rf Uit de Omgeving jrotftcficaal Te Deuim pTaats, tot bijwoning waarvan waren geruoodigd de R.-K. bur- genlijke autoriteaten en deputaties van de te 'sHertogenboöoh bestaande R.-K. ver- eeni gingen. STADSNIEUWS. Encycliekfeest. Lang voorbereid, werd gisteren, on der begunstiging van het mooiste zo merweer, het Encycliekfeest gevierd. Voor één uur zag men reeds de deel nemende vereenigingen de stad binnen trekken vooral trok de aandacht een lange fietsstoet uit Lisse." Te één uur was de kerk aan de Harte- brug tot in de paden toe bezet met de meetinggangers. De geest, adviseur van de afd. Leiden vaa den Ned. R. K. Volks bond, de weleerw. pater C. L. Zuidgeest, droeg het Lof op, waarin het koor op verdienstelijke wijze de liturgische ge zangen uitvoerde, terwijl de heer C. Bon ten de plechtigheid opluisterde met heer lijk orgelspel. Na het Lof verwelkomde de weleerw. pater Zuidgeest de zoo talrijke aanwezi gen en gaf uiting aan zijn vreugde over een zoo groote deelname. Zijneerw. gaf daarna eenige practische aanwijzingen voor het bewaren der goede orde bij den optocht. Te half twee trok de stoet de kerk uit. Hoog in het alles-overlaaiend zonnelicht schitterden de gouden kruisen op de statige vaandels; breed-uit wapperden de vlaggen met hare spreuken. De aandacht werd vooral getrokken door den grooten doek, welken het Leid- sche bakkergilde met zich meedroeg, waarop deze waarheid: afschaffing van nachtarbeid geeft veredeling van gods dienstig en zedelijk leven. Drie muziekkorpsen uit Leiden, Zoeterwoude en Lisse luisterden den stoet op, waarin meer dan een dertig va nen werden meegedragen, en welke meer dan tien minuten noodig had om voorbij te trekken. De stoet was als volgt samengesteld: a. Harmonie „St. Gregorius"; b. Ned. R. K. Volksbond afd. Leiden; c. Onder-Afd. van den Bond; d. R. K. Vakvereenigin- gen uit Leiden; e. Plaatselijke R. K. Ver eenigingen uit Leiden; f. Afd. Voorscho ten; g. Muziekkorps uit Lisse; h. Afd. Lisse; i. Afd. Warmond; j. Afd. Wasse- nlaar; k. Afd. Voorhout; 1. Muziekkorps uit Zoeterwoude; m. Afd. Zoeterwoude; n. Afd. ZoeterwoudeLeiderdorp; o. Afd. Sassenheim; p. Afd. Noordwijker- hout; q. Afd. Noordwijk; r. Afd. Leid- schendam. Behalve de Volksbond en onderafaee- lingen namen de volgende Leidsche vereenigingen aan den optocht deel: St. Jozefsgezellenvereeniging, Jonge Garde, Kruisverbond, Politie-agentenvereeni- ging. In den stoet merkten we ook op een groep Beigen met hunnen aalmoezenier, den zeereerw. heer Krol. Voorop ging het kranige muziekkorps der harmonie St. Gregorius uit Leiden, waarachter onmiddellijk de afd. Leiden, ^aan wier hoofd de bondsadviseur pater 'Zuidgeest met den spreker, kapelaan Wennen; ook adviseurs van andere afdeelingen gingen mee in den stoet, die de volgende route nam: Van de Harte- brugskerk langs de Mare, Maresingel, Sophiastraat, Prinsenstraat, Heerensin gel, Haven, Haarlemmerstraat, Prinses- sekade, Kort Rapenburg, Breestraat, Ko renbrugsteeg, Burgsteeg, naar ..Den Burcht". Op den Burcht. Te ongeveer drie uur kwam de op tocht op den Burcht aan. De harmonie „St. Gregorius" zette de feeststemming in met een uitstekend muzieknummer „Asteria Walse". Pe voorzitter, de heer Heemskerk, opende daarna de bijeenkomst. Spr. riep een welkom toe aan de af deelingen van den Ned. R. K. Volksbond, aan de onderafdeelingen, en aan andere vereenigingen, welke aan de meeting deelnamen, in het bijzonder ook aan de geest, adviseurs en andere aanwezige geestelijken. Spr. dankte den eersten spreker, den weleerw.heer kapelaan Wennen uit Am sterdam, die onmiddellijk bereid was gevonden een rede te houden, toen de weleerw. pater Duynstee kennis had ge geven door ziekte verhinderd te zijn; eveneens den tweeden spreker, den weled. heer Kamerbeek uit Haarlem. Met voldoening constateerde spr. de deelneming aan deze meeting door een zoo ver afgelegen afdeeling als die van Leidschendam. en de deelneming door de R. K. Middenstyandsvereeniging De Hanze te Leiden, wier bestuur op het terrein der meeting aanwezig was. Onder applaus dankte de voorzitter den zeereerw. pastoor Grombag, die zoo bereidwillig zijn kerk had afgestaan voor het Lof. Na een herinnering aan de meeting het vorig jaar in den schoonen pastorietuin te Warmond, wees spr. op het terrein van deze bijeenkomst. De torens van St. Pieter en St. Pancres, van af dit terrein te zien, doen spr. denken aan den tijd der middeneeuwen, toen vanuit die ker ken de gilden van werknemers en werk gevers gezamenlijk optrokken om in processie hun hulde te brengen aan den Allerhoogste. Na dien tijd zijn de perioden van ket terij, ongeloof en revolutie aangebroken. De Katholieken moesten de teekenen van hun geloof opbergen in de binnen kamers. Gelukkig aldus spr. zijn deze tijden voorbij, getuige o. m. onze Roomscbe demonstratie van heden. De voorzitter deelt nog mede, dat er bloempjes worden aangeboden voor het fonds „Herwonnen Levenskracht" en prikkaarten voor de missie in Curasao. In vol enthousiasme werd hierna het Bondslied gezongen, begeleid door de harmonie. Het woord was daarna aan den wel eerw. heer H. A. G. M. Wennen uit Am sterdam. Rede van kapelaan Wennen. Spr. roept de aanwezigen het welkom toe met het enkele woord „Roornschen". We beleven in dit Encycliekfeest een heerlijk feest, vooral omdat het gevierd wordt in de maand Mei de maand van jong leven in de natuur, de maand van Maria, waarin wij Katholieken ons één voelen in de Maria-vereering. Op dit feest komen Katholieken van alle ran gen en standen hulde brengen aan Paus Leo XIII voor de uitvaardiging van zijn encycliek „Rerum Novarum". Spr. brengt hulde aan allen voor den fieren Roornschen moed, waarin zij het kruis door Leiden's straten hebben ge dragen. Wij moeten kennen de beteekenis van de encycliek; wij moeten weten, wat de encycliek „Rerum Novarum" "is. Deze encycliek verscheen op 15 Mei 1891. In' de enc.y.-iïek werd niet iets nieuws geleerd; m Mus' wpord „Ik heb medelijden met de schare" had door alle eeuwen been geklonken uit de" mond van Christus' Piaatsbekleeders. Door gebrek aan recht en door gebrek aan liefde werd de armoede steeds groo- ter. Zij, die den Mammon dienden, be dienden zich van de techniek om hun rijkdom steeds grooter te maken. Er rees ontevredenheid op uit de lagen van de rechtelooze arbeiders. Paus Leo XIII heeft toen gesproken. Hij is de eerste geweest ook volgens getuigenissen van socialisten die een oplossing gaf van de sociale kwestie, van wat verbetering behoefde in de huidige maatschappij. In alle landen waren door de Katho lieken pogingen gedaan tot oplossing van de sociale kwestie. Leo XIII ver- eenigde al die stroomingen tot één ge heel. Christus is op aarde vrede komen brengen door de waarheid. Maar de waarheid ondervindt tegenspraak en lokt daarom strijd uit. Zoo is Christus dus ook op aarde den strijd komen brengen, den strijd voor de waarheid. De Katholieke Kerk staat pal tegen eiken aanval, en in critieke tijden weet zij hoog op te heffen hare waarheid. Zulk een critieke tijd van een men gelmoes van allerlei dwalingen was het einde der negentiende eeuw. Toen is ver schenen het Lumen in coelo, het Licht aan den hemel. Met apostolische vrijmoedigheid heeft Paus Leo gepredikt dat de toestand voor de werklieden moest worden verbeterd volgens de beginselen van Christus; dat het socialisme derf toestand slechts ver ergeren kan. De Kerk predikt de ware vrijheid, af hankelijk van den Alleen-Onafhankelij ke, God. Het ongeloof predikt een vrij heid, die gelijk is aan bandeloosheid: ge lijke rechten voor het kwade en het goe de. Een maatschappij die het kwaad be schermt, ijlt de lyrannie tegemoet 't blijkt uit de tijden der Romeinsche keizers, der Pransche revolutionairen der' regeering van Combes in Frankrijk. Ook de socialisten zullen, als zij het be wind in handen hebben, de vrijheid ont nemen aan den godsdienst. Zij hebben dit openlijk in hun orgaan erkend. Iede re gezaghebber moet een dienaar zijn;de Paus noemt zich daarom: dienaar der dienaren. De Kerk predikt de ware gelijkheid gelijkheid van oorsprong, gelijkheid van bestemming, gelijkheid van leer. Alle menschen**zijn gelijk, hoewel er onder hen ongelijkheid moet zijn in staat en stand. Als die ongelijkheid wordt ont kend, dan wordt de Staat gekroond als god, als een tyranniek god, die alles be zit en aan wien alles onderworpen is. De Kerk predikt de broederschap. Wie zijn broeder niet liefheeft, is geen Chris ten en geen Katholiek. Zoodra men de leer van Christus verwerpt, vloeit er bloed bij slroomen, heerscht de zelf zucht der machtigen. En patroon èn arbeider hebben zoo wel plichten als rechten dat is de leer der Katholieken. Onze stoffelijke belan gen zijn niet minder goed behartigd in de Katholieke, dan in de niet-Katholieke vereenigingen. Spr. brengt hulde aan de Leidenaars Aalberse en Engels voor hun stoer wer ken voor de rechten der arbeiders. (Luid applaus.) Spr. wijst op de contrasten van de so cialisten in theorie en in practijk. De socialisten zeggen de afschaffing van de legers te willen en Schaper was degene, die in Tweede Kamer onlangs zijn steun gaf aan minister Bosboom, toen deze van verschillende zijde werd aangeval len. De oorlog is een gevolg van het stelsel zonder-God, gepredikt door het socialis me en zijn voorhanger het liberalisme. Wanneer wij demonstreeren, dan is het om de wereld bekehd te maken, dat het onze overtuiging is, dat er. bestaat een God, die het al bestiert, Wien wij willen dienen niet slechts in het inner lijk leven, maar ook in 't openbaar. Wij willen door onze muziek, ons zingen, ons trekken door de straten wakker schudden degenen, die nog liggen te dommelen. Weest Roornschen in merg en been; viert den Zondag als den dag des Hee- ren; ontvangt dikwijls de H.H. Sacra menten. Roomsche vrouwen, gij moet ook in het openbaar getuigenis afleggen van den Gekruiste; gij moet uw man of uw aanstaande nooit afhouden .van Room sche vergaderingen, maar hen daarente gen aansporen om er heen te gaan. Katholieken, in uwe huizen mag al leen komen een Katholieke courant en geen enkel andere. Met een enthousiaste peroratie, aan sporend tot den openlijken strijd .voor den Godsdienst, eindigde spr. zijn dave rend toegejuichte rede. Weer gaf nu de harmonie „St. Grego rius" uit Leiden een paar keurig gespeel de opwekkende nummers, waarna het woord verkreeg de heer Kamerbeek uit Haarlem. Redevandenheer Kamerbeek. Een bloedige oorlogsmeeting, zoocbe- gon de heer Kamerbeek zijn*rede, jaagt in deze verschrikkelijke dagen, jong en oud, arm en rijk, priester en prins naar hare slachtvelden en dwingt ineens de wereld, terwijl alle berekeningen van vorsten, staten, volkeren en menschen in 't niet verzinken, tot luisteren naar Gods opperheerschappij over de wereld en hare volkeren; over die wereld die haren goddelijken Schepper heeft ge loochend en gehoond, gekneveld en ver bannen; over die volkeren die den voor vaderlijken godsdienst hebben afge schud en de bedienaren des geloofs en hunne trouwe volgelingen als parias hebben achtervolgd en afgebeuld; over die wereld van kunsten en wetenschap pen, waarin het begrip God en gods dienst als een dwaasheid en ergernis golden; over die wereld van dollar-ko ningen en geldmagnaten, van wie het scheen alsof zij als moderne geldgoden en oppermachtige bezitters de volksla gen konden commandeeren en drainee- ren. Wat waren wij dikwijls bedroefd en geslagen van pijnlijke aandoening over de schier alles beheerschende en gebie dende macht van wereld en wereldling. Een wereldoorlog.... en daar wankelen tronen en rijken, daar wankelen aard- sche grootheid en reusachtige vermo gens, daar wankelt de heerschappij van allen en alle partijen die wij, in onze klein-menschelijkheid, onwankelbaar waanden.... daar liggen droog en on vruchtbaar de bronnen van kapitaal en arbeid, daar staan verlaten de fabrieken en inrichtingen, de goudmijnen van het grootkapitaal, de steenkolengroeven van den arbeid! En evenals weleer de berg Sinaï róókte, vlamde en dreunde op zij ne grondslagen toen God zijn tien gebo den afkondigde, zóó siddert op hare grondvesten de grootsche 20-eeuwsche wereld, laait de oorlogsbrand uit alle ge westen zoodat de volkeren beangstigd worden en weer opnieuw liooren ver kondigen.... Gods opperheerschappij! En wat voor onmogelijk werd gehou den, wat vóór de volkeren-worsteling als waanzinnig zou zijn besproken en beraamd, werd in den Raad der Voor zienigheid belegd, en de gezanten van het orthodoxe Rusland, het Anglicaan- sche Engeland, het meerendeels protes- tantsche Duischland, het Mohamme- daansche Turkije en het in de minder heid Katholieke Holland, staan in het nooit verbleekende licht der stralende zonne van het opperhpofd. der Katholie ke Kerk, van den Vader der christen heid, van den regeerenden paus-koning gevangene over 200 millioen katholieke onderdanen des geloofs;" zij staan de niet-katholieke gezanten rond de rots van Petrus en de hooge nazaten en zo nen van een Luther, een Mahomed, van het helaas afvallige Rusland en Enge land; zij moeten vol deemoed het hoofd buigen voor den opvolger van dien ar men visscher, den eersten Paus Petrus, en daar moeten zij na eeuwen van ge loofsstrijd de voor de Katholieke Kerk luisterrijke verklaring afleggen: de poor ten der hel, de machten dezer wereld, de Cesars en de kerkvervolgers, hebben niet overweldigd de eenig ware kerk, den Roomsch-Katholieke godsdienst! Zeker, zij luisteren naar den Paus, wanneer de Vredevorst vraagt verzach ting voor het lot der gevangenen, wan-, neer de Vader der Christenheid om uit wisseling smeekt van de voor den krijgs dienst ongeschikte ongelukkigen. En Benedictus XV bezweert dat de vorsten en hoofden van Staten, uit liefde voor de belangen hunner volkeren, Zijne woor den als die van een vriend en vader niet in den wind zullen slaan. In dit treurig geschiedkundig tijdperk zende de pauzelijke zon van over de ze ven heuvelen hare stralen van liefde en barmhartigheid naar de wereld van strijdrumoer, naar volk dat opstaat te gen volk! En als wij hooren van vrede voor de sociale samenleving, dan wenden wij ons van de hedendaagsche beteekenis van de wereld-positie van den Paus naar de Rerum Novarum-zonne, die voor 25 jaar geleden, op het pauselijk woord van Leo XIII roemrijker gedachtenis, als een staatkundige lichtepisode aan den som beren socialen hemel verscheen. De Rerum Novarum-zonne schoot hare waarheidlievende stralen door de zware gydijnen der weelderige salons van keizers, koningen, hoofden van staten, grooten der aarde en werkgevers. En in het licht' der goddelijke Wijsheid sprak de groote Sociale Ziener zijner Eeuw, dat de hoofdoorzaak van den beklagens- waardigen en rampvolleri toestand der werklieden was: „de verbanning van den christelijken .godsdienst uit de wet ten en instellingen van den Staat". Spr. gaf vervolgens in het kort weer den invloed van de encycliek. Het is nog verre van het tijdstip-dat de Rerum Novarum-zoni^e haar middag hoogte "heeft bereikt. Jntusschen heeft naar het woord van den Paus een ieder zich aan te gorden voor zijn taak en wel met grooten spoed. t Zoo, en dan in ootmoed arbeidende, zullen wij onze tegenstanders achting af dwingen. het algemeen sociaal belang vooruithelpen, het persoonlijk welzijn bevorderen en opvolgen de vaderlijke verlangens van den Paus de Werklieden, die aan heel de wereld tol voorbe&d kan gesteld worden, dat de Katholieke Kerk meegaat met haar tijd, dat de Kerk geen onrecht toelaat, maar dat Zij door alle eeuwen heen en ook thans hare godde lijke zending van vredestichter en vrede- brengster voor Staten en volkeren en voor, ieder, afzonderlijk rustelops zal voortzetten, trots alle tegenstand en ge weld die de'Kerk niet kunnen schaden, wel sterken, omdat Christus, die ge trouw is in Zijn beloften, haar tot het einde der eeuwen zal bijslaan. Nadat het langdurig: applaus op deze rede was geëindigd, deelde de voorzit ter mede, aat de volgende telegrammen zouden worden verzonden: Aan Z. D. H. Bisschop van Haarlem. Mgr. 2700 Katholieken van Leiden en omstreken in vergadering bijeen ter herdenking der Encycliek „Rerum No varum", betuigen hunne kinderlijke liefde mi vragen Uwen Bisschoppelijken zegen. P. Heemskerk, Voorzitter. Aan H. M. de Koningin. Ruim 2700 katholieken van Leiden en omstreken in vergadering bijeen ter herdenking van de Encycliek „Rerum Novarum" betuigen eerbied en gehoor zaamheid. P. Heemskerk, Voorzitter. Het fanfarekorps van Zoeterwoude en" de harmonie uit Lisse gaven nu ieder een waarlijk nmoi nummer te genieten, waaruit bleek, dat deze muziekvereeni- gingen op goed peil staan. Een „Aan U op Koning der Eeuwen" werd vervolgens met geestdrift uitgeju beld. De voorzitter dankte in.zijn slotwoord allen die tot het welslagen van deze meeting hadden meegewerkt. De harmo nie van Lisse speelde ten afscheid. De verkoop van bloempjes voor Her wonnen Levenskracht" heeft f 56.82 op gebracht. Gisteravond te acht uur was er een uitvoering in de Graanbeurs ten bate van „Hulp in Nood". De opkomst was niet zeer talrijk. De vooritter van „Hulp in Nood", de heer J A. van Lith, heette de aanwezigen hartelijk welkom. Een afwisselend programma gaven te genieten de Harmonie „St. Gregorius", de zangvereeniging ..St. Caecilia" en de Rederijkerskamer „Vondel". Zeker is hier op zijn plaat6 en woord van waardeering voor den arbeid der commissie, welke deze meeting heeft voorbereid. Alles had een zeer ordelijk verloop." De primeur-machine van tie „N. R. Grt.' blijkt nog al eens dletfeot te wezen, waal- neer er nieuwtjes van (ie R.-K. Kdesver- eeniging te Leiden moeien worden gefil treerd. 't Is al herhaalde malen gebleken. Ook nu weer. Zaterdagavond mefdde dit blad: „Voor de raads-vacature (te Leiden) ont staan door het (bedanken van Mr. Tepe (R.-K.) zad d!e R.-K. Kiesvereeniging cand'i- d&at keilen cte-n heer Th. Wilnner, hoofd/- redacteur der Leidsche Courant." Andere, bladen hebben dit bericht over genomen. Er zij hier vermeld, dat op de vergade ring der R.-K. Kiesvereeniging nog met geen woord over die raadsvacartnire-Mr. Tepe is gesproken! Meer is niet noodig te zeggen, ten be wijze, dat 'het bericht és: v<am a tot z on juist. Inzake de .werkstaking in de wassche- rijen meldt men ons van patroohszijde nader, dat de heer Spronk, die zijn be langen in handen van de Vereeniging van Leidsche waschindustrieelen ge steld had, zijn gegeven woord terugge nomen heeft. De firma Gebr. Dieben wordt van de zijde der patroons, en ook van collega's buiten Leiden, krachtig ge steund, waardoor het bedrijf kan wor den voortgezet. De groote plantenkeuring der Neder landse hé Maatschap pij voor Tuinbouw- en Plankomdie zal 7, 8 en 9 September in de Stadsgehoorzaal te Leiden worden gehou den. ALPHEN a.d. RIJN. De Drankbestrijdersdag. Dank zij het schoone weder, waren den 2den Pinksterdag talrijke Kruisver- bonders en leden van Maria-Vereenigin gen uit bijna het gansche Haarlemsche Diocees opwaarts gegaan naar het rui me St. Jozefsgebouw alhier, om er de groote propaganda-vergadering voor de R. K. Drankbestrijding bij te wonen. Wij kunnen niet anders zeggen, dan dat deze vergadering uitstekend is geslaagd én zeker een krachtige actie is geweest, ten gunste van de Roomsche. drankbestrij ding. Onder de%aanwezigen waren de eere voorzitter, de hoogeerw. heer Deken J. M. Hellegers, en verschillende andere eerw. heeren geestelijken. De vergadering werd geopend door den heer Van de Putte, voorzitter van het Kruisverbond alhier. In zijn ope ningswoord heet spr. den hoogeerw. heer Deken en de overige eerw. heeren geestelijken, hoofdbesturen van Kruis- verbonden en Maria-Vereenigingen har telijk welkom. Spr. uit er zijn vreugde Over, dat zoo lal van belangstellenden zijn samengekomen. De voorzitter van het Dioc. Kruisver bond zet hierna het doel uiteen van deze bijeenkomst en brengt een hartelijk woord van dank aan den hoogeerw. heer Deken Hellegers voor den grooten steun, dien zijneerw. aan de voorbereiding van dezen dag heeft verleend. Spr. besluit met een krachtige opwekking tot de aan wezigen deel te nemen aan de Room sche drankbestrijding. Hierna wordt door de aanwezigen uit volle borst het Diocesane Bondslied eg fdé zongen. Onder luide toejuiching de3 V r mej. Kokxhoorn, presidente van de M* riabond te 's-Gravenhage, vervolgen fr vervolgens mede, dat ongeveer 35 aid ui met ruim 500 leden ter vergadering aan n wezig zijn. 0 Mej. A. M. G. Mooijman, secretaresse van den Mariabond te Delft, bespreek vervolgens het onderwerp: Hel huisge zin en de Drankbestrijding. Spr. be or schouwt het Huisgezin als een kleinei staat in de groote. Zoo het familie-levoi goed geregeld is, zal ook de maatschap* pelijke orde goed geregeld zijn. In eed J degelijk gezin heerscht godsdienst en tevredenheid. Spr. vergelijkt daarna hef huisgezin, waar de drank zijn intredg *K doet, met een prachtigen bloementuin ïac waar een hagelbui alles vernielt. Spr. denkt aan zoo menig gezin, daf ■- eerst gelukkig was, en door den dranfc tot armoede is gekomen. Spr. vraagt} i.l waar blijft de familieband in een gezin m waar de man drinkt, waar blijft de hef; pm de voor God en den godsdienst. Helaas, r -■ spotten nog vele met de drankbestrij ding. Laten zij echter een offer weten t< ij brengen van naastenliefde en zich aan- Hi sluiten bij Kruisverbond en Mariaver nst eeniging, zegt spr. Er moet komen een vrijwillige landstorm uit ons Dio* cees, om de drinkgewoonten te keeren Va Wij zijn dit verplicht aan onze Room sche beginselen. Onder de sociale wer e ken is er geen voornamer dan dat der,!aa drankbestrijding. Spr. besluit hare over- tuigende rede met een geestdriftige pe-1:11 roratie, waarop een daverend applaus volgde. ke Onder de pauze werden door de R. K; tré Zangvereeniging St. Cecilia eenige zang- i|!' nummers ten gehoore gebracht, welki 's veel bijval mochten verwerven. id< De heer G. Bulten, uit Hillegom, onder* 5e voorzitter van het Dioc. Kruisverbond, D houdt hierna een beschouwing over m. Drankbestrijding, GodsdieiTst en Zede; lijkheid. M Spr. geeft eenige treffende statistieke! van den omvang, welke het alcoholismi heeft genomen in Nederland, waar in 31 n jaren 550 millioen gulden belasting werd fj< betaald voor den drank. Spr. wees op de gevaren van het alco* holisme voor het godsdienstig en 'zede-'c lijk leven. Vraagt het aan de leden der „r Vincentiusvereenigingen, aldus spr., hoe T( het staat, met den godsdienst en de ze< den van "drinkers. 1 Werkt allen mede, aan de drankbe 3 strijding. Onschatbaar is reeds het vele m geluk, dat door de drankbes tij ding in Je c maatschappij werd gebracht. Velen moeten echter nog toetreden tot Jé f* Roomsche drankbestrijding. De 8000 le drankbestrijders in ons diocees moetei 1 er 80,000 worden. Dit werk van onzen' 11 Godsdienst moet meer nog worden 'J sleund tot heil van Kerk en maafe3r schappij. Mej. Kokxhoorn, presidente van detf w Mariabond, sprak een hartelijk woord van dank tot den Hoogeerw. Deken en e de aanwezigen voor hun belangstelling |1; waarna de vergadering met den Chrisle de lijken groet werd gesloten. Hierna werd een Lof gecelebreerd m, waaronder de Weleerw. Heer Kapelaan kb H. Hoosemans een treffende predicatie hield over de drankbestrijding, en waar- mede deze prachtig geslaagde drankba !a! strijdersdag werd besloten. BOSKOOP. Een Roomsche districtsdag. In het R.-K. Vreenigingsgebouw lö Boskoop werd gisteren door de Fede* sj -ratie van R.-K. Propagandaclubs in helja. Kamer- en Staten-district Gouda dt tweede Roomsche districtsdag gehou den. |gj Voor de talrijk opgekomen bezoekers, .i, onder wie verschillende Eerwaarde liee- r ren Geestelijken, werd de bijeenkomsi te halfvijf geopend, door den voorzittel der Federatie. De eerste spreker was de heer F. A. Moerel met het onderwerp! „•Waarom is actie voor een katholiek' a kiezer in de toekomst noodig?" Op een' den spreker eigen, gemoedelijke, duide lijke en overtuigende wijze wordt aan* getoond, wat we van dé linkerzijde tf verwachten hebben met de uitvoering van art. 192 der Grondwet, gelijkstelling )i( van bijzonder en openbaar onderwijs," indien links in 1918 zou winnen bij den51 stembusstrijd, getuige de wetten van Talma, die hoewel in het Staatsblad ver-v; schenen, nog maar altijd niet worden uitgevoerd, omdat het werk van1 rechts is. J Het bijzonder onderwijs dat van links 1 zoo dikwijls als minderwaardig wordl gebrandmerkt,durft de concurrentie wel n aan, maar daarom is 't ook onze plicftj te zorgen, dat het door links in 1918 niet in de knel raakt. Wij moeten onze kie zers doordringen van het besef van hun - stemwaarde in-de nieuwe kiesregeling, opdat we mannen aan het roer krijgen, die in de wetgeving, hunne en onze- principes hooghouden en aan wie onze 1 belangen veilig zijn toevertrouwd. De katholieke kiezer zal in de toe* komst vooral kleur moeten bekennen;1 De katholieke kiesvereenigingen en de propagandaclubs moeten samenwerken,' bij de kiezers de noodige kennis en dut aan te kweeken, om voor hun beginsel - uit te komen. De tweede spreker, de Weleerw. Paj; ter Sigefridus Ellerbeck, O F. M„ weef l op boeiende en krachtige wijze in zijn rede. getiteld: „Waaraan ontbreekt hel ons?" te wijzen op het gemis van velen i onder ons katholieken aan de hoogst noodige godsdienstkennis. De oppervlakkigheid, die velen ka I no- J lieken aanhangt in hun roomsch-zijn. de oorzaak dat zij indommelen in pert sleur van niets doen en zich persoonlijs niet aan onze roomsche actie- geven. Als katholieken mannen hebben we tfl i strijden voor de kroon ons door God ge schonken, de kroon van ons katholi» geloof die we ten alle tijde tegèn wie aan vallen hebben te verdedigen, i Door. den Geestelijken adviseur d«

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1917 | | pagina 2