ALLES ftëOET WEG!! li 1879 ïc wijden aan zijn wetenschappelijke en religie use vorming. Aan do andere zijde van dc 'gang bevin den zich o.a. de ruime badkamer des Pau sen, de vertrekken van den Pauselijken, ge heim-secretaris. mgr. Migone en van den 'trouwen kamerdienaar Mariano Faggiani, kl-ie reeds meer dan 20 jaar deze functie waarneemt. Een trap op deze gang leidt naar de rijke vertrekken der tweede verdieping. Van deze trap maakt de Paus steeds ge bruik, wanneer Hij Zijn particuliere ver trekken verlaat cf er in wederkeert. Een heilige „Communist" in de 13e eeuw. Onder bovenstaand en titel verscheen ,vóór eenigen tijd een interessante beschou wing in de Beiersche „Angsburger Post- zeitung", die daarna werd overgenomen door 'het Ooslenrijksche Tijdschrift .,Dss neiie Reich" en het Zwitsersche „St Fran- ziskus-Rosen" en het Berlijner Bad „Der Arbeiter". We laten ze hier vrij vertaald volgen, wijl wij ze merkwaardig genoeg achten én vanwege den inhoud én vanwege de manier van voorstelling. In de kleine Portiiuieiüa-K-apel bij Assisi schrijft ..Mirwas" in 'de „Augsburger Postzeitung" kwam in den Serafijnsehen liefdegloed, welke de ziel van den II. Fran- ciscus doorgloeide, een vrucht van christe lijke naastenliefde tot rijpheid, die ook het huidige door ziekte uitgeputte Europa nog. redding kan brengen, die vrucht is de Derde Orde van den grooten Ordestichter. Mocht de doodzieke menschheid van onzen tijd toch meer smaak vinden in die -zoo kostbare vrucht Europa wankelt op zijn sociale grondsla gen De alleraverdienstelijkstc Paus Leo XIII zag de maatschappelijke verwoestin gen, waaronder Europa thans stuiptrek kend lijdt, met apostolisch en profetenblik vooruit. Hij schreef voor het zieke mensch- döm in zijne onsterfelijke encycliek „Re- rum Nb varum" een recept tegen deze z;ek- te, dat sinds langen tijd ook dooT de roode geneesheeren als voortreffelijk wordt er kend, al houdén deze opruiers daar geen rekening mee. Naast de theorie van zijn Encycliek „Re- rum No varum" zorgde Leo XIII ook voor een heilige praciijk, door de Derde Orde van den H. Franciscus weer dringend aan te bevelen en haren regel te verzachten. Hoewel thans de onderhouding gemakke lijk is geworden, zoo is toch die Regel in staat de 'diepste fundamenten te leggen van ware sociale liefde tusschen de ver schillende standen. De Derde-Orde-Re.gel van ftint-Franciscus heeft in de 13e eeuw- zelfs een sociale revolutie van naastenlief de veroorzaakt als tegen-revolutie tegen over het „Bolsjewisme" der Al bi gen zen- sekte, waartegen met Franc is c us de Heili ge Dominions optrok. Socialisme is in onze dagen het toover- voord, waarmee men Europa, ja geheel de wereld in 'een sociaal paradijs vc-randeren wil. De werkelijkheid beantwoordde echter tot hiertoe niet aan den sprookje-schoonen droom i Het roede socialisme wilde den goud- hu id igen stier van het. Manchester-kapita- lisme met de revolutie-bijl neerslaan. Maar de slag -«vas zoodanig mis, dat slechts het dunne koord werd stuk gehouwen, waarme de het gouden kalf reeds lang een gou den «tier geworden in Europa tenmin ste nog ecrigszius gebonden was. Nu moe ten we het beleven, dat de losgebroken stier van het kapitalisme zoo woedend op het volk losstormt, als in de tijden der monarchie eenvoudig onmogelijk ware ge weest. Of, wat is het revolutie-kapitalisme an ders dan het kapitalisme i an vóór de re volutie, maar in een 'gekeerde jas, met de „vuurroode" voering naar buiten gekeerd? De revolutionaire arbeidersmassa ziet dat steeds beter in en met woedend gebalde vuist roept men altijd harder„Weg met zulk een revolutie en woekerkapitalisme onider socialistisch masker. "Wij willen zui- vea- communisme Zuiver Communisme Maar mijn hemel, zulk een communisme heeft sleehls een maal kunnen bestaan en wel in den gou den katacomben-tijd van het Katholicisme. "Want het communisme van het Eerste Christendom werd verwerkelijkt volgens het beginsel: „Wat mij behoort, moge ook U behoorenterwijl het communisme on zer dagen vordert: „Het uwe zij ook het mijne." Dit heilige communistische ideaal van de eerste christelijke tijden was het, dat den H. Franciscus voor den geest .stond bij het opstellen van den regel yoor zijn Orde- co mm nnis me en van zijn heiligen „commu- mst'isehen" Derde Orde-Regel. Het heilage .bruine „socialisme" der Mind er broed ers- orde heeft de 13e eeuw met een socialen liefdegloed doorstraald, waarvan zich onze Ilefdelooze tijd eenvoudigweg geen denk beeld ka.n vormen. „Bolsjewiek" beteekent eigenlijk „bede laar". Nu, een Orde van bedelaars op hei- lig-communistischen. grondslag is dc Min derbroedersorde, en heilige bolsjewieken dat wil zeggen heilige bedelaars voor den dienst cler christelijke naastenliefde, dat zijn heden nog de zonen van Vader Fran ciscus. Het bruine „socialisme' van den H. Franciscus is het zuiverste heiligste com munisme van de eerste christelijke lijden, hetwelk zich nergens ter wereld zoo onver- valscht heeft bewaard als in de katholieke kloosters. Daarom bestaat er dan ook in één enkel Minderbroeders-klooster meer echt en. chris telijk communisme en meer echt christe lijk socialisme dan in heel het tegenwiooa*- dig socialistische Duits c-Mand1 en in heel het bolsjewistische Rusland1 samen. De revolutionaire proletariërs-massa's van Midden- en West-Europa staren heden met brandende oogen naar heb bolsjewis tische Rusland als naar een grootsoh vi- sioen en rneenen, dat over de politieke steppen van Rusland' het morgenrood is op gestegen van een aiieuwe tijd. Redding van daar kan echter niet kornen. Neen. tegen het huidige revolutionaire Bolsjewisme kunnen we slechts plaatsen het heilig Bolsjewisme, de heilige eharita- tarh bcdelaars-onde der Minderbroeder^ én de 'macht- der Tertiarissen, met Fran ciscus' geest bezield. Inderdaad, de heilige „bolsjewiek", dat wil zeggen, de heilige Bedelaar der 13e eeuw, Franciscus van Assisi, heeft de groo- te verdienste door de stichting zijner Or den aan de wereld to hebben getoond en dat reeds vóór 700 jaren dat de rijk dom slechts dan gerechtvaardigd is, wan neer hij niet vergeet zijn verplichting om als gouden of minstens als zilveren kruk de armen te steunen. Wanneer Europa zich heden wilde laten hervormen naar het heilige sociale Fran cis cus-ideaal en daarom de sociale gedach te der Derde Orde in moderne sociale vor men wilde verwezenlijken, dan, maar dan ook alléén, zou aan de lijdende menschheid die sociale vrede ten deel vallen, welke de wereld nu eenmaal niet geven kan al wil de zij het. ook nog zoo gaarne. „Sb. Franciscus". Welke bakersprookjes men Protestanten laat gelooven! Een propagandist van hel Protestantisme, M. A F. v. d. Velde, slooft zich in het ..Zoek licht" van „De Nederlander" uit met een schitterend verhaal. Hij verslijt de geheele Ka tholieke Kerk voor louter poppekaslerij. Zoo veel -vertrouwen hebben dezo scribenten in de goedgeloovigheid hunner Protestantsche lezers, dat genoemde v. Velde hun in het voorlaat ste nummer van „Hel Zoeklicht" het volgen de voorgoochelt: Eeu soldaat van het Belgische front, J. V., die in Frankrijk een jaar dienst heeft meege maakt, vertelde ons een wat kras verhaal over diverse R. K. praclijken, waaronder ook het volgende feil, dat wij zoo typeerend vinden, dat liet wel eens ruchtbaar gemaakt mag wor den. In Bourbourg, in Fransch-Vlaanderen, ge beurt elk jaar een mirakel met een plaatse lijk madonna-beeld. Het heele jaar door slaat het beeld in z'n nis; alleen op één bepaalden dag treedt het eeuigszins vooruit, slaat de ar men zegenend open, spreekt, knipt met de oogen en herneemt zijn oude positie. Dit wordt volgens do kerkelijke traditie aldaar, als oen jaarlijks terugkeerend mirakel beschouwd. De pastoor en alle andere dienaren van de kerk leggen op dit periodische verschijnsel den na druk. De geloovigen gelooven. Zij, die tijdelijk afweken, komen soms onder den suggestie ven invloed van het mirakel en keeren in den schoot der kerk terug. Aan "t wassen beeld worden geofferd kaarsen, versieringen, geld. Onze nuchtere Vlaamsche soldaat, ofschoon van huis uit zelf R. K„ vond dat wel wat ty pisch en zich kerinnerende hoe zijn vader, een hekend oudheidkundig onderzoeker in Vlaan deren, in dergelijke aangelegenheden te werk ging, begon hij met de -plattegronden op te zoeken van het bewuste kerkgebouw der Notre Dame de Bourbourg en vond die in bét sLede- -1 ijk museum aldaar. De architecturale teeke- uingen vond J. V. evenzoo en vrij gauw ont dekte hij een eigenaardige lijnen-constructie bij den muur, waar het O. 1. Vrouwebeeld staat. De reden daarvan was duister. J. V. zocht het plaatselijk oudheidkundig genoot- schapje op cn confereerde met die mensehen. De toeschietelijkheid voor een onderzoeker was gering. Men wou zich niet op het terrein vau den pastoor begeven, zoo zei men. Bij den burgemeester (le maire) kreeg J. V. een bruusk antwoord. Men was niet bereid verdere „plans" te overleggen aan nieuwsgierigen. J. V. wachtte. Na verloop van enkele maanden kwam de gunstige gelegenheid voor om den toestand in de kerk zelf plaatselijk nauwkeu rig op tc nemen. De klokkeluider was de on- noozele adviseur. Een kleine restauratie, vóór den dag van hel alweer naderende mirakel, liet een heele machine zien van in- cn uit schuivende stangen achter het beeld, die bij de gewone manoeuvratie onzichtbaar hieven, oveidekt als ze waren door een sluier, die tot mantel dienst deed. Toen de restaureerders be merkten, dat er in de kerk iemand was, die hen observeerde, hielden zij op en waarschuw den den pastoor. J. V. hoorde later van een der „cbaisières", dat de pasfoor zelf de woor den riep van achter den niswand in den to ren, op 't oogenblik, dat een knip den mond van het beeld opende.... J. V. zeide bet R K. geloof voorgoed vaarwel. Waarom moet deze k rk zijn toevlucht nemen tot zulke middelen? Hel is maar in en in-4reurig. "Wij vonden dit van een dusdanige tv pee ring, dat wij meenden dit niet te mogen ont houden aan de lezers van „Het Zoeklicht". De „Tijd" schrijft hierover: „Inderdaad, en op onze beurt, vonden wij dit van een dusdanige typeering, dat wij het meenden te moeten overnemen als een voor beeld van. hetgeen in bepaalde Pro test aait sche kringen aan den man wordt gebracht en van den onzin, dien nion daar moet gelooven. Ja, ja, wat u zegt „het is maar dn cn in-treu rig"! De sold a tenn a am, de nationaliteit, bet dienstjaar, de woonplaats, enz. van den zegs man des hoeren M. A. F. v. d. Velde die zelf le Amsterdam heet te verblijven wor den zorgvuldig verzwegen. Wij kunnen daar om voor het oogenblik niet uitmaken, wie van beiden, de grootste duimzuiger is. Wij geloo ven echter, dat de heer v. d. Velde, als hij bij don een jarigen krijgsman of deserteur die hem deze kool heeft gestoofd, een ernstig onderzoek instelt, al gauw zou bemerken, dat hij in den aap is gelogeerd. In elk geval is het, om zich een aap te lachen over dit ker- mismirakel dames en Ineren, gaat het zien, alles beweegbaar, alles mechaniek, bet knipt met de oogen, het spreekt, loopt en be weegt de handen! 1 Alleen de onnoozele luidjes, die zich om de tent verdringen, waar het Zoeklicht in den gevel draait, zweren dn hun bevooroordeelde goedgeloovigheid natuurlijk hij dit behendig ge- ensceneerde „roomsche bodrog" ontmaskerd door een onnoozelen klokke! ui der, oen praat zieke stoelenzetster, een soldaat, dio zijn pas poort niet durft vertoonen, en eindelijk niet te vergeten de slimmo waakzaamheid van M. A. F. v. d. Velde, die achter al die ezels on klapeksters a an dribbelt en bij de goe-gcmc-ente der braven verzucht: ,,'t Is toch in en in-trcu- rig", Ja, het is iü-treurig. En als de heer M. A. F. v. d. Velde nog niet overtuigd mocht we zen, dat deze „onbekende soldaat" hem er in beeft laten loopet, lelijk de heer M. A. F. v. wegens combinatie met een der grootste Schoenfabrieken in Noord-Braband. Alle soorten Schoenen half voor niets. Zie étalage, "fïg sim Zie étalage. d. Velde er zijn Protestantsche landgenooten in heeft laten loopen, dan loven wij een prijs van 25.000 uit, te verdienen door hepr of een der heeren vau „Het Zoeklicht", mits zij het Roomsch bedrog bewijzen kunnen, dal zij zoo •brutaal gedrukt en gelogen in Nederland dur ven oolporleeren. Maar zij moeten man en paard noemen: den soldaat, den klokkeluidcr en de stovenzetster, plus een juiste beschrijving van het vernuftige v ersch i jniogs - apparaat en den doopceel van den pastoor, die het met zooveel hocus pocus doet functioneeren. Wij voor ons hebben eens gein formeer d i<n de pastorie van Bourbourg bisdom Rijssel waar wel een beeld van de H. Maagd wordt vereerd, maar dat alleen niet van was is, niet met de oogen knippert en aiiet' loopt, en de redactie van Het Zoeklicht" had eens dert schaterlach moeten hooren, die er opging in de pastorie van Bourbourg. toen daar ver nomen werd. hoe Hollandsche Protestanten zich bij den neus laten nemen." Buiteniandsche Berichten, Begrafenis-inbrekers. Het nieuw-te inbrekers-type le Parijs is de begrafenis-inbreker. Hij bewerkt huizen, waar van do bewoners naar een begrafenis zijn. Meestal is er niemand thuis gebleven, zoodat de inbreker op zijn gemak alle kamers kan doorsnuffelen. Dezer dagen had de begrafenis plaats van een antiquair Yvcr Miyahde. Onmiddellijk na dat de begrafenisstoet was vertrokken, belde er iemand aan. Tot den concierge, dio open maakte, zeido hij door den gezondheidsdienst te zijn gestuurd, om er voor te zorgeu, dat de vertrekken werden gedesinfecteerd. „Gaat u maar niet naar boven," zeide de concierge, .ze zijn allemaal naar de begrafe nis." ..Dan moot ik een kaart achterlaten, waarop staat, dat ik later terug zal komen", gaf de man ten antwoord, en hij ging naar boven. Op dat oogenblik kwam er een tweede be zoeker. Het was een geheel in bet zwart ge kleed jongmensch dat 'n grooten krans droeg. De concierge vertelde hem, dat hij te laat was en dat de begrafenisstoet reeds was vertrok ken. Hij bleef met den concierge praten en wist dezen zoo te boeien, dat er niet op werd gelet, dat de eerste bezoeker wel erg veel lijd noodig had, om zijn kaart achter" te laten. Toen -de familie terugkwam, bleek, dat al het zilver verdwenen was, alsmede een bedrag van vijfduizend francs aan bankpapier. Oplichterij in het groot. Verschillende groole Arnerikaansehe han delsondernemingen en banken zijn de dupe geworden van een troep handige oplichters, die ben met waardelooze effecten en nage maakte banknoten vele millioenen dollars beeft opgelicht. Er hadden vijf arrestaties plaats. De kathedraal van Reims. Arnerikaansche oudst rijders* zijn te Reims aangekomen en hebben de kathedraal bezocht. De kardinaal-aartsbisschop Luoon ontving lien en hield een rede, waarin bij herinnerde aan de talrijke malen, dat de vijand de kerk had gebombardeerd. De kardinaal noemde liet be slist onwaar, dat de kathedraal ooit had ge diend als observatorium voor de Frauschen, of dal zij een middelpunt geweest was van een legen-offensief, of wel dat er batterijen zouden zijn geplaatst rondom de kerk of op ■het dak van do kathedraal. Men weet, dat tij dens den oorlog al deze beweringen door de DuLtscHe legerleiding officieel zijn aangevoerd als motief om de prachtige middeneeuwscbe kerk te. beschieten, zoodat zij nu nog slechts een ruïne is. Dat is onjuist, herhaalde de kardinaal met kracht, ik zweer het op mijn eerewoord als kardinaal en aartebisschop. Vei derfelijk voorbeeld. De kroonprins van Roemenië is tweemaal gehuwd, en de tweede maal hij :t leven van zijn eerste vrouw, zelfs zonder wettelijke schei ding. Tijdens den oorlog trouwde hij met de doch ter van een Roemeensch hoofdofficier, doch dit huwelijk werd door de koninklijke familie en kletsende hofdames als beneden zijn staud beschouwd'. Daarbij kwamen staatkundige redenen, zoo dat hij tenslotte erin toestemde met de dochter van don Griekschen koning, die daartoe on begrijpelijker wijze zijn toestemming gaf, nog maals te „huwen." Beide huwelijken zijn intusschen volgens de Romeensehe wet „geldig" gesloten. En nu wil men zich uit dc onoplosbare moeilijkheid rodden door in 't algemeen en voor ieder bigamie geoorloofd -te verklaren. Zoo wordt het kwaad nog in H oneindige uitgebreid, inplaats van het tc weerstaan. De presidente van den Roemeenschon vrouwen bond heeft een krachtig protest aan de pers gezonden tegen dit officieel zedenbederf, het welk talloozo vrouwen en kinderen ongelukkig dreigt te maken, Maar het sohijnt, dat de verderfelijke wel veel kans heeft aangenomen te worden. En de sohismaticko kerk verkeert helaas in een te veel van den Staat afhankelijke positie om zich tegen deze schending van Christus' leer en gebod te kunnen velzetten. Botsing. In New-Castle kwam oen groole Jan-Plei- zier-auto. een der nieuwe char-a-bancs met een tramwagen in botsing bovenop een steil en •heuvel. De tram reed dientengevolge achter uit de helling af. waar zij onderweg met een andere tram in botsing kwam. Een inspecteur van bet tramwezen, die het ongeluk zag ge beuren, bleef van schrik op de plaats dood. Maarschalk Foch in het Saint-Clément-College le Metz. Na zijn terugkomst te Metz van een feeste lijke plechtigheid te Filbrc-y. begaf maarschalk Foch zich Zondag incognito, in burger klec- ding naar hot college van Saint Clément, waar hij tot in 1S70 onder leiding van de eerw. pa ters Jezuïten, de polytechnische school volgde. Hij iroeg dc congregatiekapel te mogen be zoeken. waar hij zijn prefeclsstoel wilde terug zien. Daarna zocht hij, vergezeld van eenige professoren zijn vroegere slaapkamer op, van waar hij uit het raam de Mont-Saint-Quentin overzag eu destijds hel Duilsche geschut kon hooren bulderen. Hij doorliep 'het geheele gebouw. Toen de maarschalk sprak over den treu- rigen tijd van 1870. aldus ..La Croix" merkte men discreet op, dat de lijden gelukkig ver anderd waren. Een oogpnhlik was hij ontroerd. „0". zei hij, „men heeft zcin den weg ge staan en men heeft aller, gedaan om hen te- g'-n te houden." En toen men lachend toevoeg de, dat uien daarin geslaagd was, antwoord de hij ..Goddank, doch laat ons verder maar bidden." Een merkwaardig ingezonden stuk. In de Times is op een duidelijk in bet oog loopende plaats en onder 'n grooten kop een ingezonden stuk opgenomen, waarin de vol gende zinsneden voorkomen: Behalve in Amerika zijn de kosten voor levensonderhoud en derhalve de loonen en de productiekosten in Engeland minder geslegen <lan in elk ander land en wij moesten dus met opdrachten uit de geheele wereld overstroomd worden. In plaats daarvan ligt bij ons en in Ame rika het zakenleven terneer en onze werke- loozen loopen in de millioenen, terwijl Duitschland, welks kosten veel grooter zijn geworden dan van welk industriëel land oo-k, in de opdrachten verdrinkt. Amerika zit wer keloos op zijn goudstapels; Duilscliland, met schulden zwaar beladen, trekt de>n handel van de wereld naar zich toe. We voeren een verkeerde financieele poli tiek. Wel wordt ons wijs gemaakt, dat wij dank «ii ons voortreffelijk bank- en fiscaal-systeem den oorlog hebben gewonnen, maar vergeten wordt, dat 150 millioen menschen, die slechts op hun eigen hulpbronnen aangewezen waren, tegen 1000 millioen menschen hebben gestre den en zij bijna hebben overwonnen, terwijl dezen laatsten alle schatten en ruwe producten der wereld ter beschikking stonden. In plaats van met onze wijsheid tc pronken, moesten we liever trachten het financieele en fiscale stelsel van Duitschland fc doorgronden, waarvan we wellicht nog iels kunnen loeren. Wij hebben den oorlog gewonnen, zullen echter wellicht, dank zij ons departement Tan financiën, den vrede verliezen. Deze brief van een Engelse li zakenman is op zichzelf >al merkwaardig genoeg; hij geeft een kijk. hoe langzamerhand in het Engelsche zakenleven de overtuiging veld wint, dat de daling der Duitsche valuta voor hel economi sche leven van de geheele wereld een ramp beteekent. Nog merkwaardiger is ec-hler, dat de Times dit stuk niet alleen heeft geplaatst, doch het onmiskenbaar met opzet naar voren heeft gebracht. Bolsjewistische methode en branden ie hlusschen. Bij de vele rampen, die Rusland teisteren komen natuurlijk ook in de streken, waar reeds zoolang droogte heerschte, veelvuldige branden van bossehen en huizen, waarhij ge heele dorpen en stadjes in de vlammen op gaan. Eindelijk kwamen de Sovjolsautoriteiten op het denkbeeld, dat daartegen wel eens iets kon en moest worden gedaan. En ze besloten meen niet. om de bran den te hlusschen. dat zou onofficieel geweest zijn, ze benoemden een commissie, aan welke werd opgedragen te onderzoeken, enz. Deze commissie, zoo vertelt La Croix kwam bijeen, wat reeds een stap in de goede rich ting mocht lieeten. Vervolgens onderzocht ze do geloofsbrieven harer leden, opdat die bran den wellicht gebluscht zouden worden, door lieden, wier communistische rechtzinnigheid onder verdenking lag. De commissie koos een bestuur uit haar bei; midcfcribegon haar b era ad e lagingen' ten slotte zoowaar tot een 'besluit. Men zou naar de brandende gebieden speciale treinen zonden brandspuiten? Neen. geen brandspuiten brochures, welke onder de bevolking worden verspreid. Hoe deze nu aan brandspuiten of blusschingsnriddeien inoét komen, g commissie niet aan. Misschien, da! op deze geniale wijze eind kan worden gemaakt aan den pl^, sprinkhanen, die in het Wolgagebied nielen wal er nog groeide aan graan, dc vroegere regeeringen werden de mot-, waarin de larven zich ontwikkelen, met petroleum behandeld, zoodat groole deel werdgedood. Het nieuwe bewind venvaarloosde dii Maar misschien zijn die diertjes ook vankelijk voor roode lectuur. Gemengde Berichten De wraak van den verslaggever. Megon is een heel aardig stadje, ma; raad is er nog gezelliger. De verslaggever van de „Maas was er heengegaan, „maar", zeide de meester tegen hem. wij gaan geheim i deren. Wel is het mogelijk, dat er aai einde der zitting bij de rondvraag i of ander in openbare vergadering beha wordt, doch dat i; niet zeker en het ii duren eer we met den H. 0. klaar zijn; verslaggever stelde den Burgemeester de vergadering dan eerst met de omrij beginnen. DaaTop werd echter niet ing Teleurgesteld liet bij de deur der Raa voor zijn neuo sluiten, doch bleef, als na vaag vermoeden, dat er toch nog vd iets openbaars aan de orde kon komt! oogenblik In do vestibule staan. Duidelijk hij de woorden op van den voorzitter, te de vergadering opende en terstond den! aan de orde wilde stellen. Duidelijk coki de hij, hoe van de zijde van den lieer H: gels daartegen oppositie rees en hoe ziö dra een goed ie volgen heftige discus;!- schen hem en den voorzitter ontwikkeld* had hem dus een kool gesloofd en hitó toch errst een openbare vergadering t wel een zeer interessante. De verslaggever heeft toen wraak en geeft nu toch een verslag van hijna kolom. En er komen werkelijk amuse menten in voor. Zoo- stelde het lid Hoefnagels (en oor over een of andere kwestie, waar volgende -discussie volgt: De Voorzitter: Hij heeft altijd gelijk, ki het gelijk alleen en een ander niets. Hoefnagels: U weert niets en go ken! als liegen en verkeerde dingen doen. Do voorzitter: Hij weet 't, hij weet 'I. Het üid Hoefnagels leest zijn me daarin éérst nog iets -tc hebben verandes De Voorzitter onderbreekt ea zegt: Er gesproken van twijfel, er valt niet te U Ik houd vol wat de inspecteur ze.gd tl Hoefnagels: Er is meer dan voldoend: voor twijfel. Dc Voorzitter: Dank U. Hoefnagel leest verder zijE motie. De Voorzitter: Die twijfel is onwairfc daar protesteer ik togen. Het lid Hoefnagels vraagt, zijn i kunnen voorlezen, zonder lie n'els i invallen met: -ja", .nou", „hoort een- de Secretaris is eene goeie", enz. Hel lid Hoefnagels leest zijn motie a dcsgewensc-ht bereid te zijn nadere toe- te geven of vragen -te beantwoorden De Voorzitter: J.k leid de vergaderi Hoefnagels: Ik heb van leiding no| veel gemerkt. Tot zoover bet ver dag. Ze zijn in Megeii al ver gevorderd wegen van het moderne pa riem ent ar is® In do „Nieuwe R o11 ordt melding gemaakt van een drieti broeders, die voor gezamenlijke rekenr schildersbedrijf uitoefenden met cenige ten. Allo drie hebben zij zich opgegew hoofd van het bedrijf. Het districlshod Arbeidsinspectie, waarbinnen hun bek; nam hiermee geert genoegen en op zijn nu door den burgemeester met een bon art. 941 der Arbeidswet 1919 de ou drie als hoofd van het bedrijf aangev werden de beide jongeren tot zijn i bevorderd. In de Slagersc. n schuwt do heer Quadekker, directeur openbaar slachthuis te Nijmegen, lege: gebruik van bevroren varkensvleescb, dit vooraf -niet onderzocht wordt op wezigheid' van trichinen. De heer Qu- zegt, dat trichinen in varkens in Zuid-h veel voorkomen en, dat het onderzoek in allo vriesinriclilingen zeer slecht is, dien is het niet zeker dat trichinen de vriezing gedood worden. In de gemeente Amero doen zich thans zes typhus-gcvallefl Te Zwolle is het aantal typhusgeii- 79 gestegen. Eén patiënt is overleden, b tal sterfgevallen is thans 11. Eén patiënt steld, 66 zijn nog onder geneeskundig^ .deling. In do rivier de Waa den veel doode zalmen aangetroffen, men toeschrijft aan verontreiniging dw-' waterstand. To Smilde is het 8-i' dochtertje van den heer J. Snippe op School door de tram overreden en Te D e Lier is g o a r| teerd een zekere S., die in 's-Gravend' N-aaldwijksohen slager bestolen moet Do slager vermist-e zijn, por-tofeuillo en beschuldigde S. van -zakkenrollerij3 derdaad baalde deze dc portefeuille schijn, vertellende haar op den grom ben gevonden. Bij het natellen van bleek, dat er 65 verdwenen was- is proces-verbaal opgemaakt. Te Delft is Mej. L- 1 seling krankzinnig geworden. Ze lair stuk, wierp emmers water door en ging verschrikkelijk te keer. van een aantal politieagenten is St. Joris Gasthuis gebracht,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1921 | | pagina 4