Tweede Blad. Uit de Omgeving. Dinsdag 25 Mei 1920. EN CYCLI EjKFEEST TE OEGSTGEEST. Het Encycliekfeest heeft.telken jare een groote aantrekkingskracht op den Ka tholiek't Is toch de herinnering aan den Zendbrief des Pausen, die op het so ciale wereld-gebeuren een invloed heeft uitgeoefend van niet te overschatten be- teekenis. 't Is het feest van fiere Roomsche trots en innigen Roomschen blijdschap! Zoo ooik is gisterenmiddag het Encycliek- feest wederom schitterend geslaagd. Van de Steenschuur af trok de Leidsche Volksbond en vakvereenigingen (oo'k de R. K. Politieagenterivereeniging) met ba nieren en vanen naar Oegstgeest voor op ging de geest adv., de weleerw. pater Schuurman. Het muziekkorps, hetwelk meetrok, kon zich niet doen hooren. Vóór half twee was de in haar soberen eenvoud stijlvolle en stemmingsvolle pa rochiekerk van Oegstgeest gevuld met meetinggangers. De weleerw. pater J. Janssen O. F. M., uit het klooster te Vorden, deed het Lof, waarna de weleerw. heer G. Ilubers, ka pelaan te Oegstgeest, een korte toespraak hield, waarin Z.Eerw. wees op de beteeke- nis der pontificaten van Leo XIII, met- zijn Rerum Novarum, en Pius X door de ver breiding van de veelvuldige H. Communie De ZeerEerw. heer pastoor W. Roozen wijdde vervolgens het nieuwe vaandel der afd. Oegstgeest een vaandel, hetwelk vele grootere af deelingen aan Oegstgeest zullen benijden! De stoet van afdeelingen trok nu langs een omweg naar het terrein voor de mee ting, aan de Julianalaau. In de eerste rijen gingen mee de sprekers pater Janssen in Franciscaner habijt en Mr. Bomans. Vertegenwoordigd waren de afdeelingen Oegstgeest, Leiden, Warmond, Wassenaar. Noordwijk, Lisse, Sassenheim, Noord- wijkeiiicrut, Voorschoten, Zoeterwoude, Hoogmade, Voorhout, Katwijk en de muziekcorpsen uit Leiden, Oegst geest, Lisse en Zoeterwoude duisterden de optocht op, die met de kleu rige vanen en gouden kr-uizen onder detj van zonnelicht doorstroomden blauwen hemel een schitterenden indruk maakt?. Op het terrein was een podium voor be- stuurderen, geest, adviseurs (verscheidene eenv. heeren waren aanwezig) en de beide sprekers. Een ander podium was bestemd voor de muziekcorpsen. Volijverige propagandisten hadden een boekenstalletje ingericht, waar zij goede lectuur propageerden. De voorzitter der afd. Oegstgeest, de heer A. F. Meijer, opende de bijeenkomst. Op e ning? woord. Wanneer er ooit een reden is, om vreug de te uiten, aldus spr., dan is het nu, nu wij onze Katholieke overtuiging hebben gemanifesteerd aan vóór- cn tegenstanders, op zulk een heerlijke wijze. Onze Kerk s onoverwinbaar, gelijk in de loop der ge schiedenis ten duidelijkste is gebleken. Overwonnen heeft de Kerk het liberalisme met z'n valsche leuze, dat ieder voor zich zelf moest zorgen, waardoor rijkdom kwam in handen van enkelen en armoede in breede kringen. Ook gaat het socialisme zijn ondergang tegemoet. Niet minder dari 1G50 léden heeft de S. D. A. P. het laatste jaar in ons land verloren. Spr. brengt een woord van hulde aan de nagedachtenis van Paus Leo XIII, die door zijn „Rerum Novarum" zulk een machti ge stuwkracht aan de sociale geschiede nis dezer eeuw heeft gegeven. Spr. deelde vervolgens mede, dat de spre kers pater Borromaeus de Greeve en Henri Hermans verhinderd waren gew.orden en in hun plaats waren gekomen pater Jus- tius Janssen O.F.M. en mr. Bomans. Nadat het Bondslied was gezongen, was" het woord aan den gevierden spreker mr. Bomans. Rede van M r. Bomans. In de encycliek „Rerhm Novarum" spreekt de stem van de natuur, van den natuurlijken aanleg van den mensch, dat n.l. de liefde tot God cn den evennaaste de grondslag moet zijn van 'smenschen leven. In de „Rerum Novarum" worden aangegeven de rechten en de plichten van den staat. *Cr is veel onnatuur in de wereld. In Londen b.v. zijn meer dan 12,000 waarzeg sters, al dan niet werkende met koffiedik. Het spiritisme en occultisme viert hoogtij. Vliegeniers durven niet opstijgen zonder 'n bil liken, enz. enz. In litteratuur en pliilosophie is het alles onnatuurlijk pessimisme. In bouwkunst heersclit onnatuur; in de schilderkunst is het evenzoo. In Nijmegen plaatste men een schilderij op haar kop en men vend het mooi. Onnatuur is ook het brute materialisme, dat oorzaak is geweest van den wereld oorlog. De vrede van Versailles is het toppunt van onnatuur, omdat meu gelieele volke ren wil uitmoorden door den hongersnood. Gekunsteld is geworden de politiek, die is afgezakt tot het bolsjewisme, dat het hoogtij is van de onnatuur in 's menschen bestaan. Onwrikbaar is door de eeuwen heen blijven bestaan het Katholiek geloof, het geloof aan Christus en Dien gekruist. (Ap plaus). In 1885 is Karl Marx gestorven on er is geen rasechte Marxist meer in oris land te vinden. Hoe hebben wij het socialisme zien terug gaan in Rijnland, in Antwerpen cn in Brus sel, boe hebben onze vrouwen het geschopt in Maastricht. (Applaus.) Nog enkele jaren gn de laatste social ut is gestorven, maar millioenen zullen er blijven geboren worden uit Katholieke ouders en worden opgevoed tot eere Gods. (Applaus.) Straks gaan wij strijden in Leiden. Gok •Leiden zal toonen wat de Roomsche vrouw vermag! Na Leiden komt verblijden! De vrouwen zullen, hoe ook het socialis me zal trachten haar te winnen, worden onze Jeanne d'Aic's. (Applaus.) Het gaat om de zaak der vrouwen, zegt spr., verwijzend naar Rusland met de „socialisatie" der vrouwen en de voorberei ding van vrouwen-silo's. De vrouwen- moeten meedoen met de propaganda, moeten zich opgeven voor het lidmaatschap der Kath. Kiesvereeniging. Wat moeten wij allen doen? Een 92-jari- ge pastoor heeft dit aan spr. geleerd, ge lijk hij geestig schetst: wat er ook gebeure, wie ge ook zijt, en wat ge ook doet, „als ge maar braaf blijft". In ons parlement is verkregen de gelijk stelling op liet gebied van het lager on Ier- wijs. Wij moeten krijgen ook in Leiden onze Roomsc'he II. B. S. cn Gymnasium. En daarboven ziet spr. gloren de Roomsche hoogeschool. Vivat Academia Catholica. (Applaus.) Over Hollands lage landen zal jubilee- ren: Christus regeere, Christus heersche over ons en onze kinderen. (Applaus.) 3 voorzitter dankt den spr. en vraagt vervolgens de bloempjes ie koopen van .„Herwonnen Levenskracht" en een offertje te brengen voor aflossing der voor aankoop van het vaandel gesloten leening. Nadat eenige muzieknummers waren uitgevoerd, betradt pater Janssen het spreekgestoelte. Rede pater Jansen. Spr. wijst op het geluk, dat de Katholie ken vinden iri hun eenheid, in hun saum- hoorigheid. Bijzonder gelukkig zijn de weiklieden, omdat ook Christus tijdens Zijn sterfelijk leven een werkman was. Paus Leo XIII heeft ten bate der werk lieden de .Rerum Novarum" geschreven. Rerum Novarum is het geluk van den erkman. Drie dingen zijn noodig, om gelukkig te zijn: geloof, welstand en tevredenheid. Zonder God geen geluk; met Hem wel geluk. In den breede schets" spr. (hoe het geloof alleen geluk kan brengen hij de moeilijkheden, bij de wederwaardigheden des levens. Dat is zoo in het particuliere leven, in de huisgezinnen en in de maat schappij. Bij het geloof is welstand noodig. Spr. werkt de gedachte uit, hoe t den arbeider mogelijk moet wezen, 'behoorlijk gehuis- est te zijn, een goeden maaltijd te genie- ten, netjes gekleed te zijn, enz. Dat alles kan men niet verkrijgen door (koperen cen ten, maar daarvoor is ook groot, geld noo- ig, daarvoor wordt een zekere welstand geëischt. Op de derde plaats is tevredenheid noo dig voor het geluk. .Wie tegenslag of tegen spoed heeft, moet zien naar de zonnige zijde van het leven, en naar anderen, die meer rampen hebben te verduren. •Die schat van geluk geloof, welstand en tevredenheid wordt belaagd door de socialisten en communisten. Daarom moet tegen hen de strijd worden gevoerd, terdat de laatste is verdwenen. (Applaus.) In theorie en in i>vactijlc staan de socia listen en communisten vijandig tegenover het geloof._Spr. wijst op verscheidene fei ten. Een socialist kan nooit Ktholiek zijn. (Applaus.) Ook kunnen zij geen welstand schenken. In het socialisatie-program heeft de S. D. A. P. zelf stukloon en Taylorsysteem be pleit. De revolutie, die zij prediken, brengt ellende in plaats van welstand. Zij zullen de eigendommen vernietigen, de eenheid der gezinnen verbreken. In St. Petersburg sterven per maand 30,000 menschen aan de typhus, en met de zweep wordt gedwongen tot 12-urige ri arbeidsdag dat is de wel stand in Rusland. Ten derde, ook de tevredenheid wordt ondermijnd en vernietigd door de^socialis- tische partijen. Nu de 8-urige arbeidsdag is ingevoerd, nu moeten de arbeiders toch ontevreden zijn en weer minder willen •werken. Geen woord van tevredenheid over ons rechtsch ministerie. Als er liooge loonen zijn, dan worden de arbeiders aan gespoord tot weelde-uitgaven. Leo XIII heeft in zijn Rerum Novarum verklaard, dat de toestand, waarin de werklieden verkeeren, een ongelukkige is, dat zij zijn overgeleverd aan meedoogen- looze werkgevers, dat zij bijna een slaven juk dragen. Rerum Novarum wijst aan de bronnen van geluk: geloof, welvaart,, tevredenheid Spr. citeert- uit de encycliek zoovele woorden van geloof, over het doel en dc bestemming des menschen. „Rerum Novarum" predikt ook welstand. De Kerk beeft, direct cn indirect, in den loop der eeuwen gearbeid voor den wel stand. De Paus wijst aan, hoe dei Staat voor het welzijn der werklieden moet zorgen, wat spr. nader aantoonde. Ten slotte wekt de Ecycliek op tot tevre denheid. De organisatie is de waarborg voor tevredenheid. De organisatie wijst op de plichten en strijdt voor de rechten. In dit verband wijst spr. ook op de vakbladen en op „De Volkskrant". In een meermalen door applaus onder broken peroratie besluit spr. zijn luid toe gejuichte rede, die met groote aandacht was gevolgd. Na het dank- en slotwoord van den voor zitter sloot het Roomsche Blijdschap de goed geslaagde meeting. R.-K. DRANK8ESTRIJDINGSDAG TE LEIDEN. Gistermiddag te 2 uur werd in dc Graan- beurs de jaarlijksche Diocesane Drankbe- strijdingsdag gehouden, welke vrijgoed be zocht was. De vergadering werd- wegens ontstente nis van den voorz. den heer W. J. van Dam, geleid door den secr. van het dioc. Kruisverband, den heer G. P. Bon. Nadat dc voorzitter de bijeenkomst gb- opend had met den Chr, groet werd het Sobriëtas-liod gezongen. De aanwezigen werden hierna hartelijk welkom goheeten. waarna de voorzitter mededeelde, dat de mogelijkheid was besproken om gedurende enkele jaren, geen drank bevrijdingsdag te liouden, tmaar do opkomst bewees, dat het noodig is af en tote een- betooglng te hou den om met vrucht te kunnen opwekken tot den afmattenden en vermoeiendon strijd. Spr. wijst er voorts op, dat de drankbe strijding den laatst en «tijd -geen gelukkige dagen beleeft. De sommen die voor den drank geofferd worden, worden weer groo- ter, de openbare dronkenschap ïfeemt weer toe, het aantal slachtoffers van liet alco holisme stijgt steeds. Dit -moet echter geen ontmoediging wekken. Hij maant: de aan wezigen aan weer imet nieuwe kracht huis waarts te gaan om den vijand te bekam pen en het verloren terrein 'trachten te herwinnen. Hierna doet mej. A. M. A. Kokshoorn, presidente van den Dioc. Mariabond mede- cfeeling van de vertegenwoordigde afdee lingen, n.l. van het Kruisverbond, de af deelingen: Den Haag (O.L. Vrouw, St, W-il- librord-, H. Joseph) Leiden, Poeldijk, Roe- lofarendsveen, Rotterdam (II. Laurentius en H. Hart), Rotterdamsche Roomsche Drankweer Federal ie, Haarlem, Reddings brigade Haarlem, Delft, Alphen, Noord- wijk, Nieuwkoop cn Ouderkerk en van den Mariabond de afdeelingen Den Haag (Ma ria Theresia, H. Joseph, H. Hart en St.- Willibrord), Leiden, Schevcningen. Delft, Ouderkerk, Hillegom, Rotterdam (St. Bar bara en H. Ilarl), Ro el of are nd s v e on f Noord wijk, Alphen en Wateringen. Hert. te behandelen onderwerp van dezen dag was: Andere tijden, andere zoden. Hierover verkreeg het eerst hef woord de heer Jos. Aug. de Lobel uit Haarlem Spr. begint mol te wijzen op de groote drankellende, welker beschrijving op één dag niet zou kunnen geschieden. Ook de ze heerlijke Pinksterdagen zijn voor velen voorbijgegaan, zonder dat zij er iets van geprofiteerd hebben. Aan do hand vari de historie schetst spr. vervolgens de drinkgewoonten in ons land in den ouden tijd, fioen het heidendom nog heerschte, vervolgens in den tijd, -toen het Christendom werd gepredikt. Vanaf de eerste tijden van het Christen dom is reeds te keer gegaan tegen de •drankgewoonte, maar de bekeerde 'heidenen konden gemakkelijker afstand doen van hun goden den van hun dankgewoonte. Van keizer Karei den Groote, den Chris tenvorst, (lezen we dan ook reeds, dat hij een drankverbod uitvaardigde. Ook de Ka'th. Kerk heeft, zooals uit de geschiedenis blijkt, altijd pogingen in het werk gesteld orn de drahkgewooirte uit te roeien. Dat dit echier. geen gemakkelijke taak was bewijst wel het volgende voor beeld. Een zekere Jhr. Sisinga uit Groenin- ga (Groningen) bezat een hen-sa (beker) met een tnhoud van 2*& fle-sch. Hij beroem de er zich op dezv ineens te kunnen leeg drinken. Óp deze beker stond het volgende vermeid: Ik, jonkheer Sisinga, Van Groen inga. Sloeg dV?ze herisa In een flensa, Doerch mijn kraga In mijn maga. Mie die jonkheer was? In 1774 werd hij als zeeroover opgehangen. Ook na de Hervorming werd de drankge- woon'te zooveel mogelijk beperkt, maar in de oude tijden kwam liet nooit voor, dat zooals thans alcohol den gëhbelen dag-door gedronken 'word't. Spr. weidt dan uit over hen. die als 't ware altijd leven in een doezel, die drin ken bij een geboorte en een begrafenis, bij gezondheid en bij ziekte, bij goede zaken 'en slechte, in vreugde en smart, die het •een middel noemen tegen koude en warm te, die 'rijk zijn of arm, die Zondags drin ken en in de week. De vraag uit den Catechismus: Wanneer moeten wij bidden, zou kunnen veranderd worden in: Wan neer moeten wij drinken. De dronkenschap is de laatste jaren schrikbarend toegenomen, hetgeen uit de statistische gegevens blijkt. De belaslingop- berngst van de wijn bedroeg in Maart 1919 250.090, in I/Laart 1020 313.000, van bier resp. 54000 en f 105.000, van gedistilleerd f 2.000.000 en 3.330.C90 In 237 gemeenten in ons land is geen dokter, in 135 gben vroedvrouw of dokter maar iri gfeen enkel dorp ontbreekt de kroeg. Wetenschappelijk is vastgesteld, dat in Frankrijk en Noorwegen meer dan de helft van de idiote kinderen Omn leven te danken hebben aan drankzuchtige ouders. De ook hier te lande zeer goed bakende Belgische kardinaal Mcrcier 'heeft o.a. ge zegd: De inval der vijanden (Durischeis) heeft ontzettend veel kwaad veroorzaakt maar ik beweer, dat .die gelieele oorlog niet is in vergelijking met de ellende, die de drankduivel teweegbrengt. Daarom meet er actie gevoerd worden en een Uier beste EOiddelen le: de kinderen op te voeden in geheelonthouding, waarbij het voorbeeld der ouders niet mag ont breken. Er moet actie gevoerd worden in ver gaderingen en veibenigingen. Wat ten slotte geeft een B-urendag on veel loon-, wanneer men den drankduivel binnen- fiaalit. Veel grootcr zegen zou zijn een 10 of 12-urige larfceidsdag mot een geheelont houdersvolk, dan Ven 8-urige mest: een drinkvolk. De drinkgewoonte moet (daarom bestre den worden met alle mogelijke middelen. Spr. besluit met het Pinkstergebed: Kom, H. Heilige Geest, vervul de harten uwer geloovigen en ontstcbk in hen het vuur uwer liefde. Zend uw geest uit en 'de men schen allen herschapen worden. Zij zul len verlost worden van maatschappelijke en zedelijke ellende en het aanschijn der aar de zal door uw licht veranderen. Aan het hinde dezer rede .was de Wel- Eerw. Heer kap. de Groot binnengekomen, die door den voorz. hartelijk welkom werd geheeten Na de pauze werd Roomsche Blijdschap gezongen, waarna het woord verkreeg mej. A. M. C. Mboijman, secr. van don Dioc. Mariabond. Spr. vvohs ër op, lioe hot onderwerp: An dere tijden, andere zeden, zich zoo juist aanpast bij het Pinksterfeest, dat van ver nieuwing en herleving spreekt. Spr. stelde zich voor haar rede speciaal te wijden aam de taak d'er vrouw in de drankbestrijding. Zij wijst er dan op, hoe aan de vrouw en haar invloed den laa t sten tijd meer aandacht is geschonken, deels ten gtevodge van de veranderde tijdsomstandig heden. Do bekende Jesuiet Pater Victor Ca- threln heeft jaren geladen reeds gezegd: Willen wij bet sociale vraagstuk goed op lossen, dan moeten wij beginnc-n met hét vrouwenvraagstuk. Na 1918 is er dan ook een merkwaardige groei in de Katholiek» Vrouwenbeweging waargenomen, vooral in den Vrouwen bond. Dit is te danken aan de Roomsche drankbestrijding. De vrouw vormt een macht en deze macht is groot. Weliswaar zijn er velen die deze macht misbruiken en naar het: slechte neigen, maar dc macht der Roomsche vrou wen dient ten goede aangewend te worden. Zooals uit de woorden" van den vorigem spr. bleek as de drankgewoonte weer aan het toenemen en is de criminaliteit geste* gön. En 'die macht moet zich ontplooien eerst cn vooral in hel huisgezin. De ouderwet- sclie gebruiken in hot huishouden moeten niet afgeschaft worden, door de dochter,, die, van de kookschool teruggekeerd, heer lijke wijnsoep en biersoep, advocaat cn boerenjongens weet te bereiden. Die mode is een gevaar, dat men moe: trachten te weren. Daar zakt iets ia het hart weg als het gedrenkt wordt met het zachte sponsje van bedwelmende dranken. De moeder moet weer. den vroolijken geest in het huishouden brengen, daarvoor ziji? de vrouwen noodig. Zij zijn noodig voor het Roomsche leven, noodig voor den invloed, dien de Katholieken moeten uit oefenen op de Maatschappij, waar 1918 een voorbeeld heeft gegeven. De wereld echter heeft behoefte aan grootere dingen dan aan her- materialisme al'leen en daarom mob ten de Katholieken een voorbeeld geven. Er moet gewerkt worden en hard om uit te roeien de rampen en ellende,, die noodlottig zijn voor de maat schappij. Echter voorkomen is beter dan genezen. De vrije Zaterdagmiddag moet bok voor de vrouw ingevoerd worden of be ter Ti oor de vrouw. Zij moet n.l. zorgen dat alles in orde is als haar man thuiskomt. Dan heeft hij geen behoefte om naar de krobg te gaan De vrouw weet zoo goecl oude traditie aan te passen aan moderne tijden, dus ook hierin moet de vrouw vooraan staan. Spr. zegt vervolgens dat men van de wereld geen Paradijs zal maken door de drankbestrijding alleen, doch zij is ben 'hechte steun voor alle ver lenigingen, die •daarnaar streven. Daarom wekt zij ten slotte op tot propa ganda in eigen gezin, in eigen kring om met nieuwen moed de toekomst in te gaan. Hierna sprak mej. Kokshodm het slot woord van het eerste gedeelte van den mid dag. Zij wees erop, dai: doze dag als een gobd geslaagde mocht beschouwd worden, omdat hij draagt 'het stempel van echt Roomsche - Drankbestrijding. Zij spreekt een dankwoord tot allen, die hebben me degewerkt aan het weMagen van dezen dag en wekt op om ophieuw te gaan wer ken om de kracht van enkele jaren tevoren te 'herwinnen. De propaganda-dag werd gesloten met een Lof 'ie. 5 uur in -de Hartcbrugskerk, waarin de WelEerw. 'Heer H. W. de Groot van Roelofarendsveeai een predicate hield over de drankbestrijding in verband met het zielenheil van den mtensch, In heldere trekken geeft: Z.Eerw. weer, dat wat het zonlicht >is voor plan/t en bloem dit Gods liefde is voor den mensch, die er behoefte aan heeft zich te voeden met de Heerlijkheid van Gods gaven. Z.Eerw. denkt daarbij aan de moeilijke taak, die rust op de schouders van den priester: lichtf te brengen in het huisgezin. Dan 'denkt hij echter ook aan degenen, die hen daarin ijverig ter zijde staan door mid del van.de drankbestrijding. Spr. dankt de drankbestrijders voor de hulp, die zij brengen, wanneer zij hulp bitengen bij hen. dio door een demonische kracht zioh getrokken gevoelen to'J het duister. De mensch streeft al-lijd naar meer ge luk, maar wanneer die mensch dan be- hoort tot een huisgezin, waar het sleeds duisternis is. waar de familiebanden ver broken wordbn door het zingenot, dan heerseht daar niet God, maar de duivel. En hoe kan in zoo'ji huisgezin de jeugd op bloeien voor God? Daarom d'o jeugd opvoeden in onthou ding of geheelonthouding, reddingsbrigaden en reelasseeringswerk oprichten en de v d ankellende verminde ren De Nederlanders hebben door 'hun liefda- digheidszin in liet buitenland een groeten naam verworven, duizenden kinderen heb ben zij gevoed, treinen met levensmiddelen worden naar noodlijdende landen gezonden, laten zij ook den geestelijken nood hunner eigen landgenooten lenigen. Daarom wekt de Eens- redenaar op tot propaganda in eigen kring, tol beoefening der 1) arm hartigheid, e.n spiteekt den wenseh uiit, dat heb onder God?) zegen' allen gege ven moge zijn vreugde en licht te brengen in dc huisgezinnen. week zestien bYtaieiiJe passagiers en vijf-erf* tachtig pakketten vervoerd. Vlioudiest AtnslfiidamGroningen. Te kwart na 7 is Vrijdagavond te Gro ningen een vliegmachine van den vii'og- d'iensiti ^Groningen—Amsterdiam oangee komen. De machine vertrok om 0 uuJd van* het vliegterrein te Schiphol- Inzife- tenden waren vlieger v Eek. passagier Van Dijk en een journalist. 5PORT. Het ontwerp-Zondagswet. Het centraal collegi- van advies voor dc lichamelijke opvoeding Ueeft ele vraag in studie genomen of. en zoo ja, in welken zin, hel, rekening hou dende met. zijn officieele voordracht en' taak, hij de regeering een cRlick kan doen hooren op het ingediend ontwerp op de Zondagsheiliging, voor zoover d'it de lichamelijke opvoeding sch&adt.- E<*n sub-commissie is "benoemd om een' advies ter zake te ontwerpen, dat in do eerstvolgende -vergadering der commis sie zal worden behandeld- Te Tilburg vergaderden do besturen' van de verschillende R K. Sportvorec- nigingen onder voorzit ierschap van den' heer R. de Grood. Na langdurige discus" sies werd besloten te trachten het.ont werp zoodanig gewijzigd te krijgen, dat geen bevoegdheid te dien aanzien aan' de gemeentebesturen wordt gegeven. Tevens wil meb bepaald z;en. dat wedstrijden op Zondagmorgen absoluut verboden worden, terwijl de Zondag middag geheel behoort te worden vrij- gelaten r Ook wedstrijden op len Paaschdngt, len Pinkstetrdag en len Kerstdag b'o- hooren te worden verboden. KERKNIEUWS. Mgr. Meuten f 'Onder zeer groote belangstelling heeft Zaterdag te Maastricht de uitvaart en' begrafenis plaats gehad van Mgr. Men- ten. Z. D. H. da Bisschop van Roermond droeg de Pontificale Mis van Requiem op. Volgens de n uitd nikkel ij ken wenseh' van den overledene wend! er geen lijk rede -gehouden. LUCHTVAART. De vlieg dienst NederlandEngeland. De eerste week van den nieuwen vliegdienst is zeer voorspoedig geweest, zoowel wat het vervoer van personen als van goederen aan gaat. Zaterdag zijn zelfs 4 personen ui ons tand naar Engeland vertrokken. De pakketvoorraad was voortdurend groot. Dezer dagen kwam eer. groote bezenJing stof fen en regenjassen per vl'cgtuig over. De T mes en Daily Mail hebben eveneens deze week van hei vliegtuig gebra'k gemaakt voor het verzenden van hun numn-rs. De luchtvaartdienst liceft n de afgeloopen RIJNSBURG. Gemeenteraad. Openfc-g met gebed. Atie raadsleden zijd aanwezig. Ingekomen stukken zijn: /I. Schrijven van Ged. St. betrefiende .schooi en politiecursussen. B. en W. stelten voor om aan de -A'g. Ned. Politiebond te Utrecht een bijdrage var. f 20 toe te kennen. Conform be stolen. "2. Een schrijven van den Raad der gemeen te Oud-Be:erlatid, betreffende reorganisatie ge meente-póli tie. Voor kennisgeving aangenomen. 3. Schrijven van de Ghr. Oranjevereeniging te Rijusburg. met verzoek om een jiarüjkschc subsicö'e voor de feestviering van oranjefees ten. B. en W. meetien eerst inlichtingen tc*moe ten vragen bij het Bestuur, alvorens subs,dio te geven. De heer SCHONEVELD raagt of "vet een verschuiving var. do punt wordt, in verband met een grooter -of een kleiner bedrag cn niet dat er niets gegeven wordt. De VOORZITTER zegt dat dit van dc Raad afhangt. De lieer JONKER zogt dat het noodig is, dat de Oranjevereeniging meer liefde voor 't Oran jehuis aankweekt en sprecJkt de wensoh&ijk- iheid uit. da', er alvast subsidie wordt toegezegd. Dc heer S. SCHONEVELD wi! alteen subsi- ifce geven als het feest vooiibij is, in verband met hetgeen gedaan is door 'hot Bestuur. Hij aa1 een van de eersten zijn om de Oranjevcr- tie steunen alls er feest gevierd wordt in dc« geest der gemeentcnareii. De heer KN1JEF vindf, dat er eerst gezien moet worderu wat de vereeniging zelf geeft. De heer JONKER is tegen tiet voorstel Knijff en Schoneveld. onriat dar. de vereeniging in haar beslaan bedreigd kan worden. Dc heer J. SCHONEVELD beziet dc zaak principled, omdat hij voor zich geen-zekerhe'd heeft, omtrent de wijze van feestvieren, in ver band met de Christelijke gezindheid van dc Inwoners van Rijnsburg. Stelt daarom voor geen suhs'die te geven. De VOORZITTER zegt eerst nadere in lichtingen te vragen. De heer JONKER staat er op, dat de raad zich uitspreekt al or jf«et subside te geven. In stemming gebraclr. wordt 'het voors.e! om subsidie te verkenen na cenige re- en dupliek! met vier stemmen tegen (die van de heeren J Schouvetd. v.»d. Gugten, Krrijfff cn weth. van Iterson) aangenomen. 4. Verzoek om een vergoeding' te vericencn aan den hond van dien nachtwaker. De VOORZITTER antwoordt op een vraag van den heer VAN DER CiUGTEN, dat er geen feiien bekend ziiit over het nut van ii.cn hond. De lieer v. d. GUGTEN zegt todh' we' eet» vergoeding voor 't 'verd'ere Liatf jaar te willen toestaan.. De hoe- S. SCHONEVELD is in de presta ties van dien hond zeer teleurgesieid. Hij be schouwt dien 'hond voor gezelligheid en ook wel een beetje voor de veiligheid. IDe VOORZITTER hoopt den Raad indertijd niet te veel van d;.en politiebond ce hebben voorgespiegeld. •De heer S. SCHONEVELD is nog niet ovtr- tuïgd, omdat ecu aanname van dat voorstel in zekeren zin bindt. Het voorstel wordt rnet algsmecae" stemmen aangenomen. 5. Vaststelling jaarwedde an den plaatselijk ken deurwaarder, als opvolger van den heef A. v. Zurk te Katwijk aan Zee. B. en W. statten voor de jaarwedde te breni geil van f 39 op f 75 De heer J. SCHONEVELD vraagt of de taaÜ van den deurwaarder is toe te zien op liet itw ;:en der gemoeiUebelastingeu?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1920 | | pagina 3