23 Augustinus Josephus Callier BUITENLAND. BINNENLAND. Uit Stad en Omgeving. 5e Jaargang No 1327. Bureau OUDE SINGEL 54, LEIDEN. Interc. Telefoon 935. Postbus 6. dit blad verschijnt elken dao, uitgezonderd ZON- EN FEESTDAGEN de abonnementspriis bedraagt met GRATIS POLIS Ongtvallen-Teraekertng en het GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD voor Letdeu 0 esnt per week ƒ1.10 per kwartaal; btj onze agenten 10 eent per week, 1J0 per kwartaal, franoo per poet 1 .SO per kwartnl. Afzonderlijke nummers J1/, eeirt, met Geflluetreerd ZemdagsMad S east Maandag Februari 1914. De ADVERTENTIEPRIJS bedraagt van I— 5 regels 0.75, elke regel meer 1 Boent Ingezonden mededeelingen van 1—5 regels 1.50, elke regel meer 30 cent. met gmSt bewijsnummer. BI] contract aanzienlijks korting. Groots letters naar plaatsruimte. Kleine Advertentlfingevraagde betrekkingen, buur en verhunr. koop en (geen handels-advertentlSn) 15 regels 29 tent, iedere regel nasar 5 esnt, betrekkingen 1—6 regels 80 eent, iedere reset meer M tent. Door de genade Gods en de gunst van den Apostolischen Stoel. BISSCHOP VAN HAARLEM, assistent-bisschop bij den pau selijken troon. Aan dc Geestelijkheid en de Geloovigen van ons Bisdom. Zaligheid in den Heer. !W!ij hebben de lichten aan den hemel uitgedoofd, zoo beroemde zich een be kend ongeloovige. Deze woorden, bi. G., bevatten wei is waar een dwaze groot spraak, want waarlijk zóó hoog reiken de krachten van ongeloof en omjgeloovigen nietmaar toch in zooverre ligt er waan- beid in, dat door het ongeloof de oogen zijner volgers worden verduisterd, zoodat zij onbekwaam worden om het licht der hemelsche waarheid te zien, en dan is het voor hen inderdaad alsof dat hemels sche licht zelf gedoofd war^ (Maar dan volgt daaruit ook noodzakelijk, dat zij voortaan alleen naar de aarde zullen, zien' immers wanneer zij ineenen geem^hooger geluk te mogen verhopen of verwachten, dan moet noodwendig al hun streven! uit gaan naar hetgeen hun de aarde geven kan aardsche genoegens* aardsche eer - de bron van dat alles aardschen rijkdom, Dat ongeloof nu, is in de laatste tijden op schrikbarende wijze toegenomen, en zoo is het niet te verwonderen, dat een wilde jacht naar geld door de oude heidenen reeds genoemd de gevloekte jer naar gou,d r—zich overal meer en meer vertoond.. Omdat ook wij1 in die ongeloovige wereld leven, loopen wij, reeds daardoor alleen, groot gevaar van in dien stroom te worden meegesleept, niets toch werkt meer aanstekelijk dan het voortdurend aanschouwen van. een slecht voorbeeld. En dat gevaar wordt grooter, omdat de rustelooze werk zaamheid van die wereldsche menschen ook de betergezinden willen zij niet al te zeer achteruitgedrongen- worden tot grootere inspanning van al hun ver mogens prikkelt, en dus hunne aanidacht op het aardsche vestigt meer dan anders noodig zou zijn, meer dan vroeger noo- was, zoodat ook zij allicht hun hoo- gere bestemming al te veel uit het oog gaan verliezen en de schade die zij lijden aan hunne ziel hun ontgaan zal, omdat het woord Gods, wat hen voor het dreigend gevaar zou "behoeden, volgens het H. Evangelie, door hen nog wel ge hoord wordt, 'maar dan als een zaad is, dat tusschen de doornen valt en door de bezorgdheid voor het aardsche wordt verstikt. Tegen dat gevaar hebben iWjij gemeend, u ten ernstigste te moeten waarschuwen met de woorden van onzen Goddelijke^ Verlosser JWjeest niet bezorgd bVo o r u w 1 e v e n, w a t g ij z u 11 eten, „n och voor u w lichaam, w a a r- «mede gij u zult kleeden; zoekt «eerst het rijk Gods en Zijne ge rechtigheid"1),, Om' echter niet' verkeerd te worden verstaan, willen wij de verklaring laten voorafgaan, dat na tuurlijk met die woorden des :H|eeren niet alle zorg voor onze aardsche behoef ten en voor ons hu'sgezin, zelfs njiet voor de/toekomst verboden is immers God zelf verwijst den zorgeloozen mensch naar de mieren, die in den zomer voed sel vergaderen voor den wintervan den Zaligmaker zeiven verhaalt het !H|. Evan gelie, dat (Hij de aalmoezen Zijner volge lingen door den Apostel Judas liet bewar. ren en de Apostel 'Piaulus zegt, dat hij, 'die geen zorg draagt voor de zijnen en vooral voor zijne huisgenoioten, erger is dan een ongeloovige, omdat hij een plicht verzuimt, door de liefde opgelegd. Niet alle zorg is dus verboden maar al leen de ongeregelde zorg, en zooi rijst van zelf de vraag wanneer is onze zorg ongeregeld |H|et woord ongeregeld geeft eigenlijk reeds het antwoord op die Vfaagw Immers het is in strijd met een goeden regel, wanneer wij bij onze zorg [vat het zwaarste is niet het zwaarste laten wegen, wanneer wij het eerst nioo- dlge ten koste van het minder noodige of van het wenschelijke zouden verwaarloos- ^n< En nu kenpen wij de woorden van Unzen Heer, .Die ons op het unum ne- Cessarium het eenig noodige heeft gewezen, ,Die ons geleerd heeft eerst en vooral het rijk Gods en de gerechtigheid te zoeken, Die ons heeft gewaarschuwd voor de dwaasheid, scha de te lijden aan onze ziel zelfs al kon den wij daardoor ide geheele wereld win nen., Welnu, dat eenig noodige is dat beste deel waarvan de Zaligmaker zegt, dat het ons niet lean ontnomen worden en nu zou het toch zeker wel een onge regelde, dus een verboden zorg zijn, als wij die onvergankelijke goederen des hemels in de waagschaal zouden stellen voor de zeker voorbijgaande goederen dezer aarde het zou toch zeker wel een ongeregelde dus verboden zorg zijn, als de bevordering van het rijk Gods door de gerechtigheid, d* z. de heer schappij van God over ons eigen hart en over de wereld buiten ons door de heiligheid, ons minder zou wegen dan al het andere, wat door God \zelven i1 den eenige, die <de werkelijke waarde van alles kent beschouwd wordt als een toegifthet moet toch wel een on geregelde dus een verboden zorg ge noemd worden, als wij het bezit der wereld en welk een klein gedeelte der wereld kunnen wij slechts bezitten 1 r-. als wij het bezit der wereld stellen bo ven onze ziel, alsof welk bezit ook nog eenige waarde kan hebben voor den be zitter, die zichzelven verliest en daarmede zelfs de mogelijkheid van te bezitter.. Diit allen is duidelijk, zoo duidelijk zelfs, dat wij geneigd zijn te zeggen ook al had onze Goddelijke Verlosser ona niet daarop gewezen, dan nog zouden wij het wel geweten hebben* Zeker. ,b|, G„ het is overduidelijk, en toch, hoevelen zijn er helaas 1 ook onder ons i voor wie winst behalen het meest noodzaken lijke schijnt, en die zich daarom allerlei onrechtvaardige handelingen veroorloven!, somtijds onder het voorwendsel, dat dit gebruik iseen gebruik, natuurlijk in gevoerd juist door degenen, voor wie geen beter deel, dat hun nooit zal ont nomen worden, bestaat; hoevelen ook onder ons, voor wie winst behalen zoo zeer hoofdzaak is, dat zij Gods gebod vergetenweest indachtig, dat gij den Sabbatdag heiligt; dat zij handelen, alsof zij niet de eer en het geluk genoten, te behooren tot de Hi, Kerk, door God gesteld om ons teleeren al wat <H|ij wil, dat wij zullen onder houden. Zeker overduidelijk is de regel, dien wij moeten volgen bij onze zorg voor het aardsche, en toch, hoevelen zijn er niet, die er desnoods het rijks Gods, de heerschappij van God over de wereld, aan wagen, als zij maar geen schade lijden, of als zij meenen winst te kunnen behalen aan die dingen, welke God ons wel in voldoende mate zal toewerpen, wanneer wij qp de eerste plaats Zijn rijjk, de gerechtigheid, zoeken. Zeker, nog eens, het is overduidelijk, dat onze ziel ons meer waard moet zijn dan een heele wereldmaar waaromi zijn er dan zoovelen i en ook onder oins schijnen het hier en daar geen zeldzame uitzonderingen ;meer te zijn - die liever hunne ziel verspelen, dan hum| kleinie wereld te moeten deeleri met een talrijk nageslacht 1 Doch genoeg, ieder uwer, B|, G., kan voor zichzelve genoegzaam1 aanvullen wat iwij hier slechts aanstiptenen daar om roepen wij ,U liever toe met al den ernst, die in ons isdit alles is niet meer christelijk, 'tis zuiver heiden dom, en dit is niet een persoonlijke opvatting van ons, of van een of anderen al te strengen geestelijken schrijver,waarv- over men zich gerust heen kan zetten; neen, het zijn de woorden van Christus zelf: haec omnia gentes inquji- runt: voor dit alles zijn de heidenen bezorgd* Een christen moet er zijn eer in stellen, dat hij God zijnen vader mag noemen; en die God^ onze vader, gaf ons het meerdere: ons lichaam, ons leven, waarom zou 'Hjij het pns aan het {mindere: voedsel en kleeding laten ontbreken? [Hüj, onze Vader, weet toch, dat wij dit alles noodig hebben. Scitenim Pater ves- ter quia his omnibus indigetisi, Het is heidensche twijfel aan Gods va derlijke voorzienigheid, wanneer wij uit bezorgdheid voor het aardsche verzuimen Hem te dienen of meenen, dat wij wel het onmogelijke doen kunnen,- meenen twee heeren: én God én den mammon te kunnen dienen; het is niet meer chris telijk, maar heidensch ongeloof, te mee nen, dat de natuur voor het voedsel der vogelen en voor de heerlijke kleedij der leliën zorgt en dat de zooveel hooger- staande mensch buiten pod om voor zichzelven moet zorgen; het is heiden dom, te meenen of te handelen alsof gij meendet, .dat al uw zorg u iets zal baten, veneer God niet voor u zorgt, en dat aan Zijn zegen niet alles is gelegeneen christen toch weet en deukt er aan, en handelt er naar, dat hij zonder Gods hulp ziczhelyen en de zijnen niet voor schade behoeden, niet in het leven houden kan, evenmin als hij zijne lengte met een el kan vergrooten; een christen denkt er aan, dat hij tevergeefs werkt, als God zijn huis niet bouwt; dat zelf9,wan neer hij zich door veel zorg en arbeid rijke goederen verzameld zou hebben, die Heer van dat alles deze rijkdommen op allerlei wijzen kan verloren doen gaan, ja, dat God, de Heer van leven en dood, op het oogenblik, waarop wij ons tevre den en gelukkig gevoelen over het wel slagen van onze zorgen, tot otns kan zeggenStulte hac nocte animam tuam repetunt a te; Dwaasl nog dezen nacht zal uw leven van u worden opgeëischt; quae autem parasti, cujus eruint? en al wat gij gewonnen meendet te hebben, zal het „uwe niet meer zijn* Daarom, J3|, O., alleen christelijk en dus gelukkig en wijs is hij, die vóór en boven alles God9 rijk i zoekt en Zijne gerechtigheid in het vaste vertrouwen op de goddelijke belofte, dut al het andere hem zal worden toegeworpen; christe lijk en dus gelukkig e:„- wijs alleen hij, die zich hier in dit leven schatten weet te vergaderen voor den hemel, schatten, die door niets kunnen verlorenl gaan, die door niemand kunnen worden ^geroofd; voor die schatten moeten wij zorgen, voor die schatten moet ons niets jte zwaar vallen, moeten wij alle offers over hebben, want niets hier op aarde kan in vergelijking komen met hetgeen God heeft bereid voor degenen, die (Hiem alleen hebben gediend en vóór alles Zijp rijk, Zijn verheerlij(king hebben gezocht* In den aanstaanden Vastentijd, dien tijd van gebed en van versterving, welke het gebed zoo krachtig maakt, zult gij, B. G. naar Wij vertrouwen, veel bidden, veel voor u zeiven, maar ook veel voor de u omringende wereld; zij dan uw voortdurend gebed: adveniat reg- num Tuum, Laat toekomen Uw rijk; maar zij dit dan ook werkelijk een gebed d.i. een begeerte des harten, een ernstig verlangen naar Gods rijk, naar de heer schappij van gerechtigheid op aarde, en begint althans zooveel in uw vermogen is, bij u zeiven die heerschappij van God te vestigen of te versterkendan zal Gods rijke genade u verder helpen, om dat die begeerte, die wensch in volkomen overeenstemming is met Zijn H. Wil; en wanneer die wensch, die H. Wil Gods vervuld is in u, dan zult gij niet alleen den verderfelijken invloed der wereld voor ,u zeiven niet behoeven te vreeH zen, maar zal ook van ,u een gezonde invloed uitgaan over geheel uw omgeving en kracht bijzetten aan het gebed, wat gij voor anderen stort I Voorts bevelen Wij in uw gebed aan onze H. Moeder de Kerk, die onder het herlevende heidendom zoozeer lijdt, ons vaderland, waarin zoovelen er trotsch op gaan, tot geen godsdienst meer te behoo ren, onzen H, Vader den Paus, die zoo gaarne alles in Christus hersteld zou kien, onze geliefde Koningin, die ook tot richtsnoer koos: Christus vóór alles, Haar en Haar Koninklijk Huis, in één- woord al uwe wereldlijke en geestelijke overheden, en vergeet daarbij Ons niet, die uit bezorgdheid voor uw hoogste goederen iederen dag al onze gebeden 'aan God opdragen. En zal dit ons herderlijk schrijven op den Zondag Quinquagesima in alle tot ons Bisdom behoorende kerken, alsmede in de kapellen, waarover een Rector is aangesteld, op de gebruikelijke wijze Worden voorgelezen. Gegeven te Haarlem, den lóden Febr. 1914. I I I I 1 t AUGUSTINUS JOSEPHUS, i iBisschop van Haarlem. Op last van Z. |D. Hoogwaardigheid, H. A. Th. van Dam, Secretaris. 1) Matth. VI, 25 en 33. ALGEMEEN OVERZICHT. Het Eucharistisch congres dat dit jaar te Lourdes gaat plaats vin- den, belooft een groote acte van trouw en liefde aan onzen Heer en Zaligmaker te worden. I I De H. Vader heeft aan alle geloovigen in de geheele wereld de gunst verleend om de aflaten van het congres te win. nen door deel te nemen aan acten, fees ten of ceremoniën, die met hetgeen te Lourdes geschieden zal, overeenkomen. De vrijmetselarij zoo schrijft het Journal de la Grotte, heeft Jezus Chris tus willen onttronen en zijn koningschap overal verwerpen. Daarom moeten wij dit koningschap doen schitteren op onze altaren, in de zielen en onder de vol ken, door een wereld-eerbetoon aan den Konino1 der natiën, in het Sacrament, waardoor zijn Liefde zijn Goddelijk be wind uitoefent over geheel de mensch- heid. De vijanden Gods hebben zich bediend van den stoom en de electriciteit omi 'over de geheele wereld als het ware een net te werpen van haat en de volkeren mee te sleepen in hun samenzwering tegen Ood en Zijn Gezalfdewij moe ten met dezelfde middelen van den voor uitgang over de wereld als een net van liefde werpen, waardoor zij wordt ge vangen in de banden van onzen God en haar teruggeven aan Jezus, die de geheele wereld als een erfdeel heeft lont- vangen. i iDe geheele aarde moet tot een groot wierookvat worden, waaruit ojj hetzelf de uur, denzelfden dag als te Lourdes de geur opstijgt van hetzelfde geloof, de zelfde liefde, dezelfde aanbidding van denzelfden Ood en Zaligmaker in het Allerheiligste Sacrament, onder een ge lijktijdig eerbetoon van de volken, saam- gesmolten in één zelfde gedachte en elk pit naam van 't eigen vaderland eeb brengend aan het Hart van den Zoon, Koning en Heer der Natiën, door de handen zijner onbevlekte Moeder. Door Z. E*. H. den Bisschop van Na men als voorzitter van het permanent Comité en mrg. Schoepfer, bisschop van Tarbes en Lourdes zal aan de bisschop pen der geheele wereld worden mede gedeeld, welke geestelijke voorrechten de Paus aan de werkelijke congressis ten en die van begeerte zullen worden verleend. En dan zal de geheele katholieke we reld zich zeker haasten om deze deel achtig te worden. In net plaatsje Saint-Vincentj bij Saint- Coulomb (arrondissement Saint-Malo), heeft Vrijdagmiddag een aanslag op een pastoor den 67-jarigen abbé Taillefert, plaats gehad, De geestelijke bevond zich in de kapel, toen een onbekende met een on gunstig uiterlijk binnentrad en den pries ter wilde spreken. Deze verzocht hem( naar de pastorie te gaan en daar te wachten, De abbé knielde nog even voor het altaar neer, toen de onbekende zich plotseling op hem wierp en met een mes een steek in den rug tusschen de schou ders toebrachj. De abbé had nog de kracht den kerel vast te grijpen vóór hij ten tweeden male kon steken. Hij sleurde den aanrander, die zich hevig verzette), naar het marktplein voor de kerk, waar de dorpelingen toeschoten en den boef naar het gemeentehuis van giain(-Coulamb brachten. De aanrander bleek te zijn een 30-jarige zwerver, Michel genaamd, Hij verklaarde anarchist te zijn en "uit haat tegen de priesters gehandeld te hebben, Nadat het parket ter plaatse een onder zoek had nigesteld, werd Michel naar de gevangenis van Saint-Malo overgebracht De toestand van den geestelijke is tame lijk gunstig. Betreffende de beroering in Zweden wordt gemeld, dat de koning een dank betuiging gericht heeft tot allen, die hem hun instemming hebben betuigd: „Uit alle deelen des lands, van vereenigingen en van personen uit alle klassen der maatschappij", schrijft de koning, „zijn den laatsten tijd duizenden adressen, brieven, telegrammen en bloemen binnen gestroomd, welke getuigen van een ge negenheid en vertrouwen, die de ko ningin en mij diep hebben getroffen. Tot allen in welke stad of plaats ook, wensch ik bij dezen een woord van innigen en hartelijk geineenden dank uit te spreken. Met hen allen stem ik in in de bede; God behoede ons geliefd vaderland!" Tegen gisteren waren weer overal groote vergaderingen uitgeschreven. Aan alle aanvragen om toegangsbewijzen kon nauwelijks worden voldaan, In de „Frankf, Ztg." vinden wij een brief uit Stockholm, waarin wij lezen, dat zelfs de partijen van links toegeven, dat het nieuwe extra-parlementaire kabinet bestaat uit mannen, die persoonlijk tot de bekwaamsten en de besten behooren. GEMENGD. Te Kaap Haïti thans geheel inge sloten door de troepen van generaal Charles Zamor, een broer van den nieu wen president, heerscht een paniek onder de bevolking, daar het le gertje van Theodore, dat in geen weken soldij heeft ontvangen, neigingen tot plundering begint te toonen. De Ame- rikaansche kanonneerboot Wheeling, heeft matrozen aan land gezet, om de buitenlanders te beschermen. Volgens de New-York Herald zal The odore trachten zich door de troepen van Zamor heen te slaan en naar Ouanamin- the af te trekken. Het Journal verneemt uit New- York, dat men er, na talrijke vruchteloo- ze pogingen, eindelijk in geslaagd is den mlllionair Rockefeller een dwangbe vel wegens 62 millioen francs achterstallige belastingen in handen te spelen. Het is een jonge regeerings- ambtenaar, die hierin door een list ge slaagd is. Toen hij, een uitstekend dan ser, eenige;: tijd geleden met een nicht van Rockefeller gedanst had, wist hij zich een uitnoodlglng te doen geven om op een der soirée's van den mil- lionnair te verschijnen. Men stelle zich diens verbazing voor, toen de jongeman van dit bezoek gebruik maakte, om hem het dwangbevel persoonlijk te overhandi gen, zoodat nu aan alle voorwaarden der wet voldaan is, om den millionnair bij niet-betaling, gerechtelijk te vervol gen. In Leithrim en Roscommon (in Ierland), zijn 1000 acres (1 acre is 1/3 H.A.) overstroomd. De wegen zijn onbegaanbaar en op vele plaatsen zijn de bewoners van het verkeer met de omliggende steden afgesneden. Ih de buurt van Carrich en Shannon maakt de bevolking aanstalten om te vluchten. Te Carrich staan de straten onder water en het water wast nog steeds. De aan het koren en het hoot aangerichte schade is groot Er is een inwoner omgekomen. R.K. Middenstandsfederatie. Men schrijft wit Limburg aan de >,Msbd*" Naar wij vernemen, staat op de agenda der aanstaande jaarvergadering van den, R, K. Limb, Middenstandsbond een punt Verkiezing van een lid voor het hoofd bestuur wegens aftreding van den heer H|< ifciermens-Moons. Ofschoon de heer jH'ermens-Moons yoo;r de middenstandsr organisatie in ons land zeer groote ver- diensten heeft, moet dit punt) op de agenda van den Limburgschen bonjd toch worden toegejuicht*. De heer Hermens-MoQ ns is, n.l. de algemeene secretaris van den neutralen Middenstandsbond* en ai)u werd voor Ide totstandkoming van de federatie der vijf diocesane iHanzebonden oon, gevorderd* dat geen hoofdbestuursleden tegelijker tijd lid zijn van den neutralen! bond. Nu weten wij niet, of dit voor den heer H^rmens-Moons een motief is geweest om als (lid van het Limb* hoofdbestuur te bedanken* Zoo ja, dan moet dit op Jzich in (dezen ^eer |geachten jniddenstands- leider geprezen worden* Nu staan "de zaken geheel zuiver en is elke hinderpaal voor de federatie weggenomen. Alle Hanzebonden hebben thans "de banden met den neutralen bond verbro ken; zoodat de zoo lang verbeide R. K. IMiddenstandsfederatie nu wel spoedig haar beslag krijgen zal. LEIDEN, 23 Februari. Het Leidsch ziekenhuis. Bij een wetsontwerp tot verhooging van hoofdstuk V der Staatshegrooting

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1914 | | pagina 1