13 Liefde voor den Paus. De Liturgie. BUITENLAND. 4e Jaargang Bureau OUDE SINGEL 34, LEIDEN. Interc. Telefoon 935. Postbus 6. dit blad verschijnt elken dag, uitgezonderd zon- en feestdagen DE abonnementsprijs bedraagt met GRATIS POLIS Ongevallen-verzekering en het GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD voor Leiden 9 cent per week ƒ1.10 per kwartaal; bij onze agenten 10 cent per week, 1.30 per kwartaal. Franco per post ƒ1.50 per kwartaal. Afzonderlijke nummers 2VS cent, met Geïllustreerd Zondagsblad 5 cent. Zaterdag April 1013. De ADVERTENTIEPRIJS bedraagt van 1—5 regels 0.75, elke regel meer 15 cent ingezonden mededeelingen van 15 regels 1.50, elke regel meer 30 cent. met gratis bewijsnummer. Bij contract aanzienlijke korting. Groote letters naar plaatsruimte. Kleine Advertentiëngevraagde betrekkingen, huur en verhuur, koop en verkoop (geen fyandels-advertentiën) 15 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent; aangebode n betrekkingen 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Dit nuni ner bestaat uit TWFE BLADEN en een GEÏLLUS TREERD ZONDAGSBLAD. 't Was in de laatste dagen vóór Chris tus' Hemelvaart. Aan den oever van het Oalliieesche meer verscheen de verheer- lijke Triumfator aan een kleine groep zijner Apostelen. Het gewichtig oogen- blik brak aan, waarop heel der wereld historie door zou worden teruggeblikt. „Simon, bemint gij mij... Weid mijne /•kapen..." Simon zou de Petral, Ide steenrots zijn der Kerk, en eeuwig zou die Petra, ongeschokt, trotseerend de aanvallen der hel, in. klaarblinkend licht blijven staan. Sindsdien zijn bijna 1900 jSren< voor bij gegaan. En nog altijd staat de Ka tholieke Kerk in immer-wassende heer lijkheid. Petrus regeert nog immer in zijn roemruchten opvolger, den Paus van het aloude Rome. Dit feit is onloochenbaar: de meest verbitterde vijanden nnoeten het erken-, nen, Dit feit is ook beslissend, daar het een geheel .afdoend antwoord, geeft op de vraag: waar is de Kerk van Christus, want geen der vele sekten kan wijzen op die lange, onafgebroken rij van op volgers van St. Petrus. En vandaar hun Voortdurende heftige en dwaze aanval len op het gezag des Pausen. Voor den waren Katholiek echter, die begïijjot de beteekenis van dit godde lijke feit, kennend Christus' onf,aaibare beloften, moet de Paus staan in het hooge licht zijner kinderlijke liefde en onderdanigheid. Naar den eerbiedwaar- digen Stedehouder Gods richt de Ka tholiek vol vertrouwen zijn vragendèn blik, en dan weet hij veilig te wande len. Het licht dat afstraalt van den Va- ticaanschen heuvel, verdrijft alle duis terheid. De stem van den gofdd'el ijken Heraut klinkt onfeilbaar en zeker. En daarom, wie den Paus niet innig lief heeft, bemint ook Christus niet. En wie 's Pausen woorden- niet beluistert en zijn l/velen en vermaningen niet op volgt, v/ie Hem negeert en versmaadt Versmaadt Christus. „Wie met den paus van gevoelen verschilt, zeide Z. H. Plus zelf nog onlangs, kan niet heiliig zijn, al is hij nog zoo geleerd." Liefde en aiderdanighe?d jegens den Paus van Ro me, 'zijn voor den Katholiek dure plich ten. En toch... Waren allen hiervan maar altijd overtuigd. Want hoe moeten wij anders beoordeel en het geld rag van hen die doen, alsof er geen Paus bestaat of 's Pausen stem niet willen hooren. De superbia mentis, de hoovaardij van den menschelijken geest, openbaart zich juist hierin meer dan ooit, men vertrouwt op eigen voortreffelijkheid en op eigen ken nis, en het rampzalige gevolg blijft niet uit, dat men zijn Katholicisme niet meer beleeft en alleen no,g maar in naam Katholiek is. Als Gods Stedehouder ten strengste beveelt alléén Katholieke kranten te lezen, en, alle niet-Katholiéke bladen uit huis te weren, omdat het 'geloof zeker schade lijdt, en het ongeloof in ti,e hand gewerkt wordt, 'dan weten zij. beter en zij willen hun zoogenaamde neutrale bla den niet vaarwel zeggen. Als de Paus, onmiddellijk -of mid- *VL De liturgische kleuren. 'De symbolische beteekenis, welke de Kerk in haren eeredienst heeft gegeven ^n de kleuren, is riiet door haar-zelf uitgedacht, maar is genomen 'uit het ^gemeen heerschend begrip en gevoelen, knds Paus Inrocentius III bestaan er een vT'ial ritueele kleuren _wit, rood, pjen, mats en zwart welker sym- toLsc': u :ienis wij m het kort zullieal to&'aan. Het wit k de volheid van alle "kleur. Het be- teekent daarom de volkomenheid of vol maaktheid en de onbesmette rein ed of zuiverheid en bLijheid des u&rten. Vandaar dat de Kerk de witte dellijk door zijn Bisschoppen, gelast dip kinderen, die teere planted tier Kerk, naar Katholieke scholen, te zenden, dan weten zij beter, en zoeken allerlei uitvluchten om hun kinderen naar neu trale scholen te sturen. Als de Paus beveelt alleen in Ka tholieke vereenigingen zich te orga- niseeren, dan weten zij beter enj vinden dit alles overdreven. Dit alles is geen fantasie, maar treu rige werkelijkheid. Met 'den vinger kan ieder zulke flauwe naam-Katholieken aan wijzen, die de bevelen en raadgevingen des Pausen niet willen opvolgen, en dus den Paus niet liefhebben. Want wie op zettelijk ongehoorzaam is, kan zijn over heid ook geen liefde toedragen. En wie weigert Katholiek te leven, is ook geen echte Katholiek meer. En dat hetgeen we hier zeggen geen loutere theorie is weet iedereen, die fdezulken rondom zich maar even gadeslaat; zij gaan Zondags nog naar de kerk, ja, maar een vroegmis is meestal het eenige; zij gaan op z'n hoogst ',een (joaar (keer ,in (het 'jaar (te biecht Jen tof de H. Tafel, meer uit menschle-' lijk oipzicht, dan uit djeviotie; maar daar mede houdt het oo'k opvoor die rest kunt gij ni.ets van hun Roomsch'heid be merken. Hun geloof is een geloof zon der werken, en daarom, volgens den Apos tel een dood geloof. Stellen wij' daartegenover een echt Ka tholiek leven, waarin wij onze liefde ,en ondjerdanigheitij jegens den Paus too nen door zijn b,evelen en vermaningen zoo nauwgezet mogelijk te volgen. Trach ten wij hen, die tof nu toe lauw em flauw waren In hun geloof, tot een zelfde liefde en onderdanigheid te bren gen. Dit kunnen wij voorzeker door ons gebed en voorbeeld, maar vooral oo'k door onze woorden en daden. Kent gij iemand in uw omgeving, die een niet- Katholieke krant leest, wijs hem op het verkeerde van zijn handelwijze en op de woorden van dpn Paus. Treft gij ouders aan, die hun 'kmfdpren naar een, neutrale school zenden, wjjs "hun het ver derfelijke hiervan aan. Strijdt voor de hooge beginselen van uw Katholicisme. Hebt den Paus lief, weest hem onderdanig, want alleen hij, die weet te gehoorzamen, zal, volgens het woord der H. Schrift, van overwin ningen kunnen spreken. R. Waarom rechts stemmen Omdat het ministerie-Heems kerk, niet ontmoedigd door tie obstructie van links, met be wonderenswaardige ener g( ie heeft gewerkt _a an de vervul ling zijner belofte. Dat is wat voor de propagandisten. Men treft soms menschen aan, zoo dom en zoo koppig, dat men ze met de klaar ste principieele redeneeringonj er nog( niet van kan overtuigen1, waarom zij rechts moeten stemmen. Maar brengt hun dan de feiten onder de oogen. Zegt hum dan, wat dit ministerie, ondanks de on afgebroken obstructie wan links:, heeft! tot stand gebracht. Hoe de werkkracht van de ministers de bewondering en den eerbied heeft getrokken, ook van niet- Ipartijgenooten. We zullen daarom een greep doen kil het vele, wat door dit ministerie is ge wrocht. En we beginnen met het depar tement van Landbouw, Nijverheid en! Handel, aan welks hoofd staat de man met een onovertrefbare werkkracht, ds. 'kleur gebruikt op de feesten des Heeren1, o.p die van de H. Maagdi, van de En gelen, Belijders en Maagden, en ook voor den liturgisch en tooi biij! hare feeste lijke handelingendoop, huwelijk, kerk wijding, de meeste andere wijdingen, en processie# Het rood is door zijn warmte "het zinnebeeld van het vuur en 'door zijd kleur tevens van het bloed, of van liefde en m a rt e- I a a r s c h aj>. Daarom Ziet men 'dit rood op de feesten van den H. Geest, daar deze Geest der liefde onder de gedaante van vurige tongen verscheen; op de herdenkingsdagen van 's Heeren lijden en kruis; op de feestdagen van de Apos telen, welke „de Kerk hebben geplant in hun kostbaar bloed", en op 'die aller martelaren, die hun bloed voor Christus en Zijd Kerk heblben gestort. Talma. Wij denken dan allereerst aan! de groote sociale wetten: Invaliditeits- en Duderdomsverzekering, Ziektewet, Radenwet, Arbeidswet, Steenhouwers- wet e.a. Maar dat is lang niet alles. Behalve op het gebied van den arbeid.,, zijn er van dezen minister ook wetten tot stand _gekomen op landbouw-gebied, en op hpt gebied van Nijverheid en Han del. Maandag zullen we een Iijste gieven' van de voornaamste djer wetten, waaruit duidelijk blijken moet, dat de jeusach- tige arbeid van minister Talma heeft gestrekt tot zeg!en van het.Neder- ljam d s ch e volk. Vreemd. Den 20en Maart had in 't JSfutsge- bouw alhier ter bespreking van de> rechtspositie der gemeente-ambtenaren en -beambten een vergadering plaats uitgaande van de Leidsche afdeeling van! den Ambtenaarsbond, van de afd. „Lei den" van den Bond van Ned. Gemeente werklieden en van de Leidsche Vern eeniging van Bezoldigde Politieagjedten D. E. S. Zoo lijkt het wel.een neutrale bewe ging, zoodat wij tot onze bevreemfd|ing{ thans den voorzitter „dier vergadering .zien gebruik maken van „De Sociaal- Democraat", het weekblad der Leidsche S. EX A. P., om naar hij zegt 0,de! belangwekkende voorgeschiedenis onzer actie bekend te maken bj' het groolte publiek". (Tusschen haakjes: „het groo te publiek" Het blaadje schijnt een reu- zenoplage te hebben.) Dat die voorzitter in bedoeld orgaan) gastvrijheid zocht en .vond toont ojh' nieuw we wezen daar ook reeds op in een onzer twee driestarren, aan bo vengemelde vergadering gewijd toont opnieuw de zwakke plek der zoogenaam de neutraliteit: „Al poedert zij zich nóg zoo, bet rood schijnt er altijd weer door." Die driestarren hebben intusschen' ont stemming opgewekt ,van den voorzitter, want hij schrijft in „De Sociaal-Demo craat", dat het hem van de grootstd beteekenis lijkt de scheeve voorstelling van zaken, daarin gegeven, in een juis ter licht te plaatsen." Uitstekend. Voorloopig zitten we ech ter nog in 't duister, want het bestraf fend artikel wordt voortgezet. Nederig zullen we op 't vervolg moeten wachten. Intusschen mogen we er den vertoorn den praeses alvast op wijzen, dat onze-i driestarren geen „verslag" waren, ge lijk hij belieft te onderstellen. Wie ver stoutten ons slechts, enkele opmerkin gen te maken naar aanleiding zijner ver gadering. Mogelijk we handhaven sleeds onze vrijheid zouden we wèl een verslag igegeven hebben indien ons blad tot de bijeenkomst ware genoodigd geworden, gelijk het dan gebruikelijk is. Deze bej- leefdheid is echter niet in acht genomen/ ;zoodat we reeds meer deden dan in bil lijkheid van ons kon gevorderd word eb. V Een gewichtige uitvinding, Daar is deze week door een der hoog leeraren onzer Leidsche universiteit, door den rector-magnificus, een uitvinding! be kend gemaakt, die, hoewel van zuiver- speculatieven aard, tot de grootste en gewichtigste dezer -eeuw moet gerekend worden. 1 Wij, achterlijke en domme menschjes Tiet groen is de kleur der hoop, van het ver trouwen. Ons vertrouwen nu is gegrond op de opstanding van Christus, welke wij herdenken op de Zondagen. Vandaar dat zij gebruikt wordt op de z.g. vrije Zon dagen, tenzij door een intredenden 'feest dag een andere kleur zou worden ver- eischt Hiertoe behooren de Zon-, soms- tijds ook de weekdagen, na "het octaaf van Driekoningen tot aan den Vasten tijd, en die na het Pinkster-octaaf tot aan den Advent Het jp a a r s -was oudtijds de symbolische aanduiding van macht en waardigheid. Deze betee kenis heeft het nog behouden in de ge waden der kerkelijke waardigheidsbeklee- ders xDe Kerk heeft er echter in de H# Mis een andere beteekenis aan ge- want dom zijn we, al was het alleeri maar. .omdat wij op Roomsche scholen zijn geweest wij hadden altijd ge meend, dat het christendom de vrouw heeft opgeheven uit haar^gtaat van ver nedering en ellenjdre, haar heeft doen erkend worden als een deb man gelijk waardig schepsel, haar ontwikkeling én beschaving heeft geschonken. Maar... dat is niet zoo. DinsdagaVjonid heeft prof. Eerdmans voor de Vereeniging van Vrouwenkiesrecht te Leiden een lezinig gehouden, waarin hij die door alle eeu wen erkende waarheid heeft bestem peld als e e n s p r o o k j e. Zou dat waar zijn Ach, wat zijn we toch hopeloos dom, dat wij nog die yraag kunnen; stellen. Begrijpen we dan niet, dat een man met zulk een positie een rector-magnificus, voor wie onpartijdigheid, het zoo streng mogelijk eerbiedigen van een antiers overtuiging, een eerste vereischte is dat zulk een man niet iets zal zegjgen, waarvan hij niet ter dege zeker is. Bei- grijpen we dan niet, dat zulk een' ge leerde nooit, ook zelfs niet in verkie- zingsspeechen, wordt ingeblazeni door ah ti-papisme, maar alleen wordt voor gelicht door de gegevens der weten schap, die hij het best weet te vin/d'enl omdat de bearbeiding van dat terreid een monopolie is der „vrijzinnigheid. Wij hadden met eigen oogen in de Heilige Schrift teksten gelezen, die voor ons een duidelijke bewijs waren, dat het christendom de vrouw hoog wil eeren maar 't ware achterlijk aan die teksterf meer waarde te hechtetj, dan aan heit woord van den hoogleeraar. De geschie denis van "de eerste eeuwen van' hef christendom had ons geleerd, dat met de invoering daarvan gepaard ginjgf een verheffing van de v rouw maar waar de geschiedenis in tegenspraak is met de uitspraak van den hoogleeraar moet de eerste wijken. Uit de feiten van dézteri tijd hadden wij geconcludeerd, dat juist in die strekenj waar 't Christendom niet is doorgedrongen, de vrouw wordt gemin acht maar zelfs de feiten hebben voor ons geen bewijskracht als ze niet stroo- ken met wat de hoogleeraar ons voor houdt. Gij weet maar al te goed, professor, dat wij, katholieken, ofschoon wjj stijf zijn, waar we ons moeten aanpassen ^an de moderne dwalingen' pardon, leeringen, daarentegen erg lenigj zijn, als wij moeten bukken voor hej gezag. Van die lenigheid willen wij nu pro fijt trekken om te buigen voor uwe?' hooggeleerdheid,, stamelend onze dank baarheid voor uwe voorlichting. Wii .er kennen het, dat u op den) avond vain[ den Sen April 1913 oinnen onze Veste de uitvinding hebt bekend gemaakt, dat de bewering, dat het christendom aan de vrouw verheffing en ontwikkeling wil schenken een sprookje Js. In ernst: Meent de professor, dat er voor hem, als wetenschappelijk man, geen grenzen zij'n, waar binnen hij met zijln haat tegen het Christendom en speciaal tegen de Katholieke Kerk, 'dient te bljjVen? ALGEMEEN OVERZICHT. Inzake de kwestie vari het verschaffen van" een vergoeding in land en geld aan hecht en wel di.e van versterving en halven rouw. Zij steunde hierbij! o.p het feit, dat de paarse kleur, ofschoon niet zóó somber en zóó droevig, toch nauw verwant is aan het zwart Daarom 'is die kleur voorgeschreven in den Advent en de Vasten, op 't feest der Onnoozele Kinderen, o.p de vigiliën, op de Kruis en Quatertemperdagen, bij bede- of boet processies, bij het toedienen van het H. Sacrament van boetvaardigheid, de Biecht JHet zwart is het teeken van rouw en droefheid. De Kerk bekleedt zich ermede als zij treurt over den dood van "haren 'Godde- iijken Stichter, op den Goeden Vrijdag. En ook bij de gcheele dooden-liturgie (begrafenis, kerkelijk officie, requiem-mis) onzer afgestorvenen. Als een liefdevolle moeder treurt zij da.n mede met de nagelaten betrekkingen, met familie en Montenegro voor het opgeven van de aafi sprak en op Skoetari deelt nu de Montenegrijnsche minister van buitenlandsche zaken mede, dat geen enkel voorstel dienaangaande hem heeft bereikt. Men zou hieruit kunnen op maken, dat Rusland en Italië, die stappen in die richting hebben gedaan, niet overal een gunstig onthaal voor hun voorstel hebben gevonden. De offirieuse Ween- sche pers verzekert, dat Oostenrijk-Hon- garije geen deel zal nemen 'in het ver- leenen van financieele schadeloosstelling aan Montenegro. Toch gelooft men te Wieenen In polk tieke kringen, dat de regeering zich ten slotte wel zal laten overhalen tot mede werking aan deze praktische, zij het dan niet zeer eervolle oplossing van een af koop. Servië schijnt geheel voor het plan gewonnen. Uit Belgrado wordt officieus gemeld, dat slagregens iedere militaire operatie om Skoetari onmogelijk maken, eri dat daarom de beschieting is gestaakt De waarheid zal wel zijn, dat'Servië een voorwendsel zoekt om zijn werkeloos blijven te verklaren. Tevens 'blijkt nu, .dat de Batkanstaten Montenegro zoeken over te halen het beleg op te breken. Die gezant van Bul garije heeft het, volgens de „Temps", aan koning Nkolaas verzocht, maar deze heeft nogmaals geweigerd. Voor de Belgische staking die eerstdaags zal uitbreken, neemt de Belgische regeerkig de noodige voor zorgen, om de orde en veiligheid in het land te kunnen handhaven en de vrijheid vair arbeid te beschermen. In de indus triecentra zal de orde bewaard worden door compagnieën infanterie, terwijl in verschillende steden troepen gereed wor den gehouden, om onmiddellijk gediri geerd te kunnen worden naar streken, waar hun aanwezigheid noodig wordt geacht. De spoorwegdirecties hebben maatregelen getroffen, om op elk ge- wenscht oogenblik extra-treinen ter be schikking te kunnen stellen. In de steden zal de ordedienst worden uitgeoefend door de poLitie, bijgestaan door soldaten van de burgerwacht ^(schutterij). Die politiebeambte zal eventueel verbali seeren, de soldaat contrasign eeren. De gendarmerie in de steden, waar men niet vreest voor woelingen, zal gestuurd worden naar streken, waar wel kans be staat op troebelen. De spoorwegtunnel van Braine le Comte op de internationale lijn Parijs Amsterdam zal dag en nacht bewaakt worden door een compagnie infanterie ter sterkte van 120 man. Maandagochtend vroeg zal het geheele industriegebied van België militair bezet zijn. Verwacht wordt, dat de staking in de provincies Luilk en Henegouwen wer kelijk algemeen zal zijn. Naar aanleiding van de staking geeft de „Gazet van Antw."onder het opschrift leiders en lijders de volgende illustratie van de houding der voormannen der sociaal-democraten in de 'beweging, die niet enkel in België zoo is, doch daar alleen in een wat helderder daglicht verschijnt. „Wie is", vraagt het blad, „de groote doordrijver der z.g. algemeen e uit- hongerng Citoyen Anseele, de groote baas de tyran, noemen vele socialisten hem van den Gentschen Vooruit. vrienden. Het is treffend, dat bij! de begrafenis van jeugdige "kinderen !n de onschuld van het Doopsel gestorven de priester zich niet met de zwarte, maar met „de witte stool van vreugÏÏe" bekleedt Ten slotte dient nog te worden opge merkt, dat gewaden uit goudbrokaat kunnen gedragen worden in de .plaats van witte, roode en groene, en die uit zilverbrokaat alleen in de plaats van witte. Dat deze korte uiteenzetting ten ge volge hebben, dat ook de Liturgische kleuren den geloovigen krachtig mogen opwekken om dieper door te dringen in den geest der Kerk, om meer bewust mee te leven de kerkelijke feesten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1913 | | pagina 1