fiSTE ZONDAG NA PASCHEN. uit den I Brief van den H. Johannes V, 4—9. lerliefsten! Alles, wat uit God geboren iverwint de wereld; en dit is de over ling, welke de wereld overwint: ons if. Wie is het, die de wereld overwint, lij hij, die gelooft, dat Je.zus de Zoon i is?'Deze Jezus Christus is het-, die imen is door het water en 't bloed: niet liet water alleen, maar door het wa llet bloed. En het is de Gee^t, die igt, dat Christus de waarheid is. it drie zijn er die getuigenis geven en hemel: de Vader, het Woord, en de ge Geest, en deze drie zijn één. En drie die getuigenis geven op de aarde: rist, het water en het bloed, en deze zijn één. Indien wij de getuigenis der schen aannemen, Gods getuigenis is Het is God zelf, die deze meerdere igenis gegeven heeft van zijnen Zoon. q de Zoon Gods gelooft, heeft- Gods ;enis in zich. ngelie uit cJen H. Johannes XX, 19—31. dien tijd, toen het op dien dag, den tón der week, avond was, en de ,deu- waar de Discipelen vergaderd waren, irees voor de Joden waren gesloten, m Jezus in hun midden staan, en k tot hen: vrede zij u! En na dit ge- te hebben, toonde I-Iij hun zijne han en zijne zijde. De Discipelen dan wa- verblijd, dat zij den Heer zagen. En ittrn sprak Hij tot hen: vrede zij ul de Vader Mij gezonden heeft, zend Ik u. Dit gezégd hebbende, blies Hij hen en zeide: ontvangt den H. Geest; zonden gij vergeven zult, dien wor- zij vergeven; en wier .zonden gij hou-- zult, dien. zijn zij gehouden. Thomas genaamd Dydimus, een van de twaalf niet met hen, toen Jezus kwani. De ire Discipelen zeiden hem dan: wij ben den Heer geaien. Maair hij ant- hun: tenzij ik in zijne handen het ukseJ. der nagelen zie en mijnen vin- in plaats der nagelen, en mijne Hegge in zijne zijde, zal ik gelooven. acht dagen daarna waren zijne Disci- weder binnen en Thomas met hen. kwam met ge-sloten deuren en stond midden on zeide: vrede zij u: Dan Hij tot Thomas: steek uwen vinger en bezie mijn© handen; en breng hand vooruit en .leg ze in mijne zijde; niet ongeloovig, maar geloovig! nas antwoordde en zeid^ tot Hem: Heer en mijn God! Jezus sprak tot omdat gij Mij gezien hebt, Thomas, gij geloofd; zalig zijn zij, die gelooven gezien te hebben. Jezus heeft nog andere mirakelen in de tegenwoordig- zijn-er Discipelen gedaan, die in dit niet beschreven zijn; doch deze zijn hre|/en.A opdat Gij zoudt geljooven, Jezus is de Christus, de Zoon Gods; adat gij, gelooven de, het leven heb- zoudt in zijn naam. rklaring van het Epistel. tt doel, dat het bovengenoemde ge le uit den eersten Joannas' brief be is: de Christenen te bevestigen en trsterken in hun geloof aan de Godheid uen Zaligmaker. Apostel vangt aan met to zeggen, .alleen een overwinning te behalen hen op de' wereld, die door haar be- tiijkheden den mensch ten val tracht tengen. We zullen zegevieren in dien 1. Degenen, die uit God geboren zijn, kinderen Gods zijn. ,,A1 wie uit God 'ten is, overwint de wereld". En wie 't God geboren? Hij, die gelooft dat Christus de Zoon van God is. Het if in Jezus Christus, den God-Mensch fthalve voor ons noodzakelijk; zoo wij hezetien, .zal het voor ons zijn de over telde kracht in den strijd, want dan ft wij met recht mogen vertrouwen hod, die ons de zoo noodfcge genade zal, om weerstand te bieden aan verleiding der wereld, sgèiiover de dwaalleeraars, die de lelijke waardigheid van Jezus Christus - Kéndengaat de Apostel nu bewijzen, D&ze in waarheid de Zoon van God is. Deze is het, die kwam cloor water en en niet niet water alleen, gelijk- önes de Dooper. Jezus heeft zich als Christus, de Godmensch doen kennen r,water en bloed, en aldus heeft ook 'Hem getuigd de H. Geest. Door water: '■Christus gedoopt werd in de Jordaan [|k er een stem,uit den hemel, de stem vaders, die aan de wereld verklaarde Christus zijn Zoon was: „Deze is mijn «minde Zoon, in 'wien Ik mijn beha- gesteld". Door bloed: Christus, Zlln bloed vergietend stierf zulk een jhaftLgen dood, en na zijn dood ge- telen er zulke wondere teekenen in 'stuur (steenrotsen spleten van een, 'ijn scheurden open, dooden verrezen), Romeinsche hoofdman uitriep, en •hêm allen, die der genade geen weer- hieden, moeten uitroepen: Waarlijk de -Zoon van God. te H. Geest heeft getuigenis van Hem gegeven; bij den doop -van Christus openden zich de hemelen, en in de ge- daande van een duif daalde de H. Geest op Jezus neder. Deze drie getuigenissen van h$t water, het bloed en den H. Geest zijn één, beves tigen alle drie de godheid van Christus. Naast deze drie getuigenissen, welke op aarde afgelegd zijn, stelt de Apostel drie anderen, die gegeven worden in den hemel. Daar getuigen de Vader, het Woord en de H. Geest; omtrent Christus, dat Hij heeft een menschelijk en een god delijke natuur, vereenigd in een goddelij- ken Persoon. Hoe die getuigenissen in den hemel zijn, vermeldt ons de H. Joannes niet, hij geeft alleen het feit aan en ver klaart vefder dat deze drie: de Vader, het Woord, en de. H. Geest één zijn, een en dezelfde Goddelijke Natuur hebben, één God zijn. Derhalve, zoo besluit de Apostel, is de waarheid: Jezus Christus is God, boven allen twijfel verheven. Immers, indien wij geloof hechten aan hetgeen door menschen ons wordt medegedeeld, dan zal toch ze ker niemand in twijfel kunnen trekken, hetgeen door God zelf ons als waarheid wordt geopenbaard; zoo iemand dit durf de doen, hij zou God tot een leugenaar maken. Gelooft dus in Jezus Christus, .-erkent in Hem den Zoon van God, en gij toont daar door dat gij Gods getuigenis aanneemt, gelooft in Hem, en door dat geloof zult gij ook in u hebben een onwankelbaar ver trouwen op het eeuwig hemelgeluk, dat Htj voor ons verdiend heeft-. TH. A. VIS, „Hageveld" Voorhout. R. K. Priester. Verklaring van het Evangelie. Het evangelie van dezen Zondag be staat uit vier gedeelten. Het eerste deel verhaalt ons de eerste verschijning van den verrezen Heiland aan Zijn leerlingen, behalve den apostel Thomas. De vrees voor den haat cler Joodsche priesters zat er zóó diep in bij de leerlingen, dat zij uit voorzorg de deuren van hèt huis, waarin zij bijeen waren, hadden gesloten. Vol verbazing en vreugde luisteren zij naar het verhaal van de twee teerlingen, aan wien Jezus op den weg naar Emaüs was verschenen. Toen opeens als het ware een zachte luchtstroom golfde door het ver treken daar stond hun verrezen Mees ter in hun midden. Want niets ..kon 'nu meer Zijn verheerlijkt lichaam tegen hou den; maar zooals de zonnestraal dringt door het glas, zoo was Jezus door de ge- f loten deuren binnengedrongen. En om aanstonds met hun vrees bij die plotselin ge. verschijning ook hun twijfel weg te nemen, verwelkomde Jezus Zijn leerlin gen met den blijden groet: „Vrede zij u!" en toonde bun vervolgens Zijn verheerlijk te wonden.*Is het dan wel te verwonderen, 'dat als eerste vrucht van dien vrede, welke do verrezen Zaligmaker hen bracht, een onuitsprekelijke vreugde het hart der leer lingen vervulde na die dagen van bittere teleurstelling en wreede ontgoocheling voor velen hunner, van grodten rouw en diepe droefheid voor allen. In het tweede gedeelte, hetwelk nu voil'gt, vinden wij vermeld de instelling'' van het H. Sacrament der Biecht. Jezus herhaalt Zijn eerste begroetng, .doch nu met bijzonderen nadruk, omdat Hij Zijn leerlingen zal gaan vormen tot vredes-, apostelen, als uitdeelers van hei Sacra ment des vredes. Want de zending, die Christus zélf van Zijn hemelschen Vader had ontvangen, draagt Hij thans over op Zijn apostelen door hun eeji macht te ge ven, welke alleen aan God eigen is en door Hem alleen aan anderen kan worden verleend, de macht n.l. om de zonden te vergeven en de vergeving te weigeren. En daarbij blies Jezus over hen tót eeïi uitwendig teeken van de onzichtbare, geestelijke macht, welke hun door de ge nade des H. Gee-st-es werd medegedeeld. In het. derde gedeelte van dit evangelie! wordt verhaald een tweede verschijning! van Jezus aan Zijn leerlingen, acht dagen later en -nagenoeg onder dezelfde omstan digheden als de eerste maal, doch met dit verschil, dat nu ook de apostel Thomas er bij tegenwoordig was. Door de gebeurte nissen der laatste dagen in de war ge bracht en' in zijn geloof en vertrouwen in Jezus, weigerde hij halsstarrig te geloo d/en het uitdrukkelijk getuigenis zijner mede-apostelen, - dat hun goede Meester was verrezen. In .zijn zondigen twijfel wil de hij niet gelooven, dat Jezus weer leef de, vooraleer hij Zijn Meester zelf had ge zien en do wonden in Diens verheerlijkt lichaam had mogen tanraken. Om Zijn zwakken apostel van diens ongeloovig- heid te genezen, gewaardigt Jezus zich opnieuw aan Zijn leerlingente verschij nen. Vol liefde wendt Hij Zich bij Zijn verschijning onmiddellijk tot Zijn onge- loovigen apostel, en toont hem Zijn ver heerlijkte wonden, opdat hij daarin gene zing vinde voor zijn ongeloof. En in een paar treffende woorden, vol diepen oot moed aan het hart ontweid, legt «Thomas met z'n berouw ook z'n ongeloof aan Jezus voeten neder, en belijdt hij Hem openlijk als zijn Heer en God. Met een welverdien de berisping van het ongeloof en den twij-* fel van Thomas prijst de goddelijke Zalig maker met nadruk .zalig degenen, die zonder eigen aanschouwing, alleen op de getuigenis Zijner apostelen ïn Hem ge looven. In het vierde gedeelte van dit evangelie geeft de H. Joannes aan het doel, hetwelk hij beoogde bij het schrijven van geheel .zijn evangelie. Niet alle woorden en da den van Jezus heeft hij willen opteekenen, hetgeen hem trouwens ook onmogelijk zou zijn geweest (XXI, 25). Slechts gedeeltelijk heeft hij ze vermeld, maar toch voldoende om daaruit te weten en zeker te geloo ven „dat Jezus is de Christus" d. w. z. de door God gezalfde Messias, „de Zoon Gods' en opdat zijn lezers, de geloovigen van Klein-Azië, en allo christenen in Je zus zouden gelooven, om door dit geloof het eeuwige leven te verwerven. Moge dit ook voor ons allen de vrucht zijn van ons vast geloof in Jezus' verheerlijkte op standing. CHR. S. DESSING, Heilo, Kapelaan. Liturgische beschouwingen. DE KELK MET TOEBEHOOREN. V. 3. Purificat'orium of kelk doekje. Het purificatorum (van het Latijnsche woord „puraficare" is reinigen) is een kloin linnen doekje, dat dient bij het H. Misoffer om den kelk to'reinigen en af te droge, om rnohd en vingers, van den Ce lebrant 1) na de H. Communie, alsook om de pateen, voordat de geconsacreerde Hos tie er op gelegd wordt, af te vegen. Vroeger werden kelk en pateen eerst na het II. Misoffer gereinigd, maar sinds in de 15de eeuw meer en meer de gewoonte in zwang kwam.om dit onder de II. Mis reeds te 'doen, kröcig het puirifiicatorium een afzonderlijke plaats. Het eerste ge beurde dit door de Cistercienser mon niken, die den kelk purificeerdcn (reinig den) met een linnöndoekje, dat aan de Epis.telzijde aan het altaar zat vastge maakt. Nog gebruiken de Grieken een hei lige spons als herinnering aan de spons die bij het bloedige Offer van Calvarië gebracht werd aan de dorstige lippen van den lijdenden Zaligmaker. Ook liet purificatorium moet van zuiver linnen vervaardigd zijn, en gewoonlijk wordt in het mi-dd&n een kloin kruisje aangebracht ter onderscheiding van de andere doeken. Voor het kelkdoekje is geen bijzondere zegening voorgeschreven, maar als het eenmaal in de II. Mis een keer gebruikt is, mag het niet meer door leeken worden aangeraakt En ook voor het purificato rium geldt het -voorschrift, dat de eerste wassching door een Geestelijke, minstens een subdiaken, moet geschieden, Over de beteekenis behoeven wij niet veel meer te zeggen. De reine kleur van het witte linnen wijst ons duidelijk op de belLeekenis van reinheid en zuiverheid. Overigens vinden wij geen bizondere my- sMekd beduidenisi aangegeven, 1) De Celebrant is degene, die de II. Mis opdraagt. J. P. VERHAAR. Seminarie „Hageveld.". Pr. KERKBERICHTEN. itARLANDERVEEN. Parochie van de H.H. Apostelen Petrus en Paulus. Zondag: de H.H. Missen om 7.30 en 10 uur. 's Middags 2 uur Lof. Maandag, en volgende dagen de II. Mis 8 uur. Donderdag: 8 uur gezongen II. Mis ter eere van het AUerh. Sacrament. Vrijdag: 8 uur gezongen II. Mis en des avonds 7 uur plechtig Lof tcir eere van he,t II. Hart. ALPHEN. Parochie van den H. Bonifacïué. Zondag: De H. Missen 7 uur, S.30 (Kapel), 10 uur Hoogmis. Na de Hoogmis „Te Deum"; 2.30 uur Vespers met Rozen hoedje; 4.30 uur Conif. van het. Juvenaat; 7 uur Lo'f met predikatie tot opening de.r Meimaand. Geheel de week 's avonds 7 uur oefening' van de Meimaand. In de week do H.H. Missen 7 uur; 7 uur (Kapel); 8.15 uur. Donderdag: Van 45 uur bieclithooretn. Vrijdag: Eerste Vrijdag der maand, toege wijd aan het. H. IIaid;' 8.15 uur gezongen H. Mis; 7 uur Lof met Rozenhoedje. BODEGRAVEN. Parochie van den H. WiUibrordué. Zondag: 7 en 10 uur H.H. Missen; 1.30 uur Catechismus; 4.30 uur Patronaat; 7 uur Lof en Rozenhoedje. Maandag: 7.30 uur II. Mis. Dinsdag: 7.30 en 8.30 uur H.IL Missen. Woensdag: 7.30 en 8.30 uur II. Missen. Donderdag: 7.30 en 8.30 H.H. Missen; 7 u. Lof ter eere van hèt-HL Sacrament. Vrijdag: 7.30 en 8.30 uur H.H. Missen. 7 uur Lof ter eere van het Goddelijk llartu Zaterdag: 7.30 uur II. Mis. Van 4 uur ge legenheid om te biechten. Eiken-ochtend 6.15 uur gelegenheid om te biechten, eiken avond 7 uur Rozen hoedje om door do voorspraak van Ma ria don. vrede van £od af te smeefken. BOSKOOP. Parochie van den H. Joannes de Doener. Zondag: II. Mis te 7 uur en 9.30 uur Hoog mis. Na den middag 2.30 uur Vespers, Deze week Catechismus volgens ge woonte. Donderdag: 's avonds van 6—8 uur gele- cenheid om te biechten; 7 uur Lof. Vrijdag: te 8 uur gezongin II. Mis. Zaterdag: gelegenheid om te biechten.van af 3 30 en des avonds te 7 uur Lof met Rozenhoedje. Op de gewone dagen der week de il II. Missen te 7 en 8.15 uur. HAZERSWOUDE. Parochie van de H.H. Engelbewaarders. Zondag: 7 uur II Communie; 7.30 II. Mis; 10 uur Hoogmis; 1 uur Catechismus; 2 uur Vespers; 7.30 uur Lof en predicatie tot opening van do Meimaand. Dagelijks wordt om 7 uur de II. Com munie uitgereikt. Donderdag: Van 6—8 uur biechthooren. Vrijdag: 1ste der maand, toegewijd aan de bijzondere vordering van Jezus II. Hart; 8 uur gezongen II. Mis voor de léden der Broederschap. 7.30 uur Lof ter eere van- bet II. Hart met acte van Eerherstel. Zaterdag: Biechthooren van 1012 en na den middag van 49 uur. HAZERSWOUDE. Parochie van den H. Michael. Zondag: 6.30 uur uitreiking der II. Com munie.; 7.30 uur Vroegmis; 10-uur Hoog mis; 2 uur .Vespers. SIuifiRig van den Paaschtijd. Maandag: 7 en 7.30 uur de II.II. Missen bij de Eerw, Zusters. Dinsdag: 7 en 8.15 uur de II. II. Missen, 11.30 uur Catechismus voor de aanne- mèiimgen. V/oensdag: 7 en 8.15 uur de II.1I. Missen. 11.30 uur Catechismus voor de aanne meling en. Donderdag: 7 -uur II. Mis; 9 uur gezongen If. Mis en huwelijksinzegening. Vrijdag: 1ste der maand; uur de II. Mis; 8.15 uur gezongen II. Mis ter eere van Jezus H. llart. Nam. 3.304.30 Catechis mus. Zaterdag: 7 en 8.15 uur de II.II. Missen, -lste der maand; te verdienen vollen Af laat. 's Nam. gelegenheid om te biechten van 4—8 uur. HAZERSWOUDE (Groenendijk). Parochie van den H. Bernardus. Zondag: half 8 eerste If. Mis; om 10 uur Hoogmis; om half 3 Vespers en Lof. Maandag en overige dagen, om 7 u, eerste 11 Mis, de 2de om kwart over 8 uur. Woensdag: om 9 uur plechtige Huwelijks mis voor C. de Jong cm C. Verk'leij. Woensdag- en Vrijdagavond Lof. HOOGMADE. Parochie van de H. Maria GeboortA- Tondag: II. Mis te 7.30 uur. 10 uur Hoog mis, 2 30 uur Vespers. I.30 uur Catechismus. Yiaandag: en volgende dagen de II.H. Mif* gen 8 uur en 8.30., KATWIJK, Parochie van den H. Joanne9 Geboorte. Zondag: H. Missen te 7 en 10 uur. Van daag ge;ea Catechismus. Na de Hoog mis „Te Dcum" als sluiting van den Paaschtijd. Te kwart vóór 6 uur Rozen hoedje en te 6 uur Lof. Deze week alleen Vrijdag de gcwor.o Catechismus. Gedurende de week lederen' dag, behal ve Donderdag en Zaterdag, Yleimaand- oefening; Dinsdag-, Woensdag- en Vrij dagavond bovemlién Lof ter eere van II. Antonius, II. Jozef en het 11. Hart. Donderdag: de plechtige H. Communie voor de kinderen der Zondagsche en der Woensdagschö Catechismus; te 9 u. gezongen-TI. Mis en nam. te 4 uur Lof. Maandag tie 12 uut beginnen do voorbe reid ings-oefe.n in gen. Vrifdag: te half 8 Lof ter eere van het II. Hart. Zaterdag: 's Middags van 59 uur gele genheid om te biechten. LANGERAAR Parochie van den H. Adrianus. Zondag: II. Missen 7 en 10 uur; na 'de Hoogmis „Te Deum"; Catechismus; 2 u. Vespers; Maandag: na de II. Mis in de kerk Cate chismus voor de kleine aannemeli/ngein en Dinsdag op school voor le on 3e klas. Woensdag, Donderdag cn Vrijdag voor bereiding voor de kinderen van de ie, 2e en 3e klas, die Zaterdag hun Paasch- communie zuilen doen onder de II. Mla van 7.30 uur. Maandagavond 7 uur Lof tot opening der Meimaand. De kinderen die Zaterdag voor het eersü ter H. Communie gaan, moeten Woens dag en Vrijdag biechten na de II. Mis en Vrijdag ma de II. Mis ook de anderen van de le klas; die van da 2e klas Don derdagmiddag en die van de 3e klad Vrijdagmiddag na schooltijd; Donderdag ook voor de grooiten. Door da week zijn voortaan de H.H. Mis- sen om 7 en 8 uur en zal de IL Com munie ook om half 7 worden uitgereikt, maar Zaterdags alleen om 7 uur en om half acht. Zaterdag: de H.H. Missen om half 8 en om 9 uur: 's avonds 7 uur Lof. De be de klok zal voortaan om 6 uur wor den geluid. Zondag'zijn de II. Missen om 6 en om 9 uur; onder de Hoogmis van 9 uur zul len dan eemige kinderen plechtig wor den. aangenomen. LEIDSCHENDAM. Parochie van den K. Petrus en Paulus. Zondag: 3 uur Vespers; 7 uur Lof. Gedurende de Meimaand zal oip cLe da-, •gen, waarop geen Lof is, 's avonds om 6.30 uur een korte Meimaandoefening worden gehouden. Maandag 9.30 uur gezongen Huwelijksmis. Donderdag: 6.30 uur Lof ter eere van het 11. Sacrament. Zaterdag: 6.30 uur Lof on van 5—9 uur biechthooren. LEIMUIDEN. Parochie van den H. Joanne9 de Doop°.r. Zondag: Beloken Paschen; 6.30 uur Vroeg mis; 8.30 uur Hoogmis, waaronder eerst de kindéren tot de plechtige II. Com munie worden toegelaten en daarna ook anderen kunnen communiceerem. Onder de II.H. Missen collecte voor den St. Pie terspenning. Na den middag 2.30 uur I.of. waaronder - de Vernieuwing der Dcopgelo'hen en de Opdracht aan de H. Maagd en de lofzang Te Deum. Dinsdag; 7 uur de H. Mis in h:t Gesticht; Donderdag: na de*2de II. Mis gelegenheid om te biechten. Vrijdag: lste Vrjjdag der maand, toege wijd aan de vereering van het II. Hart van Jezus; 8.30 uur gezongen II. Mis. Zaterdag: 8.30 uur gezongen jaargetijde voor den Zeereerw. heer Joannes van der Hulst, weleer Pastoor dezer Parochie. Na die II. Mis -en des namiddags van 3.30 uur gelegenheid om te biechten. MEIJE EN ZEGVELD. Parochie van de H. Maria Geboorte. Zondag: 7 uur Vroegmis; 9 uur Catechis mus; 10 uur Hoogmis; 2 uur Lof. Maandag: dasre van devotie; feestdag van do II. Apostelen Philippus on Jacobus- en tevens ooening der maan Mei; 7 uur gezongen II, Mis. Dinsdag, 8 uur II. Mis; 12 uur Catechis mus. V/oensdag: 8 uur II. Mis; 12 uur Cate chismus. Donderdag: 8 uur II. Mis; 12 uur Catechis mus; nam. van 57 uur biechtgelegen heid, Vrijdag: eerste Vrijdag, toegewijd aan liöb IL Hart van Jezus.; 8 uur II. Mis. Zaterdag: 8 uur II Mis; na de II. Mis en des namiddags van 3.30—7.30 gelegen heid om te biechten. NIEUWKOOP. Parochie van de H. Maria Hemelvaart. Zondag: 7.30 uur II. Mis; 10 uur Hoogmis; half 2 Catechismus; half 3 Vespers. Maandag: 7 en 8 uur II. Missen. Dinsdag: 7 en 8 uur II. Missen. Woensdag: 7 en 8.15 uur de H.H. Missen. Donderdag: 7 en 8 uur II Missen Vrijdag: 7 uur II. klis; 8 uur gezongen II. Mis. Zaterdag: 7 en 8 uur II. Missen. NIEUWVEEN. Parochie van den H. Nicolaaa. Zondag: half 7 <Ie Vroegmis; lialf 9 de Hoogmis, waaronder do plechtige IL Communie. G edoofshfilijdenis en Op dracht aan hot 11. Hart van Jezus: dèa middags 2 uur plechtig Lof mot Doop beloften, Opdradb', aan Maria en To Deum. Zaterdag: 7 uur Marialof. Gelegenheid om te biechten: 's middags van 40 uur; 's avonds van half 8half 9. NOORDEN. Parochie van den H. Martinu9. Zondag: 7 uur stille II. Mis; 10 uur Hoog» mis; 2 uur Vespers. Maandag, Donderdag en Zaterdag de IL Missen om acht uur. Dinsdag: om 9 uur gezongen Rouwmis. Woensdag: om 9 uur gezongwi H. Mis vouw Bruidegom on Bruid. Vrijdag: om half 9 gez,eigen IT. Mis. Zaterdag: Biechthooren van 5—7 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1916 | | pagina 5