20 BUITENLAND. BINNENLAND. Uit Stad en Omgeving. 4e Jaargang No. 1201. Sou/tout Bnreeu OUDE 8INQEL 54, LEIDEN. Interc. Telefoon 935. Postbus 6. BLAD VERSCHIJNT ELKEN DAQ, UITGEZONDERD ZON- EN FEESTDAGEN DE ABONNEMENTSPRIJS bedraagt met GRATIS POLIS Ongevallen-verzekering het GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD voor Leiden 9 cent per week 10 per kwartaalbij onze agenten 10 cent per week, 1.30 per kwartaal. Franco post 1.50 per kwartaal. Afzonderlijke nummers 2V, cent, met OeTlIustreerd Zondagsblad 5 cent Zaterdag September 1913# De ADVERTENTIEPRIJS bedraagt van 1—5 regels 0.75, elke regel meer 15 cent Ingezonden raededeelingen van 1—5 regels 1.50, elke regel meer 30 cent. met ewijsnummer. Bij contract aanzienlijke korting. Qroote letters naar plaatsruimte. Kleine Advertentiöngevraagde betrekkingen, huur en verhuur, koop en verkoop (geen handels-advertentiën) 1—5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent; aangeboden betrekkingen 1—5 regels 50 cent, Iedere regel meer 10 cent. Dit nummer bestaat uit TWEE BLADEN en een GEÏLLUS TREERD ZONDAGSBLAD. Comisch verweer. :en „Permanent Comité van Verweer'* nengesteld uit het personeel van het iscoop-bedrijf te (Rotterdam, verspreidt laar op groote schaal een „prptest"{ [en de bekende bioscoop-verordening de Maasstad. Kan deze verordening zegt artikel 1 ',Het is aan ondernemers verboden, de van hunnentwege gegeven licht- :lden-vertooningen kinderen toe te laJ ;Dit verbod is niet van toepassing, kinderen die den leeftijd van zestien en hebben bereikt." Terwijl artikel 2 inhoudt: Het verbod van Art 1 is mede nief toepassing, indien de vertooning inelijk voor kinderen bestemd is en, le. op hetgeen vertoond wordt, voor- schriftelijke goedkeuring is verkre- van de door Burgemeester en Wiet- llders aangewezen persoon of "perso- t; ,2e. bij den ingang van de door d'e tooning bestemde lokaliteit en op de strekte toegangsbewijzen op duidelijk' htbare wijze is vermeld, dat de ver-, inlng voor kinderen bestemd is." Wie nbevooroordeeld deze bepalin- leest ?al tot de Conclusie komen,, ze louter ten gevolge kunnen heb- het verwijderd houden van kinderen; neden 16 jaar iuit voorstellingen, waar- te niet behooren, want dergelijke kin- in dienen 's avonds op bed te liggen, - [escheiden nog van het feit, dat vele; )ote-menschen-films voor hün oogen: es behalve geschikt zijn. In de kinder- orstellingen kunnen die jeugdige kijk- tigen prentjes genoeg zien. T| Volgens het „Permanent Comité van, rweer" echter zegt de verordening" tot bioscoopondernemers: „Gij zult uw ik aan kant doen," want „tot een ge-. >ne voorstelling kan geen moeder wor- toegelatcn, als zij.... een zuigeling 'den arm1 heeft." Aldus inrollen ernst het protest, welks stellers beter deden uit zichzelf tot >'n 'moeder te Heggen'laat Idiat wiurmp- In zijn wiegje en wacht met (uitgaan gé tie zorg eens aan een ander kunt iver trouw en. Zoo'n raad ware echter alles behal- fflodern. Uitgaan moeten de menschen heele familie moet b.v. Zondags- >nds naar de bioscoop kunnen, dan! ken de ondernemers goede zaken. Nu kinderen er niet in mogen, nu maakt protest zich opeens bezorgd over gezinslevenmoeder en vader zullen nen gaan en de kinderen aan hun lot erlaten óf vader gaat alleen uit. Welk een bezorgdheid! Of het gezins- en ook gebukt gaat onder verslaafd- el aan de bioscoop, daarover bekom- rt zich het protest niet. Zoolang de bbeltjes maar in de cassu rollen, ziet et permanent comité van verweer" ïn bezwaren. Hei protest roept ook triomfantelijk dat immers op de films het kwade 'relt gestraft, het goede beloond. Is niet „een stukje opvoeding, een kje paedagogie, spelenderwijs, we iden haast zeggen ztenderwijs gege- i?" Een drogredeneering, anders niet. De ns toch beelden dat kwade vóór 't straft wordt (eerst zóó dadelijk uit, ge- zulke grove effecten, dat het goede door verstikt wordt. Het „comité van rweer" ziet zulks natuurlijk niet in, iar toch is het zoo. Het protest komt ook Oip voor de vrij- id: Mag een vader niet zelf beslis- 1 „in ons vrije, sinds 10Q, jaar onafhan- l'jke Nederland"!, waarheen hij zijln •d wil meenemen? Deze vraag zou ad rem' wezen, indien e vaders verstandig waren. Wijl zij dit hter geenszins zijn getuige het kin- rgekriel bij verkeerde films is wat [ding ook voor hen zeer goed. En deze' 'jgen ze nu te Rotterdam* van de veror- '"Lg, welke spoedig in alle andere eden navolging moge vinden. ALGEMEEN OVERZICHT. Eindelijk dan zal het vrede worden tusschen Turkije en Bulgarije In het protocol over de grens, dat de Bulgaarsphe en Turksidhe gedelegeerden gisteren hebben geteekend, staat, dat de grens begint bij de judtmondjing van de rivier Rasowa aan de Ziwarte Zee, even ten "Noorden van Agios ^tefanos dus,. De nieuwe grens volgt den loop van de rivier Rasowa stroomopwaarts „en ont moet 'bij Diede Agatsji de oude grens,. Deze volgt zij tot Soedzjah (een afstand van ongeveer 45 KM-)* Vervolgens loopt zij 2 K.M. zuidwaarts Moestafa Pasja en 2 K-M. oostwaarts Ortakeui voorbij 'en ontmoet **e Mandra (15 K-M. stroom opwaarts van Demotika) de Maritsa, welke rivier zij volgt tot de Egeïsche Z,ee, De rechteroever van de Maritsa vormt de grens,. Nu blijven nog de kwesties van de na tionaliteiten en die van de krijgsgevan genen. Over 'de eerste kwestie is men, zoo wordt gemeld, tot overeenstemming gekomen, hetgeen wel zal willen zeggen, dat de Bulgaren den eischi der .Jurken hébben ingewilligd, dat iedere Moham medaan, woonachtig in het door Bulgar rije ingelijfd gebied, gódurerude de eer ste vier jaren het recht zal (hebben de Turksphe nationaliteit aan te nemen. Op het stuk van ,de (krijgsgevangenen schijnt men het nog biet eens te zijin. De Bulgaarsche gedelegeerden, zoo heet het in het offioieele beriidht uit Konstan- tinopel, wachten op instructies uit Sofia over de uitwisseling van de krijgsgevan genen en de schadevergoeding. Naar men weet, wil Turkije, dat Bul garije de kosten draagt voor 'het onder houd van de Turksche krijgsgevangenen. De President der Fransche republiek, de heer Poincaré' heeft een reis gemaakt door Frankrijk, doch op dien tocht geen erikele 'kerk bezocht. Naar aanleiding daarvan schrijft de „Univers" o.m. het volgende „Gedurende zijn auto-tocht hééft Poitih caré veel mooie dingen gezien. Maar vande vele monumenten, welke die prachtige landstreek'bezit, heeftIhijl juist de meest opmerkelijke niet bezocht. Men begrijpt, dat wij de kerken bedoelen. [Het was hem nauwelijks vergund in het voorbijgaan een steelschen blik er op te slaan. De Politiek, die zijn wagen leidde, voerde hem vlug er voorbij ze verbood hem die tempels binnen te gaan. 't Is omdat die historische monumenten nog niet dood zijln als zoovele andere. Zb hebben, (God zijltianE hun ziel en hun leven behouden; de lamp .van het geloof is nog niet gebluscht voor het heiligdom. Poincaré kon met 'onbezorgd gemoed de oude kasteel'en bezoeken, wier ge schiedenis vergeten is em die zelfs door spoken niet meer worden bewoond. In de levende tempels, hoe oud zijl ook mo gen zijn, zou Poincaré verplicht geweest zijn ;Hem te groeten, die ze eeuwig be woont. Maar de republiek, die hij Pelf op een toeristen-reis blijft vertegenwoor digen, kent geen God..w.. De liberalen, die zooveel hoop én zelfo al hun hoop op Poincaré gesteld hadden, hebben zich discreet, o 'heel discreet, beklaagd, dat het bezoek der kerken zoo stelselmatig van het program was- ge weerd. Maar den laatsten dag van den reis heeft één bericht hen toch op doen springen van vreugde. Mevrouw poin caré had te Toulouse de kathedraal be zocht van St. Servin! iDe liberalen kunnen waarlijk niet meer eischen. 'Het is een succes voor hen. En wij, zoo besluit de „Univers" ironisch, zouden niet durven zeggen, dat het ons niet voldoet; het zou weer gelegenheid geven te beweren, dat wij nooit tevreden zijn." Een treffend staaltje van de waarheid, dat tevredenheid en ge'luk lang niet altijd samengaan met rijkdom en adel, 'biedt onsi de treurige geschiedenis die zich heeft afgespeeld met prinses Sof ie van Saksen-Weimar-Eisenach. Te Heidelberg heeft men haar in het paleis haars vader dood in .haar kamer gevonden. „Ten gevolge van hartverlam ming" heet het officieel. Maar het ver raderlijke schot, dat vroqg in den och tend het heele paleis sn opschudding gebracht zal hebben, heeft de waarheid pifgebracht. Zij heeft zich zélve het leven ontnomen, naar men vrij algemeen aanneemt. Volgens enkele bladen echter zou zij vermoord zijn. De prinses stond bekend als „levens lustig". Maar hoevclen loopen er roiid, onder wier oppervlakkige levenslust schuilt 'n innerlijke levensmoeheid. De ongelukkige moet tot 4ezeri daad bewogen zijin, dooijdat haar familie zich verzette tegen een huwelijk beneden haar stand. - Mr. Kolkman, De Haagsche correspondent van 'de „Tijd" schrijft: Ik genoot heden de eer van een kort onderhoud met den oud-minister mr. Kolkman, en wel naar aanleiding van het bericht, dat de Staten van Overijsel hem het lidmaatschap der Eerste .Kamer zouden aanbieden. M^n heeft dit bericht „uit de lucht gegrepen" genoemd, maar dit is niet juiist. D;e neer mr. Kolkman is wel degelijk voor de functie aange zocht, maar hijl heeft gemeend daarvoor te moeten bedanken, |(Wat intusschen weer niet zeggen wil, dat hij zich voon- goed uit ide actieve politiek terug ,wü trekken. Integendeel zou niets hem aangenamer zijn, dan in de gelegenheid te worden gesteld op een bevoegde plaats zijn fin.an- cieele politiek nog eens. te stellen tegen over die van hei nieuwe, kabinet esi zich te verdedigen tegen de snoolde aanvallen, tijdens de verkiezingscampagne op zijh financieel beleid gedaan. De heer Kolk man zou er echter niet in bewilligen, dat eenig zittend! lid der Tweede Kamer te zijnen behoeve zijn zetel zoui beschik- baar stellen. Wettelijke bestrijding 'der oneerlijke concurrentie. De Leovereeniging te Utrecht besloot eenMnotie to forniuleeren, daarin leed wezen wordt Uitgesproken, dat de troon rede niet bevat een aankondiging van (maatregelen tegen oneerlijke concur rentie. De motie zal verzonden worden naar den diocesan en (Hhnzebood in het Aarts bisdom, met het verzoek ze ter kennis te brengen van den Minister van Justitie zoo mogelijk in samenwerking met an dere diocesane Jdanzebonden als één groot protest van den 'geheelen Kaïtho- lielken Nederlandschen middenstand, Tweede-Kamerleden, En de heer jhr. mr. Victor de Stuere èn de heer A. N. Fleskens zijn wegen9 ongesteldheid verhinderd de vergaderin gen der Tweede Kamer bij te wonen. Ingetrokken wetsontwerpen. De minister van Landbouw, Nijverheid en (Handel heeft ingetrokken de wetsont werpen le. betreffende de organisatie van de Rijksverzekeringsbank2e, hou dende bepalingen betreffende de staats zorg voor ide paardenfokkerijl; en 3c. tot aanvulling van hei Xde hoofdstuk der Staatsbeigrooting: voor 1907 (Weuv loosheidverzekering). Zoo blijft er werk aan dent winkel. KORTE KRONIEK. |Het Vredespaleis Werd in de afge- loopen week bezocht door 7209 personen, Des Zaterdags en Zondags is het ge bouw voor het publiek gesloten. LEIDEN, 20 September. Propaganda-vergadering van St. Gerardus Majella. Gisterenavond was in het Bondsge- bouw een propaganda-vergadering be legd door het R.K. Kleermakersgild^ „St. Gerardus Majella". De bijeenkorhst was zeer goed be zocht. De voorzitter, de heer J. Warmer dam, opende met den Christeüjken groet en heette allen welkom. Spr. constateerde met vreugde den vooruitgang van het gilde en d eeldie mede, dat deze vergade ring belegd was om den tegenstaindiers te toonen, dat de katholieke organ is(atie- mannen hun geen kwaad hart toedragen en hun te leeren, dat de katholieken liet verwijt, dat ze loopen aan den leiband der geestelijken, niet verdienen. Het woord werd daarop gevoerd door den heer (Wj, Mooijman uit Rotterdam, die sprak over „Waarheden van onzen tijd". (Spr. wees erop, dat de waarheden van onzen tijd teruggevonden worden in de teekenen des tijüs. Een voornaam teeiken van onzen tijd is de vooruitgang djer vak beweging. Spr. noemt liet een gelukkig verschijnsel ,dat ook de kleermakers en naaisters zich gaan vereenigen. De geest van onafhankelijkheid onder de kleerma kers bracht hen niet tof maar vanHde vakbeweging. Maar er 'kw^m een tentoon stelling van huisindustrie, een werkje van Brusse, en toen werd eens bekend, dat er in ons land zoo talloos vele slaven van den arbeid zijn. Spr. wees op het uit Engeland overgewaaide sweeting-sy- steem, het' uitbuiten van de arbeiders door de ellendige confectie. Kleerma kers zijn hun eigen concurrenten geweest ten gevolge yan hun onafhankelijkheid. Zoo ging dat vak naar beneden door de kleermakers zelf, omdat ze szich niet ver- eenigden. Als wij onzen medearbeidlers alleen hun stukloon verhoogen, doen we nog niet genoeg. ,W|e moeten onzen medearbeiders voor oogen houden, hoe zij zelf de dupe zijn van 'dat confectie- goed, dat ia de uitstalkasten, te koop staat. Spr. noemt het huiswerk de pest. De firma Kattenburg te Rotterdam heeft een atelier. De arbeiders sloten met die firma een collectief dontraeft [en (verdieneln een minimum-loon van f 18, zonder dat ze behoeven t e zorgen vpor fournituren, houtskool; enz. -enZ. Spr. zette uiteen, dat alom de vakbe weging besproken wordt. Als we dat teek en overal ontmoeten, dan. vraagt feoen zich af, hoe het mogelijk is, (dat nog zoovelen ongeorganiseerd blijven. Spr. betoogt uitvoerig de noodzaak dj er or ganisatie. Wie buiten de ..organisatie staan zijn klaploopers. (Applaus) Aan de hand van die „Encycliek yan Leo XIII toont 6pr. aan, dat aan de ar beiders als het warq een slavenjuk werd opgelegd, ook aan de kleermakers; dji-c soms 110 ,uren moestem of nog moeten werken in de zeven dagen. Hpe dik wijls is er al op aangedrongen, van de kleermakers niet zoo ontzettend veelte eischen. Dat kan alles .anders worden, als de kleermakers zich gaan vereenigen. Leo XI11 heeft hier den weg gewezen, hefgcen spr. breedvoerig en zeer duide lijk uiteenzet aan de hand vande„Rerum Novarum". Ten gevolge yan het achter komen der kleermakers zijn er voor hen geen beschermende wetten gemaakt zooals voor zoovele andere arbeiders, de regeling van onzen arbeidstijd en de regeling onzer rechtspositie laf en te wenschen overspr. geeft hiervan (schrik kelijke voorbeelden. Dat alles komt, p|pt- dat er geen organisatie onder ons was. Daarvan in de willekeur in ons bedrijf iet gevolg. Maar er komt verbetering. De hoog moedswaanzin is er bij velen der onzen nog wel niet uit, maar wie zullen 'ier( tegen strijden. Niet alleen moet gezorgd voior liooger loon, maar vooral voor verkrij ging uwer rechtspositie ie|n het vestigen van kameraadschap, yan solidariteit ondier de vakgenooten. Ook wij moeten kómen tot regeling onzer arbeidsvoorwaarden, tot arbeids contracten, tot scheidsgerechten. Al die veranderingen moeten komen door dje vakbeweging, gelijk Leo X III alweer zoo juist gezien heeft. Wee den eenzamen kleermaker. Maar er is veel wat de vakbeweging inden weg staat. Er zijn nog veel patroons die een hekel hebben aan Ide vakbeweging, die haar tegenwerken. Er zijn er ook, gelukkig, die reeds kennis maakten met de vakbeweging. |Spr. bedoelt de acties in Amsterdam en Groningen iqn Ide sa menwerkende commissies van actie in verschillende steden van ons. land. Als een werkgever zichi verzet, dam xsi aan u het recht, h(em tot réden1 te brengen. Maar ieder moet vereeni'gt zijn .daar, waar hij behoort. Staan we op het stand punt van den klassenstrijd, dan behooren we in -den Algemeen en Kleermakersge- zellenbond. Maar staan we .op Katho lieken grondslag ,dan moeten we ons wenden tot de katholieke organisatie, welke voor de kleermakers is St. Gerar dus Majella. Niet alleen wij ^xok ,de sociaal-democraten getuigen, dat er dpor de vakbeweging loopt een diepe schei dingslijn van het beginsel. Maar de vak organisaties yan verschillend beginsel kunnen elkaar toch de hand rei.ken eu dat gebeurde reeds met succes; spr. wijst op de actie der typografen en der tabaks bewerkers. De katholiek moet zich vereenigen op katholieken grondslag, omdat de Paus van Rome dat voorschrijft en omdat daarin ons beginsel m°et behJOiUdl.en blijven. i Spr. wekt jn een geestdriftige perora tie allen op voor deze groote gedachte het seheppen van geregelde arbeidsvoor waarden voor den kleermakersgezel, op1- dat deze op behoorlijke wijze kunne leven zonder groot en kommer. ^(Lang durig applaus). Na het dankwoord van den voorzitter volgde h et Debat. •Wanneer wij onzen lezers mededeel en, dat de discussies gerekt werden tot pn- geveer middernacht, dan zullen zij het ons niet euvel duiden, djat wij van die besprekingen geen uitvoerig verslag ge ven. iW|ij zouden er .meerdere kolommen jvan ons Wad mee ffibeten vullen. De eerste debater, de heer Koster, vroeg, wat het beginsel to maken heeft met brood. Wij strijden, zei hij; eenvou dig voor betere .arbeidsvoorwaar,deo en daarmee heeft het beginsel niets te ma ken. Spr. beweerde, dat dje klassenstrijd bestaat of men wil of niet «n dat hef kapitalisme de wereld uit BJoet. Iemand die n:ei werkt, heeft gcvi* recht op cca korrel broods. De heer Blow stelde eenige vragen. .Wat Leo XIll over het arbeidsvraagstuk gezegd had, liet dezen debater koud. Hij beweerde, dat de eene Paus zus en de andere zoo gesproken had*, Verdei maakte spr. den heer Aaiberse yen yer- wijt over diens houding tegenover, {te tienurenmotie en de bakkerswet. Bij zijn beantwoording, der sprekers wee» dc heer (Mooijman ,er o^n; op, dat bij een materialist ide boterham natuurlijk tie eerste plaats bekleedt. .Wij, die goen materialist zijln, denken daar anders pver. Wiij willen niet van honger stervlen en strijden voor betere arbeidsvoorwaar- den, doch wij houden daarbij het oog'ge richt op hoogere geestelijke belangen, (Wjj aanvaardeu niet den klassenstrijd, wij strijden niet om het kapitalisme te vernietigen maar om het kapitalistendom te genezen van de liberaal -economische ziekte. Wij willen niet, dat het kapitalis me verdwijne, wel dat het verbetere. Uc sociaal-democraten streven een ulo pie na. Zij moeten het ons ntaar yiiet kwalijk hermen, als wij meer hechten aan de ne- gentienhonderdjarige geschiedenis ouzci Kerk dan aan hun liersenscliimnijgen toekomststaat. Alle Pausen hebben door alle eeuwen heen geleerd: Bemin uw naaste gelijk u zelven. In de middeleeu wen spoorden zij Aan tot vorming da: gilden, (thans! willen zij wederom.,, djat wij ons vereenig.cn. Die heer Aaiberse heeft zijin tienurei imotio ui et ingetrok ken die motie ligt daar nog .Weet u wat wij niet willen De tienurenmotie van Schaper, die de vrpuvv naar 4e fa briek brengt. Wjj willen de vrouw be houden als de koningin yan het huis gezin. (Luid applaus) Weet u \Vie tegen de bakkerswet gestemd hebben? Uwe liberale vriend jes, die uwe leden !na,ar dfe Kamer hebben geholpen. Met hen stemden eenige con servatieve Katholieken, die zitten in een muurvast district. Zij hebben echter de afkeuring vernomen v,an de (Katholieke arbeiders. De heer Koster, repliceerend, beweer de, dat d(e leer van Marx en Engels om trent den klassenstrijd juist is jjebleken. Spr. vindt dat bij d[e uitsluiting in de Si- garenindustrie de klassenstrijd aanvaard is. De arbeiders hebben thans een harder juk dan slaven. De heer Mooijman wees erop, dat de leer van Marx en Engels soms zeer moeilijk te begrijpen is. Troelstra zelf snapt ze soms niet en dan moet hij ver in het buitenland om verklaring gaan vragen. (Groote vroolijkheid) Spr. ont kende, dat dje katholieken den klassen strijd ooit aanvaard hebben. Wel strijden wij voor onze belangen, doch dat maakt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1913 | | pagina 1