31 Nieuwjaar. „Leidsche Beelden". BUITENLAND. 2e Jaargang. No. 376. 3)e Ecicbelve Somcmt Bureau OUDE SINGEL 34, LEIDEN. Interc. Telefoon 935. Postbus 6. DIT BLAD VERSCHIJNT ELKEN DAG, UITGEZONDERD ZON- EN FEESTDAGEN. DE ABONNEMENTSPRIJS bedraagt met GRATIS POLIS Ongevallen-verzekering en het GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD voor Leiden 9 cent per week, 1.10 per kwartaal; bij onze agenten 10 cent per week, 1.30 per kwartaal. Franco per post 1.50 per kwartaal. Afzonderlijke nummers 2l/t cent, met Geïllustreerd Zondagsblad 5 cent. Zaterdag December 1910. De ADVERTENTIEPRIJS bedraagt van 1—5 regels 0.75, elke regel meer 15 cent; ingezonden mededeelingen van 1—5 regels 1.50, elke regel meer 30 cent, met gratis bewijsnummer. Bij contract aanzienlijke korting. Qroote letters naar plaatsruimte. Kleine AdvertentiSngevraagde betrekkingen, huur en verhuur, koop en verkoop (geenhandels-advertentiün) 1—5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent; aangeboden betrekkingen 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Dit nummer bestaat uit DRIE BLADEN en een GEÏLLUS TREERD ZONDAGSBLAD. De Nieuwjaarsdag is als een grenspaal, Waar de inenschheid, telkens, ais een jaar haar heeft meegesleurd in zijn streven, zich nederzet om te staren op clen afge- legden weg en te zien naar wat komen moet. Doch dat rusten en denken js voor velen slechts van korten duur! Voort ren nen zij weer met gloeienden hartstocht en koortsachtigen ijver naar het doel dat daar straalt en schittert als de zon <op middaghoogte in volle heerlijkheid: ge- genietend met volle teugen van dejgenoe- der aarde. Dat is het motief van den arbeid der enkelingen, dat is de stuwkracht van iliet werken der gezamenlijke inenschheid. Zij streeft naar cultuur, naar beschaving. Maar wat is die beschaving anders dan een steeds breedere ontplooiiing van de stoffelijke krachten, dan het vormen van de wereld tot een rustbed, waar men kan neervlijen zijn liciïaam, tot een feestzaal, Waar men kan eten en drinken tot bedwel ming, maar nooit tot verzadiging. Wij, Christenen, overwegen ook op Nieuwjaarsdag het verledene, en zien ook naar de toekomst. Doch met 'n an deren oogenschouw. Onze cultuur, onze beschaving is het leven uit, het streven naar het zich vasthechten aan den Chris tus. Ook wij dralen niet, en wij zijn niet saai en slap in onzen arbeid om die be schaving te bereiken. Zij is niet uit ons zeiven, maar dat klopt en bonst, eu brandt en vlamt ecu waarachtige kracht in ons en door die" kracht willen wij, onder God's zegen, streven naar onze cultuur. En dat streven vindt allereerst in ons zeiven een arbeidsveld, teekent groot-er en telkens nieuw, eiken dag. Maar wij allen zijn In onzen tijd ook in de gelegenheid om te arbeiden aan het geluk van anderen, aan de vervolmaking van de maatschappij en een rijk-opbloei end vereenigingsleven. Deze laatste ar beid zal velen voor den geest komen als zij denken aan hun leven en streven van het afgeloopen jaar en grootsche plannen maken voor het volgend jaar. 'Maar bij eenig nadenken zien wij dat die arbeid de meest grootsche in zich, soms jis de meest kleingeestige in de werkelijk heid. Daar .zijn onder de onzen menschen, wier z.g. Roomsche actie, wier maatschap pelijk werken niets is dan een mode-pop, gekleed in een Rooinsch kleed, die zij tot eigen voordeel of eigen eer in hunne huizen ten kijk van het publiek zetten. Want meer dan een modepop is dat wer ken niet, als het mist de iziel, die is het innerlijk diep-bewust godsdienstig leven. Christus' geest, die is de ware nederig heid, moet zijn de wortel en de bloem kan allen openbaren arbeid, van alle sociaile actie. UI. Van 7 Oudein 't „Nieuwe" Nieuwjaar 1911. Van 't oude in 't nieuwe „Zalig Nieuwjaar!" „Vel Heil en Zegen!" „Alles wat wenschelijk is'" tv- Spoedig zullen we 't elkaar weer toe- wenschen.... Dan is 'r weer 'n jaar voorbij... 'n jaar vervlogen.... Een jaar met ramp en voorspoed-.... Een jaar, bij welks aanvang vc ook elkaar heil en zegen en „Zalig Nieuw jaar" toegewenscht hebben. Wat heeft dat jaar ons gegeven? Zijn onze wenschen van bij den aanvang uit gekomen? Velen, die bij het begin des jaars vol moed en opgeruimdheid waren, die wij - bemoedigend en die bemoedig ud ons de hand hebben gedruktvelen van hen zijn heengegaan Anderen hebben we zien komen.... Dat is 's levens loop zóó.... er de be stiering van een Hoogcre Macht... ~r en gelukkig we niets aan veran kunnen.... Bij den aanvang van het nieuwe jaar willen wij wijzen op ééne kracht in onzen Roomschen maatsohappelijken arbeid, 't Is de kracht van de Roomsche pers. Met dat wapen kan verslagen worden onzen grootsten vijand: de halfslachtigheid, de neutraliteit. Aan de zege van dat wapen kunnen allen medewerken door hun daadwerkelijken steun. Werkelijk, daar is volgens Roorasch begrip geen scheiding van voorname en minder voorname Ka tholieken door rijkdom of bezitting. „Menschen-adel en stands-eer zijn niet het uitsluitend eigendom van enkele rij^ ken", heeft Mr. Aalberse eens gezegd Voornaam onder de onzefyishij'die werkt in zijn eigen bescheiden kring en volgens zijn eigen bescheiden middelen voor de zeiven en inanderen. Wij willen groot zijn door te steunen onze Roomsche pers, die volgens de uit drukkelijke woorden van het hoogste ker kelijke gezag, is h et strijdmiddel en het geneesmiddel van onzen tijd. Overtuigd zijn wij, dat allen dit jaar we der willen medewerken tot breedere ont plooiiing van ons Roomsch leven door een eigen locale Roomsche courant! En allen roepen wij toe den we'gemeen- den vriendengroet: „ZALIG NIEUWJAAR." De Week. Zoo kort als de vervlogen week met haar twee groote, zij het dan ingetogen feestdagen ons toegeschenen is, toch is ze wat dikwijls schokkende gebeurte nissen aangaat niet de ininste van het zich ren einde spoedende jaar geweest. Waren het eerst de vele spoorwegonge lukken diie den schoonen glans van het Kerstfeest door hun jammer en rouw trachtten te verduisteren, wat later deden berichten van uitgebroken en toekomsti ge stakingen en uitsluitingen een donke ren schaddw glijden over de opgeklaarde Kerstgezichten van de betrokkenen, die weer dachten aan de tijden van grom melende magen en leege kasten, grimmige boude lommerd en andere armoedsspook- gedachten. En 't einde der week bradht ons tijdingen van stormen en ongelukken, overal. Maar ook op ander gebied is deze week verre van gunstig geweest. Nog juist konden wij in ons vorig overzicht melden, hoe in Spanje den grendelwet, doorgedreven met dreigementen van voortdurende zittingen, aangenomen werd tot groote schande der katholieken, in zoo kleine getale opgekomen. Eu wat nog op gekomen was, liet zich bedotten door de schijnschoone praatjes van Canalejas, die beweerde dat slechts na aanneming der wet, voortzetting der onderhandelin gen met het vaticaan mogelijk waren. Alsof het vaticaan, na dezen klap in het aangezicht, bereid zou wezen tot de grootst mogelijke inschikkelijkheid. En zou de veronderstelling gerechtigd zijn, Wij kunnen alleen wenschen enho pen.... En van hen die zijn heengegaan, heb ben we, naast de herinnering van hun vertoeven in ons midden, de hoop op een eenmaal gelukkig wederzien. Dat is de Christelijke Hoop.... die in droeve en bange tijden onze sterkte is. Laten we dit alles eens bedenken, als er straks weer van alle kanten, en op alle manieren, een „zalig nieuwjaar" weer klinkt De tijden gaan voorbij.... en met nieu we jaren, met andere tijden.... komen an dere gewoonten.... andere begrippen. Dc tijd van streng gevangeniswe zen, en de tijd van doods- en lijfstraffen is voorbij(voor ons land tenminste). Thans krijgen de gevangenen doperw tjes met haantjes, en zijn er.... die om 'n „vegetarisch menu" vragen. En zou ?r, in vervlogen tijden, wel uv.iand zijn ge weest,'d!i e had kunnen denken.... dat zich in de toekomst een geval zou kunnen voor doen, als onze beroemde „Papcndrecht- sche Rechtzaak"? Hij had voorzeker dezelfde qualificatie gekregen, als nu de getuigen in dit rechts geding Jaandere tijden.... andere zeden! Dat inerk je óók goed, als je 's met 'n oqd-Leidenaar over oud-Leiden praat. dat nu eerst recht geen onderhandelingen mogelijk zijn, nu met alle overeen komsten en tractaten den spot is gedre ven. Wat kan men in den vervolge van dergelijke lieden verwachten? Ook in Portugal gaat men steeds ver der met het vervolgen der Kerk en hare dienaren. Nog deze week werd gemeld hoe Duitschland en Oostenrijk tusschen- beide hadden moeten komen om een al te sterk doorgedreven verbanning der mis sionarissen in de Poriugeesche koloniën tegen te gaan. 't Is dan ook noodigldal uu en dan der nieuwbakken republikeinsche regeering getoond wordt dat ze niet op permachtig is en maar doen kan wat ze wil. Ook het volk schijnt van de noodza kelijkheid hiervan overtuigd te worden en tevens te begrijpen dat de mannen die den mond zoo vol hadden van de voor deden der republiek, hun nog minder rust en voordeel konden schenken, dan de monarchie. Het schijnt dan ook juist op tijd dat hun gewezen koning weer eens wat van zich laat hooren. Ook het ontdek ken der monarchistische samenzweering, geeft stof tot denken. Wellicht dat hier het nieuwe jaar groote verrassingen koint bie den, en dat voor de algeineene verkie zingen ten eind zijn de anticiericale regee ring, met het heilige kruis na, naar Ihuis gejaagd is. Een fraaie regeering ook die het nog niet veel verder gebracht heeft dan een wetje beoogende de scheiding van kerk en staat. Welke onheilen zoo'n fraaigheid met zich sleept mag het voor beeld van Frankrijk leeren. Zooals men weet zijn dc priesters en de kerken nu geheel op de liefdadigheid der geloovigen aangewezen. Dit is nog te treuriger nu men verneemt, dai het met de vrijwillige bijdragen langniet schit terend gesteld is, dat vele katholieken er te kort schieten in den plicht de Kerk en hare dienaren te onderhouden. Naar aanleiding daarvan schrijft de „Univers" „Wanneer alle katholieke belastingbeta lers zich van dezen plicht rekenschap ga ven waren in alle parochiën de bijdragen aanmerkelijk hoogcr geweest. Volgens ze kere opgaven en uit tal van klachten blijkt dat het integendeel juist minder dan vroeger is geweest. Heel spoedig was de ijver verminderd. Zoo gaat het in Frank rijk (en wellicht in alle landen) dat men spoedig onverschillig wordt voor de din gen, die men niet als zijn beslisten placht beschouwt. Een totale onverschilligheid in het betalen der bijdragen zou voor den eeredienst noodlottig worden. Reeds nu wordt niet meer in de behoeften voor zien. In sommige dioceesen is 't inkomen van den pastoor beperkt tot 300 a 400 francs en het is gemakkelijk te begrijpen dat zij hiervan niet kunnen leven en.... velen moeten door handenarbeid in hun onderhoud voorzien." Zoover is het geko men met de eerste dochter der Kerk. En wat heeft het nu voor voordeel gehad dat zoovelen in armoede gedompeld zijn? Niets dan de verrijking van eenige ge- wetenlooze schurken als Duez den boe- derberedderaar, die het grootste gedeel te in zijn eigen zak deed terecht komen, Altijd gaat het zoo, gestolen goed gedijt Daar willen we 't toch óók nog 's*n|keer over hebben. Maar dat in 't komende jaar In 't komende jaar.... Ook ónze stad gaat met 't nieuwe jaar een heele verandering in.... 't Rustelooze werken der laatste maan den, aan onze electrische tram installa tie, roept al direct een toekomstbeeld in ons brein. 'n Royale ruimte en een modern ver- wéér „nieuwjaar" toewenschenal weer „oud" zal zijn. Want, al zijn we 't van andere steden zoo gewend, we zullen toch nog wel eventjes vréémd opkijken, als we onze „ééerste Electrische" langs de Breestrart zien glijden, daar, waar zooveel jaren 't zékere paardetrammetje voortschoof... En wat een verandering, :naar ook, wat een verbétering, door ons nieuwe en rui me stads-éntree 'n Roiale ruimte en een modern ver voermiddel, ziedaar wat we dan hebben voor onze opoffering, van den laatsten tijd eens meer dan anders den sc.iuicr te heb ben moeten gebruiken na een wandeling door opgebroken straten.... En.... hopen we voor de „Kort-Rapen- burg- en omliggend terrein-bewoners" dat in 't komende ja r een goede en prac- tische oplossing van li u n „woning- niet. Duidelijk is dit ook te zien fin Italië waar de burgemeester van Rome dezer dagen kwam vertellen dat, als de regeering niet binnen twee maanden te hulp kwam een bankroet voor de deur staat. En dat ondanks de bewoners van Rome een ongehoord hooge be lasting betalen en de regeering jaarlijks verscheidene millioenen bijspijkert. En zoo wordt aan den vooravond van de jubelfeesten ter herdenking van het feit dat Rome aan den Paus ontstolen werd verklaard: We staan voor een bankroet, Rome gelijkt op een door aardbevingen geteisterde stad. In de hoofdstraten, waar men tot over de enkels door de modder baadt, liggen steenen, tramrails en stuk ken puin, waarover men den hals breekt. Loontje komt om zijn boontje. 't Is de vraag of dit voor de regee ring zal geven wat ik mijnen lezers toe- wenscbEen Zalig Nieuwjaar. V. Weekpraatje. Op den oudejaarsavond willen we graag eens kalmpjes keuvelen over de vele gebeurtenissen, die ons in den loop van het jaar liet „wel en wee" hebben bezorgd. Ook de „weekprater" zou dat graag doen, maar zijn zaak is 't om (de're vue te laten passeeren de dingen der laat ste dagen. Hm, wij gaan ons nu neerzetten om te schrijven. MaarWat? Ha, een prach tige bespreking voor dezen rustigen avond: de beweging voor korteren ar beidsduur, de zucht naar Zondagsrust. In Amsterdam zijn de gemeente-ambtenaren druk aan het vergaderen geweest om den negen-urigen arbeidsdag te krijgen. Of schoon de raad zich tegen een voor allen geldenden negen-urigen arbeidsdag heeft verklaard, achten zij de vervulling hun ner wenschen nog niet hopeloos. Een andere rustkwestie is ook in Neerland's hoofdstad aan de orde van den dag. Eenige raadsleden hebben een voorstel ingediend tot vaststelling eeuer verorde ning op de winkelsluiting. Dat vonden de banketbakkers te erg. Zij meenen dat door zoo'n verordening liet banketbak kersbedrijf ernstig zou worden geschaad; liet gaat niet meenen zij om 's avonds na een bepaald uur en op Zon en feestdagen voor de menschen het ver krijgen van lekkernijen onmogelijk te ma ken, en zij verzoeken den Raad met den ineesten aandrang de verordening niet toepasselijk te verklaren op banketbak kerswinkels. Hoe het met het banketbak kersbedrijf is gesteld, willen we niet be- oordeelen, maar dat in liet algemeen de Amsterdamsche raad met 'n verord. op de winkelsluiting een goed werk zou ver richten, is, geloof ik, buiten allen twijfel. Vindt gij 't ook niet wat te erg om van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, in de week en 's Zondags achter de toon bank te staan. Een planten-leventje! Iets anders over de Zondagsrust! Die is weer in het begrootingsdebat ter spra ke gekomen, 't Ging over de kwestie, of moest worden gehoor gegeven aan den wensch van het spoorwegpersoneel vraagstuk" inoge gevonden worden.... Van 't oude in 't nieuwe Dat 't nieuwe jaar nadert, merken we al zoo 'n tijdje te voren. Aan de visite-kaartjes-letterp roeven, cfie, óók onze Leidsche firma's, rond doen gaan.... elk jaar opnieuw.... Aan de toepasselijke étalage's onzer handeldrijvende middenstand. Aan de „wenschen" van personeel- en inrichtingen.... „Wenschen" in rijm en proza.... Aan de collecte's van stads-Iiefdadig- lieids- en andere inrichtingen..... die de bewoners dier gestichten.... tot zelfs ouwe minne-huis-meiischjes toe.... in wélk weer dan ook.... persoonlijk houden.... En op nieuwjaarsmorgen aan 'n extra- brievenbus-lading.... Dan doet 't goed, te zien, dat d i e en dï e ons nog niet vergeten is Dan is èlk dier kaartje^ een heilwensen van 'n vriend of 'n bcKcndeof van hen, die, inet werkzaamheid in andtre plaatsenvandaar ons hunnen nieuw jaarsgroet doen toekomen.... Van 't oude in 't nieuwe.... Brengen we, op den drempel van het nieuwe jaar, onzen welgemeenden geluk- wensch aan allen.... Aan onze ccrw. geestelijken en pnze om Zondagsrust of aan dien van het rei zend publiek, dat roept om treinen den geheelen Zondag door in alle richtingeu. En men wilde van liberale zijde aan het spoorwegpersoneel een rustdag ge ven, maar dit behoefde, zoo zeide men, niet juist de Zondag te zijn. Wij hebben nu 'ns gelegenheid om over de Zondagsrust een woordje te spreken. De rustdag zal zelfs als men 't niet van Christelijk standpunt be schouwd nooit zijn doel bereiken, als die niet is op een dag, welke voor allen dezelfde is, en dat is de Zondag. Nooit kan een rustdag in de week het genot van den vrijen Zondag vervangen. Op een dag in de week is geen sprake van geza menlijk ter kerke gaan; thuis is niet die gezelligheid, daar de kinderen naar school zijn of naar het werk, en de vrouw druk ken arbeid heeft. Maar nu over 't spoorwegpersoneel, 't Absolute gemis van treinen-verkeer zou den wij volstrekt niet wenschen; dat is nergens, ook niet in Engeland, het land van de Zondagsrust. Doch beperking is, tenminste volgens onze mecning, zeer toe te juichen. Beperking in het treinen-ver keer! Bali, niet ineer kunnen reizen ge durende den geheelen Zondag. Laat de Staat aan de Spoorwegmaatschappijen haar vrijheid laten. Je geeft toch je geld; aan het personeel wordt toch de gepraes- teerde arbeid betaald, en als ze liever niet op Zondag werken, staat het hun vrij een anderen werkkring te kiezen I Dat is nu je reinste liberalistische ver zuchting! Vrijheid voor allen, inaar ei genlijk slechts vrijheid voor hen, die dc geldbeurs in handen hebben. Vrijheid voor allen! Dat eischt ook het hoofdbe stuur van de Evangelische maatschappij cn dc algemeene Protestanten verceni- ging. En zij hebben een adres aan de Ko ningin gericht, waaropzij er H.M. op wij zen, dat, nadat in Portugal eenige weken geleden door een omkeer van zaken ceu andere toestand in het leven was geroe pen en de regeering des lands gemeend heeft aan de vreemde geestelijke orden, die er zich hadden gevestigd, een langer verblijf iu liet land tc moeten verbieden, verschillende regeeringen daarna te ver staan hebben gegeven de vestiging der verdrevenen in hun landen niet te zullen toestaan, en dat het schijnt, dat deze uu tot ons vaderland hun toevlucht zullen nemen. O jerum, jerum! Monniken in ons land. En men protesteert namens duizenden. Want door monniken wordt volgens de „innige overtuiging" van de ondertcckc- naars „op zijn minst genomen" de stoffe lijke welvaart bedreigd; „tevei vreezen, dat op den duur den ee ons gezag en de wet zal wore mijnd en de godsdienstige en tegenstellingen zullen worden dat daarvan ernstige gevolgen i vreesd worden." Hoe kan 't opkomen in een gezonai verstand? 't Is de moeite niet waard om veel woorden aan dat geschrijf te ver spillen 't teekent slechtsde verdraag zaamheid! vóórmannen op sociaal gebied, met goede vruchten op hunnen moeilijken arbeid.... Aan hen ook vooral, die ten nauwste met ons stadsbelang betrokken zijn.... Aan onzen geachten burgervader, en aan 't gemeentebestuur..,. Mogen zij, in 't komende jaar, naast zooveel andere za ken, ook een gewenschte plaatsvervan ging en verbetering voor de afge schafte kermis vinden.... Aan onze gestichten en instellingen van allerlei aard.... en aan onze Katholieke instellingen in het biezonder.... Aan onze midden- en arbeidenden stand, en aan H.H. werkgevers.... met den wensch, dat door eendrachtige samen werking geen droevige geschillen ons rus tig stadsleven verstoren komen.... Aan onze stedelijke vereenigingen en corpsen.... Aan onze Roomsche courant, die ons,- ook in liet komende jaar, van zoo onschat baar nut zal blijken in den moeilijken strijd onzer dagen.... Aan allen in 't algemeen, en aan ieder Lekte naar in 't biezonder Dat we dan, ais Katholieken, met als doel een hooger Geluk, ook dit nieuwel jaar weer met frisschen moed ingaan. Zalig Nieuwjaar! KEES»,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1910 | | pagina 1