was, de Mis van Kerstfeest to lozen.
Nooit heb ik met zooveel aandacht als teen
do woorden gezegd: „Eere zij God in den
Hooge en vrede op aarde aan de men-
schen van goeden wil", en: „het Woord
is vleesch geworden en heeft onder ons
gewoond".
"'Des 's morgens om half 7 was hot voor
alle pelgrims Mis met preek in dezelfde
grot, waarna wo een rondwandeling be
gonnen door do heiligdommen. Boven de
Grot dor geboorte n.l. i3 een groote, vijf-
sckepige eeuwenoude basiliek, gebouwd
naar het model, dat men in Roane vaak
terugvindt. Hoe oud is dezo basiliek? Be
kend is het, dat keizerin Helena boven de
Grot een kerk gebouwd heeft. Is het deze?
Deskundigen geiooven van niet, maar een
zeker antwoord is niet te geven. Dezo ba
siliek echter is in bezit van do Grieksch-
Scliisniatiekcn en de Armonisch-Schisma-
lieken, die beiden kloosters hebben aan de
epistel-zijde; do Franciscanen hebben hun
klooster en eigen kerk, toegewijd aan St.
Catharina, aan do ovangeiie-zijde. Zij
hebben recht op één altaar in do Grot.
Dezo toestand is natuurlijk vroeger an
ders geweest cn het is wel droevig, dat de
zaken tegenwoordig zóó staan. Na een
ontbijt bij de paters, waarbij wo ook ken
nis maakten met een Vlaaansclien broeder,
die blij was, weer -eens de taal van Guido
Gezeilo te kunnen klappen, namen wij
hartelijk afscheid, om onder een beetje zon
en in een wolk van stof weer naar Jeru
salem to vliegen. Vermoeid van de reis
hield ik dien middag mijn kamer en ging
niet eer uit dan tegen zessen, om een be-
zook te brengen aan het H. Graf. De
rotonde lag in het halve duister, maar de
Grieken hadden in hunne door honder
den lampjes en kaarsen kerst-hoornachtig
verlichte afdeelin-g, het z.g. koor der Grie
ken', een pleohtigen dienst. Deze weelc is
immers voor hen do Goede ,Woek. Des
avonds gaf pat9r Olivier mij een kaart,
die het verlof bevat-lo van den Hoogeerw.
pater Custos, om den anderen morgen oan
half zeven de H. Mis te lezen op het H.
Graf, jl.wa. op de tombe, die over liet Graf
van Jesus is heengebcuwd. Na die Mis
den andoren morgen begaven we ons naar
het Heiligdom van Sint Anna, bediend
door do Witte Pators van Kard. Lavigerie,
waar bet om half 8 plechtige Mis voor de
pelgrims zou zijn. O Eildebrand, hoo
warm was het en hoe ver, maar toch, kerk
van do moeder van Gods Moeder, welke
aangename herinneringen zijn ino aan u
bijgebleven. Hoe zoet was bet te rusten in
den lommer uwer beuken; boe liefelijk
•klonk -het Homo quidam door uw kleine ge
welven tijdens het uitreiken der H. Com
munie. Ja zelfs, al zouden morgen aan den
dag do koningen der wetenschap komen
verklaren, dat de crypte, die zich onder u
bevindt, niet bet huis van Joachim en
Anna is en dus ook niet de plaats van do
Onbevlekt Ontvangenis en Geboorte van
Maria kan zijn, en dat de resten van een
bedehuis, die men vlak bij u aanwijst, vol
strekt niet do overblijfselen van het Bad
van Bethesda zijn, dan nog, o kerk en
klooster van Sint Anna, zijt gij mij dier
baar om het blij vertoeven. Gegroet, oase
van geluk in 'swerelds woestenij!
Dank zij de aanwezigheid van den
Franschen consul, die zich in groot tenue
met zijn dame bij ons had aangesloten,
kregen we een paar muzieknummer ijes te
hooren van een harmoniegezelschapr sa
mengesteld uit studenten van het Griefsch
Katholiek Seminarie, waarvan de Witto
Paters de leiding hebben! De Marseillaise
werd staande en blootshoofds aangehoord.
Daarna werd ons een ontbijt aangeboden,
waarna wc een bezoek brachten aan het
Bijbelmuseum, door de Paters aangelegd.
Het doel van dit museum, zcoals de rond
leider, de Hollandsche pater v. d. Vliet
(uit 's-Hertogenboscli), ons uitlegde is,
alles (e verzamelen, wat dient om de tek
sten der Schriftuur te vorklaren. Laat ik
door één voorbeeldje trachten duidelijk te
maken, op welk een practische wijze men
dit doel nastreeft. Men vindt er sieenen
liggen, gevonden in den bodem van het
H. Land, die een groot ijzergehalte bevat
ten. Daarnaast vindt men dan een kaart,
waarop de volgende tekst, ontleend aan
Dcut. 8:7—9: „De Heer, uw God, zal u
leiden in een goed land welks siee
nen ijzer zijn". Practisch of niet?
Na oen hartelijk afscheid keerden we
wandelend naar Notre Dame do France
terug.
H. A. ULLEMAN, Pr.
""IïïrksEïis""^
HET GOUDEN FRIESÏERFEES7 VAN
MGR. H. v. d. WETERING.
Schrijven van het Kapittel.
Het MetropoKtaan Kapittel van het
Aartsbisdom -Utrecht heeft zich met het
oog op het a.s. gouden priesterfeest van
Z.D.H. Mgr. H. v. d. AVetering met een
schrijven gericht tot de geestelijkheid en
geloovigeu van het Aartsbisdom, waarin
het er op wijst, dat er een geheel bijzon-
dero reden is tot dankgebed en feestvie
ring bij dit jubilé. Onovertroffen in va
derlijke toewijding cn mannelijke kloek
heid zoo lezen wij heeft de Door
luchtige jubilaris reeds een menschenleef-
tijd lang zijn Bisdom verzorgd in allo
nooden van den wisselenden dag.
En iets verder schrijft het Kapittel:
Het Motropolitaan Kapittel, aan zijn
tradities getrouw, heeft gemeend) het plau
cener waardige feestviering te moeten vast
stellen cn wendt zich door dit schrijven
tot u om u mededecling te doen van het
geen het. dienaangaande heeft besloten en
uwe medewerking tot uitvoering ervan te
vragen.
Aan Z.D.H. den Aartsbisschop heeft
het behaagd goed te vinden, dat de offi
cieel© herdenking der heuglijke gebeurte
nis zal plaats hebben op Dinsdag den 19eii
Augustus.
De algemeene lijnen van dit plan zijn:
godsdienstoefening, feestgave en feestvie
ring.
Overeenkomstig dit hoofclontwerp ver
zoekt het Kapittel op de allereerste plaats
de zeereerw. heeren pastoors, om hetzij
op den dag zelf der officieele herdenking
of op den eersten Zondag daarna ia hun
kerk to houden een plechtige Hoogmis,
volgens de plaatselijko omstandigheden
met of zonder assistentie van diaken en
sub-diaken, en daarna Te Deum coran ex-
posita Ssmo Sacramento in ostensorio.
Vc-rvolgens is het alleszins passend, dat
onzen Vader in Christus door zijn kinde
ren een feestgeschenk wordt aangeboden.
Daar, gelijk gij allen weet, Z.D.H. nooit
iets voor zachzelveh wenscht en beter dan'
wie ook beoordeelen kan, welke diocesane
behoefte het meest voor ondersteuning in
aanmerking komt, is er, naar ide meoning
van het Kapittel, geen geschikter feest
gave te bedenken dan een som gelds op
den officieelen gedenkdag aan Z.D.H. aan
te bieden ter vrije beschikking, als het ge
schenk der geestelijkheid en der geloovi-
gen van zijn Aartsbisdom. Wij verzoeken
daarom de zereerw. heeren dekens, om in
overleg met de hun onderhoorigo pastoors
do wijze van inzameling der bijdragen tot
dezo feestgave in. bun district te willen
regelen do ruimste deelneming daarin te
bevorderen.
De hooggestemde vreugde yan het Aarts
bisdom over dit jubilé dringt eindelijk ook
tot plechtige en openbare viering ervan.
Reeds beeft Z.D.H. toegezegd, op den bo-
venaangegeven officieelen gedenkdag in
zijn Metropolitaankerk een Pontificale
Hoogmis te zullen celebreeren en daarna
in liet Aartsbisschoppelijk Paleis in pledh
tige receptie gehoor te zullen verleenen
aan degenen, die him gelukwenschen per
soonlijk willen komen aanbieden. Hot Ka
pittel heeft gemeend, den dag te moeten
doen besluiten met een feestavond, waarbij
UIT DE RADIO-WERELD
Wal cr vanavond Ie hooron is
6.30 uur. F.L. (Eiffeltoron) 2600 M.
Concert.
7.35 uur. 5. I.T. (Birmingham) 475 M.
Concert/ klassieke muziek
7.35 uur. 2. B.D. (Aberdeen) 495 M.
Schotsche avond.
7.59 uur. 5. W.A. (Cardiff) 350 M. Reis
naar Portugal.
7.50 uur. 5. S.C. (Glasgow) 420 M. Rus
sische muziek.
7.50 uur. 2. L.O. (Londen) 365 M. Con
cert.
8.00 uur. 5. P.A'. Smith en Hooghoudt,
Amsterdam) 1050 M. Concert,
violoncel en piano.
8.05 uur. 2. ZIJ. (Manchester) 375 M.
Musical comedy and opera
night.
8.05 uur. 5. N.O. (New Caslle) 400 M.
Concert.
8.35 uur. Brussel 230 M. Fragmenten
uit „Traviala" van Verdi.
8.50 uur. 2. L.O. (Londen) 365 M. Zang
9.05 uur. P.T.T. (Potsschool Parijs^ 450
M. Oude Muziek-instrmncnten.
9.20 uur. S.F.R. (Radiola) 1780 M. Fes
tival Raoul Loparra.
10.10 uur. 2. L.O. (Lomlcn) 305 M. Frag
menten uit opera's van Offen
bach.
10.30 uur. 2. L.O. Derde acte van de
„Walkure" (Wagner).
de Doorluchtige Jubilaris zijn tegenwoor
digheid welwillend beeft toegezegd en
waarop hetgeen cos allen bezielt in woord
en toon zal worden vertolkt. In deze Pon
tificale Hoogmis, receptie en feestvergade-
rjng zal derhalve de officieele feestviering
lies taan te houden in de Aartsbisschop
pelijke Zetelstad.
Ten slotte spoort het Kapittel de geeste
lijkheid cn de geloovigen aan tot bijzon
dere gebeden voor den Dooriuchtigon Ju-»
bilaris.
Pater H. yan Erp. t
Ten huize van zijn vader overleed Maan
dag te Berghom in den ouderdom van 37
jaar de zeereerw. pater Henri van Erp,
missionaris in den Congo.
Verleden Zaterdag was do missionaris
thuis itit de vreemde landen, waar hij 12
jaar werkzaam is geweest, doch den laai-
sten lijd sukkelende was. Met Kerstmis j.l.
werden hem do laatsto H.H. Sacramenten
toegediend, waarna hij ongeveer hersteld
ia en de reis naar het moederland onder
nam.
Gisteravond (oen hij een briefkaart
schrijvende was, op een knio aan de tafel,
om naar zijn bagage to ir.formeeren, zakte
hij in een en was op slag dood.
Do verslagenheid onder de familie en.
het geheeïe dorp is groot.
Broeder Ladistaus. f
In het Instituut St. Louis te Oudenbosch
overleed na een korte maar hevige ziekte
in den leeftijd van 57 jaren do eerw. broe
der Ladisla-us (in de wereld J. A. Lan-
ges).
ESspSOSSBS®».
De dubbele moord te VVychen.
Do Justitie zet het onderzoek in zake den
dubbelen moord te Wyclien, in verband
waarmede de gebroeders van den Broek en
den zwerver K. van Munster zich in arrest
bevinden, krachtig voort. Maandagmorgen
i3 de hond van H. Jansen, een buurman van
den verslagen© Willems, welke hond kor
ten tijd voor den moord plotseling stierf,
opgegraven. Heb cadaver i3 ter onderzoek
na-ar Arnhem overgebracht.
Zooals bekend werkte C. van den Broek,
een der gearresteerden als smid te Grave.
Zaterdagavond voor den moord had hij
volgens mededeelingen van zijn. moeder
zooai3 gewoonlijk zijn weekgeld gegeven.
Maandagmorgen is hij weer gewoon naar
zijn werk gegaan. Te Lu non bezocht, hij
een café, waar hij zijn gelag met een bank
biljet van f 35 betaalde.
Toen hij te Grave aan het werk was en
een auto met drie polilie-agenten ver
scheen, was het volgens afgelegde ver
klaringen aan hem te merken, dat- de
politie om 'hem kwam. Het angstzweet brak
hem uit. Bij zijn arrestatie werd nog een
bedrag van f 22.50 op hem bevonden.
Wat van Munster betreft, deze kwam den
Vrijdagavond voor den. moord aan bet huis
van zijn zwager op het Heiveld. Zijn zwa
ger liet hem binnen en gaf hem een dekeru
Hij heeft dien nacht op den vloer geslapen.
Zijn zwager achtte het raadzaam den ge-
heelen nacht het licht te laten branden,
daar hij bang voor hem was. Zaterdagmor
gen vertrok Van Munster in de richting
Nijmegen cn keerde 's avonds met een lekke
band om zijn fiets terug. Zijn zwager met
diens zoon hebben de band zoo spoedig mo
gelijk hersteld, opdat v. M. maar weer
vertrekken zou. Van Munster is daarop
weer vertrokken en werd Zondagmorgen te
zeven uur te Leur aangetroffen. Gedurende
den Zondag is hij meermalen to Alverna cn
Woezik, beido buurtschappen van Wyehcn
gezien.
Het verluidt verder, dat P. van- deü
Broek te Arnhem een en ander over den
moord zou hebben losgelaten. Bevestiging
hiervan was evenwel niet te krijgen.
Poging tot zelfmoord.
De 'koopman C. uit Eindhoven, die do vo
rige week voor de rechtbank te 's-Heriogen-
bosch terecht stond wegens mishandeling
den dood tengevolge hebbend, gepleegd op
zijn vrouw en die deswege zes jaar tegen
zich hoorde eischen, heeft getracht zich den
buik open to snijden. Hij werd direct naar
het groot zieken-gast-huis gebracht. De
wonde was niet va3i err.stigen aard.
Noodlottig ongoluk.
Toen de 57-jarige arbeider D. Meurs to
Arnhem met een zwaar met hout beladen
wagon uit het Beekhuizerbosch reed:> had
hij hot. ongeluk te vallen, waardoor hij een.