Uit de Omgeving Verdronken. Aan het strand te Kijk duin, onder Loosduinen, is Dinsdagavond de 10-jarige M. Looije verdronken. Hij was ©cn paar hoofden van het badhotel af in zee gedaan en waagde zich, ondanks veler .waarschuwingen te ver. De zee trok sterk, wat men al merkte als men een eindje het water inging. Het lijk is nog niet aange spoeld. Gistermiddag is op het stille strand, een kwartier verder een 12-jarige knaap ver dronken. De groentenkoopman A. de B. te Rot-, terdam is gisteravond in den Kralingschen Plas gaan zwemmen. Hij verdween plotse ling in de diepte en is jammerlijk verdron- ken. Naar zijn lijk is tevergeefs gedregd. Moordaanslag. Dinsdagmorgen circa 8 uur werd de landbouwer G. Bus, wonen de aan de Hoofdvaart te Hoofddorp, toen lwj op zijn fiets reed, aangehouden door een arbeider, die Zaterdag zijn ontslag had genomen. De man vroeg hem te spre ken. Bus stapte van zijn fiets, waarop de arbeider, Heijstek f 10 vroeg om naar het buitenland te kunnen gaan. Toen de heer Bus een weigerend antwoord gaf, ontstak de arbeider in zulk een woede, dat hij den boer Bus aanviel en hem een levensgevaar lijken messteek in den hals, en een onder het. schouderblad toebracht. De dader is in zijn woning gearresteerd en overgebracht naar het arrestantenlokaal te Hoofddorp. Auto-ongeluk. De chauffeur P. G. C. J. reed Dinsdagavond omstreeks 11 uur met zijn auto op den Noordsingel te Rotterdam nabij de Zomerhofbrug in de richting van den Hofdijk. Op hetzelfde oogenbilk kwam de chauffeur P. K., wonende in de Wandel- oord straat, met een auto de Zomerhof straat uitrijden, met de bedoeling, oveir de Zomer hofbrug te rijden. Dit ziende, wendde eerst genoemde chauffeur plotseling zijn auto naar links om een aanrijding te voorko men en reed de voetstraat van die brug op. Op die voetstraat wandelde de kantoor bediende H. G. S., met zijn meisje, Beiden raakten beklemd tusschen de auto en de leuning van de brug. De heer S. brak een dijbeen, zijn meisje brak beide beenen, werd zwaar inwendig gekwetst, verloor veel bloed, en verkeerde weldra in levens gevaar. Beiden werden naar het zieken hui» vervoerd waar de winkeljuffrouw aan de bekomen kwetsuren is overleden. Erger dan laf. Men meldt aan de Maasbode": Nadat te Grevenbicht tusschen verschil lende vereenigingen en een Belgisch elftal voetbalwedstrijden hadden plaats gehad, werd het Begische elftal overwinnaar. On der geleide van de muziek met de vlag voorop werden de Belgen naar de garens begeleid. Aan de grens verzochten de Bel gen de Hollandsche vlag te mogen meene men en wat gebeurde... onder de oogen der Limburgers werd de Hollandsche vlag... verbrand. Schandelijkl Ontslagen van rechtsvervolging. Tn ATan>'t i 1 rif» nnlitio io Vliceincren \an een huis aldaar verwijderd; en Lnöeslag ge nomen een draadlooze telegrafische inrich ting, welke in het geheim en in strijd met de bepalingen zou zijn aangebracht ten bate van een der oorlogvoerende partijen. De daarbij betrokken persoon werd {.ls teekenaar bij de Kon. Maatschappij De Schelde geschorst. Thans heeft hij echter een brief ontvangen van den officier van justitie te Middelburg, waarin deze mede deelt, dat de tegen hem ingestelde vervol ging niet wordt voortgezet, omdat daartoe geen termen aanwezig waren. LISSE. Gemeenteraad. Dinsdagmorgen te halfelf -hield de Raad een openbare vergadering. Voorzitter was Burgemeester Eenliuis. Afwezig was alleen Dr. de Graaf. Allereerst was aan de orde het benoemen van een commissie belast met het onder zoek der geloofsbrieven van de nieuw ge kozen raadsleden. Hiervoor werden benoemd de heeren Verduijn, Langeveld en Schrama. Bij monde van den heer Verduijn advi seerde de commissie tot toelating, waar mee de raad accoord ging. Als punt 2 is aan de orde een Voorstel van het Burgerlijk Armbestuur. Naar aanleiding van het Raadsbesluit van 2*5 Juni j.t tot het verleenen van een voorschot van f 3o0 aan het B.A. dezer ge meente, is door dat bestuur een financieel straat was verlicht door het flikkerende schijnsel der fakkels. Het vaatje takelde voort "op het touw. Gp den zolder van den dokter werd een korte beraadslaging gehouden. Meester Codex besloot- de late bezoekers te woord te staan en zich zoo spoedig mogelijk van ben te bevrijden. Maar hoe snel dit besluit ook genomen was en hoe vlug de geneesheer ook de trap afhep, Guyot Asselin vond, dat men hem te lang liet wachten. Hij begon weer op de deur te beuken en keek naar boven <%rn te zien, of er geen licht verscheen voor de vensters op de eerste verdieping. De goede dokter slaapt nog al vast-, mompelde -hij ongeduldig. Éonsklaps scheen het hem, evenals eenigen der omstanders, toe, dat zich daarboven in de duisternis een .voorwerp van vreemden vorm bewoog. Op hun beurt keken nu de soldaten om- höog. Voelend, dat er gevaar 'dreigde, begon Simon Brisefer lfarder aan het touw te trekken, maar de soldaten verloren geen tijd en drie of vier schoten werden tegelijk gelost. Zij hadden goed gemikt, want het vaatje vatte vuur. Een verschrikkelijke knal weerklonk on- dér het dak van Joachim Perricart's huis; Loup-le-Flamant en Simgn Brisefer wer- vevslstg uitgebracht, "waaruit blijkt, dat dit voorschot bij lange na niet voldoende is om hare reeds gedane en nog komendé uitgaven voor dit cïiensfjaar te dekken. Door de Armmoesters is tot 1 Augustus voorgeschoten een be'drag van f 540. Ge raamd wordt voorts, dat wekelijks f 53 aan steun zal moeten worden uitgekeerd O'ver vijf maanden vormt dit oen bedrag van f 1210; in totaal dus f 1750. Geduvande het tweede halfjaar 1919 zal nog worden önt- vange-n f500, zoodat nog bliift. te betalen f 1250. De oorzaak van deze abnormale stijging der uitgaven is volgens B. en W. gelegen in de stijging der uitgaven voor de noodzakelijkste levensbehoeften, waar door de armen der verschillende gemeen ten zich hebben gewend tot hunne be sturen om ruimeren steun te "ontvangen. Daarop hebben deze armen zich gewend tot het Burgerlijk Armbestuur. Om groote- re armoede te voorkomen, was dit bestuur genoodzaakt steun te verleenen. Met deze gang van zaken, aldus B. en W., kunnen wij ons voor de toekomst niet vereenigen,, fcmdab gevaaa.' van iafsclnuivlng door de kerkelijke gemeenten kan ontstaan en ieder kerkgenootschap in de eerste plaats voor zijn eigen armen heeft te zorgen. Om nu de kerkelijke gemeenten in staat te stellen zelf* in de armenzorg te voorzien, zullen wij eerst bij de behandeling der Gemeente- begrooting voor "den dienst 192É) voorstellen subsidie te verleenen. De thans aan het B.A. te verleenen Voorschotten meenen B. en W. als overgang daartoe te moeten be schouwen. In verband daarmede stellen B. en W. thans voor aan het B.A. over het dienstjaar 1919 alsnog een voorschot te verleenen van f 959. Na eenige besprekingen werd dit voor stel met algemeene rtommen aangenomen. Op een desbetreffend verzoek wercl be sloten aan den gewapenden Burgerwacht een subsidie van f 7(>0 te verleenen. Vervolgens komt a in de ordei een voor stel tot wijziging van cte gasprijzen en wel ten le. de prijzen van het gasverbruik te wijzigen en dien van 1.5, 20 en 25 cent. per M3. te laten vervallen en daarvoor een uniformen prijs van 20 centtper M3. vast te stellen en ten 2e. 'deze prijsverandering te doen ingaan op 1 Augustus 1919. Deze wij ziging was noodig geworden omdat gedu rende de laatste maanden het. gasverbruik afneeriït en hoofdzakelijk gas van 15 cent per M3. wordt betrokken. Hierdoor is een groot geldelijk verlies geleden. Mede is dit verlies ontstaan doordat de aflevering van de waterstofga-sinstallalie, welke 1 April j.l. in werking had moeten worden gesteld, nog niet bedrijfsvaardig is afgeleverd, ter wijl rnet de laatste prijswijziging daarmede rekening is gehouden. Dit verlies zal ge durende de laatste 5 maanden van dit, jaar moeten worden ingehaald, waarom de nu voorgestelde prijswijziging noodig is. B en W. geven den Raad in overwe ging overeenkomstig het voorstel te be sluiten. omdat de hooge kolenprijzen nog geen verlaging van de productiekosten in uitzicht stellen. heer Warmendam bestrijding. Dit vond zijn oorzaak in het feit, dat alvorens dit voorstel in den raad was behandeld, en al- zoo niet was aangenomen, de muntmeters bij de muntgasverbruikers reeds waren veranderd en op 20 cent per M3. gesteld. De verbruikers waren in de meening, gas te verbruiken van 15 cent per M3. en hiel den alzoo geen rekening met het feit, dat het 5 cent meer kostte. Wel gevoelde hij de noodzakelijkheid van de verfiooging', maar maakte o;p bovengenoemde gronden bezwaar tegen terugwerkenden kracht tot 1 Augustus en stellen voor deze- te doen ingaan op 1 September e.k. Zijn vcorstel vond geen steun, zoodat het voorstel van 13. en W. werd aange nomen met algemeene stemmen Alleen de heeren Warmerdam en Schrama stem den tegen. Na dit punt werd aan de orde gesteld een voorstel tot verbouw v3n het interieur van het Raadhuis en wel naar aanleiding van de gebleken noodzakelijkheid dat de secretaris der gemeente "wegens zijn vele werkzaamheden over een vrije kamer in het gemeertehuis moet beschikken om hem een rustigen werkkring mogelijk te maken. Te dezer zake was door 13. en W. den gemeenteopzichter opdrai ht gegeven, een plan te ontwerpen tot het maken van een kamer en tegelijk een verbinding binnen door te ontwerpen met .de localiteiten be neden in het gemeentehuis gelegen. Zoo danige plannen waren ontworpen en wor den thans den raad voorgelegd. Zi j komen hierop neer, dat door de bodekamer, de W. C. en een gedeelte van' de vestibule den half bewusteloos achter in den zolder neergesmakt. In een oogenblik stond het huis van den lakenwever in lichtelaaie. Alle klokken in de stad begonnen l.et sombere brandsignaal te luiden. De burgers kwamen van alle kanten toegesneld, de bedelmonniken kwamen aandragen met blusch-materiaal. Achter ieder venster verscheen licht, de lieele stad was in opschudding. Joachim Perricart trok partij van den brand, die zijn huis verslond. Zijne hoogheid de hertog zal mij do. schade wel betalen, dacht hij bij zichzelf. Laten we ondertusschen van de gelegen heid gebruik maken. Aan het werk! Inderhaast wérden de wapens onder de saamgezworenen verdeeld. Sommigen spraken ervan, maar inceijfc^ stad in het bezit te nemen voor dfcft hertog van Bour- gondië. Dit was dwaasheid. Joachim Per ricart en Pierre Darrentière verzetten zLh er tegen. Men besloot alleen hulp j?e bren gen aan meester Codex en des Ro ches, die hun waning niet hadden kunnen verlaten. Toen dezen de vlucht hadden willen ne men, hadden zïj het beele huis 'omsingeld gevonSen door soldaten. Er bleef hun geen ander toevluchtsoord over dan de verbor gen kamer, waarin meester Codex de wa te laten Vervallen-, voor «3en1 'seifrelarjs €eh gerieflijke kamer kan worden ingericht. Vóójl deze kamer en naast de burgemees terskamer kan in de Vestibule gewoonlijk een trap naar beneden worden gemaakt welke uitkomt in een gang tusschen het Ontvangers- en Distributiekantoor. Het lokaal dat thans nog voor de distributie in éb'ruik is, kan voor politie- en bodekamer worden ingericht, terwijl het daaraan ver bonden bij lokaal een voormalige keuken met loketten, geschikt vcor de Arbeidsbe middeling i9 in te richten. De W.C., welke zich beneden bevindt is langs den ontwór pen trap gemakkelijk te bereiken. De kosten van een en ander zullen" ongeveer f 1000.— bedragen. B. en W. stellen den Raad voor overeenkomstig het ontworpen plan te besluiten en ben te machtigen deze werken onderhands te doen uitvoeren. Aangenomen met algemeene stemmen. Aan de afdeeling Lisse van het „Groene Kruis" werd -op een verzoek oin eene sub sidie ter bestrijding van de tnberculpzen f 100.als subsidie verleend. Van de hee ren IT. S. A. van Beek en F. M. Verduijn was een verzoek ingekomen om verplaat sing van den loods van aldus staanbaar nabij de losplaats aan de Ringvaart. Dit verzoek werd met algemeene stemmen toe gestaan'. Aan de -rde *.vas voorts oen voorstel tot vaststelling van een veroid'ning tegen nachtarbeid en wel inzake een verzoek van het bestuur der vereeniging van bakkers gezellen Ilillegom, Lisse en omstreken, tot afschaffing van Zondag- en nachtarbeid. De heer Langeveld bestreed dit verzoek, hierbij gesteund door den he-w ïhjnacker, welke lieeren allereerst de wet-Aalbèrse wilden afwachten. De heeren Warmerdam en Schrama hielden een warm p.'eidooi om het verzoek in te willigen, waarop de voor gestelde verordening met algemeene stem men werd aangenomen. In hoofdzaak komt deze hierop reer dat het verrichten van arbeid in brood-, koek-, banket- en suikerbakkerijen is verboden tussclien 9 uur 's avonds en G uur 's mor geus van den daar opvolgen den dog, terwijl het eveneens verboden is langs de openbare straat brood, koek, banket >f suikerwer ken te vervoeren voor des vpormiddags 10 Hierna volgden eenige comptabiliieitsbe- sluiten on de aanbieding van de rekening, dienst 1918. In de rondvraag werd op een verzoek van den heer Warmerdam beslo ten aan het groene laantje aon de Aker- voortlaan een vuilnisbelt te plaatsen. Op een vraag van den heer Warmerdam hoe ver het stond met de plannen voor den bouw van 34 arbeiderswoningen "ten behoe ve van .Volksbelang", werd toegezegd d-jt de plannen in de e. v. vilting aan den raad zullen worden voorgelegd. De voorzitter decide mede dat ds cuJo raad nog eene zitting zat houden. Hierna werd de oi t-nbare zitting geslo ten. Iets over Tatouëeren. 't Woord en 't gebruik zelf vinden beide hun oorsprong bij de natuurvolkeren. Tatouëeren is 't aanbrengen van teeke- ningen door middel van prikken en insnij dingen, die daarna met een of andere kleurstof worden ingewreven. Volgens "berichten van Herodotos, Stra- bo en Plinins was deze gewoonte reeds in zwang in Thracië, Dacië en Argathyrsië (Zevenburgen) en ook bij de oude Assy- riërs vinden wij liet tatouëeren meerma len vermeld. Bij de Joden was hef. maken van insnij dingen verboden door de Wet 1), doch la de eerste christenen zien we, langen tijd de gewoonte voortbestaan, godsdienstige symbolen, vooral echter liet kruis en 't monogram van Christus in bvandteekenen op borst en armen aan te brengen. 2) Over geheel de wereld verspreid is dit gebruik in Europa zoo goed als verdwe nen; men treft 't nog wel aan bij de lagere volksklassen, vooral bij matrozen, solda ten en handwerkslieden, die een of ander teeken, bijv. 'n anker of 'n pijl op hun arm of borst aanbrengen, een gebruik, dat waarschijnlijk door vroegere zeerobben van hun overzeesche zwerftochten is ge ïmporteerd, en thans, meer door naaperij, een gewoonte is geworden hij zekere klas sen. Bij de „jeunesse dorée" in Engeland, Frankrijk en in de Vereenigde .Staten was 't na 1890 'n soort sport geworden, die echter niet lang heeft stand gehouden en waarvan we hier in Nederland misschien nog 'n late nawerking ondervinden, nu sommige „dames en heeren" in 'n dwaze pens had verborgen. Tn der haast brach ten zij daar eenige levensmiddelen heen, daar zij er zeker van waren, dat de aan hangers van den koning weldra liet huis zouden binnendringen. Ondertusschen hielden de nolabelen en de bisschop, die ook er bij was gekomen, een beraadslaging op liet plein. Op aanraden van den baljuw besloot men zich, wat het ook mocht kosten, mees ter te maken van meester Hippocrate. De brand nam langzamerhand in hevig heid af. De brandende huizen waren inge stort en men was bezig de puinlioopen te bhisschen. Doordat de gloed van liet vuur nu minder hevig was kon men zich weer voor de woning van meester Hippocrate wagen. Onder aanvoering van den baljuw klop ten dertig soldaten aan bij dokter Codex, maar daar niets zich in de duistere wo ning bewoog, oordeelden zij het nutteloos nog langer te wachten, of men hun zou opendoen. Zij zochten een balk op uit de puinhoopen en, zich hiervan als een storm ram bedienend, beukten zij de deur open. Daarna begonnen zij bij het schijnsel der fakkels hun onderzoekingstocht. Met een siddering van vrees traden zij binnen in die satans-woning, die- tot nu toe steeds zoo geheimzinnig gesloten was gebleven en waarover reeds vóór de gc hïödqgri] 't ïaöjiliewppen 'om namen van „4terbarcn" op hun lichaam laten tatouëeren 1. 1 Wat wij hier echter beschouwen als naaperij of 'dwaze modegril, geldt hij vele natuurvolkeren als 'n zaak yan 't grootste gewicht, ja, bij eommigen is 't een ware behoefte geworden. Ongetwijfeld speelt de ijdelheid 'n groo- te rol in dit bedrijf, dat tal van andere beweegredenen in 't spel zijn, die ons aan stonds 'n heel ander daglicht geven op dit oogenschijnlijk belachelijk gebruik. Buffon verhaalt, dat Mongoolsche vrou wen bloemen snijden op haar lichaam, dte ze trekken uit plantenwortels, zoodat 't allen schijn krijgt van 'n veelkleurig ge bloemd stofje. Laat hier cdquelterie in 't spel zijn. 't is mogelijk, maar sterker dan dat schijnt mij een natuurlijk schaamtegevoel op den voorgrond te treden, dat een „Ersatz-mid- del" zoekt voor kleederen die ontbreken. Bij vele -volksstammen dient de latouage als onderscheidingsteeken van andere stammen. Het best is deze stam-tatouage te herkennen bij de vrouwen, omdat de mannen zich op hunne tochten dikwijls laten opsieren met modellen, die aan hun tijdelijke gastheeren eigen zijn. 'n Bereisde Roel in die landen, draagt dus voor 'n kundig lezer, een beknopt, dag boek van z'n tochten' op eigen vel. „Voor 'n kundig lezer", want groot zijn die ver schillen meestal niet. daar hunne reizen zich zelden uitstrekken, buiten aanver wante stammen. In den stam zelf geldt de latouage vaak als onderscheidingsteeken van vrijen en lijfeigenen, van hoogere en lagere kasten. Zoo zien we bijv. voor de Mendalan- Kajan vrouwen' op Midden-Borneo regels bestaan voor de samenstelling der latoua ge, vooral wat betreft het aantal lijnen, die de vrouwen van verschillende standen naast elkaar mogen gebruiken: drie is het minste en dient voor de lijfeigene, terwijl zes lijnen slechts voorkomc-n bij dochters van stamhoofden. Niet zelden ook wordt de intouage toe gepast als 'n eervolle onderscheiding van dapperheid. Deze eereteekenen worden aangebracht, nu eens op het voorhoofd, dan weer op de botst, doch meestal, zoo als in Indië. op de dij, linkerhand en duim, zoodat het onder de mannen alleen aon zeer dappere krijgers geoorloofd is, zich op die plaatsen te laten tatouëeren. In plaats van 'n ijzeren kruis op de borst te hechten, worden de eereteekens daar eenvoudig op het lichaam gesneden. De stamhoofden vooral zijn vaak leven de blazoenen, verkondigers van eigen krijgsroem, wiens aanblik zijn vijand met ontzag en afschrik zal vervullen, wanneer, deze het waagt zijn kampong te "belagen. De gehuwde vrouw draagt 'n andere latouage dan dc huwbare; vooral pries teressen en toovenaressen zijn duidelijk herkenbaar aan deze lijnen en figuren. Talloos zijn nog de persoonlijke en plaatselijke beweegredenen voor liet ta touëeren. Nu eens geldt, 'het als geneesmiddel bij ziekte, vooral bij hoofdpijn en koortsen, 'n natuurlijk gevolg van blocdaftapping, dan weer als 'n teeken van rouw, hier als 'n godsdienstig symbool, ginds als 'n brandmerk voor schande en ongenade. Bij de bewoners van de Endeavour-ri- vier in Australië heeft men een speciale taten voor contracten, waarbij de inge sneden teekens, evenals bij ons het zegel, beide partijen verplicht tot 'n onkreuk bare trouw. Voor 'mannen en vrouwen is de latou age een van de gewichtigste oogenblikken des levens, die meestal plaats heeft bij gelegenheid der puberteitsfeesten en dan gepaard gaan rnet allerlei godsdienstige plechtigheden. Van de Mobali's aan den Kongo ver haald de Revue Congolaise 3) over zulk een plechtigheid o.a. het volgende staaltje: „Wanneer een 'jongeling tot den man- nelijken leeftijd gekomen is, wordt hij door de ouderen met olie ingewreven en daarna in processie zoolang met roeden geslagen, tot hij bewusteloos neervalt. Dan komt hun „heilige vogel" de mobali, die met z'n snavel de tatouage-figuren in het lichaam pikt. Zoo gclooven de niet- getatouëerden, want vrouwen cn kinderen mogen bij de plechtigheid niet tegenwoor dig zijn, en op verraad van deze bedrie gerij staat voor 'n getatouëcrde de dood door vergif." Weer een bewijs voor de gewilde be driegerij der afgodendienaars! Als instrument voor 't tatouëeren ge bruikt men meestal dorens, knm-achtig gesneden stukjes hout, metalen naalden, fijne beentjes, vischgraten enz. en voor de kleurstof roet van damar-bars voor de beurtenissen van dezen nacht, de vreemd ste geruchten liepen. Om zijn mannen wat moed in te boeze men was de baljuw genoodzaakt voorop ie gaan, en nog volgden zij hem aarzelend, bang, dat er onverwachts iets zou gebeu ren. Maar hun vrees werd niet bewaarheid en de soldaten.werden weer wat moediger. Plotseling, toen zij een reusachtige deur.- die geheel met ijzer was beslagen, wildon, openen, viel deze zware massa vanzelf voorover, in haar val een ongelukkigen sol daat nceivellend. De anderen gaven een gil van schrik, daarna gingen zij als hc zeienen op de vlucht, Tevergeefs trachtte de baljuw hen tegen te houden. Zij.wildon nergens naar luisteren en weldra stond hij heelemaal alleen, zonder licht in het ver vloekte huis. De soldaten verspreidden zich naar alle kanten. Vijf of zes hunner kwamen terecht in de gang, die uitkwam op het laborato rium van den dokter. Eensklaps zette degene, die vooraan liep. den voet op het noodlottige luik. Hij stiet een rauwen kreet uit en verdween in den afgrond. Zijn makkers hadden nog juist den tijd terug te springen en eindelijk l.c- reikten zij, half gek van vrees, den uitgang op de straat, In deze razende vlucht hadden zij niets zwarte en 'cinnaber vöóï 'de "röode poi1. tijen; de overige kleuren worden verkre- gén door plantensappen. Veler, met een donkere huidskleur, zooals Negers, Melanesiërs en Australiërs geven de voorkeur aan versiering door lidtec- kens, die, kunstmatig vergroot, op de don- kere huid beter uitkomen dan de gekleurde tatou; anderen vervangen het door braad- wonden, die armen en borst moeten ver sieren. Bij het tatoueeren sluit zich aan het be schilderen van het lichaam. Zoo versieren de negers van Sierra Leo ne op Guinea hun liehaam met zware pa ral el-lijn en, die beurtelings geel en rood gekleurd worden, zoodat zij ons op eon afstand onwillekeurig doen denken aan Jici vel van een zebra. Bij sommige stammen trekken 'de vrötf. wen een zwarte lijn bij de- wimpers om dc oogen schorper te doen uitkomen, én ge bruik dat ook in zwang is bij de Turkscho vrouwen, ja zelfs bij onze artistcn in do opera! Het tatouëeren is een kunst, 't Is werkelijk bewonderenswaardig, dat mensehen, onbeschaafd en onontwikkeld, kunnen komen tot zulke, vaak zeer fraaie figuren. De Zuidzee-eilanders, de bewoners van Nieuw-Zeeland, de Indianen en de Negers kiezen meestal wiskundige figuren en ora< besken, de Maleiers daarentegen en de Japanners geven, de voorkeur aan afbeel dingen van voorwerpen, planten cn dieren. De meer ingewikkelde figuren worden meestal met klingë's d.i. houten modellen op het lichaam voorgoprent en daarna met de naald nagewerkt, terwijl de meer een voudige viij uit de hand getcekend wor den. Hie.r zijn het de mannen, die dit vak uit oefenen, ginds weer de vrouwen, op som mige plaatsen is het een monopolie van priesters en priesteressen en niet zelden is dit bedrijf erfelijk in -:1e familie. Evenals andere kunsten staat het ondei bescherming van een bizonderen geest, n men meermalen offers brengen moet en waarvoor de beoefenaars dezer kunst verplicht zijn zich te onthouden van 't eten an verschillende soorten visch en plan ten. Zondigen, zij hiertegen, dan worden de" lijnen niet zwart. Ook de "patiënt is aan verschillende be palingen onderworpen. Zoo is 't bijv. op Borneo verboden, zich te laten tatouëeren in den zaaitijd of wanneer er een doode in huis boven aarde itaat; gedurende dezen tijd breekt men de handeling af. Behalve deze, beslaan er nog beletselen van meer natuurlijken aard; slechte droo- men, te groote armoede om voor 'n uitge breide tatou het geld bijeen te brengen en vooral vrees voor de pijn, want bij dc bewerking der gevoelige plaatsen lij de meisjes vaak te kermen van de pijn, terwijl ook de ontsteking, .«en niet te ver* •wonderen gevolg van deze verwondingen, later vaak nog veel hinder veroorzaakt. De meesten echter verdragen" deze pijn met groote gelatenheid in 't vooruitzicht van de vergelding, die haar later hier. voor geworden zal. Zoo bestaat bij de Bahau Dajaks in Indië de overtuiging, dat alleen de vrouw, die- zich aan liei uiterst pijnlijke en kost bare van een volledige tatoueering naa. stamgewoonte heeft onderworpen, in dc hemelrivicr. Telang Djoelan, mag baden, waarin kostbare koralen de kiezels uitma ken, terwijl de minder getaioueerden op den oever moeten blijven. Tot slot een tatouage-fabel, die dr. Nieu- wenhuis vertelt van de Kajans op Bor neo, en die ons duidelijk aantoont, dat deze menschen detatou ook beschouwen als een lichaams-versiering. De verstandige kraai kon volgens de Ka- jan-legende vroeger tatoueeren en sprak met den argus fazant af, dat zij elkaar hun eenvoudige gevederte wat zouden versie-" rein. Zij kweet zich met veel ijver van hare- taak en slaagtle erin het geverdertó van den fazant prachtig te verfraaien. Nu was de beurt aan den fazant, om de kraai denzelfden dienst te beuijzen en bij toog ook imiet. Just aan den arbeid. De fazant is echter een domme vogel: daarom merkte hij al spoedig, dat zulk 'n werk moeilijk uit te voere.n was en zag weldra in. dat het in 't geheel niet gaan zou. Daarom nam hij maar alle zwarte veil en smeerde die gelijkelijk over de veeren van z'n vriendin en sedert dien hebben beide dat verschillend gewaad behouden. P. D. COX. Wereldapostolaat. 1) Lev. 19, 28. 2a Procopius in Jezai, 44. 3a Revue Congolaise 1910, 237. gehoord van hulpgeroep of van het geluid van een worsteling. Toen zij in de straat kwamen renden zij nog een heel eind door, alsof het gevaar hen nog op de hielen zat. Toen zij een beetje tot zich zelf waren gekomen en vertelden, xvat er gebeurd wa* heerschte er groote ontsteltenis onder tin menigte, daarna werd zij woedend. Een dof gemompel steeg op, groeide aan, dc menschen brulden ten laatste: Doodt dien alchimist. Aan de ga'S met hem. De soldaten, die de uiteinden van de Pauwenstraat bezet hielden, moesten wi," ken voor- het opdringende volk. Men k"p zien, dat er iets vreeselijks zou gebeuren. De bevolking zou zich meester maken va- den dokter en hem al zijn misdaden bebni^ zetten. Maar was er geen nieuw onheil vreezen? Had meester Hippocrate zijl- laatste woord gesproken? En zou hij zich maar zoo aan het volk overgeven om zkfl te laten oordeelen en straffen? De bisschop kwam tusschenbeide. Houdt op, houdt op, schreeuwde h'j,< Wie verzekert jullie, dat je ook niet dé" dood tegemoet gaat? \Wordt vervolgd^

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1919 | | pagina 6