Je IAÈ tal:
TweedeBiad.
BINNENLAND
Dit de Omgeving.
Zaterdag 17 April 1920.
Geloofsverdediging.
npeede grondslag: god kan ons
een bepaalden godsdienst
openbaren en voorschrijven.
Het Godsbestaan staat du3 200 vast als
paal boven water; de bewijzen daar
af hebben we gegeven en de ingebrachte
lelijkheden weerlegd.
In den vervolge komen we derhalve
wrop niet meer terug, anders konden we
Al el bezig blijven. Die quaestie heeft ar'ge-
aan, liet is nu geen quaestie meer voor
1Sl maar een feit, eeji onloochenbaar feit:
Ïrp is een God,
Behalve het bestaan van God, doet ons
jtuuiiijk verstand ons ook kennen de
iolit van Godsvereering ot' Godsdienst,
ii bewezen we in ons laatste artikel» of
(ver, wij beredeneerden het. En gesteld
p, i, dat er iemand is, die onze artikelen
ïegeld heeft gevolgd, iemand die te vo-
niets van God of Godsvereering af-
st, dan weet hij thans niet alleen, dat
een God is, maar ook dat hij dien God
mei eeren en prijzen en danken enz. enz.
Niet waar, dat alles volgt zeer logisch.
De Godsdienst of G-odsvereering, waar
wij de verplichting langs natuur-
ij-k e 11 weg, immers door het verstand,
11 a*t u u r 1 ij lc e gave van den mensch,
tbben leeren kennen, kunnen we gevoe
glijk aanduiden als den n a t u u r 1 ij k e n
odsdienst. Daartoe is dus een ieder
>houden. Maar de vraag komt than3
sprake of de mensch aan zijn verplich-
ig, om God te eeren, genoegzaam vol
ui, wanneer hij dien natuurlijken gods-
mst in beoefening brengt, m. a. w., wan-
ier hij God eert, zooals zijn hart hem
it ingeeft.
Op die vraag moet ik antwoorden: dat
|t er aan!
Indien God n.l. nooit of te nimmer op
of andere wijze ons heeft laten weten,
Hij van ons nog iets- anders eischt,
de Godsvereering. waartoe de rede
aanspoort en verplicht, dan het is
idelijk volstaat de mensch volkomen
or de ingevingen van verstand en hart
'volgen, dan is de natuurlijke godsdienst
:idig maar ook voldoende.
Haar het wordt een heel ander geval,
|Q pneer God, om me zoo uit> te druk-
u, niet tevreden met deze door de
lelijke natuur geleerde Godsvereering,
wel heeft uitgesproken èn ons te ken-
1 heeft gegeven, natuurlijk op. een
[ie, die wij kunnen controle eren, dat hij
die of die manier wil gediend worden
.^Jrr zijn verstandelijke schepselen. In
geval, dat begrijpt een ieder gemak-
is de mensch niet meer vrij om
eigen inzicht en naar persoonlijk
ioelen zijn Godsvereering te regelen,
in, dan moet hij den duidelijk uitge-
fjJj öken wil Gods volvoeren.
N len redelijk-denkend en God-geloovig
nsch zal tegen deze redeneering niet
minste bezwaar maken, integendeel hij
ons terstond bijvallen en zeggen„In-
1 God werkelijk een bepaalden Gods-
rust heeft voorgeschreven, dan zijn wij
If louden dien te beoefenen."
:erhï I" kunnen we ter onderscheiding van
65{t a door het verstand bepaalden Gods-
li ast door ons gedoopt als de natuur-
Vfke g odsdienst, dien anderen door
extra-voorgeschreven Godsdienst noe-
met, den naam van geopenbaar-
Godsdienst.
deze twee korte woorden het gezegde
menvattend, kunnen we dus zeggen:
ben er een geopenbaarde Godsdienst is,
de natuurlijke niet voldoende.
Velnu dan. zal de eenvoudige lezer,
ais verstand nog niet verknoeid en. ver-
laid is door allerlei spitsvondigheden
drogredenen, opmerken: welnu, dan is
MUl"'ans 110g s'ec'lts de zaak» vast te stel-
pjfl 1 of God al dan niet een geopenbaarden
dsdienst heeft voorgeschreven.
0B|j nderdaad, in den grond der zaak heeft
Mij 1 lezer groot gelijk. Maar ik moet liem
'aas opmerken, dat hij buitien den
Uil lord gerelvend heeft en met dien waard
ik ecne ongeloovige theorie, een
leloovig systeem, algemeen bekend als
Rationa l isme.
jr.lflaten we het toch nimmer verge-
H'-het gaat om den Christelijken Gods
et en roo sterk is nog alttjd de haat
ion
M
t Li
lilleg
•egen liet Christendom, dat rncn liever een
totaal onbewezen theorie aanvaardt, dan
zich te onderwerpen aan de leer van den
Christus. Nog altijd geldt de leuze vóór
negentienhonderd jaar door de vrijzinni
gen onder de Joden, allereerst cn door hun
toedoen door heel het Joodsche volk aan
geheven: „Wij willen niet dat Deze (Chris
tus; over ons regeere".
Wat is dan wel het Rationalisme? Wat
zijn Rationalisten?
Wie de geschiedenis der Fransche Re
volutie ooit heeft gelezen, herinnert zich
wellicht, hoe tijdens dat bloedig tijdperk
eene opera-zangeres in de Kathedrale Kerk,
de Notre-Dame, op liét altaar verheven
en gehuldigd werd als de „godin der
Rede". Het was een zinnebeeldige han
deling en beduidde, dat de rede (het Lat.
woord is „Ratio", vandaar Rationalisme;
den Godsdienst overwonnen had. Hoe die
overwinning der Rede op den Christelij-
ken Godsdienst was behaald, vraagt ge?
O, heel gemakkelijk! In den loop dér eeuw,
de 18de, die gesloten werd met de Fran
sche Revolutie, had Veel opgang gemaakt
een theorie, eëh systeem of stelsel, li e t-
welk 'smenschen rede (verstand;
verhief tot de eenige maat-
stat en de eenige bron van
alle waarheid en kennis. Alleen
die waarheden, zoo leerde het bijgevolg,
alleen die waarheden, welke door ons n a-
t u u r 1 ij k kenvermogen (de rede of het
verstand) kunnen worden gekend en be
wezen, kunnen we als zoodanig aanvaar
den. Overigens niets! Dertvalve'zijn er geen
boven natuurlijke waarheden of op 't
zachtst gesproken, wij kunnen de boven
natuurlijke waarheden, indien deze er
mochten zijn, niet kennen; want het ver
stand, de eenige kénbron waarover wij be
schikken, kan ons daaromtrent niets me-
dedeelen. Het bovennatuurlijke is voor
ons een afgesloten terrein; het bovenna
tuurlijke is onkenbaar! Om nu een schijn
van bewijs te gewen en om tegelijkertijd
de natuurlijke opwerping, dat toch eene
openbaring van Godswege ons zou kun
nen inlichten omtrent bovennatuurlijke
waarheden, teniet te. doen, zegt deze theo
rie, dat eene openbaring een o n-
mogelijklieid is.
Ziedaar dan het antwoord op de vraag:
Wat het Rationalisme is. De aanhangers
van dit ook heden ten dage nog sterk
gangbare stelsel noemt men Rationalisten.
Met dit Rationalisme moeten we reke
ning houden en alvorens te gaan spreken
over het feit dat God een bovennatuurlij
ken Godsdienst heeft geopenbaard, moeten
we "dus eerst met de Rationalisten afreke
nen. Want het is toch zoo klaar als de dag,
dat, indien dezè rationalistische theorie-
waarheid bevatte, elke poging om het feit
eener geopenbaarden Godsdienst te bewij
zen, vruchteloos en nutteloos zou zijn.
Bevat het Rationalisme waarheid? Is
het bovennatuurlijke, onkenbaar. Is een
openbaring een onmogelijkheid? Zijn dus
de vragen, die ons bezig gaan houden,
en waarvoor wij de bijzondere aandacht
der lezers noodig hebben. Ik hoop dat ge
niet tegen eenige inspanning des geestes
zült opzien. Het einde kroont het werk.
Voor dezen keer kunnen we reeds zeg
gen, dat bovenstaande vragen beslist ont
kennend- zullen beantwoord worden -cn
met grond.
Heel die rationalistische (theorie is niets
anders dan een willekeurig vooropgezette,
door geen-deugdelijk bewijs gestaafde be
wering, om onder schijn van redelijkheid,
natuurlijk! ie ontkomen aan de ver
plichting om den door Christus geopen
baarden Godsdienst te moeten aanhangen
en beoefenen. Dat, zal duidelijk blijken,
wanneer wij in den loop onzer volgende
artikelen zullen 'bespreken de wanhopige
pogingen die het Rationalisme aanwendt,
om de mogelijkheid eener openbaring te
ontkennen en zoodoende aan het boven
natuurlijke te ontkomen.
W. P J. JANUS.
Warmond. Kapelaan.
JEUGDORGANISATIE.
T. 1. Bij bisschoppelijk besluit van-17 Januari
19.20 zijn goedgekeurd de statuten der veree
niging; „Commissie voor R.-K. Jeugdorgajrsa-
tie in het Bisdom Haarlem", welke zich ten doe!
stelt, te bevorderen de godsdienstige, .zede
lijke eii stoffelijke belangen van de R.-K. jeugd
in het bisdom Haarlem.
2. Deze commissie tzal dat doel trachten Ie
bereiken door
a. te bevorderen, dat overal in het bisdom
vereeniglngen ten nutte der R.-K. jeugd worden
OfPgeric'ht;
to, voorlichting te verstrekken en leiding te
geven aan bestaande vereen,gingen, die de be
langen der jeugd behartigen;
c. te regelen de "verhouding dier vereenigin
gen onderling cn \a« die vereenigingen tot de
R.-K. Stands- en Vakorganisatie;
d. te waken, dat de Bisschoppelijke voor
schriften worden uitgevoerd en onderhouden.
B. De leden van deze commissie zijn:
a. Rector J. B. M. M. Mo'ier te 's-Graven-
liage, Loosduinscheweg 925, als voorzitter;
to. de wcleerw. heer J. G. Jansen, kap. te
Amsterdam (M. Will; binnen), de weieerw. pater
fr. P. A. H. Potten O. F. M. te Delit (H. Jos.J;
mej. M. Rijke te 's-Gravenhage. en de heer
Beitels te Schfdeam als de vier afgevaardigden
uit de leden der plaatselijke. Commissies voor
R.-K. Jeugdorganisatie;
c. de weieerw. 'heer J. A. Ruhe, kap. te
's-Gravenhage (H. Joseph), als afgevaardigde
van het R. K. Juvenaat;
de weieerw. heer J. P. J. Kok, kap. te Delft
H. - (Hfppoiytus) ais afgev. van dc Federatie
tier R.-K. Meis-jespalror.aten;
de zeereerw. heer W. L. van Adriohem. rec
tor-der St. Hubertuskapel te Amsterdam, als at-
gev. van 'het Centraal Bestuur der St. Josephs-
gfozeJlenvereeiMgaig.
de heer jhr. mr. E. B. F. F. Witter: van Hoog
land te 's-Gravenihuge, als atgev. van de Dioc.
Comm. voor Lich. Opvoeding;
de heer Til. J. H. JVVouwens, te Schiedam, a's
afgev. 'vatr den R.-K. Volksbond;
•de heer J M. v. Pek. te Amsterdam ais afgev.
van de dioc. R.-K. Middenstandsverear.igtr.g de
Hanze, eu
mej. M. Kieipoo! te Schiedam, als afgev?
van den dioc. R.-K. Vrouwenbond.
'4. Het toeslqur dezer comm.ssie -bestaat uit
een voorzitter, te benoemen door Z. D. H.
den Bisschop van Haarlem, en een secretaris
en een penningmeester, door de Commissie uit
de afgevaardigden der plaatselijke commissies
\oor jeugdorganisaties aan te wijzen.
5. Deze Comm:sse 2a! minstens tweemaal
per jaar vergaderen, terwijl éénmaal per jaar
door deze "Commissie zulten worden bijeenge-
toepen de .besturen der organisaties, die in de
Comm'ssv zijn vertegemvoordgd, en de be
staande plaatselijke commissies: in welke laat
ste vergadering iedere organisatie en elke Com
missie slechts één stem zullen hebben. In de
jaafüj-ksobe vergadering zal verslag worden uit
gebracht omtrent den staat van werkzaamhe
den. een plan van actie voor het volgende jaar
worden opgesteld, en verdere voorstellen zul
len worden behandeld.
It. Z. D. H. de bisschop van Haarlem heeft
den weieerw. heer Uj W. J. van Kampen
hout. rector te Amsterdam., opgedragen po
gingen in het werk te stellen, dat 111 plaatsen
van een.ge beteekenis en waar zulks noodig is,
het St. Franciscus-Liefdewerk worde opger.cht.
Dc plaatselijke Corntnisies voor Jeugdorgani
satie worden bij dezen verzoahi, Z. W. E.
hierin zooveel mogelijk behulpzaam :e zijn.
„Sint Bavo".
Keizer en kroonprins.
Het II. N. meldt uiU Londen, d.d. 1G
April:
I11 antwoord op eene vraag in bet La
gerhuis zegt Bonar Law, dat de Neder-
landsche regeering een bepaalde plaats
voor bet verblijf van den Duitschen kei
zer heeft aangewezen, zoowel als aan den
kroonprins.
-Een der leden-vroeg of de openbare mee
ning in de Geallieerde en neutrale landen
niet van opvatting is dat het verblijf van
deze twee personen zoo dicht bij de Duit-
sche grens niet voor een deel had bijge
dragen tot de laatste pogingen tot een te
gen-revolutie in Duitschlar.d.
Bonar Law antwoordde daarop: wij be
treuren zeer de beslissing van de Neder-
landsche regeering om den Duitschen ex-
keizer en diens zoon een verblijfplaats in
Nederland aan ie wijzen.
Op verde're vragen over dit onderwerp
antwoordde Bonar Law, dat de Geallieer
den hadden geadviseerd, dat de Duitsche
ex-keizer en zijn zoon zouden worden
overgebracht naar een der Nederlandsche
koloniën.
Blijkens een Reuter-telegram vervolgde
kolonel Hall: „indien de Nederlanders
deze personen binnen bun gebied wensciien
te behouden, zou het dan niet beter zijn,
zoo zij naar een der Nede: laudsclie kolo
nies wanden gezonden?"
Bonar Law antwoordde: „Dat is door de
Geallieerden aan de hand gedaan.'
Kolonel Ilall: ..Ik zou gaarne vernemen
of daar nog verder op aangedrongen is."
Bonar Law: „Wij li ebben er zoover ons
mogelijk :s, daarop aangedrongen.'
Aardappelen.
Op de vragen van den heer Braat be
treffende uitbetaling van het. bevvaarloon
voor op gescheurd grasland geteelde aard
appelen, antwoordde de minister van
Landbouw:
Als algemeene regel geldt, dat de aard
appelen slechts dan door de Regeering
worden overgenomen, wanneer deze daar
aan behoefte heeft, behoudens de verplich
ting, vóór 15 Juni alle aardappelen over
te nemen, welke bij de tweede inventari
satie door don landbouw zijn opgegeven.
De aardappelen worden afgenomen te
gen den garantieprijs, vermeerderd met
het daarvoor vastgestelde bewaarloon.
In de tweede helft van December heb
ben verschillende landbouwers den regee-
ringscompiissaris in Zuid-Holland, belast
met de graaninzameling, verzocht aard
appelen, geteeld op gescheurd grasland,
zoo spoedig mogelijk te mogen inleveren,
daar deze minder houdbaar waren en zij
vreesden, dat, werden zij eerst ingeleverd
op het oogcnblik dat de Regeering de aard
appelen noodig had, deze zouden blijken
niet aan de eischen te voldoen.
Genoemde regeeringscommissaris lieeft
toen met mijn machtiging aan betrokken
landbouwers medegedeeld, dat hij wel als
uitzondering deze gunst wcnschte toe te
staan, doch dat bij spoedige inlevering op
een tijdstip, dat de Regeering niet onmid
dellijk behoefte aan deze aardappelen had,
•diende afgezien te worden van het recht
op bewaarloon. Met deze conditie wend
door eenige landbouwers, tot een hoeveel
heid van 198.000 K.G. aardappelen, inge
stemd, terwijl de hoeveelheid welke vol
gens opgave der landbouwers op ge
scheurd grasland geteeld was, bedroeg
1,270,000 K.G. Blijkbaar achtten dus de
meeste landbouwers het in hun belang óf
de aardappelen zelf te verkoopen, óf het
risico, verbonden aan het bewaren, zelf
te dragen.
De regeeringscommissaris had beloofd
de bedoelde aardappelen af te nemen
vóór 1 Januari 1920.
Toen bet in verband met de ingevallen
feestdagen cn de weersgesteldheid niet
wel mogelijk bleek aan deze belofte ge
heel te voldoen en de laatste aardappelen
eerst den 15en Januari waren afgenomen,
is den landbouwers voor bovengenoemde
hoeveelheid van 198,000 K.G. alsnog een
vergoeding gegeven van f0.50 per 100 Kg.
De betrokken landbouwers hebben daar
mede hun volle instemming betuigd. Er
is dus niet de minste reden voor verdere
tegemoetkoming.
Lijnolie.
Tengevolge van de zeer geringe aanvoeren
van lijnzaad is er schaarsclite ontstaan aan
lijnolie, zoodat 'bet noodzake ijk :"s gebleken,
maatregelen te nemen tegen aigehee! gebrek.
IDoze maatregelen zulten 'hierin bestaan, dat
uitvoer van lijnolie alleen -dan zal worden
toegestaan, indien door exporteurs door mid
del van cognossementen en' douancverk',ark
gen wordt bewezen, dat en hoeveel 'zij neb
ben ingevoerd. Van dien- invoer zal voor 90
pCt. uitvoerconscnt worden verleend, indien
exporieurs dc restcereirdc 10 pCt. verklaren te
zullen beschikbaar stellen uitsluitend voor de
binnenlandsche behoefte.
Uitvoer door andere personen dan impor
teurs za! alleen dan kunnen worden toegestaan,
wareneer de mnportcur -verklaart, geen bezwaar
te bobben, dat de u t te voeren partij van de
•hem toegestane 90 pCt. wordt afgevoerd.
Tiende algemoenc volkstelling.
iZooals gisteren in het kort medegedeeld,
'lieeft de Regeering een volkstelling uitge
schreven.
De tiende algemeene volkstelling heeft ten
doe! de aanwijzing van allen, die te middernacht
tusschen .51 Dec. 1920 en 1 Jan. 1931 hun wer
kelijke woonplaats binnen Nederland hebben,
onverschillig oi zij op dat tijdstip :u hun won.sg
a! dan Jiiet aanwezig zijn of zich tijdejijle buiten
liet Rijk in Europa bevinden, alsmede van be'11,
die. zonder werkelijke woonplai.s binnen Ne
derland te hebben, op dat tijdstip aldaar aanwe
zig zijn.
IHet houden der volkstelling is opgedragen
aan de gemeentebesturen.
Uit 's Rijks kas wordt aai: ieder gemeente,
ter vergoeding van de kosten der volksteiimg,
een nader te bepalen bedrag verstrekt.
Zij, die op het tijdstip der volkstelling in Ne
derland vertoeven, zonder dat blijkt, waar zij
werkelijke woonplaats hebben, worden geacht
werkelijke woonplaats te liebten lui Je ge
meente waar zij verklaren thuis te behooren.
Ieder, die op bet tijdstip der telling of gedu
rende cle bewerking van de uitkomsten der tel
ling ,lu Nederland aanwez'g is, is verplicht, alle
opgaven, die door eenig gemeentebestuur ver
langd omtrent hem zehen of de personen, die
ge du re lilde dat tijdvak deel uitmaken van zijn
gezin of bij bem aanwezig zijn/ of die tot'de
bevolking behooren van of aanwezig zijn in een
onder «zijn bestuur staande instelling, gebouw,
gesticht of schi-p, voor -zooveel bij tot-hef doen
der opgaven in staat -is, te verstrekken.
Schippers en bewoners van woonwagens le
veren hun ingevulde kaart of kaarten en om
slagen in op de plaats waar zij 11a het tijdstip
der telling het eerst daartoe In de gelegenheid
zijn.
Wanneer schiptpcrs bewoners van woon
wagens de kaarten en omslagen mi leveren,
wordt hun daarvoor, een- ontvangbewijs overhan
digd, dat zij tot en met 1 Febr. 1931 moeten
ver-toonen aan eiken ambtenaar van liet open
baar gezag, die het hun afvraagt. Schippers^
of bewoners va» woonwagens, die tijdens hel
uitreiken der volkstellirrgskaarten in het bui
tenland vertoeven en niet vóór 1 Febr. in het
land terugkeeren, moeien vóór dien datum aan
het bestuur der gemeente, in welker bevolkings
register zij zijn ingeschreven, schriftelijk de ver-
eischte opgaven voor de volkstelling doen.
ALKEMADE.
Gemeenteraatf.
Ds raad .dezer «re meen te ver^idorda
gisterenmiddag tc Iweo uur.
Voorzitter wethouder P. Broekhuizen,
loco-burgemeester.
Aanwezig- alle leden.
De vergadering wordt, voor hot eerst
met gebed geopend. De voorzitter sleU
voor dit gebed voortaan bij elke raads
vergadering le bezigen.
De notulen worden ongewijzigd vaat*
gesteld-
Onder de ingekomen stukken is een
schrijven van Gecï Staten aangaande
de jaarwedden van "burgemeester, secre
taris. ontvanger en wethouders cn hoi
presentiegeld der raadsleden. Deze zijn
voorgesteld als respectievelijk f -L500,
f 3800, f 1800, f 50ibezoldigd ambtenaar
van den burgerlijken stand f 300- I10Ö
presentiegeld der raadsleden op f 3 per
lid cn per zitting- Do vier periodiek0
verhoogingen van de drie eerstgenoem
de functionarissen telkens na drie jaar
toe te kennen zullen bedragen reso.
f 125, f 125 en f.75. Voor gen (ft van vrije»
woning voor den burgemeester een af
trek van f 400, voor den secretaris f300.
Een adres van den gemeenteraad van
.Voorschoten inzake afschaffing tollen
wordt voor kennisgeving aangenomen.
Op een verzoek van de R. K- Gei ten fok-
vereeniging te Rijpwelerinsr om eenigo
subsidie, vraagt de heer Ver weit of heli
hier een algemeen belang betreft cn 0!
voordat tót. toekenning van een subsi
die word! overgegaan eerst niet. een bo
grooting van de vereeniging kon wor
den overgelegd.
De heet van 'Dooren betwijfelt even
eens of 't hier 'n al.gem. belang bot rit. en
•zegt dat er voordat er geld wordt uitge
geven voor bet onderzoek der geiten
melk eerst wel kan gezorgd worden vooP
de keuring der koemelk, waarvoor tot...
heden nog geen -gemeentegeld is kun
nen gevonden worden. Hol voorste! van
B. cn \V. tot toekenning van een sub
sidie van f 35 voor óén jaar wordt hier
na ingetrokken, omdat -eerst oen e-x-
plo i tal ie- reken i ng zal ge v rai.gd- worde e
Het verzoek van de Alkemadeseli
Burgerwacht om toekenning van een
subsidie van f ion lokt eenige discussie
uit. De heer Dé Jong wijst erop, hoe-
door subsidie na subsidie de financiële
toestand der gemeente, niet zal verbete
ren. hoewel hij wei overtuigd is van
het nut der vereeniging. Op een vraag
van den heer Koning, of d't bedrag 00
de begrooting is uitgetrokken wordt
ontkennend geantwoord. Z- li si. wordt
hierna het voorstel toegestaan
TTet verzoek om hof, maximum aan
tal vergunningen voor den verkoop van
jh'erken dirank le verminderen of al
thans geen nieuwe vergunningen loc
te slaan wordt voor kennisgeving aan
genomen, aangezien hef. maximum-aan
tal-het vorig jaar teruggebracht is van'
2? lot 16.
Hierna gaat de raad over in geheime
zitting.
Na heropening der vergadering deelt
de voorzitter mode, dat de posten TI.O.,
Hondenbelasting en Schoolgeld conform
het voorstel van den plaatselijken deur
waarder zijn goedgekeurd.
Aan de orde is than de benoeming
van een gemeenfe^eerelnris. Op dc voer.
dracht ziin geplaatst Tf. G- Rijs. secreta
ris te Warmenhuizon, A G. Dolen,
hoofdcommies-redacteur te Haarlem
mermeer en It. Brouwer, lsle ambte
naar ter secretarie le Wassenaar.
Bij de besprekingen, -die hierop volg
den zjegf de heer van Dooren, dat do
gang van zaken ziin coedk. niet kan
wegdragen. Ilij meent, dat er zeer over
haast is gehandeld en tevens niet juist-
Waar toch de'benoeming van een nieu
wen burgemeester eerstdaags te ver
wachten is. 70u hel beter zijn geweest,
REUGDE! GELUK!
V.
op aarde waar geluk,
I-
C(
1.
IJK!
(EU
ellei
ABC
U en gij uzelf nooit daarover verwijten zult
■hebben te maken.
De wereld van het kind is het ouderlijk
huis!Welke vreugde is dus natuurlij
ker, meer geëigend voor het kind dan de
huiselijke vreugde? Dót. is de warme haard,
waarbij het kinderleven het schoonst en het
vruchtbaanst en gelukkigst groeit, gedijt,
sterk wordt.
Waarin beslaan de huiselijke genoegens?
Wij kunnen itwee soorten onderscheiden.
Vooiherst het ,,truis-zijn". Vervolgens
dc, laat mij zeggen, „gelegenheids-genoe
gens."
Het „thuiis-zijn" moet voor de kinderen
het hoogste genot, de hoogste vreugde zijn.
Dat wil niet zeggen, dat zij kinderachtig
zóó aan „huis" gehtecht zijn, dat, wanneer
de tijd of de omstandigheden hun hun
plaats buiten het ouderlijkhuis aanwijzen,
zij hun positie en toekomst wegwerpen om
It huis" te kunnen blijven. Neen, maar zoo
lang zij thuis zijn en moeten zijn, moeten
zij er zioh zóó gelukkig gevoelen, dat het
een groote vreugde reeds is voor hen, dat
zij „thuis zijn".
„Waar bloeit het heilige, geneeskrachti
ge kruid, waar gedijt de zonnige jeugd?
Waar anders dan in het ouderlijk huis, in
den vredigen -familiekring? Wanneer ech
ter de oudste en eerbiedwaardigste band,
die mensch«n verbinden kan, losser wordt
en zich verbreekt, dan kan de jeugd geen
zonnig geluk vinden; en wanneer het huis
gezin geen waardige woonplaats, geen te
huis heeft, dan kan het zijn zegen niet
ontplooien. Het zijn de drie schakels der
keten, die losgesprongen zijn: de men-
sclien hebben geen tehuis, daarom lijdt
het gezinsleven en daarom weer is
de jeugd zoo zonnearm, zoo arm aan
vreugde. Daar ligt het groote, bloedende
vraagstuk van onzen tijd"Aldus de
zanger van zonne cn vreugde, Augustin
Wibbelt.
Ouders, laat uw huis, uw gezin voor uw
kinderen in den volsten zin een „tehuis"
zijn! Het jonge liart heeft zoo noodig een
plekje op aarde, waar het alles in de om
geving zoo rein en zuiver voelt samen-
klinken met zijn intiemste gevoelens en
verlangens. Het huiselijk leven! Gelukkig
de man, die daaraan met innig genoegen
nog kan terugdenken. Wat kracht geeft
de herinnering aan ..thuis" den jongen
man in den vreemde! Wat steunt de ge
dachte aan de jaren in het ouderlijk liuis
het meisje, dat het leven naar buiten
roept, de wereld in, „onder vreemden!"
En de opvoedende kracht, die uitgaat van
een degelijk huiselijk leven! Het valt zoo
moeilijk te zeggen, wat het eigenlijk
maakt, die huiselijke vreugde, dat innige
genot, dat \Vij slechts smaken kunnen
„thuis". De wederzijdsche Liefde der
ouders onderling cn van de ouders en kin
deren wederzijds; de vriendelijke onge
dwongenheid cn ongedwongen vriendelijk
heid, waarmede men elkanders eigenaar
digheden of fouten verdraagt en tracht
te verbeteren; het innig medeleven met
elkanders lief en leeddit alles en
nog meer, wat dk alles te samen de „hui
selijke stemming" zou willen noemen,
maakt, zoo die „stemming" goed is, „het"
huiselijk genoegen uit. .Die stemming
hangt uit den aard der zaak natuurlijk
van de ouders op de eerste plaats af: van
hun humeur, hun wijze voorzichtigheid,
hun persoonlijk leven enz. Deze stem
ming hangt volstrekt niet af var. rijkdom
of welstand. Er-zijn gezinnen, waarin ar
moede nijpt cn die roch gelukkig z'*K" ge
voelen. waarin de leden des gez'ns zich
voor hun armoede srhadelcosstellèn door
het gelukkig „samen zijn."
Daarbij komen echter r.ol. nog, doch ali
bijzaak, de genoegens, vermaken pretjes,
enz., die misschien hut bost gelego'.hoi ds-
genotmiddelen" zijn te r emen, zoails
men den kinderen aanbiedt met Sinter
klaas, Vastenavond verjaar lagen, hooge
feesten enz. Dm mo?t er extra - vreugde
zijn! Dan moet er ,,spec::r:u." genoten wor
den! Op zulke 'lagen va a ci'gemeene pret
.en" feestvreugde, moeten de ouders cr
„slag" van hebben, voor hun kinderen een
huiselijk pretje te bereiden, dat a. h. w. Je
bekroning is van ee*»feestdag.
„Wij moeten", zegt Wagner, „weer )ee«
ïvn het huiselijk leven en de fanviie-over-
Leveringen lief te krijgen. Laten wij do
treurigheid en de leegheid van ons onze
ker bestaan niet nog er^er maken door
het huiselijk leven op te offeren. Luien
wij de vlam in de gedoofde haardsteden
weder aanwakkeren, laten wij ons een vei
lig toevluchtsoord, een warmen, huiselij
ke n haard scheppen, waarbij onze kinde
ren menschen worden, waar de liefde een
stil hoekje vinde, de ouderdom een rust
plaats, bet gebed een altaar en waar het
vaderland geëerbiedigd wordt!"
De Apostel der ware vreugde licht ons
weer voor: „vooral het huisgezin is dó
plaats, waar ouderliefde en broedertrouw,
een zoete blijheid des harten schenken
aan alle liuisgenooten, vooral aan het
kind. De edelste schatten van liefde, toe
wijding en hartelijke gulheid worden
steeds uit het ouderhart op de kinderen
uitgestort en broederlijke trouw en zuster
lijke gelegenheid voltooien dat edele werk.
Door een echt christelijk huisgezin gaat
zelfs te midden van lijden en beproeving
een weldadige warmte van levensblijheid
en opgewektheid, welke tie natuurlijke at
mosfeer is, waarin de kinderziel groeit eu