Tweede Blad
Woensaag 24 Januari 1923
de groote beteekenis van de
verplaatsing van het
kolensyndicaat.
Eet kolensyndicaat is van Essen naar
Hamburg gegaan.
Men heeft het voor willen stellen alleen
als protest van een industriegroep.
Dat is het natuurlijk ook wel. Maar het
is veel meer.
Om dit te overzien, moet men goed we
ten de beteekenis van het syndicaat.
Het is een verkoopcentrale, maar een
verplichte verkoopcentrale (volgens wet
en contracten!.
De. mijnen houden zelf alleen kolen voor
eigen gebruik (ook voor huisbrand van
arbeiders en beambten). Maar ze verkoo-
pen niet op eigen gelegenheid.
Het syndicaat zegt', aan wie ze kolen
moeten zenden.
Het syndicaat weet, wat de verschillen
de mijnen opleveren en waar do kolen heen
gezonden moeten worden.
Het is een zeer ingewikkelde organisa
tie,, die een absoluut overzicht heeft.
Hadden de Franschcn do boeken van
het syndicaat in handen gekregen, dan
hadden enkele Fransche ambtenaren de
kolenvoorziening kunnen controleeren.
(Hoe ingewikkeld de organisatie wel is
blijkt ook uit het feit, dat alleen deze
verkoop-centrale een personeel van 600,
zegge zeshonderd menschen heeft.)
Deze organisatio is heon.
En nu moge men van Fransche zijde
zeggen: We scheppen een nieuwe organi
satie, maar dan beseft men niet, dat een
dergelijke organisatie het werk is van ja
ren en jaren. En niet plotseling ontstaat,
maar groeit.
Deze organisatie is nu niet ter beschik
king van de Franschen. Ze moeten dus
zelf mijn voor mijn controleeren. (Wat geen
kleinigheid is, als de medewerking ont
breekt).
Bovendien: een deel der mijnen
is privaat bezit.
Nu i3 de houding van Frankrijk wel ge
richt op het nemen van privaatbezit.
Duitschland heeft de groot-kapitalisten
van 't Ituhrgebied niet genoeg op laten
brengen. Frankrijk zal 't zelf wel halen.
Maar 't moet nu (zonder het iw 'icaat)
zoo aanschouwelijk het privaat fjezit aan
tasten. En dat is toch geen kleinigheid.
Bovendien een deel der Rulirkolen
ging naar de Duitsche industrie. Het syn
dicaat had dus een overzicht van de ko-
lenbehoefte in de Duitsche industrie en
daardoor heerschappij over die industrie.
Men zegt dat men in 't Saarbekken door
een dergelijke heerschappij met bedrei
gingen 61 pet. van de aandeelen der N.V.
in handen van Fransche .kapitalisten lieert
gekregen.
Dit wilde men in 't Buhrgebiod voor
komen.
De kolenbehoefte van de Duitsche in
dustrie blijft dus voorloopig voor de Fran
schen een geheim.
Het Hamburgsche bijkantoor van het
syndicaat is hoofdkantoor geworden.
En al moge nu op den duur 't syndicaat
geneigd zijn regelend op te treden, de ge
gevens zullen wel in Hamburg blijven.
Als een markt, die het Fransch militai
risme en het Fransch kapitaal tegenover
zich vindt.
Westfalen. NINE MTNNEMA.
BIHHCNLAnyb
Plaatselijke boekeninzamelingen.
Do K. S. A. is sinds eenigen tijd aange
vangen "~met „lectuurbemiddeling". Uit vele
plaatsen werden op het Centraal Bureau
te Leiden reeds boekenzendingen ontvan
gen en bereids konden een 20-tal volksbi
bliotheken, openbare Leeszalen, Zieken
huizen, onderwijsinstellingen en weten
schappelijke bibliotheken met flinke schen
kingen worden gelukkig gemaakt. Doch
alle plaatsen des lands, kleine zoowel als
groote dienen nog stelselmatig te worden
afgezocht, hetgeen met do noodige mede
werking blijkens de ervaring zonder noe
menswaardige kosten verbluffende resulta
ten zal opleveren.
Plaatselijk worde derhalve het initiatief
genomen tot het organiseeren van een lec-
tuurinzameling langs de huizen der B. K.
ingezetenen. Schier in iedere woning lig
gen boeken of brochures van allerlei aard,
die men gaarne voor een goed doel afstaat.
Men hale derhalve den oogst binnen! Uit
de op deze wijze ingezamelde voorraden
neme men datgene, wat de R. K. Open
bare Leeszaal, een volksbibliotheek of
andere instelling ter plaatse goed gebrui
ken kan. Het overige zend men naar het
Centraal Bureau der K. S. A., Steenschuur
17, Leiden, dat van boeken, brochures, ge
bedenboeken, enz. van allen denkbaren
aard een gepaste en hoogst nuttige be
stemming weet te geven. Een lange lijst
van R. K. instellingen, door dit Bureau na
-rijpelijk beraad samengesteld, wacht op
de lectuur, die thans nog overal renteloos
verspreid ligt.
Laat er geen plaats in Nederland zijn,
die niet grondig wordt afgezocht! Doch
waar blijven de initiatiefnemers?
R.-K. Volkspartij.
De „Volkskrant" sohirijft:
„Van goed geïnformeerde zijde vestigt
men er onze aandacht op, dat de heer Set-
teux uit Utrecht, die te Amsterdam voor
de R.-K. Volkspartij het wooTd voerde, in
Utrecht geen lid is der R.-K Kiesve-reeni-
ging en dus nooit gepoogd heeft in de
R.-K. kiezersvereeniging iet« van zijn
denkbeelden te verwezenlijken.
„Alleen het feit, dat deze heer steeds
afzijdig gebleven is van elke politieke ac
tie, daar waar zij behoorde, moet ernstige
menschen toch tot nadenken stemmen".
De achtste Nederlandsche jaarbeurs.
Ten opzichte van de achtste, vau 13 tot
22 Maart te houden Jaarbeurs, kunnen wij
mededeelen dat ook nu de beurs in het
vaste gebouw en in hulpstands op
het Vreeburg gehouden zal worden. De
eerste drie verdiepingen van het- gebouw
zijn reeds bezet De bezetting van de vier
de en vijfde etage gaat minder vlot, voor
namelijk omdat de daar gevestigde tex
tiel- en echoenfabrieage-groepen momen
teel met groote moeilijkheden te kampen
hebben.
De deelname van de branches der hout
waren, galanterieën, aardewerk en kleine
oourante artikelen is momenteel het
grootst.Ook voor de groep machinerieën
werd reeds beduidend ingeschreven Het
secretariaat meent, dat in handed en in
dustrie de stemming verbeterd is, hetgeen
onder meer blijikt uit een gunstiger stand
van deelname, als op dit tijdstip bij de
zevende jaarbeurs was waar te nemen.
De afdeeling koloniën zal ditmaal ojtl
een expositie geven van hetgeen ten be
hoeve der tropische hygiëne, in hot belang
van employé's en arbeiders wordt verricht
Door de abnormale prijs- en koersverschil
len verwacht men van het buitenland wei
nig deelname, hoe wed reeds enikede buiten-
landsche firma's expositieruimte be
spraken.
Een schenking aan Bloembollencultuur.
Het hoofdbestuur v«ji de Nederl. Ver
eeniging voor Bloembollencultuur beeft
dezer dagen een medodeeling ontvangen
van het gemeentebestuur van Heemstede,
dat het bereid is e>en strook grond, ge
legen aan de grens Heemstede—Haarlem,
aan de Vereeniging ten geschenke te
geven onder voorwaarde, dat daarop het
eigen gebouw zal verrijzen. Met den bouw
moet voor 1 Jan. 1925 een begin gemaakt
en voor 1 Jan. 1927 moet het gebouw op
geleverd zijn.
Behoudens de goedkerring van den
raad* is ook het gemeentebestuur bereid
een strook grond af to staan voot proef
tuin, wanneer deze door het hoofdbestuur
gewensobt wordt. Deze tuin zou in de on
middellijke nabijheid komen op de plaats
der groote tentoonstelling van 1925
Het spreekt vanzeflf, dat deze schen
kingen gedaan zijn behoudens goedkeuring
van Ged'. Staten, zegt het N. v. d. D.
P. en T manieren.
„De Uitgever" publiceert het volgend
schrijven van een collega:
„Ik ontving een brief om inlichtingen
van iemand, die do onbeleefdheid had zijn
naamteekening onleesbaar te schrijven.
Zijn adres evclwel was postbox nummer
zooveel, en dus wist ik, dat mijn antwoord
moest terecht komen, ook al liet ik den
naam van het adres weg. Wat deed echter
de post 1 Zij liet den brief niet eenvoudig
weg in de postbox glijden, waarvoor hij
blijkens het duidelijk aangegeven nummer
bestemd was neen, ik kreeg den brief we
gens onvolledig adres terug (een overigens
onjuiste redende naam van den bestem
meling ontbrak, maar zijn adres was zoo
volledig aangegeven als 't maar kon).
Met een zucht besteedde ik den tijd aan
een tocht naar het drie kwartier van mijn
woning gelegen postkantoor. „Ja, dat mag
niet", zei een inlichtinigs-ambtenaar. „De
naam moet er bij". Ik legdo uit, dat ik
den naam niet lezen kon en hem dus niet
erbij kón zetten. „Maar u weet hem na
tuurlijk. zoekt u hem oven voor mij op in
het postboxen register", vroeg ik, ,.dan is
de zaak in erde". Waarop do doodelijk
ernstige post-sfinx met een grafstom ant
woordde: „ik mag u den naam niet zeg
gen". Ik begon te vermoeden, dat er oen
staatsgeheim op postbox zooveel woog en
waagde alleen nog: maar misschien .wilt
u dan den naam nazien en erop schrijven
als ik weg ben, en dar-de moeite doen den
brie? vo-r mij te b. :n werd
nu ernstig ontstemd. ..Dat. mag allemaal
niet meneer, en doet u me nu verder geen
noodelooze vragen".
Bureau menschen zijn nu eenmaal
weltircmd en om ongelukken te voorkomen
ging ik heen. Toen. schreef ik een wille
keurige n naam op 't adres en de brief
kwam terecht Het volledige hoofdbestuur
van P. en T. deed hem in de box. Het
„adres" was foutiever dan ooit. zelfs zeer
nadrukkelijk niet aan den huurder van
postbox nummer zooveel gericht, maar nu
was liet in orde. Zoodra het gezond ver
stand uitgeschakeld werd, ging alles op
rolletjes.
Gelengde BerseMsn.
Brand.
Gisterennacht, ongeveer half drie, zagen
te 's-Gravenhage voorbijgangers rookwol
ken komen uit het dak van de pharmaceu-
tische fabriek van dr. Blomberg aan het
Spui, welk gebouw aan de Ged. Gracht
uitkomt. Zij waarschuwden de brandweer,
die genoodzaakt was den toegang tot de
fabriek te forceer en. In de serumdrogerij
bleek een droogkast in brand te staan. Het
vuur had ook reeds de zolderHnten en het
dak aangetast. Met een straal op de wa
terleiding wist de brandweer den brand
meester te worden. Gebleken is dat de op
zichter van de fabriek, vergeten heeft de
gaskraan van de droogkast uit te draaien,
zoodat, toen de mc-or die warme lucht
moet afvoeren werd stopgezet, de kast van
binnen oververhit geraakte met het be
kende gevolg.
Verdronken.
Te Middelharnis is do heer R„ waar
schijnlijk door de duisternis misleid, inde
haven te water geraakt en verdronken.
Fabrieksongeluk.
Door het springen van een grooten ke
tel met heet soda-loog, zal de stroostof-
fabriek „Phoenix" te Veendam een goede
week niet kunnen draaien. Ruim 100 ar
beiders worden er door gedupeerd.
Een misdaad?
Te Luik werd onlangs een vrouw ver
mist, die eenigen tijd in een ziekenhuis
had vertoefd en van wie daarna niets
meer werd vernomen. Te Maastricht is
het lijk eener vrouw uit de Maas opge
haald. Er wordt nu door do justitie onder
zocht, of dit van de vermiste vrouw is.
Den strik ontkomen.
Aan het station te Breda is uit Goes een
22-jarig Duitsch meisje aangekomen dat
naar Goch moest, doch geen middelen
meer had om de reis verder te bekostigen.
Een stat'onsambtenaar trok zich haar lot
aan en hielp haar verder. Hem heeft het
meisje verklaard aat zij voor een dag of
acht uit Duitschland met eenige landge-
nooten was meegekomen, die haar in Goch
in de wachtkamer hadden weten te bepra
ten medo naar Nederland te gaafi. alwaar
zij met het verkoopen van door hen ver
vaardigde portretten zestig gulden zou
kunnen verdienen in 10 dagen,, waarna
ze weer naar huis zouden gaan. Daar het
meisje wegens slapte gedaan gekregen had
nam zij dit aaPbod aan.
In het hotel te Goes bleek echter met
welke lieden z-*j te doen had. Toen zij
haar wilden genaken, vluchtte zij en
sprong in een trein die haar naar Breda
bracht. Er is daar gezorgd dat ze veilig
haar bestemming Goeh heeft bereikt.
Oplichter gearresteerd.
Door personeel van de Centrale Recher
che is te 's-Gravenhagc aangehouden G.
W. F. G. E., een 31-jarig bank-emnlové
uit Rotterdam, zich noemend journalist.
Hij was hot laast werkzaam aan de Rot-
terdamsceh Handels- en Landbouw-
bank en belast met de afstempeling van
obligaties waar prijzen op waren geval
len, dio door deze afstempeling waarde
loos werden. Hij heeft vele deer aandee
len echter niet afgestempeld, doch liet ze
in Den Haag door een handlanger op
nieuw bij agenten van de Bank aanbie
den, die dan ook werkelijk uitbetaalden.
Verdacht van medeplichtigheid is even
eens in be wring gesteld de 33-jarige kell-
r.cr C. H. L. van de Gedempte Gracht, bij
wien een ijzeren geldkistje en een koffee
vol obligaties in beslag zijn genomen.
Frauduleus bankroet.
De in staat van faillissement verkeereiï-
de landbouwer A. v. d. L. uit Goes is al#
verdacht van verduistering in L*t fa-llisse.
ment naar het huis bewaring t>r Mid
delburg overgebracht.
Op heeterdaad bvdrs®*
De politie te Bissum heeft sriauu-eumoiw
gen op liewterd.jwl betrapt e«n w>ridoot
timmerman, die er zijn werk van m»«kte
fietsen uit de rijwielbewaarplr*^ van
Gebr. Streefkerk bij het Btatici t* ont
vreemd- n. De vorige week wawi 0r drie
gekaapt.
De onveiligheid ten plat*e!ande.
Vrijdagnacht werd bij boot K. i#
Fijnaart gebeld en op de vraag, wie daar
was, antwoordden fcw«e personen: Mare
chaussee.
De boer opende de deur, doch *ag tot
zijn schrik, dat niet marechaussees, doch
twee gemaskerde mannen met een revol
ver voor hem stonden.
Op do vraag om f 1000 of zijn loven,
antwoordde de boer, dat hij even het geld
zou gaan halen, doch sloeg de deur voor
de neus der bandittcn dicht.
Direct belde de boer z'n knecht op,
wiens woning door een huistelefoon met
die van hem is verbonden. De knecht kwam
terstond met een jachtgeweer.
De bandieten sloegen uit vrees hiervoor,
op de vlucht.
Ze gingen naar een andere boerderij,
waar ze hetzelfde spelletje wilden uithalen
doch de deur bleef voor hen gesloten. Do
boer en z'n vrou.v waren uit. All^n -1©
dienstbode was thuis.
Deze schoof het raam op en vroeg, wie
daar waren.
Tot antwoord lieten zich de schurken
voor het raam zien, waarna de dienstbode
terugtrad in de kamer, een jp^ht^eweer
nam en dit op de bandieten aanl^'V
Toen zonk hun zeker de'moed h'^rmal
in de schoenen, want ze gingen onmiddel
lijk aan dan 1 1 -"-h nn? to laten
Een ir.gczeiene van ren Gronincseho
gemeente bezat een huis in Onst-Fri^a-
land, dat hij in deze wankele tilden veili
ger vond van de hand te Hu rmf
een notaris last tot den verkoop en <lp?er
dagen ging het perceel in andere hu"-l»n
over, niet voor een zeker aantal na-bn,
maar, als in de tiiden teen er noc
geld als ruilmiddel bestond, teren gene
ren in natura, cn wel viif koeien. t-ne
kalveren en ««n paard. ..Hbj.-i
Een zwarte Köpeni:.'
Rotterdam is de vorige week, naar de
„Msb." meldt, het operalieveld geweest
van een zwarten Hauptmann von ICöpe-
niek, vermoedelijk een Senegalces. Op een
avond kwam het heerschap in een b^rel
aan de Korte Hoogstraat en bestelde
drie kamers, voor zichzelf, voor zijn chauf
feur en voor zijn huisknecht. Die twee
zouden zich met een auto in de omgeving
van Roosendaal bevinden, waar de wagen
defect was geraakt. Als onderpand bood
de neger een Fransche cheque aan, tor
waarde van twes duizend gulden, welks,
naar achteraf is gebleken, valsch was.
In het hotel maakte de Senegalces, die
zich O. Guric noemde, met een Engelsoh-
man kennis, een plantagebezitter uit En-
gelsch. .Guyana. Dien vertelde hi;. in heb
Eneelsche leger gediend te hebben cis of
ficier van het lo^p rpvimenf l-nrierg. d.at
De Kerkschildering
te Zoetermeer
door
FRANS LOOTS.
II.
Het „Heilige der Heilige- wordt afge
sloten door een rijkversierden triomfboog,
op welks pijlers staan afgebeeld teere
engelenfiguren met de teekenen van Jezus'
lijden. In den boog zelf staat hoog in 't
midden liet bekende Christus-monogram
(Chi-Rho) in den cirkel der eeuwigheid,
terwijl ter rechter- en linkerzijde ver
schillende dier-symbolen Christus' voor
treffelijkheden in verband met liet ver
lossingswerk verzinnebeelden. Links zien
wij in opgaande volgorde den eenhoorn,
die volgens een legende zich niet dooreen
jager laat vangen, maar zich vreedzaam
nederlegt in den 9choot eener maagd, en
daarom een symbool is van Christus'
maagdelijkheid; vervolgens den
pelikaan, die, naar men zegt, zich de
borst opent en zijn jongen voedt met zijn
hartebloed, en daardoor symbool is van
Jezus aan het kruis, waar ook Hij
zijn kostbaar bloed voor ons vergoot; ten
slotte den feniks, die volgens een oude
sage door het vuur werd verbrand, maar
daarna in schooner gedaante uit zijn
asch verrees; vandaar een beeld van
den verrezen Christus. Rechts
aanschouwen wij in neergaande volg
orde: den pauw, wiens vleesch men
oudtijds als onverteerbaar beschouwde,
en die daardoor als symbool van de on
vergankelijkheid, of liever van C r i s t u s*
onsterfelijkheid beschouwd wordt;
daarna een lam met zegevaan, het
algemeen bekende zinnebeeld van Chris
tus als overwinnaar over dood en
hel; eindelijk een leeuw, den koning
der dieren, en daardoor symbool van
C h r i s t u s' koninklijke waar
digheid. Waar de overgang is van den
boog in de pilasters staan twee grootere
zinnebeeldige voorstellingen-: ter linker
zijde een lam. staande op een heuvel,
waaruit de vier parad ij sstroo-
men ontspringen, waardoor de vier
Evangelisten worden aangeduid, die
dc overwinnende leer van Christus, het
Lam Gods. uitdragen naar de vier hoeken
der wereld. Tsv achterzijde zien we her»
ten, die hun dorst lesschen aan zeven
waterbronnen, een beeld der ziel,
welke, gelijk een hert versmacht naar de
waterbronnen des eeuwigen levens, bege
nadigd wordt door de zeven genade
bronnen der Heilige Sacramenten.
Zoo is deze triumfboog een heerlijke
verkondiging van Christus' zegepraal cn
een waardige afsluiting van het „Heilige
dor Heiligen". Want geleerd wordt ons: a.
hoe Jezus door veel lijden zijn overwin
ning behalen moest (pilaster); b. welke
voortreffelijkheden in den overwinnenden
en verheerlijkten Christus uitschitterden
(boog)c. welke de heerlijke vruchten
van zijn overwinning waren voor ons, n.l.
zijn hemelsche leer, verkondigd door de
evangelisten, en stroomen van genaden,
welke vooral door de Sacramenten tot ons
vloeien (verbindingsstukken). Tevens is
daardoor de overgang uitgebeeld tot het
tweedo gedeelte van het priesterkoor, hot
„Heilig e", waar ons vooral de vruchten
van Christus' zegepraal on hoogheilige
offerande worden uitgebeeld.
B. Twee schitterende tafereelen versie
ren dit vóórgedeelte van het priesterkoor.
Links staat uitgebeeld in pracht van kleu
ren Christus' verheerlijkte opstanding ten
leven. Op den vroegen Paaschmorgen bij
't rijzen van den dageraad aan den strak-
ken Oosterhemel, daalt een Engel des
hemels neder, wentelt den steen van het
graf, en terwijl de wachters met schrik
worden geslagen, zweeft de verheerlijkte
Christus uit het graf... Dit grootste aller
wonderen was de bevestiging van Chris
tus' goddelijke zending en tevens zijn
schitterende zegepraal. In lijden en dieps
ellenden was Hij ten ondergegaan, in he
melsche heerlijkheid verrijst Hij voor de
wereld, en vanaf dezen dag juichen de
overwinningsliederen de wereld over en
is begonnen het nieuwe tijdvak, het
nieuwe onvergankelijke verbond dat God
met de menschen gesloten en met zijn
kostbaar bloed bezegeld had.
Ter rechterzijde vertoont zich aan onze
blikken een andere gebeurtenis: de neder,
daling van den H. Geest over Maria en de
Apostelen. Dit is een tafereel van hemel
sche verrukking" en ontroerende schoon
heid, bcheerscht door de ingetogen Ma-
ria-figuur, bijna overheerscht door de
sprekendo figuren van St. Petrus en Joan
nes, dio vanaf dezen dag aanstonds hun
apostolaat onverschrokken begonnen. Hier
heeft de kunstenaar voor ons uitgebeeld
de plechtige proclamatie van het Nieuwe
Verbond en het heilige Evangelie, dat van
nu af wijd en zijd over de wereld zal wor
den verkondigd volgens goddelijke op
dracht: „Gaat en onderwijst alle volke
ren". Ilier ging in vervulling de profetie
van Jezus Christus: „Gij zult in den II.
Geest gedoopt worden binnen niet vele
dagen... Gij zult kracht ontvangen, als de
H. Geest over u nederdaalt, en gij zult Mij
tot getuigen zijn te Jeruzalem en in ge
heel Judea en Samaria en tot het uiteinde
deraarde". Ja, dit was de roemvolle taak,
aan de Apostelen en hunne opvolgers op
gelegd en op den Pinksterdag begonnen, om
de blijde boodschap aan alle schepselen te
verkondigen en uildeelers te zijn van Gods
geheimen issen( d.w.z. de door Christus
verdiende genaden, welke, zooals wij
zagen, vooral tot ons komen door de
heilige sacramenten.
Dit sacramenteele genadeleven wordt
ons verzinnebeeld in den boog, welke zich
onder genoemd tafereel kocpelt boven den
doorgang naar het Jozef-altaar. Wanneer
wij deze symbolische voorstellingen volgen
vanaf de linkerpilaster (onderaan te be
ginnen) naar rechts, dan wordt het ons
duidelijk, hoe door de heilige sacramenten
's menschen geheel© leven, vanaf zijn ge
boorte tot aan zijn dood, verzorgd wordt
door dc H. Kerk:
lo. Ieder menschenkind wordt geboren
met de erfzonde, droevo erfenis van onzen
eersten stamvader Adam. In het H. Doop
sel wordt aanstonds de zondesmet afge-
wasschcn, wordt dc heiligmalccnde genade
teruggeschonken en het kindschap Gods
hersteld. Dit sacrament wordt verzinne
beeld door de schelp met uitstortend water.
2o. Mocht de wensch daarna het onge
luk hebben om opnieuw Gods vriendschap
te verliezen cn in zonde te vallen, dan kan
hij telkens opnieuw van z,ijn zondeschuld
ontslagen worden door het sacrament der
boetvaardigheid, de Biecht. De sleutels
zijn het symbool van 's priesters macht om
den zondaar to absolveeren, volgens het
woord van Christus: „en aan u zal ik de
sleutels geven van het rijk der hemelen;
en al wat gij op aarde zult binden, zal ook
in den hemel gebonden zijn, cn al wat gij
op aarde zult ontbinden, zal ook in den
hemel ontbonden zijn".
3o. En om in ons die vriendschap God?,
dat bovennatuurlijke leven der ziri on.
derhouden en te versterken, stelde Jezus
Christus het H. Sacrament des Al
taars in, en gaf Hij ons Zijn eigen god
delijk Vlee9ch en Bloed tot voedsel onzer
zielen. Dagelijks kunnen wij ons voeden
met deze hcmelspijze; dagelijks kunnen
wij Jezus in ons hart ontvangen cn met
den Apostel jubelen: „Niet ik leef, maar
Christus leeft in mij". Dit allerheiligst
Sacrament wordt verzinnebeeld door den
monstrans met blanke Hostie op een al
taar.
4o. Door het H. Doopsel wordt de
mensch lidmaat van Christus' Kerk, ont
vangt hij het onuitwisclibaar merkteeken
van Christus. Maar nog heeft hij niet ont
vangen dc volheid van den H. Geest. Ge
lijk de Apostelen reeds lang Christus
volgden, ja zelfs door Hern waren uilver
koren om der wereld het Evangelie te
verkondigen, toch bleven zij nog wachten
in Jeruzalem tot den dag, waarop de H.
Geest over hen zou nederdalen: toen onb-
vingen zij dien heldhafligen moed, die
volheid van Gods genaden, waardoor zij
in slaat waren om hun geloof onver
schrokken te belijden, en alles, zelfs den
marteldood, om wille van dat geloof te
verdragen. Zoo ook gaat het met iederen
Christen. Wanneer de jaren van strijd en
gevaren naderen, dan ontvangt hij in het
H. Vor'msel die volheid des H. Gees-
tes, waardoor hij een onverschrokken
strijder wordt en de kracht ontvangt om
zijn geloof steeds en overal te belijden en
te beleven. Dit wordt gesymboliseerd
door de duif, die zooals wij zagen, een
zinnebeeldige voorstelling is van den H.
Geest.
5o. Door deze vier sacramenten ontvan
gen wij, vanaf onze kinderjaren tot aan
het einde van ons leven, een overvloed van
goddelijke genaden.
Evenwel, wapnecr wij den volwassen
leeftijd bereiken, dan wordt door zeer
velen een levensstaat gekozen. Sommigen
roept God op een heel bijzondere wijze,
om het werk zijner Apostelen voort te
zetten „tot het einde der eeuwen". Dit zijn
de priesters in Gods Kerke. Door 't H.
Sacrament des priester-
schaps ontvangen d/ozulken van God
de macht om het Evangelie te prediken en
de Sacramenten aan de geloovigcn uit te
doelen, vooral dc groote macht om het H.
Misoffer op te dragen. Wanneer de Bis
schop zelve in naam van Christus aan de
candidaten vau het priester schap de han
den oplegt en die goddelijke taak hun
mededeelt, dan reikt hij hun do symbolen
over, waardoor die machten worden be-
teekend. Vandaar een kelk met hostie,
symbool van bun consecratiemacht, en
een evangelieboek met stola, zinnebeeld
van het predikambt.
Co. Anderen daarentegen zijn bestemd
voor den huwelijksslaat. Dan worden man
en vrouw vereenigd op dezelfde innige
wijze als Christus met zijn Kerk vereenigd
is. Dit geschiedt door het II. Sacra
ment, des huwelijks, waardoor de
gehuwden bijzondere genaden van God
ontvangen om de plichten aan dezen staat
verbonden, te vervullen. Dit wordt uit
gebeeld door twee samongestrengclde
handen, symbool der innige vereeniging
tusschen man en vrouw.
7o. Tenslotte breekt voor iedereen
wie hij ook zijn moge bet uur van ster-
van aan. In dat gewichtige uur staat de
II. Kerk wederom hare kinderen bij met
hare genademiddelen. Ja zelfs, Christus
gaf ons voor dit moeilijke, beslissende uur
van ons henengaan uit deze wereld een ge
heel bijzonder sacrament,het H. 01 i e s e 1,
om ons de genade der eindvo'.harding te
verzekeren, om alle nog restende smetjes
en vlekjes onzer ziel weg to vagen cn ons
den onmiddellijken toegang tot den hemel
te verzekeren. Dit sacrament'wordt aan
geduid door het busje met H. Olie, terwijl
de zandlooper erop wijst, dat onze lijd
hier geëindigd is.
Zoo ligt er in deze eenvoudige symbnlcn-
reeks een diepo meditalio van het heer
lijke. sacramenteele genadeleven der Kerk,
welke ons bewust maakt van den rijkdomi
van onzen heiligen godsdienst, en tevens
ons vervult van een machtig verlrouweni
op Gods genaden in alle moeielijkhedetf
des levens.
En hiermede hebben wij in 't kort aan-
gegeven de reeks van ontroerende schoon- j
hcidstafereelen die het priesterkoor ver-1
sieren en waarin de voorname mysteriën?
van ons heilig geloof in verrukkend sa- 4
menspel van lijn en kleur staan uitgebeeld ;r
volgens de picusc visie eener bevoorrcchtrf-A
kunstenaarsziel.
Ja waarlijk, zoo is ons geloof grooter#
onze liefde inniger geworden.