13 De Heilige Liturgie. BUITENLAND. BINNENLAND. 3e Jaargang, No. 687. Bureau OUDE SINGEL 54. LEIDEN. Interc. Telefoon 935. Postbus 6. DIT BLAD VERSCHIJNT ELKEN DAQ, UITGEZONDERD ZON- EN FEESTDAGEN. DE ABONNEMENTSPRIJS bedraagt met GRATIS POLIS Ongevallen-verzekering en bet GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD voor Leiden 9 cent per week, f 1.19 per kwartaal; bij onze agenten 10 cent per week, t 1.30 per kwartaal. Franco per post 11.50 per kwartaal. Afzonderlijke nummers 2'/i cent met Geïllustreerd Zondagsblad 5 cent. Zaterdag Januari 1912. De ADVERTENTIEPRIJS bedraagt van 1—5 regels 0.75, elke regel meer 15 cent ingezonden mededeelingen van 1—5 regels f 1.50, elke regel meer 30 cent, met gratis bewijsnummer. Bij contract aanzienlijke korting. Groote letters naar plaatsruimte. Kleine AdvertentiSn: gevraagde betrekkingen, huur en verhuur koop en verkoop (geenhandels-advertentiën) 1—5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent; aangeboden betrekkingen 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Dit nummer bestaat uit TWEE BLADEN en een GEÏLLUS TREERD ZONDAGSBLAD. is niet te loochenen, dat er een ftreven heerscht om de kennis der heilige liturgie te brengen binnen de breede kringen van het Roomsche volk. Dat is een verblijdend verschijnsel. iWiant wat is de heilige liturgie? De liturgie is de samenvatting van alle priesterlijke gebeden, gezangen en cere moniën. In dat alles nu wordt uitgedrukt £ii gesymboliseerd de leer en de liefde iKan den Goddelijken Stichter der Kerk. liturgische Kennis brengen onder 't volk as dus hetzelfde als medewerken aau de verwezenlijking van 't devies: De zieleu Aiaar God en God naar de zielen". En daar dit devies bij allen die doordrongen jtijn van de waarheid en de goedheid en de schoonheid van ons Roomsch geloof, in een aiies-overwoelend begeeren, een passie, een hartstocht, valt het niet te verwonderen, dat dit streven niet beperkt jis gebleven onder de geestelijken, maar dat ook de leeken daaraan medewerken. Dit laatste is zeker van harte toe te juichen. Maar toch, als het aan ons vtond ook tot de leiders van dat streven het woord te richten, zouden wij hier yoor een gevaar willen waarschuwen 'dat leiden kan tot onvruchtbaarheid en mislukking. Zoo ooit is het hier zaak pin te zorgen, dat in ons zelve en in anderen niet gewekt wordt een vlam mende geestdrift, die een korten tijd op laait, maar spoedig naar beneden slaat en uitdooft. Hier is noodig een diepe overtuiging, dat de liturgie werkelijk «choon is, en die overtuiging kan slechts ia ons wortelen, als wij een juiste kennis hebben van dat, wat door die liturgische handelingen wordt uitgedrukt en gesym boliseerd, als niet de donkere schaduwen van geestelijke ellende en de van zonde zwangere wolken der zinnelijkheid de zonnestralen van de liturgische schoon- jheid aan ons oog onttrekken, als wij den ■Bruidegom, Dien de Kerk met den luister iharcr liturgie omstraalt, en Wiens liefde zij bezingt in hare liturgische zangen, en tWiens harte-wenschen zij beluistert om ,dic kenbaar te maken in hare liturgische gebeden, en Wiens vreugde en smart zij peilt om die in haar liturgisch leven uit te drukken, als wij dien Bruidegom niet tot den Bruidegom onzer zielen hebben gemaakt Ja, de liturgie stelt ons voor en leert ons kennen de leer der Katholieke Kerk. Dat is een goddelijke gave voor de liiet-Kaiholieken. De betooverende schoon heid van ons Liturgisch leven is voor hon derden en honderden de machtige hef boom hunner bekeering geweest. Aan de deur en in de portalen onzer kerken zijn hunne hoofden bestraald en hunne harten verwarmd door de zon der litur gische poëzie, en ze zijn verder gegaan, verder en verder, tot ze kwamen aan het tabernakel en vonden en bezaten het gelukkig-makend bezit der Goddelijke Waarheid. Zoo is het om enkele voor beelden van den laatsten tijd te noemen gegaan met een Jörgensen, een Karei {Huysmans., een Bruno Destrie, een von iRuville. 'tls Goddelijke beschikking! Och, hoe smachtend is de zucht der menschheid naar de schoonheid. Wil men 'ons van iets overtuigen, men steekt het In een schoon kleed, men biedt het aan Sn een schoon en vorm zoo dikwijls, helaas, is clie eigenschap van 's menschen hart misbruikt om hem te lokken tot de dwaling, tot de zonde. 't Is onbegrijpelijk, dat het Protestan tisme met 'alle liturgie gebroken heeft. Onbegrijpelijk is het, dat het niet inzag, dax het zoo op zichzelf liet stempel der dwaling drukte. Niet liet gevoel, maar de rede zegt ons, dat de godsdienst, dien (Christus ons oplegt, geest en hart moet kunnen bevredigen, ons moet kunnen losscheuren en losrukken van de aarde, lom ons te brengen hooger en hooger, tot boven de sterren, naar den hemel .en naar God. En hoe kunnen dat de IProtestantsche kerken met hun naakte muren en koude gebeden? O, wat moeten dit bekeerlingen zich gelukkig hebben gevoeld, als zij mochten neerknielen in lonze kerken! Daar konden zij eerst bid den, en voelden zich gedrongen toi nede rig smeeken, dringend klagen, jubelend danken, hartelijk aanbidden; daar werd hun smeeking, hun droefheid, hun jubel, hun dank, hun aanbidding gedragen op de liturgische gebeden en gezangen. Het moet hun een paradijs-weelde geweest zijn, het eerste innige verkeer tusschen hunne zielen en God! Het Protestantisme heeft nu de leeg heid van zijn godsdienst ingezien, en er is een streven om de liturgische ge beden en liturgische plechtigheden weer in eere te herstellen. Nooit zal dat stre ven vruchten dragen, omdat het mist de noodige levenssap. En hoe gedragen wij, Katholieken, ons ten opzichte van de liturgie? En nu ons niet verder laten sleuren op de alledaagsche sleur, maar met open oogen de waarheid in het gelaat zien! Wij, velen van ons, die de godde lijke gave van het geloof, van hunne jeugd af bezitten, zijn als verblind en verstompt voor de schoonheid der litur gie, tenminste voor de diepere schoon heid. En toch, het is zoo jammer, zoo be droevend Wij willen de kunst brengen onder het volk. Het is mooi, het is te prijzen. Zoo'n streven verdient aller steun en aanmoediging. Maar hoe treurig, dat wij niet allereerst gaan tot dat, wat genoemd wordt „de kunst der "kunsten en het gedicht der gedichten", 1) de heilige liturgie iWij willen richting geven aan de nieuwe wording der maatschappij. Dat is de plicht van de belijders van het ware geloof .Maar welk 'n tooverkracht ten goede zou van de Katholieken uitgaan, als men naar hen kon wijzen, als naar de eerste Christenen„Ziet hoe zij elkan der liefhebben". En die waarachtige liefde, welke het geloof leert, vinden wij gesymboliseerd in de liturgische hande lingen, die zoo klaar duiden op onze zelfde afkomst, ons zelfde doel, onzen zelfden adel. En daarenboven: de liturgie ts als een hemel voi licht, waarin in zonneglans (schittert de H. Mis, het Hoog heilig Altaar-Sacrament, Christus-zelf. Naar de Eucharistie dringt de heele liturgie. De gebeden, de gezangen, de ceremoniën sluiten zich als een cirkel Om 'teen en eenig middelpunt, Der zonnen zon, de geest, het leven, De ziel van alles, wat gij kunt Bevroên, of nimmermeer bevroeden2) De Eucharistie is het lichtend middel punt van de geheele liturgie! En wat wekt krachtiger tot liefde op, dan het Allerheiligst Sacrament? „Maak yan rijken en armen vurige aanbidders van den God des altaars, mannen met een echte en degelijke godsvrucht, dan ook zal men hebben medegewerkt en machtig hebben meegewerkt tot op lossing van het brandende vraagstuk van den dag: de sociale kwestie."3) Dezer dagen lazen wij in een hoofd artikel van een onzer groote Katholieke bladen„De Katholieken willen misschien wel eens te veel bereiken met zede lijke hervormingen." Over dat „mis schien", in het algemeen opgezet, wilden we niet redetwisten. Maar dat wij ons een te hoog ideaal voorstellen bij het streven om de menschen de kennis der liturgie te brengen en door die kennis hen te dringen naar het Allerheiligst Sacrament, zal niemand beweren. Wij kunnen dien invloed niet te hoog aanslaan. De kennis van Jezus Christus zal ook den inensch bewust maken van den plicht om te streven naar mate rie e 1 e hervormingen. Deze algetncene beschouwing, of liever deze slechts zwakke belichting van wat men „liturgie" noemt, wil tevens een inleiding oftewel een aankondiging zijn. In ons Nieuwjaarsartikel hebben wij nog eens uiteengezet, dat ook naar onze overtuiging het wezen van een courant, ook van een Roomsche courant, is, dat zij nieuwsblad is. Dit sluit echter vol strekt niet uit, dat zij, naar de mate harer krachten, richting geeft in het godsdien stige, politieke en sociale leven. Dit is zelfs tot op zekere hoogte haar plicht Dien plicht bewust, willen wij in onze courant een nieuwe rubriek openen, op bepaalde tijden verschijnend, 't Is de rubriek: Liturgie. Zeg nu niet, lezer: „dat sla ik toch over". Gij leest iederen dag de hoogere of lagere binnen en buitenlandsche poli tiek, gij leest iederen dag in uw courant ik weet niet wat. En niet nu en dan iels oysr. d£ JJigrgi* axmam wietit Al de bezwaren, die gij hebben mocht, zijn schijn-bezwaren. Wij zullen ons best doen de dingen èn zoo kort èn zoo aangenaam mogelijk te behandelen. Wij hopen ook, dat het onzen lezers nuttig en aangenaanï zal zijn. 1) Kurth. 2) Vondel. 3) Pater Berd. Metz. Tarief wet en nog wat. Van de Hollandsche Maatsch. van Landbouw is bekend, hoe zij ter algemee- ne vergadering een votum tegen de ta- riefvvet doordreef. De voornaamste verdediger van het voorstel was toen het liberale Kamerlid de Boer. Thans heeft de Hollandsche Maatsch. op dit gebied weer iets van zich laten hooren. Zij is ontevreden, dat het Nederl. Land- bouwcomité zich niet over de wet heeft uitgesproken. Dit had moeten geschieden want de heer de Boer had het wenscheljjk ge acht. Het bestuur heeft zelfs een brief aan het Landbouwcomité gericht, waarin leed wezen te kennen wordt gegeven, dat geen conclusie is gesteld. Waarom maken de heeren zich zoo druk hierover? Op de bijeenkomst van het Landbouw comité zijn de meeningen zakelijk uiteen gezet Een voor- en een tegenstander van de tariefwet zijn aan het woord geweest. Moet nu een organisatie, die den ge- heelen Nederl. landbouw wil omvatten, over een politieke quaestie uitspraak doen? Het tariefvraagstiik men moge het betreuren is nu eenmaal nauw verwant aan politieke inzichten. Daarom keurden we indertijd af, dat de neutrale HolL Maatschappij een uitspraak van haar leden verlangde. Daarom zouden wij het ook bejam merd hebben als in het Nederl. Land- bouw-comité eene beslissing ware ge vraagd. Dit laatste is niet geschied. Onderiusschen blijkt, hoe de liberale heeren, die in de Holl. Maatschappij van Landbouw de lakens uitdeelen, weinig achting bezitten voor dc meeningen van tegenstanders en hoe zij uit politieke bijbedoelingen? hun ideeën aan ande ren willen opdringen. Het schrijven van de Holl. Maatsch. is een nieuw bewijs, dat van objectiviteit bij de genomen beslissing geen sprake is en dat de meeningen vertroebeld worden door andere inzichten dan uitsluitend landbouwbelangen. Komt hierdoor niet opnieuw de vraag aan de orde of de Holl. Maatsch. van Landbouw wel de meest geschikte or ganisatie voor onze Christelijke en Ka tholieke boerenbevolking is? Zijn wij niet krachtig genoeg bloeiende organisaties op Katholieken grondslag te hebben? Wie zal de koe eens flink bij de horens pakken ALGEMEEN OVERZICHT. Nog niet veel is er bekend, want lang zaam komen, uit den aard der zaak, de berichten binnen over den uitslag van de Rijksdagverkiezingen in Duitschland. Volgens de tot nu toe ingekomen be richten zijn de verkiezingen over het algemeen zonder veel merkbare opge wondenheid verloopen. Op de uren waar op het gewoonlijk het drukst loopt in de stembureaux, was het in vele plaatsen merkwaardig kalm. Zoodat dus de opkomst der kiezers niet overal beantwoord heeft aan den ijver, waarmee er in de laatste dagen door de verschillende partijen gewerkt is. Vooral in Berlijn, waar ook alles even kalm ging, heeft men zijn uiterste best gedaan om de kiezers tot den laatsten man naar de stembus te brengen. De istrijd was wel het hevigst in het eerste district, waar de keizer, de minis ters en andere hooggeplaatste personen wonen en dat nog het eenige Berlijiische district is, dat nog niet in de macht der socialisten is. De tot nog toe bekende uitslag is als volgt Usküjieti iijn 12 a,fg«.VA,ardia<i«! SD wel 39 leden van het Centrum, 1 con servatief, 1 vrij-conservatief, 1 lid vantle oeconomische vereeniging, 1 nationaal-li- beraal, 28 sociaal-democraten, 1 Elzasser en 1 Deen. De conservatieven verliezen 2 zetels, de vrij-conservatieven winnen er 1 en ver liezen er 2, de oeconomische vereeniging verliest er 1, het centrum verliest er 2, de nationaai-liberalen winnen er 1 en verliezen er 3, de vrijzinnigen verliezen er 5, de sociaal-democraten winnen er 11 en verliezen er 2. De onafhankelijk- liberalen en onafhankelijk conservatieven verliezen er ieder 1. Voor nadere uitslagen zie men onder laatste berichten. De ministerieele crisis is in Frankrijk nog lang niet opgelost of schoon Fallières verklaard heeft er nu op eigen houtje voor te zullen zorgen zonder er de leiders der politieke groepen in te kennen. Toch heeft hij eenige besprekingen ge houden oa.. met Leon Bourgeois, van wien men verwachtte, dat hij wegens ge zondheidsredenen voor kabinetsformatie zou bedanken (hetgeen ook geschied is) en Delcassé die eveneens geweigerd heeft Later is gister Poincaré nog op het Ely- sée ontboden, die zijn antwoord tot he den uitstelde. Werd er eerst al gesproken over een overgangsministerie dat slechts de loo- pende zaken had af te handelen, een groot deel der politici en van de pers weert zich daartegen geducht. Zoo waarschuwt de Radical: Dat men niet spreke van een ministerie van over gang, noch van een ministerie van li- kwidatie, noch van plaatsvervangers of van figurantenWij leven in moeilijke tijden en wij hebben noodig bewuste nadenkende en voor hun ambt geschikte mannen, die de regeering, d.e republiek en het land voordeel zullen doen trekken van de wijsheid van hun raadgevingen en de vastbeslotenheid van hun beslis singen. De Echo de Paris: Om een uitweg te vinden, om met een onheilvol verleden af te rekenen en een betere toekomst voor te bereiden, om het land vertrou wen te schenken en voor Europa weer zijn houding te doen hernemen, is het noodig, dat een regeering, die werkelijk besloten is om te regeeren en ook wer kelijk daartoe in staat is# deze taak ter hand neemt, een taak, die netelig, moei lijk en zwaar zal zijn, wat de verantwoor delijkheid betreft, die zij met zich brengt Aldus eenige der bladen. De namen die het meest genoemd worden zijn behalve de bovengenoemde ook Miilerand. In Tripolis is het natuurlijk geheel rustig en dat is het al een heel tijdje, als men de Italia nen mag gelooven. De Turksche minis ter van oorlog maakte echter het vol gende bericht openbaar. Een Italiaansch regiment trachtte op 6 Januari een uit val uit Horns (ten O. van Tripoli) te doen. Na een marsch van een kilometer werd de vijand door onze troepen omsin geld. Er ontspon zich een hevig gevecht en de Italianen moesten ten laatste in vol slagen wanorde naar Homs vluchten. De Italianen lieten vijftig dooden achter, en verder werd een kleine afdeeling, die zich in enkele alleenstaande huizen trachtte te redden, vernietigd. Aan Turkschen kant sneuvelden 15 man en werden 37 gewond; onder dezen bevinden zich twee vrouwen en een kind. In de Roode Zee zijn echter de Itali anen weer bezig geweest Den 7en Ja nuari, zoo berichtten zij, werden door hen 7 Turksche kanonneerbooten in den grond geboord en 1 bewapend jacht na hevigen tegenstand buit gemaakt. Uit Kreta wordt d.d. Woensdag aan de „Times" geseind, dat de opstandige beweging op nieuw terrein gewonnen heeft, doordat de Venesilos toegedane partij en de ge heele christelijke bevolking er zich bij hebben aangesloten. Het Kretenzer Uit voerend Bewind heeft zijn paam veran derd en het eiland wordt nu door een revolutionair bewind geregeerd. Beslui ten zullen worden genomen om de zen ding van Kretenzer afgevaardigden naar Athene te verzekeren tegen de volgende zitting van de Grieksche Kamer. Het blijft er wel gerommel in het zui den. GEMENGD. Het revolutionaire bewind te Pe- Ifjng heeft aangekondigd, <d&t de .exp.Ci ditie die tegen Peking zal worden uitge zonden, den 15en dezer zal vertrekken, tenzij de Mantsjoe-dynastie vóór dien! dien tijd aftreedt Het revolutionaire bewind gelooft, da| van de regeeringstroepen velen zich bij de expeditiemacht der revolutionairen zullen aansluiten. Gisteren heeft de Parijsche straf* kamer, waarvoor het beruchte zeden- schandaal van Montmartre met Flaclion, den ex-directeur van de „Lanterne", al» hoofdpersoon behandeld werd, uitspraak gedaan. Flachon zelf werd veroordeeld tot één jaar gevangenisstraf en 500 fr. boete, zijn vriendin Georgette Vernon tot zes maanden gevangenisstraf en 50 fr. boete. Beschouwd naar den letter van de wet en de gewone practijk worden deze! veroordeelingen zeer streng genoemd ea! beoordeeld. Maar voor den aard dei4, straf zijn zij veel te gering; geen stra? zou feitelijk ook zwaar genoeg zijn vooil de misdaden, waaraan de beklaagden! zich hadden schuldig gemaakt. In een gisteren, onder voorzitters schap van koning Albert gehouden mi-v nisterraad, is besloten het aantal nieu-t we Belgische Kamerzetels op 20 te be-i palen. De liberale Daily Chronicle begint propaganda te maken voor een refe rendum over vrouwenkiesrecht. Ze acht dat de eenige manier om een richtsnoeq te verkrijgen, nu het kabinet en de par-i tijen op dit stuk verdeeld zijn. Maar dan moesten ook de vrouwen meestemmen* Uit Tandzjer wordt gemeld, dat de Fransche troepen een uit de Spaan- sche zone komend transport hebben op* gevangen, dat 1500 mausers en 600.000 patronen in het gebied der Beni Hassatt wilde binnensmokkelen. Het Petersburgsch telegraaf agent schap verneemt uit Koeldsja, dat dezej stad naar de opstandelingen is overge-- gaan en de witte vlag heeft gëbesclien. De bevolking houdt zich kalm. Groote overstroomingen hebben plaats in het willajet Aleppo: 30 dorv» pen zijn overstroomd. De strijd in de Westfaalsche ta baksindustrie en die in de Hansa-stedeni is thans bijgelegd door bemiddeling van den Landraad te Minden. Aan de staking} hebben 13000 arbeiders deelgenomen. De verder bekend gemaakte uitsla gen van de stemming onder de EngeL sche mijnwerkers in de steenkoolmijnen over het afkondigen van een algemeeno staking hebben slechts bevestigd den in druk, die gisteren bestond, dat de over- groote meerderheid voor een algemeene staking heeft gestemd. Aan de beurs gen looft men echter, dat een uitweg, om' de staking ter elfder ure te voorkomen» nog gevonden zal kunnen worden. De stand der werkstaking in de steenkoolmijnen v^n den Bprinage blijft onveranderd. Intusschen is ook in ,de omstreken' van Luik de toestand niet pluis. In het „Hand. v. Antw." lezen wij n.l. De mijnwerkers van het Luikerland beginnen zich ook te roeren. Gisteren isl er een werkstaking uitgebroken in dert koolput Fanny, te Ougréo-Marihae. Doch! hier is de oorzaak heel anders dan in dd Borinage. De mijnwerkers, die 's nachts in dd mijn dalen, werken van 6 ure 's avondd tot 4 ure 's morgens en winnen 4.7(X fr. Zij hadden gevraagd om ten 3 ure te mogen boven komen in plaats van oua( 4 ure. Dit werd hun gereedelijlc toegestaan, maar mits een aftrek op hun loon van] 0.55 cent. Hiervan echter willen de mijn* werkers niet weten en daar de bazen' ook niet willen toegeven is de werksta king verklaard. Koninklijke besluiten. Bij kon. besluit is benoemd tot grif fier bij het kantongerecht te Doesburg; jhr. inr. J. M. van Asch van Wijck, thans adjunct-commies bij het departement van Justitie, te 's-Gravenhage Staking van Sloopers te Amsterdam. De sloopers-vereeniging Sterk door Eendracht heeft gisteravond besloten met ingang van heden de staking te pro* clameeren. Geëischt wordt loonsverhoo- ging, en wel voor de sloopers verhoo ging tot 28 cent per uur, en voor de rui-» muis tot 25 cent per uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1912 | | pagina 1