OFFI
KERKLIJST
3)e£eicbc}ve (Sou/zcml
ra
ra
Derde Blad.
ï3inv/31w/3|GtmeaP
VAN
aria
KM
©2
m
6ï^TOiGt«^CT>roi<^<w?Gwratgi»ratGM^3
Zaterdag 15 Juli 1916
Les uit den I Brief van den H. Petrus
III 8—16.
Veelgeliefden! Weest allen eendrachtig in
iet gebed, medelijdend, de broeders Lief-
ïebbend, barmhartig, zedig, nederig, geen
aad met kwaad noch schelden met
«helden vergeldend, maar integendeel ze-
msprekend; want hiertoe zijt gij geroe-
ien, opdat gij zegening als uw erfdeel
noogt bezitten. Want wie het leven liei-
ïebben en goede dagen zien wil, dat hij
lijne tong wederhoude van het kwaad, en
lat zijne lippen'geen bedrog spreken; hij
vijlce af van het kwade en doe het goede;
lij zoeke den vrede en jage dien na! Want
le oogen des Heeren zijn over de rechtvaar
digen en zijne ooren naar hunne gebeden,
maar het aangezicht des Heeren is tegen
de kwaaddoeners. En wie is er, die u scha
len kan, als gij u beijvert voor het goede?
Doch, al lijdt gij ook iets om wille der ge
rechtigheid, zalig gij! Vreest echter voor
hun verschrikking niet en wordt niet ont
steld ;maar heiligt Christus den Heer in
ïwe harten..
Evangelie uit den H. Mattheus
V 2024.
In dien tijd sprak Jezus tot zijn discipe-
pejen: indien uwe gerechtigheid die der
Schriftgeleerden en Phariseën niet te boven
gaat, zult gij in het Rijk der hemelen, niet
Binnengaan. Gij hebt gehoord, dat aan de
ouden gezegd is: gij zult niet doodslaan;
en hij, die een doodslag begaat, zal "straf
baar zijn voor het gerecht. Maar ïk zeg u:
al wie zich vertoornt tegen zijnen broeder,
aal strafbaar zijn voor het gerecht; en die
tot zijnen broeder zegt: raka! zal strafbaar
zijn voor den raad; en die zegt: gij dwaas!
zal strafbaar zijn voor het helsche vüur.
Wanneer gij derhalve uw offer aan het
altaar opdraagt en daar indachtig wordt,
t uw broeder iets tegen u heeft, laat uw
>ffer daar voor het altaar en ga u eers
net uwen broeder verzoenen; en dan zult
ij uw offer komen opdragen-
Verklaring van het Epistel.
Petrus had in zijn brief aan de Christe-
Len van Azië, voor liederen levensstaat in
t bijzonder eenige verplichtingen aange
geven. Daarna laat hij volgen een alge-
neen© vermaning, geldend voor alle Chiris-
ienen, zonder onderscheid* van rang of
stand. Hij spoort allen aan tot eensgezind-
ïeid, naastenliefd een nederigheid.
Deze deugden, 'aldus in de zin van Pe-
us' woorden, moeten zij betrachten, om-
lat de beoefening daarvan een noodzake-
•ijke voorwaarde is, om hiernamaals ge
lukkig te zijn. „Want hiertoe zijt gij ge
roepen, opdat gij zegening als uw erfdeel
[noogt bezitten."
Willen wij eenmaal hooren: „Komt ge-
zegenden mijns Vaders", dan moeten ook
,wij den naaste zegenen, en hem goed doen,
oveel wij kunnen.
Tot bevestiging hiervan haalt Petrus
aan een vers van den psalmist David:
„Wie is de man die naar het leven haakt,
die .goede dagen wenscht te zien. Welke
mensch handelt zoo, dat hij toont liet
eeuwig leven lief te hebben en naar het be
zit der hemelsche gelukzaligheid te ver
langen? Degene, die zijn tong weerhoudt
van het kwaad, die geen bedrog ploegt,
die den wrede zoekt, en voor zoover het
aan hem ligt, den vrede met alle menschen
bewaart.
En dat zulk eene zeker het eeuwig leven
beërven zal, bewijst de Apostel aldus:
Indien iemand de bovengenoemde deug
den betracht, i§- hij een rechtvaardig
menscli. God nu ziet met welgevallen ne>er
op hen, die rechtvaardig leven in deze
wereld, Hij draagt zorg voor hen en zal
liun ook geven datgene, wat zij vragen nl.
het geluk des hemels.
Maar het aangezicht dies Heeren is te
gen de kwaaddoeners". Ook' "dp lren ziet
God neer, maar met afkeerigheid en ver
ontwaardiging en niet om .hun gebeden te
Iverhooren maar om hen eenmaal in het
door hun gedrag verdiende verderf te stor
ten.
Als gij dus deugdzaam leeft zal God met
u zijn; en indien God met u is, wie kan dan
tegen u zijn, wie zou u kunnen schaden.
Voor hen, die God beminnen, zal alles ten
goede werken.
Daarom: geen vreeze. Ook al zoudt gij
om uw gerechtigheid, om het goede, wat
gij doet, vervolgd worden, het lijden, dat
uw vervolgers u aandoen, zal u ook ten
goede komen, en strekken tot uw zalig
heid.
Vrees dus nimmer voor hun smaad en
verachting, maar „heiligt de Heen- in uwe
harten dient Hem en predikt Hem in uw
woorden niet alleen, maar vooral in uw
c aden, opdat Hij door allen erkend worde.
TH. A. VIS,
Hageveld" Voorhout. R, K. Priester.
Verklaring van het Evangelie.
„Zij e:erem Mij met de lippen^ maar hun
hart is verre van Mij." In dit kort, maar
kernachtig woord, heeft Christus de zoo
genaamde deugd en heiligheid' der Failb-
zeën duidelijk aan de kaak gesteld. Uit
wendig een en ai vroomheidsvertoon,
maar inwendig een (hart vol venijn.
H-oe streng veroordeeld Christus dene
valsche heilighlelild in zijn ernstige waar
schuwing tot de Apostelen: „Zoo uwe
gerechtigheid, d.i. uw deugd, uw heilig
heid niet overvloediger, niet beter ais dan
die van schriftgeleerden en Farizeën, zult
gij het rijik der hemelen niiiet binnengaan!"
In het bijzonder hekeflt de Goddelijke
Leeraar <le wijze, waarop de Farizeën het
vijfde gebod onderhouden. God had op
den berg Siiniai tot de voorvaderen der Jo
den gezegd^ „Gij -aulit niet doodslaan."
Precies aan den letter van deze: wet hiel
den zich de Farizeën. Zij leverden name
lijk den .moordenaar aa.n den rechter over,
miaar (bekommerden flich verder niet om
de eigenlijke- bedoeling en waren ziin van
dat gebod.
Met den gezagsrollen aanhef: „Maar Ik
zeg U" legt Christus dan de volledige be-
tedkenis van dat gebod aan Zijn leerlin-
igen uit. Nliet alleen aanslagen op liet le
ven van den evenmensch veroordeelt Hij.
•maar ook den inwem degen toorn niet
den toorn tegen het kwaad, maar tegen
den medemensch zelf alsook beleedi-'
gen de woorden als „Raka", d.i. dom, hor
senloos. en nog veel meer grove, lasterlij
ke verwijten als ..gij dwaas", hetwelk h'ier
he teekent: „wederspannig tegen God, en
goddeloos."
De woorden ..gerecht" en „Raad" zijn
ontleend aan de taal der wetgeleerden en
hebben betrekking op die twee rechtban
ken der Joden, de- plaatselijlkei, welke in
iedere stad van het H. Land was;, en
waarvoor alleen •kleöne, alledaagsohe mis
drijven behandeld weTden; en het hoog
ste go-rechtshof, de Hooge Raad, te Jeru
zalem, waar over de meer ernstige aan
gelegenheden geoordeeld werd. Chris
tus Merwijst naar die gerechtshoven om
aan te duiden, dat .een kleinere .kwetsing
der naastenliefde een geringere 'straf, een
(zware béleediging eengrootere, ja de
eeuwige straf verdient.
Tenslotte toont de Zaligmaker tim een
duidelijk voorbeeld, hoezeer tekortkomin
gen in cLe naastenliefde aan God misha
gen. Onmogelijk kan Hij behagen schep
pen in offers -en andere uitwendige oefe
ningen van godsdienst van degene, in
wetens hart wrok of haat tegen den even-
mensch heersoht. Want „wie zegt, dat hij"
God bemint en zijn broeder haat, cs een
leugenaar." Daarom moet er eerst verzoe
ning hebben ,plaafcs gehad. Dan alleen
kan een gave aangenaam zijn'aan God.
G. v. ZUYLEN,
Voorschoten. pr.
Hoogfeest der devotie tot
O. L. Vrouw ter Nood.
Wanneer wij op> het feest van O. L.
Vrouw Bezoek de aanvangswoorden van
het H. Evangelie vernemen: „In, die dagen
stond Maria op en begaf ziich met spoed'
naar het gebergte, naar eene stad in
Juda", dian denken wij van zelf aan de
groote liefde der H. Maagd. Wij zien voor
ons geestesoog het heerlijk gebeuren zich
herhalen, hoe de H. Maagd, nadat Zij in
dankbare nederigheid het woord des En
gels, die Haar zalig prees onder alle
vrouwen, bad vernomen, dat "Zij de Moe
der des Heeren zou worden en als bewijs
der waarheid zijner woorden -had verno1-
men hoe Elisabeth dioor God gezegend
was, haastig opstond om hare heilige
Nicht- te bezoeken en Hare onschatbare
diensten te gaan bewijzen. En wij over
wegen, hoe dat wonderbare feit zich tim
mer heibaalt, hoe God's moeder steeds
bereid is tot huOpe van -al wat hare liefde
volle Moederzorg behoeft en immer met
spoed opstaat om te helpen waar die hulp
norodig is. -
Maar als wij te Helloo in Mania's ge
nadeoord nedeiriknaieLen, dan voelen wij.,
ho.e daar op meer bijzondere wijze heit
bezoek van Mania zich heeft herhaald.
Daar denken wij er aan, hoe, toen de
blijde boodschap, dat God zijn volk in
Nederland kwam bezoeken, door de pre
diking van St. Willibrord werd verno
men, ook Maria is opgestaan e-n gekomen
is tot haar nieuwgeboren kroost dn Chrls-
■tus en hoe Zij behagen dn d:<t valk heeft
getoond en zich in zijn miidülen een Hei
ligdom uitkoos oan daar* op bijzondere wij-
«zo te zijn <le Troost der Bedrukten, del
hulpe in nood, zoodat hare Kinderen
Haar noemde: „Onze Lieve Vrouw ter
Nood."
In droedHfcdd echter bedenken wij. hoe,
hëlaos, de vijand ook daar kwam en Ma
ria's -Heiligdom verwoestte en hoe Maria's
kinderen voor een groot deel het Geloof
verloren, dat God him in Zijne oneindige
liefde had geschonken.
En wij denken aan die dagen van ar
moede en leed, aan dien wintertijd, waar
in de heerlijke vruchten van eeuwen ver
loren ginge.n en de kilte van het protes
tantisme, do blo£meji en vruchten van het
heerlijk Roomsch Geloof deed afsterven.
Maar ook herdenken -wij, hoe toich vele
trouwen Mania's Heiligdom niet vergaten
en ondanks vervolging en spot kwamen
nederkn Leien op de H. Plaats, al was dan
ook d'e Kapel van Maria verwoest, en wij
begrijpen hfet, hoe hunne gebeden de blij
de lente van het heden afbaden, de dag
waarop de zon opnieuw ging schijnen op
het eenzaam strand, waar eens St. Willi
brord landde.
En dan. zien wij het heerlijk herleven
van Maria's liefde en Hare blijde weder
komst op de beikge plek. Ja, te Heiilo is
het zoo zoet de liefde van Maria te
overwegen en voelt men zich gedwongen
om Elisabeth's woorden te herhalen:
„Vanwaar geschiedt mij dit, dat de Moe
der des Heeren tot mij komt?"
Van de winter, die voorbij is, van de
regen, die ophoudt, van ontluikende bloe
men en rijpe vruchten 'Spreekt ons in
dichterlijke taal de eplstelles van het feest
van O. L. Vrouw bezoek. En te Hedlo op
de- gezegende plek nedergëknield, daar
spreekt ons alles wat ons omgeeft van de
zelfde blijdschap van dat epistel. Ja, voor
bij -its de winter, waarin het Geloof verkild
was. waarin men de Moeder en met de
Moeder den Zoon vergat; van nieuw leven
van ontluikend groen, van opengaande
bloemen, van rijpe vruchten, van Gods
vrucht verhaalt U alles wat U omringt,
eh het spreekt van komende Zomerdagen,
van rijke oogst.
Moge dan het trouw volk van Roomsch
Nederland, dat Maria lief heeft, dankbaar
de gunsten aanvaarden die Maria het
schenkt, maar moge het ook toonen dank
baar te zijn voor al het goede, dat Maria
ons schenkt.
Wij hebben Haar blijde ingehaald, do
hooge Koningisvrouwe, de Moeder des
Heeren enHaar een woning bereid, maar
die' woniing is slechts een arme kapel en
het moet een heerlijksehoone Kapel wor
den. die aan Maria eerherstel brengt; wij
hebben Haar een Bedevaartkerk geschon
ken. maar op die kerk rust nog een schuld
wii hebben een lusthof aangelegd, maar
deze meet rijker en schooner worden.
En daarom durf: de Bisschoppelijke
Commissie van O. L. Vrouw ter Nood,
aan wie Monseigneur Callien de zorg
•koor Mariafb. Höiiilgdiom tpeiveirfrouiwdel
nog weder eens een beroep doen op de
liefde van Maria's kinderen en steun vra
gen voor haar mooie werk, daden vragen,
diie de vreugde 'vertoilkeh van ons hart.,
omdat de Moieder dos Heeren tot ons la
gekomen.
En terwijl zij de steun vraagt van een
ieder, van arm en rijk, durft zij nog eens
biiizonder aanbevelen haar Stichtings-
weik. Stichters van Maria's Bedevaarts
kerk en Kapel zijn allen, die eene gift ge
ven van f 52.of meier. Hunne namen
warden ingeschreven, in het Stichtings-
boek. dat -in de Bedevaartskeik bij het
Altaar rust en dat aan het verre nage
slacht .zal verhalen van de groote dingen,
welke hier geschied zijn, toen Onze Lieve
Vrouw ter Nood is opgestaan om haar
volk te bezoeken. En zij doet die oproep
met te grooter vertrouwen, nu wij lezen
van de heerlijke uiting van Maria-ver-
ee-rinig in de oude Hertogstad in het Zui
den.
Deze bewijst, dat de liefde voor God's
Heilige Moeder nog leeft in duizenden
harten, dat doet niet alleen vertrouwen,
dat de M aria-kind eren uit het Noorden
niet in gebreheeuUen blijven te toonen,
dat Zij dankbaar zijn, dat de H. Maagd
ook hen niet vergeet, maar doet ook dat
honen, dait de Mar a-kinderen uit het Zui
den, uilt dankbaarheid voor liet groote
voorrecht, .dat Zij zoo lang bezaten, gaar
ne zullen willen medewerken om de H.
Maagd ook een eervolle woniing te schen
ken in het lage land,, dat Zij weder in
twiwe liefde kwam bezoeken.
De Brisschoppelijke Comm/'lssle van
O. L. Vrouw ter Nood':
Migr. J. J. GRAAF, ..Duinrust",
Overveen. Voorzitter.
Pater J. A. F. KRONENBURG.
C.ss.R. Rector Kapel, 't Zand,
Roermond.
Pastoor J. G. J. SEUTER, Bei'o.o.
C. J. GON'NET, Archivariis, Haar
lem.
JAN STUIJT, Architect, Prinsen
gracht 786, Amsterdam.
G. Th. M. v. d. BOSCH, Secre-
tante-Penni ngrneoster, Helderv
scihe weg 1, Alkmaar.
Octaaf van O. L. Vrouw Bezoek, J916.
KERKBERICHTEN.
AARLANDERVEEN.
Parochie van de H.H. Apostelen Petrus
en Paulus.
Zondag: de H.H. Missen om 8 en 10.30 uur.
Maandag en volgende dagen de H. Mis
S uur.
ALPHEN.
Parochie van den H, Bonifacïu9.
Zondag: Feeist van O. L. Vrouw van den
Beig Karaiel; H. Missen 7.30 u., 8.30 u.
{Kapel); IQ .uur Hoogmis; 1.30 uur Cate
chismus; 2.30 uur Vespers met Rozen
hoedje; 5.30 uur Conferentie van het Ju
venaat en 6 uur Lof met opdracht van
de nieuwe leden van het Patronaat.
In de week de H.H. Missen 7 uur; 7 uur
(Kapel); 8.15 uur.
BODEGRAVEN.
Parochie van den H. Willibrordu8.
Zondag: 7.30 en 10.30 u. H.H. Missen; 7
uur Lof en Rozenhoedje.
Maandag: 7.30 uur H. Mis.
Dinsdag: 7.30 en 9 uur H.H. Missen.
Woensdag: 7.30 en 9 uur H. Missen.
Donderdag.: 7.30 en 9 uur H.H. Missen;
7,u. Lof ter eare van het H. Sacrament.
Vrijdag: 7.30 en 9 uuir H.H. Missen.
Zaterdag: 7.30 en 8.30 uur H.H. Missen.
Van 4 uur gedegenheid om te biechten.
Elke ochtend' 6.15 uur gelegenheid om
te communiceeren; elke avond 7 u. Ro
zenhoedje oan door de voorspraak van
Maria den vrede van God af te smee-
ken.
BOSKOOP.
Parochie van den H. Joannes de Dooper.
Zondag: H. Mis te 7 uur en 9.30 uur Hoog
mis. Na den middag 2.30 uur Vespers.
Deze week Catechismus volgens ge
woonte.
Vrijdag: te. 8.15 uur gezongen H. Mis en
des avonds van 68 uur gelegenheid
cm te biechten.
Zaterdag: des namiddags van 3.30 urn-
af gelegenheid om te biechten; 7 uur Lof
met Rozenhoedje.
Op: de gewone dagen der week de
H. Mis 8.15 uur.
HAZERSWOUDE.
Parochie van de H.H. Engelbewaarders
Zondag: 7 uur H. Communie; 7.30 uur H.
Mis; 10 uur Hoogmis; 2 uur Vespers.
Feestdag van O. L. Vrouw van den berg
Karmel; na de Vespers inschrijving in
het scapulier.
Maandag: 7 uur de H. Mis.
Zaterdag: Biecbthooren van 1112 en "na
den middasr van 69 uur.
7.15 H. Communie; 8.15 uur H. Mis.
N.B, Dinsdag; Woensdag, Donderdag en
'Vrijdag geen H. Mis 'wegens de schoon
maak der kerk. De parochianen wonden
verzocht de kussens hunner iztplaatsen
mede te nemen naar huis om ze goed
uit te kloppen.
HAZERSWOUDE.
Parochie van den H. Michaël.
Zondag: 7.30 uur uitreiking der H. Com
munie; 8.30 uur Vroegmrte; 10 uur Hoog
mis; 2 uur Vespers.
Maandag: 7.30 uut H. Mi© bij .de Eerw.
Zusters.
Dinsdag: 8-15 uur H. Mis.
Woensdag: 8.15 uur H. Mis; 11.30 uur Ca
techismus.
Donderdag: 8.15 uur gezongen H. Mis tot
afwering van ziekte onder het vee.
9 en 11.30 uur Catechismus.
Vrijdag: 8.15 uur H. Mis; 3.304.30 Ca
techismus.
Zaterdag: 8.15 uur H. Mis; 's namiddags
bieclithooren van 48 uur.
HAZERSWOUDE (Groenendijk).
Parochie van den H. Bernardus.
Zondag: eerste H. Mis om half 8; Hoogmis
om 10 uur; om half 3 Vespers en Lof.
Maandag en de overige 'dagen 1ste MLs om
7 uur; 2de om kwart over acht.
HOOGMADE.
Parochie van de H. Maria Geboorte-
Zondag: II. MLs te 8 uur; 10.15 uur Hoog
mis; 2.30 uur Vespers.
I.30 uur Catechismus.
Maandag en volgende dagen de H.H. Mis
sen 8 uur en 8.30.
KATWIJK.
Parochie van den H. Joannes Geboorte.
Zondag: 's avonds te 7 uur Lof.
Deze Week de Catechismus naar ge
woonte..
Dinsdag: Lof ter eere van den H. Antonius
Woensdag,: ,-s avonds Lof ter eere van den
H. Jozef.
Zaterdag: 's Middags van 59 uur gele
genheid om te biechten.
LANGERAAR.
Parochie van den H. Adrianus.
Zondag: H. Missen 7.30 en 10.30. uur. Na
de Hoogmis Catechismus; 2.30 uur Ves
pers.
Door de week de H. Missen: Maandag
en Donderdag om 8 en 9 uur; Dinsdag,
Woensdag" en Vrijdag om 7 en 8 uur;
Maandag en Woensdag Catechismus
le kl.; Dinsdag en Donderdag Catechis
mus 2e kilos; Vrijdag Catechismus 3e kl.
Donderdag: Van 3.304.30 gelegenheid om
te biechten.
Zaterdag: 's middags van 34 en van 6
8.30 uur gelegenheid om te biechten;
7 uur Lof.
LEIDSCHENDAM.
Parochie van dén H. Petrus en Paulua.
Zondag: 7.30 -uur Vroegmis; 10.30 uur
Hoogmis^ 3 uur Vespers; 7 uur Lof.
Wegens schoonmaak der kehk' deze
week alleen om 7.30 uur de H. Mis.
Zaterdag: 6.30 uur Lof en yan 59 uufl
biecbthooren.
LEIMUIDEN.
Parochie van den H. Joannes de Dooper.
Zondag; 8 uur Vroegmis; 10 uur uitreiking
van de H. Communie; half 11 Hoogmis;
half 3 Catechismus; half 4 Vespers.
In de week, gedurende de schoolvacan
tic, geen Catechismus.
Zaterdag: na de H.H. Mifss/eu en 's mid
dags van half 4 gelegenheid tot biechten
MEIJE EN ZEGVELD.
Parochie van de H. Maria Geboorte.
Zondag: 7.30 uur Vroegmis; 9.15 uur Cate
chismus; 10.15 uur Hoogmis; 2 u. Kruis
wegoefening, waarna Lof.
Maandag.: 8 uur H. MLs; 12 uur Catechis
mus.
Dinsdag: 8 uur H. MLs; 12 uur Catechis
mus.
Woensdag: 8 uur H. Mis; 12 uur Cate
chismus.
Donderdag: 8 uur H. Mis; 12 uur Cate
chismus.
Vrijdag: 8 uur H. Mis.
Zaterdag: 8 uur H. MLs; na de H. Mis eu
des namiddag© van 3.30—7.30 gelegen
heid om te biechten.
NIEUWKOOP.
Parochie van de H. Maria Hemelvaart.
Zondag: 7.30 uur H. Mis; 10 uur Hoogmis;
130 uur Catechismus; half 3 H. Fa-
milte.
Maandag: 7 en 8 uur H. Missen.
Dinsdag; 7 en 8 uur H. Missen.
Woensdag: 7 en 8 uur H. Missen.
Donderdag: 7 uur H. Mis; 8 uur 'gezongen
H. Mis; 4 uur Lof.
Vrijdag; 7 en 8 uur H. Missen.
Zaterdag: 7 en 8 uur H. Missen.
NIEUWVEEN.
Parochie van den H. Nicolaas.
Zondag: half 8 Vroegmis; 10 uur de Hoog
mis; hailf 3 heit Lof.
De H. Communie wordt uitgereikt on
dier de Vroegmis en te kwart na 9 uur.
Zaterdag: 7 uur Marialof. Gelegenheid om
te biechten van 4—6 en van half 8—9 il
namiddag.
NOORDEN.
Parochie van den H. Martinus.
Zondag: 7 uur stille H. Mis; 10 uur Hoog
mis; 2 uur Lof.
Maandag en overige dagen H. Mis om
8 uur.
Zaterdag: BieehtJhooren van half 6 tot
half 8.
NOORDWtJK.
Parochie van den H. Jeroen.
Zondag: Plechtige d>ag van Aanbidding;
de H. Missen te 7 en 8.30 uur; te 10 uur
plechtige Hoogmis. Geen Catechismus;
geen Vesipens; te 7 uur splemneel Lof,
Dracessie en Te Deum.
Deze week de jaarlijkscbe keikschoon-
maak*.
Maandag: de H. Missen te G, 7 en 8 uur.
Volgende dagen een H. Mi.s te 6 uur in
de kerk, een H. MLs ten 8.30 uur in de
Kapël op Ihet kerkhof.
NÖORDWIJKERHOUT.
Parochie van den H. Victor.
Zondag: 7 en 8.30 uur stille H.H. Missen
met ondenriohting; 10 uur Hoogmi6 met
predikatie; 's nam. 2 uur Lof.
Dinsdag: half 9 gezongen Trouwmis van
Antonius v. d. Berg en Cornelia van
Kints.
Donderdag: half 6 H. Mis ter eere van de
H.H. Martelaren van Gorcum voor de
Pelgrims, en leden van de Broeder
schap.
Vrijdag: kwart over 8 -plechtige H. Mis en
daarna 11 uur de eerste steenlegging der
nieuw te bopwen kerk.
NOOTDORP.
Parochie van den H. Bartholomeua.
Zondag: Te 7 en 10 uur de H.H. Miissen;
te 1.30 uur Catechismus; 2.30 uur Ver
pers.
Zaterdag: Van 4 uur af gelegenheid om te
biechten.
OEGSTGEEST.
Parochie van den H. Witlibrordus.
Zondag: H.H. Miissren 7 en 10 uur; Cate
chismus 1.30 uur; 7 uur Lof.
Maandag en volgende dagen de H.H. Mis
sen 7 en 8 uur.
Dinsdag: Lof 7 uur.
Donderdag: 7 uur Lof.
Zaterdag: Biechthooren na de H. Mis ènj
's nam. van 59 uur.
Catechismus naar gewoonte.
ROELOFARENDSVEEN.
Parochie van de H. Petrus-banden-
Zondag: De H. Missen 6.30, 8 en 10 uur;
12 uur Congregatie; 2 uur Catechismus;
3 uur Vespers; 6.30 uur Sint Agnee-
Vergadcring.
Maandag en volgende dagen de H. Missen
7t 7.30 en 9 uur„