>n. arend jetober a-s- dei ttcepasl- Eenig-e arbeiders ran de -en ii na Cnldoniond zagen gisteren een e Wek <0011, d'ie zich wat verdacht voordeed, gen i .n hij eenige kinderen aneddokte het -n tèn in, hen tevens wat belovende, waren et kei arbeiders er spoedig, bij en -pakten hem, nor,.} jrna zij hem aan de politie overlever- Hij is in voorloopige bewaring ge- VOORSCHOTEN. liefital. Toen de landbouwer J. L. ëatJ Groot, gistermorgen in zijn tuin kwam ïerkte hij tot zijn schrik, dat zijn ap- ,oom totaal leeggeplunderd was. fender water. Gisteravond was de erleiding zonder water.' Waarschijn- was het reservoir aan den yatertoren L Al ftieermalen is het geschiedt, dat reservoir ledig was. wat tot grooten strekt der inwoners, vooral voor hen alleen in het bezit zijn van water ing. Het is dan ook te hopen, dat dit (el voor goed uit den weg -firordt ge- n plü< lOUWfj ontwi St;uiL ni D"J- l spelenderwijs te water geraakt en jronken. ng iii 'cchtpartij. In de anders zoo vreed- niem me buurt de \Veipoort hebben de fa- I |jes v. d. N. en G. gistermorgen een iMpartij op groote schaal op touw et. Volgens ooggetuigen moeten aller- wapenen, als knuppels en bijlen, ge- igd zijn voor de uitvoering van de Za*« rentwist. Treurig! oorjl ar Z» "Bern Tc verkoopen: «in* 12 September. ..wcw llp/irn. Hotel „De Vergulde Wa- I"11 nNot. R. v. d. Berg. v.m. 11 u. Verk. huizen. wgom. Motel „Het Wapen van esland. Not. Mr. C. J. Boerlage, van emstede. n.m. 7.30 uur. Verk. zen. hei 5 Ofl randt Sepl 8" ntóiïg „Lisse en Omstreken" zullen ^jaar gehouden wo<rden op Woensdag HOORDWIJKCRHOÜT. ZOETERWOUDE. IerdronkenGistermiddag is het riarig zoontje van den landbouwer I „nnlani-lorwMic tp walnr p-prankt pn VERK00PSNGEN. KERKNIEUWS. Benoeming. Z. D. H. de Bis&chcvp vaar Haarlem :!t benoemd tot pastoor te Pijnacker, i welemv. heer J. J. Bruning; tot pas- ir te Edam den welemv. (heer M. A. iper en tot pastoor te Anna Paulowna weleerw. heer A. J. M. van Meeuwen, ins kapelaan te Leiden (O. L. Vr. ichaart). VREDES-MEETING. heerlijke herfstdag met weldoen- zomerwarmte. uitgestraald van een rak-blauwen hemel symboliseerde den gen ede... !n Uitgekozen dag voor de vre- ggj s-meeting, welke was uitgeschreven or het Centraal Bureau voor de Kath. 2. Lidf dale Actie in Nederland, naar aanlei- igvan de vredesvoorstellen van Z. H. us Benedictus XV. De groote zaal van „De Dierentuin" te Gravenhage stroomde tegen half t met honderden belangstellenden schatten het getal op een twee dui- d— uit alle oorden des lands. Vele geestelijke en wereldlijke autori ten waren aanwezig, o. a. de deken n's-Gravenhage, de hoogeerw. heer irehe- G- Wijtenburg, het" Eerste-Ka- - frlid Van Lamsweerde, de Tweede- lerlcden Bongaerls, Loeff en Fruy- in. r Rtl tsruiu dei p ten 'm Aan de bestuurstafel hadden plaats jnomen de directeur en onder-direc- 'rvan het Centraal Bureau van de K. 1IU A,| prof. mr. Aalberse en mr. Tepe, zj.D |H.Eer\v. heer deken B. A. de Wit van' :n i ,rec*or Beijsens van Amsterdam, ^voorzitters der diocesane comité's der 8. A. en de sprekers. Door het plaatselijk comité der K. S. le 's-Gravenhage waren op het po- mni in groen en palmen de vanen op- steld der Katholieke plaatselijke orga- isaties. Opening. De heer J. J. A. Houben, voorzitter ln Jjen Centralen Raad voor de K. S. A. 1 Nederland, opende de vergadering •et den Christelijken Groet, heette alle afslï amvezigen welkom, en gaf als inleiding grot' overzicht van den toestand der we- j «la vóór den oorlog. Er heerschte weel- en genotzucht; men kon zich niet tl fielten, dat een oorlog langer dan ™§e maanden zou duren. En nu duurt oorlog reeds drie jaren. De ellende- ys eeds hooger, de demoralisatie van ,v.°"t grijpt steeds dieper. De wereld per* r,.l.naar vrede. vVie kan de vredes- oky zijn? Op Hemelvaartsdag heeft m^s gesproken en den volkeren een ^adelingsvoorslel aangeboden. Uit iet P9 W woord van het Pauselijk schrijven sos Wiekt een liefdevol vaderhart, een hoog iniBü oei van recht. Spr. brengt dank aan prekers van dezen dag; aan de zan- jrs^ J1' wijding willen geven aan g p-"1 dag. n. nÏJor,alles rnoeten wij bidden voor het 3gÉf ,,a slagen van de vredespogingen des vraaj sen, en enthousiasme wekken voor «,Ti;edes"dcnkbeeidcn- PDameskoor „Kunst en Godsdienst" g vervolgens, onder leiding van mej. k'ne van Starren burg, het „Ave Ma- van Mendelssohn Bartholdy. Da Oorlog en het Katholicisme. R e d e van m r. dr. ai4s p- N. Kooien. nva ^mierde er aan, hoe bij den ng van den oorlog de lichtzijde er van werd besproken. De oorlog zou een aanleiding zijn voor de uiting van veel goeds en schoons in de maatschappij en in den enkeling mensch. De loop der gebeurtenissen heeft het fantastische van al deze voorstellingen in het licht gesteld. De internationale is uit elkaar ge sprongen, maar de ontevredenheid is overal grooter geworden. Van een ople ving van het geloof is, behalve bij en kele uitzonderingen, niet veel te bespeu ren. Voor een ontplooiing van deugd is nu niet meer gelegenheid, dan in het ge wone leven van iederen dag. Daartegenover staat bandeloosheid on der de jeugd, nameloos leed over gezin nen, verkrachting van recht, milliarden verlies aan kapitaal, verlies voor het Christendom onder de heidenen, bij wie de eerbied voor het Christendom is ver minderd geworden. Religio depopulata. Zijn er ooit meer verwoestingen voor de Kerk aan schouwd, dan in dezen tijd? Verliezen aan geloovigen, aan priesters, aan ker ken, aan arbeid in zendingsgebieden. De enkele lichtpunten in den oorlog worden verduisterd door den walm van ongerechtigheid. Voor den Staat is van het hoogste be lang de inwendige en de uitwendige vrede. De staten zijn verplicht dezen vreedzamen toestand te bestendigen. De staal heeft alleen recht een oorlog te voe ren, als hij zich moet verweren en als alle andere middelen om zijn recht te handhaven zijn uitgeput. Düt is het Ka tholieke standpunt. Hiermede in strijd zijn de uitlatingen van vele gezagheb bers in dezen tijd. Oorlogen uit heersch- zucht en om uitbreiding van grondge bied zijn ongeoorloofd. Alleen ais ver dediging en ais hij het eenige middel is om de menschheid te verdedigen is een oorlog geoorloofd. Eerst alles aanwen den om den oorlog te verhinderen dat is Katholieke leer. Deze Katholieke leer heeft niets ge meen met een beweging, welke uit spreekt, dat haar doel is, den oorlog voor goed onmogelijk te maken. Zoo lang de staten beheerscht worden door menschen, zullen oorlogen mogelijk blijven. Wel moeten wij alles doen, om oorlogen te voorkomen. Ziekten zullen er altijd zijn, zooals wij zeker weten, en toch moeten wij ons inspannen om ziek ten te voorkomen. Zoo ook met de oor logen. De klassieke leer van de Kerk over de Christelijke, oorlogswettën is in groote trekken ongewijzigd gebleven. Spreker geeft deze wetten aan. waaruit blijkt, dat ook tijdens het oorlogvoeren het recht moet gehandhaafd blijven. Deze wetten zijn gebaseerd op de beginselen van rechtvaardigheid, goede trouw en barm hartigheid. Boven al deze beginselen troont de Christelijke liefde, de bronaar aller deugden. De oorlog is een kwaad, dat zooveel mogelijk verhinderd moet worden, doch, is hij er eenmaal, dan moet het lijden zooveel mogelijk worden verzacht. De Paus heeft verklaard, dat het oor logvoeren op dit oogenblik niet noodig is, niet onontwijkbaar kan worden ge- heeten. Met een kort overzicht, hoe de Pau sen steeds hebben geijverd voor den vrede, besloot spr. zijn luid toegejuichte rede. De Oorlog en Gods voorzienigheid. Rede van prof. J. D. J. Aen genen t. Hoe is 'het bestaan van tien gruwelijhen ocxrlog te rijmen met het Katholieke dog ma omtrent het (bestaan van een Godde lijke Voorzienigheid? Is het bestaan van zooveel physiëke rampen niet een bewijs tegen ihet 'bestaan, van een goeden God. De oorlog is voorbereid door een jaren lang zondig drijven" der menschheid. Is het bestaan van de zonde geen bewijs te- gesn het 'bestaan van een heiligeai God? Positief euillen wij de bedoelingen van God niet kunnen inzien. Ons kleine verstand kan niet doordringen in het on doorgrondelijke van Gods plannen. En God heeft ons Zijn plannen niet geopen baard.. Het is niet slechts onmogelijk doch ook onnoodig, om in volle klaar heid dit vraagstuk te omvatten. De klaar heid bestaat zelfs niet op het terrein der natuur-weten schap. Ook de natuur-wetten geven ons geen antwoord op het „waar om". Bovendoen, de bewijzen voor het be staan van G<cd zijn izoo overweldigend- duidelijk, dat zij niet kunnen worden verduisterd' door gebrek aan inzicht in het bestier van God. Het physdéke en moreele kwaad is niet in strijd met het bestaan van God dit kunnen wij' wel inzien. God kan het physieke^cwaad willen, als er een hoogier doel is, waaraan Hij dat kan dienstbaar maken. De physieke ram pen kunnen dienen als straif of als op voering tot hoogare deugd. Er heerschte op deze wereld hoogmoed en genotzucht. De oorlog toont aan de feilbaarheid van alle menschelijke bere keningen en het onbevredigende van alle aardscbe genot. Men zegt: we mogen toch nooit kwaad doen om iets goeds te bereiken. Deze op- meriring heeft geen grond, want God is de absolute Heerscher over alles. Men zegt: Aan God s-taan toch andere middelen ten dienste, dan de oorlog, en wel zachtere middelen. Doch eerstens, zou door die zachtere middelen wel het door God (beoogde doel worden bereikt? En, toegegeven dat dit zjou kunnen ge schieden, wij mogen 'het van God niet eischen. Men zegt: Gods doel wordt toch niet door die irampen bereikt. Dit ligt niet aan God, maar aan die menschen, welke zich van Hem afkeeren. De physieke rampen zijn niet slechts straf maar kunnen door God ook bedoeld zijn als gelegenheid' voor den deugdzame tot beoefening van nog hoogeare deo- i. Spr. concludeert: Er is geen strijd tus- schen dte rampen dezer wereld dan oorlog en het wereldbestuur van een Aftwijzeoi en Algoeden God. God kan het physieke leed' willen, ac tief willen, maar Hij kan het ook slechte toelaten. De ooriog laat God slechts toe, omdat het een moreel kwaad is. Het moreele kwaad de zonde kan God1 niet willen, doch slechte toelaten. Waarom heeft God de zonde de oor log niet verhinderd? Dit kunnen wij niet positief inzien. Wel weten wij, dat -het doel der schep ping de uitstraling van Godis eigen schappen ook wordt bereikt in een wereld, waarin zonde is. God heeft bo vendien het geluk der menschen slechts voorwaardelijk gewild op voorwaarde, dat zij Gods geboden onderhouden. Mogen die Christenen medewerken, zoo vraagt men, aan de vredesactie, daar zij de ooa-log beschouwen als een middel noo- ddg in Gods hand, om de wereld te straf fen. Dit is een godslastering. Als God een bepaald middel zou noodig hebben zou Hij niet langer God zijn. De Plaatsbekleeder van Jezus Christus gaat ons voor in het streven naar den vreÏÏe! Wij bidden God vurig om dien vrede, aJs liet strookt met de plannen van Zijn ondoorgrondelijke voorzienigheid. Luidb en langdurig werd deze glas heldere rede toegejuicht. Een „Avond-cantate" door het reecls ge noemde voortreffelijke dameskoor besloot het eerste gedeelte der bijeenkomst, waar na werd gepauzeerd'. Te halfdrie «was de pauze geëindigd. Dan zong het dameskoor, onder direc tie van mej. Van Starren burg, met veel devotie het Vredes-smeeklied van J. A. v. O pijnen. De vrede en het Katholicisme. Rede van den heer Engels. Spreker begint met de verklaring dat de Vrede en het Katholicisme feitelijk i&: een onuitputtelijk onderwerp. Het onder werp omvat de historie der laatste 20 eeuwen, de historie der Katholieke Kerk. En het omvat die vanaf de geboorte van den Goddelijken Stichter van het Katho licisme tot op den dag van heden. De Christus wordt terecht genoemd: de Vredevorst. Hij is dat krachtens zijn We zen en krachtens Zijn leer. Bij Zijn ver schijning op aarde zongen de Engelen: Vi-ede den menschen van goeden wil. Bovendien heerschte er toen een onge kend en vrede; de Tempel van Janus was zelfs gesloten, het Romeinsdhe rijk voer de geen oorlog. Toch heerschte reeds onmiddellijk rond de schamele kribbe van den Vredevorst een (woedenden strijd. Nauwelijks had den de biddende herders de democratie van dien tijd na hun bezoek aan den Vredevorst hun arbeid hervat, of de heerscher van den dog, Herodes, die zijn troon bedreigd zag. voerde zijn heersch- eucht tot in den kindermoord van Bethle hem. En de Vredevorst* nauwelijks eeni ge dagen oud, moest reeds vluchten voor het geweld van een aardlsohen heerscher. Zoo is het gebleven eeuwen lang, ja, tot op den dag van heden. De geschiede nis der eerste eeuwen van het Chriöteiv dom ïsj een geschiedenis van bloed 'en geweld'. In het heidensche Rome hebben milli- oenen met hun bloed bezegeld hun geloof aan den Christus den Koning des Vre des. De Catacomben te Rome leggen daarvan de getuigenis af. Zij zijn een stad van graven, zij zijn een stad des doods, doch ook Ben ytad des vrede®, niet van vrede en rust in den dood alleen doch van vrede in eeuwig leven en eeuwi gen triomf. En hoezeer de gedachte van vrede en lieWe vanaf den eersten tijd het atiesbe- heierecliend motief der Katholieke Kerk is geweest, daarvan leggen ook de Ca tacomben de schitterendste getuigenis af. In heel die stad van graven, die het be wijs levert van het wreedc geweld der heidensche heerschers, vindt ge millioc- nen opschriften die getuigenis afleggen van vrede, van liefde, van geloof en gods vertrouwen, doch ge vindt geen enkel woord van haat tegen de geweldenaars van dien tijd. Het woord „Pon", de duif en de palmtakken, dat zijn de symbolen welke dekken het graf aoowel van den diaaf als van den patriciër. En toen eindelijk het hart van Caesar- en keiter Constantijn door de goddelijke genade getroffen werden, de vrijheid over de kerk kwam, toen tij de duisternis der catacomben modht ontvluchten en treden in het volle licht, toen mjn haar m strijd -en leed gestaalde zonen en dochters met dien glichlach des vredes cjp de lippen de taak der Katholieke Keitk gaan voortzet ten: de wereld te winnen vor den Vrede- vorst voor Christus. En al de eeuwen door, tot op oen dag van heden, heeft de Kerk, heMben de Pausen niet opgehouden aan de wereld te prediken de wet van het Evangelie, de wet van vrede en rec-lit. Spr staat uitvoerig stil hij de bemoei ingen in het belang van den vrede van dezen tmus, bij diens werk tot het ver lichten van leed der gewonden en der kr i jiae gevangen endiens opkomen voor het belang van^Qiet vertrapte België, van Po len en Littoaaeii, bij zijn bemiddeling ten bate van ter dood veroordeelden, bij zijn pogen om op Kerstmis 1915 tenminste tijdelijk het moordwerk te doen staken en eeq wapenstilstand te verkrijgen. Hij wijst er opi, hoe deze Paus niet afliet van af bet eerste oorlogsjaar onophoudelijk aan te manen tot vrede en de heerschers te wijzen op hun plidht en zware ver antwoord eli j'kheid Dat zijn dc bemoeiingen dor Katholieke Kerk in bet belang, van den wereldvrede tot op den dag van heden, nu de'laatste Pauselijke nota met grooter kracht en grooter klem de regeeringen aanspoort tot vrede. De paus richt zich daarbij evenwel niet uitsluitend tot de heerschers, hij.richt zich niet het minst tot de volkeren Avanneer hij uitspreekt wat leeft in de harten van millioenen, Katholieken en niet-Katholie ken: ontwapening en arbitrage. De Paus richt zich hiermede tot de democratie der wereld. En wij kunnen er van overtuigd zijn, dat dit niet tevergeetech geschiedt te. De Paus zal daarbij een gewillig cor vinden, want de geheele Avereld AVielt, dat het zoo niet. langer gaan kan. Schreef Leo XIII zijn Encycliek Rerum Novarum (van nieuwe dingen), dan -leed hij blijkbaar niets anders dan schrijven een eerste bladzijde van de nieuiwe his- tarie der Katholieke Kerk. De bladzijde die de inleiding gaf tot den eocialen Amede. Piuts X, de zoon van een arbeider, schreef in hetzelfde boek een andere blad zijde arol mystieke Rooniisctoe schoonheid, liet decreet van de aa-oegtijdigc II. Com munie der kinderen, en de liefst dage- lijksche H. Communie der -volwassenen. Het was ailsof hij de stormen voelde aan komen en alsof hij zijne kinderen wilde sterken met goddelijke kracht. Benedictus XV schreef in het boek dei- nieuwe dingen de derde bladzijde, ont wapening, arbitrage, die de Avereld ver lossen zal van de heerschappij van het geweld, die den vrede brengen zal en de verwerkelijking zal bevorderen van de beide eerste gedachten: den socialen vrede Qls onderpand van den Aolkeren a-rede en het volkerenrecht, en der my stieke tAveede gedachte: de heerschappij van den Euchartischen Christus, den a-redeVorst, over de harten der menschen, den vrede dus met God. Grootsch en schoon is in dit licht de taak der Katholieke Kerk, doch gnootech en schoon ook de taak der democratie, die onder d'o leiding der Kerk dit groote werk zal hebben te volbrengen. Hierna hield de zeereenv. hooggel. pa ter Mr. Dr. Ch. Raaymakers S. J. een rede over: internationale arbitrage en ontwapening. Een verslag van deae rede moeten wij tot morgen uitstellen. Slotwoord. Bede van prof. mr. Aalberse. Nog een kort woord lot besluit van deze groote vredesmanifestatie, waaraan in den geest heel Katholiek Nederland deelneemt Een kort woord, maar een woord, dat gegrepen is uit uw aller hart. Een kort woord, aar dat het eenige woord is, dat tot besluit gesproken kan worden: een woord over den Paus. Ver van ons in Rome. is hij steeds in onze gedachten nabij. Hoog boven ons zetelend op den Stoel van Petrus, ver eeren wij hem allen, als onzen algemee- nen Vader. Wie Hij is, wat Hij vroeger was, welken naam Hij draagt dat alles komt voor ons weinig in aanmerking. Dit eene alleen zegt alles en overheersch alles: Hij Is d e P a u s, de opvolger van den H. Petrus, de Plaatsvervanger van Christus op aarde. En in vervoering gaat van ons uit een hooge vereering en een kinderlijke liefde en een hartelijke aanhankelijkheid tot Hem. den Man van hel Vaticaan, den geestelijken wereldbehecrscher. Beroofd van Zijn tijdelijke macht, is Zijn kracht niet geknot. Het is, alsof Christus het menschdom heeft willen toonen. dat alle knagen aan de Petrus- rots de hechtheid niet verminderen k°Was er ooit een tijd, dat de geestelijke invloed van het Pausdom zoo voor ieders oogen uitschitterde. ook voor de oogen die weigeren het te zien? Hoevele zelfs niet-katholicke volken zenden weer hun gezanten naar de Euwigc Stad! De Paus is een wereld-middelpunt gewor den, waarvan een weerga niet te vin den is. En zoo staat ook deze Paus. Benedic tus XV, te midden van de oorlogsgru welen Van de hoogte van het Vaticaan overschouwt hij heel de wereld, en over al waar hij schouwt, ziet zijn oog dood en verwoesting, ellende en hongersnood. Zou zijn Vaderhart niet door innig me delijden moeten bewogen worden? Ziet, daar staat hij op, de Man in het Witte kleed, als een vredessymbool bo ven alle verwoestingen uitstekend, ook van hem zou Vondel kunnen zingen, wat hij zong van Innocentius X: Hij daelt, van t' hemelsch dack, Met den Olyventack Gelyk een duif, en deelt ons Kristus zegen." Zoo is zijn eerste woord tot de volke ren der aarde geweest een vredeswoord. Hij smeekt de heerschers, dat zij toch willen zien, hoeveel tranen en bloed reeds vergoten zijn; hij bezweert ze, den terugkeer van het hooge goed des vredes te bespoedigen en uit den diepsten grond zijns harten welt de wensch, dat. gelijk bij de geboorte des Zeiligmakers de Engelen zongen: „Vrede op aarde aan de menschen van goeden wil thans dij zijn optreden als Christus Plaatsbeklee der op aarde, het lied van vrede weer over de aarde moge weerklinken! En hij bidt hen, die het lot der Staten in han den hebben, dat zij luisteren zullen naar Zijn vaderlijk vermaan. ,rtrr De bede bleef onverhoord. Dfe oorlog bleef Avoeden, de slachtoffers vermenig vuldigden zich, de ellende werd steeds ^En toen. een jaar nadat de oorlog uit gebroken was, verhief de Paus wederom lijn stem, krachtiger nog, om tot het sluiten van een spoedigen vrede te ver manen. En in den ineest plechtigen vorm wendt hij zich tot de Regeerders. Spr. citeert hier een gedeelte van het schrijven des Pausen. Zoo klonk de stem des Pausen, aldus vervolgt spr., over de wereld. Moest die stem, sprekende woorden van vrede en verzoening, geen machtige ontroering in de harten wekken? Maar zij klonken als in de woestijn, en vonden geen echo. Thans, na drie jaren, heeft de Paus zijn poging herhaald. Hij heeft het nu niet bij een roerende vermaning gelaten, maar is gekomen i met bepaalde, zoo ver dit reeds kon, zelfs scherp omschreven voorstellen, dis een degelijken grondslag voor onderhande lingen kunnen vormen. Gij kent die voorstellen. Gij hebt zq heden nog vernomen. Allés bijeen, kun nen wij ze samenvatten in deze ééne formule: een rechtvaardige en duurza me vrede, de heerschappij niet van de physieke macht, maar van het zedelijke recht. Aan de dolzinnige bewapening moet eindelijk een einde komen. En er zal een einde aan kunnen komen, wanneer eerst weer de suprematie van het. recht dooi allen wordt erkend. En na zijn voorstellen te hebben uit eengezet voegt de H. Vader er een diep ernstige vermaning aan toe, een verrna* ning, die alleen op het hart van een ge- wetenlooze geen indruk kan maken: Spr. haalt hier weer het Pauselijk schrijven aan. Zoo heeft de stem des Pausen geklon ken over de aarde. Zal zij worden ge hoord? Wij weten het niet. Wij kunnen alleen hopen en bidden. (Wordt vervolgd.) Roomsche Agenda. ZONDAG. Roelof s air endsveen, 's nam. 5 uur, vergadering van de Maria-Vereeniging in de Zusterschool. Marktberichten HAZERSWOUDE, 10 Sept. EleronTOiling.— Aangevoerd 2495 eieren. Prijs f 10.-5G a fl 2, per 100 stulH. 17 eendeneieren fll.O afO, per 100. PIET-GIJZENBRUG, 10 Sept. Groenten- veiling. Stokheerenboonen ex dra f4,50, 0,00, buitenland ö,39, 2e soort 2,30, 2,70, 3e soort 1,75-2,20 Witte Pronkboonen, binnenland 0,57, buitenland 1,80, Snijboonen binnenland 0,buitenl. 0,2e soort 2,61,0,00, 3e soort 1,36,1,80, Dubbelestamheerenboonen binnen land 2,35, buitenland 2,41, 2e soort 2,26, 2,27 3e soort 1,90, 1,86, Enkele stamheerenboonen bimjenl. f3,26 buitenl. f3,33, 2e soort 2,40, 2,56, Enkele heerenboonen met draad bin nenland 3,06 buitenland f0,2e soort 2,50, 2,60, 3de soort 2,06 2,09 riesenboonen 1,60, 2e soort 0,00, alles per 10 Kg., Peen cent per kilo. Appelen f0,Peeren f0, per 20 Kilo. HILLEGOM, 10 Sept. Groenteuveiling. f0,Snijboonen, binnenland, lc kwal. 0. f0.00, buitenland f3.28,2ekw.binnenl. f2.44, f0.buitenland f2.49, 3 kw. binnenland fl,50, buitenland f 1,80, Snijboonen (stek) binnenland f0,49, buitenland f0,60, Dubb.- Prinsessboonen binnenland,le w. f2.13 a f0, buitenland f2.40, 2e kw. f2.20, 3e kw. f 1,80, Stokhecrenb. m.dr. binnenl. f 0.buitenland f0.idem zonder dr. binnenland f 0, buitenland f0,Riesenboonen, buitenland le kw. f 1,80, 2e kw. fl,60, 3e kw. fl, idem C fü.Pronkboonen (wit) buitenland f0,idem (rood) f0,Tuinboonen lekw. binnenland ct. buitenland fü,2e kw. binnenland ct. buitenland et. Augurken 100 KG.,grof, buitenland f 6,90 id.Bastei t f 13,0 id. Bommen f0,—Stipp. f4,—, Seldcry, Rhabarber binnenland f 0,buitenland f 7. per 100 Kilo. Uien, binnenland 0 ct. perKG. Groene Savoyekool, per stuk 0 cent, Pieter selie per 20 Kg. ct. Peen I (buitenland) f10,0, id. II f0,Peen Anislbak per bos 0 cent, Tomaten I (buitenland) cent, peeren f2240 p. mand, Appelen fl,40 mand. Sjalotten per 100 K.G. f 0,24-0,90 buitenland Aardappelen, Eigenheimers, per 100 kilo f0,000,Duke of York, per 100 KG. groote f5.00f8.00, kleine f6,bonken f4,50—f6.—kriel f3,00—f4,00 Wittekool f0 a f4, Roode Kool f7 50 a fo,.- KATWIJK a/d. KIJN 10 Sept. Veiling der Tuinbouwv. „Kativijk en Omstreken". Aard-, appelen (vroege), binnenland f 2.402,S0s dito voor export l'O.per 50 K.G. Poter f0.0.per 50 K.G. Eigenheimers per 35 K.G. f2,40—2,75. Peen f 0,00,-0,00 per 100 bos, Bloemkool 1 kw. f 14,f 16,50 per 100, dito voor export ffper 100, Uien per 100 K.G. f.00Breekpeen f0,0.dito voor export fper 50 K.G. Toortaan Veiling op Maandag, Woensdagen Vrijdag. BODEGRAVEN, 11 Sept. Kaas. Aange voerd 131 Avagens, Avaaronder Rijksmerken. te zamen stuks, wegende K.G, le soort Goudsche f 5S.50 a f .00 2e soort f a f Contróle f60.50 00 Handel matig. ROTTERDAM, 11 Sept. Vee. Paarden 75, Veulens 0, Ezels 0, magere runderen 809, vette runderen 850, vette kalveren 125,Nucht. kalveren 309, graskalveren 872, schapen 27, varkens 2, Biggen 179, Bokken of geiten 0, Prijzen per Va K.G.Koeien en ossen 4057l/2—t^Va, kalveren 45—60—80 ct., Stieren 27V28540 ct. Prijzen per stuk van mager vee: Melkkoeien 170-370, kalfkoeien 175-375, stieren 140-450, pinken S0-140, graskalveren 25-45, vaarzen 130- 180, alle9 mager vee; biggen 3-15, slaeht- paarden 175225, paarden 300550, hitten 200350, Fok Nuch. kalv. 30-40, slacht nuch. kalv. 1017, biggen p. Aveek 0.801. Boter. Aanvoer 4/8, 2/16 vaten. Trijzen le f 0.—, 2e f 0.- 3e f 0.00. 146 stukken van 1/2 K.G. f 0.— f 0,—. Aanvoer eieren: 33.059; handelseicren Regceringseieren. Prijzen per 100 stuks van: Kippeneieren f8.50-5.75; Eendeneieren f 10.25-10.50; Eieren voor handelaren f 0.0.Ganzeneieren f17.Regeeringskipeieren f 0.000. Kalkoeneieren fParelhoendoreiercn f0.— Eieren voor handelaren: kipeieren f0. f0.Idem, eendeneieren f.0000. Vette koeien en ossen: aanvoer flink, handel redelijk, prijzen bijna als vorige week; een puik best spoelingbeest tot 2% cent boven noteering. Stieren: aan voer behoorlijk, handel niet vlug, prij zen lager; le exemplaren tot 5 cent bo ven noteering. Vette kalveren: aanvoer kort, handel langzaam, prijzen niet I100- ger; een enkel puikbest kalf tot 5 cent boven noteering. Magere melk- en kalf koeien: aanvoer minder, handel lang zaam, prijzen iets lager. Jong vee: aan voer behoorlijk, handel traag, prijzen la ger. Graskalveren: aanvoer ruim, handel niet vlug, prijzen nog laag. Nuchtere fok- en slachtkalveren: aanvoer beperkt, han del tamelijk, prijzen op dezelfde hoogte. Werk-, slachtpaarden en hitten: aanvoer gewoon, handel redelijk, prijzen bijna overanderd. Biggen: aanvoer middelma tig, handel traag, prijzen vrijwel sta tionair.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1917 | | pagina 3