:en edel hart. iblad verschijnt eiken dag, uitgez. Zon- en Feesld. Abonnementsprijs bedraagt, bij vooruitbetaling, 'r Leiden 15 ct. p. week, f2.— p. kwartaal; bij aaeDten 16 ct. p. week, f 2.15 p. kwartaal. Franco f f2.45 p. kwartaal. Het Geïllustreerd Zondaga is voor de Abonné's verkrijgbaar tegen betaling 25ct. p. kwartaal, bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nmers ct., met Geïllustreerd Zondagsblad 8 cent. 10e Jaargang. DONDERDAGS 6 MAART 19f9. Bureau STEEN SCHUUR 15 - LE!D£N. Interc. Telefoon 935. No. 2856 Postbus II. De Advertentieprijs bedraagt 17*/? cent per regel voor Haodelsadvertëntiën; Zaterdags 25 cent per regel. 22'/2 cent per regel voor gewone advertenticnZatei- dag? 30 cent per regel. Voor ingezonden.mededv.cdingea wordt het dubbele" van het tarief beregend. Kleine Advertentiën, waarin betrekkingen werrdee aangeboden of gevraagd, huur en verhuur, koop o*. verkoop 50 cent; Zaterdags 75 cents, van SOwoordec )e Vastenmandementen onzer Bisschoppen. D. H. de Aartsbisschop van Utrecht st er in zijn herderlijk schrijveh op, misdadige toeleg, om ook ons va- land aan de revolutie prijs te geven, el door de christelijke organisaties is lukt. Dit bevestigt de overtuiging, dat gezag alleen veilig, orde en rust al- gewaarborgd zijn, wanneer de chris- ke beginselen worden geëerbiedigd en uldigd. nzedelijkheid en ongodsdienstigheid ld én gelijken tred. Daarbij komt de (erfelijke invloed van het socialisme, name op de arbeidersbevolking. Geen stig "ma» Iaat zich misleiden door de ■ering, dat de socialisten niet tegen godsdienst zijn. wijst mgr. op de plichten van. a r- d e r s en van pa-troons ten op- ite van de katholieke organisatie en de plichten van beide inzake de ar- Isvoorwaarden. Is nu het socialistisch gevaar zoo groot en dreigend voor de arbeiders, dan volgt hieruit, dat het plicht is voor katholieken, de katholieke orga nisaties te steunen. De arbeiders wil len en moeten zich organiseeren en dat wel op katholieken grondslag. Was de katholieke organisatie er niet geweest, dan zou de revolutie in ons land1 pijn uitgebroken. En wat dan van het particulier bedrijf zou zijn ge worden, is een vraag, waarop de pa troons zelf het antwoord kunnen ge ven. Zij mogen dit niet vergeten. De patroons dienen ook te zorgen, dat de arbeiders in hun bedrijven degen soeialistischen invloed gevrijwaard rijn. Daarom zullen patroons goed doen met zooveel mogelijk socialisten uit hun bedrijven te weren; want men kan er zeker van zijn dat zij propa ganda voor hun beginselen maken en dat daardoor ook bij katholieke pa troons de arbeiders soms groot gevaar oopen in socialistisch vaarwater ver zeild te raken. Ook moeten katholieke jatroons niet afwijzen billijke en re- lelijke. eischen van christelijke arbei ders, omdat zij weten, dat die niet 500 licht in verzet komen, tei'wijl de zelfde eischen, door socialisten ge steld, soms worden ingewilligd, om dat verzet wordt gevreesd. Daardoor rindt bij de arbeiders de mêoning in- ang, dat de socialistische organisat ies veel meer vermogen clan de ka- «iUeka, wat als machtig propagan damiddel wordt aangewend. Daar tegenover moeten katholieke arhei- beiders zich matigen in hun eischen niet altijd door nieuwe en hooger- sischen stellen. Ze moeten wel be denken, dat de belangen van patroons :n arbeiders nauw samen hangen. De latroons hebben de-arbeiders en de arbeiders de patroons noodig, beider belangen staan met elkaar in innig verband. schrijven besluit met een opwekking le Christelijke naastenliefde. Maar vooral mogen de katholieke arbeiders niet uit het oog verliezen, dat voor den katholiek behalve ma- tericele, nog andere en hoogere belan- [en gelden", dat de mensch niet in de wereld" is om zooveel mogelijk van het iardsche te genieten; maar dat voor ederen mensch het hoogste en eenige doel van zijn leven moet zijn, zijn ziel zalig maken. Daarom moet bij de re geling der maatschappelijke verhou dingen de christelijke naastenliefde [aar reuht laten gelden. De christe- ijke naastenliefde, welke berust op de overtuiging dat alle menschen anderen- zijn van God, geschapen 'aar Zijn beeld, vrijgekocht door het foed van Christus en geroepen om ienzelfde heerlijkheid deelachtig te vovden in alle eeuwigheid. Deze chris- elijke naastenliefde vormt een groo- en band, welke alle menschen saam verbindt. 'UW Bloe D. H: de Bisschop van Roermond t erop, dat er twee punten zijn irr de van Jezus Christus, die wij vooral als [snoer dienen te nemen bij al ons handelen: erkenning der G o d d e- 'i ij k e A u t d rf i t e i t in a 1 le w e t- tig gezaig en liefde tot den evenmensch, uit liefde tot God. Een dan zegt de Bisschop o.m.: De geest van Jezus Christus is in de eerste pleats een geest van eerbied voor het gezag en van onderwerping. Tóen God-de wereld schiep heeft Hij niet do hemellichamen in wanorde in de ruimte geslingerd, zoodat zij, van elkander onafhankelijk, het toonoel van een wilden-ouderlingen strijd te aanst houwen zouden geven. Hij heeft middelpunten gevormd, om welke.de hemellichamen van lageren rang zich eerbiedig rangschikken; op hunne beurt zijn deze weer ondergeschikt aan grootere eri meer machtige cen tra. Zoo heerscht er in het heelal "ii orde en harmonie, waardóór de groot heid van den Schepper duidelijk aan het licht treedt, en bereikt wordt, wat Hij zich bij de schepping ten doel ge steld heeft. Datzelfde beginsel van voorrong en ondergeschiktheid; van heerschappij en onderwerping, van,gebieden en ge hoorzamen, hoeft. God ook ten grond slag gelegd aan de me'nsch olijke sa menleving. Aldus "echter zal niet al leen ieder mensch op zichzelf, maar ook de gemeenschap door het onder houden der Goddelijke wetten naar de verwezenlijking van het doel 'der schepping, Gods verheeriijkirig en het heil van het mensclidom, worden ge leid. Yoor hem dus, b. g.. die aan Gods wereldbestuur godvruchtig gelooft, is het duidelijk, dat in den ,diepsten grond, het gezag, \tfclkeh vorm het ook - moge bezitten, van God komt en de gezagvoerder van Gods wege, bij Gods genade regeert. En van den anderen kant. is 't even duidelijk, dat de plicht, om aan het gezag te gehoorzamen ook door God aan de menschen is" opge legd. Om het ware begrip van gezag hoog te houden, strekken de. katholieke organi saties. Het is de plicht der katholieken, in kinderlijke onderdanigheid met hun priesters krachtig samen te werken, om onze organisaties zoo hecht moge lijk t; maken. Niemand mag zich, af zijdig houden en vrijheid van hande len in deze voor zich opeischen. Ook hier geldt, tiet woorcl van Christus- „dal. allen één zijn". Duidelijk is ook gebleken van welke kracht deze katholiekeorganisaties zijn tot verdediging van het burger lijk gezag en tot handhaving van de zoo nocdige rust en den zoo gewensch- ten vrede in de burgerlijke samenle ving. Dan spreekt Mgr. over de liefde. ,,God is liefde"; dat woord der H. Schrift schetst ons een. niet geheel onwaardig beeld van den oneindigen God. Is God liefde, dan moet ook de grondwet van Jezus' Evangelie liefde zijn. Inderdaad, toen cle -wetgeleerde den Heiland vroeg: Meester, wat is het grootste gebod in de wet?" ant woordde Jezus: ,,Gij zult den Heer uwen God beminnen, met geheel uwe ziel en geheel .uw verstand." Aan stonds echter voegde Jezus er bij: „En het tweede, daaraan gelijk, is: „Gij zult uw naaste beminnen, gelijk u zeiven." Die naastenliefde welke Jezus Zijn gebod noemt, vordert van ons, dat wij hetzelfde willen en nastreven, wat onze evenmensch nastreeft, mits dit in overeenstemming zij met Gods hei ligen wil; dat wij dus het ware geluk van onzen evenmensch wenschen en zooveel mogelijk bevorderen; dat wij op die wijze met hem in vrede leven, zooals de Apostel zegt: „Houdt, zoo veel in u is, met alle menschen vrede." Deze vredelievende stemming, b.g., welke de geest is van Jezus Christus, heerscht helaas niet in de wereld van thans. Eigenbelang en hebzucht voe ren er den boventoon, zoodat van wa ren vrede geen sprake kan zijn.. Wat de volkeren heeft aangedreven om in bloedig'en strijd elkander te verdelgen, duizenden en millioenen menschen!evens op te offeren en bloei FEUILLETON. [Minou komt terugherhaalde zij. doe mijn zoon? Wel ja! Er zijn immers in de geheele W geen twee Minou's, zoomin voor u 'oor mij? Gij hebt gelijk. Maar hoe komt hij te- fk begrijp dat niet. Hij is nog geen baanden in zijn garnizoen. Gij heeft me geschreven. Ik heb zijnen ontvangen, terwijl gij naar den ge- ''er waart. Hij zegt dat het zeer bui- woon is. ponge onderluitenant, die te Parijs jen aldaar schulden gemaakt heeft, -t de verleiding te groot was, heeft ge ld van garnizoen te verwisselen. Mau: weeft het aangenomen en zal nu ko- Wanneer? Dezer dagen. 'w .te Parijs te wonen? h of in een van de forten uit de wat op. hetzelfde neerkomt, eltiu! zoodra.wij hem terug hebben .Vertrekken wij naar Nizza,. Ha!is die reis naar het Zuiden wel noodig?Was het niet beter hier te wo nen met Maurice, alles naar zijnen zin te schikken, te beletten dat hij dezen winter alleen was, hem opnieuw het familieleven doen waardeeren en genieten, voor zooveel het overeen kan komen-met zijnen dienst en zijne plichten? Laure dacht na. Dit tafereel lachte haar toe. Welke moeder voelt haar hart niet ldop- pen bij de gedachte dat zij opnieuw haar kinderen onder hare hoede ging nemen, ze koesteren, ze bewaken, zij bijeenhouden! Maar lang aarzelde mevr. Vallauris niet. De ziekelijk-bleeke tint welke gespreid lag over het reine wezen harer dochter, herinnerde haar spoedig de werkelijkheid, en tevens aan haren plicht. Ja, zeide zij, 't was zoowel voor mij als voor u een geluk hier te bunnen blij ven. Ongelukkig zeggen-hart en verlangen ja, de plicht zegt neen. Hoe bedoelt ge dat, moeder?. Maar meisje, ge weet toch wel wat de dokter gezegd heeft: „Vertrek" en zoo kan ik niets anders doen dan vertrekken; En gij, ondeugend kind, moet niet trachten mij te bekoren. Gij moet u, integendeel, laten verzurguu en Koesteren, en u ver >veg ende streken méedoogenloos te .ver woesten, was geemhooger ideaal voor het welbegrepen heil van de mensch- heid, maar de zucht om eigen- macht, eigen invloed en eigen bezittingen te versterken en uit te breiden. En al is de vrede na een 3angen, hangen' stri]d verkregen, hij draagt in zich weer de kiem van qrieuwe vijandschap; De zelfde geest/ welkpde volkeren be zielt, bezielt ook de afzonderlijke per sonen. Mj?n schrikt-,er niet voor terug den e.venaaste te Lenadeelen in zijn eer, in.zijn goeden naam, in zijn be zittingen, wanneer eigenbelang en hebzucht het vorderen." Dan houdt men geen rekening met allerlei val- sche redoneeringon' zijn handelwijze goed te praten. Talrijk zijn de nietige oorzaken wel ke diepe kloven graven tussehen indi viduen en gehee-k' familie-s, -kloven, die moeilijk te doppen/zijn. Een klei nigheid is zoo vaak in staat, een on gunstige gezindheid te veroorzaken; misverstand, wantrouwen en verkeer de leoordeeling zijy herhaaldelijk oor zaak van verkoeling; vermeende on dank welct verbittering; geringe mis- gijpen .zetten aan tot wraakneming. En op den bodem van dit. alles ligt eigen liefde en ijverzucht. De herderlijke nrief besluit met een opwekking, dikwijls ie naderen tot de Tafel des Hoeren, om zoo bracht put ten volgeng. de leer var: Jezus Christus te leven. V Patroon sn Arbeider. In het herderlijk schrijven van Z. D. IT. den Aartsbisschop van Utrecht hierbo- veii weergegeven wordt gesproken over de plichten van patroon," en arbeider. Plichten ten opzichte- van de Katholie ke organisatie der arbeiders, welke ber den »- arbeiders en~p a t v o o n s "moe ten steunen. Plichten ook van wederfceerigheid. De patroon mag zich boliooVlijke arbeidsvoor waarden niet laten afdwingen; de arbeider mag zijn eischen niet tè hoog stellen. In dg eerste venhahing wordt'aan de kaak gesteld'het dvtfaze, en ten'slotte ook misdadige, gedrag "van patroons, die eerder toegeven aan de eischen van socia listische, dan van Christelijke, ordelieven de organisaties; met de -laatste is wellicht ook bedoeld, dat loon-eiscTieii niet zoo hoog m.ogen zijn, alsof de-, bestaande duurte heel en al blijvend isr terwijl deze voor 'n deel {zij 't dan voor een betrekke lijk klein deel) van. c wellicht spoedig, voorbijgnanden aard "mag worden be schouwd en reeds aan het vervloeien gaat. Wij raden het hierboven uit den-Vasten brief geciteerde met klem ter lezing aan. BlSITE^LAflD. Tegemoetkomingen der Duitsche rsgeering. Kabinetscrisis in Denemarken. Rede van Z. H. den Paus. OVERZICHT. De Duitsche regeering te Weimar zal aan de eischen dér stakers in vele opzichten tegemoet komen. Is de ,,-Vorwarts" goed ingelicht, dan zullen de arbeidersraden in beginsel als vertegenwoordigers van de economische belangen der arbeiders wor den erkend en zal dat beginsel in de grond wet worden vastgelegd; zal onverwijld naar een eenvormig democratisch arbeidsrecht worden koers gezet; zal het reeds begonne n werk der socialiseering onder de deskun- kundige voorlichting van de arbeidersra den wórden voortgezet en zal bij de voor ziening. met levensmiddelen de orncodige tussehen handel zooveel mogelijk wuideti uitgeschakeld. Hoe die vertegenwoordiging van de arbei dersraden voor de economische belangen gedacht is, is nog niet bekend. De regeering wil blijkbaar van de gunstige stemming in vele werkliedenkringen, die van een sta king om de regeering te verdrijven niet willen weten, profiteeren om de beweging geheel in de economische bedding verder te leiden. België. - Kardinaal Mercier en tie Vredesconferentie. Jean de Bonnefon schrijft in de „Intran sigent": Onze vredesconferentie heeft een beroemd en niet-katholiek diplomaat ge zegd, is een museum van allerlei godsdien sten, een tentoonstelling van rassen. De soutane ontbreekt er evenwel. Zou kardi naal Mercier niet, aan de zijde der overwin naars moeten staan, wanneer de overwin naars het' vredesverdrag komen ondertee kenen. En deze diplomaat staat niet alleen. Van alle kanten wordt de wensch geuit, dat kar dinaal Mercier op de conferentie den kal- rnen, waardiger) moed zal komen vertegen woordigen. De volkeren zouden gaarne zien, dat God zou vertegenwoordigd wor den door een man, die het meest het God delijke te rniddqn van 't krijgsrumoer heeft nugeströefd. Deze. man is kardinaal Mercier, de leven de dam van waarheid en rechtvaardig-* beid, opgeiricht tegen den vijand, in den tijd, dat geweld nog over het recht scheen te zegevieren. Weigering tot belastingbetaling. „Antwerpscfie- Tijdingen" publiceert een •open brief van een arbeider aan. den mi nister van financiën, waarin deze' weigert de achterstallige belastingen 10111018 tc betalen, alvorens hij uit de Duitsche scha devergoeding heeft teruggekregen, wat de Duitscliers hem aan huisraad enz, ontno men hebben. Duitschland. Te Erfurt. De aigemeene staking te Erfurt is ge ëindigd, doórdat-de artsen in tëgenstaking het werk hadden neergelegd en o. a. wei gerden; 35 vrouwen té. helpen. Oostenrsjk-Hotigarije. Onlusten in Boftemen. Bij de demonstraties, die gisteren in Duitschland plaats hadden, is het tot ern stige botsingen gekomen. Te Karlsbad vielen 3 dooden en 7 zwaar gewonden; le Mils één doode. Ook izi an dere steden kwam het tot bloedige gevech ten. Te, Sternberg is bet aantal dooden 10, Rusland. De strijd tegen de bolsjewiki. Aan de „Daily"Telegraph" wordt onder dagteekening van gisteren uit Stockholm geseind) dat slecht nieuws uit' Setland was ontvangen. De bolsjewiki, die met een zeer groote legermacht komen aanrukken, heb- ben -Mavienburg--genomen en een aanval gedaan op Goldingen. Een hevig 'gevecht is i aan den gang. Een Engelsche"kruiser en twee törpedoboot'en zijn te Libau aangeko men. Denemarken. Kabinetscrisis. De koning heeft gisterenmiddag, naar Wolff seint, dejéiders van de partijen van den Rijksdag ontvangen en verklaard <sgeen ministerie te zullen benoemen, dat niet in overeensternmih'g is met do meer derheid van de Folkëting. Hij betreurt bet, dat een,coalitie-kabinet blijkbaar niet gevormd kan worden cn verzocht de partijen om de belangen van het volk nauwkeurig te overwegen. )lij zal een voorstel, waarover de partijen het eens worden, gaarne tegemoet zien. Van het Vaticaan. Rede van Z. H. den Paus. Z. H. de Paus heeft een rede gehouden voor vertegenwoordigers van de Unione Populare en de Azione Cattolica, aldus meldt de correspondent van de „Times" te Rome. Hij zeide, dat de arbeidende klasse de bijzondere belangstelling verdient van al len, die het algemeen welzijn willen bevor deren. Een Paus van roemrijke nagedach tenis beeft de zaak van 'den arbeider tot de zijne gemaakt en zijn billijke eischen gesteund. Men zou verkeerd doen door te meenen, dat met den dood van Leo XIII de bezorgdheid van den Heiligen Stoel voor de arbeidende klasse had opgehouden. Wij maken gretig van de thans geboden gelegenheid gebruik, aldus Z. H., om te verklaren, dat de encycliek „Rerum Nova- riun" al haar vroegere kracht bewaard heeft. Brandsioffeneommissie district Leiden In aansluiting met de publicatie d.d. f. Maart maakt de Commissie bekend, dal» het door de Gemeente aangekochte dennen* hout ter beschikking zal worden gesteld! tegen f 3.— per 100 K.G. en dat dit hout per schip zal worden aangevoerd 'aan de Oude Vest, bij de Janvossensteeg. 2262 De Directeur van het Brandt stoffenbureau. KRAMER. Leiden,-6 Maart 1919. Deze woorden ontlokten den toehoorders een luid applaus, hoewel dit eigenlijk vols gens de etiquette niet geoorloofd was. De Paus bpsloot zijn Toespraak met een uiting van sympathie en levende belang stelling in de ontwikkeling dér vakvereni gingen en zeide: Het hart van den Paus is met hen, die verenigingen oprichten of er deel van uitmaken. De Vredesonderhandelingen De schuld der staafssouverecnen. De „Daily Express" zegt, dat de commis sie van rechtsgeleerden, die benoemd werd om de quaestie van de schuld van 'den oor log te onderzoeken, heeft beslist dat tegen ee/i staatssouverein niet kon worden ge procedeerd. Dit besluit moet evenwel door de geheele vredesconferentie worden gera tificeerd. Het rapportvan deze commissie komt dus tot eèn andere conclusie dan dat van de Parijschè professoren Larnaude en de Lapradelie, die het. niet onmogelijk acht ten om een staatssouverein, in casu ex- keizer Wilhelm, wegens oorlogsmisdrijven te dagvaarden, en hem wilden doen te rechtstaan voor een internationale recht bank, als dragende poenale aansprakelijk heid naast de civiel-rechtelijke aanspraken lijkheid van het Duitsche rijk. Wilson naar Frankrijk terug. Wilson is gistermorgen per „Ge'orgd „Washington" naar Frankrijk vertrokken. De commissie voor de Belgische zaken uit do Vredesconferentie verklaart zich on- bevoegd om betreffende hei gebied van een neutralen staat advies te geven. De door den minister van Financiën voorgestelde steunregeling aan de aos« koopsche kweekers gaat niet door. In over leg mei den Tuinbouwraad zullen maatre gelen worden beraamd tot steun aan da Nederlandsche boom It weeks rs in het alge meen. Hot schijnt zoo goed als zeker te zijn, dat wij in den loop van de volgende 6 maanden 350,000 ion steenkool uit België zullen krijgen. De maximumprijzen voor haring en bok king zijn ingstrokkon; stijfsel mag weer vervoerd en afgeioverd worden. De in bezit genomen manufacturen wor den vrijgegeven. In restaurants enz. zijn geen botcr-on-- "derbons meer noodig. DE BELGISCHE EISCHEH TEM OPZICHTE VAN NEDERLAND. Het officieel Reuter-bericht der vredes conferentie meldt: De commissie van onderzoek voor de Belgische aangelegenheden heeft besloten de Belgische eischen ten opzic.bte^van Nc- derlandsch grondgebied niet te "steunen, overwegend, dat het buiten haar rechtsbe voegdheid of macht ligt over grondgebied van een neutralen staat té beschikken. Intrekking onderbons voor boter. De minister van Landbouw, Nijverheid en Handel heeft bepaald, dat met ingang van heden, door houders van inrichtingen, geheel of gedeeltelijk bestemd tol liet vi r- streklcen van maaltijden aan het publiek, bij het verstrekken dier maaltijden, voor zooveel bpte^ betreft, geen inlevering van onderbons meer zal behoeven te worden geëischt. laten brengen, enkel om mijn- oTgerust- heid weg te nemen, cn zoo zult gi| to-usen mij zooveel te bêminheu als ik u bemin!... Souriquette aarzelde. Minou ging terugkomen én zij zou niet thuis zijn!Zij zou hem niet ie doren dag weerzien! Maar zij had plichtsgevoel. 'Met een beroep te doen op hare innigste kieschheid, ontnam Laure haar allé vrij heid van tegenspraak of verzet. 't Is wel, moeder, sprak zij, als gij het aldus opneemt, ben ik bereid te vertrekken. Acht dagen later, terwijl Maurice. Vallau ris opnieuw zijnen intrek nam te Parijs op den Mont-Valérien waar zijn nieuw regi ment gekazerneerd .lag, vertrokken Laure en hare dochter naar Nizza, om aan de gulden zon, de zoele zeelucht, het zachte klimaat'van die gezegende kust, gezond heid en kracht te vragen voor de arme, kleine zieke welke de brutaal-wreede dood scheen te beloeren. HOOFDSTUK VII. Vuur en ijs. 't Was geen louter toeval dat een officier aan Maurice Vallauris gevraagd had met hem van garnizoen te verwisselen,. •Terwijl hij bijna gelukkig vertrok, om dat de gebeurtenissen zijn zwakken wil kwamen helpen den weg te vergeten die naar 't hotel de Candal.es leidde, waar hem groot gevaar bedreigde in den persoon van- Iriès d'Argelles, had dit meisje, inte gendeel, hem met spijt zien heengaan, met gramschap, met wanhoop zelfs, vertien voudigd door hare onmacht. Maurice had haar weliswaar nog nooit gezegd dat hij haar beminde, maar zij had reeds den plechtigen ernst, de ijskoude kalmte van Louis' vriend aan 't wankelen gebracht. Ja, daar was zij zeker van. Dikwijls als zij zong, en dat hij meende niet'van haar gezien'te worden hij had geen erg in het plaatsen der spiegels, dat Inès toeliet al de aandoeningen op het ge laat van Maurice na te gaan vestigde de zoon van Vallauris brandende blikken op haar. Meermalen ook, bij 't komen en vertrek ken, -wanneer zij hem hare. hand reikte, had zij deze zoo koud, zoo ijzig bevonden, dat eïTkel een diepe inwendige ontroering zoo het bloed in zijn adei'en kon stollen en in zijn loop stremmen. En hoe beefden zijne lippen, hoe trilden z"ijne neusvleugels, telkens als zij tot hem sprak! Hoe zag zij, op sommige .oogen blik ken, wat hij zich moest inspannen om zijn mond gesloten te houden! Maar dit alles kon niet blijven duren. Zijn, op den ouderdom van Maurice, de jeugd, de liefde, meestal niet sterker dan alle redeneeringen, alle krachtdadigheid, zelfs allen wil? Én Inès, zonder voor hem meer dan ge wone genegenheid le gevoelen dit lag niet in haren aard maar toegevende aan een gril, die, dank den tegenstand welken ze ontmoette, tot een soort waanzin over sloeg, zag iederen dag het vuur hooger op en verder uitslaan, hot vuur dat zij aan wakkerde, met een behendigheid als zeker boven haar jaren was. Zij dacht wel, dat het oogenblik, waarop Vallauris spreken zou, niet ver meer verwijderd kon wezen, toen hij eensklaps verdween, naar Bretag- ne gezonden, zonder dat een woord of oqn stap van Maurice bewees dat hij gaarne te Parijs zou verblijven. Haar trots belette haar verder te strij- Wordt vcroolgd).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1919 | | pagina 1