3)e Sou/zxmt Ausrustinus Josephus Gallier BUITENLAND. 2e Jaargang Na. 424, Bureau OUDE SINGEL 54, LEIDEN. Interc. Telefoon 935. Postbus 6. DIT BLAD VERSCHIJNT ELKEN DAG, UITGEZONDERD ZON- EN FEESTDAGEN. DE ABONNEMENTSPRIJS bedraagt met GRATIS POLIS Ongevallen-verzekering en het GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD voor Leiden 9 cent per week, 1.10 per kwartaal; bij onze agenten 10 cent per week, 1.30 per kwartaal. Franco der post ƒ1.50 per kwartaal. Afzonderlijke nummers 21/, cent, met Geïllustreerd Zondagsblad 5 cent. Maandag Februari 1911. De ADVERTENTIEPRIJS bedraagt van I5 regels f 0.75f elke regel meer 15 cent ingezonden mededeelingen van 15 regels 1.50, elke regel meer 30 cent, met gratis bewijsnummer. Bij contract aanzienlijke korting. Qroote letters naar plaatsruimte. Kleine Advertentiëngevraagde betrekkingen, huur en verhuur, koop en verkoop (geenhandels-advertentiën) 1—5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent; aangeboden betrekkingen 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. door de genade Gods en de gunst van den Apostolischen Stoel BISSCHOP VAN HAARLEM, Assistent-Bisschop bij den Pauselijken Troon. Aan de Geestelijkheid en de GHopvigen van ons Bisdom, 'Zaligheid in den Heer. Op Zondag Septuagesima is U voor gelezen, wat de H. Stoel onlangs over de eerste H. Communie der kindereJn heeft bepaald, en wat het Nederlandsch Episcopaat ter uitvoering daarvan meen de te moeten verordenen en bekend ma ken aan de hun toevertrouwde geloo- vigen. Dat schrijven zal jaarlijks bij het begin van den Paaschtijd worden voor gelezen al9 een herinnering aan de ver- iplichtingen van Biecht en Communie, >vaaraan ook de kinderen zijn gehouden', jmaar die toch vooral op ouders en op voeders drukken. Omdat nu bovengenoemde verordenin gen diep ingrijpen in eene bij: ons reeds lang bestaande gewoonte en dieinSvol- gens bij sommige onzer geloovigen ver bazing hebben gewekt, meenden wij dat het niet ondienstig zou zijn, in' onzejn' eersten vastenbrief na de afkondiging van het bedoelde decreet, U breedvoeri ger daarover te spreken, en wel aller eerst over de beweegredenen, die dein iH. Stoel tot de uitvaardiging daarvhn hebben geleid. Om die beweegredenen goed te be grijpen, inoet gij B. G. U herinneren de leer der H. Kerk over de Sakramenten. Volgens die leer nu is ee:n Sakrament een uitwendig teeken, door Christus inge steld, waardoor genade wordt aangje- duid en gegeven en deze genade ge ven de Sakramenten aan alle meinfechen1, die ze geldig en waardig ontvangen. Uit 'deze leer der H. Kerk volgt reeds ter stond dat het H Sakr.ament des Altaars dat goddelijk brood, uit den hemel neer gedaald opdat wij zouden leven in eeuwigheid genade en wel een bij zonder gnoote genade tot o n d e r li o u d van het geestelijk leven der ziel geeft aan iederen inensch die dat bovennatuur lijk leven der ziel bezit; en daar nu dit bovennatuurlijk leven wordt geschon ken door het H. Doopsel, zal zelfs een pasgeboren kind terstond na het Doop sel de H. Communie met vrucht kunnen ontvangen, zóó dat het die kostbare ver meerdering van genade werkelijk ver krijgt. In den beginne der H. Kerk zoo herinnert ons het decreet van denl H. Stoel zelfs tot aan de dertiende eeuw was het dan ook gewoonte ein Voorschrift, reeds onmiddellijk na het 'Do'opsel en nog dikwijls daarna aan de kinderen het H. Sakrament des Altaars toe te dienen. Dit strijdt blijkbaar niet >gen den eerbied, dien wij aan het goddelijk Lichaam des Heeren verschul digd zijn immers de goddelijke Zalig maker zelf had bijdens zijn leven op aarde getoond, dat het niet in strijd is met den Hem verschuldigd en eerbied 2e! fs de kleinste kinderen met Hem in aanraking te brengen, toen Hij tot Zijne leerlingen, die er aldus over dachten, zeide: „Laat de kleinen tot Mij komen en belet het hun niet;" van zonde, die hen dezer heilige omhelzing onwaardig Zou maken, kan juist in die kleinen1, die door het Doopsel van de erfzonde zijn gereinigd, en door hunne onnoozelheid nog tot geen persoonlijke zonde in! staat allerminst sprake wezen; en tegen alle (uitwendige oneerbiedigheid werd door de wijze, waarop het H. Sakrament aan hen werd toegediend, zooveel mo gelijk gewaakt: de kleinsten ontvingen' ie H. Communie onder de gedaante niet van brood maar" van wijn. Toch lag in het niet geheel weg te nemen gevaar voor uitwendige on eerbiedigheid een reden, waarom de H. Kerk van praktijk veranderde, en zij kon dit veilig doen, omdat het kind eerst dan, wanneer het zondigen en dus het leven der ziel verliezen kan, dit heinel- ische voedsel tot onderhoud van het le ven der genade noodig heeftmaar 'daarom dan ook schreef de Kerk voor in de IVde Algemeene Kerkvergadering van Lateranen: dat iedere geloovige van bei derlei geslacht, nadat hij tot de jaren (Van onderscheid is gekomen (dus zoodra Jiij zonde kan doen) het H. Sakrament des Altaars ontvangen inoet, tenzij hij llisschicn o ai eenige redelijke oprzaajc in overleg met zijn biechtvader moch(t meenen, zidh eenigien tijd van de H. Communie te moeten onthouden. Sinds dien, d. i. van het begin der dertiende eeuw, is die verordening nooit meer veranderd, ja zelfs de Kerkv. van Trente trof met den ban alwie zou ontkennen, dat dit voorschrift van Late ranen bindend isen volgens verorde ning van liet Romeinsch Ritueel en van ons Privinciaal Concilie van Utrecht wordt nog ieder jaar in den vasten tijd dat Lateraansch decreet van den preekstoel in al onze kerken afgelezen. Het staat dus wel boven allen twijfel verfieven, dat ook,al had de H. Stoel niet opnieuw gesproken, toch iede re geloovige, die tot de jaren Van onderscheid is gekomen, min stens éénmaal in het jaar, de H. Com munie moet ontvangen, tenzij hij iin overlegmetzijnbiechtvaderop een r e d e 1 ijken grond meenen' mocht, er zich van te moeten onthouden, enl dan nog slechts voor een w ij 1 e, dus zoo- lanfg die redelijke grond blijft bestaan. Het is dus boven allen twijfel verheven, dat de gewoonte om de toelating der kinderen te binden aan' een leeftijd, die ligt boven de jaren des onderscbeids, een gewoonte zooals die sinds lang be staat in ons land en nog eenige andere landen, inderdaad een misbruik is en' dus zoo spoedig mogelijk moet worden af geschaft. Zietdaar B. G. de gedadhtengang van het jongste decreet, waarin de beweeg redenen van den H. Stoel om het uit te vaardigen, worden ontwikkeldmaar nu zult gij wellicht de vraag stellenhoe is dan tegen zoo uitdrukkelijke verkla ring van de H. Kerk in, en ondanks de jaarlijksche herinnering aan dit gebód, die verkeerde gewoonte, dat misbruik ontstaan Een antwoord op die vraag zeker voor ons land is niet moei lijk te vinden. Allereerst: een verkeerd begrepen eerbied voor het aanbiddelijk Lichaam des Heeren deed ons hooge te hooge eischen stellen voor een waardig ontvangen van de H. Com munie, en wij vergaten daart>ij dat wij uit eerbied voor den Zaligmaker, juist gelijk eertijds de Apostel'en, strenger waren dan Hijzelf in Zijn oneindige lief de voor de kinderen der menschen wilde zijn wij vergaten daarbij al te zeer, dat Hij de Sacramenten niet voor Zichzelvem, maar voor de menschen heeft ingesteld. Vervolgens ook, wij verbeeldden Ons, dat de eerste H. Communie, met veel plechtigheid toegekend op een latere leeftijd, wanneer het verstand meer is ontwikkeld, meer blijvenden indruk op het kinderhart zou maken maar wij be dachten daarbij niet genoeg, dat w ij met al onze indrukken van buiten! niets vermogen in vergelijking met het geen de almachtige Ood door Zijne genade inwendig ten goede in de zielen werkt. Maar juist daarom, omdat eerbied voor Christus zij het dan ook' een verkeerd begrepen eerbied en de goede wil, om zooveel mogelijk voor het geestelijk heil van onze kinderen te zorgen, omdat dit de redenen van onze verkeerde gewoonte zijn geweest, mogen wij met zekerheid vertrouwen, dat het goede begrip van hetgeen de eerbied voor den Heer en voor Zijne wtejfri- schen van ons vraagt, en het duidelijk inzicht van hetgeen onzen kinderen! het meest ten heil verstrekt, voldoende gul len zijn, om terstond met die ver keerde gewoonte te breken en aan onze kinderen niet langer dan noodig is te onthouden, wat wij de rijkste gave noe men van Gods liefde aan de menscflilenj op aarde. Evenwel moet erkend worden, dat nog een andere reden veel heeft bijgedragen om die gewoonte althans aannemelijker te maken en te bestendigenetn deze redeii behandelen wij afzonderlijk, om dat daarover niet zoo gunstig kan geoor deeld worden als over de beide boven genoemde redenen, die ten slotte niet anders zijn dan een verkeerd begrepen! goed, terwijl de derde reden in dien grond der zaak een plichtverzuipn is. Vele ouders toCh verzuimen den plicht, die allereerst op hen rust, om hunneln kinderen het noodige godsdienstohd'eT- richt te geven, jazelfs om er althans Voor te zorgen, dat dit onderricht door adde ren, door de geestelijkheid, aan hunne kinderen ge. wordt; en ytoor vele van was tot dusverre de eersi Communie, waaraan zij om v.visl-'..': - 4de, som tijcis zelfs min der lofwaardige, redenen nog eenige waarde hechtten, de eenige drang om hunne kinderen voor een korten al te korten tijd naar den Catechismus te zenden, omdat zij wisten, dat anders hjm kinderen niet tot die begeerde eerste H. Communie zouden worden to^elaten en niet ongegrond was de vrees, dat die ongelukkige kinderen, als voor de eerste H. Communie nic^ meer kennis van den godsdienst werd gevorderd dan noodza kelijk is om waardig het H. Sacrament te ontvangen, zouden opgroeien in nog grooter onwetendheid dan zelfs nu nog helaashet geval is. En zóó werd het plichtverzuim van eenige ouders me de oorzaak althans van de bestendiging eener gewoonte, die alle kinderen te lang beroofde van de groote genade der H. Communie. Daartegen B. G. kan de H. Kerk niets anders doen dan voor eerst geen enkel kind en allerminst die kinderen voor welke deze reden niet geldt te laten lijden voor het plicht verzuim van zulke ouders, en dus tot de H. Communie toe te laten alle kinde ren, die aan de volstrekt noodzakelijke eischen voldoenen vervolgens door voortdurende prediking en vermaning die nalatige ouders te herinneren aan hun zware verplichtingen en hen op al lerlei wijzen tot het vervullen daarvan te bewegen. Dit echter is de taak der geestelijken, die genoegzaam weten, wat wij in deze van hen verwachten, en daar om kunnen wij daarover in dezen brief gevoegelijk zwijgenmaar omdat predi ken en vermanen de plicht is allereerst van den Bisschop, daarom mogen en wil len wij in dit schrijven niet verzuimen, alle ouders met den meesten ernst te wijzen op de groote verantwoordelijk heid, die op hen rust, om hunne kinde ren het zoo hoog noodige godsdienston derricht te laten ontvangen. Behalve de H. Sacramenten is ook de kennis van den Godsdienst voor het leven der ziel even noodzakelijk als het dagelijksch brood voor het leven des lichaams, en de ouders, die door God zijn gesteld als be wakers en verzorgers hunner kinderen, zijn dus verplicht voor het verstrekken van dat geestelijk brood te zorgen nog meer dan voor hun lichamelijk levenson derhoud wie hun dit laatste niet geeft, zou met recht geacht worden zich te vergrijpen aan het leven van zijn kind maar dan ook, als gij voor het geestelijk voedsel niet zoudt zorgen, vergrijpt gij u aaii de ziel van uw hulpbehoevend kind, en eenmaal zal God als gestrenge Rechter die ziel uit uwe hand opvorde ren. Alle ouders dus staan met hun eigen ziel bij God borg er voor, dat hun kin deren het godsdienstonderricht ontvan gen, allereerst natuurlijk dat onderricht, wat zij noodig hebben voor die vervroeg de H. Communie, maar ook en niet min der dat volledig godsdienstonder richt, wat zij noodig hebben voor geheel hun volgend leven. Om den hoogen ernst der zaak, vatten wij nog eens kort te zamen wat ieders plicht is: het kind is verplicht, zoodra het tot den leeftijd des onderscheids is geko men, en dus helaasook in staat is een groote zonde te doen, de H. Com munie te ontvangen, die dpor Christus is ingesteld als een hemelsch brood, om het leven der genade te bewarenen de ouders zijn verplicht er voor te zorgen, dat hun kind die Eerste H. Communie waardig doet, want zonder hunne be moeiing zou het natuurlijk aan 'diein: plicht zelfs niet denken wee den ouders, als door hun verzuim de zonde haar in trede deed in het hart van hun kind, eerder dan de Verlosser; voor het waardig ontvangen dier eer ste H. Communie wordt in de kinderen eenige zij het dan ook' no_g geringe godsdienstkennis gevorderdde ouders, hunne natuurlijke opvoeders, zijn dus verplicht, hun die kennis te verschaf fen zooveel in hun vermogen is: aller eerst door zelf hen te onderridhften', maar oolc, zoo noodig en dat zal wel meestal het geva! zijn door hen in de kerk te laten onderrichten en voorbe reiden. ,Wee hunner, als het kind door hun verzuim niet vroeg genoeg kan aan zitten aan het heilig gastmaal, waarop het van God zelf recht kreeg aan die eerste zoo geringe kennis van den godsdienst heeft het kind niet ge noeg voor zijn volgend leven de ouders zijn dus verplicht er voor te zorgen, dat het kind het vol'eiig godsdienst-de - richt ontvangt, zjooalg wij ons ve/plicht hebben geacht, voor te schrijven aan onze geestelijkheid het te gevenwee den ouders, als hun kind later zou afwijken van den rechten weg des Heeren, om dat het door schuldige nalatigheid niet genoegzaam God en Zijne wet heeft leeren kennen. Zietdaar B. G. in weinige woorden kort samengevat, wat gij als uw plicht, uw zwaren plicht moet erkennen en vol brengen wij koesteren het vaste ver trouwen, dat de ernstige uiteenzetting dier verplichtingen voldoende zal zijn om alle ouders voor dat „wee" te bewa ren, of liever nog, dat de liefde voor hunne kinderen, den ouders door God ingeschapen, lien met vreugde alle mid delen zal doen atngrijpen, die in hun vermogen liggen, om die kinderen zoo dra mogelijk het overgroote geluk te doen genieten van Jezus' omhelzing en door een grondig onderricht te maken, dat die kinderen zeiven verlangen om van het levend en levendmakend brood te blijven leven, en dat het hen geheel hun leven lang zoet blijve smaken. Vooral in den aanstaanden vastentijd bevelen wij de uiteengezette waarheden en verplichtingen in uwe godvruchtige overdenking aan en put dan tevens uit de overweging van ai hetgeen Onze Ver losser gedaan en geleden heeft voor het heil onzer zielen, de beweegredenen en den inoed, om voor geene moeite terug te schrikken, waar het geldt uw eigen zieleheil en dat uwer kinderen en bidt den Goeden God dat liet Lichaam van onzen Heer Jesus Christus uwe en hun ne zielen beware ten eeuwigen leven'. Verder bevelen wij aan in uw vurige ge beden al uwe geestelijke en .wereld lijke overhedenonzen H. Vader den Paus, Hare Majesteit onze geliefde Ko ningin en Haar Koninklijk Huis en ten slotte ook ons, terwijl wij U de verze kering geven dat ook wij niet ophouden voor U te bidden. En zal dit ons herderlijk schrijven op den Zondag Quinquagesima in alle tot ons Bisdom behoorende kerken, alsmede in de kapellen waarover een Rector is aangesteld, op de gebruikelijke wijze worden voorgelezen. Gegeven te Haarlem, 18 Februari 1911. f AUGUSTINUS JOSEPHUS Bisschop van Haarlem. Op last van Z. D. Hoogwaardigheid, M. P. J. MöLLMANN, Secretaris. ALGEMEEN OVERZICHT. Nog is de beslissing niet gevallen en vefkeeren we nog in het duister of het Kabinet-Briand heengaat of blijft. Wel heeft de minis terraad zooals wij Zaterdag meldden uit gemaakt dat hij een genoegzame repu- blikeinsche meerderheid achter zidh heeft, doch dit schijnt nog niet vol doende te zijn. Het is zeer wel mogie»- lijk dat de president van den minister raad, Briand, gegeven de gestadige ver zwakking van zijn meerderheid en de da gelijks grooter wordende moeilijkheden welke hjj ontmoet bjj' zjjn pogingen, om zijn hervormingsprogramma uit te wer ken, geen lust zal hebben nog langer de verantwoordelijkheid te dragen van een situatie, zooals die zich in de jong ste stenimingsresultaten gemanifesteerd heeft. Aan een aantal afgevaardigden, die in den loop van den avond op het minis terie van Binnenlandsche Zaken kwa men, om hun sympathie te betuigen, verklaarde Briand, dat hij wel doorzag en voelde, dat een zeker aantal repu blikeinen systematisckh trachtten zijn wetk te ondermijnen, ten einde hem de macht te ontnemen, om iets tot stand te brengen en om hem dai^ na verzwakt te hebben, ten val te brengen. Voordat de zitting van den minister raad, die tot laat in den nacht duurde, gesloten werd, verklaarde Briand dat, aangezien men tot geen enk.el besluit gekomen was, den volgenden morgen op het Elysée, opnieuw kabinetsraad ge houden zou worden, waarop dan de ge dragslijn van het kabinet zal worden bepaald. De meeste aypndblaclen be schouwen het heengaan van het minis terie Maandagmiddag als vrijwel zeker en noodzakelijk. Sommigen zeggen ,dat dc leden van het Kabinet, die voor aan blijven waren, nog besprekingen m,et» politieke vrienden willen houden, maaf de algemeene indruk is, dat de positie van het kabinet-Briand thans te moeilijk! houdbaar zou zijn en dat Briand ook i& het belang van zijn eigen toekomst be ter doet af te treden. Zoo was dan Zaterdagavond de mee ning, dat het ministerie Briand zeen spoedig moest aftreden, vrij algemeen^; en wordt, na korte poging van tegenp stribbelen, gebaseerd op vrij spitsvon dige berekeningen, thans ook door meer ministers en naar men zegt door Briand zelf gedeeld. In de nieuwscentra, waar bij politie ke crises parlementsleden en journalis ten samenkomen, was men dien av,ond weinig optimistisch gesteld over de po litieke opkomst. Men vreest een troe belen en onzekeren tijd in de binaven- landsche politiek tegemoet te gaan. De minister besloot Zaterdag, pas na de plechtige teraardebestelling van wij len generaal Brun, een besluit te ne men, aangaande het al of niet aan' het bewind blijven van het kabinet. Een nieuwe vergadering zou heden te half twee plaats hebben. Men beschouwt als zeker dat het ka binet, hetwelk feitelijk besloten heeft af te treden, heden zjjn ontslag zal! indienen na de begrafenis van generaal' Brun, bij welke plechtigheid Briand een! lijkrede zal uit-spreken, uit naam der re geering. Geruchten gaan r,eeds omtrent de eventueele opvolgers van Briand en diens medewerkers. Men spreekt van! een ministerie-Delcassé, waarin de ex- titularis van Buitenlandsche zaken zich' met het voorzitterschap en de portleH feuille van Marine zou belasten, Ber- teaux, oud-minister van oorlog 1 met die van Binnenlandsche Zaken ein| Caillaux opnieuw met die van Financiën,' Ook is sprake van een combinatie Mille- rand-Poincarré. Volgens de „Temps" is; het waarschijnlijk, dat Briand binnenf niet al te langen tijd weer aan het be wind zal komen als hoofd van een ge matigd ministerie. Gemeld blad zegt, dat Briand's talent heni in de tpekomst een schitterende en volmaakte revanche' waarixirgt. Niemand gelooft hier aan! een langen duur, van het kabinet, daf Briand zal opvolgen, en de overheer-» schendc meening is, dat wij aan den vooravond staan van een driemaandelijks sche crisis. Een mooi bericht wat duidelijk in het licht stelt de groote verdraagzaamheid der geestelijkheid in Portugal brengt de „Köln. Zeitung": De Portu- geesche bisschoppen moeten naar dit blad meldt een herderlijk schrijven rondgezon den hebben, opgesteld door den Patriarch van Lissabon, in overeenstemming met de drie aartsbisschoppen en negen bcssehop- pen. Volgens genoemd blad wordt er in gezegd, dat de nieuwe stand van zaken door de katholieken zonder voorbehoud moet worden erkend tót heil van het va derland en in zooverre het met een goed geweten gebeuren kan. De plicht echter om de overheden en de regeering te er- kenneff, sluit niet den plicht uit om alle wetten zonder meer maar goed te keu ren en aan te nemen. Enkele der nieuwe decreten worden dan in het herderlijk schrijven geprezen van andere wordt gezegd, dat er een ge brek in heerscht van godsdienstige op vattingen niet alleen, maar dat zij onmid dellijk in strijd zijn met de geloofsleer en de voorschriften der Kerk. Alle geloovi gen en alle leeken worden dringend aan gemaand een nauwe gemeenschap te vor men en in vaste aaneengeslotenheid te leven. De correspondent van de „Kóln. Zei tung" voegt er rder dan nog bij, dat daar de §oheidiii 's\vet nog niet is afge kondigd, het her rlijk schrijven het „pla cet" van de regecring behoefde, hetgeen door de „verdraagzame" regeering na tuurlijk wel geweigerd zou worden. Het herderlijk schrijven werd dus in het ge heim, onder couvert verzonden. De auto riteiten hebbe >i> alle exemplaren, die zij nog krijgen k uien, beslag gelegd. Zooals men weet is een republiek een instituut der vrijheid! GEMENGD. De Portugeesche Minister van Bui tenlandsche zaken Machado, heeft be kend gemaakt, dat de Jrieswet Maandag] a.s. zal worden openbaar gemaakd De Chineesche koopliedep te JNevy;-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1911 | | pagina 1