Tweede Blad. Uit de Pers. JAN MISERIE. ,t mt Cint* Zaterdag 9 October 1920 Geloofsverdediging. HET MATERIALISME. IIL Reeds hebben we in twee artikelen ons mat bovenstaand onderwerp bezig gehou den en gelet op hel, daarin verhandelde pogen we veronderstellen, dat de lezers d»zer rubriek thans weten, vooreerst, wat dj materialistische leer behelst en ten iwcedo, wat zij omtrent de waarde dezer |{(!r te houden hebben. Op gezag van de j^le moderne denkers konden en moch- tin, neen, moesten we getuigen, dat het Haterialisme als wetenschappelijk systeem niet meer in aanmerking komt. Het is een «milderde leer en een overwonnen stand point groote, albeslissende rden nu, waar- beste moderne denkers de stof-theo- als onhoudbaar verworpen hebben, is wijl deze theorie het Godsbestaan loo- en de wereld .met hare gebeurtenis- trachtte te verklaren zjnder God. Vol trekt niet! Onder de door „de Loods" a'ls beste moderne denkers geroemde man zijn er ongetwijfeld, die zelf ook. even- lis de Materialisten, het wereld- en 'het le- ensraadsel zooken op te lossen zonder een iod,als Schepper en Ordenaar der dingen, de reden, waarom zij het Materialis- venvierpen en het als ondeugdelijk en 'etensohappelijk brandmerkten was dat het Materialisme, wel verre van »t wereldraadsel te verklaren en op te Los- verklaring en een oplossing geeft, op zich zelf weer een onverklaarbaar udsel vormt en ons derhalve niet wijzer pakt, doch ons in nieuwe duisternissen Daarenboven is het materialistisch sleem vol innerlijke tegenspraak. Wat dit laatste betreft, een voorbeeld, lezer zal zich herinneren, hoe het Ma- beweert, dat alleen hot zinnen kwaarneembare, m. a. w. alleen datgene It met de zintuigen kan worden waarge- men, werkelijk bestaat,- terwijl al het dere slechts droombeeld en fantasie is. kennis gaat volgens dat systeem niet boven de kennis door zintuigelijke ïaraeming of ervaring verkregen. Welnu, sdat zoo is, waar haalt het Materialisme zijn leer of zijn kennis van de atomen Want al is het mogelijk, dat er i. w. z. allerkleinste, niet meer verdeeling vatbare stofdeeltjes be- hoe is de stof-theorie acher de ken- van hun bestaan gekomen? Zij, de ato- onlgaan immers aan elke zinnelijke araeming. Zelfs de beste microscoop is instaat aeze anerKieinste stoiaeeftjes ons zichtbaar te maken, nu verbeelde men zich, dat ondanks q ihet ,niet-zintuigelijk-kunnen- irnemen der atomen, het Materialisme ehtans aan hun bestaan, vasthoudt. wat i9 dat anders dan met zich zelf tegenspraak zijn? De eenvoudigste, est ongeletterde menscli vermag dit in zien. De stof-theorie zondigt tegen haar grondbeginselen door iets als be de en als waarheid aan te nemen, wat ioluut aan elke zintuigelijke waarne- ontsnapt. Maar zijn wij dan niet ge- itigd, ons beroepend op de eigen* ma- 'istische beginselen en deze als crite- of maatstaf bezigend bij de beoordee- van de materialistische leer, deze leer room beeld' en fantasie te verwerpen? de leer der atomen veroordeelt de f-theorie derhalve z;ch zelve, tog meer voorbeelden van dergelijke te- nspraak in het materialistisch systeem den we kunnen aanwijzen, bijv. waar preekt over het bestaan van een onein- aantal van genoemde allerkleinste ifdeeltjes (atomen) of ook, waar het be- dat die stofdeeltjes eeuwig zijn. We, so daar eoliter overheen en volstaan met ermelding, omdat een naidere toelich- van deze tegenspraak haar eigenaar- oweilijkheden meebrengt. 'Niet waar, moeten één ding vermijden: onbegrij- pjMe worden. Welnu, lang niet alle le- s zouden ons bij die nadere toelichting own volgen. We mogen dat gerust zeg- Met is voor mijn lezers geen sohande. den aard ihunner levensomstandigheden 1Z1J niet genoeg geschoold, om zich te noen verdiepen in wijsgeerige vraag den en indien wij dat toch deden, zou den deze artikelen he't gevaar lóopen onge lezen ter zijde te worden gelegd. Het is trouwens niet noodig. Aan het eerste, zoo gemakkelijk te begrijpen, voor beeld van tegenspraak in liet Materialisme hebben we voor ons doel genoeg. Waar de stof-theorie ten opzichte van het be staan der atomen, volgens haar eigen leer had moeten besluiten tot het niet-bestaan dezer atomen dat zou immers conse quent geweest zijn daar kunnen we ons ontslagen achten verder op haar bewerin gen omtrent het oneindig getal der atomen en de eeuwigheid! dier atomen in te gaan. Alleen dit. Hoe weet het Materialisme? dat er een oneindig aantal atomen be staat? Hoe weet het, dat die atomen eeuwig zijn? Door de waarneming der zintuigen? Dat is immers volgens de materialistische leer het eenig middel, om kennis te verza melen. Maar het is duidelijk voor iedereen, dat ook dit, gelijk het bestaan zelve der atomen, totaal aan elke zintuigelijke waar neming ontgaat. Nogmaals, de stof-theorie veroordeelt zich zelve door haar innerlijke tegen spraak. W. P. J. JANUS, Delft. Kapelaan. BIDDEN EN WERKEN. Pater Martialis Vreeswijk O.F.*M. schrijft in D e T ij d: O, als de arbeider, o, als de werkman eens bad des morgens en des avonds, vóór en na zijn arbeid, asl hij eens bad drie maal daags De Engel des Heeren, als hij eens bad den ganschen dag, door zijn werk te maken tot de schering van den inslag des gebeds, welk leen pracht van weefsel zou lnj don bereiden, waardoor hij, ofschoon armer dan de armste, den naakten Jezus zou kunnen kleeden en uit dossen met meer dan koninklijke staatsie. O, als een werkman biddende werkte, hoe zou hij dan worden als een priester, voortdurend neergeknield voor het aan schijn des Allerhoogsten en rusteloos zwaaiende het Nv ie rook vat der geurende aanbidding. O, als *n' arbeiders eens bidden de werkte hoe zou hij gelijk worden aan die bovenaardsche, hemelsche geesten, aan die van liefdegloed ontstoken. Serafijnen, die nooit ophouden lof en hulde te zingen aan den God van hemel en aarde door het driewerf: „Heilig, heilig, heilig!" Zeker, streven mag en moet de werk man naar lotsverbetering naar het hervor men der soeiale nooden, even goed als elk aoder van welken stand ook, maar boven alles en voor alles, ook om de maatschap pelijke hervorming te doen slagen, moet hij bidden, moet hij wijding geven aan zijn arbeid, moet hij biddende werken. DE PAUS IN HET VOLKENRECHT. We lezen in de (A.-R.) .Rotterdam mer volgende artikeltje dat, komend van die zijde, indruk moet maken, looven, dan is een gezan(schap bij den Paus een door niets gerechtvaardigde vriendelijkheid aan de Roomsche Kerk, wier geestelijk hoofd aldus "geëerd wordt. Op dien weg zou aan de vertegenwoordi gers van andere geestelijke richtingen ge lijke ,eer moeten bewezen. Van juist inzicht geeft dergelijke rede neering niet blijk. Het gezantschap van den Paus heeft een historischen achtergrond. In 1871 werd het opgeheven op voorstel an den liberalen afgevaardigde van De venter, Mr. Dumbar „den diplomaten- erslinder" gelijk Mr. van Weideren Rengers hem in zijn geschiedboek noemt. Verreweg de meeste Europeesche sta ten ook niet Katholieke hielden even wel Biet gezantschap in eere. Immers art.. 11 der Italiaansche garan- tiewet waarborgt aan de vreemde gezanten bij den Paus en aan de pauselijke gezan ten in het buitenland tijdens hun verblijf in het koninkrijk alle voorrechten en vrijheden, welke aan diplomatieke agenten door het volkenrecht zijn toegekend. Verschillende volkenrechtelijke be voegdheden zijn den Paus toegekend. Bui ten het gezan tschapsrecht, geniet hij de volkenrechtelijke onschendbaarheid, heeft hij de'bevoegdheid, om volkenrechtelijke tractaten te sluiten. Hoezeer dan ook de Paus eene bereke nende positie in het volkenrechtelijk be-* drijf inneemt, blijkt uit hetgeen wij von den in een der nieuwste studies over het volkenrecht. Wij bedoelen het boek: „Grundlagen des Volkerrechts" van Josef Kohier, dat in 1918 verscheen. Kohier is een korypheën van de Berlijn- sche Universiteit, lid van talrijke buiten landse he (wetenschappelijke instellingen. Welnu, deze Kohier eclirijft letterlijk op bladzijde 51: „Aan den Paus komt ook de deelname aan volkenrechtelijke congressen toe en al heeft de geschiedenis geleerd, dat de volkenrechtelijke moraal van het Paus dom torenhoog uitsteekt boven die van het koninkrijk Italië en dat het verbod van deelname een groot onrecht was." Aan velen in Nederland in- onze dagen eerbiedig in overweging gegeven."- BINNENLAND. EEN PRACHTIGE MISSIEEAART. Bij Tihéonville te Leiden is verschenen een schitterend' geslaagde Missiekaart, 't begin van een serie kaarten over al de Missieveldcn der geiheel-e wereld, 't Idéé is overheerlijk. Wij. zwoegen, geven en bid den voor den zegen des hemels over den missie-arbeid overal is de actie doorge drongen, maar we kennen al de punten en plaatsen niet, waar de brengers der blijde boodschap zich bevinden en waar ze roe pen om onzen steun. De onvermoeibare P. Kleijntjes S.J. met P. Tarcisius O.M. Cap. hebben 't grootsche werk ingezet met deze prachtkaart, die tot opschrift heeft: „Onze Koloniale Missies". Nu weten we waar in onze Kolonies gearbeid wordt voor de uitbreiding van het Evangelie en door wien alles is nauwkeurig met sprekende kleuren aangegeven. Wie de geschiedeniskaartcn van P. Kleijntjes kent, ziet hier dezelfde eigen schappen weer in deze missiekaart; zeer mooie, zacihte kleuren, nergens overlading, maar alles wat voor kennis der missie noodig is staat aangegeven. En nu de prijs Van deze prachtkaart op stevig papier, dat, nog van voor den oor log dagteekent? De kaart is op een lengte van 1.10 bij een breedte van 1.50. En hij kost maar f 2.50 en bij dozijn, -f 2. Door een milde gift van een echten missievriend en door een flinken steun der Indische Missie- vereen iging is het mogelijk voor zoo wei nig geld zulk een prachtkaart te krijgen. Een dergelijke geschied en iska art zou te genwoordig zeker f 17.50 kosten. Daaren boven is alles, wat er met dit werk bij zoo'n 'lagen prijs nog verdiend wordt, ten bate vain onze missies. Iedere echte Missie vriend. iedere pastorie patronaat, Room sche school, moet zich zoo'n missiekaart aansrhaffen. Zoo'n kaart zal 't vuur en ijver voor de missies levendig houden, misschien meer nog dan veel andere propagandamiddelen. Met één enkelen blik overziet men daar Ihet rijke arbeidsveld, waar men meewerkt door zijn geestelijken of sfoffelijkcn steun. Alle lof dus aan de firma Théonville te Leiden, die door echten missieij ver gedre- de bewerkers van deze kaart in staat stelde zoo'n prachtwerk te leveren voor zulk een prijs. P. v. L'. BOODSCHAP" TE DEN HAAG. Dit Catechumenaat gevestigd aan de Elandstraat 128 te 's-Gravenhage, is deze week plechtig geopend. 'De presidente der St. Reinil la-stichting {dit is do naam van het liefdewerk), freule Mathilda van Lennep, brac-ht in een ope ningswoord hulde aan het .plaatselijk co mité. Zij heette vervolgens welkom d'e overste van huize Bethanie, te 'Bloemen- daal, Mej. Maria Albers, de hoofd-catechis- ten, de catechisten, de helpers en helpsters en allen, die gekomen waren om deze plechtigheid bij te wonen. Wethouder Van Vuuren schetste het sclioone werk; het is een instelling die be oogt de verbreiding van het ware geloof onder de ipaatschappelijk meest misdeel- den, het brengen van het geluk van het Katholicisme onder .de laagste klassen der maatschappij. Het is dus een catechume naat in den echten zin. Het liefdewerk van het catechumenaat volgt de gebruikelijke Missie-methode: het werken onder de kin deren. Hiermede is in 't kort weergegeven wat „De Blijde Boodschap" bedoelt. Met de Leiding van het catechumenaat te 's-Hage is belast mej. A. v. d. 'Most; die vroeger in het. Leger des Heils werkte, maar tot het Katholicisme bekeerd is. Mej. v. d. Most deelde een en ander mede over de wijze waarop gewerkt wordt. Bij de scholen in de buurt had men strooibiljetjes verspreid, waarop de bijeen komst was aangekondigd, en den eersten keer was het lokaal reeds geheel gevuld. De opkomst der kinderen nam geleidelijk toe, zoodat er de vorige week bijeenkom sten konden worden gehouden op Zondag FEUILLETON. "aar P, LOUIS COLOMA S. J, l m°et den goeden God voor alles Kbaar zijn," zei.de zij, bukte snel en op. Maar nu weerklonk """wh, schaterend! en schimpend, en uitbarsting ivan een maandenlang Wouden en opgehoopte ergernis over ^oude wijf. ^dend ten vloekend liep Salamanca p^d van het opnieuw uitbarstend ge- i ,met hoog opgeheven handen, weder- hof op, om eich aan de pomp van ^'1 te reinigen. Maar zij had haar nog -niet bereikt, toen op eens de toor- o® uitdrukking op haar gelaat verdween itm ^nsche nj van andere gevoelens, in Irikkon zichtbaar vverd. Men kon op gelaat lezen eerst de verbazing, dan l*. daarna een booze tevredenheid, m!? een helsche vreugde, een khi aUeen kan ontstaan uit een u naar wraak, die bevredigd gaat wor- 'la<* naiïiolijk voor de deur van ii# v!?e <3e lanSe gestalte bemerkt, als lukt °UW verm°rnd. De man stond diep en"sprak door het sleutelgat meti iemand die in 'huis was. Aanstonds ge- 1 voelde Salamanca bij instinct, dat die merkwaardige bezoeker niemand anders zijn kon dan Jan Miserie, en in hare sluw heid begreep zij nu ook dadelijk, dat die boodschap van Jacob Lapa slechts een ver zinsel was, hetwelk ten doel had, haar van den Erwtenhof te verwijderen. De oude vrouw bedroog zich niet. De man in dio vreemde vermomming was wer kelijk Jan Miserie. Hij had zich voorge nomen Marianne te bevrijden uit de brutale tirannio baars vaders en de plagerijen van Lopijillo en Salamanca; met behulp van kapelaan Antonio, die het meisje zeer goed gezind was, had hij een zeer eenvoudig plan daartoe opgemaakt. Marianne was meerderjarig en kon dus, volgens recht, naar eigen vrije keuze bepalen, waar zij wilde wonen. Als zij zelf nu wilde, zou zij gebrachtworden( (bij mnj bloedverwant je van den kapelaan, welke ziel) bereid ver klaard had, het meisje in haar huis te nm-en, totdat de wettelijke vereisente for maliteiten waren vervuld en zij met Jan kon gaan trouwen, zij het dan ook tegen den wil baars vaders. Reeds den vorigen dag was Jan vol vreugde naar Marianne gesneld, om haar dit plan imede te deelen, en haar te be wegen, het ten uitvoer te brengen. Maar de oude MaArten hield voortdurend 'deuren ejt veders gesloten* 'zp.odat Marianne tn en Woensdag om 4 en 5 uur, op Donderdag en Vrijdag om 5 en 7 uur en bovendien nog een op Zondagavond voor de grootere kin deren. De bedoeling is uit de k*'nderen, die komen, een kern te vormen en met die kern de andere kinderen te bereiken om ze ook hierheen te brengen. Voor dit werk, zegt spreekster, is liefde noodig, een liefde, die er niet tegen op ziet om die meest verwaarloosde kinderen in de armen te drukken, ook al zijn zij half- gekleed, in lompen, en al stinken ze, en hun een kusje te drukken op hun kopje, om ze dan te zeggen: vind je het hier prettig? Spreekster vraagt gebeden om van God te verkrijgen, dat deze geest onder de dames van het liefdewerk behouden blijve. Vervolgens sprak de Zeereerw. Pater Dr. Jac. v. Ginneken S.J., die er op wees dat het catechumenaat niet aanvallend op treedt. Bij dit apostolaat, dat hoofdzakelijk door vrouwen verricht wordt {voor ongedoop- ten mogen ook de vrouwen prediken) moet men drie phasen onderscheiden. De eerste phase van het catechumenaat is den kinderen te leeren religieuze men- schen te zijn zonder meer en hun den na tuurgodsdienst te leeren zonder de open baring; de tweede phase, hen op te voeden tot christenen en op het ruimere Godsbe grip voort te bouwen tot een soort chris tendom zonder geloofsverdeeldheid; in de derde phase willen wij de kinderen katho liek maken. Daarvoor is de toestemming der ouders noodig. Hebben wij die toe stemming, dan gaan wij den kinderen de specifiek katholieke zaken leeren. Als goedgelqovige protestantsche kinde ren komen, worden ze afgewezen; voor ben is dat werk niet. De opzet is voor z.g. hei den-kinderen. die prac-tisch absoluut niets zijn. De katholieke kinderen, die komen, worden naar de patronaten verwezen. 'Spr. deelt medo, dat. het reglement voor het catechumenaat en de statuten van Bethanië te Bloemendaal door Mgr. Gallier op 3 December van liet vorige jaar zijn i goedgekeurd. Mgr. spoorde aan, zoo spoe dig mogelijk met het catechumenaat in Den Haag te beginnen, om te laten zien wat men kan. Spr. wekte vervolgens op, om optimist te zijn. Ook Jezus is optimist geweest. Als wij Jezus willen navolgen, moeten wij den durf hebben, om te zeggen tot O. L. Heer: Stuur mij! Ieder mcnsch is geschapen om God een dienst te bewijzen. Begrepen alle monschen dit, dan zouden zij veel gelukki ger zijn. Het is niet de schuld van de massa, maar van de leiders, wanneer de wereld niet deugt. Vraagt van God een ziel en leeft daar naar. Leeft zoo. dat gij eenig recht hebt iets van God te vragen. Met de bede, dat God deze woning zege- 'n e, eindigde spr. Hierna was gelegenheid de verschillende vertrekken en het eenvoudige huiskapel- letje te bezichtigen. HILLEGOM. Gemeenteraad. Donderdagavond vergaderde de Raad. Do meeste punten der agenda gingen vlie gensvlug onder den hamer dooi*. Punt 9 bestendiging heffing Haven- en Kadegeld word breeder behandeld. Het bleek, dal de cijfers, in de stukken genoemd, la laag waren en inmiddels verhoogd. Een en an der moest nader worden toegelicht. De heer Van de Poll gaf een vrij scherpe critiek op den /toestand van de Haven; spr. w.il de rekening sluitend hebben, doch dan ook de boel in orde. 't Is er treurig zegt hij, de invaart, is niet in orde, de schepen kunnen (niet aan den wal komen. Wethou der Balvers verdedigt do zaken; hij geeft echter toe dat en afdoende verbetering zelfs f 50.000 zou kosten, dat er bij parti culieren onwil in helt spel Ss bovendien. Spr. acht ook de critiek van den heer v. d. Poll wel wat (kras.-Bij dc a.s. begrooling zal de zaak weer Ier sprake komen. Inzake subsidie „Vakschool voor Meisjes voor Leiden en Omstreken" wordt afwijzend beschikt, omdat van hier slechts één leer linge die onderwijsinrichting bezoekt. De heer Vooren zal later over deze kwestie met een voorstel komen. De rondvraag was wel belangrijk. De hoer Loerakker meent dat er wan trouwen bestaat nopens 't bestuur van „Goed Wonen". Wethouder Balvers weer legt. zulks, hij noemt een po9t van ƒ128000 die ui't Den Haag werd gehaald door den gemeentebode en een der Weihouders, van wantrouwen is geen sprake. De heer Loe rakker klaagt ook over lastige honden. De heer van de Poll informeert naar de elec- gewone omstandigheden voor Jan niet te genaken was, wilde hij zich niet bloot stellen aan zeer bedenkelijke gevaren. Zoodra Salamanca Jan zag, vergat zij hare woede over do vuile grap. welke die kwajongens haar bezorgd hadden. Ook hare zucht naar reiniging was daardoor zeer'verzwakt. Zij gunde zich den tijd niet meer, om naar de pomp te loopen, doch tilde haar overrok op, en veegde, zonder verderen omhaal, hare handen af aan haren onderrok. Dan schoot zij, dilmaal inderdaad gelijkend op een kanonskogel, naar den scheerwinkel, waar Lopijillo ge woonlijk zat te praten. De grooie staatsman en patriot bevond zich werkelijk op dit voornaamste punt van zijn werkkring. Aanvankelijk was hij zoer misnoegd, dat de oude vrouw tiem kwam storen in zijne volksrede, doch toen hij hoorde, waarom het te doen was, verscheen ook op zijn gelaat da uitdrukking dier duivelsche vreugde, welke Salamanca reeds getoond had. Hij zeide aan de verklikster, dat zij hem wachten moest aan den ingang van den Erwtenhof, en holde toen aan stonds naar eene vuile, gemeefie kroeg, waaruit, onder ruw geschreeuw en rumoer, het rythmische handgeklap hem tegemoet kwam, waarmede bet volk in Andalusië zijn zang begeleidt. Een rauwe jeneverstem zong luist sm liédje. (rificalie der gemeente. Spr. zegt, dat U Lisse eerstdaags electrisch licht brandt. Gaat dit buiten Hillegom om? Wethouder v. Zanten zegt de zaak te zullen Onderzoeken! De heer v. Waasbe-rgen vraagt hoe 't slaat met de waterleiding. De heer Vooren zegt, dat de commissie eerstdaags met een voorstel komt. Hierna sluiting. Bloembollenbeurs. De belangstelling voor de bloembollenbeurs was Donderdag niet groot. Er was weinig vraag naar hya cinthen en tulpen, meer naar eenige soor-< ten gladiolussen. De volgende noteeringen/ werden o. a. gemaakt: Hyacinlhen: EB. Perle Brillant f7; E.B. Fürst Bismarck f 16; E.B. Grand Monarque f8; E.R. Gertrude f8; E.R. Gigantea f 10; E.B. Grand Maitre f 10; E.B. King of the Blues f6; E.R. Lady Derby f7; E.W. l'Inno- cence f7; E.'B. Marie f5. Enkele tulpen: Due v. TJioll wit maxims f2.75; id, scarlet f2.75; Chryselora f3; Cra« moisie Brillant f2; GeJe Prins f 1.75; Grand Due f 1.75; La Reine fl.50; Moü Tresor f3.50; Prins van Oostenrijk f2.75; Proserpine f7; Rose .Grisdelin f2.50; Tho mas Moore f2.10; Vermillion Brillant f3.50; Witte Zwaan f3; Couleur Cardinaal f3.75. Dubbele tulpen: Couronne d'Or f3; Mu- rillo flf 1.75; Salvator Rose f3; Vuur baak f4.25; Lucretia f2. Darwin Tulpen: Bar.*de la Tonaye f3; Clara Bu-tt f3.25; Te Dream f3.10; Europa f3.65; Mr. Farnc Sanders f4.75; Psyche f2.75; Bartigon f5.25; Mad. Krelage f4.25; Pride of Haarlem f3.20. Dubbele narcissen: Albo pleno odorato f2 Enkele narcissen: Ajax Princeps f2; Bic. Empress f5; Bic. Victoria f5.25; Golden Spur f4.50; Incomparabilis Sir Watkin f4.50; Lorifolius Emperor f4. Glad. Colv. Al ba f2.50—f3.50; Glad'. Blushing Bride fl.25; Glad. Ackermani f3.50; Glad. Halley fl.50; Brenehlegersic. f5; TTulst f4; Panama f3.75. Crocus geel fl.30. Crocus Purpurea' Grandtflora fl.25. Croc, in soorten f0.65. Lil. Lancif Album f27.50. Rubrum f20; Roseum f20. lAnem. de Caen fl.50; St. Bridgid f2.25. OEGSTGEEST. Geitenfokkerij. Donderdagavond ver gaderde de afd. Oegistgeest „Sint Wille- brordus" van den R. IC. Bond in de provin cie Z. H. In zijn openingswoord sprak dq voorzitter een bijzonder kort woord tot don nieuwen adviseur, kapelaan J. Mol. Twco nieuwe leden weiden aangenomen. Verslag is uitgebracht der bondsvergadering, ge houden 29 Sept. Als afgevaardigde naar het Plaatselijk Comité der K. S. A., in do vacature W. A. Zandbergen i6 gekozen J. G. van Rijn. Bij meerderheid van stemmen is opgeheven do plaatselijke gcitenverzeke- ring, in afwachting wat de bondsverzekc- ring zal worden. Op de Obligatielening van den bond is ingeschreven voor een bedrag van f 25,De afd. stelt voor hare leden hooi beschikbaar, af te halen bij P. Beijers- bergen, prijs per 100 pond f 2,50. Besloten is^emeeiHesubsidie aan te vragen. De voor- te, zindelijkheid, ligging, beweging "étif iü3C. Waarom aan de eischen daaromtrent moet worden voldaan in het belang van het beest en de'houder. Die eischen vormen den grond slag bij de beoordeeling der 6lalkeuring, welke in November en December zal wor den gehouden. Het bestuur stelt 3 medail les beschikbaar als prijzen voor de beste 6tallen. De Jury is gevormd door de hee ren L. W. Abswoude, (plaatsvervanger) D. den Hollander, G. J. Schoonderwocrd en H. Verhoeven. Op deze vergadering werden do diploma's uitgereikt der keuring gehouden op t> Augustus. Bij H. Verhoeven kunnen do leden in 't vervolg ook dekbewijzen ha len. Dekbewijzen moeten na werping wor den ingeleverd bij het bestuur en daarop ingevuld lettor en nummer. De kapelaan 6prak nog een kort en hartig woordje, daar na verloting en sluiting. RUN SATER WOU BE. Fotvcedag. Wederom werd alhier een fokt veecfag gehouden, uitgaando van do lokverceuit ging .Vooruit" en do afdoeling van de Holland* sc-ho Maatschappij van Landbouw alhier. Er wat ran totaal 54 6tuks aanwezig. Voor stierkalveren violen de prijzen ten dool: le pr. G. Eikelenboom; 2o pr. G. D. van Loont wen; 3o pr. G. Eikelenboom. Voor kuiskalvorenle pr. G. D. van Leeuwen'j 2e pr. W. Jansen3e pr. G. Eikelenboom. Eervolle vermelding: G. D. van Leeuwen. Voor kuispinken: le pr. G. D. van Leeuwen; 2e pr. wed. H. van Egmond; 3o pr. G. D. van Leeuwen. Eervolle vermelding G. D. van Leeuwen. Daarna volgde een keuring van dieren mob bekende afstamming. Met den voet stiet Lopijillo de deur van die walgelijke kroeg open. Aanstonds zng hij recht voor zich wien hij zocht. Maar Ion Smeerpoes zat, in gezel schap van vijf of zes mannen met een zeer gemeen uiterlijk, aan een tafel, waar zi] allen tegelijk dronken, schreeuwden, zon gen en vloekten. Niemand van dat gezel schap was mog volkomen in behoorlijken staat. „Foei, Maarten," riep hij, zonder eenige .inleiding, den ouden dronkaard toe, „foei, Maarten, schaam jij je niet?" „Hola, jongetje, wat zeg je daar?" riep Maarten terwijl hij opstond. Zijn plunje hing verward langs zijn lichaam, en zijn ■pet stond achter op zijn hoofd als een aureool. „Dat jij je moet schamen," vervolgde Lopijillo. ,,Je bent een domoor en een laf aard." „Wat? Ik een lafaard? Ilc ben niet bang, voor God niet en voor den duivel niet." „Nu, als ge dan niet bang zijt voor God, noch voor den duivel, voor Jan Miserie schijnt ge dan toch een helscheji angst te hebben!" „Ben je gek, kerel! Ik zou voor dien landlooper bang zijn! Waar is hij! Toe ver tel op! Ik verpletter den vent, als ik hem in mijn handen krijg!" „Nu, heb maar zoo'n grooten mond niet. Dat ziin tpcli allemaal maar nraati.es! UfbJ. ge dan niet aan Marianne verboden, om met dien landlooper te praten? En.nu laat ge hem voor je eigen deur staan, en daar door het sleutelgat lieve woordjes ver- koopen. Zeg nu maar, dat ge geen lafaard zijl!" „Wat! Waar is de hond! brulde Maarlen in de hoogste woede, en haalde een groot dolkmes uit zijn gordel. „Ik zal dien schoft dit mes door zijn keel steken, totdat hij genoeg heeft". „Wat zoudt g& ook daartegen kunnen doen, arme tobberd! Ge hebt immers thuil toch niets te zeggen," stookte Lopijillo, met het doel, bm de woede van dien dronk aard tegen Jan nog hooger te doen vlam men. „Als ge de vertooning soms zien will, dan moet ge maar naar den Erwtenhof gaan. Maar waarschijnlijk zult ge daarvooü wel bedanken! Hahahal" De oude dronkaard sprong heen, als een tijger, /wiens kooi geopend is. Een van zijol kameraads, die niet zoo geheel dronken was, wilde hem tegenhouden, maar titj wierp hem met een geweldigen vuiststool terug. Lopijillo volgde Maarten spoedig, ferwip hij huichelend ric-p: „Ik ga hem na, begaat d? vent misschien nog een ongeluk.'» (Wordt vervolgd).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1920 | | pagina 5