OFFICIEELE KERKLIJST
S)e Ccicbelte (Bomoml
mm
weede Blad.
KERKBERICHTEN.
MM
VAN
KB
Eoa
mm
mm
ESS
ESS
iterdag 10 Februari 1817
SEXAGESUtSA.
uit den II. brief van den H, Paulua
aan de Corinthiërs. II. 19. XII. 9.
■oeders, dewijl gij verstandig rijt, zoo
a-aagt gij gaarne de dwazen. Want gij
[raagt het), als u iemand in slavernij
ngt, rnslokt, berooft, ais iemand zich
left, als u iemand in liet aangezicht
it. Ik dit toD onze schande-, alsof
hierin te zwak zijn geweest. Wanneer
and diurft roemen, (ik spreek nu als
onverstandig mensch) durf ik ook. Zijn
1 ïebreeuwen? ik ben het ook. Zijn zij Is-
ieten? ik ook. Zijn zij nakomelingen
Abraham? ik ook. Zijn zij dienaars van
a Istus? (ik spreek nu als misverstond ig)
tog meer. Menigvuldig in la3t en ar-
i overvoediger in gevangenissen, bo-
xi nate in slagen, dikwijls in doodsgevaar,
vi maal heb ik van de Joden de veer-
dagen min éénen ontvangen. Driemaal
ik met roeden gegeaseld, ééns ben ik
eenigd, driemaal heb ik schipbreuk ge-
eenen nacht en dag ben ik in de
^)te der zee geweest). Dikwijls op reis in
men op de rivieren, in gevaren van de
rdenaars, in gevaren van mijn volk, in
iren yan die Heidenen, in gevaren in de
l, in gevaren in de wildernis, in geva-
op zee, in gevaren onder de valsche
iders. In arbeid en moeite, in veel wa
in honger en dorst, in veel vasten,
en naaktheid. Behalve dieze dingen
uitwendig zijn, overvalt mi| nog dage-
zorg voor alle Kerken. Wie wordt
wak, zonder dat ik zwak worde? Wie
it' dt) er verergerd, zonder dat ik brande?
in men roemen moet, zoo zal ik op
3 zwakheid roemen. God, die de vader
jp onzen Heer Jezus Christus, die ge
ld zij in alle eeuwigheid, weet dat ik
lieg. Te Damascus deed die st-edehoh-
van den koning Aretas die stad Da
ns bezetten, om mij ti« vangen En ik
door een venster in -een-e mand langs
muur nedergelateUj, eiT al-dus ben ik
'jjlijne handen ontvlucht. Indien men nOg
ken moet, alhoewel het niet betaamt,
ik komen op visioenen en openbarin-
van d'en Heer. Ik ken eenen mensch
,oi hristus, die voor veertien jaren (hetzij
et lichaam, hetzij buiten het lichaam,
peet ik niet; God weet het.) opgenomen
id we est tot in den derden hemel. En ik
dat die mensch, (hetzij in hetzij bui
iet lichaam, dat weet ik niet; God weet
is opgenomen geweest tot in bet Para-
en aldaar geheimvolle woorden ge»-
•d heeft, die het aan eenen mensch niet
rloofd is uit te ©preken. Van aoodand-
mensch zal ik roemen, maar van mij-
en zal ik niet roemen, ternzij op mijne
f [heden. Nochthans, indien ik mij ook
le beroemen, ik zoude daarom niet on-
tandig zijn; want ik zoude de waarheid
fa. Maar ik laat dit daar, opdat nie-
>d mij achte boven hetgeen hij in mij
of van mij hoort. En opdat de uitne-
dheid der openbaringen mij niet zoude
31 icffen, eoo is mij een prikkel in het
Bch gegeven, een engel van Satain, om
kaakslagen te geven. En opdat hij van
vertrekken zoude, heb ik driemaal den
r gebeden, die mij heeft geantwoord:
w genade ié u genoeg; want mijne
sht wordt in de zwakheid voltooid
rom zal ik gaarne op mijne zwakheid
ïen, opdat de kracht van Christus in
wone.
ngelie uit jfen H. Lucas. VII. i15.
dien lijidi, toen ©erne groot© menigte
a wgadeird/e, en dat zij van de ©te-
lot Jezus lewaim-anzeidie Hij in ome
«fcemds: Boni [zaaier jgling luit om zijn
d te zaaien; en- terwijl (hij maaide, vicfl
<m dleel wan Ihet. zaad lian-gis dan weg,
vond vetrtreiden, en do vogelen, des
iele aten (hielt qp. (Hiat anidar© vieft op
steenrots en toen het opschoot, is
Vardloird', omdat (hélt göeme vodhtigheid
Hot an.dor© viel tuiss/dhen de doornern,
le doornen, te zam-an opwassende, he!b-
het verstikt. En bet andere viel in
lie aard-et, ©n opgewassen zijnd©, bracht
lnonderdiioaidliige vruchten voort. Dit
Widé, riep Hij: diie ooren heeft om te
"öi, diat Blij lioore. Doch Zijne Disci-
vtroegen (Hom, wat dit voor ©erve
;enis was? Hij zeide hun, aan u is
fcngurwi' die veifoongenheid! van het
Hotte te kennen; nan die orvarigen in
Keniiisscn: opdiat (zij ziende, niet zien,
©arend© niet veirsfaan. Dit is dan die
kanis. Hat aa®d is het wootnd Gods,
tehe langs den weg, deze zijn het, die
nooren; diaarn-a komt die diuivsl, en
ut (het wooavl uit hun hamt weg, c-pdat
^oovende, niet zoueUen zaüdg worden,
die op de s-teenrote, deze zij a het,
zij het wooud hooren, het met
■swap aannemen; doch zij hebben
wortel: want zij geïtooven maar
Ja wing, en. ten tijdie der bekoringm
z'i Hc-ch dat tusechen de door
ritjn het die, het gdhoordl
hebbend, en (heengaande, naderhand, door
die bekommernissen, rijkdommen, en wel
lusten des levenst, versmachten, en geen
vruchten voortbrengen. Maar dat in goede
aarde Tidl, dleze zijn hiet, die met een goed
eai oprecht hart he,t woord' hooren, het
be/wairetn, en rvruehtan voortbrengen in
lijdzaamheid.
Verklaring van het Epistel.
Wat den H. Paulus aamleiding had ge
geven tot het schrijven van den Sen Co-
rinühenlbirief, en in 't bijraomtdiefr van dat
gedeelte er van, wat ons heden wondt voor-
gaboudien, was het volgende:
Ham was ter o,ome giekom-en, dia t er on
dier die Christenen te Corintlhe verdeeld
heid was ontstaan; er hadden zich ver
schillend© pairtijen gavonmd, die, elkander
vijandig gezand, zich beriepen, do een cp
het gezag van Pauflus, d"e ander op. dat
van Petrus, ten darde op dat van Apollo.
Reeds had tPamlu® in eijn eersten brief
aan de Gorinthiërs hen gevraagd, ja, ge
smeekt, dat zij al'den todh ,.één van gevoe
len" zouden zijn. Behoorden zij niet a&lesn
aam één em ittenzeAfderi, Christus? Wie hun
dan ook het Evangiefe mocht verkondigd
hebben, dden éénen Christus hadden zij
aWien te betmAnaïen, Zijn wetten en gebo
den te omdartuouden.
Nochtans had die eerste brief de ge-
wenedhte udtweoking aiiet giehad. Wel had-
dien de Gorinttiiëms zich in velschillende
punten gebeterd, maar wat die verdeeld-.
heAd' betrofder© bestand oog steeds, en
was ztedfs taeigf nomen. Eenigie heethoofden
haddiem het er vcoral o-p gemunt, Paulus
gezag te verMeineu, en hadden daartoe
aliecüied 'lasterpraatjes rcwid geetrooi-L Zoo
besclIuMigden- zij hem er vam, dat hij heb
zuchtig was, dat hij eigen eer zocht, dat
hij wispeütu/rig was, ein moed noch kracht
beaat, om-zich te doem geMiern: ,,zijn brie
ven, zoo opmaken zij, zijn wel Strang en
krachtig, (maar zijn lachiameflijke tegen-
woiordtighei i is zwak en zijm spreken te
rdeit waardigi."
Op al dieae besdhuldiginlgem. mocht da
Apostel 'niet zwijgen.
Vóór ailllej moet hij door leem overtui
gende zelfverdadaging dien iliasteraars den
mond iSiwxeirem, wilde hij bedotten, dat er
Êichieurang kwam in de Chrtetengeimc?in.t©
te Corinth©, en dat de vruchten van rijm
apostolisch tem arbeid gehdal werden weg
genomen.. Het is dan ook daarom, dat de
Apostel zidh genoodzaakt gevoeld,, om in
idten tweeden Corinthenbrief over zich zelf
te spreken, te roemen op hetgeen hij al©
apot^Hi, gedaan eau geftedOn heeft en op d,e
bijzonde.r© gunsten, wefke hij van God
(heeft ontvangen. Al its het eigenlijk ©en
«Iwaiaohelid, op tócheelf te roemen wie
roeniiem wii, hij roem© op'. God', aan Wien
hij aitl» te darken heeft de omstan
digheden verpachten hem er toe. En bo
vendien, eoo spreekt de Apostel verder tot
hen, dii© zich aangestoten hadden hij die
opruiers, gij, die meent -wijs te zijn, de or
mijn tegenstanders te voBgeiu en van- hen
alkisi tel verdragan, al Bxhaadtölein z5j u
ook als siteivem, all etedliiem zij van u cok
geld en goed, al bedriegen zij u listig en
g-e&tqpen, gij zult dan toch ook wad mijne
dwaasheid willen verdragen ,em naar mij
willen fliuistefc'en, wanneer ik op mij zeUvem
roem.
Spobtamd beigint d'e H. Pauftus dian: ik
moét tot mijn ion eer erkemnm, dat ik niet
beb uitgemunt in diie zoo en'en genoemde
daden, waardoor mijn vijanden zoozeer
uitschitteren. Maar, -deze terzijd© gelaten,
Boom Paulus aoamen op eiem voortreffelijk-"
herid-, dia ver uiiging boven dde dier valsche
leidors. Wan/t niet zij maar (hij kon wij
zen op liangdurigen en awaieai arbeid, ter
wililie van (het Evangelie op zioh genomen,
op vaefl, lij.dieai, vooa.- Christus' naam ver
duurd; niet zij maar hij was dloor God
op bijzondere wijze begenadigd geworden.
Misscïhiiein beriepen zidh die tegenstanders
hrarop, dat zaj afstamden van het uitvur-
korein volk Godls; A^an het gelslaclht van
Abraham, aan wiien dia MesE&as was be
loofd; met hetzelfde recht kon ook Paulus
zich hierop beroepen. Indi'sn edj, echter be-
wieerdem, daen/aiairs van Christus te tijm,
dat wa.s Paulus veel meer dan zij; in hun
miomdJ wals dlat woord „ddenaar van Chris
tus" een leugen, maar Paulus wais het in
dien volHiem etin- Hij was .de vurige geloofs.
verkondiger, die, niet uit eer- en gewin
zucht, maar alleen uit liefde tot Christus
immer zwoegde, om allen voor Christus te
winnen. Om de zielen deelachtig te maken
aan het heil, dat is in Christus Jezus, had
hij onnoemelijk veel doorstaan. Men had
liem veracht, veirvo1|gicL, in de gevangenis
geworpen, gegeegeld, gesteienigd,^ja, me
nigmaal Biad hij in dtoodiqg3\iaar verkeerd.
Daa.ihij (kwam idiarn nog de immer druk
kende zorg voor al die cbri-sten-gemeenten,
door hem gesticht; voortdurend kwamen
die dhi"iisten'ani tot hem om raad en steun
maar .altijd hielp) hij hen; hun belangen
beschouwde hij als die zij-ne. Moest er dus
geroemd wondien: hij zou het niet doen op
macht en welsprekendheid, zooate Zijn
tegenstanders het deden, maar roemen
zou. hij, op al wat (hij voor Christus ge-
Leden hiad eni nog Bleed.
Ter ballooning van al dat Dijden, had God
zijn (bij-zjomdlere voorliefde voor Paulus ge-
toftnid. Gods kracht had hem altijd gen
sterkt, bij iedere (kwelling. God had ge
waakt over het levon van zijn ddenaar. En
veilig en ongedeerd ontkwam deze steeds
aan die handen zij nor vijanden-, gelijk bet
geschied was te Damascus.
Ja, nog meer, (hij kon er op roemen, dat
God hem begenadigd had met h-emelsdh©
openbaringen. Veertien jaren geleden-, was
hij weggevoerd geworden tot in den der-
dlein (diat is: niet den wolk-en- of sterren^-
Siemefl,, maar dien eigenlijken) bentel. Of
zijn ziel zich toen bevond dn lof buiten Oi.et
ttlidhaam, weet hij niet; .alleen aan God' is
dit bekend. Teen heeft hij vernomen god
delijke geheimen, die geen mensch kan
mededeei'en, omdat zij voor dien mensch
onuitsprekelijk zijn.
Wat was Paulus, zoo (buitengewoon be
voorrecht dloor God., dan toch ver verheven
boaien die hooghartige, zelfzuchtig© ver
leiders, da© niets konden aanhalen cm te
bewijzen dat God met hen was. Zij gin
gen fier op eigen grootheid; dit is dwaas,
want dte miemsdh is udt zich zelf zoo zwak.
Paulus beroept zich op de giroote dingen,
die God bean gedaan heeft, maar erkent
dlaiarinj nederig, dat ook hij déél heeft aan
de manschelijke zwakheid Ook hij voelde
in zich den prikkel des vieesdhes, de be
koringen die hem tot 't kwaad aanspoor
den. „De kracht wordt echter in zwak-
baid volkomen". &>ds genade openbaarde
zich dies te meer in hem, want; ondanks
aijn edgen zwakheid, zegevierde hij tcch
over die bekoringen. En daarom is hij
bflajde dat die bekoringen voortduren, Gods
genade immers zal in ham Mij/ven wonen,
om hem voortdurend te helpen ter c ver
winning.
Wij zijn omringd van zoiaveflien, die het
geaag der Kerk cnidiermijnen en ons van
haar afvallig willen maken. Blijven wij
aan dde Kerk getrouw, die noemen kan cp
goddelijke zending en goddieüijkien bij
stand. God zal die Kerk en met haar ook
ons, de ziogie dloian behalen.
TH. A. VIS.
„Hageveld", Voorhout. R.K. Pr.'
Verklaring van het Evangelie.
Terwijl! de HL Kerk dolor het. wflrc-elie
v-itn vai-iiuawit ^o-n.uag ons er aan herinner
de, .diat -die rc-epang tot het rijk Gods ons is
geschonken alleen door do goedheid van
God ©n d© uitdieeiling dar genade geheel
afhangt va.n Zijn mild© vrijgevigheid, wil
zij in (het -etva,ngelie wan Zondag Sexagesi
ma er op wijzen, hio© wij onize verplichting,
om met de ons verleende genade made te
werken, moeten nakomen. Dit stelt zij
ons aanschouwelijk tvcor' o-ogen in Jö-zus'
oivieirschoone parabel van den zaaier, die
uitging een zijn zaad te zaaien.
Zelf heeft de goddelijks Zaligmaker op
(bat vee-zoek. Zijner leerlingen, die blijkbaar
Zijn bed loding niet begrepen, een uitleg en
veflklairing gegeven van de parabel, welke
aan duidelijkheid niets te wenscban over
laat. Met het zaad. dat wordt uitgezaaid,
bedoelt Jezus r-iet andems dan het woord
Gods, de blijd3 (bood&chap van het xijk
Gods, hiet evangelie der waarheid. Dat
goede zaad wordt uitgestrooid over den
-akker der wereld., in ieder menschenhart.
Maar het komt met overall en niet bij
iederean tot ontwikkeling, omdat veten
befletseten stellen, waardoor d© -ontkianaing,
de groei en bloei ©r van word bedemmord.
Ben eerste (beletseil is de onverschilligheid
etn onomb\Tanki3lijkhedd dies harten van
zxx>vetert, die het voioind Godls %veö hooren,
maar zich geen moeite geven, om daarnaar
hun leven in te richten, terwijl de duivel
d'3 berinniering! er aan geheel uit hun hart
wegneemt. Eten einder befefedl steDen die
oppervóakiklgie menschlen van een oogm-
bd'ilk, die wed vatbaar eijn voor een vooritij-
gaianden indruk; maar door gehrek aan
den noodzakeffijkm. zedelijketn ernst en aap
hereidwilldigheid, om offers te breng©n in
den dienst Godls, komt het zaad van Gods
woord niet tot groei in hun hart: het is
cp een harde, bijna onvruchtbare rots gf»
vallen. Want bij die minste Iteproetvipg veT-
gietten zij hun goócle voornemens en vallen
ar van heit geloof. Een derde belet,sel ei*,
delijk wordt -geboden door hen, bij wie de
zlrwvel-ijike begaeriemi en hiarts/tochteai en
varled-diuigian der wereld, alsook vooral dia
overdreven zoirg voor hun tijdeflijik en stof
felijk geluk en welvaart, als de distels
en cDoonneai zijn, die het in hun hart reed»
ontkiemende zaad van Gods woord ver-
eötoken 'en onvruchtbaar maken. Doch
waar het zaad in goede aarde valt, diat
rijn diegenen, die het woord Gods niet aJ-
loein opnemen in hiuin rechtschiapm hart,
d-. w. z. In goede gesteltenis, met opiecht©
meening en vastbeafotem wil,, maar het
ook opvolgen, het nemen als richtsnoer
van h-un doven en wenken. Daar brengt
Biet een ovrrvdoedigan oogst, voort van
geestelijke vruchten, vooral door de „vol
harding" waarnaed© zij de moeilijkheden
doorstaan en dse off are brengen, welke
noodzakelijk eijn, om het rijk d«r heme
len, dat geweld lijdt, in te nemen. Hun
wachit eenmaal voor Bmm trouwe ©n
ijverige med-mverking met de gesmade van
Gods woord een rijken oogst van hente-
6cih© zegeningen en. zaligheid
ALPHEN.
Pardchle van den H, Bonlfacius.
Zondag: De H.H. Missen 7 uur, 8.30 uur
(Kapel); 10 uur Hoogmis; 1.30 uur Cate
chismus; 2.30 uur Vespers met Rozen
hoedje; 4.30 uur Conferentie van het Ju
venaat.
Doof d© week d© H.H. Missen 7 uur,
7 uur (Kaped); 8.15 uur.
Dinsdag, Woensdag.en Donderdag geen H.
Mis ten 7 uur, wel uitraiken der H. Com
munie; 9 uur gezongen, H. Mis met Vend
Creator voor Bruidegom en Bruid.
Woensdag: 9 uur gezongen H. Mis met
Veni Creator voor Bruidegom en Bruid-
Donderdag: o uur gezongen Rouwmis als
le jaargetijde voor Sophia van Niekerk-
Spruijt
BODEGRAVEN.
Parochie van den H. Willibrordua.
Zondag: 7 en 10 uur H.H. Missen;
I.30 uur Catechvsmue; 2.30 uur Lof en
Rozenhoedje; 4.30 uür Patronaat.
Maandag: 7.30 uur H. Mis.
Din9dag: 7.30 en 8.30 uur H.H. Mi&sen.
Woensdag: 7.30 en 8.30 uur H.H. Missen.
Ponderdag: 7.30 en 8.30 uur H.H. Missen;
7 uur Lof en Rozenhoedje.
Vrijdag: 7.30 en 8.30 uur H.H. Missen.
Zaterdag: 7.30 en 8.30 uur H.H. Missen.
Van 4 uur gelegenheid om te biechten.
Eik-en ochtend 6.15 uitreiking der H.
Communie en onder de le H. Mis Rozen
hoedje om door de voorspraak van Ma
ria den vrede van God af te smeeken.
HAZER8WOUDE.
Parochie van de H.H. Engelbewaarders.
Zondag: 7 uur H. Communie; 7.30 uur H.
Mis; 10 uur Hoogmis; 2 uur Vespers.
Dagelijks wordt om 7.15 uur de H. Com
munie uitgereikt.
Woensdag: 8 uiur gjee. H. Mis voor het
behoud van het vee en d© vruchten der
aarde.
Zaterdag: Biechthooren van 1112 en na
den middag van 45 en 79 uur.
MATPRSWrtlfni?
Parochie van den H. Michaël.
Zondag: 6.30 uur uitreiking der H. Com
munie; 7.30 uur Vroegmis; 10 uur -
Hoogmis; 2 uur Vespers.
Maandag: 7.30 uur d© H. Mis bij dé Eerw.
Zusters; 11.30 uur Catechismus.
Dinsdag: 8.15 uur gözongen H. Mi® voor
•die ai-eflen vam hen die op ons kerkhof
trijni begiluveni; 11.30 uur Catechismus.
Woensdag: 8.15 uur H. Mis.
II.30 uur Catechismus.
Donderdag: 8.15 uur gezongan H. Mis tot
afwering van riekte onder het veie.
9 en 11.30 uur Catechismus.
Vrijdag: 8.15 uur H. Mis; 3.30—4.30 uur
Catechismus.
Zaterdag: 8.15 uur H. Mis en 's na
middags van 48 uur gal. om te biech
ten.
HAZERSWOUDE (Groenendijk).
Parochie van den H. Bernardus,
Zondag: Eerste H. Mis om half acht, om
10 uur Hoogmis; om half 3 Vespers
en (Lof.
Maandag en overige dagen eerste II. Mis
om 7 uur, tweede H. Mis om kwart na 8.
KATWIJK.
Parochie van den H. Joanne9 Geboorte.
Zondag: de H.H. Miasen te 7 en te 10 u.;
te half 1 Catechismus; te kwart vóór 6
uur Rozenhoedje en te 6 uur Lof
Deoe week de Catechismus naar ge
woonte.
Dinsdagavond geen Lof.
Woensdagavond geen Lof.
Zaterdag: 's middags van 59 uur gele
genheid om te biechten.
LANGERAAR.
Parochie van den H. Adrlanua,
Zondag: de H.H. Missen om 7.30 en 10.30
uur; na de Hoogmis Catechismus; 2.30
Vespiöris; 5 u/ur Patrommat
Door de week de H.H. Missen om 8
en 9 uur.
Maandag en Woensdag Catechismus le kl.
Dinsdag en Donderdag Catechismus 23 kil.
Donderdag: van 3.304.30 gelegenheid-^m
te biechten, eerst voor de schoolgaand©
kindefren.
Vrijdag: Catechismus 3e klas.
Zaterdag: van 34 em van 58 uur gel»
gemhCild om te biechten; 7 uur Lof.
LEIOSCHENDAM.
Parochie van den H. Petrus en Paulud.
Zondag: 7 uur Vroegmis: 10 uur Hoog
mis; 3 uur Vespers; 7 uur Lof.
Donderdag: 6.30 Lof.
Zaterdag: 6.30 uur Lof; van 48 uur
biechthooren..
LEIMUIDEN.
Parochie van den H. Joannes de Doaper.
Zondag: 7 uur Vroegmis; 9 uur uitreiking
der H. Communie; 9.30 uur Hoogmis;
1.30 uur- Catechismus; 2JK) uur Vespsrs.
Maandag en overige dagen de H.H. Mussen
V tan 7 uur en te 8.15.
De Catechismus als n-air gewoonte.
Zaterdag-morgen vóór en na de H.H,
Missen en des namiddags vanaf half 4
om te'baochteu.
LISSE.
Parochie van de H. Agatha.
Zondag: te 7 uur en te half 9 de gelezen
H.H. Missen; te 10 uur de Hoogmisj
te half 2 Catechismus; te half 3 Vespera
meit Roz-ènboedje. Te 7 uur Congregant©
van d© Derde Orde, waarbij alle pa
rochianen toegang hebben.
Maandag: ge©n H. Mis te half 10.
Dinsdag, Donderdag en Zaterdag te 7 mm
Lof met Rozenhoedje.
Zaterdag-middag na schooltijd gelegen
heid om te biechten voior cLe jongen© dte
niet bij den pastoor op de leering zija,
van 3—4 uur voor de kinderen (jo-ngeo»
en meisjes) van de pastoors-leering,
van 49.30 toot de oudere kinder ?n ea
volwassenen.
Go:iune»nde deze weck de Gatechismni
naar gewoonte.
MEIJE EN ZEGVELD.
Parochie van de H. Maria Geboorte.
Zondag: 7 uur Vroegmis; 9 uur Catechte-
mus; 10 uur Hoogmis; 2 uur Lof.
Maandag: 8 tuur H. Mis; 12 uur Cate
chismus.
Dinsdag: 8 uur H. Mis.
12 uur Catechismus.
Woensdag: 8 uur H. Mis; 12 uur Gat
Donderdag; 8 uur H. Mis; 12 uur Gat,
Vrijdag: 8 um- H. Mis.
Zaterdag: 8 uur II. Mis.
Griegerihedd om te biechten van 3.30
7.30 uur.
NIEUWKOOP.
Parochie van de H. Maria Hemelvaart.
Zondag: 7.30 uur H. Mis; 10 uur Hoogmftj
2.30 urn* Vesper».
Maandag: 7 en 8 uur H.H. Missen.
Dinsdag: 7 en 8 uur H.H Miasen.
Woensdag: 7 en 8 uusi H.H. Missen.
Donderdag,: 7 uur H. Mis; 8 uur gazongjeö*
H. Mis; 4 uur Lof.
Vrijdag: 7 en 8 uur H.H. Missen.
£.ateruag; tsai o u/ur n. mua&tau.
NIEUWVEEN.
Parochie van den H. Nioolaas.
Zondag: half 8 de Vroegmis; 10 uur 'd4
Hoogmis; kwart voor 2 Catechismuaj
half 3 Lof.
De H. Communie wordt uitgereikt 's Zon
dags ondier de Vroegmis, alsook kwart
na 9 uur; op gewone weekdagen kwart
na 7 uur, vóór en onder d© H. Mis.
Zaterdag: 7 uur Marialof. Geéegenheitt
om te (biechten ran 46 uur en van
half 8half 0 uur..
NOORDEN.
Parochie van den H. Martinua.
Zondag: 7 uur stelle H. Mis: 10 uur Hoog
mis; 2 uur Vespers.
Maandag en overige dagen de H. Mifi
om acht uur.
Zaterdag: biechthooren van 46 uur.
NOORDWIJK*
Parochie van den H. Jeroen.
Zondag: de H.H. Missen ten 7, half 9 efl
10 uur; 1.30 uur Catechismus; 2.30 uur
Vespeaia; te 6.30 uur Lof ter eere van
den H. Jeroen mot ReJiqui/eviereeri-ng en
gebeden.
Donderdag: 7 uur Lof ter eere van h©)
Alileah. Sacrament.
NOORDWIJKERHOUT.
Parochie van den H. Victor.
Zondag: half 8 stille H. Mis; met onder»
richting; 10 uur Hoogmis met predicatieg
's namiddags half 3 Lof.
6 uur Recoaiectixx
NOOTDORP.
Parochie van den H. Barthoiomeua.
Zondag: d© H.H. Mislsen te 7 etn 10 uur;
te 1.30 uur Gaitechii/simiu®; te 2,30 uur
.Vespers; te 7 uur veagadering der A arte
broederschap van d/o H. Familie.
Woensdag: te half negen gets, jaargetijde
iTOor Adrianus Janetsm.
Zaterdag: Van 4 uur af gedegenheid om
te biechten.
OEGSTGEE8T.
Parochie van den H. Willibrordu9.
Zondag: H.H. Missen 7 esn. 10 uur. Va^gja»
dering 2.30 uiuir; (Lef 6.30 uur.
Dinsdag: Lof 6.30.
Donderdag: Lof 6.30 uur.
Zaterdag: Biechthooren na d© H. Mis
's namiddags van 59 uur.
Catechismus ^ïa/ar gewoonte.:
ROELOFARENDSVEEN.
Parochie van de H. Pvtrua-banden.
Zondag: de H.H. Missen te 7, 8.30 en 10.80}
te 2 uur Catechismus; 8 uur Vespers.
Maandag en volgende diagen H. MisseH
7 uur, 7.30 en 9 uur.
Donderdag: te 9 uur geaongen Trouwmttt
Zaterdag: biechthooren 48 uur.