Tweede Blad, behoorende bij De Leidsche Courant van Woensdag 4 Juni no. 1109. Katholiekendag in het bisdom Haarlem te Vlissingen. Heden wordt te Vlissingen in tegen woordigheid van Z. D:. H. MJgr. ~A. J» Gallier de Katholiekendag gehouden voor het bisdom Haarlem, Wij Haften hier volgen een uittreksel yan de ,redevioeringen gehouden op de ,aifdeelingsvergaderingen en de algemee ns vergadering. 111 de le Afde,eHing behandelde de Zeereerw. Pater fr. Ig natius Si m e e t s O. E. M,., Woer den Het Katholiek F a m i l i e 1 e- v e li, beschouwd uit het o o.gj punt van G od s d i e n 's t, Fe n vlo gd en Zede! ijkh eid. Het huwelijk' en het buisgezin, aldtte* spr., zijn eene stichting van üodis ,Schepi pende liefde. Ltioor de zonde aange tast en verdorven, werden beide1 doon Christus genezen en in \un oorsprojn-' kei ijken staat h ersteld. Die menschgeworden Zoon Gods, jWien fcfe gansche wereld ter beschikking s'tond, verborg zich dertig "jaren, in dem sdhoot van een .huisgezin. Daar bracht Jiij 't grootste gcde.elte Zijns tevens door in "onderdanigheid aan .Maria en Joseph en heiligde door Zijne onuitsprekelijke deugden het huiselijk leven. Dat Hi. Huisgezin van Nazareth werd liet ideale toonbeeld, waarnaar elk christelijk ge zin ziéli heeft te richten. Het Huwelijk verhief Hiji tot een Sacra ment en b'ralqht het over ip de bpt/ien- natun'rlijke orde. Als dusdanig is helt voor de ech'tgenooten een bron van ge naden tot onderlinge heiliging en trou we plichtsbetrachting en liet wezenlijk en noodzakelijk fundament van hetiChris- telijk huisgezin. Zijn doel iSj het ]bej staan te geven aan men schel ijke wezens, die voorbestejmd zijn om door het Doop sel kinderen Gods, ledematen v'an Chris tus' Kerk en erfgenamen des hemels te worden. De taak van het Christelijk! huisgezin kan geen ander zijn, dan door onder linge hulp en .ond-ersteuning en door inspanning van alle lichamelijke 'en gees telijke krachten het doel van 't aardsch' bestaan te bereikenzich een pasisendé mate van tijdelijke welvaart te verschaf fen, Godi te dienen en liet eeuwig ziete- heil te bewerken. In het licht va-n deze fundateenteelé waarheden hébben wij het Katholiek ge zinsleven Te beschouwen uit het oog punt van Godsdienst, Eenvloud en Ze delijkheid, en na te gaan, hoedanig het on der dit idrievoudlig opzicht behoort te wezen, en aan welke eisphen het moe't voldoen. De godsdienst moet zich' met het heele wezen van den Christen vereenzel vigen en hem tot rjchtsnoer verstrek ken in al zijn plannen^pn daden; hij moet ook met zijn beginselen het ge meenschappelijk leven van het huisgezin doordringen en regelen. Toch treft ge. huisgezinnen aan, diesis Katholiek od het bevolkingsre- 6 gister opgeteekend zijn en wier namen: jaarlijks op1 de Paaschlijst voorkomen, doch die verder alle vriendschap met de onzen minachtend afwijzen, In zulke huisgezinnen, in wier kaniers jgeen en kel teeken verraadt dat zij Katholiek zijndie liberale couranten en zeer peu-' traal geïllustreerde tijdschriften en spo-rt- 3 bladen lezén en waarvan ;de kinderen wei lïtd zijn van, een of andere ten nis of golfdlub, d'och niet van een I-Con gregatie of Katholieke vereeniging. in zulke gezinnen is de onver^chi'llig-l heid binnengeslopen, welk'e het hart be vriest, de energie Verlamt en de geest drift voor het goede uitdooft. Daar heeft men zich ontwend, 3en Heer te belijden! voor de menschen de lamp des geloofs, is bijna uitgegaan, omdlat je niét ge-^ •voed wordt met de olie der goedle 'wer-, 9|'ken. 1 In een echt Katholiek huishoudéh be hoort het anders te wezen. Het bjeèlld, van den gekruisten Verlosser moet er een eereplaats, innemen. Het beeldi dier Madonna, een voorstelling uit het leven1 gilles Zaligmakers, een heiligenbeeld ge tuigen niet ^Jleen van den" .godsdienst!-' gen geest der bewoners ,maar spreken1 ook tot hun hart. 1 M In onze Katholieke huizen ïpogen uit- sluitend Katholieke bladen en'goede 2'boeken ter tafel komen. Het bestel eutrfa 1 e blad 't h dikwijls' ge-! noeg door de kerkelijke overheid yefk'on- 5j|dïgd is s'dh ad el ijk het stemt.tot onverschilligheid ,en onthoudt aan uw gezin het gezonde geestelijk voedsel, dat gallen broodnoodig hebben. Het hoort in een Roomslch gezin niet thuis het liberale en socialistische blad; nog veel minder. Door te luisteren, naar de onge- loovige taal welk.e de ^ijanden yan hét Christendom in hun bladen zond,er houden uitslaan, stelt ge uw geloof vrij willig aan 't gevaar der besmetting 'bloot en door uw abonnement steunt ge )nl het goddeloos apostolaat dier slechte pers, 01 In een godjsdienstig gezin worden in, e^|den regel slechts eigen gelóofsgenooten -e''tot het vriendschappelijk verkeer met de kinderen toegelaten. De vertrouwelijke igH met andersdenkenden is voor 'dezen zelden een voordeel, voor de pn- zen meestal een gevaar. Denkt er slechts aan, dat daardoor de weg to,t hef (ge mengde huwelijk wordt gebaand. Daar gelcft dezelfde regel voor de keuze der dienstboden, die als ledlen yan gezin beschouwd en behandeld wor lden. Zij leven mét ulmee ,zij moeten ook met u bidden, uwe vastendagen houd'en^ uwe kerk bezoeken, te meer, dewijl aan haar de zorg van uwe kinderen grooten- deels wordt overgelaten. De godsdienstige overtuiging moet ook blijken uit de belangstelling welke uw huisgezin betoont voor onze Katholieke vereenigingen en instellingen. Met op- oprechte w,a,ardeering moet te huis ge sproken worden over alles, wat door .uw-e geloof sgenooten ondernomen en (do,or de geestelijke overheid wordt aan bevolen om het geloof en ;de goede-zeden van ons volk te bewaren, den ppblooi van 't godsdienstig leven te bevorderen en den triomf der Christelijke beginselen te bespo(ed|igen. Ouders en kinderen moeten er eene eer in stellen lid te zijni van een Ka tholieke vereeniging, zich persoonlijk te (wijden aan het heil van anderen en alle goede werken zooveel mogelijk .finan cieel te steunen. "Wanneer uwe geldelijke 'bijdrage voor onze v.ele goede werken niet groot kan zijn, toont uwe sympathie1 dloor aan het liefdewerk „Oud Papier" te cfenk.en en ,,tot ondersteuning onzleil buitenlandfsche missips, allerlei schijn waard-el oo ze dingen, welke anders wor den weggegooid, zorgvuldig te bewa ren, .als oude postzegels, staniool en 'zilverpapier; toont uwe warme .belang stelling in elk geval door uwe .aanmoe diging en uw gebed. 1 In het Katholiek familieteven moet <Je eenvoud beoefend en .bevorderd* worden. Biij het vaststellen Van deze ver plichting is het van belang, dat Aye olis een juist denkbeeld van de christelijke deugd van eenvoud vormen. Met den eenvoud in strijd handelt ;wie zich aan weelde overgeeft, d. >v. z. wie van kostbare zaken /nisbruik pnaakt omi zijn zucht naar uiterlijke pracht of yer- f)ijnd zingenot te voIdo,enzoo po'kj ,wie zijn geld verkWisf door nuttejooze Ver teringen te maken. Naar een ander uiterste wijkt van ,d'en eenvoud de gierigaard af. DeZe koestert een onverza.djgbare begeerte paar geld en hecht er aan om het geld zelf, als ware het z'ijn eenig doel. Beide ondeugden worden in -dfe «H. 6chrift veroordeeld. Tusschen beidé ex- Cessen houdt de eenvoud den .Christen- op den goeden middenweg. Wat de eenvoud vordert van £lk Ka tholiek gezin, ,'is dijt,, !dat voor huisVpsting^ voor inrichting en meubileering der wo ning, voor kleeding en ppschik1,, ^vfoor levensonderhoud en uitspanning die uit gaven vermeden wordpn, welke het ge zond verstand en het christelijk geweten niet kunnen billijken. In dit verband wijst spr. op-'de Diete de Orde, wier zegenrijke werking zoo veel doet tot vereenvoudiging der zeden.- Leo XIII en Pius X hejbben niet pp- gehouden de geloovigen te viermanen tot de Derde Orde toe te treden, d'aa|rdfoor 'zich zelf te heiligen, de ,Chri(siteIijkb •deugden in hunne huisgezinnen te her stellen en aldus aan de hervorming on zer hebzuchtige, genotziek'e en ontevre den maatschappij mee te werken. De hooge zedelijke waard'e en het be houd yan het Christelijke huisgezin ligt in de'reinheid van zedeh. Het Katholiek gezin moet voor het kind de school der reinheid wezen. Daar wijst de moeder te gepaster ure .haafr kind op de alomtegenwoordigheid van deinalzienden God en prent het eerbied in voor het eigen lichaam^ cfat een tem pel des H. Gees'tes fs en met het Fe-l zoek van Jezus in de H. Cömmunie Izoo (Ikvvijis wordt vereerd. Hiervoor kunnen dé ouders de Voor zienigheid niet genoegzaam danken, dat in onzen tijd de Plaatsbekleeder vaW Christus de deur \^an 't tabernakel voor de kleinen ontsloten en hun in dé veel vuldige Communie (je Goddelijke spijs geboden he^ft om te midden van fyet ze denbederf op te groeien als; -een Tarci- sius en een Cicilia in het hepdlens-dhlé Rome. Het huisgezin moet zijn de schoioiH der reinheid. "Op de ouders rust dfe ver plichting om van de kinderen alles Ver wijderd te houden, wat voor de reine zeden aanstootelijk is en de ^eerbaarheid kwetsen kan. La-ten ook de ouders den raad yam hiertoe bevoegde mannen ter harte np- rnen, om hunne kinderen alkoholvrij op te voeden. De wereld wordt pverstroomd tlopr zedelooze boeken -en geschriften. Op het hedendaagsch tooneel wordt 't reinste, het heiligste maar al te dikwijls neer gehaald in de mocfder der ontucht, öéeri 'boek worde iii huis geduld, geen too- neel-voorstelling bijgewoondwaarvan gij niet voldoende zekerheid hebt, dat ze ten minste onschadelijk zijn. Nog grooter gevaar yoor de reine z?e-. den dreigt van den kant eter biois'copen. Is het niet God geklaagd, dat ouders hun kinderen meenem-eii of ze a-IIeen naar voorstellingen laten gaan waarbij lage intriges, immoreel bedrog,, "echt breuk en echtscheiding schering en in slag zijn Het bioscoop-vermaak is niet te kee- ren, doch wel onschadelijk te maken als maar voor goede films gezorgd wordt Pit is een gebied, waarop alle vereeni gingen vruchtbaren arbeid kunnen ver richten door hun films te betrekken van dé „Lelie-BiosCoop", gevestigd in hét Centraal Bureau der K. S. A. te Lei den. Zoodoende kan ze worden wat z!e wezen moet: Een Reuzen-centrale, die vreugde uitstraalt over 'heel Katholiek Nederland. Voor het meérendeel der menschen ïs het huwelijk de levensstaat, welken de Goddelijke Voorzienigheid voor hen heeft bestemd. Zoo komt er voor .den jongeling een tijd, dat hij naar eene le vensgezellin uitziet. De verkeerii^g1, düe Ina een kennismaking volgt, is volgens Christelijke opvatting de tijd, "dat de jongelui elkaar nader leeren kennen en er zich op voorbereiden om waardig een groot^ sacrament te ontvangen. Zóó moest 'hét zijn. Maar de werkelijk heid is vaak heel' anders-de .verkeering is maar al te vaak dé aanleiding "tol/ schandelijke verkeerdheden en zonden. Ouders, wilt toch' de wacht betrekken op den drempel uwer woning, opdat de Schande van zulke verkeering nimmer do-ordringe jot uw Jfiuiselijken haard. Doordringt u wel van den plicht om ook in den tijd der verkeering oVer hetize'dle-J lijk gedrag uwer kinaeren te waken. G-jjl moogt hun de onbeperkte vrijheid niet toestaan, welke de moderne mode voor hen opeis'cht om zonder toezicht te ga-an en te reizen, waarheen ze jnaar Willen. Het geldt hier de eer jen den !go,e|d|en> naam van uw huis, het geluk en 'de toeJ komst uwer kinderen. Spr. wijst verder op de ontheiliging van het huwelijk en de afsdhuwelijke practijken, 'die daartoe worden aange wend, en besluit: Om de Christelijke beginselen ]£p ,de reinheid! van zéden te l7ewar-en en te beschermen, heeft de jeugdige vereeni- ging „Voor Eer en Dieugd" den strijd tegen de openbare onzedelijkheid opge lat; en zij voert dien met al de toewiJJ ding en de geestdrift der jeug(d. Bij haar willen wij ons aansluiten en ondeii jhet'wit blauwe vaandel der Onbevlekte) Maagd in vaste gelederen optrekken) „(pro aris -et focis", „Voor huis ,-eni Haard"^ voor het behoud Van het ec(ht) Katholiek Familieleven in onze huisge-| zinnen tot jji verre geslachten. t In de II de Af de el ing behandelde de heer C. A. L. Rade maker, arts te AmsterdamDe op voeding der kinderen in het huisgezin. j Alvorens t(ot de bespreking van. ^net eigenlijk onderwerp over te gaan, rust op mij, aldus s'p-r., de plicht te voldoen aam den wensch, door den Doorl. Beschermheer dezer Katholiekendagen, onzen beminden Bisschop, te kennen gegeven, om hL de behandeling van de opvoeding der kin deren te doen voorafgaan door eene be schouwing van de voornaamste oorzaak der groote zuigelinjgeiisterfte, dat is van die van kinderen beneden het jaar. Ofschoon, zooals straks zal blijken, dit sterftecijfer aan 't afnemen is, is het niet minder waar, dat de toestand nog gun stiger behoort te worden, en het jnleu zeker yoor de vaderlijke bezorgdheid van onzen DioorL Kerkyoogd ook voor zijine jongste onderho-origen., dat "iHjij verzodh-t heeft te dezer plaatse de ouders er óp te wijzenjj waaraan deze inog s'teeds te groote zuigelingensterfte in zeer vele ge vallen is toe te schrijlvem Een niet te ontkennen feit, aldus spr,., dat overal zijne bevestiging vindij is, dat de meest voorkomende oorzaak van den dood in -het eerste levensjaar gelegen is in stoornissen in -het spijsyerterimgis- apparaat en djat deze in overgroote meer derheid juist ontstaan bij kunstmatig ge voede kinderen, 'Gelij|kern tred -hiermede ho.udt het aantal ziektegevallen van anderen aard; zoo 3e bekende Engel-sche ziekté, welke, wanneer geen erfelijke aan leg aanwezig i-s, veel minder voorkomt bij borst- dan bij flesschenkinderen; de zoo gevreesde kinder-cholera komt bijna uitsluitend- bij de laatsten voor, terwijl ten slotte bewezen is., dat dezen, ook minder gemakkelijk dan borstkinderen van eenige andere ziekte herstellen. Deze gegevens alleen reeds leiden tot de gevolgtrekking, dat de voeding 'door de moeder de meest geschikte is. met het oog op het belhoud van het-kind. Maar dan is het ook de plicht van iedere moede^ die -hiertoe in, staat is, deze wijze van voeding toe te passen. "Elke brave, elke echt Christelijke móeder moet de overtuiging, aan haar eersten moeder plicht te kunnen voldoen, tot vreugde en dankbaarheid stemmem Bovendien zal zij, door het vervullen van dien plicht, hare dankbaarheid toonen aan" God voor het teere plantje,, door Zijn e goedheid in haar huwelijlkstuim geplant, met moeder lijke liefde zal zijl -het verzorgen en op- kweékep, omdat het naar Zijn bééld eri gelijkenis is geschapen. Wanneer ik, aldus spr.j ten slotte 'nog heb opgemenkt, dat de verzorging van 3e zuigeling en niet minder de woningtoe stand van liet gezin een groeten invloed irtcefenen op de zuigelingensterfte, dan zal uit deze behandeling van de eerste conclusie wel duidelijk zijn, dat de licha melijke opvoeding van het kind ons zeer ter harte moet gaan en- 'dat wijl (haar vol strekt niet gering -mogen achten. Er is bij ons geen sprake van vrije keuze, van voorkeur, van „liever wel" of vliever niet", \vijl houden het voor plicht, dat die lichamelijke opvoeding zoo goed mogelijk en daarom door de moeder zelve worde verricht. Evenwel, -met de lichamelijke opvoeding van hét kind1 is slechts een gedeelte, en nog maar hét minst belangrijke gedeelte, aangegeyen van den ^plicht der Katho lieke ouders» Voorgelicht door 'onzen heiligen (gfodsdiensit, zien wijl in het kind nog een andér leven dan dat des lichaams; wij erkennen daarin een hooger, een edeler, een meer kostbaar leven, nl. het leven der ziel. En dit leven eischt even eens 'teedere en aanhoudende en ems-tige verzorging. De inspanning, welke zich de ouders hiervoor moeten getroosten, over treft verre, onuitsprekelijk verre, alle zorgen, aan het lichamelijk welzijin be steed, Het leven van 't lichaam js- kort en vergankelijk, is als een damp, als een pijl in de lucht; de ziel is onsterfe lijk, vergaat nooit, Jjaar leven is het voornaamste, „eeuwig gaat voor oogen- hlik" .(Vondel), Dat zieleleven in zijne ontwikkeling te steunen en te leiden, ziedaar de plicht der ouders, ,eu well hun voornaam ste plicht. Tot de eerste opvoeding heeft een goe de moeder talenten, die verré overtreffen wat studie en ondervinding kunnen aan brengen. iDlie heerlijke talenten en ge schiktheid heeft God ze-lf der moeder geschonken, en in (het gebruiken dier ta lenten, in het vervullen dier taak'biehooirt zij haar grootste 'geluk te vinden, dat weldra door den vader wordt gqdeelid. iDiit geluk nu, deze ouderweekle wordt door vele ouders niet genóten, omdat zij zich aan de taak der opvoeding ont trekken, deze aap vreemde handen toe vertrouwen. Kon ik toch krachtig genoeg laken en veroordeelen de onverantwoor delijke handelwijze ,van vele moeders, die hunne kinderen,in (hunpe prilste jeugd reeds, geheel en al aan yreemde handen toevertrouwen; zijl zijn als vreemden voor hunne kinderen, zij leeren hen niet "ken nen ncchi lieineblöen. De geheele opvoeding van [het kind omvat beide vormen, én de zedelijke èn de wetenschappelijke. W-ij, Katholieken,, kennen maar ééne zedelijkheid. Voor ons bestaat de zede lijkheid onzer (handelingen hierin, dat de vrije daad van het redelijke wezen, den mensch, overeenkomt met 'de wet van God. Ik herinner hier, dat godsdienst en zedelijkheid niet onafhankelijk van el kaar zijn. Hieruit volgt overduidelijk, dat een ze delijke vorming onmogelijk is zoiïder godsdienst Bij het vormen van het karakter, het gewennen van den wil om naar Gods wet te handelen, zullen de ouders al heel spoedig stuiten oip verkeerde neigin gen en hartstochten; deze moeten wor den tegengewerkt, zooveel mogèlijjk uit geroeid. De ouders mogen tochl niet ver geten, -dat hun -kinderen belast zijn met de gevolgen der erfzonde, dat zij in zich dragen de kiemen van ondeugden en fouten, die, Z0(> zij niet verdelgd worden, den ondergang der kinderen zullen ver oorzaken. Vele ouders zijn in- dit op-zicht verblind'; zij scheppen zich hersenschim men omtrent het karakter hunner kinde ren, die ver vau de werkelijkheid verwij derd zijin, !Straffen is dusi een noodzakelijke maatregel bij de opvoeding, In onze da gen heersdht eühter in, de opvoeding der kinderen een zeer groote weelcelijkhléid en deze behéerscht zoozeer de mieeningen en opvattingen de: ouders, dat dezen iedere kastijding mishandeling noemen en de ouders, die haar toepassen,, heulen he eten. IHpevele ouders zijin zélven de oorzaak van het wangedrag hunner kinderen, door hunne weekelijjkheid en gebrek aan gestrengheid! Het bestrijden der verkeerde neigingen, het uitroeien der gebreken, is evenwel het negatieve gedeelte der opvoeding, het positieye, d.i. de vorming van geest en hart, het uitstrooien vani de zaden van deugd en godsdienstzin is daarnaast gebiedend noodzakelijk. ,Waar de ouders derhalve de taak moeten vervullen van de zedelijke vorming hunner kinderen, daar is godsdienst;onontbeerlijk; zonder invloed, van den godsdienst is ware op voeding eene onmogelijkheid, Op één onderdeel 'dier zedelijke vor ming wensdb ik hier te wijzen, hetwelk van zoo grooten invloed is op den lateren leeftijd en dat in onze dagen van de ven- vroegde eerste ;H„ Communie meer de aandacht vraagt. Zoo langzamerhand was de verkeerde meening "ingedrongen, dat het onderricht in de grond-waarheden van onzen H, Godsdienst veilig kon wor den uitgesteld tot den leeftijd, waarop de hulp der geestelijke onderwijzers werd ingeroepen. De kinderen, die thuis reeTls de voornaamste grondwaarheden van den H» godsdienst leerden, zjjjni zeldzaam,. Nu door de beschikking van Z. H|. den Paus de kinderen op jeugdigen leeftijd tot dé eersjte K, Communie worden toegelaten, en op dien jeugdigen leéftijdi eenige godsdienstige kennis althans vereischt wordt, volgt daaruit, dat de ouders reeds vroegtijdig moeten beginnen met eenig godsdienstig onderricht. Die ouders moe ten dus beginnen; met geduld, drupipelsi- gewijze moeten zij de eerste beginselen van den godsdienst aan de vijf- tot zes jarigen reeds leeren; niemand, die hier voor beter geschikt is, van wie de kinr- deren het beter aannemen dan de moe der. De eerste beginselen van den- Cate chismus moeten de ouders aan htmne kinderen leeren en dezen alzoo voorbe reiden en in staat stellen om naar 's Pausen beschikking reeds op zeven- of achtjarigen leeftijd de eerste H- Com munie te ontvangen. W|ij kunnen Z,. ,H| onzen regeerenden Paus niet genoegzaam bedanken, dat Hjj de hi-rfderpalen heeft omvergehaald die de kleine lievelingen van Jezus' H» Hart beletten gehoor te gev-en aan Diens uitnoodiging: „Laat de kleinen tot Mjj komen." l Zooals ik reeds aangaf, vervolgt spr., omdat de geheele opvoeding, van, het kind ook zijn wetenschappelijke vorming. ,W!ij, Katholieken,- zijn voor een degïel'ijke, uitge breide wetenschappelijke vorming onzer kinderen; wij willen niet achterstaan bij anderen, van- welke richting ook, maar wat wij eischen is, dat die wetenschap* pclijke ontwikkeling in overeenstemming zij met onze godsdienstige bpginseLen, ,Wij houden Ihet voor eene onomstoote- lijke waarheid, dat er geen- strijd be staan kan tusschen geloof en wetenschap^ Geen strijd, maar heerlijk sdhoonc over eenstemming heersdht tussdhen beide* IWiat ook zij, die in 3e rede gelooven^, de rationalisten, blijven beweren omtrent ons |Hh Geloof, als zou dit eeni beletsel zijn voor iden vooruitgang] en den bloeii der wetenschap, wij stellen, daartegenover en bewijzen, dat juist het geloof de ware wetenschap steunt en bevordert. Die wetenschappelijke vorming even wel kunnen de ouders zeiven met aan hun kinderen schenken., B.ij| den vooruit gang van wetenschap en "kunst is Ihet voor de ouders noodzakelijk, zich hulp te verschaffen door ,de séhock Op den voorgrond zij hierbij gesteld, dat de opvoeding op school' moet aan sluiten iaan die ingiet huisgezin, en. hier uit volgt van zelf, dat een kind, opgevoed in een Katholiek gezin, ook op de Katho lieke school onderwijl behoort te ont vangen, althans waar'dit maar eenigszins mogelijk is. Het onderwijs aan die scho len behoeft niet onder te doen voor dat aan de openbare; alle onderwijzers, toch leggen dezelfde examens af voor "dezelfde commissies. Alleen beschikt de openbare school in .enkele gevallen over meer en betere leermiddelen, omdat zij onbeperkt put uit die groote bron, de Staatskas, waar ook wij', Katholieken., onze dubbel tjes tot goudstukken toe storten, terwijl aan idfei bijzondere school slechts matig iets ,uit die kas wordt 'toegewezen, en het ontbrekende met milde hand vrijV willig door on® zeiven wordt geschonken» Gij, die zoo minachtend neerziet o^i de bijzondere school, vraagt het u zelven eens af, of glij ook geen schuld hebt aan haar werkelijk of vermeend' tekort Ffe'bt gij buy. ,uw stembiljet wel altijd en steeds goed gebruikt? Bedenkt dit vooral goed in deze dagen, nu ons tegen woordig Ministerie, blijft het aan de re geering, in zijne voorstellen tot grond wetsherziening ook de 'financieele jgelijk- stelling van openbaar en bijzonder onder wijs zal 'trachten door te voeren. Is hét niet een uitkomst, vraagt spr. verder, dat er inrichtingen bestaan, waar de taak der ouders door vertrouwde en bekwame personen wordt overgenomen? Er wordt dikwijls zoo ges,maald op de kostscholen, de pensionaten, de colleges^ internaten en hoetimen die inrichtingen verder ook noemen rftoge^ Di.fc geschiedt ten onrechte. Naast enkele hóógs taan die leeken zijn het in 't bijzonder priesters en God gewijde personen en kloosters- zusters, die zich aan deze verheven taaie wijden;dat zijn de edelste zonen encloch- ters der Katholieke Kerk, die zich ont zaglijke offers hebben getroost om zich voor die taak te bekwamen en die zóó zekere waarborgen bieden voor het web slagen daarvan. Zijl hebben in p'laats van ouderliefde in hun hart de liefde voor de zielen der kinderen, die aan ben wor den toevertrouwd, aan het Goddelijk |H,art •ontstoken. Doch ook de kostscholen bie den slechts |hulp aan de ouders, en dezen- blijven steeds de verantwoordelijkheid dragen. Daarom heb ik in mijne conclusie nog maals .opgenomen de verklaring, dat de ouders verantwoordelijk zijn ook dan, als zij! hunne kinderen naar kostscholen, college's, pensionaten en dergelijke in richtingen zenden. Maar daarnevens ge loof iik, zal niemandi bezwaar hebben tegen mijn 5e conclusie, luidend: „,D|e opvoeding in het huisgezin ver dient de yoorkeur 'boven die op een kostschool; toch kan de opvoeding óp een kostschool niet alleen nuttig en aan- bevelenswaardigj maar ook noodzakelijk zijn," [Wlarme, groote liefde, aldus besluit spr», alleen stelt ons in staat om de taak der opvoeding van de kinderen te ver vullen. 1 Aan ons, hun de keur te geven. en. diiep in t-e drukken, waarnaar God hen zal schatten en waardeeren. „Zjjl zullen [haar niet hebben de sdhoone ziel van 't kind", zij onze leuze. Wordt die leuze gehuldigd, dan- vormen wij een gesladht» dat een heilzamen invloed zal uitoefe nen op de bedorven maaTschappij1, dat der Katholieke Kerk tot steun zal zijn, dat ons, ouders,, een bron van het reinste geluk zal wezen en onze kroon der eere gedurende ons IevénH Hebben wij fleze leuze gehuldigd, dan zullen, wij eenmaal zonder schroom voor God durven ver schijnen, om rekenschap te geven van de vervulling onzer gewichtigste, verhe* venste en heiligste taak, In de lilde Afdeeling behandelde Mr. B. Tepe, Leiden: Hlet D i e n s tb o den-V ra agsf uk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1913 | | pagina 3