No. ja VAN LUST Wat heb ik den 3en Juli te doen Te stemmen op Waarom stemmen op nummer één? liet gevaar is niet denkbeeldig dat het vourtdurend hameren op het aambeeld: „Nummer één" sommige nieuwe kiezers in den waan brengt, dat zij op 1 ij s t: Num mer één, moeten stemmen. Men aij h ervoor op zijn hoede! In de allereerste plaats zorge men er voor dat ieder Katholiek wete dat de Ka tholieke lijst in den Rijkskieskring Leiden is diegene, waarboven .zich het nummer 17 bevindt. Die lijst w ete hij te vinden op het stem biljet. En eenmaal gevonden, stemme hij op 110. 1 Mr. Kolkman. Deze eisch vloeit logisch voort uit wat aan de cand daatstelling vooraf is gegaan. Het partijbestuur der sociaal-democra ten heeft gedecreteerd hoe de lijsten moe ten luiden. Het partijbestuur der Katholieken heeft het overgelaten aan de georganiseer de Katholieke kiezers te bepalen hoe de lijst moet worden samengesteld. De Katholieke lijst, de zeventiende van het stembiljet, is dus een uitvloeisel van den wil der Katholieke kiezers. Natuurlijk niet van iedereen persoon lijk; bij de samenstelling bleek verschil van gevoelen; maar de meerderheid beslist: en in een wél geordend partijleven legt de minderheid zich bij den uitslag neer. Wat zegt de Staatscommissie, die het stelsel van evenredige vertegenwoordiging heeft, voorgesteld? Op bladzijde 30 van haar verslag lees ik: ,,De in volgorde lager geplaatste candi- daat, die uit persoonlijke- eerzucht propa ganda mocht willen maken voor zijn eigen zaak, moet daarbij ingaan tegen den uit drukkelijk verklaarden wil zijner partij." Zoo is het. En daarom vraag ik uitdruk kelijk aan de Katholieke kiezers: Stemt nummer één. Mr. Dr. D. A. P. N. KOOLEN, Lid van de Tweede Kamer. Wij eischen recht. Daar moet bij de a.s. Verkiezingen geestdrift voor bet ideaal: gelijkstelLny van openbaar en bijzonder onderivq gee&tdrkft oplaaien onder de onz* n geestdrift ter verkrijging van ons reent. Ter verkrijging van ons ree hl! Men kent de oude geschiedenis van het onrecht gelijk dit in Nederland ov- i- heerscht. De voorstanders van hijzonder, van confessioneel, godsdienstig onder wij? hebben te betalen: eerstens voor hun eigen schooi. vervolgens voor de openbare school... waarvan zij geen gebruik maken,. Men kent ook de geschiedenis, de nog nieuwe geschiedenis, van de Grondwets herziening. Art. 192 van de Grondwet, waarin werd bepaald, dat de overheids zorg zich uitsluitend beperkt' Lol het openbaar lager onderwijs, is nu zooda nig gewijzigd, dat die overheidszorg alle openbaar lager onderwijs, dus ook het bijzonder, omvat, of bever omvatten kan 't Komt immers aan op de afzonder lijke wetgevingwelke regelt de wijze, waarop de overhead die zorg voor iieei het onderwijs daadwerkelijk zal uiten. Welnu dat die afzonderlijke wetge ving er komen zal, dat de gelijkstelling van openhaar en: bijzonder ondersvijc een feit zal worden en niet slechts een phrase zal blijven, neergeschreven in du Grondwet) dat is aan redelijken twij lei onderhevig. Die twijfel kan, helaas, op vele gron den worden gebaseerd. Een van de bewijzen voor de gegrond heid van dien twijfel is te vinden in wal zich op den iöen Mei j.l. lieeit aïge speeld in de Tweede Kamer. Koelbloedig heeft de linkerzijde toen afgewezen /het wetsontwerp van den heer Lobman en andere leden der reen terzijde. De voorstellier meende, idat het don heeren van links ernst was geweest, toen zij de financieel© gelijkstelling van bijzonder en openbaar onderwijs m de Grondwet neerlegden. Wat wenschte hij nl.? Hij verlangde alleen, dat mannen van gelijke bekwaamheid. die hetze mie werk verrichten (openbare en bijzonoe- re onderwijzers) hetzelfde loon zouden ontvangen. In vele gemeenten immers ontvangen de onderwijzers der open bare scholen veel betere salarissen dan de collega's der bijzondere scholen. Maar de linkerzijde heeft zich Loen vastgeklemd aan het bestaande onrecht. liinksche sprekers hebben met een- stemmigheid gepoogd aan deze daad van rechts«ivertilediing nog een glimp van recht te geven. Zij zeiden: straks moet artikel 192 der Grondwet, de financieel© gelijkstelling van bijzonder en openbaar onderwijs, uitgevoerd worden; dan moet het ge heele onderwijs meteen' worden gereor ganiseerd. Laat ons niet nu een deel gaan uitvoeren der gelijkstelling. Alsof tiet ooit te vroeg is om onrecht weg le nemen! Alsof men ooit. een reden kan aanvoeren om -een ergerlijken mis stand te laten voortbestaan, in afwucu- Ung van een algeheele reorgaiusauC: Neen, zeer juist gaf de achtenswaar dige staatsman, de heer Lobman, de re den aan van liet tegenstemmen der lin kerzijde. „Gij, mijne heeren, gij hebt blijkmai door te stemmen vóór art. 192 het bij uw kiezers verkorven, (niet bij uilen, maar bij verscheidenen. Gij durft op den weg des rechts, waarop gij door de aue neming van art. ,192 gekomen wamt, met voortgaan; gij vreest niet voor onze kiezers, maar gij vreest, vóór uw kie zers. Bij de stemming over art. 192, waaraan ook medegedaan hebben cle heeren Visser van IJzendoorn en Otto hebben wij gerekend op uw moed, op uw gevoel voor recht en gerechtig.Wu. Daarom meenden wij dit voorstel te kunnen doen. Maar d'e kentering, waar van ik sprak, is gekomen, en nu is in derdaad deze quaestie een politieke, ik erken heL" De linkerzijde durft niet voortgaan op dnn weg des rechts! De kiezers hebben te zorgen, dal. uan de rechterzijde eindelijk zal schenken tiet recht, de feitelijke gelijkstelling van hei openbaar en bijzonder onderw js. Wij moeten sterk staan tegenover het anti papisme. L is nog niet te laat maai 't kan te iaat worden om met kracht het au.li papisme den kop in te drukken. En als het te iaat zou geworatn zgn, ais het antipapisme ons Katholiek n zou hebben onderdrukt, en ons al onze i ech Len zou hebben ontroofd, dan zoude: wij klagen over vroegere laksheidMaai dan zou ook met hei volste recht ut hand kunnen worden gestrekt haar dc lauwem van deze idagen, als naar de schuldigen... Nu is het arbeddens-lijd, nu is het de aangewezen tijd, om het zich driest op stekend; antipapisme naai- beitede- te drukken, door daar tegenover te steiien een sterke katholieke Staatspartij. En dat het antipapisme in ons iai d werkelijk dreigender al meting», m aan neemt, is een feit, hetwelk helaas! zoo duidelijk waarneembaar is, dat het geen bewijs vraagt. Ten ovlervloede zij hier eens gewezen op wat een vrijzinnige, de vrijzinnig- democraat mr. Marchant er van zegt: „Het is zielig om aan le zien, at thans nog op één na sterkste partij in de Tweede Kamer (De Liberale Uni.e telt 21, d'e katli. partij, de sterkste. 25 leden), worstelt zonder eigen karakter en wil, met d n cn- verbiddelijken dood. De heer Eeid- mans en zijn vriend Otto, de Jcddei s van de iiuid/ige Liberale Unie-pob Lieik, zitten vastgeroest in het anu- ciericaksme. Zij kunnen de slag orden rechts-Unks met verlaten, en klagen oveir ons, die haar hebben verbroken. De wanhopige stilstand in de wetgjetving heeft hen niets ge ieerd. Alle btaatkundig inzicht wordit door het anp-clericale den ken verduisterd." En herinneren, wij ons eens, wat het oud-liberale blad (ook onder de oud- Liberalen wroet het anti-papisnie steeds dieper) „De Fakkel" schreel naar aanlei ding van ons tijdelijk gezantschap bij den Paus: Minister Gort van der Linden heeft menjige indrukwekkende redevoe ring gehouden. Reeds bij de eerste Begrootingsdebatten wekte bij be wondering, en tijdens de crisis sprak hij möelr dan eens naar het hart van de besten. Eén keer intusschen verloor hij alle voeling met de linksche meei- derheid, zijn meerderheid toch. on danks het extra-parlementair karak ter van zijn Kabinet, zijn meerdei- hei-d met 't oog op zijn politiek pro gram. Het was toen hij de noodlot tige rede over de instelling van het tijdelijk gezantschap bij het Vata- caan hield, toen ieder van zijn woor den de beroering en verontwaai di gging aan de linkerzijde al groolcr en grooter deeid worden. Het was ot hij toen niets, letterlijk niets begieep van de liberale bezwaren tegen rl versterking van den politieken in- vlóed der Roomsche Kerk, of hij oud was geworden los van de his torie van ons volk, met zijn gedach ten' en opvattingen in het derde vie rendeel van de negentiende eeuw was blijven staan. Veel meer aansporingen zouden wij uit citaten kunnen laten opklink aansporingen om waakzaam te wezen aansporingen om te zorgen,, mot alle kracht, dat een sterke rechtsch© en spe ciaal katholieke afvaardiging ons vader land behoede voor de politiek dergê.itii die „zitten vastgeroest in liet anti cleii- calisme-." De grootte van het aantal Roomsche Kamerleden, hetwelk wij verkrijgen k'linke óp als ons vlammend proleet le gen het anti-papismel Wij zijn katholiek nil overtuiging' Wij beminnen onze Moeder-kerk! Wij zijn God dankbaar voor de heer lijke gave van ons heilig geloof! Wdlnu, d!ie katholieke overtuiging, die liefde en die dankbaarheid will wij ook uiten in het openbaar, door !c stemmen op de katholieke lijst! Daden, geen woorden!! Wat de Christelijke regeering in Ie jaren 1909—1913 voor dé werklieden deed.. Op dat gebied is haar werk zonder voorbeeld in de parlementaire geschiedenis van ons Hand. Laten wij de lijst eens geven: a) Reorganisatie der arbeid si nsj.ee tie; lb) Nieuwe Arbeidswet; c) Nieuwe Armenwet; d) Twee ontwecpen-Baikkerswet; e) R adem wet; f) Ziektemwet; ig) Invaliditeitswet; h) Ontwerp-Landarbeiderswet i) Oniüwerp-wijziging en aanvulling On gevallen-wet; j) Steenihooiwersiwet; kO ntwerp-St awa doorsw e t 1) Verbetering Woningwet; m) Ontwerp Beroeps/iekteverzekering; n) Penisionmeerang gemeentelijke ambte naren; o) Kindertoeslag voor onderwijEers; p) Ontwerp veiligheidswet bouwvakken: q) Tad van Koninklijke besluiten iiwake Arbeidswet, enz. Bijna heit alphabet vol! Inderdaad, een reuzenwerk! Het geschetter der socialisten lijkt daar bij kwajongens werk Gaat dius mee naar het stemlokaal en uw leuze zij: Stemrecht is stem rechts! God enk het woord van de« orftergete- lijken Talma: Als het er op aan komtkunnen de Christelijke partijen niet zooveel belo venals links maar {waar het op aankomt) zij kunnen meer doen dr. links". Dat 'hebben ze getoond en zullen ze weer toonen. Niet louter stoffelijk Stemt Woensdag 3 Juli LIJST NUMMER De Treubsche Bond vertoont een laag- bij-de-grondsche actie voor de stoffelijke belangen, 't Is in dat Opzicht een broertje van dc S.D.ATP. De een wil het stof ver gulden voor de grooten, de ander voor de kleinen. Zoo tracht de heer Treub te ko men tot een bond van voorstanders van louter stoffelijken vooruitgang. Wat de lieer Treub de minister-pro pagandist wensctit, staat even zoo goed in bet program der Katholieke Staats partij! Geheel overbodig is alzoo zijn werk. Er is waarlijk geen enkele partij die niet over tuigd is, dat ons land het oorlogsdebacle met -energie moet trachten te boven te ko men en dat inct kracht moet worden aan gepakt voor handel en industrie evenzeer als voor den landbouw, 't Is te dwaas daarvoor een nieuwe partij te stichten. De heer Treub kwam ook te Lei den weer aan met liet onmOozel praatje: ,,In hot maatschappelijk leven vraagt men toch ook niet of een vennoot schap katholiek is of niet, maar of ze so lide is. Kerkelijken en niet-kerkelijken gaan overal samen." Ja, overal, behalve... in de politiek en die juist komt in de Ka mer te pas! En in het maatschappelijk le ven zijn, voor .zoover men daar samengaat, geen beginselen in 't spel. In de Kamer zijn die niet van de lucht. De godsdienst is en blijft no. 1 voor iede- ren Katholiek! En dat doet hem niet voor het minst schade in zijn rechtmatige stoffelijke be langen! MM BDBBIHIEIBBI Voor ons moet alle onderwijs, hetzij lager, middelbaar of hooger, KATHOLIEK onderwijs zijn. Oud-Minister KOLKMAN. Het is de Katholieke, Door van lijst no. 17 candidaat no. I te stemmen, stemt ge tegelijk voor ALLE katholieke candidaten. Waarom Roomsch en niet rood? Waarom moeiten we op den 3e;i Juli niet rooa Memmen? Omdat we niet willen stemmen e»_ii partij, die door haar lieiiiuoze beginse len lijnrecht staat tegenover het Chris tendomdie door haar propaganda den godsdienst, dien, grooten troost vooral m deze kommervolle dagen, wegrukt uit de harten des volks. Omdat wo niet willen stemmen ccn partij, die streeft naar ecu staatsuunn- gelandij en- staats tyrannic, als waarvan wij m deze dagen reeds oen wrang voor proefje mogen smaken in de wannopige d i s tri buti eregeling. Omdat we niet willen stemmen een partij, die door haai' klassenslrijd-thco rie de verschillende standen in de maa. .schappij in steeds scherper onverzoen lijkheid tegenover elkaar stelt in plaats van toenadering Lusschen de verschil iende standen na te streven. Omdat we met willen stemmen eer; partij, die de revolutie cn omverwerping der maatschappelijke orde in haar vaan geschreven heeft. Omdat we niet willen stemme.een partij, die do grondslagen legt Waarop na dezen oorlog weer een nieuwe oor log zal ontstaan, omdat zij in plaat va.i de liefde den haat aanblaast in de har ten van individuen en volkeren. Om al deze redenen zullen wij NOOIT rood stemmen maar stemmen we Roomsch. YVij stemmen Roomsch omdat wij be jlpoiKJii lot de partij van de liefdo; heide voor Christus en Zijn Korty 3* heiulei voor heel het menschdom, waar aan wij, met de zegeningen vau hel Christendom, hot geluk van een was achtig duurzamen vrede schonken willen. Wij stemmen lioomsch omdat wij da orde en heL gezag in den staat gehand haaid wenschen te zaen, als de beate waarborgen voor oen algemeen© volks wedvaart. Wil stemmen Roomsch om don grootst mogelijken invloed te veizek. ren aan de katholieke staatspartij i tiindc (de rampen, die 6laat en Kerk bedreigen bij eon sociahstisch-libei aal bewind', Le voorkomen. Wij stemmen Roomsch, omdat wij ge hoorzame zonen zijn der Roomse uo Moederkerk, wier leer wij zuilen ver no digen ook met ons stembiljet dooi i. stemmen, allen zónder uitzondering No. 1 van de Roomsche lijst. Een woordje tot de nieuwe Kiezers. Er zijn door het algemeen stemrecht noudfordeii Roomsche kiesoers bijgeko- Tü't lion, die nog nooit gestemd heb ben, oen kort woordje; oiikiele raadgo- vuigvn en wwikeii. üij gaat dus Woensdag voor het eerst stemmen en we stellen ons voor, dal ge met uw oproepingsbiljet hei sl.miokaol binnenstapt. Wat dan te doen? Ge overhandigt uw oproepingsbiljet .inn li voorzitler van het stembureau, die achter oen lange tafel zit. in do kiezerslijst wordit dan door een iter led n van het stembureau nagegaan ui uw 'naam daarop voorkomt. Is uw naam gevondene dan wordt u hel eigen iijko stembiljet dichtgevouwen overhandigd. Ge begeeft u daarmede naai* een van de lessenaars (Zijn allen in gebruik^ dan wacht go een oogenblik) en zoekt rustig op d.t stembiljet de zeventiende lijst. Go herkent die lijst gemakkelijk noeg laan de namenl Kolkman, otule- meyor, Kooien, Kuiper, enz. IIebt ge die T7e> lijst gevonden, dau maakt go jnet een der aanwezige pot.- looden liet witte blokje vóór den naam van den eersten candidaat, dus hot blokjte vóór den naam: KOLKMAN, M.J.C.M. secuur zwart. Nu vouwt ge het biljet dicht, op de zelfde wijze als ge het ontvangen hebt. begeeft! u onmiddellijk Kvjeleir naar de tafel en stopt het dichtgevouwen biljet in de slembus. Maai stel nu eens, dat er voor de eer ste maal een ongelukje gebeurt, dat ge u bij dc invulling van uw biljet liebt vergist, dat go bijv. in plaats van het eerste blokje van lijst 17, dat van een andere lijst hebt zwart gemaakt Wat dan? Moet gc cr dan maar in berusten dat ge jnfefecbitm tf»» bolsijewiki' ot oen kunstumaker gestemd hebt? .Wen, in zoo'n geval kunt ge een nieuw stembiljet aanvragen. Ge moet dan echter het biljet, dat ge bij vergissing verknoeid hebt. terugge ven. Ga dus in zoo'n geval naar de tab 1, aeg dat ge u vergist hebt, en vraag om een nieuw stembiljet. Ge krijgt het dan, maar... voor urn tweeden keer niet meer. Denk er dus aan, vul het ditmaal zekielr goed in. Stemt No. 1 van Sïjst 17 KOLKMAN.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1918 | | pagina 9