OFFICIEELE KERKLIJST
ra
Derde Blad.
VAN
Eoa
ioa
Zaterdag 10 Juni 1916
U9 uit de Handelingen der Apostelen
II 1—11.
Toen de dagen van Pinksteren vervuld
rerden, waren al de Discipelen te zamen
dezelfde plaats. En eenski apt ontstond
uit den hemel een geluid, als van een
^komenden, hevigen \fcind en vervulde
tit geheele huis, waar zij gezeten waren.
verschenen hun verdeelde tongen
ik'van vuur, en op ieder van hen zette het
ich. neder., En allen werden vervuld met
ij jen. Heilig en Geest en begonnen te spre
ien in verschillende talen, naar dat de H.
jf&st hun gaf uit te spreken. En er waren
Joden, die te Jeruzalem hun verblijf liiel-
l?n, godsdienstige mannen uit alle volken,
tie onder den hemel zijn. Als nu dit geluid
Uitstond kwam de menigte samen en werd
iitsteld, omdat iedereen hen in zijne taal
oor-de spreken. En allen stonden ver-
iaasd en verwonderden zich,
Set, zijn niet deze allen, die spreken, Ga-
kers? Hoe hooren wij dan ieder onze
aal, waarin wij geboren zijn? Parthen,
Hediêrs, en Elamieten en inwoners van
lasopotamdë, Judea en Cappdoaië, Pon
lus en Azië, Phrygië, en Pampliilië, Egyp
te en de gewesten van Lybië bij Cyrene, en
die uit Rome gekomen zijn, Joden zoowel
ils proselieten, Eretenzen en Arabieren,
I-wij hoorden hen spreken in onze talen
ie gcoote werken Godsl
Evangelie uit den H. Joannes
XIV 23—31.
In dien tijd sprak Jezus tot zijne Discipe-
P lea: zoo iemand Mij liefheeft, hij zal mijn
itoord onderhouden; en mijn Vader zal
lem liefhebben, en Wij zullen tot hem ko
nen en ons verblijf bij hem houden. Die
Mij niet liefheeft, onderhoudt mijne woor-
ien niet. En het' woord, dat gij gehoord
is niet hot mijne, maar de-s Vaders,
die Mij gezonden heeft.Dit heb Ik tot u
oproken, terwijl Ik bij u verbleef. Doch
m Irooster,'de heilige Geest, dien de Va
leria mijn naam zendén zal, Hij zal u al-
es leeren en u alles (indachtig maken, wat
[k u gezegd heb. Vrede laat Ik u, mijnen
[rede geef Ik u, niet geijk de wereld clien
geeft, geef Ik hem aan u. Dat uw hart
Diet verontrust worde noch vreeze! Gij heb:
gehoord, dat Ik u gezegd heb. Ik ga heen,
en Ik kom tot u. Indien gij Mij liefhadt,
toudt gij u zeker verblijden, omdat Ik tot
Vader ga; want de Vader iis grooter
Ik. En nu heb Ik het u gezegd eer het
geschiedt, opdat gij, als het geschied
Iooven moogt. Ik zal niet veel meer met
spreken. Want de vorst de®er wereld
tornt, en hij heeft niets aan Mij; doch op
dat de wereld erkenne, dat Ik den Vader
liefheb en zóó doe als de Vader Mij bevolen
J leeft.
Verklaring van het Epistel.
ie Zaligmaker had zijn apostelen gelast,
zijn hemelvaart Jeruzalem niet te ver
en, maar de belofte des Vaders af te
sachten, want „na niet veel dagen zou-
den zij gedoopt worden in den H. Geest."
iChristus was toen opgegaan tot zijnen
'Cl Vader, en de leerlingen, teruggekeerd naar
[ênizalem bleven aldaar, en volhardend in
gebed verbeidden zij vol vertrouwen de
pulling van ',s Heeren belofte. Zoo ver-
ïp eenige tijd, totdat er vijftig dagen se
dert het Paschen verstreken waren en door
Joden gevierd werd het oogstfeest, het
Pinksterfeest. (Pinksteren, afgeleid van
let Grieksche woord „Pentécoste", dat
A'ijftigste" heteekent.)
Het was op dien dag, toen de leerlingen
•en getale van 120 in een huis te zamen
Storen, dat aan hen geschiedde, wat voor-
Kgd was: ,,Gij zult bekleed.worden met
kracht uit den hooge.,"
ontstond er een wonderbaar, bo
vennatuurlijk geluid, gelijkend op het ge-
pisch van een geweldig opkomenden
tóhd; een geluid, dat zich hooren deed heel
Let duüs door, waar de leerlingen zich be
vonden. Dan verschenen hun tongen, in
flour en. beweging vlammen gelijkend.
Jj'-o tongen verspreidden zich, op ieder van
zette zich 6r een neder, en allen wer
den zij vervuld van den H. Geest van zijn
jpnade, van zijn gaven. Zoo daalde de
«- Geest in zichtbare gedaante over de
'postelen, en stortte zich "aldus uit over
Iristus' kerk, om voortaan altijd, tot in
gjiyigheid met haai' te blijven.
Nauwelijks hecjft de ontluikende kerk
ton Christus de gaven van den H. Geest
Pvangen, of een bovennatuurlijke kracht
Bptroomt hare leden. Zij, die eerst vol
togst waren, zelfs gevlucht waren toen
Un Meester, geboeid, werd weggevoerd,
P nu als herschapen, vrij van alle vrees.
de ongeletterde, de eenvoudige vis-
'iörs van het meer Genezareth, treden nu
Wijk op als leeraren, en door de
tocht van den H. Geest die in hen werkt
*Siüneji zij te spreken in, verschillende, ta
Apc
len, in talen, die voor hen nieuw waren,
die zij nooit geleerd hadden.
Er verbleven met het Pinksterfeest zeer
vele vreemdelingen te Jeruzalem, die naar
de heilige stad gekomen waren, om volgens
het gebod van Mozes, voor het aangezicht
des Heeren te verschijnen, en hun offers
te brengen. Toen nu het wonderbare
stormgeluid zich ook deed hooren in Jeru-
zalems straten, stroomden van alle kanten
de menschen, inwoners van Jeruzalem en
vreemdelingen, naar het vergaderhuis der
Apostelen, dat als uitgangspunt van dat
geluid bekend werd. Daar vereenigden zich
dus menschen uit verscheidene provin
ciën, rijken en werelddeelen.
,,En allen stonden verbaasd" want ieder
van de daar aanwezigen hoorde door de
Apostelen, die zij toch als Galileërs kenden
zijn eigene taal spreken.
Dit w-onder heeft bekeering gewerkt en
nadat Petrus de menigte had toegespro
ken zijn -er op dien dag ongeveer drie dui
zend gedoopt.
Van dien tijd af heeft de Kerk zich im
mer uitgebreid. Eeuwen zijn voorbijgegaan
en met den stroom des tijds is vergaan al
wat van den tijd is, maar de Kerk vérgaat
niet en -immer grooter wordt het getal
van haar leden. Ook diit wonder verbaast
zoovelen. Mocht het ook velen teir bekee-
iring wekken; mochten die velen begrijpen,
dat de Kerk onvergankelijk is, omdat zij in
zich draagt een onovergankelijke kracht
de kracht des H. Geestes.
TH. A. VIS,
„Hageveld" Voorhout.- R. K. Priester.
Verklaring van het Evangelie.
Nogmaals nu voor 't laatst handelt
het Evangelie over Jezus' afscheid.
Wederom zijn het woorden van troost
en opbeuring, die van des Meesters lippen
komen. De liefde van Zijn teeder-minnend
Hart doet Hem alles in het werk stellen
om dat afscheid zoo dragelijk mogelijk te
maken. Op nieuw spreekt Jezus hen over
de komst van den H. Geest en wijst hen in
het bijzonder op de heerlijke vruchten,
welke die komst van zich zal afwerpen.
De eerste vrucht daarvan voor de Apos
telen is: een innige liefdegemeenschap met
de drie Goddelijke Personen.
Even te voren had Jezus tot de Zijnen
gezegd: ,,Gij zult Mij zien, maar de wereld
zal mij niet zien." Een der Apostelen had
toen gevraagd: Waarom vertoont Gij U
niet aan de wereld?" In" zijne aardsch-
geaindhedd begreep hij Jezus woorden niet.
Hij meende nog altijd zooals zoovele Jo
den dat de Messias een wereidsch ko
ninkrijk kwam stichten. In dat geval toch
moest Jezus de wereldschgezinden voor
zich winnen.
Jezus echter antwoordde: Indien
iemand Mij bemint, zal hij Mijn geboden
onderhouden; en Mijn Vader zal hepa be
minnen, en Wij zullen tot hem komen, en
Ons verblijf bij hem nemen." Waarmede
Jezus zeggen wilde: „Mijn rijk is geen we
reidsch rijk, is niet uiterlijk; mijn rijk is
inwendig, in de harten der menschen; het
is een geestelijk rijk." Tot allen nu, die
Hem liefhebben en Zijn -geboden onder
houden, zal Hij en de Vader op geestelijke
wijze komen, namelijk in en door den H.
Geest, die immers van den Vader en den
Zoon voortkomt.
Omdat de Apostelen in Jezus geloofd en
Hem bemind hebben ondanks -Zijn verne
deringen, daarom zal Hij en de Vader
bij de komst van den H. Geest tot hen
komen en met hen vereend blijven in de
Liefde.
Aan de wereld echter zal Christus Zich
niet openbaren, omdat de wereld Jezus
niet heeft willen gelooven. Zij had zich im
mers dn Zijn vernederingen geërgerd, Hem
niet bemlind, noch aan Zijn woorden ge
luisterd. Om due verkeerde handelwijze
van de wereld nog meer te doen uitkomen
zeide Christus: „Mijn leer is geen mensche-
lijke uitvinding, maar Gods woord. De we
reld derhalve, die haar verwerpt, ver
werpt God zelf. Hoe zou dan God tot haar
komen, om Zijn verblijf bij haar te ne
men I
Een tweede vrucht van de komst des
H. Geestes voor de Apostelen is: De ver
lichting van den H. Geest bij hun Apostoli-
schen arbeiid.
Nog altijd zooals uit het voorafgaande
blijkt begrepen de Apostelen de diepe
beteekenis van Jezus woorden niet ten vol
le. Toch moesten zij Zich daarover niet
ongerust maken. Want de H. Geest, Dien
Jezus zenden zal, Hij zal zelf hun leer
meester zijn. Alles wat Christus geleerd
heeft, zal Hij hem in herinnering brengen
en doen begrijpen, zoodat zij dan de gehee
le waarheid zullen kennen.
De derde vrucht van de komst des H.
Gsestes is: bovenaardsche zaelevreugde.
In Zijn gesprek had Jezus Zijn leerlin
gen herinnerd aan Zijn spoedig heengaan:
„Deze dingen heb Ik tot u gesproken tij
dens Mijn verblijf bij u." Dat had hen weer
getroffen en opnieuw waren zij ontroerd
over het aanstaande gemis van hun Mees
ter i-
Jezus geeft hen- echter een kostbaar ge
schenk: de vrede des harten! Niet .zooals
de wereld clifi geeft, .want de zoogenaamde
vrede der wereld bestaat in de bevredi
ging der hartstochten en slechte neigingen.
Daardoor echter komt het mensche-nhart
nooit tot rust, tot geluk. Integendeel het
hart wordt hoe langer hoe ontevredener en
ongelukkiger.
De vrede, dien Christus geeft, is de wa
re vrede, is de rust van een goed geweten,
dfi onuitsprekelijk geluk. Dat zal het
deel dei- Apostelen worden bij de komst
van den H. Geest.
Over Zijn heengaan (door Zijn dood en
door Zijn hemelvaart) Christus sprak
deze woorden op den avond van
Zijn lijden weidt Christus een
weinig uit. De Apostelen moeten dat
goed begrijpen. Hij gaat niet heen uit
zwakheid, neen, Zijn heengaan is juist
Zijn glorie. Want Hij zal binnengaan in
de heerlijkheid des Vaders, waar ook Zijn
menschheid in die verheerlijking zal dee-
len.
Die verheerlijking Zijner menschheid is
reden-tot groote vreugde.. Christus toch
was als mensch diep vernederd op de
aarde. Doch daarom juist zou Hij nu ver
heerlijkt worden zooals St. Paulus
eenmaal schreef aan de bewoners van Phi-
lippi: „Christus is gehoorzaam geworden
tot den dood des kruises. Daarom heeft
God Hem verheven, Hem een naam gege
ven boven alle namen, en Hem geplaatst
aan Zijn rechterhand, d. i. Hem verheven
boven alle schepselen. Die verheffing door
den Vader kon geschieden omdat Christus,
die God en Mensch te zamen is, als
Mensch minder is dan de Vader.
Om diie verheerlijking moeten de Apos
telen zich verheugen, en zich dus niet te
veel aan droefheid overgeven. Zij zijn nog
te veel met .zich zelf bezig. Daarom moeten
zij hun liefde tot Christus zuiveren van
eigenliefde en meer denken aan het geluk
en de verheerlijking van hun Meester.
Het heengaan van Christus is ook "oen
getuigenis van Zijn waarachtigheid. Want
juist door het in vervulling gaan van al
les, wat GhrtiistoiR voorzegd treeft over Zijn
heengaan, over de komst des H. Geestes,
over de vervolgingen enz., zal het geloof
der Apostelen in Christus versterkt wor
den.
l'en laatste is Christus heengaan, voor
al in den dood een daad van gehoorzaam
heid aan den Vader.
Toen immers op den avond voor Zijn
lijden maakte de heerscher der wereld, d. L
de duivel zich op om door zijn handlan
gers, de Joodsche oversten zich van Jezus
meester te maken en Hem te dooden. De
duivel heeft echter niets geen macht over
Jezus. Hij kan Hem het leven niet bene
men, zelfs niet het minste leed aandoen
Christus heeft Zich toen vrijwillig in de
handen Zijner vijanden gesteld, uit gehoor
zaamheid aan Zijn hemelschen Vader „op
dat de wereld erkenne, dat Ik den Vader
bemin, en zoo doe, gelijk de Vader Mij be
vel gegeven heeft."
G. tv. ZUYLEN,
Seminarie „Hageveld". Pr.
KERKBERICHTEN.
AARLANDERVEEN.
Parochie van de H.H. Apostelen Petrus
en Paulus.
Zondag: de H.H. Missen om 8 en 10.30 uur.
's Middags 2 uur Lof.
Maandag: De H.H. Mitseen als Zondag;
's Middags 2 uur Lof.
Dinsdag en volgende dagen de II. Mis
8 uur.
Donderdag: 8 uur gezongen II. Mis ter
eere van het Aller® Sacrament.
BODEGRAVEN.
Parochie van den H. WÈlllbrordué.
Zondag; 7 en 10.30 u. H.H. Missen; 7
uur Lof e n Rozenhoedje.
Maandag: 7 en 10.30 u. H.H. Missen; 3
uur Lof en Rozenhoedje.
Dinsdag: 7.30 en 9 uur H.H. Missen.
Woensdag: 7.30 en 9 uur H. Missen.
Donderdag: 7.30 en 9 uur H.H. Missen;
7 u. Lof ter eere van het H. Sacrament.
Vrijdag; 7.30 en 9 uur H.H. Missen; 7 uur
Lof ter eene van het H. Hart.
Zaterdag: 7.30 en 8.30 uur H.H. Missen.
Van 4 uur gelegenheid om te biechten.
Eiken ochtend 6.15 uur gedegenheid om
te conimuiniiceeren; eiken avond 7 u. Ro
zenhoedje om door de voorspraak van
Maria dien vrede van Goid af te smee-
ken.
BOSKOOP.
Parochie van den H. Joanne9 de Doceer.
Zondag: H. Mis te 7 uur en 9.30 uur Hoog
mis; 2.30 uur Vespers mat Rozenhoedje.
Deze week Catechismus volgens ge
woonte.
Na de Vespers gedegenheid om te biech
ten zoolang er achtereenvolgens biechte
lingen zijn.
Maandag: II. Mis te 7 uur en 9.30 uur
Hcjogmiis; 2.30 uur Vespers mat Rozen
hoedje.
Vrijdag: te 8.15 uur gezongen H.Mis en
des avond® van 6—8 uur gelegenheid om
te biechten.
Zaterdag: te 7.45 uur wijding van. het
Dood vont en des namiddags van 3.30 u.
af geilereruheAd om .te biechten; 7 uur Lof
met Rozenhoedje.
Op de gewone dagen der week de II.H.
Missen te 7 en 8.15 uur.
HAZERSWOUDE.
Parochie van de H.H. Engelbewaarders.
Zondag: 7 uur H. Communie; 7.30 uur H.
Mas; 10 uur HoogmJis; 2 uur Vespers.
B'eohthooren .van 7—9 uur.
Dagelijks wordt om 7.15 uur de H. Com
munie uitgereikt.
Maandag: 7 uur H. Communie; 7.30 u. H.
Mis; 10 u. Hoogmis; 2 u. Vespers.
Dinsdag: Feestdag van den H. i ntonius
van Padua,
Woensdag: Quatertemperdag.
Vrijdag: Quatertemperdag.
Zaterdag: Biecbtihooren van 1112 en na
den mid dar van 69 uur.
Quatertemperdag.
HAZERSWOUDE.
Parochie van den H. MichaSI.
Zondag: Hoogfeest van Pinksteren; 7.30 u.
uitreiking der H. Gommuniiie; 8.30 uur
Vroegmis; 10 uur Hoogmis; 2 uur Ves
pers. Na de Ves,pens gelegenheid om te
hii'edhtefn zoolang er achtereenvolgens
biechtelingen zijn en verder van 78 uur
Is avonds.
Maandag: 2de Pinksterdag; geen .verplich
ting van Miishiooren of Zondagviering;
7.30 uur uitreiking der H. Communie;
8.30 uur Vroegmis; 10 uur Hoogmis; 2 u.
Vespers.
Dinsdag: 7.30 uur H. Mits bij de Eerw.
Zusters.
Woensdag: 8.15 uur H. Mis; 11.30 uur Ca
techismus.
Woensdag, Vrijdag en Zaterdag Quater
temperdagen, gieteden: vastendagen.
Donderdag: 8.15 uur H. Mis; Catechismus
9 en 11.30 uur.
Vrijdag: 8.15 uur H. Mis.
Zaterdag: 8.15 uur H. Miis; 's namiddags
bèechthootren van 48 uur.
HAZERSWOUDE (Groenendijk).
Parochie van den H. Bemardus.
Zondag: eerste H. Mis om half 8; Hoogmis
om 10 uur; om half 3 Vespers en Lof.
Maandag: Pinkstermaandag. Pe H.H.
Diensten, als oip Zondag.
Dinsdag en de overige dagen 1ste Mis om
7 uur; 2de om kwart over acht.
HOOGMADE.
Parochie van de H. Maria Geboorte
Zondag: H. Mis te 8 uur; 10.15 uur Hoog
mis; 2.30 uur Vespers.
1.30 uur Catechismus.
Maandag: en volgende dagen da H.H. Mi*
een 8 uur en 8.30.
KATWIJK.
Parochie van den H. Joannes Geboorte.
Zondag: le Pinksterdag, 's Middags te 3
uur de Vespers, daarna biechthooren,
zoolang er achtereenvolgens biechtelin
gen zullen zijn.
Maandag: 2e Pinksterdag. De H.IT. Mis
sen als op Zondag; 's avonds te kwart
vóór 7 uur Rozenhoedje en te 7 uur Lof.
Dinsdag- en Woensdagsavond Lof ter eere
tvan den H. Antcxnius en H. Jozef.
Woensdag, Vrijdag en Zaterdag zijn Qua
tertemperdagen: vasten en onthouding.
Zaterdag: 's Middags van 5—9 uur gele
genheid om te biechten.
LANGERAAR.
Parochie van den H. Adrianus.
Zondag: H. Missen 7.30 en 10.30 uur; geen
Catechismus; 2.30 uur Lof ter eere van
de II. Maria met'preek, daarna gelegen
heid om te biüecfhten zoolang men achter
eenvolgens blijft komen.
Maandag: 2e Pinksterdag, geen verplich
ting maar verzoek om als Zondag te
vieren; de H. Missen 7.30 en 10.30 uur;
2.30 uiur Vespers.
De H. Miissen zijn: Dinsdag, Woensdag
etn Vrijdag om 7 en 8 uur en Donderdag
om 8 en 9 uur.
De Catechismus: Woensdag en Vrijdag
ivoor de le klas; Dinsdag en Donderdag
voor de 2e Mas; Vrijdag voor de 3e klas.
Woensdag, Vrijdag en Zaterdag zijn
Quatertemperdagen, gehoden vasten
dagen.
Donderdag: van 3.30—4.30 uur gelegenheid
om te biechten, eerst voor de schoolkin
deren en daarna voor de anderen.
Zaterdag: H. Mis om 8 uur; de andere H.
Mis in het Gesticht; van 3—4 èn van 6—
8.30 uur gedegenheid om te biechten;
7 uur Lof.
Zondag: Feiesit van de H. Drievuldigheid;
dan zal na de Hoogmis en Verpers de
generale absolutie worden gegeven aan
de leden van de 3e Orde; dien dag ook
sohaaleoC'lecte voor de St. Piiieitenspenning
LEIDSGHENDAM.
Parochie van den H. Petrus en Paulus.
Zondag: 7.30 uur Vroegmis; 10.30 uur
Hoogmis; 3 uur Vesners; 7 uur Lof.
Onder de H.H. Missen schiaalooUiectej
voor de kerk.
Biechthooren na de Vespers tot aan het
Lof.
Maandag: 7.30. uur Vroegmis, 10.30. uur
Hoogmis; 3 uur Vespers.
Donderdag: 6.30 uur Lof.
Zaterdag: 6.30 uur Lof en van 59 uur,
biechthooren.
LEIMtJIDEN.
Parochie van den H. Joannee de 3oop9r.
Zondag: 8 uur Vroegmis; 10.30 uur Hoog
mis; 3.30 uur Vespers. Na Hoogmis en
na de Vespers van (half 4 gedegenheid
tot biechten. Geen Catechismus.
In de week de H.H. Missen om 7 en
8.30 uur.
Maandag.: 8 uur Vroegmis; 10.30 uur Hoog
mis; half 3 Vespers. Na do Hoogmis
p laats en-verkooping.
Dinsdag: 7 uur de H. Mis dn het Gestidhlt.
12 uur Cateedhismusv
Woensdag, Vrijdag en Zaterdag Quater
temperdagen, gelboden vasten- en ont-
■houdün gsdagen
Donderdag: 12 uur Catechismus.
Zaterdag: na de II, Mis en des nam. van
3.30 uur gelegenheid om te biechten.
MEI JE EN ZEGVELD.
Parochie van de H. Maria Geboorte.
Zondag: Hoogfeest van Pinksteren; 7.30 u.
Vroegmis; 10.15 uur Hoogmis; 2 uur de
Maandag: 2e Piinftflsiteröiag; dag van devo
tie; 7.30 uur Vroegmis; 9 uur Catechis
mus; 10.30 uur Hoogmis; 2 uur Vespers.
Dinsdag: 8 uur II. Mis; 12 uur Catechis
mus.
Woensdag: 8 uur H. Mis; 12 uur Cate
chismus.
Woensdag, Vrijdag en Zaterdag Quater
temperdagen, geboden "vastendagen.
Donderdag: 8 uur H. Mis; 12 uur Catechis
mus.
Vrijdag: 8 uur de II. Mis.
Zaterdag: 8 uur H. Mis; na do H. Mis en
des namiddags van 3.30—7.30 gelegen
heid om te biechten.
NIEUWKOOP.
Parochie van de H. Maria Hemelvaart,
Zondag: 7.30 uur H. Mis; 10 uur HoogmiiB;
(half 3 Vespers.
Maandag: 7.30 uur II. Mills; 10 uur Hoog
mis; half 3 H. Familie.
Dinsdag: 7 en 8 uur II. Missen.
Woensdag: 7 en 8 uur H. Mussen.
Donderdag: 7 uur H. Mis; 8 uur gezongen
H. Mis; 4 uur Lof.
Vrijdag: 7 en 8 uur H. Missen.
Zaterdag: 7 en 8 uur H. Missiën.
NIEUWVEEN.
Parochie van den H. Nicolaaa.
Zondag: 7.30 uur H. Mis; 10 uur Hoogmis;
kwart vóór 2 Catechismus; half 3 die
Vespers.
Maandag: Alles ials op Zondag.
Zaterdag: 7 .uur M arialof.
De H. Communie wordt uitgereikt: dos
Zondags onder de Vroegmis en kwart
na 9 uur; o-p, gewone werkdagen om half
7, kwart na 7, -alsook vóór en onder de
H. Mis welke te 8 uur begint.
Gelegenheid om te biechten: op gewone
werkdagen, dagelijks vanaf hailf 7 tot
9 uur, des Zaterdags daarenboven, des
namiddags van 4—6 uur en des avonds
van half 8 tot uiterlijk 9 uur.
NOORDEN.
Parochie van den H. Martinus.
Zondag: 7 uur stille II. Mis; 10 uur Hoog
mis; 2 uur Vespers.
Maandag: ai® Zondag.
Dinsdag .en overige dagen de II. Mas oma
8 uur.
Zaterdag.: Biechthooren van v half 6 tot
half 8.
NOORD WIJK.
Parochie van den H. Jeroen.
Zondag: Hoogfeest van Pinksteren. II.H.
Missen te 7, en 8.30-uur; 10 uur plechtige
Hoogmis; geen Gatedhismus; 3 uur Vev
pers; 6.30 uur Lof met feestpredikatie.
Maandag: 2de Pinksterdag dag van devo
tie. De H. Missen <a!s op Zondag, te 7 en
8.30 uur; 10 uur gezongen H. Mis; 3 uur
Vespers.
In de week de I-I. Missen te 6, 7 en 8 uur,
Woensdag, Vrijdag en Zaterdag Quater
temperdagen, geboden vastendagen.
Donderdag: 7 uur Lof van het AULenh. Sa
crament.
NOORDWIJKERHOUT.
Parochie van den H. Victor.
Zondag: 7 en 8.30 uur stille H.H. Misse®
10 uur plechtige Hoogmis; 's nam. 2 il
Vespers en predikatie.
Maandag: 7 uur en half 9 stille H.H. Mis
sen; 10 uur Hoogmis; 's nam. 2 uur Lof
en Rozenhoedje.
NOOTDORP.
Parochie van den H. Bartholomew
Zondag: Hoogfeest van Pinksteren of de
nederdlaling des H. Geestes over cle
Apostelen. Te 'verdienen voile Aflaat,
Te 7 en 10 uur H.H. Missen; geen Cate
chismus; 2.30 uur Vespers; te 7 uur ver
gadering der Aartsbroederschap van de
II. Familie.
Maandag: 2de Pinksterdag, geen ver plach
te' Zondagsviering, doch de H.II. Missoa