VOOR DE VROUWEN. Haan'! Het kost veel moeite en gestreng optreden zal wel noodig zijnmaar 'n echte jeugdvriend schroomttoch geen moeite voor de jeugd! Het verwondert mij soms dat zorgza me moeders vol ijver uit welbegrepen be lang van het lichamelijk leven dei- kleinen hun kleine kinderen steeds trachten „droog te leggen".... terwijl vaak diezelfde moeders maar niet inzien dat lichamolijk èn geest e- 1 ij k heil van 't kind vraagt, eischt, roept en schreeuwt dat zij toch hun groo- to kinderen ook voortdurend „droogleg gen!" G. P. J. v. d. BURG, Ha geveld-Heemstede. Yr. nenkroon in dat hoofd moesten dringen, welk een smartelijke uitdrukkin g er lag op dat gelaat, en wat een lief gezicht die 'Jezus eigenlijk had. 'ik begreep het Latijnscho onderschrift eerst niet; eerst later op do catechisatie is me dat uitgelegd. Vreemd is eigenlijk, dat ik nooit met iemand over deze gedachten sprak; dat ik ook niet vroeg, meer omtrent Jezus te we ten, dat ik liet allemaal voor mo zelf ver werkte en alle dagen minstens eenmaal langs het winkeltje sloop, alsof ik iets ver keerde deed." De schrijfster vertelt nu, hoe ze einde lijk het winkeltje binnenliep en den prijs vroeg. Die was f 3.50. Maar zooveel had ze niet in'haar spaarpot. Een paar weken later kreeg ze toch de plaat voor f 3. „Moeder was natuurlijk hoogst verwon derd. „Maar kind, hoe kom je er hij, juist die plaat te koopen?' vroeg ze. „Ik vind die zoo mooi, ik wou em heb ben." „En waar moet je die' ophangen?" „Boven mijn bed." Dienzelfden avond reeds hing de plaat boven mijn bed en ik werd niet moede er naar te staren, tot de slaap kwam en mijn oogen sloot. Maar een paar dagen later hoorde ik moeder tegen vader zeggen: „Ik geloof heusch, dat ze vrome neigingen heeft." Ik begreep wel over wie er gespro ken werd.' Ze vertelt nu uitvoerig welken invloed die plaat op haar jong gemoed had. „Ja ren en jaren heeft die plaat boven mijn bed gehangen: nog slechts kort geleden moest ik ze eindelijk wegnemen, óm dat ze totaal vergaan was. Zoo hebben de drie gulden in elk opzicht hun rente op gebracht." De schrijfster vertelt nu verder van het aannemen van haar vriendinnetje Jet Rinke. „We gingen de kerk binnen en zochten een plaatsje. De koster kwam naar ons toe, en we legden uit dat er vriendinnetjes van ons waren bij de bruidjes. We kregen een plaatsje, niet al te veel achteraan en wü konden het altaar prachtig zien. We fluis terden tegen elkaar over al het vreemde en onbekende. Ik wan nooit te voren in een Roomscho kerk geweest en keek mijn oogen uitDaar zag ik een levend groot beeld staan, op zij van het altaar vlak voor het koorhek. Een oogenhlik van herkenning. Dat was mijn Ecce Homo, maar zonder doornenkroon. Op Zijn horst vlamde een gouden hart en Zijn beide smalle slanke handen wezen daar heen. Zijn hoofd was omlaag gebogen, lange haren vielen op zijn schouders en de uitdrukking van Zijn lief gelaat was vol meedoogendo goedheid. Het was als keek Hij neer op de menschen, die beneden Hem langs Zijn beeld liepen. O, daar was iets vertrouwds gekomen in deze kerk voor mij Daar zette het orgel in. Ik had niet ge merkt, dat de kerk vol liep met men schen De schrijfster vertelt nu welken in druk al die vreemde onbegrepen dingen op baar maakten. „Het was alles zoo vreemd en toch zoo aantrekkelijk: ik was geheel bevangen in mijn ontroering, vergat mijn kameraadjes, vergat alles, behalve twee dingen, de machtige muziek en Hem, die daar stond zonder doornenkroon en met Zijn vlam mend hart. Toen 't uit was, liep ik als in een droom met de andere kinderen mee naar hui ten, waar de lentemorgen straalde. Vóór de kerk op de stoeptrappen, stond ik even stil om tot de werkelijkheid terug te kee- ren. Maar Stans de Wilde hielp. „Fijn was het", zei ze. „En wat een lichtjes en kaarsen! net een kijkspel Het woord was er nauwelijks uit of haar wang brandde onder een feilen slag. ..Spook!" schold ik. „Een kijkspell' Schaam je. 't Was prachtig, veel te mooi voor zoo'n nest als jij. Daar!" Ik draaide me om en ging alleen naar huis. Dat was mijn eerste verdediging van 'den Roomschen godsdienst." Toch zou het no-r vele, vele jaren- duren, voor de schrijfster overging. De volgende week zullen we nog een paar momenten uit het hoek naar voren brengen. N. J. H. S. DE RETRAITE. Tot versterking van 't geloof in de zie len, waair het nog zwak is, en allermeest om onder de jongelieden, de mannen van hoogen stand of onder de arbeiders een keurbende te vormen van Katholieken, die edelmoedig en onverschrokken zijn in de verdediging van den Godsdienst, is niets meer afdoende, dan de ingetogen heid en overpeinzing der retraite. (Paus PIUS X). De vergankelijke dingen kunnen wij niet naar waarheid hegrijpen en waar- Ueeren indien onze geest het oog niet richt op het andere en wel het onvergan kelijke leven („Rerum Novarum"). Daar door juist trekt men zich terug in de een zaamheid der Retraite. EERST DE JEUGD. Het bekende woord „Wio het kind heeft, heeft do toekomst", wordt ook door onze tegenstrevers wel ter harte genomen. Men zie maar eens hoe ijverig do soc.-democra- ten zich hier te lande op de jeugdhewe-- ging heeft geworpen, welbewust dat dit een zeer belangrijke factor is voor den groei hunner organisatie. Ook elders zien wij onze tegenstanders in dio richting werkzaam. Dezer dagen lazen we n.l. het volgend bericht in de bla den: „Met het doel dc ongerustheid weg te nemen, waarmede hare werkzaamheden worden gadegeslagen, heeft do Ku-Klux- Klan 't grooto Universiteitsgebouw te Valparaiso (Amerika) voor 70.000 aan gekocht en heeft daarbij het voornemen te kennen gegeven, het slechts te doen openstellen voor neutraal onderwijs, ge heel buiten elke politiek of godsdienst." Do Ku-Klux-Klan is zooals men weet een geheim genootschap, welks leden nooit overdag doch alleen des nachts ver gaderen en dan nog wel hij voorkeur in een of ander hosch om vooral niet be- spionneerd of afgeluisterd te worden. Heel veel is omtrent den waren aard van dezo geheime secto nog niet bekend dan dat zij hunne tegenstanders op even ge heimzinnige als gruwelijke wijze uit den "weg ruimen en dat zij gezworen vijanden van Kerk en godsdienst zijn. Overeenkomstig hun aard komen zij niet rechtstreeks met hun strijdmiddelen voor den dag, maar zoeken het langs ver- dekto wegen, bijwijze hun „neutrale" on derwijs, waarvan in bovenstaand bericht sprake is. Men ziet, de vijand waakt. Moeders, laten wij onze kinderen door een door-en-door godsdienstige opvoe ding trachten te behouden voor onze Kerk en onzen Godsdienst! NUTTIGE WENKEN. Over alles en neg wat. Inktvlekken op 't zeil kan men met azijn wegwrijven. Waschstellen reinigt men van den vet- tigen rand dien de zeep afgeeft, door op een vochtig doekje wat zout te nemen en daarmede de voorwerpen af te wrij ven. Vliegenvlekken op vergulde lijsten ver wijdert men mei een penseeltje, dat ge doopt is in stijf geklopt eiwit en zout, van spiegels met een doek, gedoopt in parafi- ne, waarna men met een drogen doek na- wrijft, en van brons met een oplossing van 1 deel eiwit, 1 deel petroleum en een mespunt zout. Uien moet men in do open lucht of bij het vuur schoonmaken. Dit voorkomt het tranen van do oogen. Het mes waarmede men do uien heeft schoongemaakt, moet flink afgewreven worden en dan eenige malen in aarde worden gestoken; hierdoor wordt de onaangename uienlucht spoedig weggenomen. Bij Cake-bakken wil het wel eens ge beuren dat zij van onderen aanbrandt voor zij in bet midden gaar is. Om dit te voorkomen, zet to men den cakevorm op een oud bord en doe een flink laagje zout tusschen bord en vorm. Aangesneden kaas kan men goed hou den doer over het snijvlak een laagje boter te smeeren en dit te bedekken met een schoonen doek. Kaas moet steeds op een koelo plaats bewaard worden. Wit papier moet men nooit wikkelen om voorwerpen die langen tijd moeten worden opgeborgen. Voor dit doel is geel of blauw papier het beste. Kaarsvet kan men in een oogenblik verwijderen. Houd een mes een minuut lang in een gas of kaarsvlam, leg een stuk grauw papier over do vlek en druk het mes stevig op het papier. Het vet zal on middellijk smelten en in het papier trek ken. Voor groote vlekken kan men ook met een heeten bout over het papier gaan. Marmeren gangen kan men reinigen door ze op de gewone wijze met zeepsop te boenen, vervolgens met. schuursteen en daarna met een weinig melk. Wrijf ten slotte het marmer goed droog en wrijf het met een wollen doek. Zout kan men bij vochtig weer droog- houden door hij elk half pond goed droog zout een theelepel bloem te voegen. Citroenen, die eenige minuten in heet water hebben gestaan, scheiden vlugger en meer sap af dan andere. Messenheften van ivoor welke verkleurd zijn, kan men de oorspronkelijke .kleur teruggeven door ze in to wrijven met een halven citroen, in zout gedoopt. Ditzelfde middel helnt eveneens om aan koperen voorwerpen die erg verwaarloosd zijn, hun glans terug te geven. Na deze eerste bewerking moet het koper dan nagewre- ven worden met een of ander goed poets middel. penislederen handschoenen kan men reinigen door ze te weeken in water met ammonia. Neem ze na 12 uur uit dit bad, spoel ze goed uit cn wasch zo daarna in vet zeepsop (witte zeep). Vlekken op eikenhout kan men verwij deren met warm hier. Na de behandeling moet men het hout goed nawrijven met hoonwaat Een pan, waarin iets is aangebrand, kan men reinigen door ze te vullen met 1 L. water, waarin een eetlepel soda is op gelost en dit mengsel 10 minuten le laten koken. Co verzorging van cc oogen onzer kinderen. Laat niet toe, dat slapende kinderen het licht in do oogen valt. Laat niet toe, dat kinderen te lang hun oogen richten op cén en hetzelfde onder werp. Veroorloof hun cict hij kunstlicht veel to lezen. Veroorloof hun niet, klein gedrukte booVen to irehruiken. Veroorloof hun niet in den spoortrein te lezen. Schrijf hoofdpijn niet altijd toe aan zwakte in do spijsvertering; do oogen kunnen er aanleidip- toe geven. Neem nooit brillen van reizende koop lieden, doch laat zo door een dokter voor schrijven. Kinderen moeten voldoende beweging in de open lucht hebben, en zoo mogelijk op groene weiden of velden, omdat de kleur weldadig is voör de oogen. Kinderen, die op tienjarigen leeftijd beginnen te lezen, zullen kinderen, die op hun zesde jaar begonnen, niet alleen in halen, maar zelfs voor raken. Het schoonmaken van geëmailleerde baden. Een gemakkelijke methode ctm dien zeep rand dio altijd chtstaat na heb gebruik van een bad te verwijderen is eleu beetje droog zeeppoeder (geen schuurpoeder) op een lapje te strooien. Liefst neemt men een oud stuk van een badhanddoek daar de ruwe oppervlakte hiervan het vuil ge makkelijk verwijdert. Wanneer het bad een ernstiger behandeling vereischt neem dan een mengsel van terpentijn eni water. Hiermee verdwijnt al het vet dat in het bad is achtergebleven. Kousenbreien. Wanneer men wollen sokken' of kousen breit, werk dan te zamen met de wol wat linnen draad in de hiel en in de teeni. Dit versterkt de plaatsen waar het eerst gaat jes komen en verdubbelt het leven van de sokken. Vuurmakers. Gcedkoopo vuurmakers zijn heel gemak kelijk zelf te maken. Neem een oude krant, vouw deze dubbel en rol haar op. Bind de rol met een touwtje bij elkaar. Doop haar dan in gesmolten para fine-was. Dit droogt in een paar minuten. Een klei ne voorraad van zulke vuurmakers is een uitkomst en spaart do kosten van kachel houtjes. Om piano-toetser» wit te maken. Pianotceteen worden soms eigeel. Doop eeu schoon lapje in citroensap en wrijf hiermee de tcei&eu, één vc/or een. Wrijf direct na met wat wit krijt en daarna met een zacht zijden lapje. Laat de piano een paar dagen open staan. Dc zon maakt de toetsen ook witter. Doffe verf. Doffe verf wordt nu vaak in de huizen gevonden. Het" is gstfw vuil en lastig schoon te krijgen. Op do volgende manier houdt gij uwe deuren jarenlang goed. Neem twee emmers. Een met schoon water, een met water en azijn. Neem de deur af met een spons of doek gedrenkt in den! emmer. met water en azijn en daarna alleen met water. Geen van beide keeren afdrogen. Dc spons mag niet te 'nat zijn. De verf blijft er heel mooi van en de vlekken verdwijnen. Tenen roest. Nikkelen voorwerpen, die rcestig gewor den zijn, kunnen gemakkelijk worden schoongemaakt, wanneer men do roest vlekken eerst met vet insmeert en ze dan, na e>en paar dager., met een in ammoniak gedrenkt lapje goed uitwrijft. Bij stalen voorwerpen is schuurpapier noodzakelijk. Wil men het roesten geheel voorkomen, dan kan men een oplcssicg van parafine en benzine over het staal borstelen, doch dit mengsel is natuurlijk zeer brandbaar. Koperen panncmvisschers. Het is gevaarlijk, koperen pannenwis- schers te gebruiken om den binnenkant van het kookgerei schoon te maken, als er niet streng voor wordt gewaakt, dat geen restjes van het koperdraad, waarvan dio boendertjes gemaakt zijn, achterblijven. Want als ze met do spijzen worden inge slikt, kunnen ze evenveel kwaad doen nan onz© gezondheid als émailschilfers. Haarkammen. Er is een doodeenvoudig middeltje om haarkammen schoon te maken. Men drenkt een stuk watten in benzine, haalt het door de tanden van do kam en her haalt dez9 bewerking tot do watten niet meer vuil worden. Een andere, bijna even gemakkelijke methode is, de kam in een schaaltje met benzino te leggen en met een borsteltje aan beide kanten te bewer ken tot elk spoortje van vuil is verdwenen. Benzine maakt do kam volkomen vetvrij, wat niet het geval is met zeepsop of bij droge behandeling. Ons schoeisel. Wanneer cp bruine schoenen zwarte vlekken gekomen zijn, kan men deze ver wijderen met terpentijn. Lakschoenen vuile men, na gebruik, steeds stevig op met vloeipapier. Cm barstjes tc voorkomen insmeren met een weinig eiwit. Als men de schoenen 's avonds, als men ze uitdoet en zo dus nog warm zijn di rect even opwrijft, dan .behoeven zc niet iederen dag gepoetst te worden. Kleeren drogen. Bij slecht weer, zooals we het nu weer hebben, is het voor ons, vrouwen, een h'eelo toer om het waschgoed d£oog te krijgen. Natto kleeren moet men altijd te dro gen hangen door zo aan liet dikste ge deelte op te hangen, ze zijn dan veel vlugger droeg. Natte paraptuies. Natte parapluies moet men strak open te drogen zetten of hangen. fecn/kmatige steKerr. Cm bij het naaien met do naaimachine een fraaicn, gelijkmatigeu sleek te ver krijgen is het aan te bevelen om voor het bovengarcn een dof garen to gebruiken. Ook voor speciale naaimachines verdient het grooto aanbeveling in plaats van een glanzigen een doffen draad als „boven- draad" te gebruiken. De doffe draad is zachter en geeft een fraaieren naad, ter wijl hij bij het naaien er mede op de machine minder kleine stoornissen', veroor zaakt. 11 - Soepkoken. Vóö'r krachtige soep rekent men 1} ons vlcesch per persoon, anders 1 ons per per soon. Om schrale soep smakelijk to maken voegt men even voor het opdienen een lepel roomboter toe. Soepballetjes koke men vooral niet lan ger dan 20 minuten. 1 Aardappelen kan men gebruiken om de soep te binden, doch alleen wanncor ze slechts één keer nagewarmd wordt, an ders wordt zo spoedig zuur. Wil men erwtensoep voor eenigo dagen koken, zoo warme men zo iederen keer weer in een schoone pan om aanbranden en zuur worden te voorkomen. Groentensoep is smakelijker, wanneer men ze vooi' het opdienen even aanmengt met. een weinig maïzena. of sago. Papieren bloemen. Een aardige nóuveauté, die langer duurt dan eenl echte rcos en even charmant is. Koop wat vloeipapier of crêpc-papier in heldere frissche kleurenhard-groen, goud geel, levendig blauw enz. Schaf u ook wat- dun laiton aan zooals de bloemenmaakster gebruiken? Go kunt er den grooten stroo- 7 c.M. breed en 12 c.M. lang. Vouw deze band in do breedte dubbel, zonder de vouw er in tc strijken en rimpel het aan het laiton. Des dit driemaal om drie bloembladen te krijgen. Neem oen stukje papier en maak hier eeu rosetjo van. Ge moet hiervoor een andere ldeur nemen, daar het vcor een hartje dient. Voeg do drie bladeren bij elkaar, zonder ze erg aan te trekker.'. Maak de bloem af door er een steeltje van laitcn aan te ma ken, dat met green papier wordt omwon den. En waarvoor kan men nu deze bloemen gebruiken? Ge kunt er "de groote strooien heed van uw dochtertje alleraardigst mee gaineeren. Zijn de blocmeni verschoten of vuil, dan kunt ge weer heel gauw een nieuwe ma ker. Ock voor uw eigen gebruik zijn ze leuk. Een eenvoudige katoenen jurk wordt opgevroolijkt docr ©en toeijo papieren bloempjes. Voor kleine meisjes kunt ge alleraardigste guirlandes maken van heel kleine licht-roso roosjes. Roclofar endsveen. 30 Januari 1770 werd Roelofarendsveen verlost van het Jansenisme. Hoe dit in zijn werk is gegaan werd als volgt verteld in de „Gatholyko Nederland- scho Stemmen" van 17 Juli 1852, niet te vroeg, maar gelijk men weet zijn de Roomschen o zoo lang hoogst voorzichtig gebleven in hun publicaties. Gedurende een para ecuwen hadden zij duur leergeld betaald. "We lezen dan in genoemd blad: Vijftig jaar lang was de scheur maker Du Pró reeds in het bezit der sta tie Roelofarendsveen geweest; vijftig jaren lang was niets onbeproefd gelaten om de geschonden rechten der- Gatholyken her steld te krijgen, doch vruchteloos; vijftig jaren lang hadden zij zicli teleurstelling op teleurstelling moeten getroosten, toen er eindelijk in den avond van den 30sten Januari 1776, omstreeks 7 ure, plotseling brand ontstond in de woning van den pas toor (waarschijnlijk door het medenemen van een stoof met vuur naar zijn bedstede veroorzaakt), welke brand bij een sterke vorst en geweldigen storm zoo schielijk en hevig toenam, dat alle middelen, aange wend ter blussching, ontoereikend waren. De belendende gebouwen, hoezeer met riet gedekt en door de vlammende papie ren bedreigd, welke wijd en zijd tot op verren afstand door do kracht van den wind in de lucht werden voortgeslingerd, Weven allen gespaard, doch do pastorie werd, meti al het zich daarin bevindende, waaronder ook do archieven en de meeste kostbaarheden der kerk, cene prooi van het vuur. Jammerlijk kwam hierbij do ongelukkige priester om. Den volgenden dag werd zijn lijk van onder het rooken- de puin opgedolven, verminkt, verschroeid, goen menschelijke ..gedaante meer hebben de, maar als een afzichtelijke klomp vleesck ineengekrompen. „Van dit oogenblik af verdubbelden de Catholyken hunne pogingen om eenen wet tigen herder in hun midden benoemd te krijgen; de weinige nog overgebleven Jan senisten werden liefderijk aangezocht om ■neder met hen ééne kudde in éénen schaapstal onder den- éénigen Opperher der der Kerk te worden; deze, tot in hun ziel getroffen door Gods vervaarlijk oor deel en de scheuring moede, namen allen 1 slechts eene vrouw uitgezonderd, die echter spoedig de plaats verliet 1in op rechtheid des harten de hand van verbroe dering aan. Gezamenlijk wendde men zich nu tot ide geestelijke overheid, welke met het bestuur der zending belast was, door wier invloed het eindelijk mocht geluk ken, dat er een Gatholyke pastoor naar de gemeente van Roelofarendsveen, met ver gunning van de Staten van Holland ge zonden werd. Dezo was de "WelEerw. heer "Wilhelmus van de Wetering, aan de Oude Wetering geboren cn destijds pastoor te Vogelenzang, een priester, die reeds in eeno andero gemeente eene soortgelijke verzoe ning met glans bewerkstelligd had, en vooral daarom mot uiibundigo ontvangen werd. „Buitengewoon was de gcilv-na geestdrift der bevolking om alles in h tijd te herstellen, wat er geduronj,' halve eeuw in huu midden verdorven de kerk werd geheiligd door (tot) dei Heeren; den 19den Mei 1770 wortU eerste H. Mis in opgedragen; sc'hra van aandoening, zoo verhalen liet d deren van hunne ouders vernomen i hen en getuigen het eenige ouJo ten, begaf men zich derwaarts. ten die vroeger verwijderde broei?;, weer iu eendracht rondom hclzelS taar te zamen en reikten elkander il de en vreugde de vriendschapshand God lovende en dankende voor de verwachte redding, waaraan Hij Zijn barmhartigheid had doen de?ll worden. Gcene offers werden nu om het verwaarloosde kerkgebouw lijk to herstellen, ofschoon men tk volgens do heerschendo mode dier d een aantal plagerijen vanwege' do ring moest doorworstelen. Gcschmj geschenk versierde cn verrijkte f van jaar tot jaar. In óéno collecte k. de gelden ruimschoots bijeen ter i van het verpande Venerabel, dat s, als een onbelast eigendom der gea op clo Communiebank werd ten too? steld; een nieuwe en fraaye pastorij van uit de bouwvallen der vorige c: sedert was de beschermende hand" Heeren zichtbaar waakzaam over 1 loof dezer landlieden, bij wio geen d st9 sporen van Jansenisme meer I. den zijn, en welks allen, een niel menswaardig getal protestanten uil-, derd, met ijver en trouw do Heilig tholieke Godsdienst holyden". En dit is zoo gebleven tot op den! gen dag. Nu nog oven terug naar O u d-A d c, omtrent welks pastoor Petrus HallJ die daar verbleef van 1786 tot lSöi een merkwaardige passage vonden i Haariemscbe „Bijdragen". Wij lazen in het dertiende deel, li 1885 uitgegeven: „Een zeer ongemccae eigenaard: kenmerkte de herderlijke brdieniaj pastoor Hailcmans; eeno, waarave schuilenden, zooals het in die eoo zaken gaat, verschillend zuilen i len; ook eene, waaromtrent men h ken, dat het landvolk ccn halve eeu; achter of vooruit was, al naar-gelang denkt aan do oude rederykerskanw aan do tegenwoordige concerten ear; ningen met een liefdadig doel. Hallemans begunstigde in zyne het spelen van comedie". Is het niet kenschetsend voor den: welke een hhlve eeuw geleden hea onder ons, dat toen in do „Bijdrage: iets opmerkelijk genoeg werd er hij stil Is staan? Er wordt tod volgende relaas aan vas.tgeknoop!: „lil den vastenavondtyd, een maal per week, maar niet juist elk werden door het jongo manvolk t vertooningen opgevoerd, met kosli i muziekanten, in een groot lokaal, wal t de pastoor zijn stoel had. Mogt dat afkeuring over vallen -men weet i niet dan kunnen we die misschiéj i de volgende opmerkingen wat Het kaartspel, tegenwoordig de schotel van boeren-vastenavondpre! destyds niet zoo algemeen als thai was zelfs in het geheel niet algeras prentenboek des duivels werd dito den preekstoel duchtig gehavend, er moet toch wat wezen. In alle mi verhuurcontracten van dicnsibödèa gelyk nog, het loon het eerste, ccn vryaf om uit vastenavonden to gaa: tweede artikel. En do jongelui <ii j dienden, waren die minder don d» of de knecht?5 Doch, waar en hoed ken tusschen Driekoningen werden doorgebracht, nu vond a aanmerkelyk genoegen in de eigen? te Comedie, al was het maar om# hoe Jan of Piet liét er afbragt. Bil ling des aanleggers was, don naren een onschadclyk, beschaven! gen te bezorgen, ter voorkoming 1 zoek aan wufto schouwspelen ia en van al to innigen omgang biins selyko kringen. De op te voeren.1! werden te voren onderworpen aan® suur des pastoors. Tusschen de te werden ververschingcn in verte strekt, maar sterko drank was uitgesloten. Do voorbereidingen, j instudeeren enz. kostten langen 'O- den dus de spelers na afloop van b werk thuis. Het gezellig'vermaak® met terugkeer onder het ouderlre de zuivere opbrengst (lang nicl? der vertooningen, werd aan do W j besturen, elk do helft, ter hand I 5 Veeier scliynt dan ook do ziens®) Hallmans als talent cn besturen ert'? te zijn beschouwd, (laar de pa^ Jong cn Van der Valk, beiden «r j van Hallemans, er hunne goedkeaj s ondersteuning voor over bad dei'1 andero verstandiger, er ever dachten, dat althans de practijk gen dunk over pastoor Hallom^s j geestelijko overheid niet schaad* zijn benoeming tot do eervolle., rijko betrekking van eerste l»®3' het Seminarie, to Warmond, tod' herfst van 1800 toevertrouwd Is het niet typisch, dat -aldus 1885 het tooneelspelen door W moest worden verdedigd. Men zeker erg bang van, banger da® telijke overheid in 1800 en ookj^j dio van thans, want we doen al. En met groot genoegen. Indien er te Oud-Ade nog t kerskamer mocht wezen, dan ff een opgericht en genoemd: F® mans.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1923 | | pagina 12