Tweede Blad. JAARGANG. No. 2231 $&£aidóeha(2oufUM\t oensdag 7 Februari 1917 WAT IS WAARHEID? II. Iet beginsel van. vrij onderzoek, dat door protestantisme wordt erkend, heeft tot big; Dat het protestantisme geen gods- en st is. Krachtens dit beginsel toch edere protestant vrij in zake godsdienst 5S te gelooyen wat hij wil en God te die- i zooals het hem invalt. Daar nu gods- mst niets anders is dan een band van ring en eeredienst, die een bepaald aan- menschen in dezelfde geloofsbelijdenis n ecne eenvormige wijze van God te an vereenigt, volgt, dat liet beginsel vrij onderzoek, het begrip „gods- sll" n.l. den band, de eenheid verbreekt, dit opzicht staat het protestantisme nog eden de andere valsclie godsdiensten: endom, Bouddhisme, e. a., die, wat en, eeredienst betreft, wèl een band, een eenheid vorrnem. Gij zult mij "lirerpen: ,,En als nu deze of gene protes- it in Christus gelooft, zelfs nog in an de- 6 waarheden, heeft) die man dan niet een sdienst?" Neen, waarde vriend; hij ie Bft geen godsdienst, doch een overtui- - g, welke zeer goed is, maar hij heeft persoonlijke overtuiging niet te dan- aan het protestantisme, want hij kan morgen iaten varen, zonder daarom in minst op te houden protestant te zijn. n er niet vele predikanten de meer wikkelde protestanten weten het even id als ondergeteekende die er groot ju gaan protestant te zijn., terwijl zij geen kal leerstuk gielooven door L/uther en or Calvijn behouden, den Bijbel, het lig richtsnoer in den prullemand hebben vorpen, de Godheid van Christus k>oche- ■in, Hem als een dweepziek fanbasiast rastellen, en toch zeer hoog opgeven van lt christendom, van het onvervaischte li eruit volgt tevens, dat het protestan- ïe, omdat het geen godsdienst is, even- de ware godsdienst zijn kan. jk Het) beginsel van vrij onderzoek dwingt idi der den protestant, dat hij n:et g e- u? a f t. Gelooven toch is zijn verstand on- werpen aan een persoonlijk gezag, dat ut) heeft op deze onderwerping. God ft het menschelijk jjeslacht, aldus zeg- de Engelsche Bisschoppen in hun her- lijk schrijven, in zaken des heils niet de leiding van het privaat oordeel [ertrouwd, doch het de tegen woo rdig- 1 en het gezag verzekerd van een god- la ijken Leeraar, dde tot het einde der tij- eilfc.op aarde zal verblijven. Die goddelijke 'nli iraar ie .die heilige Geest, van wieai de Igmaker zeride: „Doch wanneer Hij 'P at, de Geest dar waarheid, zal Hij U weg wijzen tot alle waarheid"*. (Jo. ssr13>- at gezag is verzekerd, zal Wijven in I j, [wigheid: ,,Er> Ik zal d<en Vader bidden, een anderen Helper izal Hij u geven, om u to blijven in eeuwigheid: den Geest .aa£ waarheid, dien de wereld niet kan ant igen, wijl zij Hem niet aanschouwt en tan niet kent". (Jos. 14, 16, 17.) De Apostelen hebben hun ambt anderen opgedragen, terwijl zij hun N heiligen Geest mededeelden en tot Bis. y 'oppen wijdden. Tot deze Bisschoppen ft de Apostel: „Geeft acht op u zelf en geheel de kudde, over welke de H- »t u als Bisschoppen gesteld heeft, om Ll besturen de Kerk Gods, die Hij zich lor zijn eigen bloed verworven heeft". der Apost. 20, 28). Wab volgt hier. Dat op Petrus en de Apostelen en hun __!fVolgers, de Pausen en de Bisschoppen, verplichting rust de leer van Christus verkondigen. De heilige Geest zal hun b waarheid loeren en bij hen blijven, ooi V0lfft tweedons, 'dat op hen de en cht rust, Gods Kerk te besturen. Daar- ipt: ^breef de H. Paulus aan Timotheus: k bezweer (u) voor God en Jezus-Chris- llijl die levenden en dooden zal oordeelen koi [ziïn komst in eijn koninkrijk: predik woord, houd aan, gelegen of niet gele- k wederleg, smeek, bustraf in alle lank. ^digheid en leering. Want daar zal een zijn dat zij de gezonde leer niet zul- ffi' 1 ^dragen, maar, met oorenjeukte be- rj 'gen, zich leeraars naar hun lusten-in je zullen aanschaffen; en hun gehoor hn zij afwenden van de waarheid en h keeren tot de fabels". (2de Br. a. Tim. i ~~4). Wat zegt gij hiervan, waarde eD(*- Zulks staat in den Bijbel, uw richt- icbiPer' uw ©rioofsregel. Erkent nu de pro- ant dat gezag? Is dat misschien voor b de Bijbel? Maar de braafste protestian. getuigen dat men hem uitlegt naar gen goeddunken. Gelooft, nu nog UK* .P^esUant krachtens het beginsel van ad« t ®n^erz°ek? Neen, wamt hij erkent geen tdrf gfzao: zijn eigen rede, zijn eigen Sif t^WlJZe ZGgt wat hij doen of laten moet. j 1 is de persoonlijke rede, die de plaats heb geloof inneemt, de plaats van de verping des geestes aan het goddelijk s lm a°' ^.anc'aar 1® protestant, hij wete tc ni.et' cen ongeloovige in kiem en de !uüi p^ovige een volmaakte protestant, om. Blei I, ^gvnisel van vrij onderzoek ten acht ttlfloopt op: ,,ik geloof niets" want uiterste consequentie van dat beginsel .het aflaat mij vrij te gelooven of niet''. Vandaar, om nog eens te herhalen, zijn er zélfs onder de predikanten, die de Godheid van Christus loochenen, bijgevolg het chris tendom afzweren en tengevolge van dat vrije onderzoek in voLslagén ongeLoor ver vallen. Welnu, een weldenkend protestant zal moeten toegeven: het vrije ondferzoek is het pratesantisme in zijn wezenlijk be ginsel. Lulier, de vader van het vrije onder zoek en van het protestantisme, is dierhal ve de vader van het ongeloof, de vader van alle anti-christelijke ontkenning. Men zal opwerpen: „onze protestanten gaan eoover met". Dat is zoo. Er zijn trappen in het protestantisme en het volstrekte ongeloof is na-ets anciens dtan het protestantisme in zijn overtreffenden trap. Conclusie blijft: Een protestant, die, om- diamiks zijn afscheiding van die Kerk, zekere chriistedijke waarheden behoudt, kan men vergelijken met een deserteur, die, in zijne desertie, eenige gedeelten van zijn wapens en van zijn uniform bewaart. Zijn geloof berust op niets! De katholiek" daarentegen onderwerpt zijn veratand aan een persoon lijk gezag, n.l. aan het onfeilbaar leergezag, den Paus van Rome, door Christus in Pe trus ons geschonken eui tot op den dag van heden Ce vinden in de katholieke K--rk, die levende en voortblijvendie instelling, door Christus gesticht. "Dat geloof van dén ka tholiek is logisch, omdat hij niet zijn eigen zienswijze volgt, zooals de protestant, maar zich laab leiden door het levend gezag, dat onfeilbaar tot aan het einde der wereld zal blijven voortbestaan. 3. Uit dit beginsel van vrij onderzoek volgt tevens, dat alle pro testanti s- m e revolutionair is. Men versta mij goed: ik beweer miet dat iedere protestant een revolutionair is, maar alle protestantisme Mem treft onder de protestanten een groote menigte vrienden van de orde aan; doch het geldt hier het protestantisme en niet de protestanten. En waarom is het protes tantisme revolutionair? Wanneer eenmaal in beginsel is uitgemaakt, dat de mensch geert kerkelijk gezag moet aannemen, is het dan ..niet) logisch, te besluiten dat hij ook geen staats- of burgerlijk gezag moet erkennen? Waarom zouden degenen, die de gehoorzaamheid aan de Kerk verworpen hebben, de gehoorzaamheid aan den staat niet verwerpen? In zijn ingewanden bezat het. protestantisme de kiem van den opstand tegen alle staatsgezag. En vandaar schrijft de revoJutioanair Quinet: „Ik richt het woord tot alle geloofsbelijdenissen, tot alle godsdiensten, die Rome bestreden hebben; zij bevinden zichallen.ofizij het willen of niet, in onze r ij ie n, omdat de grondslag van hum be staan even onvereenigbaar is met Rome's oveirheersohing als de onze". „Elke Luther in zake godsdienst, zegt Louis Blans, doet noodwendig een Luther in zake staatkun de geboren worden". „De Bijbel", zeide Garibaldi in 1850, toen hij de godsdienstige opvoeding van zijn zoon aan den protestantse hen predikant Bazzi toever rouwde, ,,de Bijbel is het ka non dat Italië voor ons zal openen!" Hij meende -geen beter middel te bezitten om de maatschappelijke omwenteling in Italië te bevestigen en te bestendigen, dan door er het protestantisme in te voeren. Duizen den Bijbels werden in Rome rondgedeeld en het plan gesmeed om den protes tanten de kerk van het Pantheon te geven in heb midden dier stad. Ziedaar een onwederspreekbaar, een openbaar feit, dat de aandacht van alle weidenkenden verdient. Zij, die onverschil lig blijven voor de heilige belangen van het geloof, moeten zich ten minste ontstellen bij bet aanschouwen van. de gevaren die den hiuiselijken haard kunnen bedreigen. En vandaar zegt Aug. Nicolas in zijn werk: „Du protestantisme et de toutes les hèré- sies" dans leur rapport avec le socialisme": „Het socialisme is niets anders dian het protestantisme tegen de maatschappij, evenals het protestantisme niets anders is dan hot socialisme tegen de Kerk". Een duidelijk voorbeeld, dat het protes tantisme in zich tegenspraak bevat, blijke Meruit, dat het geen kerkelijk en p r a c- t i s c h wel kerkelijk gezag erkent. Deze tegenspraak is n.l. gelegen in het feit, dat het vieren van den Zondag dat de eeni ge eeredienst) van liet protestantisme uit maakt niet alleen volgens velen niet be rust op den Bijbel, maar ook in tastbaren tegenspraak is niet den letter vaai de H. Schrift, die de rusti van den Sabbath of den Zaterdag voorschrijft. De k a th o 1 i e- k e kerk heeft die rust, op gezag van Chris tus, ter herinnering aan, Zijne verrijzenis, op den Zondag overgebracht, zoodat de viering van dien Zondag door de protestan ten een hulde is. di>e zij. huns ondanks, aan hef gezag der katholieke Kerk bewij zen. Is grooter tegenspraak denkbaar? Is dat logisch? Is dat redelijk? Na diit alles uiteengezet te hebben, kan men dan nog volhouden, dat, zooals van protestarotsche zijde beweend wordt), de Re formatie, het-protestantisme is: de herstel ling dier Kerk, in de oorspronkelijke waar. beid en kracht van het Evangelie dier Ver- lossing,. Dat het zegenrijk heeft gewerkt? Het valt niet te ontkennen, dat tien tijde van Luther misbruiken onder de katholie ken bestonden en men had alle recht, die misbruiken uit te roeien, maar „het Evan, gelie der Verlossing" was niet veranderd. De leer der katholieke Kerk was dezelfde gebleven. Maar wat deed Luther? Hij verwierp de katholieke leer over het geloof, de goede werken, dien aflaat, hel) vagevuur, het Sa- er amen t des Altaars, de meeste andere Sa cramenten, het Misoffer, d-e veirearing en voorbede der heiligen, het pausdom, de overlevering. Het kan wel toe! In al deze punten was hij in strijd rneti de oude leer dor Kerk er\ mot de H. Schrift, die hij op zijn eigen man iter uitlegde en pasklaar maakte. Natuurlijk: hij moest het beginsel van vrij onderzoek toepassen; niet voor niette had hij dat uitgedacht! En ook nu nog volgen hem hierin, de he- den daagse he protestanten. Geen eerbied, geen liefde voor de Moeder Gods. Dat is, zegt de protestant, afgoderij Geen vertrou wen meer in de tu&schenkomst der heili gen: afgoderij. Geen H. Misoffer: vervloek te paapsche afgoderij. Wat moet men toch oppervlakkig oor deelen, om te beweren, clat de Protes- tantsch e Kerk is de herstelling der kerk in de oorspronkelijke waarheid en kracht van het Evangelie der Verlossing, als men bedenkt, dat die Protestantsche Kerk minstens uit) honderden alle van el kander verschillende seotien bestaat, welke ieder op haar beurt haair eigen geloof er op na houden! Staat er dan niet in den Bij bel, dat de ware Kerk van Christus één kudde moet uitmaken onder één Herder? Goede vriend, waar is uw Bijbel, uw richt snoer? Ziedaar liet antwoord op uw vraag in uw schrijven mij g.ealcht: Hoe en wat denkt gij wed van de protestanten, van bet pro testantisme? Dat antwoord kort samenge vat, luidt: 1. De katholieke Kerk haat het protes tantisme, doch leert, dat men de protes tanten, vrienden en vijanden moet bemin nen. 2. Het katholicisme ia niet hetzelfde als het protestantisme. 3. Krachtens het beginsel van vrij onder zoek i<s: a. het protestantisme geen godsdienst, b. voert het protestantisme Ln zijn uiter ste consequentie tot ongeloof; c. is revolutionnair. 4. Is onlogisch vanwege de tegenspraak. J. H. E. VAN BRERO, LISSE, 2 Febr. '17. Kapelaan. Meer hierover kan men lezen: Devivier, Apologie des Christendoms, Modern A. B. C. Mgr. de Segur. Gibier. Uit de Pers. souvereiniteit rechtstreeks gevaar ttoope n." Het Volk wijat op die successen, in die buiddgie moeilijke omstandigheden redds dioor onze ra gearing bereikt, do vaargeul in de Noordzee en de waar schijnlijk aanstaanle bijzondere regeling ter voorziening van ons land met steen kool en ijzer, en vervolgt dan: „Hat hoele wik moet, dunkt ons, de methode van onze regeering toejuichen. Wij denken, er niet. aan, ,ze aan air dare regi&aiüngon te willen op-dringen; maar het tweeledig doel: verdediging onzer le vensbelangen, en buiten den oorlog blij ven, wondt voor Nederland door deae metJiode het bist godiendJ." Onder het Vergroot-glas. Gemengde Berichten. De pers over onzen huidigen toestand. Alle bladen zijn 't «r over eens, dat de regeer in g al het mogelijke moet doeri en ook inderdaad zal doen! om ons land buiten den oorlog te houden. Wij zullen enlkiole korte citaten uit de verschillende (bladen aanhalen. De Haagsche briefschirijv er van l) e T ij d flieeft hot over de sdhaarsebte aan 'levensm id dellen, de vinnige koude enz. en vervoegt dan: „Bij dit allies diat <lm toestand ad reeds nijpend maakt is thans gekomen de afsluiting van onzen aanvoer ovar ?iee dear Engeland en Dnitedhlandl. Van alle kwader, is deze afsluiting zeker de erg ste. Zij brengt ens vrijwel in den toestand van een oorlog voerende, gelukkig met de reserve, dat onze mannen niet in het vuur behoeven. Hoe lang zuiden wij voor deze grootste aller rampen gespaard blijvan?" hoort man dan ook in deze dagen her haaldelijk vragen. Ons volk houdt zich intusschen gelukkig kalm en denkt) er niet aan, onze Regeering te drijven, ons in dien ooufog te werpen. Integendeel zijn allen het. vrij/wed er ever eens, dat die Ragecring als haar taaik moet blijven be schouwen,ons van het spel der dwazen venro te houden. Men twijfelt trouwens miet, o'f de Regeering beschouwt dit nog altijd a'is ha.ar eersten plicht." Het Centrum foesfliuit een artikel: „Een land goed besturen eischt nog iets ainidieois, vergt heel wat meer, dan het maken ran een breed .gebaar, of het z:ch 3/aten verlokken lot een quasi ^heldhaftig vertoon. En de grootste verdienste, welke een Regeering ziicih verwerven kan, .be staat .altijd hierin, aan het vodk de wel daden van den vrede te verzekeren en het te bewaren voor de rampen van dan cor- Hog, welke, .gelijk die gruwzame onder vinding in dezen tijd opnieuw heeft ge lieerd, op de kleine natiën met dubbele hardheid neerkomen." Aan een artikel in Het Nieuw v. d. Dag ontlieenen we: „Wij wiillon natuurlijk niet zeggjn dat once scheepvaart zich voortaan alle wil lekeur moet laten weflgavaLlen. Het apreekt vanzelif dat die minister van bui- tenAaivlscho za/ke-n zach ook nu niet, enen. min a;l)s Vroeger, zal ©tedfcen otp toet stand punt diat de diversie ooriogsmaatregelen, waardoor ook neutrallen getroffen kunnen wordien, toelaatbaar zijn op grond van de internationale overeenkomsten. In Den Hiaag zal men vo'houdendat het recht giescfnondlen ie. Men zal, oooveefl mogelijk, echadeloossteMng eischen. Maar men pal daarbij rekening houidiein met de griieel abnormale omstandigheden waarin de wereld nu eenmaal verkeert, en men zal het begrip niet verliezen dat wij ons ea- béMetteren moeten .behouden voor a n- dere gevallen dan rechts- sc he Hiding en benadeeling: voor die g eva 11 /en, waarin Ned e r'1'a n d's grondgebied of Smokkelen. Men schrijft uit Reek aau de „Geld.": Eergisteren, brok door ons dorpje een groepje Graafscho smokkelaars, dde uit het in staat van beleg zijnde gebied waren ver wijderd. OogensohijnlifJ? onde^ den invloed van vader Bacchus met de Nederlaiulsche vlag voorop een vlaggetje van minstens 5 meter lengte en onder heb zingen, van „De Graafsche smokkelaars gaan nooit ver, oren", begeleid door fanfaremuziek, trok ken ze in de ricliting Ravensbeim. Als ze tot kalmte zijn gekomen., zullen ze waarschijnlijk een heel toontje lag^r zin- Verkoop van bons. Een politieagent te Amsterdam heeft een 58-jarig man aan gehouden, die aan een ander vier bons voor gemeentelijke cokes, welke hij van zijn buren had overgenomen, te koop aan bood. Brand. Maandagavond circa 9 uur ont stond brand in een der emballage opslag plaatteen van de N.V. Anton Juagens' Ver- eenigdle fabrieken te Oss. De opslagplaat» is totaal uitgebrand. De schade, die zeer belangrijk is, wordt door verzekering ge dekt. De oorzaak van den brand is onbe kend. De fabrieksbrandweer en de brandweer der gemeente Oss slaagden er in, den brand tot den opslagplaats te beperken. Het bedrijf ondervindt geen storing. Belangrijke diefstal. In den vorigen nacht hebben dieven bij den slager P. te Sit.t.ard een bedrag van f 3000 a f 4000 ge stolen. De vermoedelijke dader is door de marechaussee gearresteerd. Hij heeft zich toegang tot de kamer waar de kast met geld zich bevond, weten te verschaffen door verbreking van een ruit. Het slot der kast was geforceerd- In optocht naar den burgemeester. Maandagavond van 8 tot 11 uur heeft te Amsterdam een groot aantal mannen en vrouwen gedemonstreerd tegen de duurte der levensmiddelen. In optocht trokken zij van het Beursplein met vaandels en bor den rnet allerlei opschriften. Voorop ging een banier, waarop te lezen was: „Strijdt allen, mannen en vrouwen, tegen de duur te der levensmiddelen". Er was een Lee ge broodtrommel op een staak en een pop, welke mej. Wittop Koning voorstelde, die een goedkoop receptenboekje heeft samen gesteld van Met-verkrijgbare levensmidde len. Op de Noordermarkt werd die stoet, zooals het heette, ontbonden, maar de los se vlokken sloten zich op de Keizersgracht wee.r aan, zoodat een groote ongeregelde massa langs de grachthuizen trok. Met veel getier en gejouw trok men onder geleide der politie naar de De Lalresse-straat, waar de burgemeester woont. Met de broodtrommel werd ketelmuziek gemaakt, maar er was heel wat politie op de been gekomen. Met de ft abel werden klappen uitgedeeld, wat'het voorttrekken der betoogers deed ophouden. Een paar honderd agenten en rechercheurs, onder leiding van vele inspecteurs, hadden de Obrechtstraat intusschen afgezet. De bur gemeester vond het goed, dat een deputatie binnenkwam. Deze bestond, naar het „Nieuws van den Dag" mededeelt, uit de heeren Wijnkoop, Zegers, Spijker, mej Koster en nog een juffrouw. De heer Wijn koop belde aan. en de afgevaardigden gin. gen naar binnen Na een klein half uur kwam de depulatiè weer naar bulten, na met het hoofd dier gemeente gesproken te hebben. De heer Wijnkoop sprak toen op den hoek van Obrechtstraat en De Lairesses-traat uit een der vensterbanken de wachtenden toe. Hij zedde, dat bij den burgemeester door do deputatie een drietal punten waren ter sprake gebracht. Ten eerste was aange drongen op een volkomen uitvoerverbod van levensmiddelen, daar men het in de huishoudens hier te lande onmogelijk ver- der kon volhouden met) de levensmiddelen. Ten tweede was de burgemeester verzocht bij de regeering aan te dringen op een an. dere wijze van rantsoeneering, waarbij meer rekening zou worden gehouden met de nooden der arbeiders De arbeiders moesten grooter rantsoen ontvangen dan de rijken en niet) als thans in dezelfde hoe veelheden. Ten derde was verzocht bii de regeering aan te dringen in geen geval tot den oorlog over te gaan De burgemeester kon geen toezegging doen, deze quaesties hij de regeering te steunen, wel zou hij in het gem een/te be- De rantsoeneering. Ds nood stijgt diait kan niet worden owtkewdi. Men hiunlkeirt naiar wat brandstof en aan de eischen der voeding is ook vcoor veilen zeer bezwaarlijk te vofldoesn. Nu is de oorzaak van diien noocl nrj tinurfijk allereeie/t be zoeken in het wer kertijk tefkorb, diaA o/r, hof aas. iis. Maar^ alts we vierder zien, hebben daartoe todh ook tweö oategoriëni i>ndeir Bret publiei^ zelf medleigewf-rkt. In de ears te plaats de egoïsten, die, in afwachting ivan dei rantsoe-neering, /x>id| gen zooveeH mogelijk levensmiddelen in voorraad te bobben. Zooals van zelf spreekt, worden dezen voornamelijk ge vonden onder de meer gefortuneerd-an* Maar daarnaast bestaan do levensmi'-Me- lenronselaars, het rapaille, dat) nu al se dert hot uitbreken v-an den oorlog alles tracht ojpi ibe) koopan wjajt eetbaar ia teni door zijn handlangers oven- d>3 grens doet is/mokikelieox In dat alles kan alleen d» aanvankelijk zoo beBachien en gesmaalde rantsoe neering verandering brengen. En daarom: hoe eerder hoe liever zette men ons voor alles, waarin gebrek heerscht, op rantsoen. DAt is, goed bekeken, de eeni ge uitwegt stuur deze punten ter sprake brengen. E^i algemeen uitvoerverbod en een buiten dea oorlog houden van ons land kon moei lijk met elkaar in verband wonden gebracht» meende de burgemeester. De heer Wijnkoop spoorde tenslotte allen aan, Woensdag bij de raadszitting opnieuw) te demonatreeren. „Als dit niet geeft, don moet de massale staking geproclameerd worden!" zeide d« heer Wijnkoop. Baldadige jeugd. Per auOoziekonwagen is naar het Binnengasthuis te Amsterdam gebracht een 9-jarige knaap, die door eenl onbekend gebleven jongen onder eer rij denden vrachtwagen was geduwd, waar door hij een der wielen over de been® kreeg. Hij brak vermoedelijk een dier bee- nen. Vermist. Tot op hedten is nog nieül bekend geworden omtrent J. v. d. B., wo- nenuia te De Bilt, bij Utrecht. Deize is Zondag per spoor naar NijkerM gegaan om vandaar een schaatstocht op die Zuiderzee te maken naiar Huizen. Ti Nijkerk en ook oemnnaal op aec is hij geu zien. Van gei-remden peirsoon, leerling Gda klasse gymnasium te Amersfoort, is sedert dien tijd. niets meer vernomen. Onvoorzichtigheid Op een der grens posten in Ze^ uwsch-Vlaanderen waren eeö paar militairen met elkaar aan het stoeien toen plotseling' een d-er gewanen afging en de kogel ern der militairen in de bonst drong. De getroffene *werd terstond per auto naar het St. Antonius-gesticht tel Oostburg vervoerd, waar onmiddellijk tot e»n operatie werd overgegaan. Doodgevroren. Te Garderbroek, ge meente Barneveld, is een kind in de wieg) doodgevroren. Landverhuizers. Met een paar wagena, aangehaakt aan. een goederentrein, kwa men Maandagnamiddag te O ld enz aal aan 132 mannen, vrouwen en kinderen, afkom- stig uit het belette gebied van PoTen. Zij waren reeds Zondag te Bentheim gearri veerd, doch kondees niet naar ons land ver trekken ingevolge het ministrieel beslui* tot niet-toelating van landverhuizers. Daar zich dit transport echter reeds tusscheoi Berlijn en Bentlheim bevond, toen bevel kwam, heeft de Minister op verzoek dar Holland— Amerikalijn alsnog een, bijzonde re vergunning tot toelating dezer menschea verleend Een val. Maandagmiddag viel de hees Zeggelaar, onderbaas van den lieer Jur- riens, aannemer te Naarden, uit de kap van een in aanbouw zijnde villa aan den Huizerstraatweg in den nog onoverdekben kelder. Zijn toestand wordt hopeloos ge noemd. In het turfland. Wegens gebrek aan brandstof zullen te Steonwijk voorloopi® alle openbare scholen des middags geslo ten worden. En dat in het land van dd turft Misplaatste reclame. Een suikerbak ker te Rotterdam, waar ook al kolennood is, had de in dcae tijden bedenkelijke aar digheid uitgehaald, in een dier bladen W ad verboeren, dat hij „geklopte coks" voor radig had. De man Heeft spijt gehad van deze misplaatste reclame voor zijn miker. cokes, e«en snoeperij A 12 ct per ons. Van heinde eai veu- stroomden de liefhebben^ met han-dlkasren kwamen ze zelfs aanzet ten om geklepte cokes. Een politieagent moest er bij te pa6 komen om het verkeer te regelen en dsn winkelier in beischetrt ming te nemen teg&n de terecht veront waardigde menigte. Door Nederlanders gered. Heb stoom schip „Mijdirechit" van de reederij Van Om. meren te Rotterdam was begin. Januari van Falmouth vertrokken. Ongeveer 100 mijlen benoorden Gyon (Spanje) ontdekte men op 15 Januari een schip dat hulp vroeg. He* was eem lichter 'rnet graan van New-York

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1917 | | pagina 1