F1CIEELE KERKLIJST S)e £eicbcKe (BOU/umü ra ra ra ra ra ra 'weede Blad. Dl VAN ÉOa rai rai ra ROSI aterdag 10 Maart 1917 :rde zondag van de vasten Lee uit den brief van den heiligen Paulus aan de Ephcsiërs v. 1—9. gve Brooders! woest navolgers van id, gelijk zijne welbeminde kinderen; wande t in die toefde, gelijk Christus ook lief geb ad heeft, en zich zeivan p ons gehavend fhoerft, als een Offerande k een slachtoffer van zfoete geur aan Dat omtuciht of eenage andere onzui- beid;, of gierigheid, ao!fs niet genoemd dan onder u^ ge"ijk heit Heiligen be nt: miocih oneerbaarheid', of slechte at, of lichtvaardige kortswijl, die ren9 toe dieinen, maar toeivcr dankzeg- p. Want gij moet woteh, dat geen ïohtige. noch onkuisdlue, noch gierl g- (hetwelk afgodendienst is) erfdeel t in het rijk van Christus em van God. niemand u verloide met ijde'e voor want om deze diinigien komt de graan- ap Gods ovtar deze wederspannlge echen Hefl>t dan nieAs gemeen met Wamt eens waart gij dnii stem is, ir nu zijt gij licht in den Heer. Wan- gelijk kinderen de3 lichts; nu di dit dés lichts bestaat in alCë goedheid, tvaardngfhieid en waahheid. lEvangeiie uit den heiligen Lucas. Bil 14—28. i dien tijd dreef Jezus een' duivel uit; stom was; en toen Hij den duivel uit wen had, sprak de stomme; en de wen stonden verwonderd Maar som en om der bejni zeiden: Hij jaagt de mi' uit clc-or Be'faelbub. dieni vorst der ilciiï. Anderen, om Hem te beproeven, nachten van Hem een teeketn uit den nel. Maar Hij, Ihiurune gedachten zien- zeide hun: elk. a-ijk diat tagietn zichzelf leèld is, zal verwoest worden, en elk i d&t togen - oóchjselbwMv-v&mJoi-H' io, vallen Indien nu Satan tegen zich ten verdlae" d is, hoe zali zijn rijk blijven i? Want gij zegt, dat. ilk door Belze- cte duivelen uitjaag. Doch indien ik Belzdbub de duivcT.en uitjaag; dcor n jagen uwe kinderen dia uit? Daarom fen zij uwe rechters zijn. Maar is 't ik dscor dan vinger Gods de duiveüen aag, dan ia (het rijk Gods waarlijk tot «tomen A)!b can sterk welgewapend n zijn vooihu.is beiwaart. is hetgeen "hij it in vrede. Maar indien er een sterke- dan hij komt, en hem overwint, neemt al zijne wapenen weg, daar hij op- be- iiwde, en deelt) den roof uit. Die met niet is, die is tegen Mij, en die met Mij vergadert, die verstrooit. Wanneer de aivere geest uit den mensch gegaan is, ndelt hij door dorre'plaatsen; rust .zoe nde, aar die niet vindende, zegt hij: zal wederkeeren naar mijn hu's, van lar ik gegaan ben. En daar komende, id( hij het uitgekeerd en versierd. Dan at hij heen, en neemt nog zeven andere esten mede, boozer dan hij, en zij gaan Bar in wonen, en het laatste van dien ensch wordt erger dan het eerste. Ter hij deze dingen zeide, verhief eene ouw onder het volk hare stem, en aeide Hem: gelukkig is de schoot, -die U ge- agen heeft, en gelukkig zijn de borsten, Gij gezogen hebt. Waarop Hij zeide: ja, lukkig zijn .zij, die het woord Gods aan- oren en onderhouden. erklaring van het Epistel. De reden, waarom de H. Kerk juist in fo heiligen vastentijd deze woorden van in H. Paulus tot ons richt, is duidelijk. I dezen tijd immers overwegen wij op eer bijzondere wij.ze de oneindige bairm- irtigheid, door God aan ons bewezen, aulus nu brengt door dit gedeelte van jn Ephesenbrief, ons in herinnering die '°ote liefde, door God ons betoond, in het erk onzer verlossing. Wij waren van &ture kinderen der gramschap, besmet et de erfzonde, veroordeeld om voor towig het voorwerp te zijn van Gods af ter. Maar God, die rijk is aan barm- artigheid. heeft om de groote liefde, aarmede Hij ons lief had, zich over ons itfermd. Zoozeer heeft Hij ons bemind, it Hij zijn eenigen Zoon gezonden heeft, 'dat door de slachtoffer mg van Deizen, e wereld weer met Hem zou verzoend orden. En de Zoon Gods is mensch geworden. A'ader ,aoo sprak Hij, zie Ik kom om wen wil te doen." ..Hij heeft zich zelf pederd, de eestaltenis aannemend van to dienstknecht", om aldus, uit liefde tot "s. Ie gaan lijdpji, te gaan sterven. Hij is ehaat en vervolgd telken dage. Hoe was ^tegenover zijn eigen levensgedrag? pn kon Hem van geen zonde ofrrrsdand stichten, maar Hij gin? rond, met. beide enden weldaden spreidend, terwijl Hij ior 7ieh niets bezat, zelfs geen steen, om Jhet moede hoofd op te laten rustten Ja. fclyeeft ons bemind en lief gehad ten toe. Want Hij is gewond om onze ongerechtigheden. Hij isi verbrijzeld om onze misdaden. Zijn leven, Zijn. bloed, heeft Hij voor ons gegeven, toen Hij, als het uitvaagsel des volks, hing aan het schandhout des kruises, toen aan Zijn Lichaam, dat) gepurperd was door het bloed, gutsend uit zooveel wonden, de kracht ontvlood, totdat Hij spreken kon hel) „Consummatum est", totdat'volbracht was het werk, Hem door den Vader opge dragen, en Hij, stervend, den. mensch met God verzoende. ,,Ziet, hoe groot een liefde God ons be wezen heeft, dat) wij kinderen Gods ge noemd worden en zijn." Maar de overwe ging van die zoo groote liefde moet ons niet enkel stemmen tot dankbaarheid. Neen, zegtI de H. Paulus, „weest navolgers van God." Wij moeten den goeden Hemel vader en zijn eenigen Zoon, die zich voor ons heeft geslachtofferd, navolgen in lief-* de voor zoover het ons mogelijk is. Wat vraagt de liefde van ons. Dat wij Gods geboden onderhouden en den naaste liefhebben. „Die mijn geboden onderhoudt, hij is het die Mij liefheeft." En Christus, schuldeloos van leven, weldoende rond gaande, zegt ons: „Ik heb u een voorbeeld gegeven, opdat gelijk Ik gedaan heb, ook gij zult doen." Wandelt) derhalve in de liefde, in onderlinge Christelijke liefde, en onderhoudt de-wet van God. Gij moet'een afschrik hebben van ontucht, onreinheid, gierigheid, ongeregelde zucht) naar het a&rdsche, zoozeer, dat deze zonden onder u niet eens genoemd worden. Zoo betaamt het den Christen. Onthoudt u dus van on betamelijke scherts, van onkuische taal en lichtzinnige gesprekken; maar veeleer, brengt dank aan God, voor zoovele welda den die Hij- u geschonken heeft in Chris tus Jezus. Weet wel, dat onreinheid en gierigheid (hetgeen afgodendienst is, want de gierigaard ziet) in de rijkdom zijn God; daarop stelt hij al zijn hoop, richt hij al zijn streven) den mensch beletten, den he mel in te gaan. Laat u toch niet misleiden door "diegenen die zeggen: „Waarom zoo te loopen aan dien leiband, van deugd- en plichtsbetrach- tingV Wuimum-g -TOir met vcmge^vrrjireatfii veroorloofd? Geniet van het leven zooveel gij kunt, al bedrijft ge dan ook eenige ver geeflijke fouten." Zeker is, dat op den dag des oordeels God een strafvonnis zal uit spreken over de kinderen des ongeloofs, dat is over hen, die aan zijn wetten niet ge hoorzaamd hebben. Eens, zoo vervolgt Paulus tot de Ephe- siërs, waart gij kinderen der duisternis, toen kendet gij God nog niet, wist gij niet van zijn geboden. Nu echter het licht der waarheid, het licht ies geloofs voor u is opgegaan, moet gij ook leven ais kinderen des lichts, in rechtvaardigheid en waar-, heid; moet gij beoefenen al wat zedelijk goed is, in één woord als Christenen, moet gij Christus navolgen: „Wie Hem volgt, wandelt niet in de duisternis." Overwegende de groote barmhartigheid Gods en de grenzelooze liefde van Chris tus, die door lijden en gruwzame dood Ons heeft verlost en tot kinderen Gods ge maakt heeft, moeten wij het besluit vor men, ons altijd ware kinderen Gods te toonen, door de beoefening van alle deugd. Dan zal de verlossing voor ons niet te ver geefs geweest zijn, maar zullen wij een maal mogen binnentreden in den hemel om eeuwig te danken God en „het Lam dat voor ons is geslachtofferd." TH. A. VIS. „Hageveld", Voorhout. R.K. Pr. Verklaring van het Evangelie. De duivel had een ongelukkige de spraak ontnomen, en Jezus gaf hem die weer te rug. De scharen, niet vooringenomen tegen Jezus, stonden verbaasd over Zijn macht. Doch de vijanden des Heeren wilden in hun afgunst dit wonder des Heeren niet erkennen; schreven het toe aan hulp des dufvels, of eiachten een ander wonder. Voor verstokten is bijna geen bekt-ering mogelijk; tegen elke nieuwe genade zullen zij zich verzetten. Al ware Jezus van het Kruis afgedaald, zooals Zijne vijanden hót lasterend eischten, ook dan nog zouden zij gezegd hebben: Hij doet het door Beëlze bub, het hoofd der duivelen." Jezus antwoordt op die dwaze beschuldi ging, niet uit eigenliefde, maar om het volk voor dwaling te behoeden. Hoe wer den da vijanden beschaamd door den on eindig Wijzen Meesterl Maar zal dan de duivel zoo dwaas zijn van mee te werken tot) verdelging van zijn eigen rijk, zal dan de duivel mij helpen om den duivel uit te drijven? Vervolgens; kan een uitdrijving niet geschieden dan met behulp van den duivel, dan zijn uw eigen zonen al niet beter dan ik, want ook zij drijven duivelen uiit. Er blijft dus over dat ik den duivel heb uitgedreven door een macht, mij door God gegeven; God zou mij die macht niet hebben gegeven, als ik een dwaalleeraar was. Nog een derde weerlegging gaf Jezus: de duivel is sterk, maar als ik hem over val en overwin, dan toon Ik sterker te .zijn dan hij, dan toon Ik dus te zijn een van God gezondene. En nu, zoo gaat Jezus verder, nu hebt gij te kiezen, of ge in Mij gelooven wilt, ja dan neen. Neutraal zijn is onmogelijk; wie .zich niet openlijk scharen aan de zij de van Christus, zijn tegen Hem en ver- strooièn. Het antwoord van Jezus gaat) nog veel beschamender worden. Weleer heerschtp de duivel over het'volk der Joden, en had' het gebracht tot grove afgoderij. De straf der Babylonische gevangenschap bracht het tot inkeer. Maar na hun bekeering ver slapte do eerste ijver; wereldsche gezind heid gaf hun wereldsche verwachtingen ■over den toekomstigen Verlosser; zij had den geen oog voor Zijn bovenaapdsche zen ding, en wilden de vervulling der profetie ën en de wonderen in Hem niet erkennen. Zij kwamen tot veel erger, tot moord op den Messias. Mochten zielen, die pas de beste voorne mens gemaakt hebben, zich sterken aan deze passage van het H. Evangelie! De scharen stonden verbaasd èn over het wonder, èn over het antwoord, èn over.de bedreiging, en een vrouw maakt zich tot tolk der menigte, door de Moeder van Je zus gelukkig te prijzen. En Jezus verbetert haar door te zeggen dat Zijn Moeder nog veel gelukkiger was door Haar Geloof en hooge Heiligheid, dan door Haar Goddelijk Moederschap. En zalig zullen ook wij zijn, wanneer wij niét alleen het woord Gods hooren en bewonderen, maar wanneer wij het ook onderhouden. G. KEIJZER, Wassenaar. Pr. Kalender der Week. BISDOM HAARLEM. 11—17 Maart. (Met pogineering uit Baard a's Roomsehe Misboek, 1914.) Zondag. DERDE VAN DE VASTEN. Mis O c u 1 i, 21G; 2e gebed A c u n c- t i s, 63; 3e gebed O m n i p o t e n s, 64; t-i\"~Zë"gebeü vali de ri. i1 ranciacaroo-ï. MAANDAG. II. GREG0R1US, Paus, Belij der en Kerkleeraar. Mis S a c e r d o te s Dei, 535; 2e ge bed en laatste evangelie van den dag, 219; Credo. Fr. idem. DINSD'AG. t VAN DEN DAG. Mis Ego clamavi, 221; 2e en 3e gebed als Zondag. Fr. H. Petrus Nolasco, 501; 2e gebed en laatste evangelie van den dag, 221; 3e ge- bed van den Z. Rogerius. WOENSDAG.. H. SACRAMENT VAN MI RAKEL VAN AMSTERDAM. Mis C i b a v i t, (19); 2e gebed en laat ste evangelie van den dag, 224; Credo; praefatie van Kerstmis, 56. Fr. Z. Petrus van Treja; 2e gebed en laatste evangelie van den dag, 224; 3e gebed van den H. Bonaventura, 608. DONDERDAG. VAN DEN DAG. Mis Salus populi, 226; 2e en 3e gebed als Zondag. Fr. H.H. Perpptua en Felicitas, 534; 2e gebed en laatste evangelie van den dag, 226. VRIJDAG. VAN DEN DAG. Mis Fac mecum, 228; 2e en 3e-ge bed als Zondag. Fr. Idem. ZATERDAG. H. GERTRUDIS, MAAGD. Mis V u 11 u m, (20); evangelie, 510; 2e gebed en laatste evangelie van den dag, 232 Fr. II. Patritius, 536; 2e gebed en laat- ste evangelie van den dag, 232. Vocxr ae dagelijksohe Misgebedent, 35. Fr. duidt aan diö veranderlijke Misgabe- den van de orde der Minderbroeders. lederen dag het laatste gebed van den vrede, 727. Zoo niet anders wordt aangegeven, de Praefatie "van de Vastani, 57. t Op deze dagen mag ooflc genomen wor den de H. Mis van de overledenen, 719. Vasten- en Onthoudingswet. ZONDAG mag men meermalen daags vteescfh gebruiken, maar geen vleesch en viisch bij denzelfden maaltijd. MAANDAG, DINSDAG, WOENSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG mag men eenmaal per dag vdeeach gebruiken en meermalen daags gesmolten vet. VRIJDAG is het gebruik van vteesch en gesmolten vet verboden. (Het gebruik van gesmolten vet in plaats van boter kan echter bij den biechtvader worden aange vraagd.) KERKBERICHTEN. alphen. parocnie van den h BonlfacluB. Zondag: De "H.H. Missen 7 uur, 8.30 uur (Kapel); 10 uur Hoogmis; 1.30 uur Cate chismus; 2.30 uur Vespers met Rozen- hoedje; 4 uur Conferentie van het Juve naat; 5.30 uur Lof rnet Lijdensmeditatie. Door de week de H.H. Missen 7 uur, 7 uur (Kapel); 8.15 uur. Woensdag: 5.30 uur Lof tetr eetre van den H. Joseph!, met Rozenlluoefije. Vrijdag» Na die H. Mis van 8.15 uur oefe ning van cLetn H. Kruisweg. BODEGRAVEN. Parochie van den H. Wtlllbrordus. Zondag: 7 en 10 uur H.H. Missen; I.30 uur Catechismus; 2.30 uur Lof en jLijjdemsiEtedilbattie; 4.30 uur Patronaatfg Maandag: 7.30 uur H. Mis. Dinsdag: 7.30 en 8.30 uur H.H. Missen. Woensdag: 7.30 en 8.30 uur H.H. Missen. 3.30 uur Lof ter eere van den H. Jceet Ponderdag: 7.30 en 8.30 uur H.H. Missen; 3.30 uur Lof en Rozenhoedje. Vrijdag: 7.30 en 8.30 uur H.H. Missen. 3.30 uur oefening van den H. Kruisweg'. Zaterdag: 7.30 en 8.30 uur H.H. Missen. Van 4 uur gelegenheid om te biechten. Eiken ochtend onder de lo H. Mis Rozen hoedje om door de voorspraak van Ma ria don vrede van God af te smeeken. BOSKOOP. Parochie van den H. Joannes de Dooper. Zondag: II. Mis te 7.30 uur en 10 uur Hoogmis; 2.30 Vespers met Rozenhoedje. Deze week Catechismus volgens ge woonte. Getiui^nde de week de H.H. Missen ten 7 en 8.15 uur. Woensdagavond 7 uur Lof en Kruisweg. Vrijdag: de gezongen H. Mis te 8.15 uur en des avonds van 68 uur gelegenheid om te biechten. Zaterdag: gelegenheid om te biechten van 3.30 uur a.f en des a/vonds te 7 uur Lof met Rozenhoedje. HAZE RS WOU DE. Parochie van de H.H. Engelbewaarders. Zondag: 7 uur H. Communie; 7.30 uur H. Mis; 10 uur Hoogmis; 2 uur Vespers. Dagelijks wordt om 7.15 uur de H. Com munie uitgereikt. Woensdag: 2 uur Lof tea* eere van den uur gezongen H. Mis voor die teden dier Broederschap; der Gedurige Aanibi riding. Zaterdag: Biechthooren van 1112 en na den middag van 45 en 79 uur. HAZERSWOUDE. Parochie van den H. Michaël. Zondag: 6.30 uur uitreiking der H. Com munie; 7.30 uur Vroegmis; 10 uur Hoogmis; 2 uur nam. Lof en meditatie. Maandag: 7.30 uur de H. Mis bij de Eerw. Zusters; 11.30 uur Catechismus. Dinsdag: 8.15 uur H. Mis; 11.30 uur Cate chismus. Woensdag: 8.15 uur H. Mis; 11.30 uur Ca techismus. Donderdag: 8.15 uur gezongen EL Mis tot afwering van ziekte onder hét vee. 9 en 11.30 uur Catechismus. Vrijdag: 8.15 uur H. Mis; 3.304.30 Cate chismus. Zaterdag: 8.15 uur H. Mis en 's na middags van 48 uur gel. ora te biech ten. HAZERSWOUDE (Groenendijk). Parochie van den H. Bernardus. Zondag: om half 8 eerste. II. Mis; om 10 uur Hoogmis; om 2 uur Meditatie en Lol Maandag en overige dagen eerste H. Mis om 7 uur, tweede H. Mis om kwart na 8. Woensdag: 'a avonds om 7 uur Lof ter eere van den H. Joseph. HOOGMADfr. Parochie van de H. Maria GeboortA Zondag: De H.H. Missen to half 3 en te 10 uur; geen Catechismus; kwart over 2 Lijd ensmeditatie. Maandag,, Dinsdag, Woensdag en Vrij- dag Catechismus. Maandag en Dinsdag te half 8 en 8 uur uitreiking dier H„ Communie; te half 9 de H. Mis. Woensdag: dd le II. Mis te half Woensdag: do tweedie' H. Mis to 8 uur en na die II. Mis uitstalling van het Aller heiligste, de Lofzang ter eetra van den H. Joseph on Tanluim ergo. Donderdag, Vrijdag en Zaterdag de II.H. Missen- te half 8 en te half 9. Vrijdagochtend to 8 uur Kruisweg zonder zang. Zaterdag: op de gewone tijden biecht hooren. KATWïJK. Parochie van den H. Joannes Geboorte. Zondag: de H.H Misse te 7 en te 10 u.; te half 1 Catechismn Ie kwart vóór 3 uur Lof met Lijdc iitatio. Deze week de C.>. echismus naar ge woonte. Dinsdagavond geen Lof. Woensdagavond geen Lof. Zaterdag: 's middags van 58 uur gele genheid om te biechten. Gedurende de vasten iederen dag gele genheid om den Kruisweg te bidden 's middags van 25 uur. 'J'.egang door de zijdeur van de pastorie. LANCERAAR. Parochie van den H. Adrlanut, Zondag: de H.H. Missen om 7.30 en 10.30 uur; na de Hoogmis Catechismus; 2.3Q Lof en meditatie, 5 uur Patncxnaait. Gedurende deze week de EI.H. Missen om 8 en 9 uur. Gedurende deee week mag men eend per djag v'Leesch eteni op alle dagen be halve op Vrijdag; op Vrijdag mag me® ook. gesmofliten vet giehrüikien, als me® van den biechtvader verlof gevraagd en verkregen heeft. Maandag en Woensdag Catechismus le kL Dinsdag en Donderdag Catechismus 2a kh Dinsdag, Donderdag esn Vrijdag Catechis mus 3e klasse. Woensdag en Vrijdag wordt do H. Com. muiiie ook om 7 uur uitgereikt. Woensdagavond om 7 uur Lof ter eetrej van den H. Joseph. Donderdag: van 3 30—i.30 uur gelegenheid om te biechten, eerst voor de school gaande kinderen. De geloovigen worden verzocht zooveel v mogelijk Donderdagnamiddag, in plaats van Vrijdagochtend* te komen biecht?m Zaterdag: van 3—4 en van 58 uur gele gieraheid om te bi achten. 's Avonds 7 uur Lof. LEI0SCHENDAM. Parochie van den H. Petrus en Paulus. Zondag: 7 uur Vroegmis; 10 uur Hoog mis; 3 uur Vespers; 7 uur Lof en Lij densmeditatie. Woensdag: 5 uur Lof ter eere van den H. Joseph'. Donderdag: 5 uur Lof. Na het Lof tot 6 uur biechthooren. Vrijdag: 5 uur Kruisweg. Zaterdag: c*m 5 uur Lof; van 48 uur biechthooren. LEIMUIDSN. Parochie van den' H. Joannes de Dooper. Zondag: uur Vroegmis, 9 uur uitreiking der H. Communie; 9.30 uur Hoogmis; 1 uur CatechdaeniUiS; 2 uur Lof en Lijf- ctemsmedi talie. ten 7 uur en te 8.15. De Catechismus als naur gewoonte. Dinsdag: 7 uur H. Mis in het Gesticht Woensdag: 's avonds 7 uur Lof ter eere: van den IL Joseph. Vrijdag: 8.15 uur gezongen H. Mis, daar na oefening \an den Kruisweg. Zaterdag-morgen vóór en na de II.H* Missen en des namiddags vanaf half 4 gelegenheid om te biechten. MEIJE EN ZEGVELD. Parochie van de H. Maria Geboorte. Zondag: 7 uur Vroegmis; 9 uur Catechis mus! 10 uur Hoogmis, 2 uur Kruisweg oefening, en daarna Lof. Maandag: 8 uur H. Mis; 12 uur Cate chismus. Dinsdag: 8 uur H. Mis. 12 uur Catechismus. Woensdag: 8 uur H. Mis; 12 uur Catet ohismus. Des avonds 6.30 uur Lof ter eejo van den K. Joseph. Donderdag: 8 uur H. Mis; 12 uur Cat. Vrijdag: 8 uur li. Mis. Zaterdag: 8 -uur II. Mis. Gelegenheid om te biechten van 3.30 7.30 uur. NIEUWKOOP. Parochie van de H. Maria Hemelvaart Zondag: 7.30 uur H. Mis; 10 uur Hoogmis; half 2 Catechismus; 2.15 uur Meditatie. Maandag: i7 en 8 uur H.H. Missen. Dinsdag: 7 en 8 uur H.H Missen. Woensdag: 7 en 8 uur H.H. Missen. 4 uur Lof ter eere van St. Joseph. Donderdag.: 7 uur II. Mis; 8 uur gezongen II. Mis; 4 uur Lof. Vrijdag: 7 en 8 uur H.II. Missen. 4 uur Kruisweg- Zaterdag: 7 en 8 uur H. Missen. NIEUWVEEN. Parochie van den H. Nicolaas. Zondag: half 8 de Vroegmis; 10 uur da Hoogmis; 2 uur Lof met Lijdenspredi- catie. De II. Communie wordt uitgereikt 's Zon dags onder de Vroegmis, alsook kwart na 9 uur; op gewone weekdagen kwart na 7 uur, vóór en onder de H. Mis. Maartdag: 8 uur gezongen uitvaart voo® de Wed. Veronica van Zijl—v. Kessel. Woensdag: 7 uur St. Joseph-Lof. Vrijdag: 7 u. geaongen Kruiswegoetfenirig. Zaterdag: 7 uur Marialof. Gelegenheid om te biechten van 46 uur en. van half 8—haM 9 uur. NOORDWIJR. Parochie van den H. Jeroen* Zondag: de H.H. Missen ten 7, half 9 eu 10 uur; 1.30 uur Catechismus; geen Ver pers; te 4 uur Lof en meditatie over het H. Lijden des Heeren. Woensdag: to 4.30 uur St. Jooef-tof. Vrijdag: 4.30 u. oefening van den H. Kruin- weg. NOOTDORP. Parochie van den H. Bartholomew*. Zondag: de H.H. Missen te 7 e<n 10 u*w

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1917 | | pagina 5