Tweede Blad, Dinsdag 8 Maart 1921 ^'ÏÏNITeITLA'ïï'D" Centrale Raad van de K. S. A. Po Centrale Raad voor de' K. S. A. in Nederland hield gist-erera e?.n vorgadoring m (Pe Kroon", te 'a-Gravenxhage. Deze constituante van de nieuwe, ver engde K. «S. A. aldus do voorzitter in tijn ope-nintgswoord we.rd gepresideerd low den aigemeeneui adviseur van de lv. 5. A. prof- J- D. J. Aengenent. De nieuwe ContraJe Raad ge (co zen vol- jens de nieuwe sta.tiV.on heeft nog geen voorzittervandaar dat prof. Aemgenent j,0t praesidium had op zich gonomen. En jeze -verklaarde dit te beschouwen als een poorrecht. Vootreorat, omdat hij de bloem ran de Kath. sociale beweging m oois lana bier voor zich ziet Een tweede reden, waarom spr. zich zulks tot een voorrecht rekende, is, dat minister Aalberse, oprich- van de K. S. A., thans beschermheer, persoonlijk op zich had genomen het nieuwe bestuur te installeer-en. Zijn tegen- poordighoid zou een cachet op de verga dering drukken en spr. had hem op dezen dag reeds willen geJukwenschen met ziju 60ste>n verjaardag op den 27en Maart a.s. aem dank en hulde brengend voor wat hi; voorde IC. S. A. heeft gedaan. Wege-ns on gesteldheid kon echter de minister tot. gpr.'s leedwezen niet aanwezig zijn. 0 Na „opening door den'voorzitter" ver meldde de agenda „uiteenzetting van de nieuwe statuten door Prof. J. O. J. Aou- genent." Prof. Aengenent beschouwde dezen dag tls een his tor-is chen dag, omd-a*. thans ui werking tre-den de nieuwe statuten, die Jerbetering bevatten van zoo invloedrijke Seteeken is, dat ze aan den groei der K. S. A. moeten ten goejde komen. Spr. wilde op drie grond-gedachten van de nieuwe statuten de aandacht vestigen. Voortaan zullen de comité'», locaal, dio cesaan en nationaal, bestaan uit de v oT- ledige besturen raai de aangesloten or ganisaties. Voorheen hadden er maar twee afges-, raar dig den van de aangesloten organisa ties zitting in de locale comité's. Dit heeft \n de practijk een schaduwzijde getoond. Het leven was vaak in de looaie comité*» heel flauw, wat terugslag vond in de dio cesane comi-té's. Spr. zette verder uiteen de sataenatel- tins van plaatselijke comité's, diocesane «mité's on Oenitralen Raad, reeds eerder ia 'us blad gepu.blicee.rd. Men mag de verwachting koesteren, dat kt meeleven met de K. S. A. hierdoor zal norden bevorderd eji men de K. S. A. riteer zal gaan beschouwen als de centrale toon alle sociale actie, de vereöniging der rereenigingen. Als men zegt in een plaats, dat de K. 8. A. niets doet, dan is dit een bewijs, dat de organisaties, die bij de K. S. A. zijn aangesloten, in vergaderingen van het plaatselijk comité geen aotie naar vore a brengen. Dit was in het verleden vaak een gevolg van de dwaze opvatting, - dat het comité van de K. S. A. een aparce vereen i ging is. In de statuten is gewaakt Voor de mo gelijkheid, dat een of andere organisatie te veel overwicht zal hebben. Vakorga nisaties zullen in den Centraloin Raad door haar Centralen worden ver tegenwoordigd. Over de wijze van aan sluiting der plaatselijke vakorganisaties in de p 1 a a t s e 1 ij k e comité's zal door ieder diocejsaan-comité werden beslist. In de diocesane comité's bestaat deze moeilijkheid niet omdat men geen diocesane vakorganisaties kent. Het hoofd» gewijze stemmen is komen te vervallen, gelijk uit de statuten wordt aangetoond. Een tweede voorname •verandering in de statuten is dat er komt een centraal, nationaal bestuur. De centrales van de nationale benden hadden te weinig zeggingskracht in de na tionale leiding van de K. S. A. De vijt comité's en het Centraal Bureau kwamen nu en dan bijeen om te beraa<lelagen over acties, doch leading was er eigenlijk niet. De nation al e bonden wijzen nu ieder een afgevaardigde aan, die met de afge vaardigden v an da dioc. oomité's het cen traal bestuur vermen. De derde belangrijke verbetering i3 dat het Centraal Bestuur (en met machtiging van het Centraal Bestuur (bet Centraal Bureau tc Leiden) onmiddellijk contact kan krijgen met. do locale comité's. Do lo- cole comité's staan rechte tree ks onder het diocesaan comité. Maar in twee aangele genheden kon het Centraal Bestuur ingrij pen. Eerstens wat betreft het innen van de contributies. Tweedons kan het Cen traal Bestuur aan de niiot-werkende lo cale oomité's nieuw leven schenken en daartoe ingrijpen, met toestemming van het diocesaan comité. Na dit duidelijk ove-rziclut van de sta tuten wil spr. gaan weerleggen e enige be zwaren die tegen de K. S. A. worden aan gevoerd. Het eerste argument-, waarmede men de R.' S. A. bestrijdt, is dit. Men zegtde K. S. A. hecfit verdienstelijk werü gedaan. Zij had tot taak nieuwe vercemgkigen op te richten. Deze vereenigingen zijn er nu, ze zijn krachtig, dus de K. 8. A. heeft haar taak volbracht. Een drievoudig antwoord geeft spr. hier op. Eerslens de taak van do K.S.A. is niet slechts het oprichten van nieuwe vereenigingen, maar zij heeft een drie dubbele taak (art. 2 der Statuten). Het op richten van nieuwe vereenigingen is zelfs de minst belangrijke taak der K.SA. Haar taak is allereerst gelegen in het bevorde ren van goede samenwerking tussclien de verschillende Ivat.h Sociale Vereenigingen en vervolgens in het bevorderen van de volksontwikkeling. Het tweede antwoord is dit: als het waar is, dat bevordering van de goede samenwerking tusschen de ver schillende Kath. Sociale organisaties doel is der K.SA.? dan is ongetwijfeld de K.S.A. nooit zoo noodig geweest als nu. Als er nog geen K. S. A. was, zou het hoog t ij d zij n, nu oen K. S. A. te vormen. En wel, om de gevaren die ons dreigen, en omdat, hoe krachtiger onze afzonderlijke organisaties worden, hoe grooter de kans wordt, dat deze organisa ties uiteen loopen. Spr. wijst er hier op, dat men de encycliek te weinig kent. De Rerum Novarum en Graves de Communire misschien wel, maar andere niet. In „II fermo proposito", een encycliok van 1905, geeft paus Pius X aan, dat de Sociale orga nisaties zich moeten aaneensluiten, opdat er eenheid zij. Wat in verspreide pogin gen zijn er in ons land aangewend, om te komen tot internationale aaneensluiting van do Katholieken. Hoé kunnen wij in ternationaal eenheid erlangen als wij na tionaal niet éen zijn. Spr.'s derde ant woord is gelegen in deze vraag: Zou het niet ten hoogste onverantwoordelijk zijn, als wij ons niet van heden af er ten krach tigste op toeleggen om onze eenheid te be vorderen. De kracht, die wij, Katholieken van Nederland hebben ontwikkeld, is, naar spr.'s meening, hieraan te danken, dat wij hebben Kath. organisaties over de heelo lijn, en dat wij altijd volgzaamheid hebben betoond aan het. Episcopaat. Welnu, om die kracht en die bron van onze kracht to be houden is een eenheid van organisatie in de K.S.A. ten hoogste gewenscht. Het twee de argument, waarmede men de K.S.A. be strijdt, komt hierop neer: Het brengen van ontwikkeling is nu niet meer noodig; er zijn verschillende organisaties, die cur sussen geven. Spr. antwoordt hierop: Eer stens: Zou een zekere centralisatie van al die cursussen niet gewenscht zijn.Tweedens: men bereikt door die cursussen de leden der organisaties, doch niet de leiders. On verkwikkelijke disputen in de dagbladen zouden zijn weggebleven, als er meer ge meenschappelijke voorlichting zou zijn ge weest. Spr. besluit met te verklaren, dat hij wat de vooruitzichten van de K.SA. betreft, optimistisch is. De stichter der K.SA. heeft zijn instelling gesteld onder de bescher ming van het H. Hart. De K.S.A. zal ko men per aspera ad astora, lang een moei lijken weg tot den zege (applaus en bravo's). Na dozo reden werden er verschillende vragen gesteld en wenschen geuit. Er was zooveel belangstelling, dat er nog onder het vragen-stellen moest worden gepauzeerd. Wij ontleenen aan de discussies het vol gende: Het bestuur za! overwegen een aanvul ling van het reglement, betreffende het al dan niet stemrecht hebben van foege- voegde leden, die ook krachlens de nieuwe statuten in de cotnilé's kunnen zitting heb ben. Het bestuur erkent de moeilijkheid van de volgende bepaling in de statuten: „Bij de berekening der contributies por lid van eene aangesloten vereeniging behoeft voor geen lid twee of meermalen betaald te wor den, ook al zou zulk lid bij twee of meer dere vereenigingen zijn aangesloten.". Het bestuur overweegt een practischo oplos sing van deze moeilijkheid. Erkend wordt door het bestuur de door een der aanwezigen geuite wenschelijkheid om ook wat betreft de verschillende bu reaux in onze sociale actie meer eenheid te brengen, het Centraal Bureau der K.SA. uit te breiden, en dit. zooveei mogelijk, de andere bureaux te doen omvatten. Het be stuur zal dit denkbeeld overwegen. De -wenschelijkheid, dat in de comité's van actie op verschillende plaateen niet alle Kath. Soiale organisaties zullen zijn afgevaardigd, maar de K.S.A., deze allen vertegenwoordigend, werd door den voor zitter onderstreept. Nu de aangenaam gevoerde en vruchtba re discussies naar aanleiding van de nieu we statuien (waarbij ook do directeur van het Centraal Bureau der K.S.A., mr. Tepe, inlichtingen had verstrekt), waren beëin digd, installeerde de voorzitter het nieuwe Centraal Bestuur, aangewezen door de diocesane comité's vaa de aangesloten na tionale vereenigingen. Volgende agenda-pnt was „Bespreking Sociale Week 1921". Eenigo leden opperden er bezwaar togen om dit jaar een sociale week te houden vanwege de vele congressen, die er reeds plaats hebben. Mr. Tepe voegde er nog als Bezwaar aan toe, dat het Centraal Bureau nog in financieele moeilijkheden verkeert. Bsloten werd dit jaar geen sociale week te houden. Bij de rondvraag werd algemeen de wenschelijkheid erkend van een eigen or gaan voor de K.SA. (al dan niet bij het K.S.W.). Ook werd de wenschelijkheid ge uit van een Katholiek Sociaal Jaarboek. De voorzitter sluit de vergadering, getui gend, dat hij is getroffen geweest door de buitengewone, heerlijke eensgezindheid omtrent de beteekenis en kracht van de K.S.A., die op deze vergadering was ge bleken. HET BEKEERINGSWERK DER MODERNE HEIDENJEUGD. De inzinking der huidige maatschappij op religieus en moreel gebied maakt 'het nood zakelijk opnieuw een werk ter haaid te nemen, dat eertijds verricht werd in de eerste eeuwen onzer jaartelling. G <ijk toen do heidensdhe wereld voor de Christelijke beschaving on levensopvatting gewénnen werd, moet thans bij de zedelijke verwildering van groote volks god eel ten, vooral in groote-steden, opnieuw do strijd tegen dit. moderne heidendom met Gods hulp worden ingezet; en wol op essentieel de zelfde wijze als dit vroeger geschiedde. Gelijk in de duistere dagen van het aïheidendom ook le pk en zich wijdden aan het bekeeringswerk én daartoe werden opgeleid aan de Cate chisten scholen der Oude Kerk tc Alexandrië, Jerusalem, Rome, Hippo enz., zoo hebben ook Chains in Nedertand een schare edelmoedige vrouwen, die er niet voor terugschrikken in de achterbuurten1 der groote steden „het uit schot -der wereld" te zoeken, zich daartoe be schikbaar gestéld en vinden nu hun opleiding in de voormalige villa Kijkduin, thans ge- heeten „Bethanië", te Bloemendaal. Nog slechts in één slajl is het Catechumenaatswork begonnen, maar met den steun van alle goed- gezinden zullen er on laat ons hopen £poedig in alle groote steden van ons vaderland Calechumenaten woi'den opgericht. Dr. Jac. van Ginneken S. J., leider van het Catechumcnaatswerk, schrijft aan het ,.Centr." over hot Catechumenaat: Van alle kanten komt er belangstelling. In mijne lezing over de ontwikkeling van liet kin derversland, onlangs gehouden voor de R.K. Studentenvereeniging „Veritas" te Utrecht, wees ik er op, dat kinderen als vaa zelf tot het Godsbegrip komen door do waarom?- vra gen tot litanieën aaneen te rijgen en niet te rusten voordat zij gekomen zijn aan de laatste grondoorzaak van alles: den Schepper van Hemel en Aarde. Van nature dan ook ont waakt bij het kind, ook bij het heidenkind, dat ia onze groote steden buiten alle kerkver band opgroeit, het verlangen naar Godsdienst' onderricht. Welnu, wat noch school noch kerk verschaffen, wrllen onze dames-catechisten ge ven aan die dreumesen onder de armsten der armen, waar niemand zich om bekommert. Concurrentie met het Leger des Heils. zal men vragen? Inderdaad, al geldt hier dan ook het oude adagium: „Si duo faciunt idem, non est idem." Werkt heU Leger des Hoils bijna uit sluitend met krachten uit de lagere volksklas se „gered om ander te redden" ons ca- techumaat werkt bij voorkeur met beschaafde en .ontwikkelde dames. Dit heeft als vanzelf ook invloed op de leerstof, waarbij de mooiste stukken der wereldlitteratuur, voorzoover daarin een verheffende tendez is te bemer ken, benut worden. Bovendien maken wij ge bruik vaa <d« paedagogische ervaringen zoo rijk en overvloedig in bet Oud-Christelijke ca techumenaat opgedaan. Alles, wat Clemens van Alexandrië, CyriUus van Jerustalem. Ru- finue, Johanee Chrysostomus, maar vooral Augustinus in zijn „De catechizan'dis Rudi- bus" en „De Doctrina Cbrietiania" als een 6chat voor alle eeuwen, die opnieuw met hei- denscho tinderen zouden in aanraking komen hebben neergelegd, wordt in ons cateeume- naat weer dienstbaar gemaakt, om jeugdige zielen rijp te maken voor de genade. Gaan wij zoo, van den eenen kant geleid door de oeroude Christelijke traditie, van den ande ren kant zijn wij dankbaar te mogen stoelen op de nieuwste ervaringen der moderne op voedkunde. Ook rtojdwerk en bortseeren voor de jon- gene, nuttige en fraaie handwerkon voor de meisjes, vrije en orde-oefeningen, spreek- en zanglessen worden dienstbaar gemaakt aan de individueele opvoeding, om zelfbeheer over lichaam en ziel aan te kweeken. Doordat de kinderen achtereenvolgens drie efeeren door- Ioopen hopen wij niet zonder grond ze alzijdig te kunnen ontwikkelen. Eerst leereni zij God kenmen als de Looner van bet goed en Straffer van het kwaad aan de hand van het oude Testament, alsmede van ongewijde.'litteratuur, geheel in den geest van Paulus optreden te Athene voor do wijzen van derv Areopaag. In de tweede fase brengen wij de kleinen in contact met het Evangelie en den persoon van den God-Mensch met de Blijde Boodschap van het, Nieuwe Testament. Pas in de derde fase leeren zij de Katholieke Kerie kennen met hare hiprachie en Sacramenten, haren eeredienst en de kerkelijke geboden. Wij zijn ia Den Haag pas eenige maanden bezig, en naasit een groote groep van circa twee honderd nog geheel vrij staande be- zoekortjes van aan de bovengenoemde fasen voorafgaande bijeenkomsten, lessen en oefe ningen, hébben, wij reeds een uitgelezen zeventigtal tot de eerste fase toegelaten, die van eenige voorloopertjes afgezien, successie velijk onze drie afdeelingen zuHen doorloopen. Wat wij reeds zienderoogen bereikten aan beschaving der harten en geesten, wat wij bereikten aan aanhankelijkheid der kinderen, aan verecring en kindepïïefde, die zij de catechisten toedragen, geeft alle hoop, dat ook al het overige, nu wij eenmaal de begin- moeiliiklieden zijn 'te hoven eek omen, een gunötig verloop zal nemen. Geve God ons dan verder de siteun van allen die ons hel oen kunnen door hun persoon, dóór hun gebed en geldelijke bijdragen. Letteren en Kunst. Nederlandsch Historisch Instituut to Rome. Wij vernemen dat Mgr. Dr. A. Hensen, Directeur van het Ned. Hist. Instituut te Rome, onvermooibaar het werk door Mgr. Dr. G. Brom indertijd begonnen, voortzet, namelijk het verzamelen der gegevens be trekking hebbende op de geschiedenis der hervorming in de Nederlanden. Dr. Hensen is op 't oogenblik aan het verboteren dor drukproeven van een nieuw deel der geschiedenis hetwelk de beschei den zal bevatten vanaf het jaar 1520 tot 1592. Het werk zal waarschijnlijk op Tiet einde des jaars verschijnen, daar de verbe tering der drukproeven, welke alle officiee- le bescheiden zijn, voel werk en inspanning Vereischt. Het werk zal een eenigszins wijderen titel dragen, daar het zich uitstrekt over het tijdperk tot en met het jaar 1592 en dui vorder dan de eigenlijke hervorming. „Tijd". EEN "KLEIN BLUNDERTJE VAN EEN GROOT MAN. Is. Querido is een ve>renaa<rd sclirijver en een vermaard criticus. Niet de eerste de bestol O neen! Is. Querido schrijft in de Letterkundige Kroniek van het Alge meen Handelsblad. Niet he.t eerste het bes-te O noen En in de hoedanigheid van vermaard schrijver in het liberale Handelsblad schreef Is. Querido een eritiek op een on langs versohenen dichtbundel van past-oor A. F. Suidigeest, getiteldTheotokos Een pastoor aan het dichten Eon grim lach speelde om Querido's mondhoeken, toen hij het boekje ©pera.de* Als iemand inwendig bloedt, zegt Diakens in zijn Pickwick Papers, dan is dat leelijk voor hemzelf, doch als hij inwendig lacht, dan zioL^het esr leelijk uit voor een ander. Querido Tsa-a.k lachte inwendang. „Quem ego....!" Ik zal hem Krijgen. „Hoont mar is effie" zeggen ze ia-Lei den. „Pastoor Suidgeest is een „ongewoon" dichter met zeer gemengde eigenschappen. Onder de jongere Katholieke dioluers staat of zit hij apant. Hij durftHij durft van zichzelf spreken. Ay, welk oen m "d. Hij dicht. Erger En in die dicht,sclen maalt hij, al malende (niet sl-ecnts in den zin vaa schilderen), zijn eigen portret Is, Querido is niet voer de poes. want hij is ook niet de eerste de beste 1 O neen Hij haalt een paar van de minst fiv.iie gedichten aan. Eén gedicht treici hem bij zonder aan, O noodlot. en hij lwht zich tranen met tuiten bijna over ieder woord, 't Ia werkelijk geniaal nm - -el belachelijks te halen uit zoo weinig. El och Querido Ie. is een geniaal man. Voorze ker Doch nieA alleen de woorden 7-in be lachelijk, ook de loop van de ged-'r.hten, de gedachten zelf en de beelden, kortom alles wat eirin is. (Het' is No. XXVI uit den bundel). 't Is om je krom te lachen, zoo'n pas toor het grenst van waanzin. „Ziehier een brok portret van dezen ho o gmoedigen ziele vonk! anker-zelf portret teer der roept hij uit. (Dat brok portret is hot gedicht, moet u weten). Doch Querido, vermaarde schrijver era vermaarde criticus, knijp uw oogen niet zoo dicht van het. lachen, ai, kijk eens even. U vergeet één ding, oftewel U weet het niet, (maar neen, u bent na et de eerste de besté) dat ni. het aangehaalde gedicht een bewerking is van.... een ode van H ora td u s. Bonatius is prachtig, is subli-m. is een der grootste Latijnse he dichters en zijn oden zijn juweeltjes, doch .als mei er een bewerking van leest en nog wel dooi een pastoor en men kent nu ia. men herinnert zich op 't moment H v.atiua niet den ie bet belachel ilk. gewoonweg waanzin. Is. Querido, vermaard zoowel ils geleerd criticus, lees eve.n die ode vara Horatius (lo ode, 1 Boek, editie J. de Gigord, Paris) en kijk dan nog eens naar uw antiek en.krab dam eens op .iw vermaard hoofd vanwege het klein blun- dertje. Gemengde Berichte". De twee jonggehuwde arbeider» R. v. d. G. en S. R. te Br<V 1 4 de inbraak en diefstal van ruim 2200 gld. uit dl kluis in do zuivelfabriek te Akkers .voumo gi-.trrea- teerd, zijn door een derden persoon, die van dez« feiten afwist, als de daders aangewezen. Hij ww in het geheim ingewijd en kreeg van den buii 90 gld. Zondagavondia ingebroken aar de Henegouwerlaan te Rotterdam. De inbreker» hebben er leolijk huisgehouden, kasten geopend en een schrijftafel opengebroken. Een belangrijks hoeveelheid gouden, zilveren en andere voorwer pen, waaronder horlogee, halskettingen, broches, armbanden, ringen en tafelzilver, verder oen hee lo voorraad kleedingstukken, waarbij een bont mantel, en f 170 zijn er gestolen. In het bovenhuis van perceel 7 aan den Hoogeweg van het voormalige Water graafsmeer, had het dienstmeisje gisterochtend oen brandend gascomfoor op den grond gezet. Toen zij op een gegeven oogenblik langs hot comfoor liep, geraakten haar kleeren in brand. Gillend stormde zij de slaapkamer binnen, waar de vrouw des huizes ziok to t cd lag. De Derde Orde bij haar 7O0-jarig bestaan, in Een School voor Christelijke volmaaktheid. Toen de omwenteling, die do groolo volks verhuizing in Europa meebracht, weer tot een Beregelden toestand bezonken was, toen op de ruinen der oude wereld eenmaal de fun damenten waren gelegd voor een nieuwe maatschappelijke orde, toen stond de Kerk voor do moeilijke taak die nieuwe wereld to doordringen met den geest van 't Christen dom. Daartoo verwekte Gods Geest een groot aan- til Heiligen, die hei beschouwende leven ver enigden met een ongekende werkkracht voor het huil der zielen. Vele van deze Godgewijde personen riepen, beaeld door den Geest Gods, die groote en in korten lid over geheel de wcrold verbreide 'eligieuse orden in het leven, die evenzeer door hun? beschouwend leven, door gebed en voorbeeld, als door hun apostolaat in alle vangen der Chri®elijke samenleving geloofs- bogeostering, boetvaardigheid en. offermoed lot in heldhaitigea graad' wiste» te wekken. Vooral Frunciscus en Dorainicus mogen in bet bijzonder wijzen op een broeden stoet van en van zielen, die ver vorderden op den weg der volmaaktheid. Zij workten op wonderbare wijze uit, dat een levendig geloof in Christus en een diepe gods dienstzin d 1 werden van het gehorte ®ociale levr r Middeleeuwen. De gïood der goddelijke brak van do Hoostor-een- zaamheid uit over de loekcnworeld en dit ra bijzonder door toedoen van den Seraphijn- Bc en Stichter van de Frandiscaanscbe Orden. •.Franciscus was de eerste," zegt Beu. XV in zijn encycliek over de Derde Orde, „die mot Gods hulp óp allergelukkigste wijze tot stand braoht: hel geestelijk loven bereikbaar te stel len voor allen." „Want toen Franciscue aldus onze thans zoo roemrijk rogeerende Paus zich door een onuitsprekelijke wilskracht voelde aange grepen, om alles to hernieuwen volgens dc Christelijke wet,vatte hy het plan op, om voor hen, die te midden van het gedruisch der wereld leefden, do gelegenheid o{Ten te stellen toti het bcreikeui der Christelijke vol maaktheid." In dezen geest spraken ook Pius X en Leo XIII. Zij noemen de Derde Orde een school voor Christelijke volmaaktheid, welke zonder twijfel door goddelijke ingeving is opgericht; een nieuw hulpmiddel voor de zedelijke verheffing en een nieuwe zegening des Hemels; een vruchtbare voortbrengster van geestelijke goederen, die de Tertiarissen op voert naar de volmaaktheid door hun dage- lijksohe on meeat gewone handelingen te hoi- Ligen; een Gode gewijd gebouw, dat in zich opneemt al degenen, die buiten do klooster muren vertoeven, opdat zij ongedeerd bewaard blijven togen de besmetting der slechten. „Wij witten zoo zei de Leo XIII dat gij met allo kracht werkt voor de verspreiding der Derde Orde, daar de Dorde Orde de men- schen tot waro Christenen vormt, niet alleen door de positieve voorschriften van de Regol, maar ook door haar heilz.amo verboden, waar door de mcnschen worden teruggehouden van het kwaad en van de ondeugden, van verkeer de schouwspelen en oneerzame samenkomsten, van weelde en onmatige begeerten, van haat en twist, welko maar .al to dikwijls gelegen heden zijn tot bederf." Doch, zooals iedereen begrijpt, men wordt nog niet heilig, als men enkel do zonde ver mijdt, daartoo is ook noodig, dat men op meer dan gewone wijze do deugd beoefent. Ook dit volmaaktere chrintelijko leven bevordert de Derde Orde en dat op een manier, welke zich aanpast aan het leven der menschen in de we reld. Zulks geschiedt voornamelijk door den regel, die de Tertiarissen zoo getrouw moge lijk moeten naleven. In dien leefregel, waar de geest van den Seraphijnschen Franciscus zoo scherp naar buiten treedt, vindt men een heer lijk samenstel van practiscbe voorschriften, welke evenzoovcel geneesmiddelen zijn voor de huidige samenleving. Die regel maakt mo del-Christenen, door de Tertiarissen in te lei den in de beoefening van werken van Gods- vereering, naastenliefde en versterving. Geen wonder dan ook, dat de regel der Derde Orde is genoemd „de kern van het Evangelie". De regel van den Franciscaanschcn Tertiaris, zeide Benedictus XV, is „het Evangelie in praktijk". Do reden dan ook, waarom de Pausen juist Sint Franciscus' geest zoo vurig onder de ge- loovigen verlangden te verspreiden, waarom zij bij herhaling wezen op zijn verheven voor beeld, is alleen deze, ckü de gGcsfc van Fran ciscus de zuivere geest van het Evangelie is, dat Franciscus kan beschouwd worden als een vofenaabt navolger van Christus. Door do Derde OTde, waarin de geest van den Sera- phijnscbcn Vader leeft, in wier rogel hij zijn rijke ziel neerlegde, hopen de Pausen do vol keren terug te brengen tot God. Ora de onderhouding van den Regel naar don geeet van den heiligen Stichter te verzeke ren, hebben de Pausen de Derde Orde gesteld onder de bestuursmacht der Minderbroeders. Hiermee is het middel gegeven, waardoor het streven naar volmaaktheid niet weinig wordt bevorderd en zooveel mogelijk wordt gevrij waard tegen menschelijke misvattingen. De Minderbroeders immers mogen het best in staat worden geacht om, zooals de kerkelijke wetgever in Can. 702 het verlangt, de Tertia rissen in den geeet hunner Orde te besturen. Aan de Oversten der Eerste Orde is de taak opgedragen te waken over de naleving van den Regel, nieuwe vereenigingen op te richten, verordeningen of statuten uit te vaardigen, zelf of door anderen jaarlijks visitatie te houden, het voorzitterschap te beklecden in de verga deringen van het bestuur, priesters als gede legeerde directeuren aan te stellen, onwaardi- gen uit de Orde te verwijderen, kortom, alles te doen, wat, mét uitsluiting der lijdelijke za ken, tot bet geestelijk bestuur der Vereeniging behoort. Het behoeft zeker geen betoog, dat deze leiding, waar zij zich vrij kan ontplooien en op oordeelkundigo wijze vyordt toegepast, van onberekenbaar nut is om de Derde Orde in baar eigen geest to bewaren en voor verval te behoeden. Gedurende zeven oeuwen zijn onielbaren den Heilige van Assisië govolgd zij hebben zijn geest in zich opgenomen door trouwo leden te zijn der Derde Orde. Zij hebben veel ge leerd in de school der christelijke volmaaktheid van hén heiligen Vader. De Derde Orde heeft niet minder dan 97 Heiligen en 66 Zaligen. TeH men daar nog bij de velen, die sedert on heuglijke tijden vóór het decreet van Urbanus als zaligen worden vereerd of in de laatste vier eeuwen als Eerbiedwaardigen worden ge huldigd, dan blijkt toch wel, dat de Derde Orde waarachtig geen school van kwezels is. Zij die eens leerlingen waren in de deugdenschool van Franciscus. wier leven in het kanoniek proces als heldhaftig is erkend door de Kerk, zij zijn thans de leeraars voor onze huidige Tertiarissen. Hun. heiligheid verkotidigt. lui der en welsprekender, dan welk menschen- woord ook, dat de school, waaruit zij zijn voortgekomen, een heiligende school is. Ja, werkelijk, de Derde Orde is een school voor Christelijke volmaaktheid. Gaat maar na de gloricuse geschiedenis der Derde Orde. Naast de lieftallige figuur der zoete H. Elisa- b th, de Hongaarsche koningsdochter, zien wij de krachtige gestalte van den geharnasten kruisridder der middeleeuwen, Lodewijk den Heilige; naast Elisabeth, do vredestichter van Portugal, een H. Ferdinand, den hamer der Saracenen; naast Cortona's boetelinge hot aanvallige kind der onschuld Rosa v. Viteébo. In de Derde OTde heiligt zich Nevolomis, de schoenmaker en Petrus van Siëna, eenvoudig koopman; Ivo en Joannes Baptista Vianneij, volijverig© zielzorgers en Rochus, die zich stelt in den dienst der pestlijders; Humiliaraa de weduwe, zoo bewonderenswaardig door haar geduid en haar liefde tot de armen en Viridia- na, die als maagd in de slrengsto boetplegin- gen haar loven doorbrengt: Luscheeius, uit muntend in alle liefdewerken en Elzeariua, die met zijn zalige cchtgeneote Dolpbina belofte van onthouding aflegt. Dat is een gloriegroep; dat is een Mei-wei, waar bloemen vol gratio hun kransen omhoog heffen, waar de morgen zon de dauwdruppele» in millioenen kleuren doet schit.eren; dat is een Italiaansch dal, aan weerszijden bezet met wilgetopte bergen, waar de Arno den strak -bl au wen hemel diep weer spiegelt, waar bet helle zonnelicht onafgebro ken schittert en dik-zwarte schaduwen van olijf en ohn scherp afleokent op de berghelling!. Zoo'n hei lig en-groep is een parad ije-weelda van groen en rood, van zilver en goud. Fr. DKQDATUS VERGEER, Nieuwe Niedorp. OEM»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1921 | | pagina 3