Derde BSad.
BINNENLAND.
Zaterdag 19 April 1919
PASCHEN.
pit woord is voor ons Christenen een
ggderoep, een jubelkreet, over do ge-
onken verlossing en behaalde overwin-
Hij is verrezen"; dit^woord, door den
gel in het ledige graf tot de godvruch-
r vrouwen gesproken, van mond tot
nd door de predikers der waarheid her
ald en op de golven der eeuwen tot den
jjigen dag voortgedragen, is goddelijke
arbeid» en heeft daarom zulk een ge-
nizirmige kracht, dat het hart van den
risten opspringt van vreugde en jui-
M herhaalt: „Hij is verrezen, Alleluja".
Kus c li e n is de feestdag, waarop wij,
igioole dankbaarheid aan God, onze be
van zonde en hel herdenken:
is het feestede r verlos-
pg.
ft'erd het volk der Joden uit de harde
van Egypte bevrijd, en zong het
ilank- en zegelied, zoo is deze afbeel-
g van het Oude Testament dan werke-
[lieid geworden in het Nieuwe, en het
tblende menschdom uit de duivelsclie
terni.i verlost en geniet het de vrijheid
kinderen Gods.
heerschappij van satan is terugge-
ngen door het oppergezag van den ge-
iven en verrezen Zoon Gods; dc scepter
l den vorst der duisternis verbroken
r den e-^nlanten banier des kruises, en
ide puinhoopen van den verbrijzelden
des duivels heeft de Verrezene den
van Ziin rijk gegrondvest, van Zijn
rk, die, wat ook vallc, staande blijven
lot aan het einde der tijden, en duizen-
herhalen dulzende malen: „de Leeuw
heeft overwonnen!"
grootsche overwinning van Jezus
i Nazareth heeft onze verlossing be-
ki. zoodat. wij noch duivel, noch hel,
h dood behoeven le vreezen. Satan's
■hi en kracht is gebroken, ja vernietigd,
kneohtscha-p of slavernij kan ons
r hem, tegen onzen'wil, worden opge-
j; door de alvermogende genade van
Ktus' lijden en dood worden wij ge
de zonde te vermijden, ja, zelfs de
voor ons geen dood meer te noe-
want gelijk onze Verlosser ten leven
©gestaan, zullen ook wij verrijzen uit
[graf tot het eeuwige leven in den he-
om met onzen Verlosser het eeuwige
aldaar te vieren.
een troost en moed geeft ons het
Paaschfeest in den strijd, dien wij
leze aarde, nog dagelijks te voeren lteb-
tegen Jen vijand orizer zaligheid on
hoo7.fi handlangers!
is een rondblik in den tegenwoor-
toestand der wereld, in staat om
hart té verontrusten: alle boos-'
van hel en aarde schijnt ontketend om
getrouwen volgeling van Christus te
met allerlei ellende te kwellen,
de. verrezen Verlosser roept héden
het blijde Paaschfecst ons toe: „Vcr-
wt, Ik heb dc wereld overwonnen."
larom zingen en juichen wij heden met
H. Kerk: ,„Surrexit Christus, spes
Verrezen is Christus, mijn hoop."
W. J. J. v. S., Pr.
Paascheieren.
der uiterlijke kentoekenen van Pa-
n zijn de Paa9ch-eieren. Wij zien ze
Ireeks Pasclien mooi of minder mooi
fflaakt in de banketbakkerswinkels,
alle gezinnen beslaat de gewoonte
op Paaschreieren te tracteeren. (De
jaren is echter vanwege de dure
»n deze gewoonte heel wat afgenomen)
at is dc oorsprong van het gebruik der
meieren? Het. ei is steeds geweest het
aller dingen begin. Zoo werden
"oeger tijd eieren gewisseld bij den
tang van de Lente. Zoo wordt immers
Een Paaschverrassing.
v/as Anna Roten niet. integendeel,
"ze bezat haar vn olijke blije jeugd
haar tante. Albcita Roten, kreeg
t-Mper week. Extra uitgaven, die naar
[oordeel va,n juffrouw Alherta tot den
fn toon behoorden, v oafs bijv. het ina
pt1 hot portret van haar nichtje door
jong fotograaf, die misschien over
fcntijd zijn kunst nog eens zou leeren,
ile zij nog bovendien. Ze was met
.meegegaan, om ook van haar zelf
wjvend aandenken aan do-wereld te
;"-'Nu zat ze thuis ongeduldig op dc
jfeh te wachten, die Anna was gaan
Anna zou zeker langs den koristen
jlaor huis zijn geijld-om da lijding,
'"jog niet gereed waren te.vertellen,
eer ?.o niet in de wachtkami-r van tien
Faaf een krant had gevonden, die een
Paar go\\ irhligc advertentie bevatte,
vlug overgeschreven en liet, nu
gezellige kamertje haar oog er op
P «ngehuwd grijsagird zoekt tegen
M r-j. een landgoed een dame, die
Man voorlszen en koken. Bovendien
rZe belangstelling hebben voor cn ver-
yan alle in een huishouding voor-
r 'lAverkzna rnbeden Een oude dame
Pr Kaarr.e inlichtingen geven. Men
^gegadigden haar portret te zenden.
U niet aanname teruggezonden zal
P" Salaris f 10 ,.er maand Mok, Land
'^rzbach, bij Kruneben".
F Roten dacht er ernstig over. naar
|e s<illicit leren Ze was bui-
K^voed en hield nog veel van liet
Tante Albeita had haar lot
ïiooien toen haar ouders gestorven
bij ons nog een bijzondere beteekenis ge
hecht aan liet vinden van het eerste kie-
vits-ei. Als dat gevonden is mag eerst dc
Lente als begonnenworden beschouwd.
Langzamerhand is de beteekenis van de
Paasch-eieren overgebracht op de Verrij
zenis des Hccren. Niemand zal echter be
weren, dat er eenige kerkelijke beteeke
nis in moet worden gezien. Wel bestond in
vroegere tijden het gebruik, dat jïc Paasch
eieren, met engelen of lammeren be
schilderd, in de kerk werden gezegend
alvorens men ze ten geschenke aanbood.
Een andere geschiedenis van de Paasch
eieren, welke met bovenstaande waar
schijnlijk wel samenhangt, vinden wc in
België. Als op Paasch-Zaierdag de kaars
gewijd is, en bij het „Gloria in excclsis" de
klokken, die sinds Witte Donderdag ge
zwegen hebben, weer beginnen te luiden,
dan heette liet, d»t de klokken eieren uit
strooiden, welke door de kinderen in huis
en hof mochten worden gezocht, zóoals
bij ons de kinderen met St. Nicolaas hun
mandje zoeken.
Tn België bestaan trouwens nog meer
gebruiken, die hiermee samenhangen. Zoo
loopen in Doornik en Bergen de. mis
dienaars de straat op om békend
to maken, dat de klokken weer waren be
gonnen te. kleppen.. Natuurlijk om voor
die mededeeling iets te ontvangqp,
wellicht in den vorm van Paasch-eieren.
De Vlaamsche kantwerksters slaan, zoo
dra de klokken" beginnen te luiden op
haar werkdoozen en sluiten ze om dien dag
hot werk niet meer te hervatten.
In Leuven en andere plaatsen gingen
de jonge werklieden dé stad rond en sloe
gen met hamers op deuren en winkelra
men. niet altijd zonder schade te ver
oorzaken. Dit gebruik is op het einde der
vorige eeuw afgeschaft.
De boerenknechts rond Conticli openen
te middernacht deuren en vensters en sltian
met bezems terwijl zij roepen: „Paschen
er in, Vasten er uit!" Wie dit het eerst
roept, krijgt den volgenden dag een paar
Paasch-eieren meer dan de anderen.
In de Kempen gaan de kinderen daags
vóór Paschen naar Aarschot om bij do
slagers horens te halen. Zij maken daar
mee voor de deuren der menschen zulk
een helsch lawaai, dat men hun gauw
ParJjch-eieren geeft, om/ do kinderen
kwijt te zijn.
Of al deze gebruiken ook nu nog in Bel
gië worden gevolgd!
Bij ons te lande is het gebruik der
Paascheieren eigenlijk een overblijfsel uit
den lieidenschen tijd. Qnzé voorouders
vierden toen zij Christenen waren gewor
den Tiet kerkelijk Paaschfecst mee. bleven
.het eieren-symboo'i tevens gedenken als
het feest van een voorjaars- en vrucht
baarheidsgodin, We vinden het Paasch-ci
verder terug op de Paasch-weiden. in
steden als Tiel, Wageningen en Arnhem.
Op Paaschmaandag werden op de mark
ten eieren met. stevigen schaal gekocht:
zo mochten hard gekookt zijn. De jongens
eri meisjes 'speelden dan het'eïertikkeh.
Wio wil er eens tikken? zoo werd ge
vraagd. „Ik tik". „Spits of bol?" „Ei kop-
péjjei". En dan werden de eieren tegen
elkander gestooten. In den Patriotten l i jd
waren deze eieren met de nationale kleu
ren beschilderd. In Friesland werd ge
blinddoekt naar onbruikbare eieren ge
slagen, die op bepaalden afstand op den
grond waren neergelegd. Geen enkel ei
mocht daarbij worden stuk getrapt.
In tal van streken van ons land werden
met Paschen eieren verkocht in speciale
eierenkraarnpjes. In 1845 at men Paasch
eieren op het ijs. Deze eieren waren ter
heugejijker gedachtenis beschilderd met
het o'pschrift: „Gekookt op het ijs, 23
Maart 1845."
Wie heeft er niet liever een groene
Paasch?
Een late Paschen.
Wo hebben xlit jaar een late Paschen;
deze feestdag kan echter nog vijf dagen
later vallen dan nu.
Vele lezers zullen zich wel eens afge
vraagd hebben, hoe men kan verklaren,
dat de datums, op welke men het Paasch-
feesi viert, zoo verschillen kunnen, ter
wijl er schijnbaar volstrekt geen regel
maat bestaat in de wisseling dier datums.
•Toch is hier wel regel, en men kan dan
ook den dag, waarop het Paaschfeest
waren. En Anna kon het niet langer ver
dragen, niets uit te voeren. Zc wou ten
minste probeeren een verandering, in haar
leven tc brengen, voorloopig zonder dut
ifaar tante er iets van wist.
Anna kreeg op haar verzoek schrijfbe-
noodigdheden en schreef met haar mooi,
duidelijk handschrift een langen brief.
Haar liefde \ü5or het landleven sprak er
duidelijk uit zoo ongekunsteld en op
recht, dat twee dagen later de oude me
vrouw Mók, nadat ze hem gelezen had,
zei: „Als het van mij afhing, Paul, schreef
je haar per keerendc post. Ik geloof, dat ze
uitstekend geschikt is."
Paul Mök trok de schouders op.
Als u het wilt, moeder, vind ik het
goed. Men kan haar altijd weer laten gaan,
,al|s ize ons niet bevalt. Laten we in ieder
geval het beloofde portret afwachten, dat
ons door den fotograaf gezond en zal wor
den. liet portret kwam en beviel beiden
heel goed Mevrouw Mók schreef nog den-
zelfden dag aan Anna Roten:
„Laat ons het maar eens met elkaar pro-
boeren. Afijn zoon Paul laat u zeggen, dat
u den 18en April aan den trein van 4 uur
een rijtuig zult vinden, llij hoopt roet mij,
dat wij met elkaar een gezellig Paasch
rfeost. zullen vieren."
Tante Alberta had er eindelijk in toege
stemd, dat haar nichtje in den vreemde zou
trekken. Eerst waren er natuurlijk heet
wat woorden over gewisseld. Mei tranen
en onweersbuien, zooals dat in April ie ver-
wachten is Maar nu scheen :re son weer.
-Nu was Anna aan haar doel.
7.o steeg uit cn zocht overal naar een
koetsier in donkeigijze livrei, zooals haar
ouders er een hadden gehad. Maar zc zag
geen sierlijk rijtuig, aan kleine slation.
vallen zal, volgens dien regel voor alle
komende jaren uitrekenen.
In den ja re 325 stelde het Concilie van
Nicaea de bepalingen vast volgens welke
wij thans nog ons voornaamste hoogfeest
vieren. In die bepalingen wordt vastge
steld. dat Paschen in alle kerken ter we
reld tegelijk gevierd worden moet en wel
op den Zondag, die volgt op de eerste
volle maan na don aanvang der Lente.
Welnu, de Lente begint 21 Maart en de
eerste volle maan in den aanvang der Len
te is dus mogelijk op dien zélfden datum.
Is het dan Zaterdag, zoo is de eerste Zon
dag 22 Maart en wordt op dien dag het
Paaschfeest gevierd.
De viering van het Paaschfeest is dan
zoo vroeg mogelijk. Liefhebbers van cijfe
ren kunnen nu zelf uitrekenen, dat Pa
schen het laatst mogelijk op 25 April val
len kan.
In de vorige eeuw' viel Paschen slechts
eenmaal op 25 April, n.I. in 1886, terwijl
dit weer gebeuren zal pas in 1943.
Vroeg Paschen, dat wil zeggen zoo
vroeg mogelijk, op 23 Maart dus, vierde
men in 181118, maar dat komt in de ge-
lieele twintigste eeuw niet meer voor.
EEN KRAS STUKJE.
De heer Troelstra heeft bij een inter
view van „De Groene Week" weer een
van zijn ^belachelijke. krachttoertjes uitge
haald, waarvoor mannen' van. zijn gehalte
en reputatie zich toch moesten schamen.
Gevraagd hoe hij dacht over de methode
van liet Bolsjewisme, vond hij haar „vol
komen verwerpelijk", maar schreef dc
snelle vorderingen daarvart' toe aan het
intcri^t ionaal imperialisme a», voorzoover
men W in ons land sympathie voor voelde,
„aan de op geweld steunende burger
wacht-takt iek."
Dit laatste is steeds de uitvlucht geweest
van al onze Nederlandsch sprekende en
schrijvende sociaal-democraten, te begin
nen met Domela Nieuwenhuis, die nooit
hebben opgehouden af te geven op politie
on justitie. Waren die er maar niet, dan
was ook geen oproer of revolutie mogelijk.
Natuurlijk heeft de heer Troelstra in
den grond der zaak gelijk. Er zouden ook
(;een dieven zijn, als er geen persoonlijk
eigendom bestond en er zouden 'geen
moordenaars weizen. -als de slachtoffers
op ievel xran een aanranden zichzelf van
kant wilden maken De heer Troelstra had
ook in Noevember in 't geheel niet de be
doeling geweld tè gebruiken; want hij re
kende op de hulp van de politie en het
leger en nam aan, dat de wettige overheid
zonder eenige morgenspraak het gezag wel
in zijn handen zou overgeven.
Niet hi j steunt dus op het geweld, maar
de Regeering en zij doet het nog, als zij
jiie waarmacht de volks jegon zijn Bolsje-
visme overstelt.
De heer Troelstra cn zijn handvol Wijn
koop-mannetjes /.ouden liefstl Jericho ver
overen niet wat bazuingeschal of met een
rommelpot en een mond vol groote woor-
den.
Maar zóó gaat liet in Nederland-niet!
„Tijd".
DE KATHOLIEKE KERKEN IN
PROTESTANTSCHE HANDEN.
In de (Chr.-Historische) „Nederlander"
kwam onlangs oen beschouwing voor van
domino van Bommel, waarin de gestelde
vraag werd onderzocht, of het niet noo-
clig zou zijn om de vroeger aan de katholie
ken ontnomen kerken terug te geven. De
eww. lieer van Bemmel was daar niet voor
te vinden, omdat zoodoende zijns inziens
de Nederlandsche Hervormde predikanten
zouden meewerken om in bepaalde gebou
wen den katholieken eeredionst te verrich
ten, welke de protestanten voor afgoderij,
dus voor misdadig houden.
Hiertegen nu komt in hetzelfde blad
,,Een protestant" op, die ds. x*an Bemmel
er attent op maakt, maar liex'er over die
z.g. „Roomscbe afgoderij" te zwijgen en
liever te kijken naar de N. H. predikanten,
die de verloochening van Christus onver
holen van den kansel doen hooren.
Whet ds. v. B. niet Vraagt de inzen
der hoe die kerken leeggepreekt worden
Alleen een paar vrachtwagens stonden er,
waarop irachinedeelen xvaren opgeladen,
en een, jong, statig heer liep met teleurge
steld gezicht wat geëergerd op en neer.
Toen gaf ze haar bagage in bewaring en
liep den weg af, dien men liaar als den
juistcn had aangewezen. 2e hield niet veel
xran vragen. Het rijtuig was er niet
verdwalen kon ze nietdus xvaaroni zou
•ze\ nog veel woorden gebruiken. Kalm en
welgemoed ging ze het vaste, groene voet
pad af en haalde diep adem, alsof ze het
stof van de groote stad uit haar longen
wilde verwijderen. Zoo had ze misschien
pas vijf minuten geioopen. toen ze haas
tige schreden achter zich hoorden en plot
seling den persoon, die haar daar straks
teleurgesteld had toegeschenen, naast zich
j'.ag verschijnen. De vreemdeling nam be-
'leefd den hoed voor haar af en sprak:
Wo hebben blijkbaar geen van beiden
•gevonden'wat we zochten.
Zo wilde' eerst stijf cn afgemeten zijn,
zoodat hij kon zien dat ze niet op zijn ge
zelschap gesteld was. Maar zij antwoordde
hem toch maar vroolijk: „Daar kunt u wel
Vrelijk in hebben. Ik was er eerst heel on
gelukkig ox'er, dat ik geen rijtuig vond,
tnaar nu ben ik blij,'dat ik zoo'n onver
wachte wandeling mag maken. Het is hie
zoo mooi, met dat teere berkengroen, en
dat korenveld. Het is hier... zonder muizen
en kale plekken."
Zc praatten over van alles en leken el
kaar al tgauxv zoo bekend dn vertrouwd,
alsof ze jaren lang met elkaar hadden om
gegaan. Ze spraken eindelijk oxtt de
lente, dat alles zoo groen en zoo levendig
wercl en den menschcn ook al opvroolijkten
voor zoover ïiim hart nog. niet gestorven
was,
door dc tegenstrijdige leeringen van pre li-
kanten, die noch letterlijke noch figuur-
beteekonis aan x-ele woorden der H.
Schrift toekennen, ja dat zelfs een bekend
Boedi'dhjist dlpar kon optreden? En dan,
volgt doze X'oor een protestant toch xvcl
merkwaardige beschouwing:
Ds. x'. B. acht de wettigheid van bet-
bezit der gebouxven overtuigend bewezen
door de wetgeving dor Staten. Maar wa
ren die onpartijdig? En zoo ze werkelijk
box'on de partijen stonden, zou die xvet-
jgex'ing (dan ook geschied zijn, als ze alles
x'oorzien hadden? Als ze voorzien hadden,
dat- hetgeen door de vroegere bezitters was
tot stand gebracht door dc nieuwe bezit
ters zelfs niet kon onderhouden worden?
En zoo ze eens niet onpartijdig waren?.
Gesteld leens, dat xvat God verhoede
wij een bolsjewistische meerderheid in de
Staten kregen, die langs den weg x'an wet
geving al ons Chr. scholen in bczit*nam.
Ik zou 'er in zijo'n gex'al voor zijn, toch
eens te informeeron met welk recht dit
geschiedde. Maar mochten dan ook de Ka
tholieken niet vragen met welk recht het
Burgerlijk Gezag aan hen als wettige be
zitters die kerken ontnam? En hebben
zich bovendien ook geen gevallen voorge
daan van plotselinge inbezitname, xvaarbij
van een goedvinden van het Burg. Gezag
niets blijkt (b.v. te Roermond, 'sllertogen-
bosch, Breda, Haarlem en Amsterdam)?
Zoo leest men in de „Kerkgeschiedenis van
Noord-Holland", door H. J. A. Coppens,
op blz. 543: „Den 29 Mei was Haarlem aan
de beurt. Kalvinistishe soldaten, bijge
staan door het gemeen, drongen op H.
Sacramentsdag Me kathedraal xran St..
Bax-o binnen, waar de Bisschop Godcfri-
dus van Mierlo met zijn kanunniken de
kerkelijke getijden zong. Tal van geloo-
vigen vulden den tempel. Men x-erjoeg de
geestelijken, Vermoordde een priester, Pie-
ter Balling, en ging aan het beeldstormen.
Ternauwernood ontsnapte de Bisschop aan
het gevaar en xJuchtte, als slachter ver
kleed,, uit -de stad. Ook de kloosters en
kerken der Minderbroeders en Dominika-
nen en bet klooster der Begijnen xverden
geplunderd", enz.
Hel Ontwerp-Arbeidswet.
Arbeid in apotheken.
Het in deze paragraaf bepaalde geldt
niet ten aanzien van arbeid, verricht in
een apotheek in Je eigen woning van het
hoofd of den bestuuider daarvan door zijn
bloed- of aanverwanten, tot den vierden
graad ingesloten, en pupillen, indien zij bij
hem inwonen.
Een jeugdig persoon mag in apotheken
op Zondag geen arbeid -verrichten.
Een jeugdig persoon mag in apotheken
geen arbeid verrichten tusscheh 8 uur des
namiddags en^S uur des voormiddags.
Bij algemeenen maatregel van bestuur
worden bepalingen vastgesteld ten aanzien
van de arbeids- en rusttijden van arbeiders
in apotheken.
Bij dé regeling van de arbeids- en rust
tijden in dien algemeenen maatregel van
bestuur wordt in acht genomen:
a. dal. oen man en oen vrouxv een weke-
lijkschen, onafgebroken rusttijd hebben
van ten minste 36'uur en in dezen tijd ten
minste 20 maal in een kalenderjaar de Zom
dag valt;
b. dat een arbeider niet langer dan 10
uur per dag en 55 uren per week arbeid
mag verrichten, behoudens in de gevallen,
bij dien algemeenen maatregel van bestuur
bepaald. -
Een arbeider, die arbeid plengt te xrcr-
ïfichten in een apotheek, mag buiten die
apotheek geen arbeid verrichten .»p tijden,
waarin hij zulks niet in apotheken zou mo
gen doen.
Arbeid in koffiehuizen en hotels.
Het in deze paragraaf bepaalde, geldt
niet ten aanzien van arbeid, verricht in
een koffiehuis of een hotc-1 in de eigen wo
ning van het hoofd of den bestuurder daar-
xran door zijn bloed- of aanverwanten, tot
den viirden graad ingesloten, en pupillen,
indien zij bij hem inwonen.
Een jeugdig persoon mag in koffiehuizen
"of in hotels op Zmdag geen arbeid ver
richten tiisschen 8 uur des namiddags en
uur des voouhiddags.
De vreemdeling nam plotseling zijn hoed
•af en sprak, op zijn haren wijzend:
Daarvoor alleen helpt de lente niet
pieer.
Ze zag hoe grijs zijn haren waren en
kreeg een ,kleur van" schrik.
Hoe is dat gekomen? U is toch nctg
zoo jong!
Dat ligt in onze familie. Ik begon op
'.mijrj zestiende jaar al grijs te worden.
Ik was bang dat een groot verdriet
er' de oorzaak van was.
Hij keek haar aan en dacht bij zichzelf:
Wat is ze Hof en innemend!
Hij sprak echter lachend:
Neen. Het zou alleen kunnen komen,
doordat ik aanstonds mijn moeder onder
de oogen moet kornen zonder haar nieuwe
hulp in de huishouding. Ik ging namelijk
zelf naar het station om haar uit te leggen
waarom er geen landauer kon wezen. Al
onze paarden moesten gebruikt xvorden
IvcGr het alhalen van de chili.
Hoe eigenaardig, zei ze aarzelend. U
hoeft de dame gemist en ik vond geen rij
tuig. Ilij werd opmerkzaam.
1Mag ik vragen xvat hot einddoel
Ss van uw wandeling?
Het landgoed Schwarzbach.
Ik ben Paul Mok van Schwarzbach.
Maar u kunt toch onmogelijk -juffrouw
Roten zijn?
Waarom niet? Tk ben het xvel degelijk.
Maar u is zeker al een heel oud man, daar
u zoo don nadruk op don grijsaard heeft
gelegd.
En ik heb het recht tc geloox-en, dat
ju een heel oude dame- is met een mutsje
'op. Zoo gaf uw portret u ten mins te weer.
Ze schrikte hevig, toen ze bedacht, hoe
ge dou fotograaf eenvoudig had gevraagd.
Rij algeiiK'i r-t-n maatregel van bestuur
wonder; ipahdgoii \osig.1 ton acjizfcm
van de ai Ik ids en rustlijdc-u van arbeiders
m koffiehuizen en hotels
Bij de i ege'.mg vart tic arbcids- en rust
tijden in dien algemeenen maatregel wordt
in acht genomen.;
a. dat ,oen man en vrouw een dagehjk-
schen onafgenrokon rusttijd hebben van
ten minste 10 uren;
b. dat een man en t en vrouw een weke-
lijksc-hen, onafgebroken rusttijd ho.bbcD
van ten minste 80 uren tn in dozen tijd
ton ïïuüste 1? maal in een kalenderjaar do
Zondag- volt;
c. dat een jeugdig persoon niet langer
arbeid mag verrichten dun 9 uren per dag;
d. dat een man en een vrouw niet langer
arbeid mogen verrichten dan 10 uren per
dag, behoudens vergunning voor overwerk
in buitengewone omsta'ndiglicden, voor
ieder bepaald geval te verleenen.
Een arbeider, dio arbeid pleegt le ver
richten in een koffiehuis of in een hotel,
mag buiten dat koffiehuis of dat hotel
geen arbeid verrichten op tijden, waarin
hij zulks niet in koffiehuizen of in hotels
zou mogen doen.
Arbeid in verplegingsinrichtingen.
Het in deze paragraaf bepaalde geldb
niet ten aanzien xran arbeid verricht door:
a. geneeskundigen cn vroedvrouwen; b.
personen, die in een verplegingsinrichting
noch krachtens arbeidsovereenkomst, noch
in dienst van eon publiekrechtelijk lichaam
arbeid verrichten.
Bij algemeenen maotiegel van liestuur
worden bepalingen vastgesteld ton aan
zien x-an de arbeids- en rusttijden von ar
beiders in verplegir.gsiiirichtingon, waar
bij wordt in acht genomen:
a. dat een arbeider een wekclijkschen',
onafgebroken rusttijd heeft van ten min
ste 06 uren;
b. dat een arbeider niet langer arbeid
mag verrichten dan 10 uren per dag en
j55 uren per wegk, behoudens in dc geval
len bij dien algomeei.cn maatregel van «be
stuur bepaald.
Een arbeider, die arbeid pleegt te x-cr-
ricliten in een verplegingsinrichting, mag
buiten die verplegingsinrichting gc^n ar
beid x'errichten op lijden, waarin liij zulks
niet in vfirplcgir-gsinrichtingen zou mogen
doen.
Onze huisbrand.
I-fet Ned; Corr.-bureau meldt:
Met ingang van liet nieuwe tijdvak van'
huisbrand-distributie, dat op 1 Mei a.s.
aanvangt, zal worden gebroken met heb
tot dusver gevolgde stelsel van verstrek
king van huisbrand beneden den kosten
de» prijs, en zal voor elko brandstoffen-
soort één prijs gelden.
Het stolsel van huisbrandverstrekking
beneden dc kostende prijzen was gevolgd
in den gedachtcngang, dat de hooge ko-
lenprijzen voor een groot deel als voor
bijgaand crisisverschijnsel waren--te be
schouwen en dat het to verwachten was
dat binnen niet te langen lijd na het ein
digen van den oorlogstoestand de huis
brand weer geleverd zou kunnen worden
tegen prijzen, die hoewel fiooger dan dio
van vroegere jaren, weinig zouden afwij
ken van die, welke in do eerste helft van
1917 golden. De z.g. lage liuisbrandprij-
zen van het op 1 Mei eindigende distribu
tietijdvak kwamen hiermede dan ook
vrijwel overeon.
Het laat zich echter thans niet meeb
aanzien, dat binnen betrekkelijk korten
tijd cle huisbrand wederom tegen de vroe
gere prijzen geleverd zal kannen xvorden.,
Niet alleen vertoone-n in alle kolen-urodu-
ceerendo landen de kolenprijzen een aan
zienlijke stijging, ook de onkosten xvelke
tussclien mijn en x-erbruikcr op den huis
brand komen, zijn aanmerkelijk verhoogd,
t.xv. spoorvrachten, lossingskostcn, opslag
kosten, bezorgloonen, enz.
Op grond van een cn ander is besloten,
na 1 Mei don huisbrand niot meer bene
den den kostenden prijs lo verstrekken.
Mede in verband met dezo beslissing zijn
de prijzen voor industriekolen in April
reeds met gemiddeld f 7 per ton verlaagd-
De huisbrandkolenprijzcn zullen in liet
komende distributietijdvak nog in zooverre
laag worden gehouden, dat dc huisbrand
op basis van de prijzen,xvelko de Lim-
burgsche kolen kosten, worden verstrekt.
;zoo spoedig mogelijk een portret van juf
frouw Roten te zenden aan mevrouw Mök.
Als hij nu het portret van tante Alberta in
plaats van het hare had gezonden? Daar
lligt het landgoed met den aardigen broe
den gevel al voor hen. Zou ze met hem naar
binnengaan om de toedracht der zaak aar»
zijn moeder uit te leggen, of omkeeren en
[gauw naar tante teruggaan!
Hij merkte op hoe bleek ze was, en hoe
ze van verlegenheid beefde. Er straalt een
warme glans uit zijn oogen.
Ga maar mee naar mijn moeder, dio
'xveet overal goeden raad op.
De oude vrouxv bracht dan ook werkelijk
de zaak in orde. De fotograaf had natuur
lijk alle schuld. Zij streek haar tceder over
de bevende handen en keek haar zoon aan
met dien veelbetcekenenden diepen blik,
dien hij reeds van haar kende.
Moet ik nu maar gaan? vroeg 'Annai
Roten met een kwalijk onderdrukten snik,
Neon kind, blijf maar bij ons. We zul»
len éen vroolijk, prettig Paaschfeest met
ej'ikaar vier Au
Mag ik dus niet langer blijven dan
tot na Paschen?
Toen legde zij moederlijk den arm om
de jonge schouders. Als God wil, langer
veel langer 30 jaar en meer zooals
uw x'oorgangster. Niet waar, Paul, korter
blijft men bij ons niot.
Anna Rolen voelde zich plots ding zoo
prettig en vroolijk gestemd, alscf' ze weer
thuis hij haar moeder was.
En buiten vertelde dc zon met gouden
glans dat zo morgon op Paaschdag
vroolijk op aarde zou schijnen, ton toeken,
rlat op dat heilige feest de liefde in ieder
menschènhart klopt^ (Geld.).