Bi
B
S
m
BUITENLAND.
;if blad verschijnt eicen ciag, uitgez. Zon- Cfc Feestd,
f)e Abonnementsprijs bedraagt, bij vooruitbetaling,
ior Leiden 17 ct. p. week, f2.£5 p. kwartaal; bg
aze agenten 18 ct. p. wev.k, f 2.40 p. kwartaal. Franco
post f2.70 p. kwartaal. Het Geïllustreerd Zondags-
jd is voor de Abonné's veiEiïjgbaar tegen betaling
n 25 ct. p.kwartaal,bij vooruitbetaling. Afzonderlijk©
;mmere5 ct., met Geïllustreerd Zondagsblad S cent.
A
10e laargang.
Bureau STEENSCHUUR 15
ZATERDAG 17 E/iEJ 1019.
- LEiDEH. Intcrc. Telefoon 935»
No. 2915
Postbus 1?.
ii nummer bestaat uit vier
laden, waaronder het geïl-
streerd Zondagsblad.
Nog enkele dagen.
)e volgende week zullen in-bijna allé
jeenten in onze Omgeving geheel nieu-
gemeenteraden moeten worden geko-
Geen Katholiek verzuime dien dag zijn
STEMPLICHT
vervullen.
templiclit in z e d 1 ij k e n en
w e 11 e 1 ij ken zin!
i'ij hebben onze krachten bij de Staten
lezingen oip verblijdende wijze loeren
nen.
rij weten wat wij kunnen en wat
willen.
'at wij willen op het terrein van de
icentepolitiek, zegt het Katholiek ge-
enteprogram. Een stuk werk waarop
groot kunnen gaan. Daar ie in een
tal punten bijeengebracht wat de
uwe tijd voor de gemeenten noodig
akt. En als is het program, door ge
le aan tijd, nog niet heelernaal af ge
kt kunnen worden, de knappe man-
van allen rang en stand, die het sa-
astelden, staan er borg voor, dat het
-lijk werk is. En het bevat zooveel en
veel verscheidens, dat we gerust kun-
zeggen, dat er ongeveer niets vergo-
js. Het ademt daarbij denzelfden geest
.vorig jaar om dezen tijd zich uitte in
prachtig algemeen politiek program,
nu reeds gaat uitgewerkt worden,
1(1 geest van vooruitgang naar nieuwe.
{o betere tijden.
dit gemeenteprogram in handen
we sterk en trotseeren we eiken
val. Dat program is het bewijs, dat
Katholicisme, hetwelk voor alle tijden
ik nu in deze critieke jaren, richting
te geven-en allerminst ten achter
a, verre vooraan staat, waar het
de belangen van gemeenschap cn
fling. te behartigen. Wij, Katholieken,
en allereerst op voor de geestelijke
agon der burgers, maar dat wil aller-
st zeggen, dat wij het tijdelijke on'be-
rijk achten. Integendeel, men
ons program en men zal moe-
erkennen, dat wij in tijdelijke- zaken
icest vruchtdragende actie willen en
n ontplooien!
Katholiek gemeente-program maakt
as gemakkelijk onzen stem te geven
du Katholieke lijstmaakt 't ons
Jikeliik te vervti4?pr> /vr»
PLICHT
tatholiek, 'om sterk te maken in den
l de partij, die zal Jiebben te verde-
ware vrijheid en vooruitgang eener
naast orde en gezag anderzijds, die
lebben hoog te houden de rechten en
eden van de Katholieke Kerk en de
lolieken tegenover den socialistischen
dienst-haat en de rechtstreeksche of
Jingsche Katholieken-bestrijding van
alisme en loge.
ig enkele dagen ran c t i e en 4e
[toen, uitgebracht op de Roomsche
in de verschillende gemeenten, zal
ponen onze beteekenis en kracht.
die manifestatie zoo schitterend
ilijk te doen zijn, mogen allen mede-
mannen en vrouwen!
it Gods zegen moge rusten op
jn inderdaad
PRINCIPIEELEN
fvan welks beslissing zeer groote
van maatschappij en Kerk
men afhangen!
"'Schermen met woorden.
te socialisten geven bij hun propaganda
ten voor-proefje van wat zij, als zij een-
ial in den Raad zijn gekozen, zullen te
lieten geven.
|lp het Congres der S. D. A. P. in 1913
Zwolle gehouden, zeide een der spre-
Wij stellen ook in clen gemeenteraad
Kingen voor, die wij weten, dat ver-
iworpen zullen worden, maar dan kun-
l?Den wij tot de arbeiders zeggen: Zie-
Jpaar wat voor kerels.
JWij zeggen tot de arbeiders, als wij
uitspraaklezen, met het volste
Ziedaar wat voor demagogen, wat
f voor speculanten, op de kortzichtig
heid, de oppervlakkigheid van een deel
der kiezers, dat zich hij uitstek of zelfs
bij uitsluitingbewust" gelieft te
I noemen.
Men e zich toch niet bedriegen door
i^hijnschoone leuze, de phrasen van de
ffiocratie" der socialisten.
Ergerlijke laster.
plaste r, door de socialisten in hun
Kganda-blaacljes dezer dagen uitge-
getuigt van een even groote bru-
Ni als gewetenloosheid!
kn enkel staaltje slechts.
vertellen daarin, dat het huidige
P'sterio komt met een uitbreiding der
directe belasting voor koffie, thee-, ca
enz.
'v is eenvoudig een bewust-neergc-
®ven onwaarheid; 't is laster!
wórdt er ook nog o. a. beweerd, dat
jjstor Aalbcrse.„den arbeidstijd van de
Warheiders ongeregeld" laat.
»w>k dat is niets anders dan laster! Mi-
Aalberge \yii ^uxojudig don arbeids
tijd voor de kindarbeiders in een afzon-
d e r 1 ij k e wet regelen, vanwege deze
bijzondere toestond!
:JEen partij, die zóo stemmen voor zich
tracht te winnen, kan toch niet' op de
achting van één zichzelf respecteerend
kiezer aanspraak maken!
Alleen ..bewusten" kunnen zich op zulk
een wijze laten bedriegen
Hos moet msn stemmen
Ook bij de gemeenteraadsverkiezing mag
er niet meer dan
één hokje
worden zwart gemaakt.
Wie meer dan één hokje zwart maakt
stemt ongeldig.
Do gemeente Leiden is in drie kieskrin
gen verdeeld.
In ieder van deze drie kieskringen heeft
de Roomsche lijst een ander nummer.
In Kieskring I is het lijst no. 7.
In Kieskring II is het lijst no. 1.
In Kieskring III is het lijst no. 8.
Op de oproepingskaart kan men zien
tot welken kieskring men behoort.
Maar, om een vergissing buiten te slui
ten, rade.n wij allen kiezers aan:
Zoekt in het stembureau k a 1 in op de
lijst, welke begint met den naam 30TS.
Men heeft in het stembureau allen tijd.
Heeft men die -lijst gevonden, dan heeft
men anders niets te doen dat zwart te
maken het sena hokje voor den naam
BOTS.
Hieronder volge de Roomsche lijst, zoo
als die er uit moet zien, als men zijn stem
biljet in de bus stopt.
9 1. J. A. Bots,
2. Th. B. J. Wiilmer.
3. A. J. Oostdanx.
4. P. Heemskerk.
5. C. J. v. Tol.
6. A. Bisschop.
7. Th. C. F. Stijnman.
8. J. M. II. Horikx.
9. G. J. M. J. Moïfcënboer.
10. Joh. L. v. Lith.
iL. j n. ïNijhuis.
12. dr. J. A. Duffels.
13. H, M. Simonis.
11. H. B. J. Wijtenburg.
15. II. Lomberfc.
De Katholieken vormen een groote partij
in onze stad. Zij hebben het volledigste, het
schoonste, het meest-doeltreffende sociaal
program. Redenen te over om bij de ge-
moenteraadsverkiezing de uiterste krach
ten in te spannen. Ver builen onze stad
ziet men. ook nu naar Leiden,
Gehuicheld
Da vrijzinnig-democraten in Leiden ver
oorloven zich de luxe een verkiezingscou
rant uit te goven!
Daarin worden o. m. de personen der
candidaten stuk voor stuk „opgekamd".
Van den aftredenden wethouder v. d. Pot
wordt gezegd, dat hij is „de rechterhand
van den burgemeester, die hem, vooral bij
de gewijzigde samenstelling van den ge
meenteraad, noode zal missen. Een man
van zijn kennis, werkkracht en doorzicht
is voor magistraat aangewezen. Hij kan
nog veel voor Leiden zijn."
Daarin ligt veel waarsDo heer v. d.
Pot heeft zich als wethouder inderdaad
een man Van groote energie getoond.
Maardiezelfde vrijzinnig-democrati
sche partij geeft' dien aftredenden wethou
der een plaats op de lijst als no. 3 en ad
viseert op no. 1 testemmen,, waardoor een
verkiezing van den heer v. d. Pot zoo
goed als zeker is uitgesloten!!
Niemand toch durft veronderstellen,
dat de vrijftinnig-demaocraten drie zetels
in clen Raad zullen bekomen.
Wethouder v. d. Pot moet dus louter
dienen als lokmiddel voor de kiezers om
andere vrijzinnig-democraiten n.l.
de twee eersten op de lijst in den Raad
te krijgen.
Is die ophemeling van den vrijzinnig-
democratischen wethouder dan inderdaad
niet gehuichel d?
Wio wil stemmen als Katholiek georga
niseerd kiezer is verplicht Ie stemmen
op No. 1
van de Katholieke lijst.
Zoo en zóó alleen houdt hij hoog het
besluit van zijn organisatie; zoo en zóó
alleen werkt hij mede om onze Katholieke
eenheid te bewaren.
V Katholieke Gemeentepolitiek.
De eerste paragraaf van ons Katho
liek 'gemeenteprogram handelt over de
geestelijks bfilapgen, dg jsid e ui'èCih
stoffelijke belangen, de derde "óver de
gemeente en haar personeel en de stan
den wij hebben dat alles gezien.
De vierde en laatste paragraaf nu
is gewijd aan
Administratie, b e 1 a s t i ri g e n
'en b e d r ij v e n.
Oak met deze paragraaf van ons pro
gram staan wij sterk in onzen strijd, als
wij bepleiten, hoe gewenscht en goed het
is voor heel de burgerij, de
Katholieke Raadsfractie zoo ster<k moge
lijk te maken.
Inzake de bedrijven wordt a. gezegd:
Bedrijven worden door de gemeente
tijdelijk of Mijvand uitgeoefend, in
dien het particulier initiatief te kort
schiet en 't algemeen welzijn zuliks
noodzakelijk maakt.
Betreffende de .belastingen worden o. m.
deze „wetten" den Katholieken Raadsle
den voorgeschreven:
De belastingen der gemeente worden
zoo geregeld, clafc rekening gehouden
wordit met de draagkracht der bur
gers.
Bij clo bepaling van het bedrag voor
noodzakelijk levensonderhoud worde
rekening gehouden met de samenstel
ling van het gezin.
Vóór een zuivere toe-passing van 't.
beginsel „belasting naar draagkracht"
worde op ruimer schaal progressie
toegepast, dan de tegenwoordige Ge
meentewet toelaat.
Er is geen partij, geen enkele! die
naar een billijker cn rechtvaardiger ver-
deeling der belastingdruk kan streven dan
de Katholieke!
PROPAGANDISTEN
In de vorschiIlepide gemeenten, verzuimt
vooral niet nog in deze dagen deji kiezers
duidelijk te makem, HOE zij moeten stem
men. Zorgt, dat geen enkele Katholieke
kiezer thuis blijft, maar ook dat geen
enkele hunnor VERKEERD stemt.
W.fljrkt nog met grooter ijver voaur de
goede zaak, dés te verheugender za»! voor
u hot resultaat zijn.
Glemenceiau en de interoatiotnaje Arbeids
wetgeving.
Foch naar het bezette gebied.
„Vrioindelijke" on vangst der Duitsch-
Oostenrijkers in Versailles.
Tegen-regefartng in Hongarije.
Aardbeving op de Gan^rische eiiandem.
OVERZICHT.
Clemenccau's antwoord op de Duitsche
nota aangaande de internationale arbeid-s-
wetgeving is weinig bemoedigend voor de
Duitschers. Niet, dat van het volgen der
practische wenken, in deze nota gegeven,
zooveel voor Duitschland zelf afhangt,
maar de toon van het antwoord wijst er
op, dat de tegenpartij nog steeds hoog te
paard is gezeten tegenover alles, wat van
Duitschen kant wordt voorgesteld,
a
Foch is naar den Rijn vertrokken. Zijn
aanwezigheid daar staat ontegenzeggelijk
in verband met de mogelijkheid, dat de
Duitschers de vredesvoorwaarden ten slot
te niet zullen teekenen, of, wat vrijwel op
•hetzelfde zou neerkomen, over het al of
niet teekenen een volksstemming zouden
willen uitschrijven.
De „Vorwarts" zegt wel, dat het bij de
vredesonderhandelingen niet gaat om een
zaak van geweld, maar om een zaak van
recht, maar de tegenpartij heeft nu -een
maal andere opvattigen van het recht dan
de Duitschers.
e
Do DuitschrOostenrijkcrs, die in Frank
rijk zijn aangekomen, zullen zich door de
grootcre hoffelijkheid, waarmede zij zijn
ontvangen, wel niet van de wijs laten
brengen.
Do meerdere hoffelijkheid kan 't gevolg
zijn van de overtuiging, dat men toet met
de nieuwe gasten wel gemakkelijker
klaar zal spelen.
Misschien zullen daarom de Bulgaren en
Turken nog vriendelijker worden onthaald.
Nog vóór men aan den vrede met Turkije
Toe is, geeft de alliantie aan enkele leden
Vergunning zich brokken van den Turk-
schen buit toe te eigenen en van een
Turksch protest wordt zelfs niet vernomen.
Duitschland.
De stemming.
Een redacteur van het Persbureau Vaz
Dias heeft een onderhoud gehad met een
bekend Amsterdammer, die dezer dagen
uit Duitschland is teruggekeerd en daar
getuige was van de uitwerking, die het
bekend worden der vredesvoorwaarden
in Berlijn heeft gehad. ZijnTnededeelingen
zijn des te belangwekkender zegt het
Bureau V. D. daar hij in nauwe be
trekking staat met de huidige machtheb
bers in do Duitsche republiek.
Toen rijkepresident Ebert dezen zegs
man ten zijnen huize ontving, antwoordde
hij op een vraag of hij (Ebert) de vredes
voorwaarden beschouwde als ingegeven
door wraak of verlangen naar waarbor
gen:
Door wraak! Waarborgen zijn niet noo
dig. Wij zullen datgene nakomen, waar
toe wij ons verplichten. Wannei-r wèl
wiaarborgen .wórden 'geëk-chi, is dit een
bewijs van wantrouwen tegenover alles,
wat socialist is en de internationale moet
zelf dan maar zien hoe ze dat wil op
vatten.
Do geëischte bezetting beschouwde pre
sident, Eb£ui Als een soort betooging tegen»
ov.r de Geallieerde volkeren: de Duitsche
troepen hebben" steeds vijandelijk gebied
bezet, nu is de beurt aan de anderen om
Duitsch gebied" te bezetten.
De grnwalon in München.
De „Germania" brengt ÏKans nog nieu
we 'bijzonderheden over de ontzettende
gruwelen, die onder het schrikbewind der
radondictatuur in Munchen plaats vonden.
Een afdeeling van de Katholieke Gczel-
Ienvereeniging, ongeveer 20 man, hield
dozer dagen e-èn bijeenkomst in het ycr-
eenigingslolcaal. Plotseling werden de
deuren van de vergaderzaal opengewor
pen. een troep gewapenden drong de zaal
binnen. De gezellen kregen bevel onmid
dellijk naee te gaan.
Geslagen en getrapt werden de Katho
lieke gezellen op vermoeden, dat zij
spartacisten waren meegesleurd. In
den kolder van het vroegere prins George-
paleis werden ze ondergebracht. Gewa
pende soldaten hielden de wacht en de
gevangenen beleefden pijnlijke uren. Eeni-
ge dei- z.g. spartacisten 'hadden namelijk
den soldaten aan het verstand weten te
brengen, dat ze Katholiek waren, leden
der gezellenvereeniging St. Jozef.
Deze misdaad was blijkbaar veel erger
dan het spartacist-zijn. Terstond begonnen
de soldaten hen te bespotten en te mis
handelen. En toen, ria uren, de bloeddron
ken troep zich aan dit gruwelijk genot
verzadigd had. klonk opeens het bevel:
neerschieten!
Nu begon de zinnelooze moordpartij. Als
duivels in menschengedaanten wierpen dc
soldaten zich op hun slachtoffers, schim
pend op hun Katholiek-zijn, voortdurend
schietend, het regende kogels op de weer-
loozen. Voor zoover bekend, slaagden
slechts twee erin, te ontvluchten.
Toen het verhaal van deze gruwelen be
kend werd en het weervinden van 21 lij
ken in den kelder van liet paléis het re
laas der ontsnapten bevestigde, werden
onmiddellijk de daders 7- soldaten
gearresteerd. De minister-president heeft
aan de families der verslagenen zijn leed
wezen en deelnemingbetuigd en een
streng onderzoek toegezegd.
Wilson's woorden en daden.
De „Deutsche Allg. Zeitung", zoo -meldt
het W. B., trekt een vergelijking tussclien
Wilson's woorden en daden. Het blad
schrijft: Het Duitsche volk geloofde aan
Wilson. Thans, tegenover de ontzettende
vredesvoorwaarden, moet het worden ge
zegd, dat geen geweldpleging en ontèering
welke de vijand tegen het Duitsche volk
van plan is, als hot inzicht van Wilson
kan worden beschouwd.
rion volkenbond terecht
Wilsón zich tegen het, vredesverdrag ver
zet en verklaart op welke onbgrijpelijke
wijze- zijn naam in dit dokument te schan
de gemaakt is; dat Wilson openlijk er
kent. dat hij zelf gedwongen of zelf bedro
gen werd. Wilson zeide op 9 Mei: met het
nieuwe volkenrecht begeven wij ons op
een. onbekende zee Indien dat de nieuwe
volkenbond is, wat de vredesvoorwaar
den in het tweede hoofdstuk vaststellen,
dan i!s Wilson's nieuw denkbeeld niets
anders dan de oude Entente onder de
valsclie vlag van een nieuw woord.
Dan is echter ook bewezen, dat niemand
minder recht had do wereld naar een
nieuw tijdperk te- leiden dan president
Wilson, die het zelfbeschikkingsrecht ver-
wazenljjkte door de Duitschers in Opper-
Siletzië, Posen, W.-Pruisen en toet Saar-
gebied het zelfbeschikkingsrecht te ont-
rooven; die de vrijheid der zeeën verwe
zenlijkte door de Duitsche vloot van.de
zeeën te verdrijven, die den vrede van
recht en gerechtigheid verwezenlijkte
door het Duitsche volk uit de gemeenschap
der naties te stooten.
Het Duitsche volk kan niet gelooven,
dat hij zoo kim hebben gehandeld als dit
uit het verdrag van 7 Mei schijnt te blij
ken; nog minder kan het gelooven, dat liij
twee dagen later zoo heeft kunnen spre
ken als Reuter gemeld heeft. Wanneer wij
herziening van het vredesverdrag eischen
hebben wij het recht in zijn eigen 14 pun
ten gegeven, aan onze zijde.
Een brief vf^n Z. H. den Paus aan Ebert.
Van het Vaticaan ontving rijkspresident
Ebert een schrijven, als antwoord op diens
•mededeeling van de aanvaarding van zijn
ambt. Dit schrijven is eerst thans te Ber
lijn aangekomen, omdat het gedurende de
radenregoering te Munchen bij den nun
tius aldaar móest blijven-liggen. In dezen
brief wenscht de Paus Ebert geluk met de
aanvaarding van^ zijn ambt en zegt hij
zijn medewerking toe, dat de betrekkingen
tussclien Duitschland cn den Heiligen Stoel
niet alleen ongewijzigd, maar ook vaster
zullen worden.
Veraaniging der socialistische partijen?
Het voornemen bestaat van 21 tot 23
Juni een vergadering der Duitsche socia
listen te beleggen. Deze Duitsche socialis
tendag zal den grondslag moeten vormen
voor de hereeniging van de Duitsche so
cialistische partijen.
Smoekbede van het Beiersch episcopaat
aan den Paus.
Naar de bladen berichten, hebben de
Beiersche bisschoppen door de nuntiatuur
te Munchen tot Paus Benedictus XV het
verzoek gericht, zijn hoog aanzien hij de
vijandelijke volken te benutten, om een
verzachting van de vredesvoorwaarden te
verkrijgen, daar door deze voorwaarden
niet de grondslagen van den" vrede, man r
van den eeuwigen haat worden genoemd.
Frankrijk.
Jeanne d'Arc-feesten te Orleans.
Onder een ontzaglijken toeloop van volk
tè'lÊ Orlqan^ dan 11 dan Mai 4è 490at£
Do «"Advertentieprijs bedraagt 17i/2 cent per regéï
voor Haudetoad verton tien; Zaterdags 25 cent per regol.
22y2 cent per regel voor gewone adverfcemiën; Zater
dags 30 cent per regel. Voor ingezonden mededeeliugen
wordt het dubbtjle van hét tarief berekend.
Kleine Advertentiën, waarin betrekkingen, worde®
aangeboden of gevraagd, huur en verhuur, koop an
Eerkoop 50 cent; Zaterdags 75 cents, van 30woorden
jaardag van de bevrijding dièr stad doop
Jeanne d'Are in de kathedraal Saint#
Croix gevierd. Meer dan 6000' personen,
o. w. verschillende Fransehe en Ame.ri-
kaansche legerautoriteiten. woonde de in
drukwekkende plechtigheid bij. De ge
meenteraad was ouder gewoonte, afwezig
Door mgr. Mélisson, bisschop van
Blois, werd de H. Mis gecelebreerd.
Na het Evangelie sprak mgr. Gimlet,
aartsbisschop van Kamerijk, destij d»:
krijgsgevangen gemaakt door de Duit
schers, de feestrede uit. De redenaar weesf
op het verband, dat er bestond tussclien
de heiligverklaring van Jeanne d'Arc ea
de overwinning der Fransehe troepen
Groote hulde bracht hij aan den onver-
moeiden ij veraar voor Jeanne d'Arc, mgr.
Touchet.
Des namiddags hield in de kathedraal
de bisschop van Orleans een feeslrede,
waarin hij hulde bracht aan Jeanne d'Arc
aan de helden Joffrc en Foch en alle sol
daten, die tot de overwinning hebben bij
gedragen.
Aan het einde zijner rede, richtte de bis
schop tot de Gelukzalige de bede het ge-
lieele mensclidom, ht vaderland en alle
soldaten van Frankrijk te willen zegenen
De Katholieke Internationale.
In verband ruet de plannon tot stichting
der KathoMeke Internationale, schrijft
uit Parijs abbé Eug. Griselle, secretaris
der Katholieke Actie aldaar:
Zich vereenigen om te handelen, te ar
beiden, zich vereenigen in een gezamen
lijk en harmonisch pogen zonder dóór
grenzen gehinderd te worden aan hel
komen op aarde van het rijk Gods, zooals
alle christenen dit vragen in het „Onze
Vader", dat is bijdragen tot den waren
voorspoed en den moreelen vooruitgang
van .alle naties op aarde. Dit is niets
nieuws, niets touiitengepvoons. De leuze,
aanduidend de vereeniging van alle
krachten: .Ais unita fortior of web
„Eendracht 'maakt macht", heeft tot op;
(heden altijd dezelfde beteekenis behou
den. Doch thans, nu er puinjioopen zijn!
to horstellen op zooveel plaatsen tegelijk,
is een o-proep om alle krachten te vereeni
gen meer dan noodig. Overal waar zicH
de .gelegenheid voordoet krachiten te ver
eenigen voor- eerie actie, waarvan het doel
overal hetzelfde' is, daar moet deze niet
/verwaarloosd worden; de volkeren moe--
•fen zidh thans niet meer teruggetrokken
houden in een particularisme, dat de te
volbrengen taken vermorzelt of verzwakt.
'Bijna in elk land is die .taak hetzelfde*,
de problemen van heden, van morgen, zijn
Van denzelfden aard.
We moeten niet moe worden te lierha-
len dat de godsdienst, waarvan het eind-
eischt het, volbrengen van onze puumcn
burger, ieder volgens zijn vermogen. En
daarom moeien we onder Katholieken van
alle landen onze gedachten kunnen wisse
len,- we moeten onze pogingen wederzijds
Steunen, teneinde een program te berei
ken, waarvan althans het minimum is,
'dat da Kerk vrij haar weldoende taak!
kan uitoefenen, in elk land tot heil van
•het vaderland; dit zal onze krachten ver
meerderen, ons werken verhonderdvou
digen, terwijl do goede voorbeelden aan
leiding zullen geven tot gelijkmatige ini
tiatieven in het „Katholiek leven" vav'.
elke natie. Boeken als „Les CatholiqueS
Francais et l'apres guerre" van abbf
Beaupin, of „L'Avenir Francais" van;
•Henri Joly, die eigenlijk programma's
van actie zijn, zijn, wat natuur en ondeiv
•werp betreft, bestemd voor de Katholie'
ken van de heele wereld; uit de gedach-
tenwisseling erover kan men wederzijde
•veel leeren; als zoodanig moeten ze be
langstelling opwekken en deel uitmaken»
van het plan voor do katholieke actie, tot
ons aller heil eene werkelijkheid moet
worden. Dat is „collectivisme" en „in
ternationalisme", van goed allooi, werke
lijk overeenstemming en samenwerking
schoppend tussclien de volkeren tot overi
hunne grenzen heen.
Enqeland.
Het succes der draadlooze telefonie.
Tijdens een lezing van majoor Erskine
Murray over het gebruik van draadlooza
telefonie in den oorlog klonk plotseling
door een groot ontvangtoestel, dat op de
tafel stond:
Hallo, zijn hier de toehoorders vap
majoor Murray?
Javvél, antwoordde de majoor aan
'den onbekende.
Wel, klonk het terug, wij willen een
paar woorden met u spreken.
Wie zijt gij?.
Wij zijn vliegers, die in een Nieu-
port-machine boven het gebouw vliegen*
Hoe hoog zijt ge?
Ongeveer 3000 voet. Wij gaan met een
'vaart van tachtig mijlen per uur.
Hoe is het weer daarboven?
Prachtig, maar wel een beetje koud.
•Een oogenblik! Zoo. merci, we hebben even
■een keurigen bocht gemaakt. Kunnen wij
•iets voor u doen?
Ja, zoudt u niet iets willen zingen?
All right. Daar gaat-ie.
En een van de vliegers ibegon met een
hooge stem een liedje te zingen. Toen
het uit was zei hij:
Nu begin ik genoeg te krijgen van
'dat voortdurend ronddraaien.
Wacht nog even. werd hem uit da
•zaal geantwoord. Mijn toehoorders wik
■ien u hun dank betuigen. Kun' u hel
Ja. zoke
ad ie
Afrika.
De wederopbouw van Palestina.
Op de jaarlijksche bijeenkomst van deuk
EngcLriheo ZipnistififiUga BawL yftrfcUaö*